Aanstaande zaterdag start het nieuwe Belgisch kampioenschap rally in Landen met de Haspengouw rally. Ook voor Tuur en Isidoor die in 2013 opnieuw tekenen voor een gans kampioenschap. Tuur, “Jawel, ook in 2013 blijven Isidoor en ik samenwerken. Enkel voor Ieper wisselt Isidoor getrouw voor Vincent maar voor de rest werken we samen. Er is maar één verschil, we gaan dit jaar enkele malen van auto veranderen”.

Voor 2013 kiest de piloot uit Marke voor een gedeelte van het seizoen voor de Mitsubishi EVO7 GrN. Tuur, “Ik heb al veel goeds gehoord van deze auto en via via wist ik dat er één te koop stond bij Peter Vandenbroucke in Geluwe. Na overleg zijn we tot een akkoord gekomen en rijden we de proeven buiten West Vlaanderen met deze auto. De structuur van Peter doet het onderhoud”. Gedurende het seizoen zullen we de wagen trachten te optimaliseren. Nu is deze voorzien van standaardremmen, standaard versnellingsbak, standaard diffs. We beseffen al te goed wanneer we een beetje willen meestrijden met de jongere en dikkere Evo’s we deze aanpassingen dienen te doen.

Doch na de goeie ervaring met de Polo S2000 van het GoDrive team in 2012 wordt er ook dit jaar met hen verder gewerkt. Tuur, ”klopt, weliswaar beperkt maar de wedstrijden in West Vlaanderen, waaronder Ieper doen we met de Polo”.

Een mixed programma voor Tuur en Isidoor dus. Beide kijken reeds uit naar hun debuut met de EVO aanstaande zaterdag in Landen.

Het nieuws werd bevestigd ; Freddy zal het komende seizoen aantreden in het Belgisch kampioenschap met een ex-fabriekswagen van Ford Motorsport . Het programma van het BFO-Elitis Rallyteam werd bekend gemaakt en de plannen zijn duidelijk ! Freddy zal samen met co Fred Miclotte een gooi doen naar de Belgische rallytitel 2013. Na hun succes in het IRC te samen met Skoda en Peugeot , hebben ze dit jaar gekozen voor een competitieve Ford Focus WRC . Deze hebben ze gevonden bij 2C Competition . De wagen werd opnieuw volledig op punt gezet door M-Sport .

BFO en Elitis zijn er dus opnieuw in geslaagd om de budgetten samen te krijgen zodat Freddy Loix en Fred Miclotte in de beste condities kunnen schitteren in Belgie . We hopen nu natuurlijk wel dat zowel Patrick Snijers als Pieter Tsjoen ook nog een programma zullen kunnen voorleggen voor dit seizoen zodat we uberhaupt nog een spannende strijd krijgen .

Freddy zijn seizoen start alvast dit weekend in de Haspengouw en wordt afgesloten met de Rallye du Condroz-Huy op 01 november .

Het is een vaste traditie geworden: het autosportseizoen gaat in ons land van start met de mythische Legend Boucles de Spa. Ook dit jaar kwam er weer een massa toeschouwers naar de wedstrijd om langs de klassementsproeven te genieten van de passages van de bolides van vroeger, bestuurd door de nationale – en zelfs internationale – tenoren van de rallysport! Een afspraak die BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk niet kon missen. De patron zelf verscheen op het startpodium, genavigeerd door Pascal Lopès, met een Porsche 911 Carrera RS uit 1974. Het doel was duidelijk: winnen!

Een vijftiental uren later verscheen het duo Munster-Lopès opnieuw op het podium in het stadscentrum, deze keer om de zilveren medaille in ontvangst te nemen. Ze grepen met amper… 6 tienden van een seconde naast het goud!

« Dit is natuurlijk een prachtig resultaat, maar ook de meest frustrerende positie, analyseert Bernard. Ik ken minstens tien redenen waarom we die paar tienden verloren hebben, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven… »

Een van die plaatsen waar tijd verloren werd was op de slotproef in Stoumont. Daar had de BMA Porsche #18 een beetje pech, waardoor Bernard in de laatste meters net niet voorbij de winnende Escort van een sterk rijdende François Duval geraakte. « Gelet op de verschillen die ik had gemaakt op de vier of vijf vorige Regularity Tests, was ik redelijk optimistisch over onze kansen om de maat te nemen van Duval, vervolgt Munster. Ik vroeg om niet één minuut, maar twee minuten na de Fransman Mourgues te mogen starten. Dat werd aanvaard, maar helaas bleken die twee minuten nog niet voldoende. We haalden de Opel Ascona van de Fransman in… vlak voor een stempelcontrole! Hij stopte en wij parkeerden onze wagen naast de Opel. Logischerwijze nam de official het controleboekje van de wagen die het dichtst bij hem stopte eerst aan. Dat was het boekje van de Fransman met de Opel. Ik wil toch even benadrukken dat de copiloot van Mourgues heel sportief teken deed naar de official dat hij eerst zijn stempel in ons boekje moest zetten, maar dat gebeurde niet… Wanneer je dan bij de finish hoort dat je met 0,63 punt naast de overwinning grijpt, is dat erg frustrerend. Zelfs al ben je tweede na een topper als François Duval! En zeker als je weet dat je de beste performer van de rally bent met 6 besttijden!»

