Hans Depla zal in 2013 opnieuw enkele wedstrijden rijden met een Renault Clio R3. Het grootste verschil met vorig seizoen is echter dat de wagen niet langer zal gehuurd worden bij Blaise, maar vanaf nu bij Peter Vandebroucke (Pevatec). "Het is zeker al een voordeel voor ons dat we met iemand uit eigen streek kunnen samenwerken," legt een lid van het Beverense Rallyteam ons uit. "Het zal ons in ieder geval heel wat kilometers besparen (lacht)."

De garagehouder uit Roeselare kiest voor 4 wedstrijden in eigen streek. "We beginnen meteen met de GEKO Ypres Rally, we zullen vooraf wel testen met de wagen, maar een extra wedstrijd past niet in ons budget. Ook wij voelen de economische crisis, maar zijn bijzonder tevreden dat de partners van 2012 ons blijven steunen. Na Ieper staan nog de Omloop van Vlaanderen, de TBR en we proberen ook de Rally van Kortrijk op ons programma te krijgen"

"In Ieper gaan we vooral van start met de ambitie om uit te rijden, als we dat kunnen doen op ons eigen tempo dan zal een goed resultaat wel volgen... In onze thuiswedstrijden, de Omloop en de TBR kunnen we dan wat meer naar de tijden gaan kijken...

Hans wordt dit jaar terug bijgestaan door Peter Verpoort als co in Ieper en de Omloop. Voor de TBR Rally heeft Steven Caytan zn diensten aangeboden.

Afgelopen weekend vond de RS Monteberg plaats die met 134 inschrijvingen een top editie was. Ook in onze klasse was de tegenstand heel sterk met 3 snelle 4x4’s waar we normaal kansloos tegen zijn. Toch waren we samen met co Jeroen Dorme niet van plan om ons zomaar gewonnen te geven. De eerste ronde lag er na de nodige regen gevaarlijk bij. We vertrokken met wat marge maar dit is een stijl die ons niet zo ligt. Toen we nog een spin maakten zonk de moed helemaal in de schoenen, maar met een 5e tijd in de klasse en 32e algemeen was het al bij al nog zo slecht niet. Na de nodige peptalk van co en service mensen stonden we terug helemaal scherp voor de tweede ronde en reden we een heel sterke tijd van 5.03, goed voor de 2e tijd in de klasse en 16e algemeen. Met de top 4 in de klasse binnen de seconde, gingen we in de 3de ronde opnieuw heel snel van start. Helaas brak halfweg een cardan waardoor de opgave onvermijdelijk was. In de drie jaar dat we rijden is dit slechts onze 2de opgave maar toch was de ontgoocheling groot. Nu zetten we alles op alles voor onze volgende wedstrijd in Oostrozebeke!

