Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

East African Safari Classic Rally : Podium voor de Mévius-Gilsoul, top 5 voor Munster-Gitsels.

Dit was ongetwijfeld de zwaarste rally uit mijn carrière! » Die paar woorden zijn de perfecte samenvatting van het avontuur dat team BMA eind november in Kenia beleefde tijdens de East African Safari Rally Classic 2015. Een buitengewoon evenement, gespreid over een dikke week, met meer dan 4000 km te rijden, waarvan de helft tegen de chrono, en dat allemaal op wegen open voor het verkeer! Toch nog even preciseren: de bolides zijn historische rallyauto's, natuurlijk speciaal geprepareerd voor dit werk, maar ze hebben toch al meer dan 40 jaar op de teller staan!
In dat opzicht is de tevredenheid van het team uit Petit-Rechain goed te begrijpen: podium voor Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul, top 5 voor Bernard Munster en Johan Gitsels en een finish voor Kurt Dujardyn en Filip Deplancke. « In de strijd voor de overwinning ging alles heel snel, want Grégoire verloor de eerste twee dagen tijd. Zo zat hij op een bepaald moment vast in een modderpoel van... 300 meter lang!» vertelt Bernard Munster. « Twee maanden hevige regenval hadden de wegen in Kenia zwaar toegetakeld. Op bepaalde plaatsen bestonden sommige stroken weg niet meer! Stig Blomqvist, die een pak ervaring heeft op Afrikaanse bodem, had al snel een voorsprong van een tiental minuten en hij heeft die voorsprong gecontroleerd, zonder grote fouten te maken… »
« Ik was geflatteerd door het gebaar van de organisator om me nummer 2 te geven, vervolgt Grégoire de Mevius. Blomqvist en Marcy gingen na mij van start, hoewel ze twee jaar geleden voor mij eindigden. Ian Duncan, de vorige winnaar, had nr. 1 gekregen, maar hij gaf uiteindelijk forfait. Daardoor moest ik de weg openen, wat in deze wedstrijd niet zo comfortabel is. Wanneer je het parcours opent, moet je uitkijken voor het verkeer op de baan. Zeker in de buurt van Mombasa kan het druk zijn. We arriveerden als eersten bij die fameuze modderpoel. Samen met Nicolas, maakte ik de keuze om zoveel mogelijk in het midden van de weg te blijven. Een verkeerde gok, want op die plaats was de laag modder het diepst. Blomqvist arriveerde enkele minuten na ons. Hij zag dat we vastgereden waren en hij probeerde er langs de linkerkant door te geraken. Dat bleek de juiste keuze. Vanaf dat moment was ons doel het behouden van de 3de plaats algemeen achter Blomqvist en Göransson... »
Net als in rallyraids, waren er onderweg tal van anekdotes en incidenten. Op de voorlaatste dag dreigden de Mevius en Gilsoul alles nog te verliezen! Plots werden ze geconfronteerd met een lokale autobestuurder die... in tegenovergestelde richting over de proef reed. De BMA Safari Porsche 911 kon maar nipt een frontale aanrijding ontwijken, maar raakte toch de tegenligger. Resultaat: de cardan uit zijn behuizing links achteraan. Onmogelijk verder te rijden! Drie minuten later dook Bernard Munster op. Hij stopte, haalde de sleepkabel boven en besliste de Mevius de laatste 17 km van de proef naar de finish te slepen... « We stonden zeker niet stil, want ik was nog in strijd voor de 4de plaats, lacht Bernard. We hebben Grégoire gedepanneerd aan... 80 km/h gemiddeld. Mijn wagen gooide enorm veel keien op de voorruit van Grégoire! We haalden niet alleen de finish van de proef, maar reden ook nog de 15de en 22ste tijd algemeen. Grégoire verloor slechts een tiental minuten, waardoor hij zijn podiumplaats behield. Dat soort zaken kunnen je enkel overkomen in de Safari... »
