Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De categorie Demo werd twee jaar geleden gelanceerd en kan sindsdien alsmaar betere papieren voorleggen. Dit jaar zullen veertien wagens de Legend voorafgaan en bovendien mogen ze voor het eerst alle RT’s betwisten. Hier is er geen sprake van de chrono, het klassement of opgelegde winterbanden. Alles is toegestaan, of toch bijna, met als voornaamste doel het amusement, voor de rijders maar ook voor de toeschouwers.

Voor de derde keer al zal het publiek twee Audi Quattro Sport S1 Groep B afkomstig uit Vlaanderen kunnen bewonderen.

Het gebrul van de Subaru kan dat van de Duitse wagens zeker aan. Dit jaar staan er drie exemplaren aan de start, met twee Impreza 555 Groep A en een iets oudere Legacy voor drie rijders: de Fransen Alain Deveza en Eric Douart, maar ook onze landgenoot Maxime Fannoy.

Spektakel in het verschiet ook met de M3 van Julien Durbecq of de Toyota Celica 4WD van Jean-Pierre Vannerum.

Naast de kleine Samba Gr.B en Peugeot 205 Gr.A, krijgen we ook de gelegenheid om een Mazda 323 4WD en een Mitsubishi Lancer in de voormalige fabriekskleuren te ontdekken.

Stéphane Henrard, die de smaak te pakken kreeg na een deelname op de Clémentine, heeft tot slot beslist om zoveel mogelijk RT’s af te werken aan het stuur van zijn spectaculaire Dunbee, een wagen die voor het zwaardere werk werd ontwikkeld.

“Ik wil gewoon deel uitmaken van het feest”, legt ‘raider’ uit. “En aan de mensen tonen dat een buggy nog steeds op de nodige sympathie kan rekenen.”

Na de Kever in de Monte-Carlo, zien we de Dunbee nu dus in Bastenaken.

Eind deze maand, op 27 februari, gaat het Belgian Rally Championship 2016 van start. Het decor van de openingswedstrijd is de Rally van Haspengouw. Tien dagen voor de afsluiting van de inschrijvingen mogen we ons opmaken voor een fantastische affiche, want de inschrijvingen lopen vlot binnen.
Wat het parcours betreft, werd serieus gesnoeid in het aantal onverharde kilometers. De befaamde klassementsproef in Zepperen is geschrapt, maar de proeven in Heers en Horpmaal bieden zeker evenveel spektakel. In elk geval laten de deelnemers zich hierdoor niet beïnvloeden, want tien dagen voor het einde van de inschrijvingen noteren we al bijna evenveel deelnemers als vorig seizoen.
Vooral in de topklasse van het Belgian Rally Championship, de categorie RC2, zijn de verwachtingen ronduit veelbelovend. Freddy Loix verdedigt zijn titel met een Skoda Fabia R5, maar deze keer een exemplaar van het Franse team 2C Compétition. Vincent Verschueren vervoegt de troepen van Skoda met eenzelfde Fabia R5, ingezet door GoDrive, het team van Gaby Goudezeune. De twee Tsjechische bolides moeten vooral uitkijken voor de Peugeot 208 T16 van Kris Princen en Peter Kaspers, die in hun thuisrally vanzelfsprekend als topfavorieten van start gaan. Vorig jaar opende Kris Princen de samenwerking met Peugeot met een klinkende zege...

Maar, er zijn nog kapers op de kust. Vooral de troepen van Citroën/DS zijn goed gewapend. Tom Van Rompuy nam de DS 3 R5 van Vincent Verschueren over, terwijl Bob de Jong vorig jaar al een aantal wedstrijden reed met de R5 van het Franse merk. J-Motorsport zet een DS 3 R5 in voor Philippe Stéveny, nog een streekpiloot die voor eigen publiek wil schitteren, en Jourdan Serderidis. Maar, DS zal nog twee DS 3 R5's van jonge talenten steunen. Die twee kleppers zijn nog niet ingeschreven, dus houden we nog een slag om de arm, maar de twee jonge leeuwen zullen zeker strijden voor een Top 5.

In RC2 kijken we ook uit naar het debuut van Guino Kenis met de Mini RRC, de 1.6 Turbo met een restrictor van 30 mm. En voor de algemene overwinning zal zeker de Yokohama Lancer WRC05 van Chris Van Woensel in het oog gehouden moeten worden. Als de pechduivel de Mitsubishi spaart, dan kan de bandenhandelaar uit Schriek zeker meestrijden voor de algemene zege in Landen.

Outsiders voor de dichte ereplaatsen zijn de Mitsubishi-piloten Jonas Langenakens, altijd sterk voor eigen publiek, en Steve Bécaert, maar zeker ook de toppers van de M Cup, met Franky Boulat en Kurt Braeckevelt.

