Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Veel onbekende factoren, maar het potentieel is zeker !

Het Renties Racing Team staat dit weekend voor een nieuwe uitdaging. Na de schitterende tweede plaats in de Omloop van Vlaanderen, worden de kleuren van Renties niet langer verdedigd door Didier Duquesne. In de Condroz Rally zal Filip Cuvelier de nota's lezen voor Xavier Baugnet, die met ambitie aan de start komt in zijn thuisrally.

"In feite is het zelfs nog anders, want de Renties Fiesta R5 is verhuurd, zoals van bij het begin van het project de bedoeling was, aan Etienne Monfort. Omdat de deelname van Xavier Baugnet en mezelf pas later rond geraakte, hebben we de Fiesta R5 van de Fransman Maurin gehuurd. Een Ford Fiesta R5 met dezelfde specificaties, want de wagen werd een week voor de onze geleverd," vertelt Filip Cuvelier, die in Hoei voor de eerste keer de nota's in het Frans zal lezen.

"Ik kijk wel uit naar deze nieuwe uitdaging met een jonge, talentrijke piloot," vervolgt Filip. "Het is wel een serieuze aanpassing om de nota's in het Frans te lezen, zeker omdat het notasysteem van Xavier ook volledig anders is. Maar, het gaat zeker lukken."

Voor Xavier Baugnet wordt het een tweede optreden met een topwagen van de nieuwe generatie. Precies een jaar geleden reed Xavier de Condroz Rally ook met een Fiesta R5.

"Ik vrees dat ik misschien wel wat ritme zal missen," vertelt Xavier.  "Mijn enige wedstrijd in 2015 was de Rally van Wallonië met een Fiesta R2, maar dat is ook al geleden van eind april. Ik kijk zeker uit mijn tweede kans met een Fiesta R5. We gaan nog even testen voor de wedstrijd om de wagen terug onder de knie te krijgen. Er staan heel wat grote kanonnen aan de start in Hoei.  In principe zijn de WRC's bij droog weer oppermachtig, maar de voorspellingen evolueren naar wisselvallig weer. Hoe moeilijker de omstandigheden, hoe beter voor de R5's, maar zelfs als het droog blijft zijn de proeven erg glad in de Condroz. Ik kijk in de eerste plaats uit naar de strijd met de andere Ford Fiesta's R5."

"Ik denk dat we vooral uit moeten kijken in Marchin, waar het belangrijk zal zijn om lekke banden te vermijden op het onverhard. Er zijn nogal wat onbekende factoren dit weekend: de nota's in het Frans, een ander notasysteem, Xavier die de auto weer moet leren kennen,... Maar, ik ben wel van één zaak zeker: het potentieel is aanwezig om een mooi resultaat te realiseren," besluit Filip Cuvelier.

Na goedkeuring door de FIA heeft Eurosport Events de kalender van het FIA European Rally Championship onthuld. De Kenotek Ypres Rally zal in 2016 verreden worden van 23 tot 25 juni. De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally blijft vanzelfsprekend een van de klassiekers van het Europees kampioenschap.

Eurosport Events heeft een kalender van het FIA European Rally Championship gepresenteerd met 10 wedstrijden. Tussen de wedstrijden zit telkens een pauze van minstens drie weken, zodat de teams logistiek niet in de problemen komen, terwijl er ook geen samenloop is met wedstrijden van het Wereldkampioenschap Rally. De kalender telt twee wedstrijden die er vorig jaar niet bij waren: de Rally Islas Canarias, een oude bekende die zijn comeback maakt op Europees niveau, en de Rajd Rzeszowski, een opwindende asfaltrally in Polen.

De Kenotek Ypres Rally, verreden van 23 tot 25 juni, is de 6de manche op de kalender die 5 asfaltwedstrijden en 5 gravelwedstrijden telt. Ieper is trouwens ook een manche van het populaire FIA ERC Junior Championship.

De kalender van het FIA European Rally Championship 2016

5-7/2                     Rally Liepäja (Letland, gravel, Junior)
11-13/3                Rally Islas Canarias (asfalt)
7-9/4                     Circuit of Ireland Rally (asfalt, Junior)
6-8/5                     Acropolis Rally (gravel)
2-4/6                     SATA Rallye Açores (gravel, Junior)
23-25/6                Kenotek Ypres Rally (asfalt, Junior)
15-17/7                auto24 Rally Estonia (gravel, Junior)
5-7/8                     Rajd Rzeszowski (Polen, asfalt)
26-28/8                Barum Czech Rally Zlin (asfalt, Junior)
24-25/9                Cyprus Rally (gravel)

Het Belgisch rallykampioenschap wordt traditioneel afgesloten in de omgeving van Hoei met de Condroz Rally. Freddy Loix is al zeker van de Belgische rallytitel, Andy Dewallef is de Junior-kampioen van 2015 en het merk DS is Belgisch kampioen bij de Constructeurs, maar in Historic ligt de titelstrijd nog helemaal open. Zondag zullen we weten wie Dirk Deveux opvolgt op het palmares : Stefaan Stouf, Jens Maes of Pieter-Jan Maeyaert. Voor elk van hen zou het de eerste Belgische rallytitel zijn.
Met drie overwinningen op zijn palmares, start Stefaan Stouf als titelfavoriet. Op het snelle parcours lijkt zijn Porsche bovendien een ideaal wapen bij droog weer, maar in wisselvallige weersomstandigheden zijn de pk's moeilijker te temmen.

Pieter-Jan Maeyaert had geen titelaspiraties in zijn eerste seizoen, maar na een tweede plaats in de East Belgian Rally is de Escort-piloot wellicht de gevaarlijkste titelrivaal voor Stouf. Jens Maes, die met zijn Ascona in 4 wedstrijden punten scoorde, terwijl de twee andere titelkandidaten slechts drie scores achter hun naam hebben, behaalde in de Rally van Wallonië zijn beste resultaat met een onverhoopte tweede plaats.

Naast de titelstrijd is het grote debuut van de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe de grote attractie in Historic. Nadat de Celica een heel kort optreden maakte op de shakedown voor de Ypres Historic Rally, bleef het lang stil, maar de voorbije dagen werd de Celica 4WD klaargestoomd voor het grote debuut in Hoei. Helaas is speelkameraad Paul Lietaer er niet bij met zijn Subaru Legacy RS.

