Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Legend Boucles Bastogne 2016 : Meer dan een eeuw later... Bastenaken weer als de topaffiche !

Het is het verleden van een regio, die van Bastenaken en er stond nog een rekening open met de autosport. In de regio rond Bastenaken is de autosport op circuit ontstaan en dat heeft het publiek te snel vergeten. Maar history repeats…

In het begin van de autosport, gebeurde het vaak dat er tussen steden gereden werd, op open wegen zonder aankondiging van de wedstrijd. Zo brachten de eerste races de eerste zeges met zich mee, maar ook de eerste drama’s. Het was een landgenoot, de Baron Pierre de Crawhez, die het idee lanceerde dat wagens op een soort omloop zouden rijden. Hij is eigenlijk de uitvinder van de notie circuit. Dat circuit was dat van de Ardennen, dat volop gebruikt werd tussen 1902 en 1907. Met start en aankomst in het Bastenaken van de Belle Epoque, zakten duizenden mensen naar het nieuwe spektakel af. Het waren een soort van gekken met razende machines, met namen als Panhard Levassor, Darrack, Lorraine-Dietrich, Mercedes of Minerva, die de races wonnen. Hoewel er nog niet voldoende hotels waren, vond iedereen toch een dak boven zijn of haar hoofd, om niets van het spektakel te missen.

Het Circuit des Ardennes en zijn hoofdstad Bastenaken, waren dus de grondleggers van een genre, dat heel wat navolging zou kennen. Denk maar aan de Coupe Gordon Bennett en de Targa Florio. Het lot kan echter hard zijn en in 1908 werd Luxemburg opgegeven voor een nieuw circuit, wat noordelijker, een circuit dat ook vandaag nog luistert naar de naam… Spa-Francorchamps en dat misschien wel het mooiste van de wereld is!

Meer dan een eeuw later staat Bastenaken er weer als topaffiche, wie had dat kunnen denken? Zoals zoveel proeven is de link met een stad onlosmakelijk, denk maar aan de Boucles de Spa, die de Legend werden en ook legendarisch… De relatie, daar kwam echter sleet op en op een goede morgen werd de grootste rally van ons land, met zijn 300 deelnemers, ergens in februari 2015 wakker op de Place McAuliffe, in het hartje van Bastenaken! Ook het publiek volgde de caravan en genoot van het spektakel waarvan de hoofdacteurs luisteren naar namen als Ford Escort, Porsche 911, Lancia Beta Monte-Carlo, Opel Manta… De wedstrijd is een organisatie van de RAC… Spa en zo eren de Legend Boucles de stad waar de moderne autosport het levenslicht zag. Het kan verkeren in de geschiedenis.