In het Junior BRC zijn de vooruitzichten al even hoopgevend. Andy Dewallef zal zijn titel verdedigen met een Opel Adam R2, net als Romain Delhez en Amaury Molle. Sébastien Bedoret gaat de strijd aan met een Renault Twingo R2, terwijl Jelle Vermeire en Tobias Brüls kiezen voor een Ford Fiesta R2. Maar, de referentie voor de jonge talenten wordt Joachim Wagemans met zijn Peugeot 208 R2.

En dan te weten dat de inschrijvingen nog lang niet afgesloten zijn. Het laatste nieuws is te volgen op www.rallyvanhaspengouw.be.

De 600 rijders en corijders wachten vol ongeduld op de 58ste editie van de Legend Boucles, de elfde al in zijn historische versie en de tweede in de regio Bastenaken. De wedstrijd oogt zeer open, zeker door de afwezigheid van de drievoudige winnaar, François Duval, die een van zijn vaste commerciële partners verloor. De strijd om de eerste plek in opvolging van de man uit Cul-des-Sarts is open.

Vijf Escort voor de zege

Laten we starten met de man die dit jaar plaatsneemt in de Ford Escort BDA Gr.4 van Rallying Solutions, Cédric Cherain: “Ik ben al tweemaal dicht bij de zege geweest met de Opel en ditmaal wil ik winnen”, vertelt de laatste winnaar van de Condroz die het jammer vindt dat Duval er niet bij is.

De Luikenaar zal het echter niet zo makkelijk hebben als aan de oevers van de Maas. Hij rijdt wel degelijk met een sterke Escort, maar zo zijn er nog enkele: om te beginnen is er zijn teamgenoot voor het weekend, Renaud Verreydt. Hij rijdt voor zijn plezier met Jean-François Elst met wie hij zijn derde en laatste zege in de Boucles behaalde. “Het is een droom van me om een echte Escort Gr.4 te besturen, ik denk dat het vlug zal lukken”, aldus de dichter van Nandrin.

De terugkeer van de Mysterieuze Rijder

Uitleggen hoe het werkt, hoeft niet, de Mysterieuze Rijder is terug. We zien hem of haar in een nieuwe versie van de MY Vintage Escort, en hij of zij komt om te winnen. Nog bij de Fordisten zijn er de MKI van de ex-winnaars Marc Timmers en Stouf.

Bouvy, Martin en D’Ambrosio…

Bij de andere kanshebbers op een dichte ereplaats zijn er ook twee Britten, die zeer spectaculair uit de hoek zullen komen: Tim Pearcey (er al bij in 2015) en Paul Griffith, een vaste waarde uit de RAC, waar hij al op het podium stond. Zij willen ook hun woordje meespreken.

Wie er nog bij is, dat is oude bekende Fred Bouvy, de vicekampioen van het BK Rally, Guillaume Dilley, Ghislain de Mevius, onze DTM-rijder Maxime Martin, comebackman Arnaud Clause, Geoffrey Leyon, Bernard Delhez, Julien Elleboudt met een camouflage Escort en ook onze ex-F1-rijder Jérôme D’Ambrosio die de discipline zal ontdekken.

Munster voert meute 911 aan

Tegen de Ford is er eigenlijk maar één echte topper in een Porsche die echt voor de zege gaat: de 911 BMA in de handen van de patron himself alias Bernard Munster, nog zo’n voormalige winnaar van de Boucles. We vinden wel nog outsiders die een top 5 ambiëren in een wagen uit Zuffenhausen: zo is er de directeur van Citroën Racing Yves Matton (met Daniel Elena), François De Spa of de Brit Richard Lepley. De viervoudige winnaar van de 24 Uur van Spa Jean-Michel Martin, Edouard Mondron (vervanger van papa JP), en de Luxemburger Aly Kridel doen het allemaal in een 911.

De Mevius en de Nissan 240 RS GR.B

Laten we even terugkeren naar de pretendenten op de hoogste podiumtrede, met als uitdager van het kwintet Escort en de Porsche, een van de sterren van de show: de Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mevius. Niemand twijfelt eraan dat de voormalige winnaar ook voor het spektakel zal zorgen. “Ik ben erg blij dat ik met de wagen die aan de tijd van Tony Pond doet denken, kan deelnemen”, vertelt de man uit Namen die André Leyh als teamgenoot krijgt.

Rekening houden doen we ook met Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, die altijd sterk rijdt, maar ook met Freddy Loix met de Opel Ascona waarmee Stefan Prinzie in de Condroz vooraan eindigde.

