Afgelopen weekend stond de ORC Canal Rally op het programma. Het snelle parkoers ligt ons goed en we waren vast besloten om een top prestatie neer te zetten! De eerste ronde verloren we hier en daar nog wat tijd doordat de banden niet wilden meewerken. Het leverde enkele flinke schuivers op maar toch konden we als 2e algemeen op slechts 7 sec van de leider in div. 1-2 terug naar de service. Voor de tweede ronde werd ander rubber gemonteerd en met twee besttijden op rij kwamen we op slechts 2 sec van leider Denys. Helaas voor de strijd werd deze door een norm tijd benadeeld waardoor we de leiding konden overnemen. Om geconcentreerd te blijven bleven we aanvallen en konden we de voorsprong stelselmatig nog vergroten tot 44 sec. Uiteindelijk werden we afgevlagd als 1e in div. 1-2 en 15e algemeen. Een topprestatie mogelijk gemaakt door de perfecte werking binnen het team, onze partners en de vele supporters die ons stonden aan te moedigen!

Van de eerste tot de laatste meter zorgde de ORC-rally Historic voor spanning en spektakel. Met als apotheose twee piloten die in dezelfde tijd finishen, en dat na 12 hard bevochten klassementsproeven.

Didier Vanwijnsberghe leek het best uitgeslapen bij de start zondagmorgen. Op KP Hulste klokte hij meteen de scratch, en rechtstreekse tegenstanders als Wim Decock en Chris Debyser kregen al een tik van 10 seconden om de oren. Een besttijd die zeker nog verdere gevolgen zou hebben.....

Maar op de proef van De Ginste schoof Didier rechtdoor, en verloor een dikke halve minuut. Dat deed hem meteen naar de 8ste plaats zakken in het klassement, met een 23-tal seconden achterstand op de nieuwe leider Decock. Vanaf toen begon voor de Escort-rijder een helse achtervolgingsrace op de Porsche. Ronde per ronde knabbelde Didier van zijn achterstand weg. Van 17 seconden na de eerste ronde al over 11 tellen na de tweede ronde, tot nog 3 seconden net voor het ingaan van de laatste ronde. Op Hulste bleek de Escort vier tellen rapper dan de Porsche, zodat Didier de leiding nam met 1 seconde. Op de lange proef van De Ginste klokten beide kemphanen dezelfde tijd af, zodat de proef in Wielsbeke het eindverdict zou moeten vellen. Van een pure thriller gesproken !

Het duo Vanwijnsberghe-Snoek perste er nog eens alles uit en zette met 3.36 hun beste tijd van de dag neer op die proef. En dan was het angstvallig afwachten tot de Porsche van Wim Decock over de finish ging. Hij deed dit een seconde vlugger, zodat beide piloten ex-aequo finishten. Ze vielen mekaar sportief in de armen, en niemand wist echt wie er nu gewonnen was. Maar het reglement bracht al vlug uitsluitsel, dat bij gelijke stand, de tijd van de eerste kp doorslaggevend was. Wat meteen een nieuwe overwinning in de ORC-rally betekende voor Didier Vanwijnsberghe.

Zowel Didier Vanwijnsberghe en Paul Snoeck als hun Ford Escort toonden aan dat ze klaar zijn voor de volgende strijd, de Ypres Historic Rally. Daarin zal het duo aantreden in het FIA-gedeelte, en de strijd aanbinden met kleppers als Paul Lietaer (Ford Escort), Patrick Snijers (Porsche 911), Stefaan Stouf (Ford Escort), Fredericq Delplace (Porsche 911) en een rits buitenlanders, onder aanvoering van de Italiaan Enrico Brazzoli (Lancia Rally 037).

