Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De rijders zijn enthousiast en de toeschouwers die ik heb gesproken zijn ook positief , vertelt TCRH voorzitter Benny Giebens. “En dan zijn wij ook tevreden!” Met deze positieve eindbalans werd de terugkeer van de Rally van Zuid-Limburg afgesloten. De algemene winnaar werd Jonas Langenakens, uit het naburige Landen.
Het behouden van de Rally van St-Truiden en de Trudo Regularity was essentieel voor de autosport op de grensstreek tussen Brabant en Limburg.
De club Top Chrono Rally Haspengouw nam de uitdaging aan en keerde terug naar de oorspronkelijke “Rally van Zuid-Limburg”. Een geslaagde wedergeboorte van deze rally was dus belangrijk. Met een parcours dat een mix vormde van oude en nieuwe trajecten en een trio aan publiekstrekkers als Princen, Loix en Langenakens legde de organisatie alvast een stevige basis. Kris Princen zegde helaas af in de laatste dagen. Een mechanisch defect aan zijn Peugeot 208T16 verhinderde hem te starten.
Voor de deelnemers aan de regionale rallycompetitie stonden er andere belangen op het spel. Wie nog titelambities had moest nu naar voren treden want een deelname aan minstens één wedstrijd buiten de provincie is een vereiste om VAS regionaal rallykampioen te worden gekroond. Zestig wagens sierden de startlijst en gingen op pad voor ongeveer 110 kilometer aan chronoritten.
Regen en herfstbladeren maakten de banen uitermate vettig, glad en verraderlijk in de openingsproeven. Jonas Langenakens, bijgestaan door Kenneth Delvaux, kent de streek en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 goed. Hij kan dan ook de Nederlandse Evo armada, geleid door Arjen De Konink en Cindy Verbaeten, op afstand houden. Daarna wordt het een typische Haspengouwse rally, zoals we in de streek van St-Truiden al eerder zagen. Piet Van Hoof (Evo IV) trekt ten strijde en wisselt de besttijden af met Langenakens (Evo 9) waarbij sporadisch ook Jan Jacobs (Evo 7) zich in de debatten komt mengen. Maar het laatste woord was voor Jonas Langenakens die met vijfmaal KP-winst aan de finish 32 seconden over hield op... Arjen De Konink (Evo X R4). Piet Van Hoof besloot na aanhoudende problemen voor de laatste proef de handdoek te werpen. Dat betekende dat ook oud-winnaar Jan Jacobs met Lennert Salmon doorschoof naar het podium.
Binnen de regionale competitie was er heel wat gaande. Luc Diet en Marnick Jodts haalden de Peugeot 106 niet van stal en verdwijnen dus uit de kampioenschapsstrijd in Divisie 1-2. Het waren Lannoo en Maes die in St-Truiden de gehele dag deze Divisie beheersten maar een beginnende brand deed hen uiteindelijk de das om in de laatste lus. Zo schoof Jimmy D’Hondt naar de leiding met zijn Renault Clio Ragnotti. Een mooie overwinning voor D’Hondt, zelf bedrijfsleider in Gingelom! Tweede in de divisie 1-2, en winnaar van de klasse 2E werd het duo Freddy Loix en Eddy Ghijsens. De Dano Racing mede-eigenaar en de Belgische rallykampioen wisselden elkaar af aan het stuur en in de co-stoel van de VW Golf Diesel. “Heel wat anders dan mijn Skoda”, lachte Loix, “Maar tenslotte hebben we veel plezier beleefd.” De echte winnaars van deze wedstrijd waren echter Patrick Gaethofs en Marc Ceijssens. Met hun Honda Civic namen zij al deel aan alle wedstrijden van het VAS kampioenschap en met de 4de plaats in de divisie (2de in klasse 2C) lijken ze nu de definitieve optie te hebben genomen op de titel. Het duo gaat nog naar Kortrijk, want mathematisch is de titel nog geen 100% binnen... Guy Dierickx en de Toyota Corolla kan nog roet in het eten strooien. Maar dan moeten de omstandigheden zeer specifiek verlopen! Divisie en klassewinst, evenals een gunstig schrapresultaat, zouden nodig zijn in Kortrijk en dat lijkt in de speeltuin van de West-Vlaamse specialisten een onmogelijke opdracht.
In divisie 3 zien we eenzelfde scenario waar een aantal hoog geklasseerde West-Vlamingen als Lietaer, Coene, Merlevede, Vandenbussche of een Taveirne uit de rangschikking verdwijnen. Cindy Verbaeten, corijder van Arjen De Konink, maakt met de 2de plaats in Gingelom een grote sprong naar voren maar het kampioenschap in Divisie 3 lijkt een zaak te gaan worden tussen Steve Bécaert op de Evo X en het duo Kris Gellinck-Mike Vanhoecke op de BMW M3 E36. De verschillen zijn klein tussen de titelpretendenten, en het spel met de schrapresultaten betekent dat het in Divisie 3 nog alle kanten uit kan.
De Historics dan nog, waar Dirk Deveux (Ford Escort) het in de openingsfase knap lastig had met de opzittende Glenn Rogiers (Opel Kadett). Naarmate de wegen opdroogden verschenen ook Geert Glorieux en kampioenschapsleider Danny Kerckhof, beiden op BMW E21, in de voorste regionen, terwijl Rogiers moest lossen. Deveux, uit het nabij gelegen Alken, kapitaliseerde echter op zijn ochtendlijke voorsprong en kwam als winnaar over de streep, voor Geert Glorieux en Danny Kerckhof, die samen Kristof Dejonghe in Kortrijk de titel van Historic kampioen mag vieren.
Inderdaad, de deelnemers trekken volgende zaterdag al naar de Grote Markt in Kortrijk voor de slotmanche van het VAS Regionale rallykampioenschap. De kampioenschappen binnen de divisies en de onderscheiden klassen zullen dan gekend zijn. Sommige hebben de titel al in de zak, voor anderen wordt het nog een boeiende rally op West-Vlaamse grond.

