Super weekend achter de rug in Nederland !!
Ferdy en ik hadden dit weekend voorgenomen om eens wat lol te trappen en niet voor de tijden te rijden en onze vrienden en supporters te verwennen met wat mooie passages .
Dat konden niet alleen onze vaste supporters waarderen maar ook de nederlandse ook blijkbaar want op het einde van de dat hingen we naar huis met de beker van de beste DWARSLIGGER !
Dat was een zeer leuke attentie die we kregen . Moeten we wel nog vermelden dat we toen het donker werd en daarbij nog begon te regenen we ons nog eens recht gezet hebben en op de mooie proef achtmaal van meer dan 18 km de 7de tijd algemeen hebben neergezet .
Dat we de laatste proef na meer dan 190 km tegen de crono nog zulke tijden konden zetten betekend ook dat we ons goed in ons vel voelden en de wagen eens mee wilde .
Onze totaal uitslag was dan ook nog veel beter dan verwacht 1ste M3 en 22ste algemeen !
Vandaar wil ik heel mijn team en Gino nogmaal bedanken voor hun inzet .
Nu eerst vakantie en de volgende word staden .

Achter de Lakenhallen maar door de imposante kerk beschermd van de wind heeft het Go-Drive team van Gaby Goudezeune zich opgesteld voor hun 4de rally van het Belgische kampioenschap. “We hebben bewust de Sezoensrally links laten liggen om goed voorbereid te zijn voor dé afspraak van het BK. Zeker voor Tuur die een groot deel van zijn budget betrekt in de Ieperse regio willen we de afspraak niet missen” wist een zelfzekere Gaby ons vrijdagnamiddag te bevestigen.

Voor Tuur brengt deze rally steeds een verandering met zich mee, traditie getrouw laat hij de co zetel wisselen voor Vincent Van Quickenborne. “Het is onze vaste afspraak, na 4x samen in Boezinge het historic gedeelte te hebben gereden met de algemene overwinning vorig jaar kon Vincent zeker ook dit jaar niet ontbreken in ons debuut in het moderne gedeelte”, bevestigde Tuur tijdens de laatste besprekingen met het team.

Ieper blijft de hoogmis van de Belgische rallysport en met hun deelname in het IRC kampioenschap zal het met start nummer 20 ook voor Tuur en Vincent een waarde meter zijn in hun vergelijk met de andere S2000 piloten. “We laten er ons hierdoor niet afschrikken, iedereen weet dat Ieper heel moeilijk is en dat de valstrikken bijna om elke hoek liggen. Ik heb me goed laten omringen door Tuur en Isidoor en ben dan ook super gemotiveerd om net zoals vorig jaar me opnieuw volop te geven” gaf een immer gemotiveerde Vincent nog even mee nét voor hij zich ging klaarmaken voor hun vertrek.

Reeds op de eerste proef van Dikkebus had Vincent het al direct bij het rechte eind, na 300 meter verloren ze met Gonon uit Zwitserland één van hun concurrenten na een koprol. Het Ghelamco team draaide een solide 20ste tijd op 3sec van hun voorganger.

Ik probeer niet te veel stil te staan bij de tijden van de andere en mijn eigen ritme te rijden. Het belangrijkste is dat we ons goed voelen en dan volgt de rest vanzelf.” Klonk een tevreden Tuur tijdens de eerste service.

Ook in de 2de ronde blijft de Kortrijkse combinatie goed werk leveren en wordt de eerste dag op een 22ste plaats afgesloten met 13,7sec voor op hun naaste concurrent.

Zaterdagmorgend, met de 27km op de proef van Heuvelland werd iedereen goed wakker geschud. Direct verloor de rally 3 van zijn sterke piloten waaronder IRC kampioenschapsleider Andreas Mikkelsen. Ook op Proven-Vleteren en Hollebeke met zijn bijna 29km tegen de chrono zouden er nog eens 9 teams de strijd staken. “Wederom, we behouden onze strategie van doorrijden maar met reserve. Het resultaat is er, na 4 proeven vanochtend staan we nu met onze 16de plaats aan de voordeur van de top 15.” Gaf Tuur ons nog snel mee alvorens af te zakken naar Frankrijk voor de 2 proeven rond Lille.

Na Proven-Vleteren 2 heeft het vrienden duo zijn objectief behaald, “top 15, daar wilde we voor tekenen. We staan nu 14de met nog 3 proeven te gaan. Super…., maar het is nog niet gedaan”, melde een breed lachende Vincent tijdens de laatste service.