Thiry in Datsun, Lefebvre in Visa

Afsluiten doen we met twee andere favorieten in wagens van MY Vintage: de erg originele Datsun Violet Gr.2 van Bruno Thiry in de kleuren waarmee de betreurde Jean-Louis Dumont rally reed en de Citroën Visa 1000 Pistes van de enige buitenlandse vedette van deze editie, de Franse belofte Stéphane Lefebvre. Met zijn vierwielaangedreven wagen zien we hem sterk scoren op onverhard en uiteraard in de sneeuw.

Dat geldt uiteraard ook voor de Audi Quattro van François Verbist en Luc Caprasse.

Wat betreft de originele wagens, noteren we nog de terugkeer van de mooie R5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, de eerste deelname van een Toyota Celica Twin Cam van Didier Potvin, de Triumph TR7 voor de Nederlander Mark Schmidt en de Alfa GTV6 van de Luxemburger Dimitri Van Hove.

In een Opel zien we verder Romuald Thirion, de Nederlander Maurice Bergsteyn (steeds vooraan) of RTBF-journalist Gérald Wéry met de Manta ex-Cherain die misschien wel een top 10 ambieert. Tot slot zijn er de BMW van Hubert Deferm (323i) en Guino Kenis (2002).

Op zondag wordt het beslist

Dat zijn dus de voornaamste deelnemers voor de achttien RT’s die meer dan 200 kilometer zullen afleggen op zaterdag 20 en zondag 21 februari in de regio van Bastenaken. Zaterdag staan er twaalf proeven op het programma, zondag nog zes, maar dan wel op onverhard en zonder voorafgaande verkenningen. 56 kilometer onverhard, het is in ons land voor een rally ongezien.

“Een parcours van mondiaal niveau, waar de ervaring van de rijders en corijders het verschil zal maken”, aldus de man die voor de nota’s van zondag heeft gezorgd. “Met het systeem van de Power Stage waar in de zes RT’s van zondag dubbele straffen op het spel staan, zal de rally zondag beslist worden. Wie zaterdagavond honderd of minder punten achterstand heeft, mag nog hopen op de zege.”

Zondag staat ook de ‘Onverhard Challenge’ op de agenda.

Nu is het dus afwachten wie François Duval zal opvolgen. Of weet u het al?

 

Ook dit jaar kunnen buitenlandse piloten zich inschrijven in het Belgian Rally Championship, een voorwaarde om punten te kunnen scoren. De eerste inschrijving is al binnen. Han Hoendervangers, vorig jaar ook al van de partij in Haspengouw, Tielt en de East Belgian Rally, kiest dit seizoen voor een Belgisch programma. Hoendervangers, een van de organisatoren van de Nederlandse GTC Rally, zal zeker van de partij zijn in Haspengouw en Tielt met zijn Mitsubishi Lancer EvoX.

Nog een klepper die zich zal inschrijven is Bob de Jong, die samen met Bjorn Degandt de meeste wedstrijden van het BRC zal afwerken. Bob de Jong, in 2014 Nederlands rallykampioen, gaat de uitdaging in België aan met zijn DS 3 R5. Het sterke startveld en het hoog niveau van het Belgisch rallykampioenschap inspireert ook buitenlandse piloten. Naast Hoendervangers en de Jong, mogen we ook Hermen Kobus en zijn broertje Gert-Jan dit jaar een paar keer verwelkomen in het BRC.

Na zijn mooie VAS titel in 2015 wil Steve Becaert opnieuw bijleren en nieuwe proeven leren kennen. Daarom besliste de transporteur uit Poperinge om dit seizoen het volledige BK te rijden.
"Onze eerste opdracht was natuurlijk kijken hoever we konden geraken qua budget, na onze VAS titel heb ik de indruk dat ik toch ietsje makkelijker aan budget kon geraken. Laat ons zeggen dat we zonder zware mechanische pech of zonder al te zware schuivers we zo goed als rond zijn qua budget om de 9 wedstrijden van het BK te rijden.

De enige VAS wedstrijd die vaststaat is deze van Moorslede, doordat ik daar 2 jaar geleden mijn allereerste wedstrijd reed en de sfeer er top is kom ik er graag terug. Mede door de steun van nieuwe sponsor CRLS kunnen we dit mooie programma rijden. De enige ambitie zal zijn om deze wedstrijden uit te rijden zonder al teveel kleerscheuren. 7 van de 9 zijn totaal nieuw voor mij. Mss hier en daar eens een top 10 plaats maar tussen dit massale R5 geweld zal dit niet zo simpel zijn."