Ondanks wat problemen kijkt het FABORY Rallyteam met heel veel plezier terug op een fantastische wedstrijd rondom het Belgische Huy. Op 7 en 8 november legden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen daar de 22 klassementsproeven van de Condroz Rallye af. Een van de mooiste wedstrijden van België, die werd afgesloten met een 2e plek groep N en 26e plek algemeen,

Met de Mitsubishi Lancer Evo 9, dankzij het serviceteam weer volledig op punt, reden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen zaterdagochtend over het startpodium in Huy om te beginnen met de twaalf klassementsproeven van die dag. Met startnummer 62 op de deuren begonnen ze vol goede moed aan de eerste boucle van drie proeven. Die werd, gezien de zware condities en het indrukwekkende startveld, afgesloten met een prachtige 29ste plek algemeen. Helaas ging het daarna mis. Op de vierde proef raakte de equipe een zandwal. Daardoor brak het linkervoorwiel af. Het kostte de mannen 4,5 minuut om die op een hellende weg te vervangen. Het wiel was volledig om de remschijf en remklauw geslagen. Faes: “Dat ging tussen mijn oren zitten. Ik vroeg me af of er geen leidingen beschadigd waren en dat hield me teveel bezig. Door alle commotie dacht ik er vervolgens niet aan goed te eten, waardoor ik op de latere proeven last van een hongerklop kreeg.” Het voorval op de vierde proef wierp de mannen terug naar een 75ste plek algemeen. Een bittere pil. Toch lieten ze zich niet kennen en na een paar mooie tijden stonden ze na afloop van de eerste dag alweer op een 33ste plek algemeen. Een prachtige inhaalrace.

Op zondag stond het team weer scherp voor de resterende tien klassementsproeven. “We waren weer uitgerust en klaar voor de nieuwe dag. We reden gewoon prachtige tijden. Het ging echt hard en we hebben geen fout meer gemaakt. Voor mijn gevoel heb ik het maximale uit de oude Evo 9 geperst.” Uiterst tevreden reed de equipe op zondag dan ook over het finishpodium. Het resultaat: een tweede plek in de standaardklasse, groep N, en de 26ste plek algemeen. “Het was een strakke wedstrijd. Mooie proeven, prachtig mooi weer… een feestje voor het hele team.”

Het rallyseizoen is nu ten einde, maar op 27 november gaat het FABORY Rallyteam op Circuit Park Zandvoort als dank en steunbetuiging nog rijden met officials!

Autostal Groeninghe zit op kruissnelheid om van de 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk op 21 en 22 november opnieuw een succesvol evenement te maken. Sportief belooft het alvast opnieuw een topeditie te worden met 175 deelnemende teams, waaronder het kruim van de Belgische rallysport. Deze editie staat in het teken van Lieven Ghekiere die we in 2014 verloren en José Vandecasteele die in volle voorbereiding onverwacht overleed.

‘t Hoge : De meeste nieuwigheden losten we eerder al. Op sportief vlak brengen we het aantal wedstrijdkilometers voor het eerst boven de honderd door een gloednieuwe proef die de naam RS Motors - ’t Hoge meekreeg. Het gaat om een korte proef van 4,4 kilometer ten noorden van Bellegem. Ondanks de korte afstand zorgt de proef voor het nodige gewicht aan de wedstrijd, want ’t Hoge wordt op zaterdagavond de openingsproef van de 23ste 6 uren. De rijders worden meteen op scherp gezet vooraleer ze naar de showproef in Moeskroen trekken. KP Diesel Bernard - Moeskroen, goed voor 11,7 kilometer, groeide in amper een jaar tijd uit tot de grote publiekslieveling van de rally, vooral dankzij de publieksvriendelijkheid en het hoge spektakelgehalte. Autostal Groeninghe maakt opnieuw gebruik van de imposante brug die het publiek op een veilige manier naar het beste overzichtspunt brengt. De brug, die deze zomer nog te zien was in Utrecht, voor de start van de Ronde van Frankrijk, wordt op vrijdag al geplaatst.

Op zondag blijft het parcours zo goed als ongewijzigd met drie keer vier proeven, namelijk Bosschaert - Kooigem, Climawest - Bellegem, Verkindere - Tombroek en Magis Trading - Aalbeke.

Open strijd

Het belooft alvast een open strijd te worden. Autostal Groeninghe kiest ervoor om de deelnemerslijst pas officieel op 18 november vrij te geven, maar met Vincent Verschueren, Pieter Tsjoen, Bernd Casier krijgen we opnieuw heel wat Belgische toppers aan de start. Ook oud-winnaar Didier Duquesne staat aan de start, opnieuw met een topwagen, namelijk een Ford Fiesta WRC. Ook heel wat lokale rijders zoals Davy Vanneste, Yves Bruneel, Claudie Tanghe, Bert Cornelis, Andy Lefevere, brengen topmateriaal aan de start en met Pieter-Jan Maeyaert krijgen we ook de kersverse Belgische kampioen bij de historische wagens aan de start. In totaal zullen 175 teams zaterdag de start nemen.

De wedstrijd zal te volgen zijn via RPR 96.9 en zondagavond op Focus-WTV in Sport West. Ook op onze Facebook- en Twitterpagina posten we de nodige updates.

Evenement voor iedereen

Meer dan ooit wil de organisatie zorgen ervoor zorgen dat iedereen betrokken wordt bij de
“6 uren”. Daarom koos Autostal Groeninghe ervoor om dit evenement opnieuw gratis te houden voor iedereen. Zowel de proeven, de servicezone, de grote tent op de Markt zijn altijd vrij toegankelijk. De 6 uren zijn meer dan een louter sportief evenement, het is een sociaal, laagdrempelig gebeuren.

Activiteiten Grote Tent

Om iedereen er bij te betrekken organiseren we op vrijdag 20 november een pop-upRallyKaffee in onze verwarmde tent. We openen de “6 uren” met een Happy Hour om 20u, om 23u sluiten we de deuren. Het wordt het uitgesproken moment om te komen klinken op een succesvolle editie en om kennis te maken met tal van protagonisten die daags erop de rally zullen kleuren.

Het wordt een startschot van een feest dat zaterdag en zondag wordt verdergezet. Zaterdagochtend zal in diezelfde tent de technische controle plaats vinden. Het ideale moment om eens onder de motorkap te kijken van de wagens. Om 16u46 wordt het startschot gegeven aan het Belfort, in de schaduw van de tent. De eerste wagens komen al terug om 18u47 om voor de eerste keer het podium op te rijden. ’s Avonds is er nog een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel.

Op zondag rijdt de eerste wagen al om 8u00 richting de eerste proef en rond half zes wordt de winnaar uitgeroepen, opnieuw in de onze tent.

Rondom de grote tent zullen bezoekers hun ogen de kost mogen geven aan een reeks exclusieve wagens.