Terwijl vooraf iedereen inzette op winst voor Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) of Erik van Loon (Ford Focus WRC), was Bob de Jong afgelopen weekend de lachende derde. De Essenaar, genavigeerd door Björn Degandt, stuurde onverstoord zijn Mitsubishi Lancer WRC05 naar de algemene winst in de ELE Rally. Een schitterend resultaat met de verouderde WRC. Het Muc-Off/Mechanix Rally Team staat hiermee dik aan de leiding in het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Op vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni werd rondom Helmond en Eindhoven de 49ste ELE Rally verreden. Om 19.30 uur op vrijdagavond reed de eerste deelnemer over het startpodium om te beginnen aan de Brabantse klassieker, die dit jaar uit 19 proeven bestond. Vooraf waren de prognoses vooral in het voordeel van de kemphanen Jeroen Swaanen, die een potente C4 WCR met de laatste specificaties naar de start bracht, en Erik van Loon, met de meest recente versie van de Ford Focus WRC09. Het was echter Bob de Jong die, genavigeerd door Björn Degandt, al op de eerste klassementsproef genadeloos toesloeg met zijn gedateerde Lancer WRC. Ook de tweede proef, Somerlo, was een prooi voor Bob. Na slechts twee proeven stond de equipe al 13.4 seconden voor Swaanen, de gedoodverfde winnaar. Uiteindelijk parkeerden De Jong en Degandt vrijdagnacht na vier proeven de Lancer met een voorsprong van 15,2 seconden op Swaanen in het wachtpark. Erik van Loon moest helaas op proef vier opgeven. Hij schoot van de weg en belandde in een greppel. Na de vier vrijdagproeven werd de derde plek in het klassement bemand door Piet van Hoof met de vreselijk snelle Evo IV, 1m01s achter Bob. “Het was een heerlijk gevoel om de auto met een voorsprong in het nachtpark te plaatsen, maar de genadeslag van de ELE Rally valt altijd op de zaterdag. Ik wist dat we nog 15 proeven te gaan hadden en er van alles kon gebeuren,” aldus de onverstoorbare De Jong.

Zaterdag startten de deelnemers om 09.30 uur om te beginnen aan de eerste vijf proeven, die zonder service ertussen afgelegd moesten worden. Hier werd strategie belangrijk. “In overleg met Björn koos ik voor harde banden. Het was niet al te koud en de laatste proef van de boucle was Strijpse Kampen, een bandensloper. Dat betekende dat ik de eerste proef waarschijnlijk wat zou laten liggen, maar op Strijpse Kampen toe kon slaan.” Die strategie pakte goed uit. De Jong verloor op de eerste zaterdagproef 2.5 seconden, maar daarna kon hij zijn voorsprong uitbouwen. Na 9 proeven was zijn voorsprong op Swaanen opgelopen tot 20.3 seconden. Op de volgende proef, Spoordonk, gaf de Jong echter weer iets van zijn voorsprong weg. Bij de start, over het erf van een bestratingsbedrijf, verremde hij zich en verspeelde een kostbare 10 seconden. Swaanen rook bloed en zette de achtervolging in. De volgende twee proeven noteerde Swaanen een scratch en had hij zijn achterstand op De Jong gereduceerd tot 11.9 seconden. Toen de proef Spoordonk vervolgens weer werd verreden, besloot de man uit Vessem vol in de aanval te gaan. Helaas belandde hij iets naast de weg, verloor de controle over de C4 en crashte. De weg lag vrij voor Bob. “Ontzettend jammer, want het is veel leuker om te vechten voor de winst. Toen Jeroen uitviel op proef 13, viel de spanning weg. Ik had een voorsprong van meer dan twee minuten op nummer twee, Jasper van den Heuvel. Het was dus zaak om geconcentreerd te blijven en de auto heel naar de finish te brengen.” Dat lukte. De equipe reed de wedstrijd gecontroleerd uit en rond middernacht was de algemene winst een feit. Tweede werd Jasper van den Heuvel met zijn Mitsubishi Lancer Evo X (+3m01s) en Arjen de Koning (Evo 7) maakte het podium compleet, hij eindigde op ruim 7 minuten van de algemene winnaar, De Jong. De volgende rally voor het team is de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Etten-Leur. Daarover later meer.

Het was een ware slijtageslag, de 49ste editie van de ELE Rally die afgelopen weekend verreden werd. Het Fabory Rallyteam, met Johan Faes achter het stuur en Arie Lekkerkerker die de notes voorleest, reed echter onverschrokken door over de 19 klassementsproeven rondom Helmond en Eindhoven. Uiteindelijk reed de equipe de Mitsubishi Lancer Evo IX als vierde algemeen en tweede groep N over het finishpodium van hun thuiswedstrijd. Een fantastisch resultaat. Vrijdagavond om 19.30 uur ging de 49ste editie van de ELE Rally van start. De deelnemers kregen die avond 4 klassementsproeven voorgeschoteld. Met startnummer 15 op de deuren gingen Faes en Lekkerkerker de strijd aan met de overige deelnemers in de standaardklasse, groep N. De equipe begon voorzichtig. Faes vertelt: “Ik wilde geen fouten maken of lek rijden op vrijdagavond waardoor ik met een grote achterstand aan de vijftien proeven van de zaterdag zou moeten beginnen.” Na vier proeven plaatste de equipe de Lancer Evo 9 als achtste algemeen en vierde groep N in het nachtpark. “Van Van den Heuvel weten we dat hij supersnel is, maar ook Antoine van Ballengooien en Henk Vossen gingen opvallend hard. Steeds vaker blijkt duidelijk dat de Evo X’en verder doorontwikkeld zijn. Op proeven met lange halen als Asten moet ik veel tijd toegeven, die tijd rijd ik op de technische proeven als Somerlo dan weer dicht. Hierdoor moest ik met een grotere achterstand dan de bedoeling was beginnen aan de zaterdagproeven.”