De affiche voor de slotmanche van het Historic BRC is trouwens goed gevuld. De winnaar van de Rally van Wallonië, Christophe Demortier, is er opnieuw bij, net als Stefaan Prinzie en voormalig Belgisch kampioen Stephen Vankemmel (Opel), Wim Soenens en Marijn Hoens (Ford), Patrick Mylleville en Jehan-Félix Brasseur (Porsche) en Guino Kenis (BMW).
Een gevarieerd startveld voor een grandioze finale!

Na de superspannende finale in de East Belgian Rally, maakt het Belgisch kampioenschap Rally zich op voor de grote apotheose in Hoei. De Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het seizoen, belooft weer een razend boeiende wedstrijd te worden. De tenoren van het Belgisch kampioenschap zullen het uiterste uit hun R5's moeten halen om de talrijke WRC's af te houden, al lijkt dat op een droog parcours en op de snelle proeven rondom Hoei op papier een ongelijke strijd.
Kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix komt niet aan de start met zijn Skoda. Kris Princen werkt in de kleuren van Peugeot België-Luxemburg wel het volledige kampioenschap af met zijn Peugeot 208 T16. De Limburger beseft dat het lastig wordt tegen de WRC's, maar Princen heeft dit seizoen zijn snelheid al voldoende bewezen.

De enige Peugeot zal vooral weerwerk krijgen van de rode brigade, want DS kan rekenen op vier exemplaren van zijn DS 3 R5. De strijd voor de titel van vice-kampioen krijgt daardoor extra kleur. Guillaume Dilley start immers voor de eerste keer met een DS 3 R5, als voorbereiding op zijn programma van 2016, maar vooral om zijn kansen op de tweede plaats in het BRC te verdedigen. Rekening houdend met een potentieel schrapresultaat voor  Guillaume Dilley (minst goede score is 8 punten), start de Brusselaar met een bonus van amper 3 punten op Vincent Verschueren, die met de DS 3 R5 van GoDrive vol vertrouwen aan de start komt na zijn knappe prestatie in Sankt-Vith.

De derde DS 3 R5 wordt bestuurd door de viervoudige wereldkampioen WTCC, Yvan Muller, die door Yves Matton werd uitgenodigd om de kleuren van Citroën Racing te verdedigen. Die andere wereldkampioen, Stéphane Lefebvre (Junior wereldkampioen), mikt samen met Pieter Tsjoen op de zege in R5, en als het even kan ook algemeen.  Met vijf Ford Fiesta's R5 is de blauwe ovaal het best vertegenwoordigd in de topklasse van het BRC. Lokale specialist Xavier Baugnet volgt Didier Duquesne op in de Fiesta van Renties. Oud-winnaar Xavier Bouche droomt van een hoofdrol, nadat hij in de Rally van Wallonië al mee kon strijden voor de zege. Tom Van Rompuy en Etienne Monfort willen ervaring opdoen, maar Davy Vanneste heeft voldoende kilometers in de benen om een belangrijke rol te spelen met zijn oranje Fiesta R5.

WRC's op papier favoriet

Maar, natuurlijk wordt ook en vooral gekeken naar de World Rally Cars aan de start in Hoei, waarbij ook de onderlinge generatiestrijd tussen de tweeliters en de 1.6 Turbo's boeiend zal zijn. Cédric Cherain, een van de smaakmakers van het BRC, stapt over van zijn vertrouwde DS 3 R5 naar een WRC-versie om een gooi te doen naar de algemene overwinning. Yves Matton brengt ook een DS 3 WRC aan de start, net als Jourdan Serderidis. Toch blijven de tweeliters in de meerderheid, te beginnen met de Mitsubishi Lancer WRC05 van Chris Van Woensel, die het potentieel van de Mitsubishi wil bekronen met een topresultaat. Benoît Allart bewees in Sankt-Vith dat hij klaar is voor een podiumplaats (of een zege) met de Skoda Fabia WRC, wat Stéphane Lhonnay ongetwijfeld vertrouwen geeft voor zijn 20ste deelname aan zijn thuisrally, eveneens met een Fabia WRC. Bertrand Grooten en David Bonjean hebben gekozen voor een Citroën C4 WRC, op papier de meest gesofisticeerde van alle WRC's, maar daarom niet de makkelijkste wagen om maximaal te exploiteren.
Kortom, het Belgisch kampioenschap wordt aanstaande zaterdag en zondag ongetwijfeld met een spannende strijd afgerond in Hoei, waar 22 uitdagende klassementsproeven op het menu staan. Aan spektakel overigens geen gebrek, want naast de grote kanonnen is het uitkijken naar de première van de Toyota GT86 R3 bestuurd door Patrick Snijers, de passages van de Porsche van Lejeune, de ontknoping van het Historic-kampioenschap en de strijd tussen de snelle voortrekkers in R2.

Een van de mooiste wedstrijden van België wordt komend weekend verreden: de  Condroz Rallye rondom het Belgische Huy. De deelnemers krijgen elf verschillende klassementsproeven voorgeschoteld die het maximale van man en machine vergen. Ook het Nederlandse FABORY Rallyteam is van de partij. Met Johan Faes achter het stuur en Christiaan van der Rijsen die de pacenotes voorleest, is het team klaar om de blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 de sporen te geven.

Dat de Condroz Rallye tot de verbeelding spreekt voor veel rallyrijders blijkt wel uit de inschrijvingslijst: maar liefst 147 equipes kunnen niet wachten om van start te gaan. Ook het FABORY Rallyteam heeft er weer zin. Afgelopen weekend hebben Faes en Van der Rijsen de elf verschillende klassementsproeven al kunnen verkennen. Faes analyseert: “De proeven zijn wederom erg mooi, maar ook heel erg moeilijk. Op sommige stukken ligt de snelheid heel hoog. Er zit bijvoorbeeld een lang recht stuk van ruim een kilometer in, dan tikt onze Mitsubishi Lancer Evo 9 toch al gauw de 220 km per uur aan. Dit jaar zit er relatief veel onverhard in de proeven. Dat onverhard is ook nog eens slecht en slopend voor de auto. We moeten ervoor waken geen lekke band te krijgen. Aan de Condroz Rallye heb je je handen als het droog is al meer dan vol. Als het ook maar een beetje gaat regenen, wordt het spiegelglad.”