De episode in Stoumont was niet het enige voorval waardoor de BMA Porsche op de tweede plaats strandde… « Ik moet eerlijk zijn. Op de Clémentine ging ik even rond en eindigden we in een pak sneeuw. De toeschouwers duwden ons weer op de baan, zodat we verder konden. Waarvoor ik hen van harte wil bedanken! We verloren door die schuiver een dertigtal seconden. Er waren ook nogal wat fouten in het klassement. Bij de eerste passage in Stoumont stonden we stil achter de Opel van Van Woensel, die stopte op het einde van de proef. Wij kregen een minuut teveel aangerekend en Van Woensel een minuut te weinig. En op de proef van Bilstain kregen we om een onverklaarbare reden 180 strafpunten. Pas ‘s avonds verschenen we terug op een goede plaats in de tussenstand. We wisten op dat moment wel dat we op de tweede plaats stonden en dat de zege nog haalbaar was, maar eerst moest iedereen akkoord zijn met onze versie van de feiten…»

Uiteindelijk beleefden Bernard Munster en Pascal Lopès een schitterende rallydag in de buurt van Spa. « De wagen kende niet het minste probleem en de organisatie was prima. Ik heb echt genoten van de showproef in Bilstain, vertelt Bernard. Al blijft het natuurlijk jammer dat je daar tijd verliest omdat je opgehouden wordt door een tragere deelnemer die je niet kunt passeren, maar hoort bij een dergelijke wedstrijd… De proef was wel redelijk zwaar en slopend, maar wel heel amusant. Kortom, een mooie editie, al mogen er, voor mij, best wat minder showproeven op het programma staan! Zeker wanneer je met een nummer zoals het onze moet rijden… »

Bijna zonder te verpozen, zet team BMA koers naar Landen voor de start van het Belgian Rally Championship. Zaterdag gaat in Landen immers de Rally van Haspengouw van start. Stéphane Lhonnay verschijnt aan de start met de Skoda Octavia WRC van BMA met als doel een plaats op het podium. Volgend weekend wordt eveneens de 28ste editie van de Routes du Nord in het Noord-Franse Armentières verreden. BMA zet er een tweede Skoda Octavia WRC in voor Bart Maes, die zich in de kijker wil rijden op de 15 klassementsproeven gespreid over twee dagen. Kortom, team BMA heeft een vliegende start genomen in 2013…

Met nog een tiental dagen te gaan voor de start van het nieuwe rallyseizoen zijn het drukke dagen voor de meeste teams om alles in gereedheid te brengen voor de eerste afspraak in Landen.

Na een zeer geslaagd seizoen 2012 met een 2e plaats algemeen historic en de titel in de klasse C werd er beslist om het in 2013 wat rustiger aan te doen op het vlak van autosport en nog wat extra energie in “Dekens Porsche” (www.autosdekens.be) te steken. We willen dit jaar onze klassieke Porsches tonen op de belangrijke oldtimer/classic beurzen zoals Maastricht, Antwerpen en, de belangrijkste, Techno Classica in Essen. Al deze beurzen vragen veel voorbereiding want we willen er staan met een aanbod van kwalitatieve auto’s.

Maar geen vrees, de helm wordt zeker niet aan de haak gehangen! Het staat nu al vast dat we aan de start zullen staan van de Sezoensrally in Bocholt, niet met de vertrouwde oranje 911 want die werd eind 2012 van de hand gedaan, wel met een 911 RS. Deze 911 RS is ook beschikbaar om te huren voor de Ypres historic rally en uiteraard andere wedstrijden. Naast Bocholt zullen we ook nog deelnemen aan een 2e wedstrijd (nationaal of provinciaal) maar het is nog even kijken welke wedstrijd het zal worden.

Als de agenda het toe laat staan er ook nog enkele wedstrijden op circuit op het programma. Daar zullen we starten bij de historics/youngtimers van Bravoracing met een origineel fabrieksgebouwde Porsche 964 RS Carrera Cup, een wagen die in 1993 bestuurd werd door Bertrand Balas in de Franse Carrera Cup.