Veiligheid

Eigenlijk geldt er maar één absolute prioriteit, en dat is de veiligheid van de deelnemende teams en van de toeschouwers.

Langs het volledige parcours staan gemachtigde stewards die het publiek begeleiden naar een veilige zone. Er geldt overal een perimeter van (minstens) 10 meter waar geen toeschouwers mogen plaatsnemen. De hulpdiensten en  ordediensten zijn op de hoogte van het gebeuren en staat paraat om op ieder moment in te grijpen. In het politiekantoor te Marke wordt een CP-OPS ingericht van waaruit de organisatie alles in de gaten houdt en waar het hele gebeuren gecoördineerd wordt.

Programmaboekje

Tijdens de rally is de Groeninghe Rallygids dé Bijbel. Die wordt te koop aangeboden in de tent voor amper 5 euro. In de rallygids staan alle parcours, de timing, en nog veel meer. Wie niet in het bezit raakt van een boekje, kan ook het parcours en de timing op www.rallykortrijk.be terugvinden.

Voor Lieven en José

Editie #22 werd opgedragen aan Lieven Ghekiere die in september 2014 omkwam in een tragisch ongeval. Dit jaar werd Autostal Groeninghe opnieuw hard getroffen. Dragende kracht José Vandecasteele overleed enkele weken geleden, totaal onverwacht. Editie #23 staat dan ook in het teken van Lieven en José. Het roadbook kreeg een rouwband mee, en we voorzien ook stickers die we meegeven aan de deelnemers. Zij kunnen daarmee vrijblijvend hun steun.

In het tussenseizoen stopte de Tiense Veiligheidsclub met zijn activiteiten en met één klap dreigde de regionale rallysport twee wedstrijden te verliezen. De TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw, eveneens organisator van de Rally van Haspengouw, stapten echter naar voren en beloofden alvast de Rally van St-Truiden te redden. Met de slogan “Back to the roots” adverteren ze deze rally, die opnieuw ‘Rally van Zuid-Limburg’ zal heten. En daarmee wordt er inderdaad terug naar de oorsprong gegaan. Een woordje uitleg.
Na de stopzetting van de activiteiten bij de Tiense Veiligheidsclub vzw eind 2014 werd al snel duidelijk dat de regionale (VAS) rally in de streek van Sint-Truiden niet kon en mocht verdwijnen. Er werd unaniem beslist om de draad weer op te pikken waar de toenmalige Auto Club Zuid-Limburg vzw (ACZL) de fakkel in 2005 had doorgegeven. TVC vzw had hun ‘Short-Rally van Zuid-Limburg’ inmiddels uitgebouwd tot een volwaardige ‘Rally van Sint-Truiden’. Onder de naam ‘Rally van Zuid-Limburg’ heeft TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw (TRCH) de wedstrijd laten bijschrijven op de VAS-kalender in het weekend van 14 en 15 november 2015. Het inrichten van een rally in Haspengouw houdt wel enige organisatie in. Zo mogen in de streek alleen tijdens de wintermaanden, van november tot en met februari, autosportwedstrijden op de openbare weg worden ingericht. Dit is een eis van de lokale overheden. Ook het wedstrijdcentrum werd verlegd. Dat zal niet meer in het centrum dorpje Velm gelegen zijn maar verhuist naar het industrieterrein van Gingelom. Daarmee is de cirkel rond want zo wordt er teruggekeerd naar de geboortegrond van de oorspronkelijke Rallysprint van Zuid-Limburg! Dankzij de medewerking van zaakvoerder en rallypiloot Luc Lemmens en het gemeentebestuur van Gingelom beschikt de organisatie over een locatie voor het wedstrijdsecretariaat, catering en voldoende ruimte voor de servicezone en het wagenpark. De drie klassementsproeven, een mix van bestaande en nieuwe stukken parcours in Gingelom, Velm en Aalst-bij-Sint-Truiden, worden viermaal verreden en dat staat garant voor 110 km tegen de klok. Door de registratie als “Open Rally” is het ook mogelijk voor andere licentiehouders om deel te nemen. En dat lieten de Nederlanders zich geen tweemaal zeggen. Op de lijst van bijna 60 wagens zien we Van Hoof-Jacobs op de Mitsubishi Evo 4 en Arjen De Koning met Cindy Verbaeten op de Paradigit Evo X. Ze mogen weerwerk verwachten van oud-winnaars Jacobs-Salmon op hun Evo 7 en als de weersomstandigheden willen meewerken, dan kunnen we ook het duo Diels en Champagne op de voorste posten verwachten met hun krachtige BMW E36 M3. Op het regionale front zijn er nog een aantal rijders die punten willen, kunnen en moeten scoren! Zo kunnen Gellinck-Vanhoecke (BMW E36) en Bécaert-Beernaert (Evo X) nog volop punten oogsten in het regionale kampioenschap. Voor Bécaert wordt het knokken in een drukbezette klasse 3-I, voor Gellinck en Vanhoecke lijkt de opdracht iets makkelijker in een eerder gelijk opgaande klasse 3-H. Ook binnen de divisie 2 woedt de strijd nog volop want het jongerenduo Kjell Vandenberghe en Lisa De Deyne kunnen in de klasse 2-C een mooi zakje punten ophalen in hun Citroën Saxo. Zij moeten echter in rechtstreeks duel gaan met het duo Gaethofs-Ceyssens, die met de Honda Civic de laatste rally’s in uitstekende doen zijn.