Voor de service van de Mitsubishi Lancer EVO X doet Steve opnieuw een beroep op Pevatec. "Met vorig seizoen 13 wedstrijden zonder mechanische pech kunnen we wel stellen dat dit team steeds alles op alles zet om de wagen iedere wedstrijd perfect af te leveren.
Voor de rest gaan we ook verder met Nico Beernaert als copiloot, iemand met deze ervaring zal ik goed kunnen gebruiken in deze toch wel zware soms meerdaagse wedstrijden. Enkel in Ieper neemt Gregory Verfaillie terug het rechter zitje voor zijn rekening. We hopen dit seizoen vooral veel plezier te hebben, niks moet en alles mag!"

Na de Condroz rally vorig seizoen leek het zo goed als zeker dat Steven Dolfen opnieuw ging  starten met de Clio R3 MAXI van Philcars. "Ons team was tevreden over de wagen en het team… Maar eerlijk is eerlijk, ons doel dat we vooruit hadden gesteld begin 2015 hebben we niet behaald, desondanks een knallende en veel belovende seizoensstart.” vertelde Steven Dolfen ons.

"Dat we 2de best performer waren afgelopen seizoen in de RC4 klasse (R2) met 24 scratches moge daarvan de stille getuige zijn… En dan hebben we het nog niet over Ypres rally gehad waar we zelfs niet aan de start kwamen door een onnodige salto in een Wervikse weide, toch wel het hoofddoel van 2015! Deze winter lieten we ons dan ook overhalen om dit jaar opnieuw de uitdaging aan te gaan tegenover de jonge R2 garde in het BRC. “

"Het moet gezegd, de mensen van Pevatec hebben echt de moeite gedaan om ons te overtuigen ... en om ons te kunnen doen starten met een 208 R2 uit hun atelier. Met CRLS hebben we trouwens ook een nieuwe sponsor aan boord. We gaan dan ook ons uiterste best doen om CRLS en natuurlijk ook onze andere trouwe sponsors hun vertrouwen niet te beschamen door degelijke resultaten neer te zetten en als het even kan hier en daar een klassewinst te boeken… Wat geen evidentie zal zijn door het (gelukkig) aangekondigde hoge niveau dit seizoen."

Nog voor de start van de eerste KP heeft het team echter al een opdoffer te verwerken… 3 weken voor de start van het BRC zit Steven (opnieuw) zonder copiloot. Door onvoorziene omstandigheden moest de voorzien co zijn engagement voor 2016 afzeggen.

Momenteel is er budget om samen met PEVATEC 5 of 6 wedstrijden van het BRC af te werken. “Alles zal afhangen van de schade onderweg,” lacht Steven. “Maar daarnaast wil ik ook zoals gewoonlijk enkele VAS 'klassiekers' afwerken met de R3 van bij Philcars ."

Om een 7de wedstrijd te kunnen toevoegen aan deze BK campagne heeft het team echter nog hulp nodig… "Daarvoor nodigen we iedereen graag uit op zondag 14 februari voor onze jaarlijkse steak middag, hopelijk tot dan of langs de parcours dit seizoen!"

Het is het verleden van een regio, die van Bastenaken en er stond nog een rekening open met de autosport. In de regio rond Bastenaken is de autosport op circuit ontstaan en dat heeft het publiek te snel vergeten. Maar history repeats…

In het begin van de autosport, gebeurde het vaak dat er tussen steden gereden werd, op open wegen zonder aankondiging van de wedstrijd. Zo brachten de eerste races de eerste zeges met zich mee, maar ook de eerste drama’s. Het was een landgenoot, de Baron Pierre de Crawhez, die het idee lanceerde dat wagens op een soort omloop zouden rijden. Hij is eigenlijk de uitvinder van de notie circuit. Dat circuit was dat van de Ardennen, dat volop gebruikt werd tussen 1902 en 1907. Met start en aankomst in het Bastenaken van de Belle Epoque, zakten duizenden mensen naar het nieuwe spektakel af. Het waren een soort van gekken met razende machines, met namen als Panhard Levassor, Darrack, Lorraine-Dietrich, Mercedes of Minerva, die de races wonnen. Hoewel er nog niet voldoende hotels waren, vond iedereen toch een dak boven zijn of haar hoofd, om niets van het spektakel te missen.

Het Circuit des Ardennes en zijn hoofdstad Bastenaken, waren dus de grondleggers van een genre, dat heel wat navolging zou kennen. Denk maar aan de Coupe Gordon Bennett en de Targa Florio. Het lot kan echter hard zijn en in 1908 werd Luxemburg opgegeven voor een nieuw circuit, wat noordelijker, een circuit dat ook vandaag nog luistert naar de naam… Spa-Francorchamps en dat misschien wel het mooiste van de wereld is!