Afgelopen weekend was BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk van de partij in de buurt van Namen met een van zijn Skoda Octavia's WRC in de Rally van Wallonië, de derde manche van het Belgisch rallykampioenschap. Stéphane Lhonnay, voor de gelegenheid genavigeerd door Thierry Denis, wilde schitteren in de achtervolgende groep, achter de ongenaakbare en recentere WRC's van Loix, Duval en Kuipers.
Na twee etappes op een droog en uitermate snel parcours, finishte Lhonnay op de 5de plaats algemeen, met een licht gevoel van frustratie... « Net zoals in de Condroz vorig jaar en in Haspengouw in het begin van dit seizoen, eindig ik op een miniem verschil van de teams voor ons, vertelt de piloot uit Hoei. Ik weet dat de Octavia van BMA de minst recente WRC in het achtervolgende groepje was, maar ik was vastbesloten om de maat te nemen van de Mitsubishi Lancer WRC05 van de Nederlander De Jong en de Peugeot 307 WRC van Bonjean. Daarvoor mocht ik zeker geen tijd laten liggen. Ik had tijdens het weekend een klein probleem met de steun van de versnellingsbak, waardoor de bak soms minder nauwkeurig schakelde. Niet dramatisch op zich, want het serviceteam kon het snel oplossen. Maar, in combinatie met de 3 of 4 seconden die ik verloor door een lekke band op de laatste proef zaterdagavond, kan dat plaatsen kosten. Dat was hier zeker het geval, want we stranden op minder dan 20 seconden van het podium en op amper 2"2 van De Jong, die 4de werd...»
Lhonnay en Denis haalden het maximum uit de Octavia WRC van BMA, maar ze werden niet gediend door de omstandigheden tijdens deze 30ste Rally van Wallonië... « Er was dit jaar geen lus in het donker, betreurt Stéphane. Ik weet dat ik in die omstandigheden het verschil kan maken op David Bonjean, wat in het verleden al meermaals is gebleken. Bovendien bleef het dit weekend kurkdroog, al was het toch fris. Geen regen, geen modder en dus geen mirakel! Omdat de proeven op zondag, vooral die van Bois-de-Villers, niet in het voordeel van onze wagen waren, geeft dat een 5de plaats als resultaat. Zaterdagochtend stonden we nochtans meteen voor Bonjean, De Jong en zelfs Stéveny. We zaten meteen goed in het ritme... »
Bernard Munster kon alleen maar tevreden zijn over de belangrijke rol die zijn Skoda Octavia WRC speelde in de sterk bezette Rally van Wallonië... « De Octavia WRC die Stéphane Lhonnay bestuurde is een wagen uit 2002. De tijden die hij reed in vergelijking met veel recentere WRC's waren uitstekend, vertelt de verantwoordelijke van BMA. Deze Skoda blijft financieel een erg aantrekkelijke wagen voor wie met een dikke WRC wil rijden, maar men moet wel beseffen dat het op vloeiende proeven zoals die van de Rally van Wallonië, en dan vooral wanneer het weer droog blijft wat in het voordeel van de krachtigere WRC's speelt, onmogelijk is om te rivaliseren met WRC's van de voorlaatste of laatste generatie. Met een plaats in de top 5 op een zucht van het podium, heeft onze Octavia WRC eens te meer zijn potentieel getoond… »

Na deze Rally van Wallonië, trekt BMA naar Marokko om er deel te nemen aan een internationale topwedstrijd voor historische wagens. Het team uit Petit-Rechain brengt maar liefst 5 Porsches aan de start van de Rally van Marokko Historic.

Vorig weekend werd de 3de manche van het Belgisch Junior Rally Kampioenschap verreden, Het decor voor deze rally was de regio in en rond Namen.

In de weken voorgaand aan deze rally werd door het GPC-Rallyteam de Citroën C2 R2 Max volledig heropgebouwd en pas de donderdagavond voor de rally maakte de wagen terug zijn eerste meters. Zodoende kon vrijdagavond de wedstrijd van start gaan met een Showproef boven op de Citadel van Namen waar veel volk aanwezig was.

Zaterdag kon het echte rallywerk beginnen, er stonden 15 proeven op het programma . ’s Morgens lagen de proeven er nog een beetje nat bij, hier werd door een slechte bandenkeuze wel wat tijd verloren op leiders in de klasse. Voor de 2de lus werden dan ook nieuwe banden gemonteerd, dit maakte al een merkbaar verschil maar de wagen voelde nog niet aan zoals in de vorige rally’s.

De laatste lus van 5 proeven op zaterdag werd ondanks de mindere afstelling nog afgewerkt met enkele tijden tussen de snelste wagens uit de klasse, waardoor Polle de dag afsloot in 6de positie in de klasse en 3de Junior. Gelukkig volgde er nog een langere service van 45min en heeft het team de “regen set-up” kunnen wijzigen.

Op zondag werden er nog 8 proeven voorgeschoteld aan de deelnemers, Polle zat meteen in het goede ritme en door de aanpassingen aan de wagen voelde deze ook beter aan, de tijden op de proeven verbeterde en het team was dan ook vooraan in de klassementen te vinden.

Ook in de namiddaglus draaide Polle weer vooraan mee in de klasse, door de uitval en problemen van andere juniors, kon hij zelfs de overwinning in het juniorklassement binnenslepen.

Polle:” Ondanks onze tegenvallende zaterdag hebben we door de aanpassingen aan de wagen een prima 2de dag gereden en draaiden constant tijden vooraan in de klasse. Deze overwinning is misschien niet zo zeer de verdienste van onze resultaten op de proeven maar ZEKER WEL die van het hele team. We hebben samen gedurende 2 weken kei hard gewerkt om de auto op tijd klaar te hebben, bovendien hebben we geen enkel technisch probleem gehad in de rally, echt super.”

Door deze overwinning komt Polle terug aan de leiding in het juniorkampioenschap en is de strijd voor de titel weer helemaal open.