« Wanneer Bernard een depannage doet, dan gaat het heel snel, lacht Grégoire de Mevius. Het voorval illustreert perfect het uitzonderlijke menselijke avontuur dat deze wedstrijd is. De BMA Porsches waren weer ongelofelijk robuust en betrouwbaar in deze wedstrijd. Maar, dat je dan nog eens kunt rekenen op een teamgenoot, bovendien de teambaas himself, om je te helpen wanneer je toch in de problemen komt, dat is gewoon magisch. Alleen al het feit dat deze wedstrijd op wegen open voor het verkeer wordt verreden, verbaast me elke keer opnieuw. Het is echt een buitengewoon evenement... »
Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul reden voortdurend in de top 3 algemeen. Voor Munster en Gitsels werd het al snel een moeilijk verhaal... « Net zoals de meeste andere deelnemers, verloren we tijd in de modderpoel tijdens de tweede dag. De cockpit liep helemaal onder en ook de motor kreeg water binnen. Toen we weer verder konden, haperde de motor. Samen met de mecaniciens concentreerden we ons op het elektrische circuit, dat natuurlijk aangetast was. Maar, het sputteren werd veroorzaakt door een kapotte tuimelaar. Dat ontdekten we pas nadat we de volledige derde etappe op 5 cilinders hadden afgewerkt. Maar, we keerden snel terug in de top 5. Door de toegekende en weer ingetrokken straftijden, eindigden we uiteindelijk op de 5de plaats. We reden ook nog eens vast op de langste proef van de rally (188 kilometer!), waarbij we een dertigtal minuten verloren... »
De andere Porsches 911 Safari van BMA hadden wisselend succes. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke haalden de finish. Ze hadden beter kunnen eindigen, maar een elektrische panne kostte hen veel tijd. In het slot van de wedstrijd maakte de bemanning er een erezaak van om andere deelnemers te helpen. Tal van collega's werden uit mudholes, diepe modderpoelen, bevrijd. Het zegt veel over de sportiviteit en de ambiance aan boord. « Een piloot als Kurt Dujardyn in je team hebben, dat is een grote troef, vertelt Bernard Munster. Hij is voortdurend positief en optimistisch. Dat heeft een gunstige invloed op de sfeer in het team. Waarvoor dank! »
François Kicq en André Leyh hadden minder geluk. Hun Porsche werd al beschadigd tijdens de tweede dag, waarna de wagen zwaar van de baan ging in het slot van de laatste proef, op een strook weg... waar het asfalt helemaal verdwenen was! De piloot werd voor een check-up overgebracht naar het hospitaal in Nairobi, maar gelukkig bleek hij ongedeerd en kon hij al terugkeren naar België.
« Uiteindelijk kan het ganse team tevreden zijn met de prestatie die gerealiseerd werd in Kenia, analyseert Bernard Munster. Deze wedstrijd is ongelofelijk veeleisend voor de mechaniek, nog meer dan voor de piloten. Finishen is al een exploot. Het Britse team van Tuthill heeft er vele jaren over gedaan voor ze wonnen, maar ik ben ervan overtuigd dat BMA niet zo lang zal moeten wachten. In de Safari is alles een kwestie van ervaring. Een scratch rijden is niet het moeilijkste, maar dat betekent wel dat de wagen enorm af ziet. Het geheim om succes te hebben is het juist doseren van de inspanningen. Niet te hard aanvallen, maar ook niet te rustig rijden. En altijd met een bepaalde marge rijden. We zijn uit Kenia vertrokken met een schat aan informatie en ervaring voor de volgende editie binnen twee jaar. Onze Porsches zijn bijzonder efficiënt, veruit de snelste wagens op technische stroken, maar dat soort stroken vormt maar... 20% van het parcours! De rest is het vooral een kwestie van zwaar offroad en hindernissen overwinnen. De weg goed lezen maakt het verschil. We zullen onze Porsches verder in die zin laten evolueren, zodat we voluit mee kunnen strijden voor de overwinning. De Argentijn Luis Perez-Companc, die twee keer de Dakar reed met een Mini All4Racing, vertelde dat de East African Safari Rally Classic wel... 10 keer slopender was dan de bekendste rallyraid! Daarmee is alles gezegd. Er rest me niets anders dan alle leden van het team enorm te bedanken. Drie wagens aan de finish, waarvan twee in de top 5, dat is een overwinning waard. Leve de volgende editie in 2017 ! »