We zijn ook al volop bezig met het uitwerken van een nieuw project in de rally. Momenteel worden er enkele mogelijkheden bekeken. De voordelen en nadelen van de verschillende pistes worden tegen mekaar afgewogen en hopelijk kunnen we in de loop van 2013 beginnen te bouwen aan het meest interessante project. Wanneer er dan in 2014 voldoende budget kan gevonden worden zullen we met deze wagen starten, als het budget niet in orde komt zal de wagen verhuurd worden. Het zal sowieso om een FIA wagen gaan, mogelijk historic, maar misschien wel modern (“youngtimer”), dat is voorlopig nog een klein raadsel.

We willen graag alle piloten en co-piloten veel succes wensen in 2013!

Boucles de Spa had dit jaar ideale omstandigheden om een interessante rally te worden, sneeuw ,glad ,vuil en vettig .
David en Kris hebben na hun 8e en 9e plaats van de vorige edities niets aan het toeval over gelaten en een podiumplaats was de ambitie.

Boucles 1 & 2 hebben ze heel strak afgewerkt met de 1e plaats na 11 specials .

Het was op de 2de passage van Stoumont alwaar ze na een lekke band letterlijk en figuurlijk de mist ingingen met als resultaat meer strafpunten dan de 11 specials die er aan voorafgingen .

Daaaag podium , de onbekende 60 strafpunten die er dan nog werden aan toegevoegd maakten intussen niet veel meer uit,

Los daarvan was dit voor hen een toffe deelname met een 6 de plaats algemeen en 1 ste in de klasse .

Nog proficiat aan de gebroeders Vanoverschelde met hun prachtige resultaat !

Ook in 2013 is de Rally van Haspengouw weer de seizoensopener van het Belgisch kampioenschap. Na een mooi voorstel van ConXion patron Chris Debyser koos het team Bruneel- Goethals voor de Porsche GT3 en staan ze zaterdag aanstaande met het nummer 16 aan de start van dit uitdagende parcours.

“Het begint stilaan te kriebelen om terug achter het stuur van een rallywagen te kruipen,” aldus Yves. “Het tussenseizoen duurde ons veel te lang! Onze tegenstanders in Landen zijn zeker niet van de minste, maar zitten helaas niet in de GT klasse. Om ons te meten met hen zal het wachten zijn tot in de TAC
rally te Tielt.”

Kristof : “We hopen vooral een foutloos parcours af te werken. De Haspengouw mag dan niet meteen de meest technische rally zijn, maar met het winterse weer die we hadden en het feit dat er toch de nodige stukken onverhard in het parcours zitten verwerkt, gaan we de seizoensopener toch niet onderschatten.”
Yves : ” In 2009 reden we enkele wedstrijden met deze Porsche GT3, dus we hopen ons vlug te kunnen aanpassen aan de wagen in wedstrijd omdat testen helaas door tijdsgebrek niet mogelijk zal zijn. Veel zal afhangen van de weersomstandigheden, maar bij droog weer hopen we ons te kunnen mengen tussen
het 4×4 geweld. We zijn echt benieuwd en hopen de mensen die ons zo steunen te kunnen bedanken met een mooi resultaat.”

Op het programma staan 14 klassementsproeven. De eerste wagen zal op zaterdag 23 februari om 8u over het startpodium rijden om deze om 19h weer in het gesloten wagenpark te plaatsen.

Minder strenge regels inzake de technische aanpak, een kleiner budget en een andere filosofie met een
snelheid van 50 km/u die overal dient aangehouden te worden: de categorie Classic is dé categorie voor de echte liefhebbers. Hier zien we goed 150
deelnemers, ongeveer hetzelfde aantal van het voorbije jaar.

Naast de gepassioneerde puristen zien we ook debutanten, verzamelaars en echte amateurs die de handschoen opnemen tegen de ervaren teams van de regularity. Het spreekt dan ook voor zich dat ook de klasse van 50 km/u in de Boucles de Spa geen toeristische
rally is. Met 15 RT’s, 140 kilometer tegen de chrono en een rit die begint om half negen ‘s morgens en loopt tot middernacht, zijn alle ingrediënten verzamelt
om er een stevige strijd van te maken. De Classic rijdt overigens dezelfde RT’s als de Legend, maar niet altijd in hetzelfde aantal.

“De start wordt om de dertig seconden gegeven en er zijn 58 controles op de gemiddelde snelheid onderweg”, legt Jean Caro uit. “Ik denk dat er na Bilstain al een zekere rangorde zal zijn, want zelfs met 45 of 47 km/u gemiddeld op die proef zal je vooraan staan.”

Bij de favorieten vinden de winnaar van 2011, Dirk Van Rompuy, die zijn Ascona weer de sporen zal geven, na
zijn debuut in de Monte-Carlo Historic. Zijn zoon Tom is ook van de partij met een Fiat 124 Spider. Rekening houden doen we best ook met de andere sterkhouders
van de voorbije jaren: Dominique Holvoet (Toyota Celica, 2de in 2012), Claude Verhelle (Ford Cortina Lotus, 3de in 2012 en 2de in 2009), Jean-Paul Bertrand
(Escort, 3de in 2011) en Delincé (Escort, 2de in 2011).