Meer dan een eeuw later staat Bastenaken er weer als topaffiche, wie had dat kunnen denken? Zoals zoveel proeven is de link met een stad onlosmakelijk, denk maar aan de Boucles de Spa, die de Legend werden en ook legendarisch… De relatie, daar kwam echter sleet op en op een goede morgen werd de grootste rally van ons land, met zijn 300 deelnemers, ergens in februari 2015 wakker op de Place McAuliffe, in het hartje van Bastenaken! Ook het publiek volgde de caravan en genoot van het spektakel waarvan de hoofdacteurs luisteren naar namen als Ford Escort, Porsche 911, Lancia Beta Monte-Carlo, Opel Manta… De wedstrijd is een organisatie van de RAC… Spa en zo eren de Legend Boucles de stad waar de moderne autosport het levenslicht zag. Het kan verkeren in de geschiedenis.

Zo leert men de regio weer kennen, de regio en zijn troeven. Het publiek maakt ook kennis met nieuwe acteurs, acteurs uit de regio waar het gebeuren plaats vindt. De nummer 7 in de einduitslag van de Legend 2015, was Romuald Thirion. Hij maakte meteen een naam in het milieu, terwijl een andere man uit de regio meteen de link legde tussen circuit en rally… De kampioen van de Fun Cup in 2015, Fred Caprasse, is nog zo’n kerel uit de Ardennen en hij kwam een beetje toevallig in de Legend Boucles terecht…

“Inderdaad, als de rally in Spa was gebleven, dan had ik zeker niet deelgenomen”, erkent deze jonge wolf. “Het feit dat we dicht bij huis reden, was een stevig argument. Ik had echter nooit een rally gereden in mijn leven, toch wel een klein probleem… Ik kende er echt niets van en nam pas de donderdag voor de start plaats in de auto, een Ford Escort MK1 Groep 2. Ik deed wel beroep op een ervaren corijder, met name Geoffrey Razzi. Het resultaat was beter dan ik had durven te dromen, met een beste tijd, top 5-noteringen en een einduitslag die nog beter had kunnen zijn als ik geen 4 minuten verloren had met een probleem. Maar voor een eerste kennismaking was het geweldig.”

Fred Caprasse komt twaalf maanden later terug voor een tweede deelname. “Nu is niet alles meer nieuw voor me, ik ben er echt klaar voor. Ik doe het weer met dezelfde corijder, maar ditmaal in een Ford Escort MK2 Groep 4 uit de ateliers van Jean-Louis Gosselin. Objectief: een top 10? Een top 5? Droom? Een podium! Ik ga mijn stijl aanpassen en minder show geven en meer op de resultaten letten. Ik heb echt zin om een goed resultaat in de Legend Boucles in de streek van Bastenaken neer te zetten. De mensen vragen me aldoor of ik deelneem en of ik info over de proef heb. Samen met Romuald Thirion geniet ik echt van de sfeer die er rond de wedstrijd hangt. Samen met mijn kameraden Jean-François Olivier, Fred Bouvy en Jean-Marc Bourdouch, die ook op circuit rijden, gaan we hard gaan. We hebben ook een Hospitality om onze partners te ontvangen, dus ik tel echt naar het weekend af.”

Zo de cirkel is rond. Een circuitrijder, die Francorchamps erg goed kent, rijdt nu in eigen streek, en ja Bastenaken staat weer op de affiche en wil daar nog lang blijven.”

 

Dit seizoen rij ik het volledige Belgisch kampioenschap met uitzondering van 1 wedstrijd. Vervolgens ook enkele VAS wedstrijden met uiteraard 6 uren van Kortrijk in mijn thuisstad. Dit gebeurd met een volledig gerestaureerde bmw M3 E30 prodrive uit Spanje waar Jose Maria Ponce Spaans Kampioen mee werd. Hij zal ook in de volledige originele kleuren en sponsors behouden worden zoals je kan zien op de huidige foto’s van Camel. Co rijder om het seizoen te starten is Bram Maes die enkele jaren co rijder was van Toby Vandenberghe. Service team zal M-car tech zijn uit ingelmunster die tevens in 2015 de wagen vond en volledig restaureerde. Wij mikken op het puntenklassement van BRCH 2016.

Goed nieuws uit Bastenaken, want er zullen herinneringen kunnen opgehaald worden, herinneringen aan de Boucles de Spa en een zekere Tony Pond, tweede in 1983 en 1984 in een fabriekswagen. De drievoudige winnaar van de proef, tweede nog in 2014 na een mooie strijd met François Duval, Grégoire de Mevius is terug en dat voor het eerst met zijn eigen Nissan 240 RS Gr.B. De wagen is én origineel én spectaculair en we kijken er naar uit om de auto in de regio van Bastenaken te zien.