Er staan 22 proeven op het programma, verdeeld over zaterdag en zondag en met een totale lengte op snelheid van 240 kilometer. Zaterdag rond 7.00 uur ’s morgens rijdt de eerste deelnemer over het podium op de service in Huy. Die dag begint met een nieuwe proef, Anthisnes. Daarna volgt Ombret-Stree, 17 km lang en omgekeerd ten opzichte van 2014. De derde proef van de eerste boucle, Tinlot-Terwagne, is iets aangepast en voert niet meer door Modave. Na de service volgen Marchin-Perwez, met 22 kilometer de langste proef en omgekeerd ten opzichte van 2014. Vervolgens de nieuwe proef Forseilles en oude bekende Wanzoul. Na de service worden beide boucles opnieuw afgelegd. Op zondag komen Ben-Ahin en Wanze eerst aan bod. Dan volgen Lavoir, Villers-Le-Bouillet en Amay-Bodegnee. Ook de laatste twee zijn iets veranderd. Na opnieuw deze vijf proeven te hebben afgelegd, rijdt de eerste deelnemer die de wedstrijd heelhuids door is gekomen rond 17.00 uur over het finishpodium in Huy.

Faes en Van der Rijsen gaan er weer alles aan doen om een mooi resultaat neer te zetten. “Wij hebben er zin in en hopen dat het weer een heel mooi weekend gaat worden. Aan de entourage zal het zeker niet liggen.” Het team kijkt uit naar een mooie afsluiting van het seizoen. Net als altijd bent u van harte welkom op de service van het FABORY Rallyteam.

Tot in Huy!

De finale van het Junior Belgian Rally Championship 2015 wordt een wedstrijd voor de eer en het prestige, want een zege in de beroemde Condroz Rally staat natuurlijk erg mooi op het palmares van een jonge piloot. Voor Andy Dewallef, de kersverse Junior-kampioen, staat de Condroz Rally in het teken van de kennismaking met zijn nieuwe Opel Adam R2.
Een opgave 4 km voor de finish van de allerlaatste klassementsproef van de East Belgian Rally was een grote teleurstelling voor Andy Dewallef en zijn ervaren copiloot Philippe Rasdolsky. Door die opgave kon Andy immers zijn Belgische Junior-titel niet op gepaste wijze vieren op het podium. Maar, die ontgoocheling heeft plaats gemaakt voor enthousiasme in de aanloop naar de Condroz Rally, want op het einde van zijn eerste rallyseizoen maakt de jonge piloot uit Rocourt zijn overstap naar een Opel Adam R2. Een topper in de categorie, want met deze Opel Adam R2 werd Timo Van der Marel afgelopen weekend vijfde algemeen in de Euregio Rally en tevens vice-kampioen van Nederland.

Vice-kampioen Polle Geusens spaart zijn budget voor volgend seizoen, maar Gert-Jan Kobus is wel van de partij met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2, net als Amaury Molle en Tobias Brüls. Romain Delhez hoopt deze keer meer geluk te hebben met zijn Opel Adam R2, na een vroege opgave in de East Belgian Rally.

Guillaume De Ridder, erg snel in Sankt-Vith, wordt een serieuze zegekandidaat met zijn Peugeot 208 R2.

In R1 wil Sébastien Bedoret zijn knap debuut in de Omloop van Vlaanderen bevestigen, terwijl Anthony Dovifat met zijn DS 3 zijn ervaring van vorig seizoen in Hoei wil benutten. Zij nemen het op tegen een topper... bij de copiloten, want Erwin "Mombynator" Mombaerts neemt in Hoei zelf voor de gelegenheid het stuur eens in handen.

Future Stars 2015 nadert zijn ontknoping. Tijdens de workshop in Oudenaarde, in een vergaderzaal ter beschikking gesteld door Aarova, kwam een van de belangrijkste aspecten van de rallysport aan bod: sponsoring. Rally is een fantastische en spectaculaire sport, maar elke vorm van autosport vergt een budget. Voor jonge talenten die een carrière willen uitbouwen in de rallysport is het overtuigen van zakelijke partners om te investeren in hun rallyproject de moeilijkste hindernis op weg naar de grote doorbraak.
Zoals voor elke workshop, hadden de organisatoren van Future Stars, Evelien Deschuytter en Fred Miclotte, een absolute referentie uitgenodigd om deze workshop te presenteren. "Alain Penasse heeft een enorme ervaring in de rallywereld en dan vooral op het vlak van sponsoring, management en budgetten. Alain heeft in zijn carrière al veel bedrijfsleiders overtuigd om te investeren in de rallysport, zowel als manager van piloten als in zijn functie als organisator van de Kenotek Ypres Rally en in zijn huidige functie als teammanager van Hyundai in het Wereldkampioenschap Rally," vertelt Evelien Deschuytter. "Het tijdperk waarin bedrijven betaalden voor een simpele sticker op de wagen is al lang voorbij. Maar, dat mag jongeren niet afschrikken, want wie creatief en origineel is, kan zeker nog een budget vinden. Alain heeft verschillende concrete voorbeelden van sponsordossiers getoond, wat natuurlijk enorm leerrijk was voor de cursisten."

Nota's nemen
Naast deze workshop over sponsoring, stond aanvankelijk een gezamenlijke sportsessie gepland, maar de deelnemers kwamen zelf met de vraag om een tweede workshop "nota's maken" in te lassen.
"Fred Miclotte had een mooi parcours van 34 km uitgestippeld in de Vlaamse Ardennen en de Future Stars werden op pad gestuurd om nota's te maken. Bij de bespreking van de gemaakte nota's bleek heel duidelijk dat onze rallyjongeren dit jaar hard gewerkt hebben aan hun notasystemen. Iedereen had enorm veel progressie gemaakt, wat bewijst dat ze de tips uit de workshop goed hebben opgepikt," vervolgt Evelien.

De laatste sessie van Future Stars wordt georganiseerd bij de RACB in Brussel en dit op zaterdag 28 november. De workshop zal de jongeren wegwijs maken in de reglementen, waarna ze hun stuurmanskunst eens mogen bewijzen op de befaamde simulator.

De opvolging verzekeren en een nieuwe kweekvijver voor jonge, talentvolle piloten creëren. Dat is de doelstelling van de FordPerformance Academy, een nieuw initiatief  door de organisator van de Fiestasporttrophy met het oog op het seizoen 2016, maar ook al voor 2017. De academie zal actief zijn in rally en op circuit. Daar past een woordje uitleg bij.