En tevens hebben de organisatoren wat mooie verrassingen voorzien. Niemand minder immers dan de regerende Belgische kampioen, Freddy Loix, zal aan de start verschijnen! Niet op zijn vertrouwde Skoda Fabia, maar wel op een VW Golf Diesel. Hij zal instappen in de wagen van het lokale Dano Racing, een VW Golf V2.01 TDI van 200 pk. Echter, zoals we Freddy kennen zal hij zich ook met dit eerder bescheiden materiaal laten opmerken! Maar dat is nog niet alles want ook thuisrijder Kris Princen zal, om de organisatoren van TCRH te steunen, van de partij zijn met de Peugeot 208 R5 van DG Sport. We zien ook thuisrijder Jonas Langenakens die zijn nieuwe Mitusbishi Lancer EVO9 gr.N komt uitproberen en dit is altijd leuk voor fans en lokale vrienden.
Regularity van Zuid-Limburg
In de rand van de regionale rally zal er tijdens hetzelfde weekend eveneens een VAS-regularity wedstrijd georganiseerd worden op dit parcours. Dat laat toe aan bezitters van wagens van minstens 25 jaar oud, om ook te proeven van het afgesloten rallyparcours. De regularity wagens rijden voor de nulwagen van de rally. Regelmaat is hier het ordewoord want in tegenstelling tot de rally, waar een parcours zo snel mogelijk dient te worden afgelegd, moeten de regularity rijders een parcours tegen bepaalde vastgestelde gemiddelden afleggen. Het klinkt allemaal eenvoudiger dan het is want eens de wagens de vettige wegeltjes tussen de fruitgaarden opdraaien kan er van alles gebeuren...
De strijd binnen dit kampioenschap is duidelijk. Jan Verschaeve, winnaar van de Antwerp Regularity en van de Regularity van Kasterlee, heeft zich met de Escort ingeschreven. Het volstaat voor hem dat hij aan de start verschijnt, zodat hij drie deelnames in het kampioenschap kan laten noteren. Op dat moment zal hij de nieuwe kampioen zijn want door zijn twee opeenvolgende overwinningen in een kampioenschap dat slechts drie wedstrijden telt en een schrapresultaat, kan hij niet meer worden bijgehaald. Voor het vicekampioenschap lijkt Jeff Mullens en zijn Opel Ascona 400 de beste papieren te hebben met 92 punten. Voor de derde podiumtrede zijn er nog veel gegadigden, met in volgorde WestVlaming Timothy Mahieu (Opel Kadett C GTE, 84 punten), Titaniekers Luc Van Den Bogerd en Nuyts Benny (VW Golf GTD, 80 punten), Mario Leys (Opel Manta, 80 punten), Kris en Seppe Vervoort (Opel Kadett C Coupe, 78 punten) en de zusjes Joni en Elien Dierckx, die soms samen rijden op de Toyota MR, en soms apart optreden. Zij tellen 72 punten.
Geïnteresseerden en fans kunnen een bezoek brengen aan het rallycentrum op het Industrieterrein van Gingelom, Ambachtsweg 5. Daar rijdt de eerste wagen over het startpodium om 8u30 en omstreeks 17u30 zouden we de winnaars moeten kennen in deze heropgerichte Rally van Zuid-Limburg.

Aanstaande zondag wordt in het Limburgse Gingelom en omstreken de Rally van Zuid-Limburg gereden, een wedstrijd die deel uit maakt van het regionale VAS-kampioenschap. Een opmerkelijke deelnemer is drievoudig Belgisch rallykampioen Freddy Loix. Loix en co-rijder Gitsels verlengden in de East Belgian Rally hun titel en kwamen daardoor niet meer aan de start van de rally van de Condroz, de slotwedstrijd van het BK die afgelopen weekend gereden werd. Loix bestuurt zondag een VW Golf TDi en wordt voor de gelegenheid genavigeerd door Eddy Ghijsens, een collega rallyrijder en vurig supporter.

Dit is het gevolg van een idee dat ontstond tijdens een feest na afloop van de Sezoensrally zegt Freddy Loix. Ik had net mijn afscheidswedstrijd met de SKODA Fabia S2000 gewonnen. Eddy Ghijsens gooide me daar het idee voor de voeten om samen deel te nemen aan een wedstrijd. Ik was meteen enthousiast. Eddy is zelf een goede rallyrijder en is daarenboven al jaren een fan van mij. Ik kon en wou zijn voorstel niet weigeren. Het is de bedoeling om ons zondag te amuseren en dat hand in hand te laten gaan met een zo goed mogelijk resultaat want het competitiebeest in mij is toch moeilijk te temmen. Het zou ook kunnen dat we tussen twee klassementsritten van plaats wisselen en dat ik notas ga lezen. Maar Eddy moet dan wel weten dat hij verdomd veel gas zal moeten geven knipoogt Loix.

Ik vind het fantastisch dat ik samen met Freddy Loix mag deelnemen aan een rally zegt Eddy Ghijsens, zaakvoerder van Garage Dano in Borgloon. Freddy had de Sezoensrally gewonnen en zelf hadden wij ook een goede wedstrijd gereden. Nadien werd er verbroederd met Freddy, zijn team en fanclub. Tussen pot en pint is daar dan beslist om deel te nemen aan de Rally van Zuid-Limburg. De VW Golf TDi is eigendom van mezelf en Danny Dewilde. De wagen heeft de voorbije twee jaar een stevige evolutie doorgemaakt. Meestrijden voor de eindzege zit er niet in omdat onze VW Golf TDi niet te vergelijken is met andere meer competitievere rallywagens die zondag aan de start staan. Maar de zege in onze klasse zit er zeker in. Stiekem droom ik ook van een plaats bij de top 15.  Freddy Loix heeft mij destijds aangeraden om de wagen te voorzien van een Proflex ophanging. Wij hebben zijn advies gevolgd. Het resultaat was dat de wagen veel beter op de weg lag. Freddy kan nu zondag zelf de proef op de som nemen.

De deelnemers krijgen zondag 12 klassementsritten voorgeschoteld goed voor 110 kilometer rijden tegen de tijd. De winnaar mag in de vooravond de champagne ontkurken.

 

Het was een "echte" Condroz Rally dit weekend in en om Hoei. De klassementsproeven lagen er bijzonder modderig bij en ondanks het droge weer bleef het nat onder de bomen. Uitermate moeilijke omstandigheden waarin de betere rallyrijders het verschil maken met hun talent. Een van hen was duidelijk Xavier Baugnet, die samen met Filip Cuvelier een schitterende vierde plaats behaalde in de Renties Ford Fiesta R5.

Het Belgisch rallykampioenschap werd afgesloten met een erg sterk bezette Condroz Rally. Xavier Baugnet, man van de streek, werd in de voorbeschouwingen niet meteen getipt voor de top 5 tussen het WRC-geweld. Maar, het is niet omdat je discreet bent, dat je geen zware voet en stuurmanskunst hebt. Dat bewees Baugneet zaterdag, toen hij na een voorzichtige start het tempo verhoogde. De Ford Fiesta R5 van het duo Baugnet-Cuvelier rukte stelselmatig op in het klassement en sloot de eerste etappe af op een onverhoopte vierde plaats algemeen!

"Ik ben voorzichtig begonnen, want de proeven lagen er heel glad bij zaterdagochtend. Ik moest natuurlijk de Fiesta R5 ook weer leren kennen, want het was exact een jaar geleden dat ik nog met de R5 had gereden. Ik had wel meteen vertrouwen. Bij onze eerste doortocht in Marchin verloren we wel wat tijd omdat de motor even wat vermogen verloor.