“Ik heb deze wagen goed drie jaar geleden gekocht en ik heb er driemaal de rally van Marokko mee gereden. Ik werd tweede en derde”, legt de ex-wereldkampioen Groep N uit. “Het is een voormalig chassis van de klantenafdeling van Nismo. De wagen heeft op de Filipijnen gereden, alvorens naar Engeland te verhuizen. Ik heb die wagen nog gezien als ik met de Samba debuteerde. Ik heb een zwak voor achterwielaangedreven wagens  en hield een goed contact met Nissan, onder meer dankzij mijn zege in 1993. Ik hou van de originele look van de 240 RS. R-Tec van Fabio Lazzerini maakt de wagen klaar en assisteert me ook tijdens de rally. De auto is nog steeds een Groep B en mag de Legend rijden.”

Met een correctiecoëfficiënt van 0,83 (jaar van homologatie), zal de wagen het moeilijk hebben tegen de oudere Ford Escort of Porsche. Maar Grégoire heeft een duidelijke filosofie…

“Ik ben niet geobsedeerd door een 4de zege in de Boucles, want dan zou ik een Porsche huren bij BMA”, erkent de rijder die het samen met André Leyh zal doen. “Maar ik heb al lang aan de organisatoren beloofd om met de Nissan voor de show te zorgen. Ik ben er om plezier te beleven en te geven. Ik amuseer me meer met een 240 RS dan met een 911. Het publiek zal zeker enthousiast zijn. Ik kijk er naar uit om deel te nemen, zeker met de tweede dag van de rally, volledig op onverhard. Ik hoop alleen dat niemand gaat verkennen. Ik heb een boon voor de RAC en zal dus zeker vallen voor de charmes van Bastenaken.”

En wij, wij zijn er van overtuigd dat het publiek zal genieten van de drievoudige winnaar, specialist van onverhard in een wagen die we dertig jaar lang niet meer in de Boucles gezien hebben.

De tweede dag van de Legend Boucles - een wedstrijd die plaatsvindt tijdens het weekend van 20 en 21 februari – is een echte Belgische première. Nooit eerder werd zoveel rally gereden op onverharde wegen. Na de geslaagde verhuis naar Bastenaken, waar de animatie in de stad nog verbeterd wordt, hebben Pierre Delettre en zijn troepen dus nog ruimte voor innovatie.

“Na een eerste stevige etappe, wordt de tweede dag, in de wouden, een feest voor de liefhebbers van het betere glijwerk”, vertelt de organisator, zelf verrast door de prachtige geheimen van dit stukje van ons land. “Er staan zondag zes verschillende proeven op het menu en 75% van die proeven is onuitgegeven.

Ongezien en onverkend…

“De ervaring leert ons dat het zeer moeilijk is om in België een geheim te bewaren. Veel te veel mensen moeten vooraf de plannen inkijken omwille van de veiligheid. Zeker met de komst van het internet is een geheim bewaren zo goed als onmogelijk geworden”, weet de zoon van Alphonse. “Het zal hier echter niet makkelijk zijn om vals te spelen. Ten eerste liggen deze proeven op privé terreinen, die normaal niet open staan voor het verkeer, maar ook hebben de lokale overheden en de boswachters bomen dwars over het parcours gelegd om de valsspelers te verhinderen om te komen verkennen. Natuurlijk zullen er zijn die denken echt slim te zijn en toch te passeren, maar we gaan heel streng toekijken op dat soort praktijken. We vragen met aandrang om het verbod op verkenningen – op uitzondering van de deelnemers in Legend op vrijdag voor de wedstrijd – dan ook te respecteren.

Echter, voor de proeven van zondag, blijven alle verkenningen verboden en dat om de proeven zo goed mogelijk te houden.

“In tegenstelling tot vorig jaar, zullen de deelnemers, na de proeven op zaterdag, een boek met nota’s ontvangen van een Zweedse professional die dat soort werk kent. Het systeem dat gebruikt wordt, is dat van de hoek van de bochten in graden. Er is een handleiding bij in drie talen, Frans, Nederlands en Engels, die alle uitleg zal verschaffen die nodig is om het systeem te begrijpen. De rijders moeten dus niet blind de baan op. Naast de pijltjes, die we ook kennen uit de RAC, zullen er dus nota’s zijn voor iedereen, nota’s die echt gelijk voor iedereen zijn! Dat maakt dat de rijders zich niet kunnen laten verrassen.”

Dit zou sommige deelnemers moeten geruststellen.

Herinneren we er aan dat we er alles aan doen om de deelnemers die op zaterdag opgeven, zondag weer te laten vertrekken. We laten zelfs toe dat deelnemers zaterdag meteen opgeven om alleen zondag te rijden.

