Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BMA in WRC Portugal 2016 : Mooie 6de plaats voor Ghislain de Mevius in WRC-2. Extra verslag Historic Rally in Marokko.

Voor team BMA van Bernard Munster was de maand mei bijzonder intens. Er stonden twee grote wedstrijden op het programma: een internationale historic wedstrijd en een manche van het Wereldkampioenschap Rally (WRC)! Zowel in Marokko als in Portugal werd sterk gepresteerd. De balans van BMA is dan ook uitermate positief...
Meteen na Marokko reisde BMA af naar Portugal om alles tot in de puntjes te verzorgen voor het grote debuut van Ghislain de Mevius en Johan Jalet met de Skoda Fabia R5 van BMA. Met maar liefst 25 teams in WRC-2, was het een enorme uitdaging voor het Belgische team en het Belgische duo. Zeker omdat de kwantiteit in Portugal ook gepaard ging met veel kwaliteit.
« Het was de bedoeling om voorzichtig van start te gaan en me niet in de fout te laten lokken door overmoed, vertelt Ghislain de Mevius. Om ervaring op te doen in het Wereldkampioenschap moet je zoveel mogelijk kilometers en klassementsproeven afwerken. We zaten op 1"5 per km van de snelste. Dat is, gelet op ons gebrek aan ervaring op dit niveau en het niveau van de toppiloten in WRC-2, een goed begin. Vanaf zaterdagnamiddag ging het nog beter. Het verschil met de besten verkleinde. »
Terwijl sommigen een of ander foutje niet konden vermijden, werkten Ghislain en Johan foutloos en zonder enige groot probleem de Portugese proeven af. Resultaat: een top 6 in WRC-2 bij hun debuut op het hoogste niveau met een R5! En een eerste scratch in WRC-2, een 8ste tijd algemeen, op de Superspecial in de straten van Porto!
« We zijn heel tevreden, vertelt Ghislain de Mevius. Een zesde plaats in een veld van 25 wagens, dat is perfect voor een eerste keer. Pontus Tidemand en Elfyn Evans zijn echt bijzonder snel vooraan. We zaten uiteindelijk op een  halve seconde per kilometer van de piloten die 3de, 4de en 5de werden. Ik wil het ganse team van BMA bedanken voor dit geslaagd debuut met de Fabia R5 in het Wereldkampioenschap Rally. Ze waren heel goed voorbereid, wat essentieel is in het WRC. De mogelijkheden zijn immers beperkt om nog iets recht te zetten tijdens het evenement. We keren met een goed gevoel terug uit Portugal na dit geslaagde debuut. »

Ghislain de Mevius, Johan Jalet en team BMA zetten het programma in WRC-2 verder in de Deutschland Rally en de Rally van Spanje, met daarvoor telkens een wedstrijd op een parcours met een gelijkaardige ondergrond. « En misschien voegen we er nog een Belgische wedstrijd op het einde van het seizoen aan toe... al is het nog veel te vroeg om daarover al iets aan te kondigen, » besluit Ghislain de Mévius.

Rally van Marokko:

De structuur uit Petit-Rechain, in het begin van het seizoen nog algemeen winnaar van de Legend Boucles de Spa, heeft de wind in de zeilen in het wereldje van historic rally's. In de Historic Rally van Marokko, een evenement georganiseerd door Yves Loubet, kwamen maar liefst vier BMA Porsches 911 aan de start. De editie 2016 werd gekenmerkt door slechter weer dan we in België de voorbije weken hadden. Het programma in Marokko bestond uit 19 klassementsproeven, verreden van 9 tot 14 mei. Van Rabat naar Agadir via Ifrane, Bin El Ouidane en Marrakech, het parcours vertegenwoordigde de gekende magie van een rally op Afrikaanse bodem, al werd de hitte deze keer vervangen door regen!
Voor Bernard Munster en Johan Gitsels was het al lastig vanaf de start, want ze kenden een motorprobleem dat later wel werd opgelost door het team... « We hadden geen andere keuze dan de achtervolging in te zetten om de verloren tijd goed te maken, vertelt Bernard. Verder gingen we even van de baan op een top die een serieuze valstrik bleek, waardoor we weer een paar technische problemen hadden, die op hun beurt zorgden voor 2'30" straftijd. Onze kansten op de overwinning waren verkeken. »
Er bleef voor de bemanning van de BMA Porsche 911 #1 niets anders over dan het potentieel te bewijzen van de wagen en van het team door een aantal toptijden te rijden. « We hebben een aantal snelste tijden gereden, maar uiteindelijk bleek dat onvoldoende om terug te komen op dit parcours, vertelt Johan Gitsels. Dat is jammer, maar we rukten wel op tot in de top 10 algemeen, wat bewijst dat het team en de bemanning definitief tot het kransje referenties behoren in het wereldje van de internationale historic rally's...»
Er eindigde nog een tweede BMA Porsche 911, de #12 van Gérard Brianti en Frédéric Delorme, in de top 10. Hun progressie was voorbeeldig, zonder enig serieus technische probleem. Het Franse team was voortdurend in de top 10 te vinden op de proeven. Ze reden zelfs een 4de tijd algemeen. De top 10 was dan ook een terechte beloning voor hun sterke wedstrijd.
Philippe Vandromme en Frédric Vicier kenden evenmin een technisch probleem. Ze vervolledigden het groepje BMA-teams in de top 15 algemeen. Deze formatie trok duidelijk de kaart van de regelmaat en ze werden daar mooi voor beloond. Een veelbelovend resultaat voor de komende wedstrijden.
André Lausberg, voor de eerste keer genavigeerd door Andrée Hansen, reed verschillende uitstekende tijden, meer maals in de top 10. Door een sortie moest hij echter beroep doen op SuperRally om de wedstrijd verder te zetten. Vanaf dat moment was het bereiken van Agadir en het afwerken van het volledige parcours de enige doelstelling en dat doel werd bereikt.
« Samengevat was het een mooie editie, al was het lot de Belgen in Marokko niet goed gezind," besluit Bernard. We zullen terug moeten keren om beter te doen. En hopelijk is er dan wat meer zon... »