“We zijn vertrokken vanaf een redelijk evidente vaststelling: zowel in rally als op circuit hebben jonge piloten steeds meer moeite om op te klimmen en ze laten vaak te snel de moed zakken,” vertelt Roeland Verschaeve, een van de initiatiefnemers van dit buitengewone project. “In de rallysport lanceerden we midden de jaren 2000 de Ford RS Academy. Dat opleidingsprogramma zorgde er verscheidene jaren voor dat jonge talenten zich in de kijker konden rijden. De bekendste van hen is momenteel onze beste vertegenwoordiger op het hoogste niveau, Thierry Neuville. Maar, hij was lang niet de enige die naam maakte in de rallysport. Na die generatie piloten hebben helaas slechts weinig jongeren nog een plaats kunnen veroveren. De Belgische rallysport heeft momenteel een gebrek aan opvolging.”

Het idee om deze FordPerformance Academy op te richten komt ook voort uit een andere vaststelling, een gevolg van de consumptiemaatschappij waarin alles sneller moet gaan. “Jonge piloten hebben vaak niet de tijd of ze gunnen zichzelf niet voldoende tijd om aan een redelijk ritme het vak te leren zonder etappes over te slaan,” vervolgt Jean-Marc Valckenaere. “Daarom zal onze FordPerformance Academy over twee seizoenen gespreid worden en op twee niveaus, met aangepaste programma’s. We willen de piloten de best mogelijke troeven geven om te slagen. Zoals we eerder in de Ford RS Academy deden, willen we hen de knepen van het vak in al zijn facetten leren: het nemen van nota’s, het bepalen van de strategie voor de wedstrijd, goed communiceren, de technische aspecten van de competitie, een goede fysieke en mentale voorbereiding en natuurlijk het verbeteren van de stuurvaardigheid. Op die manier willen we hun prestaties verbeteren en hen nog competitiever maken.”

Het programma van de FordPerformance Academy is toegankelijk voor piloten die minstens 18 jaar zijn voor het rallyprogramma. Voor het circuitprogramma is de leeftijdsgrens 16 jaar. In rally is de gekozen wagen de Ford Fiesta EcoBoost R2, terwijl de nieuwe Ford Mustang EcoBoost de wagen is die gebruikt wordt in het circuitprogramma.

Het programma van de FordPerformance Academy

Rally Niveau 1:

  • 3 testdagen
  • 5 rally’s van 1 dag
  • Workshops: nota’s, stuurtechniek, media, marketing…

Rally Niveau 2:

  • 2 testdagen
  • 5 rally’s van 2 dagen waaronder 1 WRC of ERC
  • Workshops: nota’s en pilotenstage

Circuit Niveau 1:

  • 7 testdagen & Trackdays
  • 2 races op het einde van het jaar
  • Workshops: pilotenstage, media, marketing…

Circuit Niveau 2:

  • 3 testdagen
  • 6 races
  • Workshops: pilotenstage & wedstrijdstrategie

Wat rally betreft, zal de FordPerformance Academy toegankelijk zijn vanaf 18 jaar. “Niveau 1 van de Academy zal afgewerkt worden met een wagen die we perfect kennen, meer bepaald de Ford Fiesta R2 met een atmosferische 1.6,” vervolgt de vertegenwoordiger van de academy. “Deze R2 is perfect voor een eerste jaar, want met die wagen kunnen de piloten zonder druk leren, want ze moeten zich niet meten met de nieuwe referenties in de categorie. Deze Ford Fiesta R2 biedt ook het voordeel van een uiterst interessante prijs/kwaliteit verhouding. We willen twee Ford Fiesta’s R2 inzetten in identieke kleuren. Dankzij steun van verschillende partners, kunnen we de kosten beperkt houden. De gekozen rally’s zijn mooie regionale en/of nationale eendagswedstrijden. Om goed voorbereid aan de start te komen, zullen de jonge leden van de FordPerformance Academy recht hebben op drie testdagen. Die zijn vereist om de wagen te leren kennen en om in optimale omstandigheden aan de start te komen. Voor Niveau 2 en Seizoen 2 willen we de leden van de Academy laten doorgroeien naar een internationaal niveau, in de marge van het ERC of het WRC.”

Voor de eerste keer wordt het concept van de Academy niet alleen in rally, maar ook op circuit toegepast. Met als gemene deler het merk Ford. De FordPerformance Academy staat ook open voor jonge piloten die willen schitteren op circuit. Voor hen is de Academy al toegankelijk vanaf 16 jaar, zoals reglementair toegelaten is. “De nieuwe Ford Mustang maakt volgend jaar zijn competitiedebuut in België. Ook dat is een ideale wagen voor de Academy, want de verhouding prijs/prestaties is erg interessant,” lacht Davie Meert. “In Niveau 1 bieden we verschillende testdagen en Trackdays om jonge piloten ervaring te laten opdoen met de Mustang, waarna ze op het einde van het seizoen twee races zullen rijden in de nieuwe Cup. Ook hier zullen de jonge piloten in een gunstige context kunnen rijden, dankzij de steun van enkele partners. Bovendien kunnen ze leren zonder prestatiedruk.”

Jonge piloten die interesse hebben in de nieuwe FordPerformance Academy kunnen contact opnemen met de promotor via een e-mail aan het volgend adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Onder zeer fraaie herfstige weersomstandigheden werd het Nederlands rallyseizoen met de Twente Rally beëindigd. Erik van Loon was met de WRC Subaru Impreza als verwacht oppermachtig; daarachter ontspon zich een mooi gevecht om de overige podiumplaatsen, waar Bob de Jong zich met de snelle DS3 in R5 uitvoering nadrukkelijk in mengde.