Na de Wallonie besef ik terug ten volle waarom indertijd deze proeven bij onze zuiderburen bovenaan m'n verlanglijstje stonden , gewoonweg prachtig !! Prachtige streek , prachtig parcours , snelle bochten , alles wat men verlangt als men graag de limieten van de wagen wil leren kennen . Niet altijd makkelijk , zoals Arbre waar elke bocht in het bos lijkt op zijn voorgaande of volgende , en waar ik ook even het noorden kwijt was . De Citadel , waar ik met een klein hartje ( zoals zovelen denk ik ) aan de afdaling moest beginnen in de regen . Met die regen na een lange droogte stond het schuim letterlijk op de kasseien , niks mocht fout gaan of het was al over eer de rally begon.
De overige proeven werden in het droge verreden maar blijven toch een ganse uitdaging , zowel voor ons als voor de wagen , maar alles verliep naar wens . Jammer dat we weer bijna het ganse weekend op 1.1 bar turbodruk reden natuurlijk , weinig druk , te weinig om te kunnen volgen . Af en toe kregen we 1.6 bar ( met onmiddelijk een 32e tijd als gevolg ) om dan plots weer terug te vallen op 1.1 , onbegrijpelijk en frustrerend maar de keren dat we wel wat druk hadden gaf ons de bevestiging dat we toch wel goed bezig waren , ondanks dat we dan nog ongeveer 0.4 bar onder het gebruikelijke ( lees andere evo's ) zaten . Dus positief blijven en de wagen nog maar eens naar Van Hoof Sport brengen om dat laatste euvel uit de weg te helpen . Volgende wedstrijd wordt de Sezoensrally in Bocholt , lekker schuiven op het onverhard , we kijken er al naar uit .

Na de geslaagde kennismaking in Landen werd in de 3de manche van het kampioenschap opnieuw gestart met de EVO7. “Was geplant, sowieso leent het snelle parcours rond Namen zich meer tot de hogere topsnelheid van de EVO, ook de verschillende haarspelden spelen het hogere koppel van een turbomotor in het voordeel” vertelde een ontspannen Tuur tijdens vrijdagnamiddag op de technische controle op in Parc Astrid. Van het voorspelde koude maar droog weekeinde was vrijdagnamiddag nog niets te bespeuren, “Regen, niet direct ideaal om vanavond de showetappe op de Citadel te rijden en dan zeker niet de afdaling op gladde kasseien. We gaan ons zeker niet laten verleiden tot show geven, de rally is nog lang en willen hier met een mooi resultaat zondag afsluiten.” analyseerde Isidoor de co van Tuur net voor de start in de Kazerne. Het team uit Marke zouden uiteindelijk op deze proef een niet te beste beurt maken owv problemen met de ALS en een leegloper na een steen te hebben geraakt op de afdaling. “Ok, onze tijd kon veel beter maar er is niets verloren. De omstandigheden waren niet ideaal en ik moest het gevoel met de auto terug een beetje zoeken. Morgen begint pas de rally.” Vertrouwde Tuur ons toe tijdens de service in het centrum van Jambes. Het mindere weer van Vrijdag had Zaterdag morgend plaats gemaakt voor het beloofde koude maar droog weer, zelfs een bescheiden zonnetje deed af en toe moeite, weersomstandigheden die ook in het voordeel speelde van Tuur en Isidoor. De 60ste tijd op Vrijdagavond was ondertussen al “hersteld” naar een 41ste plaats algemeen na de 1ste ronde. “We zijn de achterstand aan het ophalen. De proeven zijn fantastisch enkel de ophanging staat nog te hard. Ik durf daarom niet voluit te gaan. Na overleg met Peter Vandenbroucke van PEVATEC die onze auto onderhoud hebben we enkele aanpassingen gedaan wat ons serieus gaat helpen in de volgende ronde”, gaf een tevreden Tuur nog even mee tijdens de refuel welke owv van brandveiligheid net buiten de service zone moet gebeuren. Al van de eerste proef van de 2de ronde zakte de tijden met goed 1,2” de km en steeg het vertrouwen. Ook in de daarop volgende proeven zou de tendens zich aanhouden en blijft de piloot uit Marke zijn tijden verbeteren. Isidoor, net na de finish van de 11de proef Vedrin, “We staan nu 34ste, nog altijd niet daar waar we willen zijn maar met de aanpassingen heeft Tuur de auto nu volledig in de hand. Ik ben tevreden met zijn aanvallende rijstijl, weet dat deze auto een mini GrN is met slechts de minimale aanpassingen voor een rallywagen”. Ook voor de 3de ronde wordt de ophanging nog verder aangepast wat het Ghelamco team op de 28ste plaats algemeen brengt na dag 1. “Ik ben best tevreden, al is dit niet onze normale plaats in het klassement maar de auto staat nu volledig naar mijn hand en we hebben een mooie remonte kunnen maken. Morgen vliegen we er opnieuw in op de nog resterende 8 proeven”. Bevestigde een tevreden Tuur net voor de deugddoende nachtrust. Op Zondagmorgen werd er opnieuw met volle ambitie gestart om zover mogelijk naar voor te geraken maar op de 2de passage op Malonne met nog 3 proeven te gaan was het over en uit, “Een onderdeel van de ophanging is gebroken, we hebben zeker niets geraakt maar zo kunnen we niet verder. Super jammer, blijkbaar is deze rally mij niet gelegen. Doch ben ik tevreden over mijn prestatie met de bescheiden middelen die we hadden”. De huidige EVO7 gaat ondertussen weg en de vervanger staat reeds klaar. Welke het wordt blijft een verassing. Wait en see….

