Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na enkele maanden afwezigheid maakt Jonas Langenakens, samen met zijn vaste copiloot Kenneth Delvaux, zijn comeback in de Nederlandse GTC Rally, ook wel bekend als de 'Nacht van Achtmaal'. In Etten-Leur presenteert de jonge piloot uit Landen zijn nieuw wapen: een Mitsubishi Lancer Evo9 Groep N.
"We hebben recent de Mitsubishi Lancer Evo9 van Pevatec Racing gekocht waarmee Victorien Heuninck de Rallysprint van de Monteberg reed. Deze Lancer werd afgelopen winter volledig op punt gezet door van den Heuvel, dus de wagen moet betrouwbaar zijn. De GTC Rally is de ideale wedstrijd om de wagen te ontdekken en kilometers te maken," vertelt Jonas Langenakens.
De GTC Rally is geen onbekend terrein voor Langenakens, de vice-Kampioen van België 2011.
"Ik heb in 2011, toen ik Belgisch Gr.N-kampioen werd met een Mitsubishi Lancer EvoX, de GTC Rally gereden. Een mooie wedstrijd, maar helaas ging ik van de baan door een remprobleem. Elk jaar werd ik opnieuw gecontacteerd door de organisatie om opnieuw aan de start te komen. Dit jaar past het precies in onze planning, want zo kan ik de nieuwe wagen eens goed aan de tand voelen," vervolgt Jonas, die wel zonder druk aan de start komt.
"We hebben nog niet met onze Lancer Evo9 gereden en we weten allemaal dat de Nederlandse Evo's bijzonder hard gaan. Ons exemplaar is een echte Groep N, terwijl er nogal wat R4's aan de start komen. Op papier zijn die versies sneller. Voor ons is het belangrijkste dat we een probleemloze wedstrijd af kunnen werken."

Binnen minder dan twee maanden staat de 23ste editie van “6 uren van Kortrijk” op het programma. Ook dit jaar pakt het organiserend team, Autostal Groeninghe, uit met enkele belangrijke vernieuwingen om de rallyteams en talrijke liefhebbers nog meer te plezieren.

Opnieuw tweedaagse

Vorig jaar groeide de rally uit tot een tweedaagse. Dat concept blijft behouden en wordt zelfs uitgebreid! De grootste vernieuwing dit jaar is dat deze “6 uren” geopend wordt door een gloednieuwe klassementsproef die de naam ’t Hoge meekreeg. Het gaat om een vrij korte maar uitdagende proef op een parcours ten noorden van Bellegem.

Vorig jaar startte de rally met de nieuwe klassementsproef in Moeskroen. Dat werd een enorm succes. De piloten genoten zichtbaar van het traject en in het bijzonder van de spektakelzone op de site van Lavano. De proef kon ook rekenen op een grote publieksbelangstelling die genoot van het overzicht op de proef.

Dé publiekstrekker van 2014 vindt dus opnieuw plaats, maar ditmaal als tweede proef. Autostal Groeninghe zal er alles aandoen om de klassementsproef zo toegankelijk mogelijk te maken. De befaamde brug komt zeker terug, zodat de toeschouwers in alle veiligheid de publiekspunten kunnen bereiken.

Op zondag houdt de organisatie vast aan het beproefde recept, namelijk de klassementsproeven Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Die moeten drie keer worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand voor het eerst in drie jaar tot iets meer dan honderd kilometer. Het afgesloten parcours bestaat ongeveer uit 95 procent verharde wegen en 5 procent onverhard. De winnaar rijdt zaterdagavond rond vijf uur het podium over.

6 uren” blijven gratis

Autostal Groeninghe houdt eraan om dit sportieve evenement gratis te houden. De organisatie wil de “6 uren” zo laagdrempelig mogelijk houden, en iedereen betrekken in het feest.

Net zoals vorig jaar zal het historische centrum van Kortrijk het decor vormen van deze rally. De sfeer in de binnenstad zorgt voor een unieke ervaring voor de teams en de toeschouwers. Het epicentrum blijft de Grote Markt met een grote tent waar iedereen welkom is. De straten rond de markt, de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein zullen opnieuw dienst doen als servicepark.

Sportief gezien ligt de klemtoon op zaterdagavond en zondag, maar vanaf zaterdagochtend zal er opnieuw heel wat te beleven zijn. ’s Morgens start de technische controle. Nieuw is dat de auto’s door de grote tent moeten. De technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken en mee te loeren onder de motorkap. In de namiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk. Dat lokte vorig jaar een massa volk. Wanneer de laatste wagens richting Moeskroen en ’t Hoge trekken, komen de eerste wagens al terug aan in Kortrijk waar ze voor de eerste keer over het podium moeten, opnieuw aan de grote tent. De wagens genieten dan een korte servicebeurt alvorens ze in het gesloten wagenpark, op het Vandalenplein en het Schouwburgplein, worden gestald. Het Vandalenplein zal dienst doen als “slaapplaats” voor wagens uit de “Historic”-klasse.

Doorheen de dag zal er ook wat animatie voorzien zijn en zullen er unieke wagens pronken op de markt en de Doornikse Steenweg. ’s Avonds kan iedereen in de Grote Tent nog terecht voor een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel.

Constant actie

Op zondag kunnen toeschouwers uiteraard de wagens op de proeven in actie zien, maar ook in de binnenstad zal er veel te zien zijn., want constant zullen er rallywagens aanwezig zijn. Ideaal om rustig door de straten te kuieren en even op te warmen in onze publiekstent.

Met Didier Duquesne en Vincent Verschueren mocht de “6 uren van Kortrijk” twee klinkende namen bijschrijven op het historische palmares. Normaal mogen we de twee winnaars opnieuw aan de start verwachten. Verlengt Verschueren zijn titel? Is Duquesne uit op revanche? Of krijgt Autostal Groeninghe een nieuwe naam op het palmares. De “6 uren van Kortrijk” vormen onder meer het slotakkoord van het VAS-kampioenschap en de Ford Pinto Cup.

Alle informatie is te vinden op de website van de “6 uren van Kortrijk”, namelijk www.rallykortrijk.be. Vanaf 15 oktober zullen de inschrijvingsformulieren en het reglement voor de deelnemer op dit adres beschikbaar zijn. Wees er snel bij, want de plaatsen blijven beperkt tot maximaal 130 deelnemers. De 130 eerste betalers komen terecht op de startlijst.

