Afgelopen weekend waren we weer present voor de 7e en voorlaatste manche van het Belgian Historic Rally Championship in en rond Sankt-Vith.

De vorige 2 wedstrijden kenden we de nodige problemen met de Porsche. Tijdens een test met de vernieuwde motor in de 911 een weekje voor de EBR dook er een vreemd geluid op in de motor waardoor we de dagen voor de EBR nog serieus moesten sleutelen maar de wagen was tijdig in orde en stond in topconditie aan de start.

Net zoals vrijdag tijdens de verkenningen waren de weergoden ons ook zeer gunstig gezind op zaterdag, dit maakte het uiteraard wat makkelijker op dit toch wel heel technische parcours.

Aangezien de motor nog in rodage was werd er rustig gestart. Al snel werd duidelijk dat Hermann, Janssens en Debyser vanaf de eerste meter voluit gingen en dus al meteen wat voorsprong konden nemen.

Na de 1e boucle stonden we op een mooie 4e plaats algemeen historic, zonder het volle vermogen van de wagen te gebruiken en zonder risico’s te nemen. Geleidelijk aan werd het tempo stilletjes opgevoerd en zo begon ook het vertrouwen in de mekaniek terug te komen.

Tijdens de 2e boucle werden de tijden dan ook al veel beter maar omdat punten scoren de hoofddoelstelling was moesten we zeker de finish halen en werd er besloten om nog steeds niet het volle vermogen te benutten en de nieuwe motor niet te forceren. Door de opgave van Debyser kwamen we ineens op een mooie 3e plaats te staan en 1e in de klasse C. De eerste achtervolger volgde dan al op meer dan anderhalf minuut waardoor we in de laatste boucle het voetje gewoon konden lichten.

Aan de finish van de laatste KP bleek Hermann nog niet gefinisht te zijn en wisten we meteen dat de 2e plaats algemeen historic en klassewinst binnen waren. Dit mooie resultaat levert ons belangrijke punten op en de 2e plaats in het BK.

De komende weken zal de Porsche een volledige check up krijgen zodat hij opnieuw zoals afgelopen weekend in topconditie aan de start zal staan van de Condroz rally.

Bij deze wil ik ook de servicecrew bedanken voor de prachtige prestatie in Sankt-Vith en uiteraard tijdens de afgelopen weken om de wagen klaar te krijgen.

Jonas Langenakens verscheen na zijn uitstekende testsessie van afgelopen donderdag vol vertrouwen aan de start van de East Belgian Rally maar werd al snel geconfronteerd met een slippend differentieel. In de vierde klassementsrit reed Langenakens lek waardoor hij ruim acht minuten verloor. Langenakens reed nog enkele ritten in functie van de Condroz rally om uiteindelijk ontgoocheld op te geven.

"Deze ochtend hadden we veel problemen met het differentieel waardoor de achterste wielen constant doorslipten" analyseert Jonas Langenakens. "Hierdoor verloren we kostbare tijd al kon ik de schade ten opzichte van de derde plaats van Lhonnay toch nog beperken. Tijdens de vierde klassementsrit ging het goed mis. Ik reed lek en moest de wagen aan de kant zetten om het wiel te vervangen. Dat ging niet zonder slag of stoot want mijn co-rijder Lennert Salmon bezeerde hierbij zijn hand. Tijdens de daarop volgende assistentie speelden we nog wat met de afstellingen en reed ik nog drie klassementsritten om zo nog enkele dingen te testen in functie van de Condroz rally. Na die ritten besloot ik om op te geven om zo nog wat budget te sparen voor de slotwedstrijd van het BK waar ik opnieuw zal starten met de Subaru Impreza WRC S10. De wagen is performant genoeg. Alleen is het moeilijk om de juiste afstelling te vinden en als je dan nog eens geconfronteerd wordt met een slippend differentieel dan weet je dat je het moeilijk wordt om de verloren tijd goed te maken. In een rally van één dag moet je er meteen staan en dat was vandaag helaas niet het geval."