 

De 30ste rally van de Wallonie begon voor ons niet zo goed maar eindigde met een fantastisch resultaat .
Op vrijdagavond stond de opener op het programma met de gekende showproef op de citadelle . Rond 22 uur 15 konden we van start gaan , natuurlijk in de regen maar we konden niet wachten om van start te gaan . De wagen was perfect in orde zodat we konden afsluiten als 3 de historic , dit hadden wij niet verwacht en zeker niet omdat onze voorruit aan dampte zodat we geen goed zicht hadden .

Zaterdag begon het echte werk met 5 proeven op het programma zonder service wat behoorlijk wat is voor de oudjes . De eerste proef verliep vlekkeloos maar op de 2de proef Mohiville verging het ons iets minder . Iets over de gekende schuur waar het superglad is liep het fout , ik schatte een nota mis in ( Nico had er mij nog thans goed voor verwittigd ) en ja hoor de achterkant van de Porsche tegen bloembakken en een rechtstaande poutrel .

Gevolg : velg stuk , kapotte band , bumper weg en bluts in de wielkas zo zijn we nog enkele kilometers verder gereden tot aan de finish waar we natuurlijk veel tijd verloren . Na de finish hebben we gewisseld van wiel maar we hadden niet het zelfde wiel zoals de andere kant , als je lek rijd met de Porsche is dit een ramp want we kunnen hetzelfde wiel nergens opbergen zodat we genoodzaakt zijn om een klein wiel te gebruiken .
Zo moesten we nog 3 proeven verder wat ons ook veel tijd koste maar zo konden we op de service geraken , zodat onze mekaniekers alles konden herstellen ( super gewerkt mannen ) . We stonden 11 de na de eerste ronde , met nog 2 ronden te gaan konden we wel wat goed maken . Na de laatste proef sloten we af op een 5 de plaats , zeker tevreden meer zat er niet meer in .
Zondag was een iets kortere dag met 8 proeven . Voor ons zat er eigenlijk niet meer in dan een 5 de plaats maar in de Wallonie weet je nooit , superzware rally voor mens en machine dus nooit opgeven . Wat wij al zoveel malen meemaakten kwam nu over bij de andere teams , het regende opgaves wegens mechanische pech zo konden wij profiteren en stelselmatig opschuiven .

Zo eindigden wij op een 2 de plaats algemeen en doen we een gouden zaak in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap momenteel staan we op een 2 de plaats .
Zeker een geslaagde rally voor ons na een slecht begin . Supporters alvast bedankt om ons te komen steunen .

De tweede ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap verliep niet zonder slag of stoot voor het Fabory Rallyteam. Toch kunnen Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker heel tevreden terugkijken op de loodzware Rallye de Wallonie die afgelopen weekend verreden werd. De equipe eindigde opnieuw als eerste Nederlandse groep N (de klasse voor standaardwagens) en heeft daarmee de leiding in het groep N-kampioenschap stevig in handen.