Ook tijdens de 2 laatste proeven behouden ze hun kalmte welke nog een extra plaats opleverde. “We zijn supertevreden, we hebben hard gewerkt, Go-Drive heeft een perfecte auto afgeleverd, Vincent heeft zich super aangepast én 13de algemeen. We kunnen niet anders dan tevreden zijn”. Klonk een beduidend tevreden Tuur richting podium.

Een mooi resultaat waarmee de eerste helft van het kampioenschap wordt afgesloten en een periode van rust wordt ingelast. Begin september wordt in Roeselare het 2de luik aangevat en neemt Isidoor terug plaats in de rechter zetel. Ook dan houden we jullie op de hoogte van onze resultaten.

Site, www.omloopvanvlaanderen.com, op 8-9 september 2012

Tussenstand BK rally na 5 rally’s; 1. Pieter Tsjoen 2. Patrick Snijers 3. Bob Colsoul 4. Freddy Loix 5. Jonas Langenakens… 9. Vincent Verscheuren… 13. Tuur Vanden Abeele

In de 39ste editie van de Rallye Aveyron Rouergue hebben Freddy Loix en Lara Vanneste drie dagen lang op de limiet gestreden voor de overwinning in de categorie Super 2000. Uiteindelijk strandde de BFO-piloot op amper 2"8 van merkgenoot Cédric Robert, maar de tijd die Freddy Loix bij de brandende Citroën C4 WRC van Dany Snobeck verloor was veel groter…

In het kampioenschap staat Freddy Loix met zijn Peugeot 207 S2000 op de derde plaats achter Jean-Marie Cuoq en Cédric Robert.

Na de eerste vier proeven vrijdagavond in de buurt van Rodez, stond Freddy Loix met de BFO Peugeot 207 al op een knappe 2de plaats in de categorie, amper 4" achter Cédric Robert, die nochtans het technische parcours veel beter kende. Bryan Bouffier viel op de tweede proef uit met mechanische problemen. Het zou een tweestrijd worden tussen Freddy Loix en Cédric Robert…

"In de eerste ronde was Robert meestal een fractie sneller, waarna we in de tweede lus onze tijden telkens verbeterden en Cédric terug onder druk konden zetten. Zo gebeurde het ook zaterdag. We waren na de 8ste klassementsproef genaderd tot op 1"…"

Op de volgende proef, Olemps-Moyrazes-Colombies, werd de BFO Peugeot gestopt.

"De Citroën C4 WRC van Dany Snobeck had vuur gevat. Toen Cédric Robert passeerde, lag de C4 WRC nog naast de baan. Wanneer wij passeerden, hing er enorm veel rook en zagen we vlammen. We werden gestopt door een commissaris. Volgens onze splits waren we op dat moment 6" sneller dan Robert, maar bij de finish verloren we natuurlijk tijd. We strandden op 5"8, maar ik maakte me geen zorgen want onze onboard bewees duidelijk dat we gestopt waren voor de brandende wagen van Snobeck. Helaas, zelfs na het bekijken van de onboardbeelden, wilde de wedstrijdleiding ons geen forfaitaire tijd geven gelijk aan die van Cédric. We hebben nog gevochten tot de finish, maar we eindigen op 2"8… De strijd met Robert hadden we gewonnen als de wedstrijdleiding ons een normale tijd had gegeven…"

"We gaan voor de zege in Super 2000"

"Het parcours is redelijk snel, maar toch uitermate geschikt voor een Super 2000. Het is een uitdagend parcours met een hoge moeilijkheidsgraad door de vele blinde situaties op de smalle baantjes. Je kan de proeven een beetje vergelijken met de mooie proeven van de East Belgian Rally. De proeven bevatten ook heel wat tempowisselingen. Het wordt ongetwijfeld een boeiende wedstrijd. Wij mikken in elk geval op de overwinning bij de Super 2000's!"

Amper twee weken na zijn prachtige tweede plaats in de Geko Ypres Rally, staat Freddy Loix opnieuw voor een belangrijke opdracht. In de Rallye Aveyron Rouergue - Midi Pyrénées verdedigt de BFO-piloot zijn titelkansen in het Kampioenschap van Frankrijk. In Rodez starten Freddy Loix en Lara Vanneste opnieuw met de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition.

"We hadden dit jaar twee hoofddoelen: de Rally van Ieper in eigen land en een gooi doen naar de rallytitel in Frankrijk. Na onze tweede plaats in de Westhoek, focus ik me op het vervolg in Frankrijk. Ondertussen hebben we met de Peugeot 307 WRC ook nog ontwikkelingstesten op onverhard afgewerkt voor Michelin. In de vijfde manche van het Frans rallykampioenschap rijden we opnieuw met de Peugeot 207 S2000. Een bewuste keuze, want de 207 S2000 ken ik perfect. We zijn er trouwens wel achter gekomen dat de motor van de 307 WRC in Macon wel degelijk een probleem had en dus niet het maximale vermogen leverde. Voor mij was die vaststelling heel belangrijk, want het verklaart waarom we geen scratches konden rijden."