In de naloop van de Rallye de la Famenne, waar Jean-Pierre Van de Wauwer en Guy Herion een nieuwe overwinning behaalden met de Skoda Octavia WRC, trok het BMA team van Bernard Munster naar Roeselare om deel te nemen aan de Omloop van Vlaanderen.
Yves Bruneel, bekende grN specialist, besloot zich eveneens te laten verleiden door de WRC uit de BMA workshop. Deze première was super geslaagd: een 4e plaats algemeen, en niet de minste zorgen van begin tot einde…
«Het was een droomscenario», glimlachte Bernard Munster. «Yves tekende telkens top zes tijden op alle klassementsproeven, en zelfs een opmerkelijke tweede tijd ! De Skoda Octavia WRC draaide als een Zwitserse horloge. Nu Yves van deze superwagen geproefd heeft word dit verhaal beslist vervolgd… wat kan ik meer wensen ?
Gesterkt door dit super resultaat, kijkt het ganse BMA team vol vertrouwen naar de komende East Belgian Rally in de prachtige streek van Saint-Vith . Dit weekend zullen twee auto's worden ingezet door de structuur van Bernard Munster: een Skoda Octavia WRC en de Porsche 911 Carrera RS winnaar van de recente Rallye du Maroc Historique.
« Na een goede afloop in de Rallye de Wallonie , besloot Stephane Lhonnay terug onze kleuren te verdedigen », aldus Munster. « Toegegeven, de Ford WRC van Casier en de Subaru WRC van Brunson zijn topfavorieten, maar ik weet zeker dat Stephane voor een verassing kan zorgen en een gooi kan doen op een podiumplaats. Voor ons team is de aanwezigheid van een piloot als Lhonnay, een extra motivatie, en de wens om goed te doen zal opnieuw maximaal zijn in de regio van Saint-Vith. »
Naast de Octavia WRC, wordt ook de Porsche 911 Carrera RS ingezet waarmee Bernard Munster eerder dit seizoen de overwinning in de wacht sleepte in de Rallye du Maroc Historique. Chris Debyser, één van de tenoren van het ConXion Belgisch Historic Rally Kampioenschap, zal proberen er het beste uit te halen.
Deze rally in het Duitse taalgebied betekent niet het einde van het seizoen voor BMA. Alles behalve. Met de herfst in het verschiet, is de Condrozrally al aangekondigd. « Stephane Lhonnay zal er opnieuw aan de start verschijnen met de Octavia WRC », verkondigt Munster. «We wachten nog op de beslissing van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette om de tweede Skoda te besturen. Verder zullen we in Hoei ook de service verzorgen van de Porsche 911 Turbo van de Duitser Heinz-Walter Schewe in de historics. Mocht de 2de Skoda Octavia WRC niet rijden in de Condroz dan overweeg ik zelf ermee te starten in de Terre de Vaucluse, tellend voor het Franse onverhard kampioenschap. En voor de geinteresseerden, er zijn nog twee Subaru Impreza’s 555 grA beschikbaar voor de Condroz…»
Meer dan 70 duizend toeschouwers genoten afgelopen weekend van een schitterend rallysportweekend!
Het was een spannend duel tussen Peter van Merksteijn jr en Jeroen Swaanen. Op vrijdagavond reed Jeroen 4 scratch tijden en zo stond Jeroen, 7.5 sec. voor op Peter van Merksteijn jr die met een ex Loeb Citroen C4 WRC aan de start verscheen.
Op zaterdag was het stuivertje wisselen wie de scratch tijd op diens naam kon schrijven, aan het eind van de rally bleek dat eerlijk verdeeld; zowel Jeroen als Peter reden ieder 8 keer de snelste tijd.
Helaas kwam Jeroen slechts enkele seconden tekort voor de eindoverwinning en moest tevreden zijn met een tweede plaats net achter WK piloot van Merkesteijn jr. “ Wat een mooie strijd, we hebben echt de hele wedstrijd op 105 % gereden, en wat is de Focus 08 van NCRS een topauto” aldus een uiterst tevreden Jeroen Swaanen.
Voor het Nederlands kampioenschap werden er wederom goede zaken gedaan, grootste concurrent Bernard ten Brinke kon het tempo van de 2liter WRC’s absoluut niet volgen met zijn Fiesta, en werd op meer dan een minuut 3e.
Door dit topresultaat kan Imex Racing tijdens de volgende wedstrijd hun titel prolongeren, we willen dan ook iedereen uitnodigen om bij deze nieuwe rally aanwezig te zijn, het beloofd weer een groot feest te worden.
Reserveer daarom zaterdag 13 oktober 2012 alvast in uw agenda voor de VeKa Eurol Auto Althena Rally.
Deze rally bestaat uit totaal twaalf klassementsproeven: Vier kp's, met een lengte van respectievelijk 6, 9, 10 en 27 kilometer, die drie keer gereden wordt.
De rally heeft een totale lengte van 301 kilometer, waarvan 156 aan wedstrijdkilometers. Om 11.01 uur start de 1e deelnemer en de finish is rond de klok van 20.36 uur.
Rally legendes Björn Waldegard en Hans Thorszelius rijden binnenkort terug samen in een Mercedes 500SLC om deel te nemen aan de 10de Rallylegend die plaatsvindt van 11 tot 14 oktober in San Marino, Italië. Het Zweedse duo zal het in de “Historic” categorie moeten opnemen tegen andere rijders zoals onder andere Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale), Gustavo Trelles (Toyota Celica St 205), Per Eklund (VW Golf), Harald Demuth (Audi Quattro) en Sandro Munari (Lancia Stratos).