Het weekend zelf kunnen toeschouwers alle info vinden in het programmaboekje dat in de tent wordt aangeboden voor amper vijf euro. Ook via Facebook en Twitter zullen we iedereen op de hoogte houden.

Schitterend campagnebeeld

Naar goede gewoonte besteedt de organisatie veel zorg aan een uniek campagnebeeld. Dit jaar pronkt de Subaru Legacy van Paul Lietaer op de affiche. Autostal Groeninghe kon geen betere plaats bedenken dan de Groeningebrug.

Kortrijk viert dit jaar het einde van Leiewerken, dus is het gepast om een van de mooiste verwezenlijkingen in de kijker te plaatsen.

De keuze om Lietaer op het voorplan te zetten is drieledig. Enerzijds is zijn Subaru Legacy een van de meest exotische historische wagens van het moment. Onder meer de betreurde wereldkampioen Colin Mcrae maakte van deze auto een icoon. Anderzijds is Lietaer een sterk merk. Zijn titel “The best of the West” is na een carrière die inmiddels ruim drie decennia overspant nog steeds van tel. Ten derde is een van de sponsors van Lietaer ook voor ons een belangrijke partner. Het is een stille maar welgemeende “dank u wel”.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team. En uiteraard onze vele vrijwilligers!

Ja hoor, binnen twee maanden is er alweer de Rally van de Condroz, met zijn ongeëvenaarde sfeer, zijn verraderlijke routes en…zijn vedetten! Traditioneel sluit de Rally van de Condroz het Belgische “nationale” rallyseizoen af. Buiten de gewoonlijke toppers uit onze competitie, verwelkomt de wedstrijd in Hoei ieder jaar wel enkele internationale kleppers, maar ook een groot aantal regionale teams. Maar het is nog iets te vroeg om het al te hebben over de deelnemerslijst. Weet wel dat er onderhandelingen lopen met enkele rijders van wereldniveau en dat de meeste van de Belgische toppers ook aanwezig zullen zijn in Hoei. Eén ding is zeker: de WRC’s zijn er welgekomen en zullen een startnummer krijgen dat in hun voordeel is.

Wat het parcours betreft, daar hebben de verantwoordelijken goed werk geleverd en aan het roadbook wordt de laatste hand gelegd. Iedereen zal op beide wedstrijd dagen vroeg uit de veren moeten. De deelnemer kijken aan tegen 240 km aan gechronometreerde trajecten, verdeeld in 11 verschillende klassementsproeven, die tweemaal dienen gereden te worden. Op zaterdag beginnen we de dag met een nieuwe proef: Anthisnes. Het is een klassementsproef die eigenlijk twee jaar geleden werd gereden, maar die deze keer in omgekeerde richting wordt afgelegd. De eerste helft van de zaterdag lus wordt vervolgd met Ombret-Strée, identiek aan 2014 en Tinlot-Terwagne, een proef die ietwat werd aangepast aangezien ze niet meer door Modave passeert.

Na een doortocht op het podium in Hoei vertrekken de wagens opnieuw voor de tweede helft van de lus, met drie proeven: Marchin-Perwez, met 22 km de langste en gereden in de omgekeerde richting van 2014, Forseilles, helemaal nieuw, en Wanzoul, identiek aan verleden jaar maar enkel met het stuk van de “showproef” er uit geknipt.

De overlevenden zullen op zondag achtereenvolgens Ben-Ahin en Wanze aandoen, beide proeven identiek aan het parcours van verleden jaar. De tweede helft van de lus bevat drie proeven met Lavoir, identiek, Villers-Le-Bouillet, met een onuitgegeven traject dat ophoudt net achter de befaamde “jump” en Amay-Bodegnée, gereden in de richting van de afdaling en met een gewijzigd stuk aan de start.

Om redenen van veiligheid en financiering, hebben de organisatoren een nieuw controlesysteem opgezet voor de toegang tot de klassementsproeven. Het budget dat de organisatie nodig heeft om dergelijke wedstrijd op poten te zetten, kan niet worden gerealiseerd zonder de hulp van het publiek en de toegangsgelden. Het is nu een gespecialiseerde firma die deze zaken zal waarnemen. Anders gezegd, in tegenstelling tot vroeger is de kans dat er gecontroleerd wordt op de toegang van de lange proeven, veel groter. U kan dus beter voorbereid zijn en de tickets aankopen aan voordeeltarief op de officiële website van de rally: www.condrozrally.be. Het zal makkelijker zijn, en beter … voor uw portefeuille. De prijzen zijn onveranderd gebleven. Net als in 2014 betaalt u 8€ per klassementsproef en 25€ voor een weekendpas.

De Motor Club de Huy, de organisator van deze 42ste editie van de Condroz Rally, heeft er alles aan gedaan opdat iedereen het verloop van deze wedstrijd kan volgen. Alle sociale media zullen van de partij zijn. Hierbij een kort overzicht van alle middelen die door de verantwoordelijken ter beschikking worden gesteld opdat u uw passie ten volle zou kunnen beleven: Facebook via het adres www.facebook.com/condrozrally, Twitter via www.twitter.com/condrozrally, hashtag #RCDZ, de website: www.condrozrally.be of, beter nog www.condrozrally.be/follow om alle laatste nieuwtjes te rapen die op alle sociale media worden verzameld. Dat alles kan u natuurlijk raadplegen via uw smartphone op mobile.condrozrally.be. Tenslotte is er nog een nieuwigheid tegenover 2014: er komt een Web Radio die u zal toelaten het verloop van de wedstrijd van dichtbij te volgen. Voor de pers zullen de accreditaties enkel en alleen online verzorgd worden via de site www.condrozrally.be. De aanvraagformulieren zullen vanaf het einde van deze maand ter beschikking staan…

Er werd vooraf veel over gezegd en geschreven, maar de nieuwe Aarova Superstage Rallysprint, ook wel "de rallysprint van Oudenaarde" genoemd, werd een groot succes. Het publiek kwam massaal opdagen op deze, voor centrum Oudenaarde, autoloze zondag. Een blakende nazomerzon schitterde de ganse dag over het parcours.