In de Rallye Aveyron Rouergue kampt Freddy opnieuw met een gebrek aan parcourskennis ten opzichte van zijn Franse concurrenten. Het parcours is volgens de BFO-piloot ook niet te onderschatten.

A.s zaterdag 7 juli 2012, zal de Exotic Green Rally 2012 van start gaan.

Na de winst tijdens de ELE rally, hebben Jeroen en Robin de leiding genomen in het Nederlands kampioenschap, en zij zullen dan ook tijdens het aankomende evenement met startnummer 1, als eerste equipe over de proeven rijden.

Dit jaar zijn er 16 spectaculaire klassementsproeven, ruim 190 SS km’s die verreden zullen gaan worden in en rondom Etten-Leur. Zaterdag , omstreeks 09.36 uur zal Jeroen als eerste deelnemer zijn wagen over het startpodium laten rollen en tegen de klok van 23.35 uur is duidelijk hoe de punten verdeeld zullen worden. Voor meer wedstrijd informatie verwijzen wij u graag naar www.exoticgreenrally.nl

Jeroen en Robin stonden verleden jaar aan de start met de Subaru S14 WRC. 100 punten ging mee naar Brabant! Zij wonnen met 13.7 seconden voorsprong. Dit jaar stapt Jeroen voor de 3e keer in de Ford Focus ’08 WRC van het NCRS team uit België. De grootste tegenstand word verwacht van de Fiesta WRC mannen, van Loon ( startnummer 3 ) en ten Brinke ( startnummer 2).

Hopelijk wordt het weer net zo’n spannende strijd als tijdens het laatste evenement, aan ons zal het niet liggen, “aldus een topfitte Jeroen Swaanen”.
De Focus 08 WRC is weer helemaal nieuw, en alle benodigde technische revisies zijn door het Engelse M-sport verricht.
Al met al beloofd het een mooi weekend te worden.

Foto's - Pictures ONLINE : REPORTAGE RALLY SUIKERSTREEK 2012 !

Afgelopen weekend nam GPC-rallyteam voor de eerste keer deel aan de Geko Ypres Rally, een rally met héél wat uitstraling op nationaal en internationaal niveau.

Na de officiële verkenningen werd voor Polle en Sil al snel duidelijk dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou worden, het parcours bevat immers vele valstrikken en moeilijke passages. Toch zag het team enorm uit naar de start van deze lange, uitdagende wedstrijd.

Vrijdag in de late namiddag werd het startschot gegeven en het team vertrok met het startnummer 65 op deuren van hun Citroën C2 R2 max voor de eerste lus van 3 klassementsproeven. Omwille van de serieuze regenval in de voor- en namiddag voorafgaande aan de start werd er besloten om met aangepaste banden te vertrekken, dit bleek niet de juiste keuze en zodoende verloor het team al een beetje de aansluiting met de top 3 van de klasse.

De tweede lus van vrijdag werd uitstekend afgehandeld en het team stond na de eerste wedstrijddag op een mooie 33ste plaats algemeen.

Zaterdag stonden er nogmaals 12 klassementsproeven op het programma, met enkele kleppers van bijna 30km!!, op die lange proeven besloten Polle en Sil om het tempo niet te forceren en zich niet te laten vangen door één van de vele valstrikken in het pacours. Op de kortere proeven daarin tegen werd stevig doorgereden en steeds een goede tijd gerealiseerd, tussen de vaste waarden van de klasse 6.

Na een korte uitstap voor 2 proeven in Frankrijk kwam het team aan bij de beruchte en erg technische “Kemmelberg”-proef, hier werd een schitterende 1ste tijd in de klasse gereden en werd de eerste achtervolger in de Citroën Trophy op 17sec gezet…. De totale voorsprong, die intussen al meer dan 40sec bedroeg, waren ze nu niet meer van zin om af te geven.

Met dit in het achterhoofd en de koplopers te ver om nog bij te benen, was het niet door de foute bandenkeuze van vrijdagmiddag, werd besloten de wedstrijd gestaag uit te rijden naar de finish. Hier was de ontlading voor Polle en héél het team dan ook enorm om bij hun eerste deelname in Ieper meteen te kunnen winnen in de Citroën Racing Trophy, als 22ste algemeen en 4de in de klasse 6 over het eindpodium te rijden.