Afgelopen weekend, 26 tot en met 28 april, werd rondom het Belgische Namen de Rallye de Wallonie verreden. Deze wedstrijd telde niet alleen mee voor het Belgisch kampioenschap, maar ook voor het ONRK. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen en de strijd op de 24 klassementsproeven was fel. Johan Faes en Arie Lekkerkerker stonden met een duidelijk doel aan de start: finishen en punten scoren voor het Nederlands kampioenschap.

Vrijdagavond vormde de proef Citadel de aftrap. De Mitsubishi Lancer Evo 9 stond weer volledig op punt en de equipe was er klaar voor. “Op de eerste – en enige – proef op de vrijdagavond, Citadel, besloten we geen gekke dingen te doen. Het was een korte showproef waar je alleen maar kon verliezen. We richtten ons volledig op de proeven van de zaterdag en zondag, waar de wedstrijd besloten zou worden,” blikt Faes terug. En met succes, de zaterdag was er eentje voor in de boeken. “Zaterdag ging het echt super. Alles liep als een trein en we gingen echt hard. Gezien onze pech de laatste seizoenen was dat echt een waar genot. Zoals verwacht konden we een paar Belgische groep N’s niet bijhouden, maar we slaagden er wel in de Nederlandse concurrentie in de standaardklasse voor te blijven.” Zaterdagnacht kon de equipe de Evo dan ook met een goed gevoel in het nachtpark plaatsen.

Zondag besloot het pechduiveltje echter weer eens om de hoek te kijken. Faes analyseert: “Het begon al wat moeizaam, maar ik slaagde er wel in onze positie te consolideren. De tweede proef van de zondag, KP 18 Arbre, liep vervolgens ook niet echt lekker. Daarna volgde een – veel te - lange hergroepering. Of een verminderd concentratievermogen nou de oorzaak was weet ik niet, maar aan het begin van proef 20 raakte ik met beide linkerwielen een enorme steen die midden op de weg lag. Gevolg: twee lekke banden en hele happen uit beide velgen. We hadden een reservewiel bij ons, die we linksvoor monteerden. De rest van de proef hebben we met een lekke achterband uitgereden. Al met al verloren we 8 minuten en daar bovenop kwam nog eens een straf van 50 seconden omdat we 5 minuten te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen.” Als klap op de vuurpijl werd proef 22 ook nog eens geneutraliseerd. Faes en Lekkerkerker kozen ervoor de laatste twee proeven rustig uit te rijden en de Lancer over het finishpodium te brengen. Ondanks de verloren tijd reed de equipe uiteindelijk als eerste Nederlandse groep N en 44ste algemeen over de finish. Het team zegevierde de eerste ronde, de Tank S Rally in maart, ook al in de standaardklasse. Met deze twee zeges op rij hebben Faes en Lekkerkerker de leiding in het standaardkampioenschap stevig in handen. Een mooi begin van het seizoen.

Er waren meer dingen die tegenzaten bij de zuiderburen. Faes: “Alle Nederlandse N4’s zijn uit de uitslag gehaald. We reden – zoals voorgaande jaren – op het milieuvriendelijkere E85. Dat mag niet in België. Voorgaande jaren leverde dat geen problemen op bij buitenlandse wedstrijden die meetellen voor het Nederlands kampioenschap. Nu opeens dus wel. Hier heeft in mijn ogen de KNAF toch echt wel een steek laten vallen. Gelukkig krijgt iedereen die gefinisht is wel zijn of haar punten voor het ONRK.”

Ondanks de tegenslag op zondag kijkt het Fabory Rallyteam terug op een mooi evenement. “De Waalse proeven zijn prachtig. We hebben opnieuw kunnen laten zien dat de snelheid er echt in zit en we pakken voor de tweede wedstrijd op rij de volle punten voor het kampioenschap. Dat is goed voor het moreel van het team. We kijken dan ook uit naar de volgende rally, de Sezoensrally,” besluit Lekkerkerker. Later meer over deze wedstrijd, die op 17 en 18 mei rondom het Belgische Bocholt wordt verreden.

Afgelopen weekend, 26 tot en met 28 april, werd rondom het Belgische Namen de Rallye de Wallonie verreden. Een van de deelnemers was Timo van der Marel met een Ford Fiësta R2, vakkundig genavigeerd door Rebecca Smart. Van der Marel reed een bijzonder sterke wedstrijd en bekroonde die met de zege in de Ford Fiësta Trophy.