Zaterdag stonden de resterende vijftien klassementsproeven op het programma. Faes lag 1,5 minuut achter Van den Heuvel, 33 seconden achter Antoine van Ballengooien en 29 seconden achter Henk Vossen. Hij zag zich dan ook genoodzaakt in de achtervolging te gaan. “Ik richtte mijn pijlen op Van Ballengooien en Vossen. We reden steeds een paar seconden van onze achterstand af, maar het was niet genoeg om het gat te dichten. Ik wist echter dat ik het verschil op de proeven Strijpse Kampen en Wintelre kon gaan maken,” blikt Faes terug. Op proef zes moest Antoine van Ballengooien de strijd staken. Faes analyseert: “Na proef 15, met nog vier proeven te gaan, had Vossen een voorsprong van 16 seconden over. Hij voelde onze druk opgevoerd worden. Zowel op Sint Oedenrode als Son reden we vervolgens exact dezelfde tijd, op de tiende seconde nauwkeurig. Het kwam dus op de laatste twee proeven aan. Op de een-na-laatste proef liet Vossen zich verleiden tot een foutje waardoor hij zijn oliekoeler beschadigde en de handdoek in de ring moest gooien. Door het uitvallen van Henk was de spanning weg, waardoor we de laatste proef alleen maar gecontroleerd uit hoefden te rijden.”
Uiteindelijk reden Faes en Lekkerkerker als tweede groep N, achter Jasper van den Heuvel, en met een prachtige vierde plaats algemeen over het finishpodium. “Het was een harde strijd. Ik heb de hele dag enorm moeten knokken en ervoor moeten waken geen fouten te maken,” aldus een tevreden Johan Faes. Met deze vierde plek algemeen heeft het team goede zaken voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap kunnen doen, aangezien de nummers twee en drie zich hiervoor niet ingeschreven hebben. “We zijn enorm blij met dit resultaat tijdens onze thuiswedstrijd. Het serviceteam heeft weer goed werk geleverd en de auto hield zich prima. We kijken uit naar de volgende wedstrijd,” besluit Lekkerkerker.

Aankomend weekend, vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni, wordt de 49ste editie van de ELE Rally verreden. Negentien klassementsproeven, met een totale lengte van 190 kilometer, vormen het decor van een van de mooiste rally´s van Nederland. Johan Faes en Arie Lekkerkerker van het Fabory Rallyteam staan met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start om de strijd met de overige groep N-rijders aan te gaan. Na de Sezoensrally, waar de equipe door een kapotte stuurbekrachtiging uitviel, is de auto weer volledig nagelopen en op punt gezet.

De ELE Rally heeft alles in zich. De landelijke proeven voeren de deelnemers over asfalt, klinkerweggetjes en onverhard. Verder zijn er proeven over industrieterreinen en wordt een aantal proeven in het donker verreden. Het is een echte klassieker die een warm plekje heeft in het hart van menig rallyfan en rallyrijder. Ook Johan Faes koestert warme herinneringen aan de rally. “De ELE Rally is mijn thuiswedstrijd en heeft er zelfs voor gezorgd dat ik verliefd werd op het rallyrijden. Toen ik jong was, werd er nog ’s nachts gereden en kwamen de auto’s ook door mijn woonplaats, Reusel, knallen.”

Vrijdagavond beginnen Faes en Lekkerkerker, met startnummer 15 op de deuren van hun Evo, rond 19.45 uur aan hun Brabantse avontuur. Die avond rijden ze de proef Asten twee keer en de proef Somerlo twee keer. Rond middernacht plaatsen ze de Mitsubishi in het wachtpark in Helmond.