Tevredenheid in het Promotorsport-kamp !

We blikken terug op een geslaagde editie van de Ypres Historic Rally 2012. Er werd heel hard gereden en gestreden.

Een quasi probleemloze wedstrijd met de “ LAS VEGAS Escort “ leidde ons naar een 5de plaats algemeen en een overwinning in de klasse!

Op het einde van de wedstrijd hielden we nog even onze adem in toen de 1ste versnelling het begaf, maar we konden onze 5de stek veilig stellen.

Het grote feest kon beginnen…

Met heel veel dank aan onze sponsors,sympathisanten, onze trouwe medewerkers , het Andes Motorsport-Team , Hendrik Raes (die ons zijn wagen toevertrouwde) , and last but not least mijn Co Wouter , die het ganse project weer vorm gaf. Bedankt iedereen !

Na het succes in de Historic Rally van Marokko, behaalde BMA, het team van Bernard Munster, opnieuw een prestigieuze overwinning door afgelopen weekend de Ypres Historic Rally 2012, de topwedstrijd van het Europees Historic Rally Kampioenschap, op zijn naam te schrijven. Munster ging van start met de Porsche 911 RSR van François Kicq, een bolide uit 1973. Samen met copiloot Kurt Declerck moest Bernard Munster het opnemen tegen een bijzonder sterke concurrentie, met lokale specialisten van historic rally's op dit uitermate specifieke parcours.
« Ik had een zekere aanpassing nodig, zeker met een nieuwe copiloot, maar onze start was uitstekend, want na 4 proeven stonden we derde algemeen op 7 seconden van leider Paul Lietaer, vertelt Bernard. Zaterdag wilden we het tempo verhogen, maar bij het verlaten van het wagenpark maakten we een foutje. We klokten 5 minuten te laat uit, wat ons een straftijd van 50 seconden kostte. Geen goed nieuws... Vanaf dat moment hadden we geen andere keuze dan voluit aan te vallen! »
Halfweg de dag, met nog 6 proeven te rijden, stonden Munster en Declerck op 55 seconden van de leider. Er bleven nog een zeventigtal kilometers tegen de chrono af te werken... Een lekke band kostte nog eens 25 seconden. De achterstand werd verkleind tot 38 seconden met nog drie proeven te rijden. De BMA Porsche 911 RSR zette vervolgens alle snelste tijden op de tabellen. « Ik pakte 17 seconden terug op Lietaer op de langste proef van de dag en nog eens 10 tellen op de voorlaatste proef, vervolgt Bernard. Voor de start van de laatste proef hadden we nog 10 seconden achterstand op Paul. En die slotproef was maar 12 kilometer lang... »
Net als in de Historic Rally van Marokko, trok de piloot alle registers open. Hij pakte 16 seconden op de Escort van Lietaer en won de rally met 6 luttele seconden voorsprong! « Uiteindelijk heeft die straftijd van 's ochtends de wedstrijd razend spannend gemaakt, lacht Bernard. De strijd was fantastisch, zeker omdat er van de tenoren deze keer niemand moest opgeven. We mogen heel trots zijn op het feit dat we Ieper wonnen voor kleppers als Lietaer, Vanwijnsberghe, Droogmans, Stouf en Van de Wauwer! Tot op heden was de Westhoek altijd het speelterrein van de Escorts. Wij hebben nu gewonnen met een Porsche. Ik kan je verzekeren dat we hard gingen, want we reden 9 snelste tijden op 14 klassementsproeven! Als we trouwens onze chrono's vergelijken met die van Hänninen, de winnaar van de IRC-manche, dan stellen we vast dat we amper 2"1 per kilometer trager zijn. Als we in het algemeen klassement van de moderne wedstrijd opgenomen zouden worden, dan eindigden we op de 10de plaats! Indrukwekkend voor een auto van 40 jaar oud die beantwoordt aan de FIA technische definitie, met een echte drieliter aan boord. Zaterdag waren we ook duidelijk sneller dan Glenn Janssens, de referentie in Historic in België, met zijn Tuthill Porsche die beantwoordt aan het RACB-reglement dat veel meer vrijheid biedt. »
Bij het vieren van zijn overwinning samen met Kurt Declerck, bedankte Bernard Munster vanzelfsprekend de eigenaar van de Porsche 911 RSR... « François Kicq heeft me laten rijden met zijn wagen, terwijl hij hem wil verkopen. Ik wil hem bedanken. Deze overwinning is ook voor een stuk zijn zege. We konden ook rekenen op de steun van Logi-Technic en Group Sleuyter om dit avontuur tot een goed einde te brengen.»
Chris Debyser ongelukkig
BMA bracht in Ieper nog een tweede Porsche 911 aan de start in de Westhoek: de Carrera RS die de Historic Rally van Marokko won. Chris Debyser, de verantwoordelijke van ConXion, sponsor van het Belgian Historic Rally Championship, zat aan het stuur.
Vanaf de eerste proeven kende Debyser helaas problemen met de versnellingsbak. De derde versnelling had de neiging eruit te springen, terwijl de zitpositie aan het stuur evenmin ideaal was. « Halfweg de rally werden de schakelproblemen erger. Omdat er nog drie proeven te rijden waren voor de volgende service, beslisten we de strijd te staken. Heel jammer, want hij stond op dat moment op de 5de plaats algemeen. We zullen hem heel zeker nog aan het werk zien met onze wagen, want het potentieel is zeker aanwezig...»
Blik op de Historic Tour de Corse ?
Het programma 2012 van team BMA gaat verder met de Rallye Terre de Lozère in Frankrijk met Alain Deveza en de Rally van Staden met Bart Maes, maar Bernard Munster zal binnenkort aan de start komen van een andere legendarische wedstrijd: de Historic Tour de Corse! Als laureaat van de Historic Rally van Marokko, een rally die ook georganiseerd werd door Corsicaan Yves Loubet, is Bernard immers uitgenodigd voor de wedstrijd op het Ile de Beauté. En team BMA wil die uitnodiging natuurlijk verzilveren...