We hebben vragen in beide richtingen gehad”, weet Delettre. “Sommige mensen willen niet op onverhard rijden en andere willen enkel op onverhard rijden. Beide zijn dus mogelijk.”

Het is dan ook niet verwonderlijk dat op negen dagen van de afsluitdatum voor de inschrijvingen, donderdag 4 februari, er nog maar enkele plekken open zijn voor een schitterende uitgave van de Legend.

Van 22 tot 25 juni zal Boezinge weer volledig in het teken staan van de Ypres Historic Rally. Deze wedstrijd voor historische rallywagens is toe aan zijn 24ste editie. Net zoals de moderne wedstrijd is de FIA Ypres Historic Rally uitgegroeid tot een absolute topwedstrijd van het FIA European Historic Sporting Rally Championship.
Maar, al snel groeide de behoefte om naast deze Europese wedstrijd een tweede luik te organiseren voor historische rallywagens die niet beschikken over een FIA-paspoort. Heel wat auto's in het Belgisch rallykampioenschap beschikken over een nationaal technisch paspoort en zijn gebouwd op basis van een technisch reglement met meer vrijheid. Om deze teams te laten genieten van de unieke sfeer van de Ypres Historic in Boezinge, werd een nationale nevenwedstrijd gelanceerd.

Ondertussen zijn we meer dan 10 jaar verder en mogen we spreken van twee aparte wedstrijden onder de benaming van de Ypres Historic Rally. De FIA-deelnemers reden de voorbije jaren zelfs een ander parcours dan de nationale deelnemers.

Om een einde te maken aan de verwarring en om de winnaars van de twee wedstrijden op gepaste wijze en met de nodige uitstraling te kunnen vieren, werd beslist om de nationale Historic-wedstrijd een eigen benaming te geven. Voortaan spreken we dus van de FIA Ypres Historic Rally en de Ypres Classic Rally.

Na een spannende ontknoping in de East Belgian Rally slaagde het team van FBR (Boulat) erin om de eerste RACB M-Cup kampioen te worden met de Champion Lubes M3. Het titelverdedigende team zal dankzij de vaste partner Champion Lubes in 2016 opnieuw alle wedstrijden van de M-Cup kunnen rijden en zal proberen de M-Cup titel te verdedigen! Dit zal niet eenvoudig zijn met wederom een sterke concurrentie van de andere supersnelle M’S zoals deze van de renstal van Schmidt, Braeckevelt, en andere.

De rechterstoel zal in 2016 bemand worden door een nieuwe copiloot, met name Peggy De Busser. Peggy heeft niet alleen als copiloot veel ervaring, maar eveneens jarenlange ervaring als piloot. Deze ervaring is zeer waardevol voor het inschatten van situaties en de juiste nota’s. De co-piloot heeft absoluut evenveel aandeel in succes als de piloot. Enkele jaren geleden hebben beide reeds occasioneel team gevormd (oa in de Astra) en leidde dit telkens tot zeer goede resultaten. Peggy kijkt vol ongeduld en met veel motivatie uit naar de eertste wedstrijd van deze uitdagingn, met name de Haspengouwrally.

Het team blijft trouw aan de Champion lubes M3 die in de wintermaanden enkele nieuwe ontwikkelingen heeft gekregen en hopelijk terug een voorbeeld zal zijn van snelheid en betrouwbaarheid. Met dank aan Erik en Rob voor de programmatie.

De M-Cup zal dit jaar bestaan uit 6 wedstrijden van het Belgisch kampionschap (BRC) : Haspengouwrally, TAC Rally, Sezoensrally, Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en GTC Rally. Het rallycentrum van de GTC Rally is in Ettenleur (NL) en is een nieuwe uitdaging voor het team. Omdat alle teamleden woonachtig zijn in de Kempen en Noorderkempen is dit bijna de thuisrally voor vele teamleden.

De service tijdens de wedstrijden zal net zoals de voorbije jaren geladen worden door de trouwe techniekers  met name Filip, Gunther, Joren, Luc (Poko), Jordy, Jerre en Glenn.

Met veel ongeduld en vol motivatie kijken we uit naar de eerste wedstrijd op zaterdag 27 feb 2016 – de Haspengouwrally.

2015 werd op de best mogelijke wijze afgesloten door Hermen Kobus en Erik de Wild. Met de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon-Oil en Kumho tyre, wonnen ze de East Belgian Rally, waar de voltallige Belgische top moest plooien voor de jonge piloot uit Lichtenvoorde. In 2016 willen Hermen Kobus en Erik de Wild opnieuw schitteren met de door Kobus Tuning geprepareerde Skoda Fabia R5 in sterk bezette internationale wedstrijden. Hermen en Erik zoeken de concurrentie van de andere R5-toppers in het Europees kampioenschap op!