Andere kanshebbers op een top 10 zijn: Bernard Breuer (Alfa Romeo Guilia GT), Vincent Baltus (Peugeot 305), Jean Dujardin (Escort), Glaude (Volvo 122), Jean-Yves Beaujean (Alfa Romeo GTV6), De Biolley (911), Eric Gengou (Volvo 122), Guy Moerenhout (Fiat 131 Abarth), de Fransman Eric Douart (Opel Kadett) en Benjamin Mirou (Datsun Fairlady).

De categorie Classic is ook de categorie waar we Wim Soenens (Ford Escort), Laurent Molle (Daf 66), Alain
Degives en ex-winnaar Christian Delferrier in Daf 66 uit 1973 zien strijden. In de categorie van de journalisten uit Stoumont gaan Joost Custers (MGB – Turbo) en Olivier Gaspard (Peugeot 104 ZS – RTBF) waarschijnlijk een strijd op leven en dood uitvechten.

In de Classic vinden we ook tot de verbeelding sprekende wagens zoals de Jaguar XK150 van Patrick Baudier,
de Porsche 911 SCRS van Filip Dierckx, de Alpine A110 van Thom Louka, de Triumph TR7 V8 van Donald Verhaeghe en de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Frank Jennen die het opneemt tegen 2PK’s, Daf 66 en ander Kevers. Dat is nu eenmaal de spirit van de Classic…

2012 was voor Wim Lootens en Bert Minne een jaar van leren en de BMW M3 E36 op punt zetten. Naar het einde van het seizoen bleek dat de wagen betrouwbaar was en deftige tijden kon draaien. De aanpassing van het L&M Racing Team aan de wagen en besturing ervan bleek wat moeilijker dan zelf verwacht, daar toch een
andere rijstijl nodig is. Piloot Wim Lootens hoopt alvast op nog wat progressie mits de extra kilometers in 2013.

“De enige investering die we deze winter gedaan hebben is dan ook gedaan op de plaats waar we extra betrouwbaarheid wilden. En zo toch een kleine
tijdswinst mee kunnen boeken zonder grote kosten. Dankzij Kurt Braeckevelt, die zelf investeerde in een sequentiële versnellingsbak, konden we een klauw geschakelde vijfbak aanschaffen in 2de hands. Deze werd reeds gemonteerd en getest en blijkt een grote verbetering. Verder beperken de aanpassingen zich tot
een luchthapper om de binnentemperatuur binnen de perken te houden. Verder werd er een grondige onderhoudsbeurt gehouden van de uiterst betrouwbare motor en differentieel,” aldus Wim Lootens die komend seizoen vooral op het RACB Criterium mikt.

“Dit jaar wilden we zeker onze thuiswedstrijd, de TAC Rally, rijden. Door de wijzigingen van de vergunningen hebben we besloten een nationale
vergunning te nemen en het criterium te rijden. Dit word aangevuld met enkele ASAF proeven en misschien de GTC Rally (voormalige Exotic green) in Nederland.
Omdat je met een nationale vergunning niet meer welkom bent in de VAS wedstrijden zonder bij te betalen laten we deze dit jaar links
liggen.”

Negen ex-winnaars en het kruim van de Belgische rallysport, zowel oude als nieuwe sterren, dat is de affiche van de 55ste editie van de Boucles de Spa. Al moet daar nog één, zeer grote naam aan toegevoegd worden, die van de uittredende vicewereldkampioen rally, de Fin Mikko Hirvonen. Er volgt natuurlijk ook nog de ‘geheime rijder’ en ondertussen weten we ook al dat de zanger Jali van de partij zal zijn. Als we het over de wapens hebben, dan springen de Lancia 037, de Lancia Stratos en de Audi Quattro meteen in het oog. 16 februari wordt zo, voor alle rallyliefhebberseen dag om nooit te vergeten!
272 inschrijvingen…
Zonder aan een recordjacht te doen, is ook deze editie van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
“We hebben onze inschrijvingsprijs verhoogd, met goed 50% in de categorie Legend en dus zullen er sowieso minder deelnemers dan vorig jaar zijn”, legt Pierre Delettre uit. “Dat is geen verrassing. We waren daar eigenlijk naar op zoek. We willen een betere service bieden, de details verzorgen en de deelnemers
in de watten leggen, eerder dan nog records te breken. 250 wagens, dat is makkelijker te beheren dan 330 bolides… Spa werd wat klein voor onze rally. We
voelen overigens, naast de hogere inschrijving, ook de crisis. Dat zien we aan het aantal partners, die ook moeilijker te overtuigen waren. Iedereen trekt de
broeksriem aan. Wij dus ook… de moeilijkheden met de tijdwaarneming van de afgelopen drie edities en de toename van het aantal proeven voor soortgelijke
wagens kost ons enkele tientallen deelnemers. Bovendien hebben een aantal amateurs ons toevertrouwd dat het plateau zo mooi is dat ze één op tweemaal
liever gaan kijken dan zelf deel te nemen. Vooral mensen van de streek hebben hun droom van een deelname ingevuld en zijn nu terug toeschouwer.”
De fans zullen alvast niet ontgoocheld zijn. De deelnemerslijst is eens te meer geweldig, met nog meer dikke wagens en nog meer variatie.
Hirvonen-Lethinen in een Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B
Net als de grote baas van Citroën Racing, die Spa voor het eerst aandoet met zijn levensgezellin Sandrine Wanson (MY Racing), zal de vicewereldkampioen
beschikken over een Citroën Visa 1000 Pistes te vergelijken met die van Thierry Neuville vorig jaar. De beide Franse bolides zijn van het team van de Fransen
Jean-Jacques Jullien en Frédéric Daunat.
Een week na de Rally van Zweden, zal de snelste Fin van de voorbije Monte-Carlo, voor het eerst van start gaan in ons land. We hopen met hem op
sneeuw, maar vorig jaar bewees Thierry Neuville al dat je met de Visa een heel eind ver raakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de opvolger van Loeb bij
Citroën zeker van zich zal doen spreken.