Zijn optreden bleef niet onopgemerkt: na afloop kreeg hij de BFO Flat Out Award overhandigd.De Rallye de Wallonie staat bekend als een van de moeilijkste wedstrijden van België. Een erg technische wedstrijd: bijna geen rechte stukken, alleen maar elkaar snelopvolgende situaties. Van der Marel ging in zijn klasse, de Ford Fiësta Trophy, de strijd rondom Namen aan met 17 andere deelnemers. “We doen dit jaar mee aan de Nederlandse en Belgische Ford Fiësta Sport Trophy. De Rallye de Wallonie is voor beide Trophy’s de eerste meetellende wedstrijd. In de Nederlandse Trophy is onze concurrent Kevin van Deijne.”Vrijdagavond vormde de showproef Citadel de aftrap. ‘Dat begon meteen al goed. We pakten de snelste tijd van alle R2-deelnemers en wonnen daarmee meteen een punt voor het Junior Kampioenschap,’ blikt Van der Marel terug. Na die eerste kilometers op snelheid samen ging de equipe dan ook met een goed gevoel naar het hotel. Zaterdag werden vervolgens 15 proeven verreden. ‘Technische, moeilijke proeven. Door het onvoorspelbare weer was het bijna onmogelijk om een goede bandenkeuze te maken. We kozen zaterdagochtend voor de veilige optie, opgesneden slicks, omdat er regen in de lucht hing. Desondanks wisten we onze voorsprong naar de concurrentie uit te bouwen tot een halve minuut. Arellano, ook met een Fiësta R2, zat wel voor ons, maar hij doet niet mee aan de Trophy. Zijn Fiësta heeft een ge-update motor, speciale benzine en een andere uitlaat.” Aan het eind van de dag had de equipe nog wel even een momentje. “Op de een-na-laatste proef maakten we een spin waar we goed mee wegkwamen. In de vierde versnelling achteruit door een dorp gaat niet altijd goed,” grijnst Van der Marel.Doordat directe concurrent Radoux op de laatste zaterdagproef met een kapotte motor uitviel, begonnen Van der Marel en Smart op zondag met een voorsprong van 1 minuut en 14 seconden aan de resterende acht proeven. Althans, dat was de veronderstelling. “Het is een raar verhaal. Zaterdag werd proef zeven geneutraliseerd. Wij waren de eersten die om moesten keren en via een andere weg naar de volgende proef moesten rijden. Achter ons volgden de resterende rijders, waaronder die van de Trophy. Hoewel de omrijdroute langer was, bleef de rijtijd hetzelfde. Het gevolg was dat wij, Van Deijne en een aantal Belgische rijders te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen. Rebecca en ik kregen een tijdstraf van 1m20s. Later werd die straf terecht weer kwijtgescholden. Op zondag kregen echter alleen Van Deijne en ik die tijdstraf alsnog terug, de Belgen die te laat waren niet. Dus ineens bleek dat we tegen een achterstand van 6 seconden aan keken. We zijn er nog even goed voor gaan zitten en reden uiteindelijk met een voorsprong van 12 seconden op de tweede Trophy-rijder en als 27ste algemeen over het finishpodium,” blikt Van der Marel terug.Een knappe prestatie, die niet onopgemerkt bleef. “Ons optreden werd beloond met de BFO Flat Out Award. Deze prijs wordt uitgereikt aan de meest opvallende prestatie van de rally. De prijs houdt in de dat we gratis mogen inschrijven voor de volgende wedstrijd, dat is voor ons de Sezoensrally in 18 mei,” aldus Van der Marel.De equipe kijkt terug op een geslaagd weekend. “De proeven hier zijn heel erg mooi en uitdagend. Het is jammer van de tijdstraf, maar we zijn blij dat we toch de Trophy’s op onze naam hebben weten te zetten. Bovendien is de BFO Award echt een kroon op ons werk. Dit hadden we niet alleen kunnen bewerkstelligen. We bedanken dan ook MCC Sport voor de fantastische service, de auto heeft zich perfect gehouden, en onze sponsors voor het mogelijk maken van onze deelname,” besluit Smart.Einduitslag Rallye de Wallonie 2013 – Ford Fiësta Trophy1. Van der Marel/Smart 2. Sougnez/Mawet (+12,5 s) 3.Dedouaire/Antoine (+24.6 s) 7. Van Deijne/Scholtalbers (+4m10s)Stand Ford Fiësta Trophy België 20131. Van der Marel/Smart (20 pt) 2. Sougnez/Mawet (18 pt) 3. Dedouaire/Antoine (16 pt). 4. Van Rompuy/Debue (15 pt) 5. Bouillon/Driesken (14 pt) 6. Seminara/Hottelet (13 pt) 7. Van Deijne/Scholtalbers (12 pt)Stand Ford Fiësta Trophy Nederland 20131. Van der Marel/Smart 2. Van Deijne/Scholtalbers