Björn Waldegard is bijzonder opgetogen om opnieuw met de Mercedes te rijden: “Ik kijk er naar uit om terug te racen met de Silver Arrows Mercedes. Ik heb met de wagen al gereden tijdens de Ypres Historic Rally van 2010 en heb toen vastgesteld dat de wagen over een heel groot potentieel beschikt. Rijden met Hans doet me terugdenken aan de goede oude tijd toen we samen officiële Mercedes fabrieksteamrijders waren.”

De Mercedes SLC rallywagen maakte zijn internationaal rallydebuut in 1978 en was vooral de te kloppen wagen in lange afstandsraces op het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse continent. Björn en Hans reden in 1979 en 1980 met de Mercedes SLC rallywagen die aldus bijdroeg tot Björn Waldegard’s eerste plaats in het Wereld Rallykampioenschap in 1979 en zijn derde plaats in 1980. Bart Vanhaverbeke, Algemeen Directeur van Silver Arrows Racing, is tevreden met de deelname van Silver Arrows Racing aan het San Marino evenement: “Rallylegend is met meer dan 50.000 toeschouwers en een deelnemerslijst van verschillende ex-wereldkampioenen rally één van Europa’s topevenementen voor historische rallywagens. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze wagen een mooi spektakel zullen kunnen bieden.” Vito Piarulli, Administrator van Zeromille srl dat de Rallylegend organiseert, voegt toe: “Aangezien we dit jaar in het Rallylegend Village een viering doen van de East African Safari Rally met een statische tentoonstelling van de invloedrijkste rallywagens van de Safari rally wilden we absoluut kunnen beschikken over de zeldzame Mercedes SLC rallywagen. De exclusieve focus van Silver Arrows Racing op dit type wagen maakte onze keuze voor hen vanzelfsprekend. Bijkomend voordeel was dat Silver Arrows Racing naast de rallywagen voor Björn Waldegard een bijkomende wagen in Safari uitrusting kon ter beschikking stellen voor de tentoonstelling.”

Bart Vanhaverbeke besluit: “Ik zou hiermee ook de Rallylegend organisatie willen bedanken voor hun inspanningen om deze unieke samenwerking mogelijk te maken. Voor ons betekent dit een fantastische opportuniteit om Silver Arrows Racing in de schijnwerpers te plaatsen op internationaal niveau. We zullen deze gelegenheid aangrijpen .

Het is al van juni en de GEKO Ypres Rally geleden dat Jonas Langenakens nog eens aan de start van een rally van het BK verscheen. De Omloop van Vlaanderen liet hij, omwille van budgettaire redenen, bewust links liggen. Tussendoor startte hij wel met de GEKO Subaru Impreza WRC S10 in de rallysprint van Kasterlee. Het werd een aangename kennismaking die nu een vervolg krijgt in de East Belgian Rally. Zaterdag mikt Jonas Langenakens op het podium.