Quattro voor Bruno Thiry en André Lotterer

Tegenover de twee kleine vierwiel aangedreven Franse bolides met 160 paarden, staat een dikke Duitser met veel meer vermogen. De wagen won al in 2010, met
Bruno Thiry achter het stuur, als opvolger van Duez in 1983 en Waldegaard in 1985: de Audi Quattro. Nu zien we Bruno Thiry er weer mee aan het werk. Na zijn
ongelukkig forfait van 2012, stapt Thiry dus in een wagen van team Raceparts.cc van de Duitser John Thomas. Uiteraard is er de bestraffende coëfficiënt voor dit
soort wagens, maar toch behoort Thiry mee tot de favorieten. De winnaar van 2010, het Franse team Morani zal ook weer van de partij zijn met een Audi
Quattro voor de wereldkampioen uithouding (WEC) en de dubbele winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer. Deze wagen staat in de kleuren van het WEC en de 6 uur van Spa.
Snijers in een Lancia 037, Kelders in de kleuren van Martini!
Op de wegen van de Legend, zullen de beide Audi Quattro het in eerste instantie opnemen tegen de legendarische Lancia 037 Gr.B. Het is nu 27 jaar
geleden dat we er nog één in ons land zagen en tot onze grote vreugde zien we er deze editie maar liefst twee aan de start verschijnen! Beide wagens komen uit de
stal van Milano Racing van de Fransman Patrick Canavese. De wagen van Christian Kelders (samen met Stéphane Prévot) zal in de kleuren van Martini staan, terwijl Patrick Snijers de wagen terug vindt die hem destijds toeliet om hoge ogen te gooien op Europees vlak. Hij won er ook de Belgische rallykampioenschappen van 1985 en 1986 mee. Het was echter de Italiaan Carlo Capone die met een Lancia 037 in 1984 de Boucles won.
Lancia Stratos keert weer
De Lancia 037 zal één van de grote aantrekkingspolen van de rally zijn, maar het is niet de enige nieuwigheid. We zien ook een Lancia Stratos, dat andere
legendarische monster, met de Brit Steve Perez in de kleuren van Alitalia.
Renaud Verreydt in duet met Jali
Wat hadden we nog in de jaren ’80? Porsche, Ford Escort en Opel. Uiteraard vinden we weer heel wat van die wagens terug, met enkele toppers achter het stuur. Met een Porsche zien we Félix-Marie Brasseur (ex-wereldkampioen jumping), Jean-Pierre Mondron of Xavier Bouche (ex-kampioen van België rally), de 924 Turbo ex-Rohrl van de Duitser Loffel, en last but not least drie ex-winnaars: « Chavan » die 45 jaar geleden voor het eerst won (corijder in 1968 in een R8 Gordini van Jacquemin), Bernard Munster, maar ook Renaud Verreydt die voor het eerst weer in de Legend start. In 2006 reed hij met een Talbot mee. Deze keer zien we de drievoudige winnaar (’92 en ’97 in een Celica, 2000 in een Seat) met een Porsche Martini Groep 3 van Lionel Hansen, in de handen van Delahaye Racing Team (DRT). De sympathieke man uit de streek rijdt er met de Waalse zanger ‘Jali’ naast hem.