Na het zaterdaggedeelte leek alles er nog op dat Didier Vanwijnsberghe in de rally van Wallonië op weg was naar een eerste zege in het Historic-gedeelte van deze wedstrijd. Hij was bij de start van de laatste dag van het podium gerold met een voorsprong van 1'40" op Christophe Kerkhove (Porsche) en 1'50" op Dirk Deveux (Porsche).

"Na een voorzichtige start op de showproef van de Citadelle op vrijdag, trokken we op zaterdag alle registers open. Niet zo gemakkelijk als je weet dat ik weinig kon verkennen en voor 90 % op nota's heb gereden. Maar met Paul Snoeck had ik dan ook een heel betrouwbare co-piloot naast mij zitten. Alles ging wonderwel en ook met de Escort kenden we totaal geen problemen.

We hadden in de eerste proeven op zondag de voorsprong al wat verder uitgediept, en Deveux was in de eerste kp zelfs uit koers verdwenen. Alles zag er dus goed uit. Op de verbinding van de 2de naar de 3de klassementsproef brak er echter een veerpoot af rechts vooraan in de Ford Escort. We hebben zeker niets geraakt, maar de veerpoot is intussen 2 jaar oud en met de vele putten en jumps op dit parcours is dit misschien niet zo verwonderlijk dat deze begaf.

Een spijtige opgave, maar we hebben wel een super weekend meegemaakt op een idem dito parcours. Deze deelname aan de rally van Wallonië is zeker voor herhaling vatbaar.

Het zorgt er echter wel voor dat ik van het kampioenschap niet langer een hoofddoel zal maken. Nochtans had ik graag volop gestreden tegen een klepper als ex-Europees kampioen Robert Droogmans. Geen punten in de Wallonië, Haspengouw stond en Bocholt en Bianchi staan niet op onze kalender. Zodoende kunnen we niet meer aan 6 resultaten geraken om toch volop onze kans te wagen op de titel.

Begin juni nemen de we de start in de ORC-rally in Oostrozebeke, als voorbereiding op Ieper. Na de Ypres Historic Rally volgt Roeselare en mogelijks de East Belgian of de Condroz."

De organisatie van de “Rallysprint Monteberg” wenst de aangemelde deelnemers er op te wijzen dat het toegelaten aantal deelnemers op heden reeds sterk overschreden is.

Zoals in het bijzonder wedstrijdreglement vermeld, krijgen de deelnemers die volledig in orde zijn met hun inschrijvingsformulier en betaling voorrang tot deelname. De data waarop bovengenoemde in orde gebracht werd is doorslaggevend om de definitieve lijst op te maken.

130 deelnemers zullen tot de administratieve en technische controle toegelaten worden. De deelnemers die zich pas na de bovenvermelde 130 administratief in orde stelden en dus niet kunnen deelnemen zullen door de inrichter verwittigd worden.

“ Met spijt in ons hart kunnen we niet anders dan deze drastische beslissing nemen” aldus Christophe Vermeersch van SuperStage “Ons reglement, timing en daaraan gekoppelde goedkeuringen en vooral de veiligheid laten niet toe dit aantal te overschrijden. Hierbij hebben we een dubbel gevoel. Enerzijds zijn we fier dat onze nieuwe formule om slechts op één dag te rijden aanslaat bij de piloten en verheugen we ons op het feit dat de Regionale autosport weer hoogdagen beleeft. Anderzijds is niets zo pijnlijk om ambitieuze deelnemers die toeleven naar deze dag te moeten weigeren”