Over naar het sportieve stuk dan. Op de vier klassementsproeven werd het een duel tussen Vincent Verschueren (Citroen DS3 R5) en Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC05). Op het einde van de dag overwon de logica en kon Van Woensel in de krachtigere WRC de grootste beker mee naar huis nemen. Verschueren maakte in de eerste passage een kleine fout, die hem 13 seconden kostte. Van Woensel scoorde de scratch. In daaropvolgende drie passages vocht Verschueren in de DS3 R5 van GoDrive terug met opeenvolgende besttijden. Het draaide uit op een duel in delen van een seconde. Na het goedmaken van 4 seconden, dan slechts 0.3 en vervolgens 0.98 seconde moest de Zingemnaar zich bij de feiten neerleggen... Hij strandde op 7 seconden van winnaar Chris Van Woensel. Die kwam vooral zijn gereviseerde Lancer WRC uittesten voor de komende nationale wedstrijd in de East Belgian Rally. "De Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor werd gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally," vertelde Van Woensel. De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5+. Vermelden we nog de 4de plaats van Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3) op 2 seconden van het podium, gevolgd door Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5), Melissa Debackere (Subaru Impreza WRC S12) en Yves Bruneel (in zijn debuut op de DS 3 R5). Steven Dolfen (Renault Clio R3 Maxi) scoorde een mooie 10de plaats en won de officieuze strijd bij de voortrekkers.

Maar de "Rallysprint van Oudenaarde" was vooral een nieuwe proef op de VAS rallykalender en binnen het regionale kampioenschap is er nog volop strijd voor de titel. De "grote jongens" van de Divisie 3 hadden uiteraard het meest te lijden onder de toestroom van de "nationale" vedetten met het zware geschut van R5 en WRC. Bijgevolg doet Steve Becaert, bijgestaan door de ervaren François Geerlandt in de Mitsubishi Lancer Evo X, hier een goede zaak met de 8ste plaats algemeen. We moeten dan al kijken naar de 19de plaats algemeen om Kris Gellinck en Mike Vanhoecke met de BMW E36 te vinden, de huidige nummers 5 uit de tussenstand. Ze worden op plaats 21 algemeen gevolgd door Kevin Vandenbussche (BMW 325i E30). Maar in afwezigheid van Chistophe Merlevede, Bert Coene, Jimmy Taveirne en Tobi Vandenberghe, doen zowel Becaert, Gellinck-Vanhoecke, en vooral Kevin Vandenbussche een goede zaak binnen het VAS kampioenschap.

Paul Lietaer liet de kans liggen om in het Divisie 3 kampioenschap een gooi naar de leiding te doen. De "Polle" schreef zich met de Escort MkII in bij de Historics en ambieerde daar een overwinning. Dat redde vooral Kevin Vandenbussche, aan de kop van de VAS tussenstand, terwijl Lietaer weinig genot had van zijn strijd in Divisie 4 (Historics). Hij diende op te geven met een motoprobleem en de winst ging naar Stefaan Prinzie (Opel Ascona), nipt een halve seconde voor Patrick Mylleville (Porsche 911) en Danny Kerckhof (BMW 323i E25). Kerckhof zette met deze podiumplaats een definitieve stap richting VAS Historics titel.

Slechts 16 inschrijvingen werden genoteerd in de lichtere klassen van de Divisie 1-2 en daar stond voor de betrokkenen een mooi zakje aan punten klaar om meegenomen te worden. Benoït Huyghe en Olivier Balcaen pakten in de Renault Clio de zege, al was er nog even een warm moment omdat ze in de vierde passage moesten tellen op een "normtijd" nadat de proef kort onderbroken werd. De zege werd veilig gesteld voor Beel-Catelin (Subaru Impreza) en Eeckhout-Dupont (Opel Corsa GSi). De gouden zaak van de dag deed het duo Gaethofs-Ceyssens (Honda Civic) want zij konden voorblijven op klassementsleider Luc Diet. Luc Diet en Marnik Jodts (Peugeot 106) lieten zich nog door Buntinx en Mertens (Citroen Saxo) naar de 6de plaats in Divisie 2 doorverwijzen, met het verlies van kostbare punten. Minne en Debruyckere tenslotte, haalden in hun Citroen Saxo de winst in de Divisie 1 binnen.

De VAS regionale rijders gaan nu terug naar hun normale habitat ttz. een kleinere regionale rally. Afspraak in Koekelare voor de 15de Hemicuda Rally op zondag 15 oktober.

Chris van Woensel en Rik Snaet hebben afgelopen weekend het palmares geopend van de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, een nieuw evenement in Oost-Vlaanderen met een kwalitatief hoogstaand startveld. Voor de Yokohama-piloot was de wedstrijd een ideale testsessie met het oog op de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap die zaterdag verreden wordt in Sankt-Vith.
Voor Chris Van Woensel was de uitslag van de Aarova Rallysprint in Oudenaarde afgelopen weekend van ondergeschikt belang.
"De Mitsubishi Lancer WRC is volledig gereviseerd tijdens de zomer. De wagen is helemaal uit elkaar geweest en dan is een dergelijke rallysprint ideaal als testsessie. Na elk van de vier proeven was er bijna twee uur service, ideaal om de mechaniek volledig na te kijken nadat alles eens goed op bedrijfstemperatuur is geweest. Na de revisie rijden we ook met een iets kortere eindoverbrenging en we hebben in de loop van de dag de afstellingen verbeterd met medewerking van Fabio Lazzerini. Het was een prima test, zeker omdat we de wedstrijd ook wonnen. We hadden de proef maar twee keer verkend, zodat ik niet verrast was dat Vincent Verschueren zo hard ging voor eigen publiek, maar we hielden op de laatste proef toch stand."

De mecaniciens deden het trouwens uitstekend, want na de eerste proef werd een euvel op creatieve wijze opgelost.
"Bij de finish van de eerste proef hadden we een groot olielek. Een olieleiding was losgekomen. Gelukkig dat we deze test ingelast hadden, want op een normale rally zouden we dat niet tijdig kunnen oplossen. Ons team heeft zelf een onderdeel gemaakt om de leiding op zijn plaats te houden. Knap werk," vertelt Chris, die zelfs door een lekke band tijdens de tweede run niet van de zege gehouden werd.

Zaterdag staat de Mitsubishi aan de start van de East Belgian Rally, waarna ook de Condroz Rally nog zal volgen. In de Sezoensrally bewezen Chris en Rik dat ze klaar zijn voor een algemene overwinning in het BRC.