Jonas Langenakens heeft er net een lange oefengalop opzitten. "We hebben deze namiddag de Subaru uitgebreid getest in de buurt van Sankt Vith" zegt Jonas Langenakens. "Ik heb er een zeer goed gevoel aan overgehouden. In het begin van de namiddag regende het, nadien droogde het parcours op zodat ik voor beide weertypes een goede afstelling heb gevolgen. Dankzij de wisselende weersomstandigheden heb ik ook meerdere bandentypes getest en ook daar ben ik zeer tevreden over. Deze test geeft me een boost van vertrouwen. Ik ben klaar voor het weekend en wil zaterdagavond op het podium staan."

Voor de 7e manche van het BK historic rally zakken we komend weekend af naar de Oostkantons voor de East Belgian Rally.

Na koppelingsproblemen in Ieper kregen we tijdens de vorige manche in Roeselare af te rekenen met motorproblemen. Even werd er getwijfeld over het verdere verloop van dit seizoen maar al snel werd er beslist om de motor te herstellen en het verdere seizoen af te werken. Aangezien we in het dagelijks leven bezig zijn met klassieke Porsches gebeuren de herstellingen dus ook in eigen huis en kon er onmiddellijk werk gemaakt worden van de herstelling. Vorige week woensdag kon de motor terug ingebouwd worden en alles leek perfect in orde te zijn.

Om goed voorbereid naar Sankt-Vith te vertrekken werd er afgelopen zondag nog getest met de wagen op de asfaltstroken van het Duivelsbergcircuit in Opgrimbie. Al snel dook er een probleem op met een remklauw, de ontluchtingsnippel lekte en de schroefdraad in de (quasi nieuwe) remklauw bleek beschadigd te zijn… Gelukkig kon dit ter plekke hersteld worden en kon de wagen terug de baan op voor nog wat extra kilometers te doen. Na een 5-tal km stelden we een verontrustend geluid vast in de motor en werd er beslist onmiddellijk te stoppen en richting huiswaarts te trekken. De motor werd zondagavond nog terug uitgebouwd en volledig gedemonteerd om zo snel mogelijk een diagnose te kunnen stellen. Helaas was er met het blote oog niks waar te nemen en moest er maandag werk gemaakt worden van het opmeten en doorlichten van de krukas en alle andere delen. Alles bleek in orde te zijn… behalve een kettingspanner die niet meer optimaal werkte… meteen was ook de boosdoener gevonden. De motor werd terug opgebouwd met o.a. nieuwe hoofdlagers, kettingspanner, enz. en kon dinsdagavond gelukkig al terug ingebouwd worden en proefdraaien. Dankzij een super servicecrew zijn we er in geslaagd om in slechts 48 uur de motor te vernieuwen zodat we er toch kunnen bij zijn komend weekend in Sankt-Vith!! Een bedankje is hier wel op zijn plaats voor de “vrijwillige helpende handen en loopjongens” ;-)

Onze hoofddoelstelling is om na enkele tegenvallende wedstrijden door mechanische pech nu nog eens probleemloos de finish te halen en voldoende punten te scoren om de leiding in onze klasse te behouden. De kloof met Janssens verkleinen is uiteraard ook een doelstelling maar gezien het grote verschil in pk’s is dat een bijna onmogelijke opdracht.

Na weken van twijfel werd besloten om de samenwerking met JDR stop te zetten.Met frisse moed en goeie hoop gaan we vanaf nu in zee met PHILCARS.
Philip heeft ondertussen ook al heel wat ervaring in de "evo" wereld ,met enkele toppers als klanten en dat geeft ons het vertrouwen dat we al het ganse jaar missen.
Bij deze wens ik dan ook het ganse JDR-team voor de voorbije wedstrijden te danken en in het bijzonder Klaas Vanbeveren voor zijn inzet.

Op zondag 7 oktober neemt TeamFloral, samen met zowat 350 bedrijven, deel aan "Open Bedrijven Dag". Het team dat in 1992 werd opgericht door Jean-Marc Valckenaere zal die dag de deuren open zetten van zijn nieuw en ruim hoofdkwartier op de Industriezone in Roeselare. Een ideale gelegenheid om kennis te maken met het vakmanschap van TeamFloral.