Zaterdag staan de resterende vijftien proeven op het programma. De deelnemers gaan om tien uur van start met de proeven Vlierden en Stiphout. Na beide proeven twee keer te hebben gereden, rijden de rallyauto’s naar de service in Eindhoven. Vervolgens staan de proeven rondom Eindhoven op het programma: Strijpse Kampen, Spoordonk, Wintelre, St. Oedenrode en Son. Vooral de klassementsproef Wintelre doet menig rallyhart sneller kloppen. “Het is vrij on-Nederlands dat een proef door een dorp loopt. Bovendien bevat Wintelre lange stukken onverhard, waaronder erg mulle, zanderige delen, ” aldus navigator Lekkerkerker.

Faes en Lekkerkerker leiden de standaardklasse in het kampioenschap en willen tijdens hun thuiswedstrijd hoge ogen scoren. “In 2011 hebben we hier de groep N gewonnen. Dat is nu ook het doel natuurlijk, maar we hebben altijd sterke concurrentie in de ELE Rally. Het is een lange wedstrijd met wisselende ondergronden waar de snelheden hoog oplopen. Er zitten behoorlijk lange rechte stukken in, die afgewisseld worden door korte technische situaties. Het is belangrijk om niet alleen hard te rijden, maar ook twee dagen scherp en geconcentreerd te blijven en de auto heel te houden. Met name tijdens de avondproeven zal het verschil worden gemaakt,” blikt Faes vooruit.

Wilt u genieten van de actie en het spektakel van de rallysport? Het is absoluut de moeite waard om een kijkje te nemen bij de ELE Rally. Er zijn meerdere rondkoersen, dat betekent dat u de rijders meerdere keren achtereen langs kunt ziet komen. Bovendien bent u altijd welkom op de service van het team. De koffie staat klaar!

Wedstrijddetails ELE Rally 31 mei – 1 juni 2013

  1. Aantal klassementsproeven 19
    Totaal aantal wedstrijdkilometers 190 km

Type wegdek 88.9% verhard
Startnummer Fabory Rallyteam 15

Website organisatie www.elerally.nl

De BMA Porsche van Deveza en Tezenas du Montcel op 1" van de zege!tiende scratch, zonder echt aan te vallen. Daardoor liepen we 39 seconden in op Vaison, op dat moment tweede. Omdat ik de laatste proef van 30 km over brede en mooie wegen wel kon waarderen, vertelde ik Vaison dat hij best een tandje bij zou steken, want dat ik nog iets zou proberen... Na 10 km zagen we de Mazda van Philippe Gache, de leider, langs de kant van de weg staan. Kortsluiting onder de helm... Mijn copiloot riep: go! Op de rest van de proef hebben we zwaar aangevallen, net zoals in het Frans kampioenschap. We vlogen tot aan de flying finish en we haalden het maximum uit de BMA Porsche! We moesten 1'18" goed maken op één proef en we pakten... 1'17" terug! Maar, van teleurstelling is geen sprake. We mikten op de top 10 bij ons debuut in deze discipline, maar we kwamen heel dicht bij de overwinning! Wat een mooie rally, wat een prachtige auto en wat een plezier! »
De uitzonderlijke prestatie van Deveza en Tezenas du Montcel was enigszins een troost voor de vorige winnaar van de Historic Rally van Marokko, Bernard Munster, die na een vlucht met zijn nieuwe Porsche 911 moest opgeven. « Wat Alain en Guy hebben gerealiseerd bij hun debuut in Afrika is gewoon fantastisch, analyseert Bernard. Het bewijst nog maar eens dat onze auto's heel competitief zijn in dit soort wedstrijden. Samen met Johan Gitsels had ik minder geluk. Door problemen met de ontsteking verloren we meteen 9 minuten. Op de tweede proef dachten we dat we verkeerd gereden waren. We keerden terug, waarna we weer op het juiste traject kwamen door een andere deelnemer te volgen. In een lange rechtse lieten we ons verrassen op een top, die we veel te snel namen. De wagen ging over de kop en het avontuur was veel vroeger afgelopen dan gepland ! »
Bernard Munster kon zich vanaf dat moment concentreren op zijn rol als team-manager. De teambaas onderlijnt de prestaties van de auto's ingezet door BMA, technisch bijgestaan door Lionel Hansen en door het sympathieke kleine team M-Race Tech, gerund door Jean-Yves Maelfait en Vicky Vandewalle. BMA heeft al enkele jaren een succesvolle joint-venture met dit team...
« De ex-de Mevius 911, twee keer winnaar in Marokko, werd bestuurd door Patrick Borne, een Fransman die in Marokko woont en die voor de eerste keer met een Porsche reed, met de Belg Filip Deplancke als copiloot. Ze verloren een beetje tijd door een probleem met de ontsteking en een gebroken gaskabel. Maar, ze stonden voortdurend in de top 10 en reden heel mooie tijden, vervolgt Bernard. Ze sloten de wedstrijd af met een prima resultaat. De Fransman Kicq, genavigeerd door mijn vrouw Andrée Hansen, eindigde na een regelmatige wedstrijd op de 13de plaats. Die auto zien we trouwens in november terug in de East African Safari Classic, maar dan met Alain de Mevius, de neef van Grégoire, aan het stuur. André Lausberg en Eric Gressens reden ook sterke tijden, maar zij maakten een inschattingsfout op de laatste proef, waardoor de Porsche 911 over de kop vloog. Jammer... »
Net zoals in de Legend Boucles de Spa, strandde BMA op een zucht van de overwinning in de Historic Rally van Marokko, wat bewijst dat de wagens van BMA erg competitief zijn in historic rally's. Opdracht volbracht, eens te meer. Alain Deveza zien we trouwens zeker terug in de toekomst in dit soort wedstrijden. Ongetwijfeld in de kleuren van BMA...