De Rally van Wallonië was boeiend en spannend op alle niveaus, niet in het minst in het Junior BRC. Door de komst van enkele referenties in R2, was het voor de jongeren een stuk lastiger om een snelste tijd op de tabellen te zetten. Maar, moeilijk gaat ook. Dat bewees Timo van der Marel door met zijn Ford Fiesta R2 meteen de scratch te realiseren op de Citadel vrijdagavond.
Zaterdag kwam Ghislain de Mevius op dreef. Ondanks het feit dat hij vooraf niet had getest met de Peugeot 208 R2, ging de leider in het Junior BRC vlot mee met de referenties Xavier Baugnet en Cédric De Cecco. Door een lekke band zag Ghislain zaterdagavond zijn voorsprong op Matthias Boon echter plots verkleinen. Zondagochtend maakte de Mevius eerst een foutje, waardoor Matthias Boon hem kon passeren, waarna de Peugeot definitief uit de wedstrijd verdween met een afgebroken steun van de versnellingsbak.
Matthias Boon was niet tevreden met de leidersplaats in het Junior-klassement. De Skoda-piloot ging voluit voor de overwinning in R2. Maar, zijn jacht op de Peugeot van De Cecco eindigde met een lekke band op KP 22, Malonne: "Voor mij telde enkel de zege in R2. We gingen voluit en dan kan het gebeuren dat je lek rijdt bij het snijden. We hebben in elk geval een fantastisch weekend beleefd. De R2's van de verschillende merken waren aan elkaar gewaagd en het niveau lag erg hoog, want niemand liet steken vallen," lachte Boon.
Polle Geusens schoof zo door naar de leidersplaats en de Limburger liet de kans niet liggen om zijn tweede zege van het seizoen veilig te stellen in het Junior BRC, al had hij maar 12" over op Michaël Bourgeois met een 208 R2.
"In het begin van de wedstrijd stond de auto veel te zacht afgeveerd. Na een aanpassing van de afstellingen ging het beter, maar toen was het verschil al gemaakt. Deze zege is beloning voor het harde werk van de voorbije weken, want op twee weken tijd bouwden we een nieuwe auto op na onze sortie in Tielt," vertelde Geusens, die opnieuw aan de leiding komt.
Timo van der Marel werd derde, voor Ludovic Sougnez en Matthias Boon. De snelste R1-piloot was Lucas Walbrecq met zijn Renault Twingo, voor merkgenoot Pierre-Julien Kaufmann.

Na elke wedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship, bekroont de BFO Award een uitzonderlijk sterke prestatie van een jong rallytalent. De Rally van Wallonië had nogal wat verrassingen in petto in het Junior-kampioenschap. Aanvankelijk werd de strijd volledig gedomineerd door Ghislain de Mevius, maar een lekke band zaterdagavond werd gevolgd door een opgave zondagochtend. Matthias Boon eiste daarna de hoofdrol op, maar net toen hij de jacht had geopend op de leider in R2, Cédric De Cecco, werd de Leuvenaar terug geslagen door een lekke band.
Wie zich niet op een foutje liet betrappen was Timo Van der Marel. De 22-jarige Nederlander kwam voor de derde keer aan de start in Namen, voor de eerste keer in het kader van de Ford Fiesta Sport Trophy. Daarin verraste hij topfavoriet Hugo Arellano, een serieuze referentie, en alle lokale specialisten. Bovendien realiseerde de zoon van Jan Van der Marel met zijn Fiesta R2 één algemene scratch in R2, uitgerekend op de openingsproef op de Citadel vrijdagavond. Enkel door een straftijd wegens "overdreven snelheid" op een verbindingsrit verspeelde Van der Marel, de vorige twee jaren actief in de WRC Academy, de zege in Junior en strandde hij achter Polle Geusens en Mickaël Bourgeois.
"De snelle proeven van de Rally van Wallonië zijn prachtig. Het niveau in het Junior-kampioenschap en in de Belgische Fiesta Trophy ligt erg hoog. Ik was het niet eens met de straftijd van 1'20" die we kregen, want uiteindelijk klokten we te laat in omdat de tijd voor de alternatieve verbinding erg kort berekend was. Ik was daardoor zo kwaad dat ik vandaag als een gek heb aangevallen om toch nog de Fiesta Trophy te winnen. Deze BFO Award is een ongelofelijke opsteker. We zullen er in de Sezoensrally zeker bij zijn," verklaarde de jonge Nederlander, die we terug aan de start zullen zien in de Sezoensrally.