Zondag bleef Xavier aanvallen, maar het droge weer en het profiel van de proeven, die geschikter waren voor het grotere vermogen van de WRC's, maakte dat een plaatsje werd verloren aan Yves Matton met zijn DS 3 WRC. Maar, op de voorlaatste proef verloor Matton kostbare tijd door een geblokkeerde versnellingsbak, zodat Xavier Baugnet toch op de vierde plaats eindigde in "zijn" Condroz. Een schitterende prestatie, want de Fiesta R5 werd enkel verslagen door twee veel krachtigere WRC's en door de R5 van Stéphane Lefebvre, niet voor niets Junior Wereldkampioen.

"Ik heb dit weekend met Xavier een piloot ontdekt die enorm veel talent heeft. Vergeet niet dat dit pas zijn tweede rally was met een R5, dat hij dit seizoen enkel de Wallonie reed met een R2 en dat het een jaar geleden was dat hij de Fiesta R5 bestuurde. Ik begrijp niet dat hij niet meer kansen heeft gekregen in zijn carrière," vertelde Filip Cuvelier na de wedstrijd. "Xavier is zo rustig aan het stuur en hij rijdt ongelofelijk zuiver. Bovendien is Xavier als mens ook een prima kerel, wat niet onbelangrijk is wanneer je enkele dagen samen in de auto zit om te verkennen en de wedstrijd te rijden."

Voor het Renties Racing Team is het seizoen 2016 nog niet afgelopen. De Ford Fiesta R5 komt ook aan de start van de 6 Uren van Kortrijk. Daarover binnenkort meer.

In het Historic Belgian Rally Championship 2015 bleef de titelstrijd spannend tot de laatste meters van de Condroz Rally, de klassieker in Hoei waarmee elk jaar het nationaal seizoen wordt afgesloten. Het werd een razend spannende en zeker ook druk besproken finale. Stefaan Prinzie mocht de champagne ontkurken in Hoei, maar Pieter-Jan Maeyaert nam de Belgische titel mee naar Roeselare.
Dit seizoen werd een nieuw artikel toegevoegd in het reglement van het Historic BRC, in navolging van het reglement bij de moderne wagens. Art. 5.1.7 bepaalt dat de punten behaald in de klasse gehalveerd worden als deze klasse minder dan drie deelnemers telt. Hierdoor werd het puntentotaal van Stefaan Stouf en Pieter-Jan Maeyaert gecorrigeerd. Stouf verloor 10 punten en Maeyaert 5 punten.

Met 50 punten bleef Stefaan Stouf leider voor de Condroz Rally, maar de Nieuwpoortse vishandelaar bleef aan de kant wegens professionele verplichtingen. Hij moest hopen op pech voor zijn achtervolgers Jens Maes (45 punten) en Pieter-Jan Maeyaert (40 punten). Die pech bleef echter uit, waardoor Stefaan Stouf uiteindelijk 3de wordt in het Historic BRC.

Voor de titel bleef het spannend tot de laatste klassementsproef. Na de opgave van Didier Vanwijnsberghe met zijn nieuwe Toyota Celica 4WD, die van bij de start weer gehinderd werd door een haperende motor, nam Stefaan Prinzie (Opel) het commando over, maar een gebroken gasklep deed de Stesha-piloot naar de 2de plaats zakken. Maeyaert nam de leiding en controleerde de wedstrijd, al liet hij niet na om het publiek het nodige spektakel te bieden. Maar, zondag verloor hij plots 2'40" op Prinzie in Ben-Ahin door een probleem met de alternator. Prinzie nam de leiding over en met Jens Maes op de vierde plaats bleef alles nog mogelijk. Een derde plaats zou voor Maes voldoende zijn om de titel te pakken...

In de slotronde bleven de posities echter ongewijzigd. Stefaan Prinzie bekroonde zijn sterke wedstrijd met een verdiende overwinning, terwijl de 32-jarige Pieter-Jan Maeyaert in zijn eerste volledige seizoen meteen Belgisch kampioen Historic werd.
"Ongelofelijk dat het gelukt is. Pas na de Omloop van Vlaanderen, bij het bekijken van de tussenstand, hebben we gezien dat we nog een gooi konden doen naar de titel. Vandaar dat we de laatste twee wedstrijden hebben gereden. De titel was voor het seizoen zeker geen doelstelling," lachte Pieter-Jan, die vorig jaar in zijn thuisbasis Roeselare voor de eerste keer proefde van de rallysport.

Stefaan Vankemmel werd derde en daar was de Opel-piloot erg blij mee: "Na 2 jaar afwezigheid wegens een hernia, heb ik met volle teugen genoten. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan. Ik ben klaar om er in 2016 weer tegenaan te gaan."

Jens Maes was natuurlijk enorm ontgoocheld over het missen van de titel met amper 1 puntje verschil, maar anderzijds kon hij zijn knappe progressie weer bevestigen in Hoei: "Pieter-Jan heeft deze week nog gewisseld van klasse, want in Classic zou hij slechts halve punten scoren, terwijl hij in PTN wel de volle pot kon pakken. Zaterdag heb ik rustig gereden in de wetenschap dat finishen voldoende was, maar zaterdagavond viel ons oog op die klassewissel. Jammer dat ik het niet eerder wist. Maar goed, we hebben een mooi seizoen gereden en veel bijgeleerd."

Guino Kenis sloot de Top 5 in Hoei af voor Marijn Hoens. De BMW-dealer trekt dit jaar nog naar Wales voor de RAC Rally: "Afgezien van een gebroken draagarm, deed onze 2002 ti het perfect. Ik heb me weer enorm geamuseerd en de wagen is klaar voor de RAC Rally."

In het Junior Belgian Rally Championship was Andy Dewallef al zeker van de titel, maar een overwinning in de hoog aangeschreven Condroz Rally staat mooi op het visitekaartje van elke jongere. Andy Dewallef maakte trouwens van de gelegenheid gebruik om zijn project voor 2016 aan te kondigen: een seizoen met de ex-Van der Marel Opel Adam R2.
Het was nochtans niet de kersverse kampioen die de wedstrijd bij de jongeren kleurde, maar wel zijn merkgenoot Romain Delhez. De 22-jarige piloot nam op de eerste proef, verreden in erg verraderlijke omstandigheden, meteen de leiding bij de jongeren en hij zou die koppositie niet meer afstaan tot de finish. Een erg knappe prestatie van de Luikenaar in zijn tweede rally met de ex-Bruno Thiry Opel Adam R2. Delhez werd dan ook extra in de spotlights gezet met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Rally van Haspengouw 2016.