Duval, Neuville en Duez met Escort

Natuurlijk willen François Duval en Thierry Neuville het gat op hun palmares dichten, want zij wonnen immers nog nooit de Boucles, net als de afwezige Freddy
Loix. Duval was er al bijzonder dicht bij vorig jaar, toen hij kort voor het einde de achterbrug van zijn Escort stuk reed, en dus zien we man uit Cul-des-Sarts terug met een Ford Escort MKII DBA Groep 4 van Christophe Jacob, uiteraard weer in de kleuren van Gordon. Hou u maar vast, want Dudu zorgt altijd voor spektakel. Thierry Neuville wisselde tijdens de winter Citroën voor Ford in het WK en krijgt dus nu een Escort met 8 kleppen van het team Glory and Legendary van Jean-Louis Meynaert, waarmee hij zijn zesde plek van 2010, toen ook met een Escort, wil scherper stellen. De Duitstalige fans zullen er dus ook weer zijn. De twee vedetten uit het WRC voeren een meute Escorts aan met Stouf (1ste in 2011), Fred Bouvy, Arnaud Clause en de Brit Richard Lepley. Last but not the least is er Marc Duez die zijn wedstrijd niet mag missen en dankzij de hulp van enkele vrienden dat ook niet zal doen. 30 jaar na de zege met de Audi Quattro, rijdt hij opnieuw in de kleuren van Belga, maar dan wel aan het stuur van een krachtige Escort Gr.4 ex-Droogmans die hij deelt met François Cornelis,
de voorzitter van de RACB.
In het kamp van Opel zien we Chris Van Woensel met zijn Manta 400, de eerste winnaar van de Legend, Marc Timmers (Manta), Cédric Cherain (Manta), Gunther
Monnens (Ascona) en de ex-kampioen van Frankrijk Jean-François Mourgues en… de Mystery Guest.

Mystery Guest
Voor het vierde opeenvolgende jaar is er de wedstrijd met de Mystery Guest. Na de problemen met de mooie, maar fragiele Mazda RX7 Gr.B wordt er nu een Opel
Ascona Gr.2 bij Milano Racing gehuurd. Wie is de opvolger van François Chatriot, Henning Solberg en Gwyndaf Evans als onbekende rijder? Het blijft geheim, maar
hij zal voor het spektakel zorgen! Zijn laatste deelname in een Ascona eindigde op zijn dak…
Abbring met een Golf ex-Eriksson, Vande met de Lancia titelverdediger
In zijn categorie vindt de Mystery Guest onder meer ex-VW-rijder Kevin Abbring, die zeker van zich zal doen spreken. De Nederlander doet het met een
voormalige fabriekswagen, de VW Golf 2 ex-Kenneth Eriksson, eigendom van zijn corijder die bij VW Motorsport werkt. Nog een nieuwigheid in de Legend Boucles
de Spa is de Opel Corsa van Bruno Blaise, terwijl we de Lancia Beta Monte-Carlo van titelverdediger Jean-Pierre Van de Wauwer maar al te goed kennen.
Nog een Citroën Visa 1000 van Milano Racing, is er voor de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, die weer op de top-10 mikt.
Onze ex-F1-rijder kan zich dus meten, met… merkgenoot Mikko Hirvonen.
De Porsche 4×4 Dakar van Henrard als opener
van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een
limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
MAS-RACING met piloot en drijfende kracht Patrick Mylleville is dit jaar terug van de partij in het Belgisch Historic kampioenschap 2013 met de Porsche die een
" look " kreeg maar ook met een nieuwe copiloot meer kun je hieronder lezen . Met nog enkele weken voor de boeg zijn we bijna startensklaar om terug uit de
startblokken te schieten in de Haspengouw Rally .De Porsche zal voorzien zijn van nieuwe kleuren en een nieuwe co-piloot want Jens Maes zal dit jaar zelf het
stuur in handen nemen in het VAS kampioenschap . Jochen Van der Sarren( die al heel ervaring bij de historic's als co van Michel Casseyas ) zal de nota's
voorlezen in een drietal wedstrijden , nl Haspengouw , Tielt en Bocholt . Voor de overige wedstrijden van het Belgisch Historic kampioenschap ben ik nog op zoek naar een co piloot , wie zich geroepen voelt kan mij contacteren op volgend nummer : 0478/212563 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .
Hopelijk kunnen wij dit jaar een mooi kampioenschap rijden zonder al teveel pech .De Porsche staat normaal na een tweetal wedstrijden verleden jaar zonder problemen( Estinnes en Sint-Truiden) volledig op punt . Op regelmaat moet er voor ons toch wel een mooie plaats te veroveren zijn in het klassement . Ook hebben we geinvesteerd in de aankoop van servicecamion ( zoe foto hieronder ) .
Wat betreft de regionale wedstrijden willen we ook aanwezig zijn in Moorslede , Wervik en nog ergens een tweetal wedstrijden die nog niet vast staan .Ook onze supporters zullen terug aanwezig zijn op deze rally’s waar ze met de supportersclub in Moorslede en Wervik een stand zullen plaatsen waar onze leden en sponsors terecht kunnen voor een drankje .
Wie lid wil worden kan dit op eenvoudige vraag aan één van onze trouwe supporters of met een e-mail naar volgend adres : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. De prijs bedraagt 20€ voor het ganse seizoen waar je een muts of rugzak met logo
,electronische nieuwsbrief en een drankje op tal van wedstrijden terug voor krijgt .
Een volledige voorbeschouwing van de Haspengouw Rally volgt later .