De eerste drie meetellende wedstrijden voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) zijn inmiddels verreden. Bob de Jong, die dit seizoen samen met Kees Hagman opnieuw de witte Mitsubishi Lancer WRC bemant, ligt na deze eerste drie rally’s eerste in het kampioenschap. Een terugblik van het Muc-Off/Mechanix Rally Team op het seizoen tot dusver.

Tank S Rally
De eerste wedstrijd op de Nederlandse rallykalender was de Tank S Rally in maart. Na een afwezigheid van ruim een half jaar kon navigator Kees Hagman eindelijk weer op de hotseat van de Lancer plaatsnemen. De equipe voelde elkaar meteen weer goed aan en de samenwerking verliep vanaf de startstreep uitstekend. De auto was er echter nog niet helemaal klaar voor. “De stuurbekrachtiging ging direct na de start van de eerste proef kapot, waardoor we de eerste drie proeven veel tijd verloren. Dat was natuurlijk een frustrerende start van het seizoen voor ons. Gelukkig konden de jongens het euvel op de service verhelpen en de rest van de rally verliep uitstekend,” blikt De Jong terug. De equipe stuurde de Muc-Off/Mechanix WRC vaardig over de proeven en eindigde op een schitterende 2de plaats algemeen, achter Dennis Kuipers.

Rallye de Wallonie
Na de Tank S Rally volgde in april de Rallye de Wallonie. Een mooie, lange, zware en technische wedstrijd waar Bob nog niet eerder aan de start had gestaan. “Het rijden ging echt lekker. We hebben een mooi gevecht gehad met Stephane Lhonnay (Skoda Octavia WRC) en David Bonjean (Peugeot 307 WRC). Helaas kon ik aan het eind Bonjean net niet voorblijven. Onze focus lag echter op het Nederlandse klassement en daar hebben we weer goede zaken kunnen doen.” Uiteindelijk werden De Jong en Hagman 4e algemeen, 2de Nederlander. Eerste Nederlander was Dennis Kuipers, die als 2e eindigde en daarmee de leiding in het ONRK stevig in handen had.

Sezoensrally
Half mei was het dan tijd voor de Sezoensrally rondom het Belgische Bocholt. Ook deze rally had Bob nog niet eerder gereden. Een van de bijzondere kenmerken van de Sezoensrally is de ondergrond: een groot deel van de proeven wordt over maaskiezel – rollende steentjes op gravel - verreden. Het slechte weer tijdens de verkenning zorgde ervoor dat het onverhard er al slecht bij lag voordat de wedstrijd goed en wel begon. “Een gevaarlijke rally: met zulke hoge snelheden over het vreselijk slechte onverhard rijden is geen sinecure.” De mannen reden een goede wedstrijd, maar kregen te kampen met een lekke band en een paar remfoutjes. Uiteindelijk was opnieuw een 4de plek algemeen het resultaat, achter Loix, Wevers en Van Loon. Doordat Dennis Kuipers ervoor koos deze rally niet te rijden en Wevers en Van Loon zich niet hebben ingeschreven voor het ONRK, hebben Bob en Kees nu de leiding in het ONRK in handen!