"Het parcours van de East Belgian Rally ligt me wel. De proeven zijn technisch en snel, met veel blinde situaties. Maar, ik verwacht dat de R5's er ook sterk voor de dag komen, want er zijn minder haakse situaties dan in West-Vlaanderen. Ik denk dat het een spannende strijd wordt. We zullen zien hoe dicht we kunnen komen, maar na de revisie bij MML in Engeland zijn we er helemaal klaar voor!"

De concurrentie is gewaarschuwd. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC05 is in topvorm om in de East Belgian Rally te schitteren.

Zaterdag wordt de East Belgian Rally in Sankt-Vith verreden. Vincent Verschueren en Veronique Hostens trekken met vertrouwen naar de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Met drie snelste tijden op vier proeven in de Aarova Rallysprint van Oudenaarde bewees Vincent dat hij klaar is voor de strijd in de Oostkantons.
De eerste Aarova Rallysprint van Oudenaarde, waar Vincent samen met Gert Broekaert reed, was een bijzondere wedstrijd voor Vincent, geboren en getogen in Zingem.
"We werden in onze thuisrally aangemoedigd door ontelbare vrienden en kennissen. Het was heel gezellig in onze tent op het servicepark, waar vrienden van vroeger en nu een praatje kwamen maken. Het was lang geleden dat ik nog zo nerveus aan de start kwam, gewoon omdat ik iets wilde laten zien voor eigen publiek. Een kameraad uit mijn jeugd had me verteld dat hij op de jump ging kijken, dus moest ik de dodensprong wel vol gas nemen... Dat soort kleine anekdotes maakt een thuisrally heel speciaal. Ik ben blij dat ik me kon tonen."

Met drie snelste tijden op vier proeven was Vincent de man van de wedstrijd, maar een foutje op de eerste proef deed hem de das om.
"Op de eerste proef stuurde ik iets te vroeg in, waarbij we de voet van een verkeersbord raakten. We stonden een kleine 20 seconden stil. In de volgende drie ronden heb ik maximaal aangevallen en was ik telkens sneller dan de andere R5's en WRC's, maar uiteindelijk zijn we op de tweede plaats gestrand. Jammer, maar ik heb genoten van een fantastisch weekend!"

Wanneer je drie keer veruit de snelste bent van alle R5-piloten, dan mag je met vertrouwen afreizen naar Sankt-Vith voor de East Belgian Rally, waar Vincent opnieuw genavigeerd zal worden door Veronique Hostens.

"Deze prestatie geeft me natuurlijk vertrouwen, maar het is een compleet andere wedstrijd. In Oudenaarde kende ik de proef natuurlijk goed, terwijl ik op het parcours van de East Belgian Rally in het verleden minder goed uit de verf kwam. Met Kris Princen en Freddy Loix zal het niveau weer erg hoog liggen, maar we gaan het beste van onszelf geven, zoals we dat al het ganse jaar hebben gedaan."

Hopelijk blijft Vincent, die zijn derde plaats in het Belgisch kampioenschap verdedigt, deze keer van pech gespaard. Afspraak zaterdag in de Oostkantons!

De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde was een succes op alle vlakken. Mede dankzij het mooie weer waren de fans massaal op post, zeker op de zes publiekszones langs de proef van 8,89 km, terwijl de deelnemers de spanning erin hielden tot de laatste van de vier doortochten.
Nog voor de start mocht Pieter Tsjoen al een kruis maken over zijn winstkansen. "De motor van de Focus WRC05 draait op drie cilinders door een probleem met de bobijn, maar we hebben dat onderdeel niet in reserve. We hebben contact genomen met diverse andere teams, maar niemand had het onderdeel in voorraad. Zaterdagavond stelde Bernd Casier zijn Ford Fiesta R5 ter beschikking. De mecaniciens van Tim Van Parijs hebben 's nachts nog de versnellingsbak en koppeling gemonteerd, want de Fiesta stond nog niet helemaal klaar. De Fiesta werd zelfs nog beletterd. We waren maar 5 minuten voor de start klaar, maar zonder ooit met de Fiesta gereden te hebben, zal ik niet mee kunnen strijden voor de zege."
Tsjoen zou op de vijfde plaats finishen: "Ik moest zoeken naar de rempunten en zeker tijdens de eerste passage moest ik wennen aan de Ford Fiesta R5. De wegligging beviel me wel."

Voor de overwinning werd een duel uitgevochten tussen Chris Van Woensel, die zijn Mitsubishi Lancer WRC05 kwam testen na een grondige revisie, en Vincent Verschueren, die zijn thuisrally absoluut wilde winnen met de DS 3 R5 van GoDrive. De beslissing viel, achteraf bekeken, al op de eerste proef. Chris Van Woensel opende met de snelste tijd, terwijl Vincent Verschueren een foutje maakte en 13" verspeelde. Van Woensel zou zijn leidersplaats niet meer uit handen geven. Na een reeks van tegenslagen dit seizoen, deed de overwinning zichtbaar deugd bij de Yokohama-piloot.

Geslaagde testsessie

"Wij reden deze rallysprint puur als testsessie voor de East Belgian Rally, want de Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor was gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally," vertelde Van Woensel.

Vincent Verschueren deed al het mogelijke om zijn thuisrally te winnen, maar hij strandde op 7"16 van de winnaar. "Op de eerste proef verloor ik een 20-tal seconden. Bij het snijden in de haarspeld raakte ik een verkeersbord en verloren we de bumper. Met drie snelste tijden bewees ik dat het mogelijk was om hier te winnen, maar dat foutje in de eerste ronde heeft me genekt," vertelde Vincent, die veruit de snelste R5-piloot was.

De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5, voorzien van de "R5+ kit". "Met meer koppel en pk's, voelt de Fiesta een stuk krachtiger aan. We hebben ons goed geamuseerd op het prachtige parcours, maar in een rallysprint zijn de pauzes lang."

Van Parijs nipt naast het podium

Tim Van Parijs strandde met zijn Porsche 997 GT3 op 2" van het podium. De kasseien bleken een hindernis voor de Porsche-piloot uit Oudenaarde, die zijn stadsgenoten Tsjoen en Miclotte het nakijken gaf: "Op zich waren de kasseien niet het probleem, maar wel de haakse bocht voor het opgaan van de kasseistrook. Die bocht lag nat en glad, waardoor we er telkens naar tractie moesten zoeken. Dat heeft ons de das omgedaan, maar ik heb een prachtig weekend beleefd!"