Na een bewogen week waarin de motor stuk draaide op de testbank en waar bleek dat de wagen op de shakedown van woensdag maar een topsnelheid haalde van 149 km/h, stonden we vrijdag avond toch aan de start met de OPEL KADET C , weliswaar een beetje ontgoocheld met ons startnummer, zijnde 321.

Met een wagen die net klaar was en waar we nog weinig ervaring mee hadden, daarbovenop een HI-TECH nota systeem die mij CO absoluut eens wilde proberen, zijnde een programma om alles via IPAD te noteren en af te lezen konden we beginnen in Boezinge1.

Al op het einde van KP Boezinge liep het fout, een bout van de alternator kwam los en al meteen konden we op de verbinding beginnen te sleutelen, we verloren daarmee ongeveer 10 minuten en kregen daarvoor 1.30min straftijd.

Zaterdag middag stonden we daardoor op de 25ste plaats op meer dan 2 minuten achterstand, de organisatie heeft echter wel rekening gehouden met onze snelle tijden waardoor we mochten starten tussen de snellere wagens , waarvoor onze dank.

Op de eerste proef op zaterdag (Heuvelland) ging het (bijna) mis door een klein misverstand tussen mij en CO- Piero die nog de verschillende manieren aan het uittesten was voor het scrollen met de IPAD, we kwamen er met de schrik en wat deuken en wat onkruid onder de wagen vanaf.

De tweede proef Vleteren-Krombeke, was ook nog een beetje zoeken naar het juiste ritme en vanaf KP 3 konden we de aanval inzetten, dit resulteerde in bijna allemaal top 3 tijden voor de rest van de wedstrijd, dit tussen de grote kanonnen die toch allemaal minimum over 100 pk meer beschikken,

Uiteindelijk eindigden we met een 7de plaats, maar enkel het podium telt voor ons!

Toch is het duidelijk dat er nog potentieel zit in onze OPEL KADET, een top 3 met deze wagen is opnieuw onze ambitie voor volgend jaar.

Intussen zullen we flink wat werk hebben aan ons nieuw project! Waar we trouwens nog voor op zoek zijn naar enkele sponsors. Wordt vervolgd!

Graag nog dank aan onze sponsors : V&S Agenturen NV Vandeputte Banden Claerhout

En vooral ook aan onze trouwe supporters !

Robert Droogmans is er niet in geslaagd om voor de derde keer op rij de Ypres Historic Rally te winnen. Droogmans eindigde na een felle strijd vierde in de Ford Escort MKII van Funstillexists.com en Historic Rally Promotions.

“Er is ontzettend hard gereden geweest door iedereen”, zegt Kurt Vanderspinnen, teambaas van Historic Rally Promotions, dat samen met Funstillexists.com drie wagens aan de start bracht in de FIA-klasse. “Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen opgaves, noch door een ongeval, noch door mechanische problemen.

Op de droge, stoffige wegen in de Westhoek kwam een indrukwekkend deelnemersveld in actie. Tot het bittere einde streed titelverdediger Robert Droogmans mee voor een derde opeenvolgende overwinning in Ieper. Droogmans en co Paul Snoeck reden constant in de top vijf met andere kleppers als Paul Lietaer, Stefaan Stouf, Didier Vanwijnsberghe en Bernard Munster.