"Tijdens dit evenement zullen we het grote publiek kennis laten maken met de verschillende facetten van onze activiteit in de autosport," vertelde stichter van het bedrijf. "De bezoekers kunnen van dichtbij de rallywagens bekijken, maar ze zien ook hoe een motor en een versnellingsbak gereviseerd worden en hoe een rolkooi gemaakt wordt. Buiten het gebouw zullen we een serviceplaats opstellen, zodat de mensen kunnen proeven van de echte rallysfeer. Natuurlijk is er ook een expositie van een aantal sportieve wagens en rallybolides."

Omdat TeamFloral al meer dan 20 jaar partner is van Ford, zal het merk met de blauwe ovaal natuurlijk alomtegenwoordig zijn: "We presenteren de sportiefste modellen van Ford, zoals de Focus RS en de nieuwe Focus ST, maar ook de mythische Ford Mustang. Aan rallywagens zal er natuurlijk geen gebrek zijn: de Ford Fiesta R2, de nieuwe Ford Fiesta R1, de Ford Fiesta RS WRC, maar ook Fords van vorige generaties, zoals de Escort Mk1 en Mk2. Liefhebbers van mooie wagens zullen verwend worden!"

Er is ook heel wat animatie voor de bezoekers, die bij voorbeeld schitterende foto's rond het thema van de automobiel kunnen bewonderen van Mathieu Damiens, van het agentschap Madam, collectiewagens van de Ford Taunus Club, helmen van Stilo en tripmasters van het merk Monit, in België verdeeld door TeamFloral. Om de bereikbaarheid te vergemakkelijken, legt TeamFloral, samen met vier andere bedrijven gevestigd op de Industriezone van Roeselare, ACD, Rubonit, Cluma en Beijko, een shuttleservice in vanaf de parkings aan de rand van de industriezone.

Mis deze unieke kans niet om een kijkje achter de schermen te nemen bij TeamFloral op 7 oktober! Adres: Zwaaikomstraat 1, 8800 Roeselare .

Op zondag 7 oktober krijgen de deelnemers aan deze vaste waarde in het VAS kampioenschap 95 kilometer KP voorgeschoteld, gespreid over 9 klassementsproeven. In Kortemark wordt er een nieuwe KP van 14 kilometer gereden, terwijl in Koekelare een deel van het parkoers van de vroegere Hemicuda Rallysprint opnieuw wordt opgevist, goed voor 7 kilometer KP.

Op zaterdag 6 oktober vangt de wedstrijd aan met de Administratieve Controle, in Café Monroe in het centrum van Koekelare. De klassementsproeven kunnen verkend worden tussen 13:30 en 20:00 uur. Op zondag 7 oktober start de wedstrijd om 07:50 uur, het rallycentrum en de service- en regroupzone blijven traditioneel gegroepeerd op het terrein van Bouwmaterialen Willaert aan de Oostmeetstraat in Koekelare. Om 17:15 uur is de winnaar van de 12e Hemicuda Rally bekend.

Voor meer info: www.hemicuda.be

De rallysport stond donderdag centraal in het hoofdkwartier van BFO in Gent. De piloten die in het kader van de eerste zes manches van het Kampioenschap van België Rally een uitzonderlijke prestatie leverden, werden in Gent verwacht voor de eerste editie van de BFO Academy. Na een verrassend sportieve wake-up call, een looptraining om 7 uur 's ochtends langs de Blaarmeersen samen met Freddy Loix, beleefden de deelnemers een leerrijke dag waarbij de minder bekende maar uiterst belangrijke facetten van de rallysport de revue passeerden.

De laureaten van de BFO Awards, samen met hun copiloten en een aantal enthousiaste jongeren die meer willen halen uit hun sport, werden door Danny Naessens, de kiné van Freddy Loix, wegwijs gemaakt in het functioneren van hun lichaam, in de werking van het geheugen en in mentale training. Technieken die ze in de loop van de dag meteen in de praktijk konden brengen, want het ritme van het seminarie lag hoog.