Pieter Tsjoen werd vijfde, 2"3 voor Melissa Debackere, die een prima comeback maakte met de Subaru Impreza WRC S12. Yves Bruneel, die voor de eerste keer een DS 3 R5 bestuurde, werd 7de voor Steve Becaert, de winnaar in Gr.N en Claudie Tanghe, die met 9"7 voorsprong op Steven Dolfen de strijd bij de voortrekkers won.

Mooi weer, een gezellige sfeer, enthousiaste piloten die genoten van het uitdagende parcours en een onberispelijke veiligheid. De eerste editie van de Aarova Rallysprint was een succes. De toekomst van de enige rallywedstrijd in Oost-Vlaanderen lijkt verzekerd.

In Historic ging de zege naar Stefaan Prinzie, 0"5 voor Patrick Mylleville en Danny Kerckhof. Paul Lietaer moest door een motorprobleem opgeven.

Uitslagen op www.arsrally.com

Robin Maes heeft reeds mooie ereplaatsen behaald op circuit en is sedert vorig jaar actief in de rallysport. Tijdens de Ypres Historic Rally 2015 stond Robin voor het eerst aan de start en kon dit direct verzilveren met een mooie podiumplaats.

Door dit succes ging Robin op zoek naar een wagen in eigen beheer voor het seizoen 2016 en vond een BMW M3 E30.  Momenteel is Mcar Tech volop bezig met de opbouw van deze BMW M3 E30. De wagen werd volledig gedemonteerd en is reeds klaar voor de spuitcabine. De bedoeling is om in Kortrijk te starten maar zullen eerst Koekelare nog rijden met de Kadett van KB Racing.

Van zodra de wagen volledig klaar is zal Vincent Verschueren de afstellingen voor zijn rekening nemen zodanig dat Robin Maes zich ten volle kan concentreren op de wedstrijd in Kortrijk .

De vroeger eigenaar van de BMW M3 E30 was Francesco Gutierrez die de wagen vroeger inzette in het Spaans kampioenschap . Ook op de Canarische eilanden was de wagen te zien in talrijke wedstrijden. Zowel Bassas als José Maria Ponce waren de gekende piloten die aan het stuur zaten van deze wagen . De BMW M3 E30 werd door Baporo volledig opgebouwd volgens de prodrive specificaties. De wagen zal net zoals vroeger in de originele gele Camel kleuren aan de start komen. Nostalgie van de bovenste plank.

In 2016 is het de bedoeling dat Robin aan de start komt in het Belgisch kampioenschap aangevuld met een paar mooie VAS wedstrijden.

De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde, een organisatie van VZW Superstage, kan zondag rekenen op een schitterend startveld met nationale allures. Pieter Tsjoen maakt er een erezaak van om in zijn thuisbasis Oudenaarde de overwinning binnen te halen met zijn Ford Focus WRC, maar de 8-voudige Kampioen van België krijgt de zege niet cadeau. De concurrentie is goed gewapend.
Van Woensel en Melissa
Van Woensel komt naar Oudenaarde om zijn Mitsubishi Lancer WRC05 in te rijden na een grondige revisie. Met een frisse motor zal Van Woensel, die eerder dit jaar op weg leek naar de zege in de Sezoensrally, zeker garant staan voor snelle tijden. De rallyfans zullen ook met veel plezier Melissa Debackere weer in actie zien met een topwagen, een Subaru Impreza WRC S12. De Subaru is de derde topwagen van de vorige generatie aan de start. Met hun vermogen zijn de WRC's favoriet op de snelle proeven, maar laten we Tim Van Parijs niet uit het oog verliezen. Bij droog weer zal hij ongetwijfeld tot het uiterste gaan voor de zege op de proef van 8,89 km die op een boogscheut van zijn bedrijf gelegen is.
Maar, de nieuwe generatie rallywagens is ook goed vertegenwoordigd, te beginnen met de DS 3 R5 van Vincent Verschueren, die in eigen streek een topresultaat wil realiseren. Verschueren heeft het voordeel dat hij in het ritme van het BRC zit. Yves Bruneel kiest voor een gelijkaardige DS 3 R5.
De Franse machines krijgen weerwerk van twee Ford Fiesta's R5. Davy Vanneste, recent nog in de top 10 in de Europese Kenotek Ypres Rally, wil zich graag meten met Verschueren. Bruno Parmentier, die de Fiesta R5 van het Renties Racing Team zal besturen, wil in de eerste plaats genieten van zijn debuut met deze topwagen.
Miclotte als piloot
Bij de voortrekkers ruilt Fred Miclotte de nota's voor het stuur van een Ford Fiesta R2, maar het zal voor de teambaas van J-Motorsport niet eenvoudig zijn om de zege in Oudenaarde te houden. Dat is natuurlijk ook niet zijn ambitie. Net zoals bij Karel Casier, de papa van Bernd, staat de fun-factor op de eerste plaats, al wil Fred graag het duel aangaan met zijn maatje Geoffrey Vander Schelden in een Fiesta R200. Claudie Tanghe, die de Fiesta R2 EcoBoost komt testen, is vooraf de favoriet bij de voortrekkers.
Ook in Historic zal de strijd erg boeiend worden. Paul Lietaer zal het spektakel verzorgen met zijn Ford Escort, maar we zijn benieuwd naar de chrono's van de Ford Sierra van Dirk Vermeirsch, Danny Kerckhof (BMW), Stefaan Prinzie (Opel), Wim Soenens (Ford) en Patrick Mylleville (Porsche).
De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde-Kruishoutem is niet te missen. Wees erbij zondag!