In een indrukwekkende laatste chronorit maakte Munster het verschil in zijn krachtige Porsche 911. Droogmans en Coeck bezorgden Historic Rally Promotions en Funstillexists.com in de Ford Escoert MKII een vierde plaats.

“We hebben misschien niet gewonnen, maar we hebben veel fun gehad”, zegt Droogmans. “Ik heb zaterdag een fout gemaakt en een remzone gemist, waarbij ik zeker 20 seconden heb verloren. Maar zelfs dan nog had ik nooit van Munster kunnen winnen. Hij heeft heel sterk gereden in een krachtige wagen. Vorige jaar reden we op de vierde plaats en viel de concurrentie voor ons weg. Nu waren er zo goed als geen opgaves. Onvoorstelbaar!”

Droogmans reed voor de eerste keer met Paul Coeck als co in plaats van zijn vertrouwde kompaan Johnny Vangrieken. “Paul deed het perfect. Het was zijn tweede rally als copiloot en de eerste keer naast mij, maar hij las de nota's heel goed.”

Kurt Vanderspinnen en Björn Vanoverschelde eindigden 15de in de oudere Ford Escort MKI, een hele prestatie gezien de sterkte van het deelnemersveld. “De meeste wagens hebben 250 tot 300 pk aan boord, terwijl de Escort 230 paarden onder de kap heeft”, aldus Vanderspinnen. “We zijn meteen in de aanval gegaan om te kijken waar we stonden ten opzichte van de rest van het veld. Tot een paar proeven van het einde hadden we een aangename strijd met enkele buitenlandse tenoren, zoals de Ier Cunningham en de Italiaan Montini.

Ook Steven De Bock en Nico Weyens reed een goede wedstrijd met veel fun in de schitterende Ford Cortina Lotus, maar de wagen viel enkele proeven voor het einde stil door mechanische problemen.

De twintigste editie van de Ypres Historic Rally met heel wat snelle deelnemers zou een prachtige editie moeten worden . Op vrijdagavond gingen we van start in Boezinge , maar voor ons bleek al vlug dat de wagen geen baan hield en dat we veel te veel rem druk hadden achteraan , gevolg superslechte tijd met een 34 ste plaats . Langemark was er echter ook te veel aan , we haalden geen snelheid en toch lagen we bijna in de gracht want de achterkant van de wagen brak constant uit tijdens het remmen , gevolg terug een slechte tijd . Tijdens de verbinding naar de 2 de keer Boezinge konden we de remmen echter wel bijstellen , de wegligging daarentegen niet . De wagen reageerde al veel beter met een 10 de tijd dit was onze plaats .
Op zaterdag konden we van start gaan met een 24 ste plaats superslecht maar niet getreurd de top 10 lag nog binnen het bereik , we verloren vrijdag toch een 50 sec denk ik . Na Heuvelland , Vleteren die meer weg had van een auto kerkhof en Watou hadden we tijden in de top 10 met gevolg dat we op een 13 de plaats over de grote markt van Ieper konden rijden , toch een 11 tal plaatsen goed gemaakt . OP Hollebeke moesten we de top 10 kunnen binnen dringen en starten we met een nieuw stel banden om zo een goede tijd te kunnen plaatsen . Alles zag er goed uit en ging super vlot , toen we een eerste maal het bos uitkwamen zag ik de vorige wagen op een kleine 200 meter al rijden .
Maar opeens was het over voor ons , rook in de wagen zodat we op gematigd tempo toch nog de finish konden halen , jammer toch hadden we nog een 14 de tijd . We kregen geen verwittiging , versnellingsbak schakelde perfect maar het huis van de versnellingsbak is gebarsten met het gekende gevolg olie verlies en enorm veel rook . Zo hebben we Ieper op een onaangename manier terug moeten verlaten . Nu is er een momentje van rust en kunnen we eens goed nadenken om een oplossing te vinden voor ons probleem .
Alvast bedankt aan onze service , sponsors , supporters en nog vele anderen die achter ons stonden .

"Ieper, Ieper, Ieper Hoera" voor de show geboden door de FFST! De derde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 en de derde verschillende winnaar. Xavier Baugnet knoopte in Ieper opnieuw met succes aan, nadat hij de wedstrijd van start tot finish domineerde, op weg naar zijn eerste overwinning sinds zijn terugkeer in de Trophy. Achter hem zagen we een heel rustige en indrukwekkende Thibault Radoux, die tweede werd en daarvoor beloond werd met de BFO Award. De andere tenoren van de FFST kenden minder geluk op de bijzonder verraderlijke proeven in de Westhoek...De Rally van Ieper is een van de moeilijkste rally's om te ontdekken.