Na de mentale training, werd dieper en verrassend concreet ingegaan op de relatie tussen het team en de potentiële sponsor. Alain Penasse en Hugo Van Opstal behandelden de wijze waarop een potentiële sponsor benaderd kan worden en hoe een team vervolgens via communicatie, branding en uitstraling die partner een maximale return dient te garanderen.

Wellicht de meest verrassende workshop was die waarin Stefaan Vallaeys en zijn medewerksters van de afdeling communicatie van BFO, duiding gaven bij de verwachtingen en analyses vanuit het oogpunt van de sponsor. Met concrete cijfervoorbeelden werd getoond hoe het bedrijf de return berekend van zijn investeringen in de rallysport.

Na een korte sportlunch op basis van fruit, kregen de deelnemers een mediatraining, met analyses van hun tv-interviews, waarbij lastige vragen niet uit de weg gegaan werden. Ook Freddy Loix zelf vertelde in een workshop over de wijze waarop hij een wedstrijd voorbereid.

Na een verkwikkende duik in het zwembad, werd de avond afgesloten met een gezellige walking dinner. De ideale gelegenheid voor de deelnemers, een combinatie van ervaren piloten en ambitieuze jongeren, om nog wat na te kaarten met Freddy Loix en om de eerste stappen te zetten in het "netwerken".

Na een succesvol verlopen ‘Omloop van Vlaanderen’ waar voor de 4e keer op rij de volle 100 punten voor het Kampioenschap werden gescoord zal equipe Swaanen/Buysmans dit weekend aan de start verschijnen van de Hellendoorn Rally. In België werd nog gebruik gemaakt van de Subaru S12 WRC, dit weekend stappen zij weer in de vertrouwde Focus ’08 WRC van het NCRS.be team.

De Ford heeft na de Exotic Green Rally een grote rebuild ondergaan en is technisch volledig opnieuw opgebouwd, om niets aan het toeval over te laten. Door het uitvallen van Bernard ten Brinke tijdens de Omloop van Vlaanderen staat Jeroen nu ruim aan de leiding van het Internationaal Nederlands Kampioenschap 2012. Met 160 punten voorsprong kunnen zij het zich permitteren om wat meer risico te nemen en mee te strijden voor de algemene overwinning.

Vrijdagavond 21 september start de rally met 6 KP’s omstreeks 19.19 uur. Zaterdagochtend wordt de wedstrijd vervolgd om 09.17 uur en rond de klok van 19.00 uur zal duidelijk worden wie zich winnaar van de rally mag noemen. Startnummer 1) Peter van Merksteijn 2) Jeroen Swaanen 3) Bernard ten Brinke 4) Erik van Loon 5) Bob de Jong.

RTL Rally Report brengt op zondag 23 september meteen een actueel verslag van de rally op RTL7. www.imexracing.nl

Dit weekend staat de volgende manche van het Nederlandse rallykampioenschap op de agenda.

De UNICA SCHUTTLE ICT HELLENDOORN RALLY wordt vrijdagavond op gang geschoten met 6 klassementsproeven waarna er zaterdag nog 10 resterende kp’s dienen gereden te worden.

Zoals ieder jaar kan de organisatie uitpakken met een schitterend deelnemersveld en prachtige klassementsproeven met een grote portie onverhard.

In het Nederlands kampioenschap heerst er een spannende strijd tussen Jeroen Swaanen en Bernhard ten Brinke. Jeroen sprokkelde tijdens de Omloop van Vlaanderen belangrijke punten samen voor het kampioenschap. Ten Brinke moest na een schuiver opgeven in Roeselare en zal dus met het mes tussen de tanden starten in de Hellendoorn rally.

Na zijn mooie prestatie in Roeselare met de Subaru zal Jeroen deze keer terug rijden met de vertrouwde Ford Focus WRC08 van het Belgische team NCRS.

Ten Brinke start met de Fiesta WRC en zal zijn kansen maximaal benutten om zijn titeljacht verder te zetten.