Om verschillende redenen, waaronder de nieuwe kampioenschapsreglementen van het BK, de onzekerheid betreffende de homologatie van de R4-kit met de sequentiele versnellingsbak en de levering ervan, alsook het budget die te krap wordt, werd besloten om deze stap met een jaar uit te stellen.Ter compensatie wordt de evo voor 2013 reeds uitgerust met de grote remmen en de sequentiele bak wordt aangeschaft voor de provinciale wedstrijden. Door de nieuwe BK-reglementering wordt de Geko Rally van Ieper ook aan ons programma toegevoegd. Zodoende hopen we in full group N een competitief seizoen tegemoet te gaan samen met onze vertrouwde sponsors en symphatisanten.

Het begint meer en meer duidelijk te worden dat de crisis in Belgie ook gevolgen heeft voor de rallysport . Voor Belgisch kampioen Pieter Tsjoen is het financieel onmogelijk om een volledig kampioenschap te rijden omdat de budgetten werden stopgezet qua sponsering . Hij zal normaal wel nog enkele rally's rijden in 2013 maar daar is nog geen zekerheid over . Hierover meer later ...

Ondertussen zal co-piloot Eddy Chevaillier wel nog deelnemen aan enkele rallyraids aan de zijde van de Nederlander Van Merksteijn en is hij natuurlijk ook vrij om eventueel met andere piloten te rijden.

2013 is juist begonnen en TopSpeed Rally Club Haspengouw is klaar voor het nieuwe jaar in te vliegen. Nog voor de zomermaanden van 2012 werden de eerste plannen reeds op papier gezet voor de 16e editie van de Rally van Haspengouw 2013. Zoals steeds evalueren we de voorbije editie dan, en behouden de goede zaken, en passen de minder goed aan.

Wat blijft hetzelfde als in 2012?

Aangezien iedereen vol lof was over de nieuwe locatie van het rallycentrum op het militair domein, hebben we dit behouden. Het heeft opnieuw veel moeite gekost maar uiteindelijk is de toelating dan toch gegeven, met dank aan het ministerie van defensie. De indeling zal iets gewijzigd worden en het podium zal een nieuwe, meer centrale plaats krijgen.

We blijven ook met 4 verschillende klassementsproeven. De volgorde zal iets afwijken, namelijk worden 2-4-4-2 klassementsproeven gereden, en als afsluiter gooien we de 2 langste proeven er nog eens bij na zonsondergang. In totaal goed voor 14 proeven en om en bij de 170 km klassementsproef. Ook zijn de criteriumrijders weer van harte welkom. Zij rijden 10 proeven voor een totaal van meer dan 100 km klassementsproef.

Dan een tipje van de sluiter oplichten over de klassementsproeven voor 2013. Er zijn 2 proeven die er ook in 2012 bij waren. En toch zijn ze anders. Eén van deze 2 tussen de fruitbomen is helemaal aangepast, maar behoudt toch zijn typisch karakter van één van de mooiste proeven van de rally, zolang men de weg niet verliest tussen de bomen. De andere proef, die bij sommige piloten niet zo’n goede herinnering nalaten, is ook op een aantal plaatsen aangepast, met een vernieuwde start en finish.

De 2 andere proeven zijn nieuw, maar toch niet helemaal. In het verre verleden werden deze al gebruikt, en één van de spektakelpunten van de Rally van Haspengouw is er na vele jaren van afwezigheid opnieuw bij.

Deze eerste proef start op het grondgebied van de provincie Waals-Brabant, neemt daarna een stukje van de provincie Luik mee, om te eindigen op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. Er zijn snelle stukken bij, maar zeker en vast ook een paar heel technische porties…dus voor elk wat wils…

De 2e nieuwe proef is een paar jaar uit het parcours verdwenen omdat deze proef niet echt kon benut worden (door de ligging van het servicepark). Maar nu is hij er terug bij, met in het begin een paar heel snelle passages tussen de industrieterreinen door. Even later gaan we van de grond, om dan te eindigen aan een klassieke plaats uit de Landense rallygeschiedenis.