Het parcours is extreem snel, maar zeker niet rechtlijnig. De proeven bevatten heel wat valstrikken, vooral door het grind op de baan in de bochten omdat de koplopers erg diep in de koorden snijden. Dat couperen is kenmerkend voor deze wedstrijd, maar het is in elke bocht of waaier een evenwichtsoefening. Xavier Baugnet toonde zich meesterlijk in dat werk. "Het parcours van de Rally van Ieper ligt me wel. Ik was er in het verleden ook vaak snel," lachte de Kampioen van de Trophy 2008, die dit jaar terugkeerde naar zijn eerste liefde, de Fiesta R2. "Het was natuurlijk de eerste keer dat ik Ieper reed met de Fiesta R2. In het begin van de wedstrijd had ik het moeilijk om voluit in de koorden te duiken, ook al waren mijn tijden onmiddellijk uitstekend.

Zaterdagmiddag hadden we het even moeilijk. We voelden vibraties, maar dat werd snel verholpen door het team. We reden ook even verkeerd op de verbinding in Frankrijk. Het roadbook was niet duidelijk en we volgden een andere deelnemer, maar die vergiste zich ook. Dat heeft uiteindelijk geen belang meer, want we hebben eindelijk onze eerste overwinning van het seizoen te pakken!"Achter Xavier Baugnet en Johan Jalet, reed nog een andere Waalse bemanning zich in de kijker. De prestatie van Thibault Radoux en Anthony Grégoire, die zijn eerste seizoen afwerkt op nationaal niveau en die als debutant in Ieper, bleef niet onopgemerkt . "Ik denk dat we een perfecte wedstrijd hebben gereden," vertelde de inwoner van Les Tailles, het hoogste dorpje van België. "Ik had begrepen dat je in deze rally niet altijd 100% moet aanvallen. We hadden uitstekende nota's, waardoor we foutloos bleven. Dat we ook nog de BFO Award kregen was een uiterst aangename verrassing!"

Nikias Priem en Maxim Froyman verloren tijdens de openingsdag wat tijd door een probleem met de alternator. Zaterdag rukten ze op naar de derde plaats in hun eerste rally van het seizoen in de Trophy. Adrian Fernémont, de leider in het kampioenschap voor de start, en Hugo Arellano streden aanvankelijk voor de derde plaats, tot ze vroegtijdig van de tabellen verdwenen. Net als in de rest van het peloton, werden een hele reeks piloten verrast door het verraderlijke parcours. Bob Kellen ging over de kop, net als de jonge Nederlander Kevin Van Deijne... Pieter Jan Eeckhout zag zijn wedstrijd eindigen een sloot.

Dertien van de achttien (!) Ford Fiesta's R2 haalden ook de finish, wat nog eens bewijst hoe betrouwbaar de referentie bij de R2's momenteel is. Na een heel knappe wedstrijd eindigden Geoffroy Defays en Alexandre Peeters op de vierde plaats, waarmee ze een serieuze sprong maken in het kampioenschap. Dat geldt ook voor Nico Vanherzeele en de Brit Jamie Brown, respectievelijk vijfde en zesde in deze spectaculaire derde manche van de FFST. Christophe Pittelioen was natuurlijk tevreden met zijn zevende plaats voor Bjorn Deruyter, Grégory Perrard, Jordan Scaillet en Filip Maertens.

Jordan Scaillet, die lange tijd in de top 6 reed, viel zaterdagmiddag terug in het klassement toen hij in Frankrijk een kwartier stil stond op een proef: "Een panne van de alternator op de proef van Wasquehal.. We dachten dat het afgelopen was. Gelukkig heeft het team ons via de telefoon uitgelegd hoe we een noodherstelling konden uitvoeren. Het belangrijkste was uitrijden. Ik ben blij dat ik mijn eerste Rally van Ieper tot een goed einde kon brengen."

Dankzij die paar punten die Jordan Scaillet scoorde, neemt hij de leiding in de tussenstand van de Trophy. De promotieformule van Ford is trouwens bijzonder competitief, want halfweg het seizoen staan maar liefst zeven piloten binnen amper zeven punten! Drie van de zes wedstrijden van de Fiesta SportTrophy 2012 werden al verreden. Op het einde van het seizoen zullen de beste vijf resultaten inrekening gebracht worden. De titelstrijd wordt bijzonder boeiend...

De volgende confrontatie is gepland begin september in Roeselare in het kader van de Omloop van Vlaanderen.

