Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC 2016 : Loix en Gitsels willen hun titel verlengen.

Johan Gitsels neemt voor het derde jaar op rij plaats naast Freddy Loix om hem zo goed als mogelijk over de Belgische rallywegen te gidsen. Enkele zegswijzen zijn van toepassing om de samenwerking met de nodige beeldspraak te illustreren. Van ‘geen twee zonder drie’ tot ‘never change a winning team’.

Voor het derde jaar op rij vorm jij team met Freddy Loix en ŠKODA België. Is de ambitie dezelfde als de voorbije jaren?

Uiteraard! We willen onze titel verlengen. Daarnaast wil ik Freddy naar een 11e zege loodsen en als dat lukt dan is mijn 3e zege in Ieper ook een feit. In theorie zijn wij favoriet voor de eindzege maar zoals het cliché  het wil, ‘hoe meer je wint hoe dichter de eerste nederlaag komt’. Het is een feit, geen excuus net zoals het een feit is dat er dit jaar meer titelconcurrenten zijn dan de voorbije jaren. De R5 wagens raken meer ingeburgerd waardoor er meer van dat type wagens aan de start verschijnen. Dat zorgt voor een grotere concurrentie maar net dat motiveert ons. We hebben niet liever dan te bikkelen voor elke seconde. Dat zorgt ervoor dat wij tot het uiterste moeten gaan en dat komt de sport ten goede.

Hoe groot is de ‘goesting’ om er opnieuw aan te beginnen?

Groot! (vastberaden). Ik kijk reikhalzend uit naar de start van het BK. Donderdag beginnen we met de voorbereidingen op de Haspengouw want dan gaan we een ganse dag testen. Op vrijdag zijn er de verkenningen en op zaterdag is er de wedstrijd.

Wat heb je de voorbije maanden gedaan?

Op rallyvlak niet veel. Freddy heeft testwerk gedaan voor ŠKODA en voor Michelin maar omdat ik andere verplichtingen had kon ik niet mee. Eind november heb ik deelgenomen aan de East African Safari rally. Sindsdien mis ik de geur van versleten rubber en benzine. Op conditioneel vlak ben ik wel bezig gebleven. Ik ben veel gaan mountainbiken en heb drie tot vier avonden per week in de fitness doorgebracht.

De rally van Haspengouw wordt grotendeels op een nieuw parcours gereden. Is dat los van het vele werk toch opnieuw een uitdaging, een prikkel?

Absoluut. We moeten vanaf nul beginnen en strijden daardoor met gelijke wapens. Een goede voorbereiding en precieze nota’s zijn een absolute must om snelle tijden te laten optekenen. Op de website van de organisatie staan onboardbeelden van de klassementsritten. Ik heb die meermaals bekeken en daaruit leer je dat er veel en lange rechte stukken zijn waar de topsnelheid van primordiaal belang is. In vergelijking met vorig jaar, toen we nog met de ŠKODA Fabia S2000 aan de start van deze rally kwamen, is de topsnelheid van de R5 toch wel hoger. Maar die lange rechte stukken geven ook vaak een vals beeld over deze wedstrijd die eigenlijk niet zo makkelijk is als ze laat uitschijnen. Zo zijn er tal van technische stukken waar je met een goede voorbereiding toch het verschil kan maken.

Als je één iets zou willen verwezenlijken dit seizoen wat zou dat dan kunnen zijn?

Ieper is en blijft een droom voor elke rallyrijder. Doe mij maar een 11e zege voor Freddy in Ieper en voor mezelf een 3e zege.