Nog vijf wedstrijden op de kalender
Er staan nog 5 wedstrijden op het programma voor team, te beginnen met de ELE Rally op 31 mei en 1 juni. “Voorgaande jaren had ik technische problemen en wist ik de eindstreep niet te halen. Dit keer ben ik vastbesloten te finishen en de leiding in het ONRK te verstevigen, hopelijk neem ik het pechduiveltje niet mee naar Helmond. Ik zal voor een keer niet genavigeerd worden door Kees Hagman, die verhinderd is, maar door de navigator van mijn vader, Björn Degandt.” Na de ELE Rally volgen de GTC Rally Etten-Leur (12/13 juli), Omloop van Vlaanderen (6/7 september), Hellendoornrally (20/21 september) en Euregio Rally (2/3 november). Daarover later meer. Voor meer informatie over de ELE Rally kunt u terecht op de website van de organisatie, www.elerally.nl.

Wat is het lang geleden dat ik voor het laatst een rally heb gereden, en wat kijk ik uit naar de ELE Rally! De Altena Rally 2012 was m’n laatste wedstrijd. Al weer meer dan 6 maanden geleden. Hoog tijd voor actie dus!


Sportman wil tegenstanders

Het zal zonder twijfel een spektakel worden rondom Helmond. Helemaal nu Erik van Loon ook tot de tanden toe bewapend naar de Brabantse rallyklassieker komt. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind het geweldig dat Erik van de partij is. Dat hij met een hele dikke Focus in 2009-specificaties aan de start verschijnt maakt het alleen maar mooier. Als sportman wil je namelijk altijd tegenstanders van formaat.
Overigens moeten ook de andere rijders niet worden vergeten. Bob de Jong is bezig aan een sterk seizoen, gaat aan leiding in het kampioenschap en zou vrijdag en zaterdag zomaar eens voor een verrassing kunnen gaan zorgen. Dan is er ook nog Piet van Hoof, die in zijn eigen achtertuin altijd snel is.

Doel: winnen! Hoe de stand zaterdagavond is na de laatste proef op het industrieterrein bij Son, durf ik niet te voorspellen. Ik kan wel zeggen dat ik van start ga met maar één doel: winnen. Het zou absoluut geweldig zijn als we voor de tweede keer op rij de beste zouden zijn in ELE Rally. Ook voor mijn trouwe sponsors Axians ICT, Capi Europe, Van Vliet Transport en Imex. Overigens rijdt dit weekeinde een tweede auto in Imex-kleuren: Pieter van Gompel start met een Prodrive BMW E30 M3 uit de stallen van Hans Weijs Motorsport.


Testen met C4.
In de aanloop naar de wedstrijd gaan we onder leiding van Hans Weijs en zijn team nog testen met de Citroën C4 WRC om een goede setting te vinden voor het gladde Nederlandse asfalt. Wat mij meteen de kans geeft om de Franse world rally car te leren kennen. Ik ben heel benieuwd. Dankzij deze voorbereiding komen Davy (Thierie, navigator, red.), de andere mannen van Imex Racing en ik optimaal geprepareerd aan de start van de eerste van twee thuisrally’s.

U bent a.s. zaterdag 1 juni van harte welkom op de Mostheuvel 27A te Wintelre Deze dag gaat het om de klassementsproeven. De eerste race in Wintelre vindt plaats om 16.00 uur. Vanaf 14.00 bent u welkom. Wees op tijd! Na 15.00 uur kunt u niet meer met de auto op het aangegeven adres komen. De tweede race vindt plaats om 19.00 uur. Natuurlijk is deze middag voorzien van een hapje en een drankje, ook is er een snackkraam aanwezig voor de fans, supporters, vrienden en genodigden van het Imex Racing team. Voor onze jeugdige supporters is op het eerder genoemde adres en bij het service punt een karikatuur verkrijgbaar van het Imex Racing Team.

Ik heb ontzettend veel zin om een mooie show neer te zetten en hoop jullie vrijdag en zaterdag te mogen begroeten langs de proeven en op het serviceterrein. Meer informatie over de wedstrijd vind je op imexracing.nl, elerally.nl en onze Twitter: twitter.com/imexracing.