Het bestuur van TopSpeed Rally Club Haspengouw gaan naarstig verder met de voorbereidingen, om van de editie 2013 de perfecte opener van het BFO-BRC kampioenschap te maken. We wensen iedereen een prachtig en sportief 2013 en hopen jullie allemaal talrijk te mogen ontmoeten op 22 en 23 februari 2013 in en om Landen….

Website : http://www.trch.be/

Naar jaarlijkse gewoonte is er in januari de PAK Hearing; dit jaar neemt Rally Events vzw deze organisatie op zich.
Voor 2013 staat de Hearing voornamelijk in het teken van de veiligheid en de baanposten, ook worden alle nieuwtjes voor 2013 uit de doeken gedaan.
Iedereen die de autosport als hobby heeft is er welkom op vrijdagavond 18 januari 2013 vanaf 19h30 in de Flanders Indoor Karting die gelegen is langs de Spinnerijkaai 67b te Kortrijk.
Wij organiseren deze avond een quiz waaraan iedereen gratis kan deelnemen (2 personen per team)
Graag vooraf inschrijven via: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
De quiz gebeurd in twee delen; deel een gaat hoofdzakelijk over de reglementering en deel twee gaat over auto's en autosport in het algemeen.
Wij werken op het systeem van multiple choice vragen zodat iedereen kans maakt.
Er kan maar een hoofdwinnaar zijn en bij gelijke stand houden we dan een schiftingsronde.
Het gebruik van internet of smartphones is niet toegelaten; het is de bedoeling om er een leuke avond van te maken in de Flanders Indoor Karting.
Onder de top drie worden hoofdprijzen verdeeld die samen een bedrag vertegenwoordigen van maar liefst 1000 euro. Inschrijven is de boodschap.
Wij voorzien ook een mooie attentie ter waarde van 27 euro per aanwezige baancommissaris of steward die een geldige VAS licentie kan voorleggen en die in 2012 dienst gedaan heeft op een of meerdere VAS wedstrijden.(zeker de moeite waard om eens af te komen ) Verder verwachten wij vertegenwoordigers van de VAS ; verschillende organisatoren en diverse piloten en co-piloten.
Na de quiz zal men nog voldoende tijd hebben om eens na te praten over het voorbije of komende seizoen en kennis te maken met de verschillende aanwezige organisatoren.
Wij hopen op een grote belangstelling.

Meer info via www.orc-rally.be

Het plan is om het volledige Frans kampioenschap te rijden. Mijn vader met een Subaru N16 R4 en ik met een Subaru N15 van NCRS geweest.

Wij zullen rijden met een team van Frankrijk JPS, dit is een team waar ik de rally in cardabelles mee gereden heb en waar mijn vader mee in Catalonië mee gereden heeft. Dit zijn perfectionisten en zullen er alles aan doen om de wagen tot in de puntjes te verzorgen. Ook is dit een team die het onverhard kent en ook weten hoe ze de auto moeten afstellen per rally.

Voor mij is het na 2 jaar eindelijk zo ver dat ik nog eens plaats mag nemen voor een engagement van een hoop rally’s. En dit dan nog eens samen met mijn vader. Een droom voor zowel ik als mijn vader!

Het idee is ontstaan na dat ik nog eens de kans kreeg om te rijden in terre du cardabelles na 2 jaar hard werken vond mijn vader dat ik dit wel verdient had.

Ik was de gelukkigste jongen ter wereld en stapte met veel trots in de wagen en tot mijn grootte verbazing kwam alles heel snel terug en dat heb ik kunnen omzetten tot een mooi resultaat. Namelijk 2de groep N en 19de algemeen, met dan nog een 6de tijd algemeen ergens tussen in.

Daarna zijn de besprekingen direct begonnen om me toch weer een seizoen te laten mee rijden. Natuurlijk was de eer niet alleen aan mij maar ook aan mijn copiloot Pascal Lopez, deze persoon heeft mij enorm geholpen en ik hoop dat we het volgende seizoen ook een mooie samenwerking kunnen genieten.

Echter heb ik nog veel werk voor de boeg want na 2 jaar niet te rijden moet ik mij nog zowel fysisch als mentaal voorbereiden.

De nota’s moeten ook een heel deel verbeteren want deze zijn nog niet optimaal wat heel gevaarlijk is als je maar 1 keer mag verkennen.

Mijn vooruitzichten zijn dan ook dat ik mij enorm kan amuseren en veel kan leren. Hopelijk kan ik mijn tijden elke rally verbeteren zodat het gat tegenover mijn vader elke rally kleiner word. Al zal dat moeilijk worden.

Al lukt dit niet, toch zou ik het niet erg vinden want ik zal veruit de gelukkigste jongen ter wereld zijn als ik dit seizoen kan volbrengen! Zo een kans krijg je niet veel en zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik het ten volste benut en mijn eigen niets kwalijk kan nemen als ik niet aan de verwachtingen voldoe.