Op 19 en 20 september organiseert VZW Superstage de eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde. Na meer dan 50 jaar Ypres Rally en 40 jaar Rallysprint van de Monteberg, brengt Superstage de rallysport weer naar Oost-Vlaanderen, meer bepaald naar de prachtige Vlaamse Ardennen.
"Voor onze vereniging is dit een nieuwe uitdaging. Deze streek is de thuisbasis van veel grote rallypiloten en toch was er geen enkel rally-evenement in Oost-Vlaanderen. De Aarova Rally Sprint wordt in elk geval enorm warm onthaald in de regio. Dat is alvast veelbelovend voor de toekomst," vertelde Jan Huyghe, Marketing Manager van Superstage.
Uitdagend parcours van 8,89 km
De klassementsproef van 8,89 km wordt verreden op grondgebied Oudenaarde en Kruishoutem. Beide burgemeesters kijken enthousiast uit naar de "eerste" editie op 20 september."We spreken van een "eerste" editie, dus hopen we dat er nog meer zullen volgen," vertelde Joop Verzele, de burgervader van Kruishoutem.
"Het is onze eerste kennismaking met de rallysport, dus was het voor ons als gemeente enorm belangrijk en waardevol dat we konden samenwerken met VZW Superstage, een organisator met een enorme ervaring die de veiligheid ook op de eerste plaats zet," verklaarde Marnic De Meulemeester, burgemeester van Oudenaarde.
Het rallycentrum wordt gehuisvest in de gebouwen van Aarova op industrieterrein de Bruwaan, waar ook het servicepark gelegen zal zijn. De klassementsproef is een juweeltje met enkele fraaie publiekspunten, zoals de haarspeld rechts kort na de start, een jump aan hoge snelheid en tot slot een lange, bolle kasseistrook met een paar snelle waaiers die nog gebruikt werd in de Ronde van Vlaanderen.
Drie kleppers uit Oudenaarde, allemaal geïnspireerd door Frank Broekaert wiens zoon Jean-Baptiste zondag ook aan de start komt, maken zich op voor hun thuisrally, terwijl ook Vincent Verschueren uit Zingem ook wil schitteren.
Toppers aan de start
Pieter Tsjoen: "Ik had nooit gedacht dat het zou lukken om in Oudenaarde een nieuwe rallysprint te lanceren, maar Superstage is er toch in geslaagd, met steun van een aantal lokale contactpersonen en ondernemers. Heel knap! Natuurlijk wil ik zelf graag het palmares openen. Ik start met de Ford Focus WRC en als navigator rijdt mijn schoonbroer mee. Ik denk dat ik hier niet veel nota's nodig zal hebben..."
Tim Van Parijs: "Ik ken die kasseistrook heel goed van dagelijkse woon-werkverplaatsingen. Ik ben Pieter al een tijdje aan het uitdagen, want ik wil natuurlijk ook winnen. Met Chris Van Woensel heb ik alvast voor een speelkameraad voor Pieter gezorgd die hem het leven nog wat zuur kan maken. Als het droog blijft, kan ik misschien wel in de buurt van de zege komen..."
Vincent Verschueren: "Het is tof dat we eens in eigen streek kunnen rijden. Heel wat kameraden en vrienden zullen ons komen aanmoedigen. We gaan met onze R5 maximaal aanvallen, ook op die fameuze jump!"
Fred Miclotte: "Ik ga deze keer eens zelf rijden, met Justine Demeestere als copilote. Het is geweldig om in onze geboortestad een rally te kunnen rijden."
De Aarova Rally Sprint belooft een groot feest te worden, want nog heel wat andere tenoren komen aan de start zoals Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5), Yves Bruneel (DS 3 R5), Melissa Debackere (BMW M3) en Paul Lietaer (Ford Escort). De nieuwe Porsche 997 GT3 van Jochen Claerhout zal bovendien het parcours openen.
Afspraak op 19 en 20 september in Oudenaarde!

Op 4 en 5 september stond het FABORY Rallyteam met hun bekende blauwwitte Evo IX aan de start van de Omloop van Vlaanderen. Rondom Roeselare legden rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen 18 uitdagende proeven af. Hoewel een lekke band hen terugwierp in het klassement, werden zij toch nog 13e algemeen en beste buitenlandse equipe.

Vrijdagavond vormde klassementsproef De Ruiter de aftrap van de 56ste editie van de Omloop van Vlaanderen. Een snelle maar ook technische proef die dit jaar volledig anders was dan voorgaande jaren. Faes en Van der Rijsen begonnen goed en noteerden de elfde tijd algemeen. Proef 2, Koolskamp, werd dit jaar andersom verreden en was dan ook weer ‘nieuw’ voor de deelnemers. Hier noteerde de equipe een mooie zevende tijd. De laatste van de avond, opnieuw De Ruiter, leverde een elfde tijd op, waardoor het team de auto met een voorlopige elfde plek algemeen in het nachtpark kon plaatsen.

De resterende 15 proeven werden op zaterdag gereden. Door op de eerste, eveneens volledige vernieuwde, klassementsproef - Passendale - als tiende te eindigen, sprongen Faes en Van der Rijsen meteen naar de negende plek in het algemeen klassement. De equipe bleef constante tijden draaien, negende en tiende tijden algemeen, tot ze op proef 9 een lekke band kregen. Dit wierp ze terug van positie 10 naar positie 26 in het algemeen klassement. Faes blikt terug: “Ik had me zo ontzettend voorgenomen om niet lek te rijden, omdat ik weet dat je dan niet meer meedoet voor het eindklassement. Toch raakte ik een steen in de binnenbocht, waardoor er een stuk uit de velg knalde en de band leegliep. Vervolgens verloren we veel tijd door op de proef te moeten wisselen.” De equipe liet zich echter niet kennen, en vocht dapper terug. Ze draaiden vervolgens weer mooie constante tijden in de top tien, met zelfs een prachtig resultaat op de proef Houthulst: een derde tijd algemeen, voor een aantal R5’s, Porsches en een WRC. “We hebben genoten van de strijd met Filip Pyck die met zijn Evo X toch net even wat harder gaat dan wij in onze Evo IX. We konden hem gemiddeld genomen niet volgen, maar zaten vaak dicht in de buurt en soms waren we net een beetje sneller. We hebben na de lekke band gereden voor wat we waard waren om alsnog in de top 10 te eindigen, maar kwamen 25 seconden te kort. De helft van die seconden heb ik zelf veroorzaakt door rechtdoor te schieten op de industrieproef Zoning. We stonden op regenbanden terwijl het droog was en ik remde te laat. De banden hielden het niet en ik moest steken om weer terug op het parcours te komen. Helaas, maar we hebben enorm genoten en mooie tijden laten zien. Uiteindelijk kregen we met onze dertiende plaats algemeen ook nog een beker voor de beste buitenlandse equipe,” aldus een tevreden Faes.

De volgende wedstrijd voor het FABORY Rallyteam is de GTC Rally in en rond Etten-Leur. Daarover later meer!

Robby Moers vertelt : "We waren zeer gelukkig, om heel wat volk te kunnen begroeten, tijdens onze voorstelling van de nieuwe wagen de Porsche 996 GT3.