"Ik heb het afgelopen seizoen het de Franse Opel Adam Cup gereden. Met 15 deelnemers aan de start, ligt het niveau erg hoog en zo kweek je snelheid. De R2-versie is een stap hogerop. Het ging uitstekend dit weekend, al mis ik nog ervaring om met de referenties in de klasse te strijden. Volgend seizoen wil ik alvast het volledige Junior BRC rijden met deze Adam R2," vertelde Romain Delhez.

Gert-Jan Kobus liet in de openingsronde meteen twee minuten liggen toen hij zich kort voor de finish in Strée liet verrassen met zijn Fiesta R2. Daarna vond de jonge Nederlander wel het goede ritme, tot de koppeling zondag begaf. De tweede plaats bij de jongeren ging toch naar een Ford-rijder, meer bepaald Amaury Molle.

Kampioen Andy Dewallef eindigde op de vierde plaats, achter Sébastien Bedoret, die ook de overstap maakte naar een R2-versie van de Renault Twingo. Voor Dewallef was het een wedstrijd om te leren: "Het was geen cadeau om zaterdag de Adam R2 te ontdekken op het extreem gladde en modderige parcours. Ik had nog niet voldoende vertrouwen om aan te vallen. Zondag begon ik de Adam al een stuk beter aan te voelen en groeide het vertrouwen. Ik voel wel dat deze Opel een topwagen is. Dat belooft voor volgend seizoen."

In R1 was Anthony Dovifat, vijfde bij de Juniors, ongenaakbaar met de DS 3 R1, een wagen die op het eindpodium van het Junior BRC eindigt dankzij Jelle Vermeire, die derde is gebleven achter kampioen Andy Dewallef en vice-kampioen Polle Geusens, afwezig in Hoei.

De Condroz Rally, de slotwedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, is de lievelingswedstrijd van Vincent Verschueren, maar aan deze editie zal de piloot van GoDrive geen goede herinneringen overhouden. Op de vierde klassementsproef brak de centrale aandrijfas wat meteen het einde van de wedstrijd en het seizoen betekende voor Vincent Verschueren en zijn gelegenheidscopiloot Robin Buysmans.
"Erg jammer, want ik was niet helemaal tevreden over de eerste drie proeven. We hadden teveel onderstuur, zodat ik niet overal voluit kon aanvallen. Ik voelde dat er meer in zat en op het eerste deel van de proef in Marchin leek het beter te gaan. Maar, plots hoorde ik het typische kabaal van een gebroken centrale aandrijfas. Ik ken het geluid, want in Spa brak exact hetzelfde onderdeel. Toen was het een fabricagefout en daar lijkt het deze keer ook sterk op, want de lasnaad is gebroken. Twee keer op een seizoen worden we geveld door een onderdeel dat rechtstreeks van de fabriek komt..."

Voor Vincent betekende deze opgave ook het einde van zijn kansen op de titel van vice-kampioen. Maar, er waren dit seizoen ook tal van hoogtepunten en vooral de bevestiging in de East Belgian Rally dat Vincent het tempo van de snelsten in België aan kan.

"Voor het team is het jammer van die tweede plaats in het kampioenschap, maar niemand kan iets doen aan die twee breuken van de centrale cardan en ook de opgave in de Omloop van Vlaanderen was puur mechanisch. Gelukkig was er die fantastische podiumplaats in Ieper en de schitterende strijd met Kris Princen, Hermen Kobus en Freddy Loix voor de zege in de East Belgian Rally. Kleppers als Princen en Loix af en toe het nakijken geven, dat geeft me ongelofelijk veel voldoening. Hopelijk lukt het me volgend seizoen nog vaker. Afspraak in 2016!"

Dit weekend werd met de Condroz Rally in Hoei het Belgisch rallykampioenschap 2015 afgesloten. Een jaargang die Chris Van Woensel en Rik Snaet snel willen vergeten, want na hun vroege opgave in de East Belgian Rally moest Chris zijn Mitsubishi Lancer WRC opnieuw aan de kant zetten na amper 4 klassementsproeven. Halloween is al voorbij, maar het blijft spoken in de Yokohama Mitsubishi.
Chris en zijn team hebben er nochtans alles aan gedaan om in topvorm aan de start te staan in Hoei. "Na de East Belgian Rally is de wagen enkele weken bij MML in Engeland geweest. Ze hebben lang naar de elektronische storing gezocht en ze vonden uiteindelijk een draadje dat een beetje los was gekomen in een fiche. Toen dat verholpen was, deed de wagen het weer uitstekend. In Engeland werkte alles uitstekend," vertelt Chris, die in Hoei kon rekenen op de bijstand van de ingenieurs van MML.

"Om echt niets aan het toeval over te laten, huurden we de bijstand in van MML. We hadden de beschikking over een servicetruck van MML met daarin een volledige Lancer WRC05 in wisselstukken, zodat we quasi alles zouden kunnen herstellen. Ook de ingenieurs van MML waren van de partij in Hoei. Vrijdag heb ik drie keer de shakedown gereden en de wagen deed het fantastisch. Het vertrouwen was terug voor de start. Op de eerste proef liet ik de wagen afslaan, waardoor we 29" verloren, maar op de tweede proef klokte ik meteen een tweede tijd algemeen, achter Cherain en voor Princen en Lefebvre. Helaas, na een paar kilometer op de derde proef begon de motor weer te haperen. Exact hetzelfde probleem als in de East Belgian Rally. Wanneer we stil stonden, gaf de display aan dat we in 1ste versnelling 10 km/h reden..."

In het servicepark werd gezocht naar de oorzaak van het probleem, maar zelfs de techneuten van MML konden het spook niet van onder de motorkap verjagen. "Om moedeloos van te worden. Tegen dergelijke pannes sta je machteloos zo lang je de oorzaak niet gevonden hebt. We gaan de volledige kabelboom vervangen... Het is bijzonder jammer dat we dit seizoen nog geen enkele keer het potentieel van de Lancer konden tonen. Hopelijk hebben we in 2016 meer geluk..."