Na negen klassementsproeven was het Jasper van den Heuvel die de tweede plaats voor zich opeiste en daarmee de Nederlandse rallytitel van 2015 behaalde. Bob de Jong en zijn navigator Kees Hagman reden een sterke wedstrijd en eindigden met hun DS3 op de derde plaats, het beste resultaat van hun debuutseizoen met het Franse ‘bommetje’. Op de zesde plaats eindigde Gerard Tijink met de R5 Fiesta als tweede in deze klasse van de toekomst.
De Twente Rally in en rond Hengelo telde 3 klassementsproeven die elk drie keer moesten worden verreden. Na ruim 110 km op snelheid was het verschil tussen de nummers 1 en 3 van het klassement minder dan een minuut. En dat terwijl de winnaar in een razendsnelle WRC auto reed, de nummer 2 in een Groep N en de nummer 3 in een R5! Direct vanaf de eerste meters was het duidelijk dat Erik van Loon, Jasper van den Heuvel en Bob de Jong de dienst zouden gaan uitmaken. De organisatie van de rally had een mooi parcours uitgestippeld en de klassementsproeven lagen er goed bij. Onder stralende weersomstandigheden werden de eerste zes proeven verreden en in de laatste ronde van 3 proeven werd het mistig (en donker), wat sommige rijders voor (kleine) problemen plaatste.
Erik van Loon nam direct op de eerste proef het heft in handen en nam resoluut de leiding. Daarachter waren het Van den Heuvel en De Jong die de strijd met elkaar aan gingen. Na vier proeven bedroeg het verschil tussen die twee slechts 10 seconden, in het voordeel van titelkandidaat Van den Heuvel. Maar De Jong reed met de DS3 R5 prima tijden op de klassementsproeven en toonde zich tevreden: “De auto voelt goed aan en met de Michelin banden komen we echt goed uit de voeten,” aldus Bob de Jong tijdens de service in Hengelo. “We hebben eerder dit seizoen grote stappen gezet met de afstelling van de diffs en de vering en nu is het een kwestie van fine tunen en het nog beter leren besturen van deze geweldig fijne rallyauto.”
Zonder noemenswaardige problemen reden Bob de Jong en zijn trouwe navigator Kees Hagman een strakke wedstrijd zonder fouten! Met twee tweede tijden en zeven derde tijden was het duo met de DS3 ook zeer constant. “Ook in de mist aan het einde van de rally bleven wij geconcentreerd rijden en had ik alle vertrouwen, mede dank zij de goede pace notes van Kees. Geweldig om het seizoen zo af te sluiten met een podiumplaats,” meende Bob de Jong dan ook na afloop.
Het debuutseizoen met de DS3 zit er nu op voor Bob de Jong, maar de DS3 (en Bob de Jong) zijn nog wel te zien bij de opening van de nieuwe DS Store eind november in Amsterdam. Begin 2016 zal Bob de Jong zijn ambitieuze plannen bekend maken voor het komende seizoen.
Uitslag Twente Rally 1. Erik van Loon/Harmen Schotalbers, Subaru Impreza WRC, 1 uur 00 min 47,3 sec 2. Jasper van den Heuvel/Martine van den Heuvel, Mitsubishi Lancer Evo X, op 35,0 sec 3. Bob de Jong/Kees Hagman, DS3 R5, op 57,7 sec

Op minder dan vier maanden van het eerste grote autosportevenement van het Belgisch seizoen 2016, is er leuk nieuws voor de fans, teams en rijders van de Legend Boucles.
Twee jaar geleden kreeg de Legend Boucles er een categorie bij met de categorie Demo. Deze was voorbehouden aan de Groep B en de Groep A van voor 1997. De deelnemers verzorgen de show en als ze dat willen, kunnen ze dit seizoen alle proeven van de wedstrijd afwerken, evenwel nog steeds buiten competitie. Bovendien zien we vanaf deze editie ook de WRC-wagens van de eerste generatie aan de start verschijnen, met andere woorden die bolides die gehomologeerd zijn voor de 1ste januari 2000.

Het gaat de facto om zes wagens: de Ford Escort Cosworth WRC (1997), de Toyota Corolla WRC (1997), de Subaru Impreza WRC (1997), de Skoda Octavia WRC (1999), de Peugeot 206 WRC (1999), Seat Cordoba (1998) en de Hyundai Accent WRC (2000).

Om aanvaard te worden, moeten de wagens in de officiële kleuren staan of in een decoratie die we eerder in de Boucles zagen. Enkele andere wagens kunnen steeds een aanvraagdossier naar de RAC Spa opsturen.

De Legend Boucles vinden plaats op 20 en 21 februari, met start en aankomst in Bastenaken, met voor het eerst sinds de wedstrijd het levenslicht zag, twee effectieve wedstrijddagen. Er wordt dus op zaterdag en zondag gereden en op die laatste dag zal het helemaal op onverhard gaan in de wouden van de provincie Luxemburg. Het is een première in ons land en zelfs zonder sneeuw zal het spektakel op de afspraak zijn.

Omwille van organisatorische redenen, worden er maximaal 300 wagens toegelaten, in de categorieën (Demo, Classic en Legend) samen. Ze leggen dezelfde negentien RT af (waarvan dertien verschillende) voor iets meer dan 200 kilometer tegen de chrono. Inschrijven kan vanaf zondag 1 november via de site www.racspa.be

Er gebeurt heel wat bij de ‘Classic’

Zoals aangekondigd door de organisatie, is de categorie ‘Classic’, in volle beweging. De deelnemers van deze categorie rijden ook het zeer mooie en integrale parcours van Legend Boucles 2016 met een gemiddelde van 60 km/u en krijgen heel wat moois voorgeschoteld. Nog enkele dagen en de inschrijvingen gaan open, vandaar een overzicht wat betreft de nieuwigheden.

Hij was al aanwezig tijdens de Portugal Historico en Ardennes Classic, andere zeer populaire evenementen voor historische wagens en Eric Chapa werkt nu ook met Pierre Delettre en dat met ingang van de editie 2016. Hij voorziet een instroom van onder meer Fransen en Portugezen op 20 en 21 februari. “De nieuwigheden voor de editie 2016 zullen niet onopgemerkt voorbij gaan”, legt Eric Chapa uit. “Op zondag zullen de deelnemers van de Classic voor de andere deelnemers de etappes, honderd procent onverhard in de wouden, afleggen. Op die manier kan er voor heel wat publiek gereden worden. Beeld je in dat het bovendien zou sneeuwen… wat gaan we dan krijgen? Vorig jaar was het overigens een Frans team, Berteloot en Cancel, dat met een Porsche 911 de rally won. Het is het bewijs dat niet alleen de Belgen specialisten in het genre zijn. Ze zullen zich dus ook dit jaar moeten weren, ook op eigen (onverharde) bodem. De buitenlanders weten dat ondertussen ook!”

Jean Caro en Eric Chapa hebben de proeven van de Legend Boucles 2016 ondertussen afgelegd en dat samen met de mensen van het bedrijf Blunik, die de tijdswaarneming voor de ‘Classic’ in goede banen zullen leiden. Het bedrijf deed het al tijdens de Ardennes Classic, waarbij de verantwoordelijken opmerkten dat het Belgische parcours helemaal anders is dan wat ze elders zien en dat geldt volgens hen ook voor de Legend Boucles in Bastogne. Hoe dan ook we verwachten ons aan een mooie editie.