Voor de tweede maal dit jaar stonden we aan de start in het criterium met de opel manta .
Bedoeling en streefdoel was de finisch te behalen en me niet teveel van tijden aan te trekken omwille van de tragere wagen waar we nu mee rijden ipv de snelle e30 in het verleden .
We waren in de haspengouwrally al zeer aangenaam verrast met een derde tijd algemeen op de onverharde kp zepperen wat ons toch wat goeie moed gaf voor bocholt .
Kp 1 starten we op het gemak om even terug op ritme te komen en was de tijd zeker niet formidabel . Kp2 veldhoven is half onverhard en dat is mijn ding daarom starte we met het mes tussen de tanden en leverde een zeer
mooie 5 de tijd op en ik had de smaak weer te pakken ! Kp beek bree kwamen we ziendersogen power te kort en verloren we een 40 seconden op de rest .
Kp4 gerdingen moest dus sneller en dat deden we ook met gevolg dat het aan de jump even mis ging . In 4 de vitesse erover eindige dus 40 meter in het veld maar we konden onze weg vervolgen .
Na een warm momentje onder de brug aan de finisch besloten we toch een beetje te gaan lossen in de volgende boucle's .
Desondanks verliep alles vlekkeloos en werd ons werk nog bekroond met weer een derde tijd algemeen op de laatste kp .We zijn zeer tevreden met de resultaten met onze oude manta met slechts 140 a 150 pk dat we nu opzoek zijn naar budget voor de heropbouw van deze wagen met de nodige extra paarden om mee aan te kunnen en wie weet in 2014. Misschien een stap te zetten in het historic gebeuren .
Ik wil langs deze weg nog iedereen hartelijk bedanken voor de hulp en steun alsook de organisatie voor een prachtige rally .
Ook nog een dikke merci voor de vele supporters en de vele toffe reactie's achteraf een speciaal dankwoord nog voor grt motorsport !

Patrick : Op zaterdag 18 mei ging de Sezoensrally te Bocholt als 4 de manche van start die meetelt voor het BK (historic) rally in supervettige omstandigheden . Vrijdag viel de regen met bakken uit de hemel zodat de onverhard stukken er heel vuil en glad bijlagen .
Zaterdagmorgen waren de weergoden ons gunstig gezind maar toch kon het parcour niet meer opdrogen in de onverhard stukken . Voor ons was de bandenkeuze niet evident daar wij niet over alle types banden beschikken . We kozen voor een hoge band maar al vlug leek dit de verkeerde keuze wat ons veel tijd koste de eerste 2 kp’s ( op tour achter pistolets haha ) .
Tijdens de service konden wij die wisselen voor onze regenbanden wat al veel beter was . Het vertrouwen kwam terug maar niet veel later brak onze ophangingsarm linksachter af waardoor we genoodzaakt de resterende kp’s rustig afhaspelden .
Onze service mannen stelden alles in het werk en kregen die ook klaar , vanaf nu konden we ervoor gaan en onze tijden heel wat verbeteren . De laatste lus zouden wij het verschil moeten maken om nog één plaats dichter te komen , wij stonden nog 1’03’’ achter op Dirk Van Rompuy met de ascona dit is veel maar was haalbaar . Toen wij op de 2 de proef aan de start stonden kwam er melding van annulatie , Dirk Deveux had een zware sortie gehad zonder gekwetsten dit was een domper op de wedstrijd . Dirk verdiende de zege , maar door deze sortie kwamen we plots op de 3 de plaats te staan . We roken onze kans om 2 de te worden en kozen om op slicks van start te gaan en voluit te gaan want als we dit konden kwamen we op de eerste plaats in de tussenstand van het BK . Na de langste proef Beek Bree namen we meer dan 1 minuut terug en hadden we de beste tijd geplaatst .
Missie volbracht , nog enkel de laatste proef op een goed tempo afhaspelen .
Conclusie : super tevreden na toch redelijk veel pech .
Supporters alvast bedankt om de verre verplaatsing te maken .

De volgende word de rally van Wervik met co-piloot Yves Wulle Motul Dewulf met de Ford Escort spektakel verzekerd .

Jochen : De Sezoensrally was de volgende rally voor mij met Patrick in de Porsche 911. Deze rally staat bekend omwille van zijn parcours met verscheidene stroken onverhard. Na het weekend ervoor deelgenomen te hebben aan de RS Monteberg, zat ik in het ritme voor Bocholt.