Het accent van het programma van Kobus Tuning Competition ligt in 2016 op het FIA European Rally Championship. "We hebben met onze trouwe partners Kroon-Oil en Kumho tyre een gevarieerd en uitdagend programma uitgewerkt," vertelt Hermen. "Het zwaartepunt ligt in het Europees kampioenschap. We beginnen met de Rally van de Canarische Eilanden, een wedstrijd op technisch en snel asfalt. Op Europees niveau staan we natuurlijk opnieuw aan de start van de Kenotek Ypres Rally en eind augustus willen we onze ervaring van vorig jaar benutten om hoger te mikken in de Barum Rally. Als alles goed verloopt, dan kan het programma eventueel nog uitgebreid worden met de nieuwe Poolse manche in het Europees kampioenschap. Dat is ook een wedstrijd op asfalt."

Naast deze Europese wedstrijden, zullen Hermen Kobus en Erik de Wild nog twee keer de strijd aangaan met de Belgische toppers in R5. "In het Belgisch kampioenschap rijden we de TAC Rally en onder voorbehoud de Rally van Wallonië. Die twee wedstrijden kunnen we gebruiken als voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally. In België is het startveld in R5 bijzonder hoogstaand. Volgend seizoen komt niet alleen Freddy Loix, maar ook Vincent Verschueren aan de start met een Skoda Fabia R5. Mooie referenties. In elk geval hebben we ondertussen toegang tot de mapping van de motor, zodat we de wagen zelf op maat kunnen afstellen. Ik heb al gemerkt dat ik toch een iets andere setting gebruik dan sommige andere piloten. Wanneer ik vertrouwen heb in het chassis en de afstellingen, dan hou ik wel van een agressief reagerende motor..."

Hermen Kobus en Erik de Wild kiezen voor een uitdagend programma in 2016. De basis ligt vast, maar er kan altijd nog wat bij... In elk geval zal de Kobus Fabia R5 van zich doen spreken in het Europees kampioenschap.

Programma 2016

10-12 maart             Rally Islas Canarias El Corte Ingles (ERC)

9 april                       TAC Rally Tielt (BRC)

29-30 april - 1 mei    Rally van Wallonië (BRC)

23-25 juni                 Kenotek Ypres Rally (ERC)

26-28 augustus        Barum Rally Zlin (ERC)

J-Motorsport vierde onlangs zijn tweede jaargang en greep deze gelegenheid aan om een versnelling hoger te schakelen met de aankoop van twee bijkomende DS3 R5’s uit de ateliers van Citroën Racing. Hiermee biedt de structuur uit Deinze als enige Belgische team 4 R5 wagens voor verhuur aan.

Het BRC 2015 gaat straks van start met de Rally Van Haspengouw, waarbij J-Motorsport meteen 3 wagens inzet. Zaakvoerder Jourdan Serderidis gaf eind vorig jaar reeds te kennen dit jaar voor een compleet BRC te opteren en ook Philippe Stéveny doet dit jaar beroep op de diensten van J-Motorsport om een volledig BRC af te werken. De nationale rallykampioen van 1997 die ook op circuit een aardig palmares bijeenreed zal zo als outsider zeker een rol van betekenis spelen. Tot slot is er nog een derde wagen voorzien voor een jonge piloot die dit jaar de officiële kleuren van DS Belux zal verdedigen. Zijn naam wordt binnenkort bekend gemaakt.

Daarnaast zal J-Motorsport zich ook ontfermen over hun nieuwe Opel Adam R2 waarmee Amaury Molle zich straks in de kijker wil rijden in het Junior BRC.

Maar dit is niet alles… J-Motorsport staat immers te popelen om uit te pakken op het hoogste niveau en reist alvast met twee DS3 R5’s af naar de WK Rally van Zweden voor Joakam Roman en regerend ERC Junior kampioen Emil Bergkvist. Hiermee willen ze een rol van betekenis spelen in het WRC-2 tussen de fabriekspiloten en de beste privé-rijders.

Het worden boeiende weken voor het team van Fred Miclotte en Jourdan Serderidis, want volgende week reizen ze reeds af naar de WK Rally van Monte-Carlo waar ze zelf punten hopen te sprokkelen in WRC-2.

Jourdan Serderidis: “Dankzij een intense samenwerking met onze partners zijn we erin geslaagd om meerdere interessante en ambitieuze programma’s uit te werken. Met J-Motorsport willen we de grootste talenten steunen in de ontwikkeling van hun carrière en zoektocht naar diverse overwinningen. Het wordt alvast een spannend jaar voor ons team dat klaar is voor de uitdagingen in het BRC en WRC-2.”