Noteren we ook de goede verstandhouding met de gemeenten die aangedaan worden, maar ook met de vele lokale organisaties, waar heel wat activiteiten op de agenda staan. De Legend Boucles 2016 wordt een super rendez-vous met heel wat goede ambiance.

Het ziet er dus heel goed uit, waarop nog wachten voor de inschrijvingen?

Na overleg met de organisatoren en een aantal piloten van het Belgian Rally Championship, hebben RACB Sport en de promotor van het BRC de krijtlijnen uitgetekend voor het sportreglement van het BRC 2016.
De kalender van het Belgian Rally Championship 2016 bestaat opnieuw uit 9 wedstrijden, maar in de eindstand van het kampioenschap zullen slechts de 7 beste resultaten behaald in 8 manches van het kampioenschap meegeteld worden. Een piloot mag zeker alle 9 wedstrijden rijden, maar hij zal vooraf moeten aangeven, bij de inschrijving voor elke wedstrijd, of hij het resultaat wil laten meetellen, want enkel de 7 beste scores uit 8 wedstrijden tellen mee. Aan het puntenbarema wijzigt niets en wagens van Klasse RC1 (waaronder de WRC's) scoren in het algemeen kampioenschap enkel punten op basis van het algemeen klassement, zonder toevoeging van hun punten in de klasse.
Slechts 1 joker
"Iedereen beseft dat 9 rally's voor het Belgisch kampioenschap in de huidige economische context teveel is. Op vraag van de piloten die het BRC rijden hebben we gezocht naar een oplossing, want zomaar een wedstrijd schrappen leek ons geen goed idee. De organisatoren verdienen ook respect voor het organiseren van een nationale wedstrijd, want dat is niet evident," vertelt Xavier Schene, Directeur van RACB Sport. "Met het systeem "7 resultaten + 1 joker", moet elke piloot één wedstrijd van de 9 manches laten vallen. Elke piloot mag zelf de keuze maken (bij de inschrijving voor de wedstrijd), in functie van de belangen van zijn partners of in functie van vroegere ervaringen. Dit systeem moet de organisatoren ook extra motiveren om kwalitatief een zo aantrekkelijk mogelijk evenement te presenteren, want zij zullen de piloten moeten overtuigen om hun wedstrijd te laten meetellen."
In het Junior BRC en in de kampioenschappen per Klasse, zullen enkel de 6 beste resultaten tellen.
Minder kilometers
Om verder in te spelen op de vraag van piloten en teams tot het beperken van de kosten, hebben alle organisatoren van de 9 BRC-manches ingestemd met het verminderen van het aantal kilometers tegen de chrono.
De regerende Kampioen van België zal beloond worden met het startnummer 1 in alle manches van het BRC, behoudens in Ieper waar het Europees reglement van toepassing is. Indien de kampioen niet aan de start komt, dan is het nummer vrij voor een andere piloot.
Startorde verfijnd
De startorde voor de eerste dag wordt bepaald in functie van de tussenstand van het kampioenschap, waarbij de wagens van categorie R5, S2000 en GT prioritair starten voor de WRC's.
Om de promotie van de Juniors verder te garanderen, zullen de jongeren eveneens een bevoorrechte startpositie krijgen, maar daarover later meer.
De startorde voor de tweede etappe wordt bepaald in functie van het klassement van de eerste etappe. Van prioriteiten is tijdens de tweede etappe geen sprake meer.
Het systeem van de refueling, wat heel positief werd onthaald door de overheden, blijft in 2016 behouden en RACB Sport maakt zich sterk dat de controles op de banden verscherpt zullen worden. In het kader van de veiligheid werkt RACB Sport ook verder aan het project voor een "Safety Tracking" in de manches van het Belgian Rally Championship.

Op 15 oktober opende Autostal Groeninghe de inschrijvingen voor de 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk die dit jaar plaats vindt op 21 en 22 november. Voor de organisatie is dat altijd een spannend moment, want het is altijd een goede indicatie over hoe populair ons jaarlijkse evenement is.

Toen de deelnemerslijst in 2013, bij de doorstart van deze rally na een afwezigheid van een kwarteeuw, snel gevuld raakte, ondervonden we dat de “6 uren” nog niets aan populariteit hadden ingeboet. Dat stelde ons voor een loodzware taak om nog beter te doen en hard te werken richting 2014. Ook voor de 22ste editie stroomden de inschrijvingen snel binnen. De deelnemers konden onze aanpak duidelijk smaken.

De organisatie keek dus met spanning uit hoe snel de inschrijvingen deze keer zouden binnenlopen, en wat bleek: na amper een halve dag hadden we de kaap van de 100 inschrijvingen al overschreden en op dit moment leunen we aan tegen 200 inschrijvingen. Met andere woorden, de “6 uren” blijven populair en iedereen wil er deel van uitmaken. Dat maakt ons nederig, maar ook trots, en het geeft ons de energie als vrijwilliger om op hetzelfde elan verder te werken, en zelfs beter te doen.

Helaas houdt de meer dan enthousiaste interesse ook enkele gevolgen in. Vooraf hebben we besloten om een maximaal aantal deelnemers starttoelating te geven, dit natuurlijk volgens de mogelijkheid van onze beschikbare timing. Op die manier kunnen we de controle behouden en de veiligheid voor iedereen maximaal verzekeren. We zullen dus met grote spijt opnieuw veel deelnemers moeten teleurstellen dit jaar.

Het bestuur Autostal Groeninghe vroeg de deelnemers om zo snel mogelijk het inschrijvingsgeld over te maken en op die manier hun inschrijving te vervolledigen, zoals in het reglement beschreven. De eerste 130 betalende deelnemers, zijn daarom ook verzekerd van hun deelname. De komende dagen krijgen alle teams een bevestiging vanuit de organisatie.

Voor de 23ste editie pakt de organisatie uit met enkele nieuwigheden. Op sportief vlak schotelen we de deelnemers een gloednieuwe proef, ’t Hoge, voor. Die wordt zaterdagavond al afgewerkt. KP Moeskroen, ook op zaterdagavond, bleef behouden, net zoals de vier zondagsproeven, waardoor we voor het eerst uitkomen op meer dan 100 wedstrijdkilometers.