De 42ste Condroz Rally presenteerde een schitterend startveld, maar toch werd de wedstrijd vanaf de tweede klassementsproef overtuigend gedomineerd door Cédric Cherain. Vooraf werd de Luikenaar getipt als favoriet, maar het was de allereerste keer dat hij met een DS 3 WRC aan de start kwam. Cherain had slechts één klassementsproef nodig om de wagen onder de knie te krijgen en vanaf dat moment controleerde hij de wedstrijd.
"Het was een prachtig cadeau van mijn sponsors en team D-Max om me met de DS 3 WRC te laten rijden en ik wilde zo lang mogelijk van het geschenk genieten," lachte Cédric Cherain, die eerder dit jaar ook de Rally van Wallonië won, maar enkel na een foutje van Freddy Loix bij een tijdscontrole. Deze zege was veel mooier. Onze aanpak was de juiste: eerst de auto leren kennen en dan aanvallen. Na deze wedstrijd kan ik enkel zeggen: wat een machine, die DS 3 WRC!"

Mogelijk had Chris Van Woensel een stevige concurrent kunnen worden, maar de Mitsubishi-piloot viel na een tweede tijd op de tweede proef uit met een elektronisch probleem. Voor de R5-piloten was het onbegonnen werk om de krachtigere WRC van Cherain bij te benen, al hielden Junior-wereldkampioen Stéphane Lefebvre (DS 3 R5) en Kris Princen (Peugeot 208 T16) de spanning er lang in. Lefebvre, genavigeerd door Pieter Tsjoen, was de eerste die moest afhaken door een lekke band in Marchin. De Fransman bleef wel agressief aanvallen en dat werd bekroond met de tweede plaats algemeen, want zaterdagavond moest ook Kris Princen vooraan afhaken. De Peugeot-piloot amuseerde zich en bestuurde zijn Peugeot op de limiet, maar een gedwongen bandenwissel in Marchin kostte 5 minuten, waardoor hij pas 8ste werd. Ondertussen was Vincent Verschueren, ook volop in de running voor het podium, uit de wedstrijd verdwenen door een gebroken centrale aandrijfas.

De strijd voor de derde plaats werd een WRC-duel tussen Yves Matton, de patron van Citroën Racing aan het stuur van een DS 3 WRC, en David Bonjean, die opteerde voor een Citroën C4 WRC. Na een sterke zaterdagavond, leek Bonjean goed op weg naar het podium, maar zondag bleef Yves Matton aandringen. Bonjean ging in de fout in Lavoir, waardoor Matton een plaatsje won, maar door een afgebroken versnellingsbak in zijn DS 3 WRC ging de derde plaats toch naar David Bonjean. Matton tuimelde op de slotproef nog naar de 5de plaats, achter de revelatie van de wedstrijd, Xavier Baugnet met de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.

Benoît Allart eindigde op een mooie 6de plaats met zijn Fabia WRC, voor Guillaume Dilley, die zijn debuut met een DS 3 R5 bekroonde met de titel van vice-Kampioen van België. De top 10 wordt vervolledigd door  Kris Princen, die zondag het massaal opgekomen publiek verwende met een flinke portie spektakel, Jourdan Serderidis en Olivier Collard. Viervoudig WTCC-wereldkampioen Yvan Muller viel door een lekke band net buiten de Top 10.

Bij de voortrekkers was Kevin Demaerschalk, 14de algemeen tussen het 4x4-geweld, weer outstanding met zijn DS 3 R3T. In R2 ging de zege naar Cédric De Cecco, maar de eindzege in de Peugeot 208 Rally Cup ging naar Victorien Heuninck. In het Junior BRC ging de zege in de slotmanche van het seizoen naar Romain Delhez die een prima wedstrijd reed met zijn Opel Adam R2.

Na prachtige podiumplaatsen in Ieper en Sankt-Vith, wil Vincent Verschueren dit weekend het seizoen in het Belgisch kampioenschap afsluiten met een topprestatie in de Condroz Rally. Op zijn lievelingsparcours wil Vincent, deze keer bijgestaan door Robin Buysmans, zich nog eens meten met de andere R5's en vooral een gooi doen naar de titel van vice-Kampioen van België.
In de East Belgian Rally was onze DS 3 R5 beresterk en ik wil die lijn graag doortrekken in de Condroz, mijn lievelingswedstrijd," vertelt Vincent. "Als het droog blijft, dan zullen de WRC's moeilijk te volgen zijn. Het vermogen speelt een grote rol op dit parcours. Maar, we zitten natuurlijk wel beter in het ritme dan sommige piloten die met een WRC aan de start komen. Sommige stroken onverhard liggen er wel slecht bij. Hopelijk spelen ze geen beslissende rol, want je kan er veel verliezen door een lekke band."

Mogelijk krijgen we wisselvallig weer dit weekend in de regio van Hoei. "Daarom zou ik graag vooraf eens in de regen rijden met de DS 3 R5 in zijn huidige configuratie om te voelen hoe de wagen reageert. In elk geval gaan we de shakedown rijden om goed voorbereid aan de start te komen," vervolgt Vincent, die zal rijden samen met Robin Buysmans.

"Veronique had me vorig jaar, toen de kalender bekend werd gemaakt, al gezegd dat ze de Condroz om professionele redenen niet zou kunnen rijden. Aanvankelijk was het de bedoeling om samen met Stéphane Prévot te rijden, maar de Condroz bleek heel moeilijk in te passen in zijn agenda. Ik zal nu rijden met Robin Buysmans, een copiloot die ook enorm veel ervaring heeft. Ik heb tijdens de verkenningen al gemerkt dat het goed zit."

Vincent Verschueren strijdt dit weekend voor de titel van vice-Kampioen van België. Daarvoor moet hij het duel winnen van Guillaume Dilley, die zijn debuut maakt met een DS 3 R5.

"Ik wil niet teveel denken aan het kampioenschap, maar gewoon mijn eigen wedstrijd rijden, zo hard mogelijk trappen en zien waar we eindigen. Ik verwacht dat Kris Princen de te kloppen man zal zijn in R5, maar het is een lange wedstrijd..."

Veel onbekende factoren, maar het potentieel is zeker !

Het Renties Racing Team staat dit weekend voor een nieuwe uitdaging. Na de schitterende tweede plaats in de Omloop van Vlaanderen, worden de kleuren van Renties niet langer verdedigd door Didier Duquesne. In de Condroz Rally zal Filip Cuvelier de nota's lezen voor Xavier Baugnet, die met ambitie aan de start komt in zijn thuisrally.