In 1981 begon ik met autosport ,eerst werden er sprintwedstrijden gereden om dan over te gaan naar Circuit wedstrijden waaronder 3 deelnames aan de 24H dit tot 1990.
In 1991 heb ik een Kadett GSI 16V klaargemaakt voor het Nationaal Kampioenschap op Circuit "Pro Car" .
1996,1997,1998 en 2004 Co Piloot aan de zijde van Robert Droogmans in de Historic Porsche 911 met 3 overwinningen in de Rally van Ieper.
2011 zelf een Porsche 911 2.7 Rallywagen klaar gemaakt voor Belgische Historic Rally Championship 16 keer gestart waarvan 15 gefinishte met als beste resultaat 3de Historic in Wallonie 2013.
Nu de 996 GT3 waar dit seizoen nog Jean-Louis Dumont en Rally Van Zuid Limburg nog willen mee rijden om de wagen onder de knie te krijgen.
2016 plannen we om een 6 tal Nationale Rally's te rijden ,beetje a la carte."

Bij deze willen we nogmaals onze partners bedanken voor de steun, want zonder sponsoring is rally rijden gewoon onmogelijk.

Dikke merci aan onze gastvrouwen van de catering ,mijn echtgenote Katty en vriendin Martine !

 

Zoals verteld in de voorbeschouwing konden we deze keer onze tenten opslaan op de site van de Expo Hallen te Roeselare voor de 5de Manche van het Belgium Ford Pinto Cup Kampioenschap.Deze keer kwamen er door verschillende professionele omstandigheden slechts 6 wagens aan de start. Maar was het toch uitkijken naar de terugkeer van Catteeuw Rudy die na de ORC & Wervik zijn 2 schrapwedstrijden had opgebruikt en zo vol voor de overwinning kwam rijden in de achtertuin van Olivier Kurt.
Ook was er terug een verwelkoming van een nieuwe Pinto rijder. Soenens Wim kwam hier in Roeselare de rangen vervoegen. Maar al op KP1 had het duo Soenens Wim – De Waele Koen af te rekenen met een lekke band met een verlies van 3 min op de sterk startende Olivier Kurt die met een scratch, een 14-tal sec. nam op concurrent Catteeuw Rudy. Nemegheer Tom nam een mooie 3de tijd. Maar de grootste verrassing kwam van Verhaeghe Koen die met de ervaren Co Piloot Breyne Jeannick aan de start verscheen. Dit resulteerde in zeer scherpe tijden van de rode bolide. Warnez Sam wou verder ervaring opdoen in deze rally en begon de 1ste kp met een 5de tijd.
Op Kp2 ging Olivier Kurt rond en verloor daardoor 17 sec. Hij zag zijn opgebouwde voorsprong veranderen in een achterstand van 3 sec. op zijn dichtste belager Catteeuw Rudy. Maar het was Soenens Wim die de snelste tijd noteerde op KP Koolskamp. Verhaeghe K. noteerde een mooie 3de tijd en was zo zeer goed mee met de trein vooraan en dit moet hem wel eens echt deugd hebben gedaan na al zijn pech die hem dit jaar al achtervolgde. Nemegheer Tom klokte de 4de tijd gevolgd door Warnez Sam. Na 2 kp’s verreden op vrijdag kwamen de piloten richting service. Na een check-up mochten de rijders een kp in het donker rijden. Daar was Warnez Sam duidelijk in zijn sas en noteerde hij een mooie 3de tijd. De terug leider geworden Kurt Olivier was Rudy Catteeuw te snel af in het donker en zo werd dag 1 afgesloten met een close battle voor de 1ste plaats. Ook voor plaats drie, vier & vijf was de strijd groot met voorlopige 3de plaats voor Verhaeghe Koen.
Dag 2 kon beginnen en er werd opnieuw regen voorspeld. Dit zou wel eens een spelbreker kunnen zijn in Roeselare. Maar nog voor de regen roet in het eten kon gooien, waren we al 2 piloten kwijt. Warnez Sam & Soenens Wim moesten beide met problemen opgeven. Zo waren we nog maar met 4. Olivier K. die op zijn elan van vrijdag verder reed, noteerde opnieuw de besttijd. En vergrootte zo zijn voorsprong op Catteeuw R.. Hetzelfde deed Verhaeghe K. die opnieuw de meerdere was van Nemegheer T. en zo sec met sec zijn voorsprong kon uitbouwen tot een kleine 10 sec. op Tom. Tot op KP6 Tom een versnelling hoger trapte en begon aan de tijd te knabbelen van Verhaeghe. Het leek wel kat & muis spel tussen die 2 terwijl Olivier Kurt naar de overwinning aan het cruisen was. Iedereen dacht dat zonder pech niemand Olivier K. van zijn thuisoverwinning kon weerhouden. Net toen sloeg bij hem het noodlot toe! Onherstelbare schade aan de motor leidde tot een opgave als gevolg. En zou hierdoor in afwezigheid van zijn concurrent Van Wanseele Jeroen niet optimaal profiteren. Wie wel een gouden zaak doet en zich terug volledig in het kampioenschap kon mengen nadat op het einde 2 schrapresultaten in rekening worden gebracht is Catteeuw Rudy. Zijn enige opdracht was nog de wagen heelhuids thuis brengen en zo het max scoren en dat deed hij uiteindelijk ook. Maar voor plaats 2 & 3 was er nog niks beslist Nemegheer T. zette op kp8 alles op alles. Hij nam een besttijd voor zijn rekening en naderde tot op 4 sec van Verhaeghe K. De rode bolide voelde de hete adem van Nemegheer in zijn zog op de zoning waar de regen met bakken uit de lucht viel. Maar niet de regen was het probleem voor Nemegheer T. wel het vermogen die plots weg viel en zo moest ook hij met mechanische pech de wedstrijd verlaten. Zo bleven we welgeteld nog met 2 piloten over.

De plaatsen lagen zo goed als vast en Catteeuw R. nam geen risico meer na het uitvallen van Olivier K. en ook Verhaeghe K. kon cruisen naar de eindstreep.

Zo kunnen we concluderen dat:

Soenens Wim : al vroegtijdig te veel tijd verloor door een lekke band maar met zijn besttijd op kp2 kunnen we nog mooie dingen zien tijdens de laatste wedstrijd op de kalender, waar hij opnieuw zal deelnemen.

Warnez Sam : nog niet het geluk heeft gehad om de wagen thuis te brengen en zo zijn wedstrijdkilometers niet kan volmaken al is de potentie wel aanwezig en zal dit later wel naar boven komen.