Naast deze 2 wrc’s starten nog enkele outsiders met prachtige wagens zoals de Mad-Croc Lancers WRC van vader en zoon de Jong, de Skoda Fabia WRC van Bolhaar, de Subaru WRC S14 van

Schilt en de laatste in de rij is Biesheuvel met zijn Subaru.

Naast deze wagens zullen de heren rekening moeten houden met Peter van Merksteijn, de winnaar van vorig jaar. Net zoals vorig jaar brengt Peter een Citroën C4 WRC aan de start.

Na het foutje in Duitsland zal ook Peter strijden voor de overwinning.

Na een pracht prestatie in de Omloop van Vlaanderen die beloond werd met de Belgische BFO-award zal het uitkijken zijn hoe Herman Kobus met zijn Fiesta S2000 naar de finish stuurt.

De snelheid die hij toonde tijdens de Omloop van Vlaanderen was indrukwekkend en kijken dus zeker uit naar zijn prestatie tijdens de Hellendoorn rally.

Naast al deze WRC’s en S2000 wagens zal het ook uitkijken zijn voor de snelle Piet van Hoof en Arjen de Koning van het Paradigt rally team.

Ook in de N4 klasse starten enkele interessante namen zoals van Ballegooijen, Faes, Moree en van Iersel en ook daar zal er een serieuze strijd geleverd worden.

Bij de 2 wiel aangedreven auto’s springt de deelname van Jan de Winkel in het oog en zal de te kloppen man zijn.

Ook de Nissan BIO MCN 350Z challenge, de BMW 325 en de Peugeot 205 challenge zullen van start gaan en kunnen rekenen op aardig wat deelnemers.

Verder is het ook uitkijken naar het debuut van Harry Kleinjan met zijn indrukwekkende Porsche 964RSR.

In totaal starten er 84 deelnemers tijdens de Hellendoornrally die vrijdagavond rond 19u van start gaat.

Zaterdagavond 20u, na ongeveerd 170 km wedstrijd zullen we weten die uiteindelijke winnaar is van de editie 2012.

Het serviceterrein is gelegen bij Ten Brinke Transport, Morsweg in Rijssen.

Voor meer informaie : http://hellendoornrally.eu/

Silver Arrows Racing rijders Bart Vanhaverbeke en Frank Blondeel hebben na hun tweede plaats in de Rallye du Touquet hun tweede opeenvolgende podiumplaats van het seizoen vast. In de Rallye du Béthunois reden ze met hun Mercedes 500SLC naar een tweede plaats in het eindklassement.

Op slechts 35 km van de Frans-Belgische grens vond op 14 en 15 september in de omgeving van het Franse stadje Béthune de Rallye du Béthunois plaats. Op het programma 1 klassementsproef op vrijdagavond en op zaterdag 4 rondes van telkens 4 klassementsproeven voor een totaal van 115 km rijden tegen de klok. Niet minder dan 147 teams waaronder 8 historics hadden zich ingeschreven voor dit Noord Franse rallyevenement.

Na een afwezigheid van 6 maanden in het rallycircuit kwam het Silver Arrows Racing team opnieuw in actie met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Van bij de start toonde het team haar podiumambities door in de eerste klassementsproef van vrijdagavond meteen de derde tijd neer te zetten op slechts 12,3 seconden van winnaar François Guillemin in een Opel Kadett GTE.

Op zaterdag begon het echte werk met niet minder dan 16 klassementsproeven op het programma. Het Silver Arrows team begon geconcentreerd aan de wedstrijd en zette meteen besttijden neer in de eerste 2 klassementsproeven. In de derde KP werd de derde tijd gereden en KP4 werd geannuleerd. Zo stond de Mercedes 500SLC na de eerste ronde op een tweede plaats op slechts 11,3 seconden van het team Guillemin/Charlot.

In de volgende ronde ontwikkelde er zich een spannende strijd tussen Vanhaverbeke en Guillemin met verschillen van minder dan 2 seconden in de verschillende proeven. Ondanks het feit dat er niet minder dan 3 van de 4 klassementsproeven werden gewonnen, slaagde het Silver Arrows team er toch niet in om de achterstand op de Kadett GTE van Guillemin te verkleinen.