"In feite is het zelfs nog anders, want de Renties Fiesta R5 is verhuurd, zoals van bij het begin van het project de bedoeling was, aan Etienne Monfort. Omdat de deelname van Xavier Baugnet en mezelf pas later rond geraakte, hebben we de Fiesta R5 van de Fransman Maurin gehuurd. Een Ford Fiesta R5 met dezelfde specificaties, want de wagen werd een week voor de onze geleverd," vertelt Filip Cuvelier, die in Hoei voor de eerste keer de nota's in het Frans zal lezen.

"Ik kijk wel uit naar deze nieuwe uitdaging met een jonge, talentrijke piloot," vervolgt Filip. "Het is wel een serieuze aanpassing om de nota's in het Frans te lezen, zeker omdat het notasysteem van Xavier ook volledig anders is. Maar, het gaat zeker lukken."

Voor Xavier Baugnet wordt het een tweede optreden met een topwagen van de nieuwe generatie. Precies een jaar geleden reed Xavier de Condroz Rally ook met een Fiesta R5.

"Ik vrees dat ik misschien wel wat ritme zal missen," vertelt Xavier.  "Mijn enige wedstrijd in 2015 was de Rally van Wallonië met een Fiesta R2, maar dat is ook al geleden van eind april. Ik kijk zeker uit mijn tweede kans met een Fiesta R5. We gaan nog even testen voor de wedstrijd om de wagen terug onder de knie te krijgen. Er staan heel wat grote kanonnen aan de start in Hoei.  In principe zijn de WRC's bij droog weer oppermachtig, maar de voorspellingen evolueren naar wisselvallig weer. Hoe moeilijker de omstandigheden, hoe beter voor de R5's, maar zelfs als het droog blijft zijn de proeven erg glad in de Condroz. Ik kijk in de eerste plaats uit naar de strijd met de andere Ford Fiesta's R5."

"Ik denk dat we vooral uit moeten kijken in Marchin, waar het belangrijk zal zijn om lekke banden te vermijden op het onverhard. Er zijn nogal wat onbekende factoren dit weekend: de nota's in het Frans, een ander notasysteem, Xavier die de auto weer moet leren kennen,... Maar, ik ben wel van één zaak zeker: het potentieel is aanwezig om een mooi resultaat te realiseren," besluit Filip Cuvelier.

Na goedkeuring door de FIA heeft Eurosport Events de kalender van het FIA European Rally Championship onthuld. De Kenotek Ypres Rally zal in 2016 verreden worden van 23 tot 25 juni. De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally blijft vanzelfsprekend een van de klassiekers van het Europees kampioenschap.

Eurosport Events heeft een kalender van het FIA European Rally Championship gepresenteerd met 10 wedstrijden. Tussen de wedstrijden zit telkens een pauze van minstens drie weken, zodat de teams logistiek niet in de problemen komen, terwijl er ook geen samenloop is met wedstrijden van het Wereldkampioenschap Rally. De kalender telt twee wedstrijden die er vorig jaar niet bij waren: de Rally Islas Canarias, een oude bekende die zijn comeback maakt op Europees niveau, en de Rajd Rzeszowski, een opwindende asfaltrally in Polen.

De Kenotek Ypres Rally, verreden van 23 tot 25 juni, is de 6de manche op de kalender die 5 asfaltwedstrijden en 5 gravelwedstrijden telt. Ieper is trouwens ook een manche van het populaire FIA ERC Junior Championship.

De kalender van het FIA European Rally Championship 2016

5-7/2                     Rally Liepäja (Letland, gravel, Junior)
11-13/3                Rally Islas Canarias (asfalt)
7-9/4                     Circuit of Ireland Rally (asfalt, Junior)
6-8/5                     Acropolis Rally (gravel)
2-4/6                     SATA Rallye Açores (gravel, Junior)
23-25/6                Kenotek Ypres Rally (asfalt, Junior)
15-17/7                auto24 Rally Estonia (gravel, Junior)
5-7/8                     Rajd Rzeszowski (Polen, asfalt)
26-28/8                Barum Czech Rally Zlin (asfalt, Junior)
24-25/9                Cyprus Rally (gravel)

Het Belgisch rallykampioenschap wordt traditioneel afgesloten in de omgeving van Hoei met de Condroz Rally. Freddy Loix is al zeker van de Belgische rallytitel, Andy Dewallef is de Junior-kampioen van 2015 en het merk DS is Belgisch kampioen bij de Constructeurs, maar in Historic ligt de titelstrijd nog helemaal open. Zondag zullen we weten wie Dirk Deveux opvolgt op het palmares : Stefaan Stouf, Jens Maes of Pieter-Jan Maeyaert. Voor elk van hen zou het de eerste Belgische rallytitel zijn.
Met drie overwinningen op zijn palmares, start Stefaan Stouf als titelfavoriet. Op het snelle parcours lijkt zijn Porsche bovendien een ideaal wapen bij droog weer, maar in wisselvallige weersomstandigheden zijn de pk's moeilijker te temmen.

Pieter-Jan Maeyaert had geen titelaspiraties in zijn eerste seizoen, maar na een tweede plaats in de East Belgian Rally is de Escort-piloot wellicht de gevaarlijkste titelrivaal voor Stouf. Jens Maes, die met zijn Ascona in 4 wedstrijden punten scoorde, terwijl de twee andere titelkandidaten slechts drie scores achter hun naam hebben, behaalde in de Rally van Wallonië zijn beste resultaat met een onverhoopte tweede plaats.

Naast de titelstrijd is het grote debuut van de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe de grote attractie in Historic. Nadat de Celica een heel kort optreden maakte op de shakedown voor de Ypres Historic Rally, bleef het lang stil, maar de voorbije dagen werd de Celica 4WD klaargestoomd voor het grote debuut in Hoei. Helaas is speelkameraad Paul Lietaer er niet bij met zijn Subaru Legacy RS.

De affiche voor de slotmanche van het Historic BRC is trouwens goed gevuld. De winnaar van de Rally van Wallonië, Christophe Demortier, is er opnieuw bij, net als Stefaan Prinzie en voormalig Belgisch kampioen Stephen Vankemmel (Opel), Wim Soenens en Marijn Hoens (Ford), Patrick Mylleville en Jehan-Félix Brasseur (Porsche) en Guino Kenis (BMW).
Een gevarieerd startveld voor een grandioze finale!