Daarnaast pakken we op vrijdag uit met een pop-up RallyKaffee, van 20 uur tot 23 uur. Openen doen we met een “Happy Hour” waar supporters, fans, Kortrijkzanen samen met rijders en co-rijders kunnen klinken op een mooie editie. Op zaterdagavond pakken we uit met een gratis optreden van “Brussels by Night” met Raf Van Brussel.

En voor het eerst is er ook een rallyradio. Wie afstemt op RPR 96.9FM hoeft niets te missen van het evenement.

Het stadje Hoei begint al wat te beven…Binnen minder dan drie weken zal deze plaats aan de Maas leven op het ritme van de rally van de Condroz. Deze 42ste editie houdt alle hoofdrolspelers van de “Motor Club de Huy” bezig. Ze proberen zich in alle bochten te wringen om ervoor te zorgen dat uiteindelijk alles klaar zal staan voor dit grote autosportfeest. Wat het parcours betreft, dat ligt nu helemaal vast. Er zijn staan 240 kilometers tegen de chrono gepland, verdeeld in 11 klassementsproeven die elk tweemaal moeten verreden worden. Er zijn serieuze kleppers als Marchin-Perwez, liefst 22 kilometer lang, grote klassiekers zoals Ben-Ahin of Wanzoul en enkele nieuwigheden zoals de trajecten over Forseilles of Bodegnée-Amay.

De inschrijvingen blijven binnen stromen. Zoals ieder jaar zijn het de regionale teams die het snelst hun inschrijvingsformulieren hebben afgegeven. En ook zoals ieder jaar zullen zij het grootste deel van het deelnemersveld uitmaken. Wat betreft de tenoren, daar is het nog wat te vroeg om u al een volledige lijst voor te schotelen. Weet wel dat een aantal teams nog in onderhandeling zijn, met het ferme voornemen om deel te nemen. We krijgen zeker al de Peugeot 208 T16 DG Sport van Kris Princen en Peter Kaspers aan de start en zij bevinden zich dan ook onder de favorieten voor de zege. De winnaars van de editie 2014 dienen wel op te letten voor Cédric Cherain, die werd bevestigd in zijn Citroën DS3 R5. Yves Matton en Stéphane Lefèvre, bijgestaan door Pieter Tsjoen, zullen ook van de partij zijn op enkele DS3 R5! En daar zijn er nog zeven WRC wagens die al werden bevestigd voor deelname: een Mitsubishi Lancer voor de snelle en ervaren Chris Van Woensel, een Citroën DS3 voor Jourdan Serderidis, een Mini JWRC voor Dominique Jullien, een Citroën C4 WRC voor Bertrand Grooten en twee Skoda voor Stéphane Lhonnay en Eric Cunin. Noteren we dan nog de aanwezigheid van Fernandes op een Peugeot 207 S2000 en van Francis Lejeune en zijn spectaculaire Porsche 911 RGT. De lijst zal nog aangroeien tussen nu en de sluiting van de inschrijvingsperiode. We verwachten nog de bevestigingen van onder andere Freddy Loix (Skoda), Xavier Bouche (Hyundai?) en nog enkele andere toppers.

Langs de kant van de R3’s zien we Guillaume Dilley, 2de in de kampioenschapsstand, die zich aanmeldt met zijn DS3 R3-Max. Het publiek zal ook de nieuwe Toyota

GT86 R3 ontdekken, een achterwiel aangedreven wagen die de liefhebbers versteld zal doen staan. Hij zal bestuurd worden door de immer spectaculaire Patrick Snijers. En dan zijn er nog de talrijke Renault Clio R3 in handen van de regionale deelnemers. We benadrukken nogmaals dat het winnende team een skivakantie zal krijgen ter waarde van 2000 euro, geschonken door het skistation “Gets”.

We herinneren er u aan dat om redenen die gelinkt zijn aan de financiering van de wedstrijd, er door de organisatie een nieuw controlesysteem werd opgezet voor de toegang tot de klassementsproeven. Wat bepaalde bronnen ook mogen suggereren, het budget dat een organisatie nodig heeft voor het opzetten van een dergelijke wedstrijd kan alleen maar gehaald worden met de steun van een publiek dat inkom betaalt. Dat gebeurt zo bij talloze grote, publiek toegankelijke evenementen zoals festivals, carnaval enz.… Het is vanaf nu een gespecialiseerde firma die zich zal bezig houden met deze materie. Een verhoging van de inkomsten die verbonden zijn met deze toegangsrechten zal de Motor Club de Huy toelaten om aan alle financiële verplichtingen tegemoet te komen. Anders gezegd, in tegenstelling tot andere jaren hebben de toeschouwers een grote kans dat ze zullen gecontroleerd worden voordat ze langs de klassementsproeven kunnen post vatten. Het is dus nuttig om vooruitziend te zijn in deze zaken en de tickets op voorhand aan te kopen tegen een voordeeltarief op de officiële site van de rally: www.condrozrally.be. Het zal voor u gemakkelijker zijn... en beter zijn voor uw portefeuille. Er zijn meerdere verkooppunten voorzien: het benzinestation Houssa in Warnant-Dreye, de Total stations van Hoei en Strée, de Maas brasserie in Hoei en natuurlijk ook in de centrale tent. De prijzen betaald ter plaatse bleven onveranderd tegenover 2014. U betaalt nog steeds 8 euro per klassementsproef en 25 euro voor een weekendpas. De tickets zullen pas beschikbaar zijn vanaf vrijdag 6 november, vanaf 14u!

Het feit dat u een financiële bijdrage levert aan deze wedstrijd laat toe om de rallysport in België als een nationale sport te blijven behouden… zoals ook het voetbal dat is (en waar de prijzen op zijn minst even hoog zijn)

In dezelfde gedachtegang zal de MCH onverzettelijk zijn wat betreft het respecteren van de veiligheidszones en het volgen van de aanwijzingen van de stewards. De organisatie zal niet aarzelen om klassementsproeven te annuleren als het publiek zich niet gedisciplineerd gedraagt. Het eenvoudigste is dat men luistert naar de aanbevelingen van de stewards, die er tenslotte zijn om uw veiligheid te garanderen.