In de derde ronde werd het meer en meer duidelijk dat het gevecht voor de overwinning zou gaan tussen de Opel Kadett GTE en de Mercedes 500 SLC. Guillemin won 3 proeven en Vanhaverbeke schreef er 1 op zijn naam. In het tussenklassement stond Guillemin iets steviger aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op het team Vanhaverbeke/Blondeel. De derde in de voorlopige rangschikking, Jean-Pierre Ducroux met een Porsche 911SC, volgende intussen al op 2 minuten 26,6 seconden van de leider.

In de laatste ronde kon François Guillemin opnieuw 3 van de 4 proeven winnen maar telkens met het kleinste verschil. Na 115,97 km te hebben gereden tegen de tijd eindigt het Silver Arrows team op de tweede plaats op slechts 21,4 seconden van winnaar Guillemin. De derde plaats is voor Jean-Pierre Ducroux op 4 minuten 39,9 seconden van de Silver Arrows Mercedes. 2/3

Rijder Bart Vanhaverbeke is bijzonder tevreden: "Wij zijn heel blij dat we na een pauze van 6 maanden er toch in geslaagd zijn om een tweede plaats neer te zetten in deze bijzondere rally. Het was een mooie strijd met de Opel waarbij we beiden aan elkaar gewaagd waren."

Co-rijder Frank Blondeel verklaart: "De Rallye du Béthunois is een mooi evenement met een prachtig parcours met heel korte maar heel snelle klassementsproeven. Concentratie en parcourskennis zijn dus van groot belang. In het licht van onze toekomstige evenementen zijn we echter niet tot het uiterste gegaan en hebben we bewust de risico’s beperkt."

Bart Vanhaverbeke besluit: "De nieuwe evoluties aan de wagen hebben de test doorstaan. Met 2 tweede plaatsen op rij hebben we eveneens bewezen dat onze wagen competitief en betrouwbaar is. Ik wil evenees het team bedanken voor de perfecte service en organisatie en ik kijk alvast uit naar het volgende evenement waar we een vergelijkbare prestatie willen neerzetten."

De eindrankschikking van de Rallye du Béthunois is als volgt: 1. François Guillemin/Patrick Charlot (F) – Opel Kadett GTE in 1u 15min 37,2s 2. Bart Vanhaverbeke/Frank Blondeel (B) – Mercedes 500SLC op 21,4s 3. Jean-Pierre Ducroux/Guillaume Balloy (F) – Porsche 911SC op 5min 1,3s

Wat voor ons in de omloop van vlaanderen een bevestiging moest worden is terug een catastrofe geworden .Op vrijdagavond gingen we rustig van start , onze nieuwe vering stak erin maar deze konden we niet vooraf testen zodat we een afwachtende houding aannamen .Kp de ruiter was dan ook niet goed 25 ste plaats , op naar Beveren die moesten we afwerken in het donker .Dit ging al veel beter waar we 2 wagens moesten inhalen en we op een negende plaats konden afsluiten ,in het algemeen klassement stonden we dan op een 16 de plaats .
Tijdens de verbindingsrit naar de service werkte de koppeling niet zo goed meer maar we dachten een beetje bijregelen en klaar is kees maar dit draaide anders uit , terug de drukgroep die stuk was .Na wat overleg beslisten we om terug te starten in super rally maar daardoor kregen we 5 min straftijd bij kp Beveren en stonden we 48 ste geklasseerd .
Zaterdag ging het stukken beter kp Hooglede verliep alles naar wens met een 12 de tijd , Passendale waren we ook tevreden met een 14 de tijd .Maar dan op kp Zilverberg na een eerste doortocht brak de poullie af waardoor de motor te warm kwam en de onderblok het volledig begaf rook alom .Misschien een fout van mij dat ik de temperatuur niet in de gaten hield maar tijdens de wedstrijd lukt dit niet altijd zeker als er geen probleem vooraf is .
Voor ons zit het seizoen erop , misschien rijden we nog 1 wedstrijd maar dan wel tegen het einde van het seizoen .Supporters alvast bedankt voor de massale steun , hopelijk verlaat de pechduivel ons nu na toch al een anderhalf jaar dikke miserie !