Nemegheer Tom : de strijd vroegtijdig moest staken na het mooie duel met Verhaeghe Koen

Olivier Kurt : een zo goed als zege binnen had, maar moest toezien dat dit ook een mechanische sport is die het resultaat mee bepaald.

Verhaeghe Koen : reed een uitstekende Omloop Van Vlaanderen en werd daarmee beloond met een prachtige 2de plaats proficiat Koen !!!

Catteeuw Rudy : mengt zich terug volledig in het kampioenschap na het behalen van de 1ste plaat.

Antwerpenaar Tom Van Rompuy heeft de Omloop van Vlaanderen, zijn eerste rally aan het stuur van een Ford Fiesta R5, bekroond met een zevende plaats. “Het was een goede leerschool waarin we enorm veel bijgeleerd hebben”, aldus Van Rompuy.

De 56ste editie van de Omloop van Vlaanderen liet zich kenmerken door wisselende weersomstandigheden, maar op de openingsdag, met drie klassementsproeven op het programma, bleef het droog. “We waren toch blij dat we konden starten op droge wegen”, opent Van Rompuy. “Het verliep allemaal redelijk goed.” Dat bleek ook aan de tijden. Op de eerste proef werd een vijftiende tijd geklokt, maar op de derde proef noteerde het team al een tijd in de top tien.

Op zaterdag moesten nog vijftien klassementsproeven worden afgewerkt. De eerste helft verliep droog. Het team zette de progressie duidelijk verder met enkele knappe tijden. Van Rompuy vond steeds meer aansluiting bij de snelste deelnemers en was lang in strijd voor een plek in de top vijf. Op de Zoning klokte Van Rompuy zelfs twee keer een tweede tijd, voor eindwinnaar Freddy Loix en net achter de krachtige WRC van Jourdan Serderidis. “Ik kon mijn circuitervaring optimaal benutten om ons eens te tonen”, lacht Van Rompuy.

Maar ‘s middags gingen de hemelsluizen open. “Zo erg vond ik dat niet, want het was de ideale manier om de wagen ook in natte omstandigheden aan de tand te voelen”, aldus Van Rompuy. “Vooral in die moeilijke omstandigheden zag je dat we wat ritme en zelfvertrouwen missen.”

Uiteindelijk parkeerde Van Rompuy de Ford Fiesta R5 op een mooie zevende stek. “Daar zijn we best tevreden mee. We hebben de wagen heelhuids aan de finish gebracht en we hebben enorm veel opgestoken. Ook de samenwerking met mijn co-rijder Bert Feys verliep uitermate goed. Ook voor Bert was dit avontuur helemaal nieuw, maar hij pakt alles heel professioneel aan, zowel in de voorbereiding als tijdens de wedstrijd. En over de ondersteuning van Floral ben ik ook heel tevreden. Ik kende de renstal al van toen ik met de Fiesta R2 reed. Mijn goed gevoel van toen, werd nog maar eens bevestigd.”

Van Rompuy en Feys willen hun progressie zo snel mogelijk verder zetten. “We zijn in gesprek om te kunnen starten in de East Belgian Rally te Sankt-Vith. Dat is de voorlaatste manche van het Belgisch Kampioenschap. We willen hier opnieuw de Ford Fiesta R5 inzetten. Bedoeling is om nog meer vertrouwen te winnen en die laatste seconden te gaan zoeken. We willen aanklampen en dichter bij de toprijders komen”, besluit Van Rompuy.

De Antwerpenaar houdt eraan om iedereen te bedanken voor de inzet en het vertrouwen.

Imex Racing is volgend weekeinde van de partij tijdens het jaarlijkse rallyfeest in Twente. En wel in een heel bijzondere setting. Niet Jeroen Swaanen maar Hans Weijs junior zal ons vertegenwoordigen in de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally 2015. In een top geprepareerde Ford Fiesta R5 en genavigeerd door de ervaren Belg Kris Botson zal Hans op jacht gaan naar de winst in de R5-categorie.
“Ik ga in Hellendoorn lekker een weekendje rally kijken. En Hans aanmoedigen natuurlijk”, vertelt Jeroen Swaanen, dit jaar nog winnend onderweg in de ELE Rally. “Hans had al een tijdje de ambitie om de Hellendoorn Rally te rijden met een competitieve auto. Nou daar helpen Imex Racing, onze sponsors en ik graag aan mee. Ik denk dat het een geweldige aanwinst is voor iedereen: een spectaculaire rijder in een dikke auto.”
Het ‘project Hellendoorn’ kwam in een stroomversnelling toen Hans Weijs de kans kreeg om de competitieve Ford Fiesta R5 van Michiel Becx aan de vloot van Hans Weijs Motorsport toe te voegen. Tel hierbij op het groeiend aantal snelle R5-rallywagens in Nederland en het begon Hans nog harder te kriebelen. “De Hellendoorn Rally is een prachtige wedstrijd om te rijden. De proeven zijn geweldig en in de streek leeft de rallysport als geen ander”, meldt de 28-jarige ex-fabriekscoureur van Volkswagen enthousiast, die in zijn carrière twee keer in Hellendoorn startte.
In de Twentse rallyklassieker komen bovendien sportieve en zakelijke ambities samen. Hans Weijs is tegenwoordig actief als preparateur en verhuurder van rallywagens. “Ik wil in Hellendoorn Rally ook graag laten zien hoe competitief onze Fiesta R5 is. Het is mijn plan om een visitekaartje af te geven voor Hans Weijs Motorsport.” Komend weekeinde zal de concurrentie onder meer komen van Bob de Jong in een Citroën DS3 R5 en Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia R5.
“Ik ben niet anders dan Jeroen: ik rijd voor het maximale resultaat. Op het podium eindigen zal met minimaal drie WRC’s aan de start lastig worden, maar ik wil daar wel kort achter zitten”, meldt Hans Weijs die tijdens zijn missie wordt gesteund door de partners van Imex: Aspiris BV, Profclean, Metaalhandel Pruymboom, Duurzaamgroep Eindhoven BV, Capi Europe, Van Vliet Transport, Piet Hoevenaars beletteringen, Power to the people en Imex, en zijn eigen sponsoren Cobra Suspension, Australian homemade en Unica Schutte ICT. “De vrijdagavond wil ik gebruiken om in het ritme te komen, op zaterdag was ik niet van plan veel scratches weg te geven.”