Patrick Snijers en Johan Gitsels en met hen het volledige Logi-technic Sleuyter Rallyteam kunnen terugblikken op een sterke rally van Ieper. Een vierde plaats is een goed resultaat maar met het oog op het kampioenschap niet goed genoeg. Dat is het enige minpunt aan het voorbije weekend.

Patrick Snijers had een plan. Vrijdagavond wou hij in de top vijf staan om zaterdag door te schuiven naar het podium. Snijers kon zijn ambities gedeeltelijk inlossen. "De wedstrijdomstandigheden op vrijdag waren bijzonder verraderlijk. Er stonden grote plassen, er lag veel kiezel en modder in de bochten. Het was uitkijken. We hebben een goede en foutloze wedstrijd gereden. Het ganse weekend hebben we alles uit de kast gehaald en eindigen op de vierde plaats. Meer zat er echt niet in. En toch hebben we één van de betere wedstrijden van het seizoen gereden. Alleen het resultaat valt wat tegen. Het is een onmiskenbaar feit dat de tweeliter motoren sneller zijn dan de 1600 cc motoren met turbo. David Richards, de grote baas van Prodrive kwam op bezoek. Hij wil meewerken aan een oplossing met het oog op volgend seizoen."

"We hebben een goede wedstrijd gereden en hebben alles uit de MINI gehaald wat we konden. Ik ben tevreden met het resultaat maar jammer genoeg is de vierde plaats niet goed genoeg met het oog op het kampioenschap" zegt co-rijder Johan Gitsels. "De titel mogen we stilaan vergeten. We hebben vorig jaar gekozen voor deze 1600. We hebben het geprobeerd maar het is zeer moeilijk. Het is nu eenmaal zo."

De volgende wedstrijd is de Omloop van Vlaanderen begin september. "Normaal gezien staat we daar aan de start" zegt Johan Gitsels. "We moeten de komende weken alles bekijken en misschien herbekijken" pikt Patrick Snijers in. "Zelfs als we alles nog zouden winnen denk ik niet dat we nog in aanmerking komen voor de titel. Begin juli is er een belangrijke meeting voor de toekomst. Die dag zitten de teams samen met het oog op 2013. We hebben al eerder dit jaar bepaalde dingen aangekaart en die zullen zeker op tafel komen Als alles bij het oude blijft moeten we onze plannen in vraag durven stellen."

Voor de wedstrijd hoopte Jonas Langenakens om zaterdagavond de top 10 te halen in Ieper. De Landenaar heeft zijn ambitie kunnen waarmaken al verliep het moeilijker dan verwacht.

"Vrijdagavond was ik ontgoocheld" aldus Jonas Langenakens. "We hadden heel erg uitgekeken naar de rally van Ieper maar ik merkte al snel dat de afstelling niet optimaal was. Toen even later ook de uitlaatcollector het begaf en ik niet meer over het volledige vermogen van de Peugeot kon beschikken zakte de moed me toch wel in mijn schoenen want al snel keken we tegen een aanzienlijke achterstand op. Na afloop van de eerste ronde hebben de jongens van het NCRS team de problemen kunnen oplossen en leverden ze mij een betere wagen voor de tweede ronde. Dat zag ik meteen aan de tijden."

"Zaterdagochtend was mentaal heel erg moeilijk. Eerst zag ik een paal op de weg liggen waar De Cecco tegenop was gereden en even later zag ik Kris Princen op zijn zij liggen. Tot twee keer toe ben ik op de rem moeten gaan staan en verloor daarbij een kleine minuut. Helaas vond ik geen gehoor toen ik de bevoegde instanties hierop attendeerde. Zaterdagochtend waren mijn tijden nog niet goed. 's Namiddags heb ik mij dan eens boos gemaakt, en beet ik mij figuurlijk vast in mijn stuur. Een hoop frustratie viel van mij af en met een helder hoofd draaide ik veel betere tijden. Ik kreeg de wagen stelselmatig beter onder de knie en schoof op in de stand om uiteindelijk als achtste te eindigen. Als je het achteraf bekijkt had ik toch meer willen en moeten testen voor de wedstrijd om meteen in het ritme te kunnen zitten."

"Begin september starten we normaal gezien in de Omloop van Vlaanderen al kan ik nu nog niet zeggen met welke wagen. Maar eerst rijden we mogelijk nog in Nederland. Over twee weken wordt de Exotic Green Rally georganiseerd en ik heb een uitnodiging op zak al kan ik ook nu nog niet zeggen met welke wagen we daar eventueel zouden starten. De komende dagen moeten we eens rond de tafel gaan zitten en bekijken wat de mogelijkheden zijn."