De Motor Club de Huy, de organisator van deze 42ste editie van de Condroz Rally, heeft er alles aan gedaan opdat iedereen het verloop van deze wedstrijd optimaal kan volgen. Alle sociale media zullen van de partij zijn. Hierbij een kort overzicht van alle middelen die door de verantwoordelijken ter beschikking worden gesteld opdat u uw passie ten volle zou kunnen beleven: Facebook via het adres www.facebook.com/condrozrally, Twitter via www.twitter.com/condrozrally, hashtag #RCDZ, de website: www.condrozrally.be of, beter nog www.condrozrally.be/follow om alle laatste nieuwtjes te rapen die op alle sociale media worden verzameld. Dat alles kan u natuurlijk raadplegen via uw smartphone op condrozmobile.be. Tenslotte is er nog een nieuwigheid tegenover 2014: er komt een Web Radio die u zal toelaten het verloop van de wedstrijd van dichtbij te volgen.

Esplanade de L’Europe was het decor voor onze eerste ervaring op Waals grondgebied. Anckaert Christof zorgde voor het nodige spectakel bij onze Waalse vrienden als H0 wagen , maar voor onze andere piloten moest er terug gereden worden tegen de klok. Het was er een frisse zondagmorgen, het was droog en later op de dag kwam zelfs de zon tevoorschijn dus waren dit eigenlijk de ideale condities om Rallye de Tournai te starten. Een rally die zou bepalen wie met de beste uitgangspositie richting Kortrijk zou afreizen.
En het was Catteeuw Rudy die meteen alle registers open trok en met 1 sec voorsprong op Van Wanseele Jeroen de leiding nam, 3de tijd was voor onze nieuwe debutant in de Cup Desmet Robbert die zich redelijk vlug kon aanpassen aan de Ford. Olivier Kurt kon na Kp1 al opnieuw de schade opmeten na het afbreken van een bout
zou hij al meteen 30sec prijs moeten geven op zijn grootste concurrenten Jeroen & Rudy. Maar Kurt kennende geeft nooit op en ook nu zou hij blijven strijden met de middelen die hij heeft.
Verhaeghe Koen wou ook terug het goeie ritme vinden en startte met een mooie 5de tijd. Warnez Sam was ook in Doornik van de partij en wou koste wat kost de eindstreep behalen, hij opende de dag met een 6de tijd net voor Platton Jochen.
Op naar KP2 en het was opnieuw Catteeuw R. die er de snelste tijd voor zijn rekening nam. Van Wanseele J. had zich namelijk een situatie misrekend die hij bijna zeer duur betaalde, maar kon met wat blikschade de wedstrijd toch verder rijden. Warnez S. zette een prachtige 3de tijd neer en toont zo opnieuw dat ook hij progressie maakt. Desmet R. & Verhaeghe K. deelden plaats 4 en 5. Platton J nam plaatsje 6 maar het grootste tijdsverlies was er terug voor Olivier K. na zijn afgebroken bout kon hij niet op koers snelheid KP2 afwerken en gaf meer dan 1m30 toe op de leiders. Nadat de teams de nodige check up konden doen, stond voor de piloten de veelbelovende KP3 van welgeteld 27 km voor de boeg maar helaas was er een voorgaande deelnemer die na een sortie voor een neutralisatie had gezorgd zodat iedereen een normtijd kreeg.
Op naar ronde 2 en na de nodige service kon Olivier K. terug vol aan zijn inhaalbeweging starten en nam er meteen een besttijd. Opvallend was dat Desmet Robbert zijn vorige tijd met 30sec verbeterde en zo steeds beter in het ritme kwam. Ook Warnez S liet een goeie indruk achter en liet er mooie dingen zien samen met Platton J. en Verhaeghe Koen maar voor hun was de strijd vooraan iets te snel en zouden de heren onderling strijden voor plaats 5.
Op Kp5 was het terug Olivier K. die de snelste tijd reed maar Catteeuw gaf het meeste tijd prijs ( kreeg motor niet terug aan de praat ) zodat Van Wanseele J. de leiding overnam met 1 sec. Warnez S. bleef goede tijden draaien en probeerde op die manier in het zoch van Desmet R. te blijven. Olivier K. was mede door zijn besttijd al opgeschoven naar plaats 5 en wou graag terug het podium betreden om als leider Doornik te verlaten.
Hij zette zich schrap om opnieuw tijd goed te maken op de 27km lange Kp, maar door de eerdere neutralisatie werd deze met meer dan ¼ ingekort, toch was hij 21 sec. sneller dan Catteeuw R. en zo was hij terug virtueel 3de.
Catteeuw R. kon zo met z’n 2de tijd terug de leiding van Van Wanseele J. met een kleine 5 sec. overnemen, waardoor er terug een thriller van jewelste zat aan te komen te Doornik.
Maar het was toch Catteeuw Rudy die er opnieuw een besttijd nam voor de verrassende sterke presterende Desmet Robbert die zich echt in z’n sas begon te voelen en zo de 3de plaats terug overnam van Olivier K. die opnieuw problemen kende. Van Wanseele J. zag de bui al hangen en wist als hij niet voor Catteeuw R. zou eindigen hij niet als leider Doornik kon verlaten, mede doordat ook hij 2 schrapresultaten in rekening moet brengen.
Zo stond de piloten er enkel nog de befaamde powerstage te wachten en was het uitkijken of daar nog iets verrassends kon gebeuren? En het mocht opnieuw niet zijn voor Warnez Sam hij viel op 200m van de finish stil en moest definitief de wedstrijd staken met mechanische pech, het zit het team van Coudron echt niet mee dit jaar al zullen ze wel terug present zijn te Kortrijk!!
Platton Jochen kon na een mooie wedstrijd als 6de finish bereiken net achter Olivier K. het ging voor hem terug van kwaad naar erger met problemen aan de versnellingsbak verloor hij op die manier nog zijn 4de plaats aan Verhaeghe Koen.
3de plaats gaat naar Desmet Robbert die een mooi podium resultaat behaalt bij zijn debuut in de Cup.
2de plaats gaat naar Van Wanseele Jeroen die nu op 2 puntjes staat van de nieuwe leider Catteeuw Rudy.
Zo staat de top 3 dicht bij elkaar en zal de ontknoping net zoals vorig jaar vallen tijdens de 6 uren van Kortrijk.
Catteeuw Rudy kan zo naar zijn thuisrally als leider vertrekken maar kan zich geen uitschuiver veroorloven. Van Wanseele Jeroen heeft er namelijk nog een schrapresultaat van 23 punten achter de hand en kan bij een niet finish toch mooie punten scoren iets wat niet kan gezegd worden van de leider Catteeuw Rudy en de nr3 Olivier Kurt.
Hopelijk wordt de titel niet beslist door mechanische pech bij onze piloten en kan er onderling worden uitgemaakt wie er met de fel beheerde titel vandoor mag gaan!