Tijdens de verkenningen werd duidelijk dat het parcours er heel vettig en slopend bij zou liggen. We opteerden om van bij het begin in het goede ritme te zitten voor de eerste 2 proeven. Jammer genoeg hadden we de verkeerde bandenkeuze gemaakt. Na de service gingen we vol goeie moed van start op de KP Beek-Bree, maar werden spijtig genoeg wat afgeremd tijdens de rondkoers door een tragere deelnemer. Ook op de 4e kp zat het geluk ons niet mee, want toen brak een ophangingsarm af, waardoor we even het land opzochten en al snel een 2-tal minuten verloren.
Tijdens de 2e ronde van 4 kp’s werd dan ook beslist om er een strak tempo aan over te houden, maar dan kreeg de versnellingsbak van de Porsche kuren. Dit werd tijdens de service opgelost door serviceteam Vermeulen, die prachtig werk leverden, om de Porsche in een zo goed mogelijke conditie gans de dag door te behouden. Na een studie van de tijden voor de laatste lus van 4 proeven, kwamen we tot de conclusie dat we nog de 4e plaats in ons bereik hadden en gingen dus vol in de aanval. Dit resulteerde in enkele mooie tijden en zelfs een besttijd bij de Historics op de KP Beek-Bree, wat bewijst dat we er zeker vertrouwen in hadden. Aan het eind van deze slopende rally werden we echter beloond met de 2e plaats. Door dit resultaat komt Patrick aan de leiding komt van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship, een super resultaat!
Graag wil ik de talrijke opgekomen supporters bedanken, om de verre verplaatsing te maken en voor MAS-Racing te komen supporteren! Ook een woordje aan dank aan het Serviceteam Vermeulen die al het mogelijke deed om de wagen in perfecte staat te behouden in deze slopende rally en voor hun professionele aanpak! Tevens ook nog dank aan Patrick voor de mooie kans die hij mij gegeven heeft om enkele nationale rally’s te rijden. Eind dit jaar zal ik nog met Patrick aan de start komen van de Hoppeland Rally in de Ford Escort MK II, waar ik nu al enorm naar uitkijk!
Ik wens dan ook Patrick en Nico nog heel veel succes in het vervolg van de BK-campagne en zal altijd beschikbaar blijven om in geval van, mijn steentje bij te dragen tot het team!

Na twee rally's in een Chevrolet Kalos is KNAF Talent First Leo van der Eijk klaar voor de volgende stap in zijn carrière. Vanaf de ELE Rally op 31 mei en 1 juni, stapt de talentvolle rijder uit Nieuwerkerk aan den IJssel met navigatrice Annemieke Hulzebos over naar de snelle Nissan 350Z van het Deltion Rallyteam.
Samen met Annemieke heb ik laten zien met de Kalos mooie tijden te kunnen noteren én daarbij de auto heel naar de finish te kunnen brengen. Daarom achten de KNAF en bondscoach Gerard Grouve mij klaar voor de overstap naar de 350Z. Een mooie uitdaging, want de Nissan heeft veel meer vermogen, is achterwielaangedreven en ook een stukje zwaarder.
Navigatrice Annemieke Hulzebos over het plan van aanpak: “De ELE Rally telt niet mee voor de Nissan 350Z Challenge. Dat geeft Leo de kans om in een grote wedstrijd te wennen aan de nieuwe auto. We gaan ons absoluut niet bezighouden met tijden of de concurrentie. Ons doel rondom Helmond is om vertrouwen te tanken en snelheid te vinden.
Leo besluit: “Ik wil heel graag KNAF Talent First, het Deltion Rallyteam, mijn sponsors en de leden van de Club van 100 bedanken. Dankzij hun gebundelde krachten kunnen wij deze belangrijke volgende stap maken.

Afgelopen zaterdag vormde het Belgische Bocholt het toneel van de Sezoensrally, de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Wat een schitterende strijd leek te worden voor het Fabory Rallyteam, eindigde in malheur. Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker kregen te kampen met een defecte stuurbekrachtiging en moesten de wedstrijd staken. Een grote teleurstelling voor het rallyteam uit het Brabantse Reusel.

Zaterdag 18 mei werd rondom het Belgische Bocholt de 37ste editie van de Sezoensrally verreden. Deze wedstrijd vormde de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Een van de deelnemers was Johan Faes, die samen met navigator Arie Lekkerkerker en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 hoge ogen wilde gooien. Na twee opeenvolgende zeges in de Nederlandse standaardklasse – groep N - was het doel een hattrick te maken. De compacte Sezoensrally staat bekend als een tricky wedstrijd. Het parcours is voor een groot deel op maaskiezel uitgestippeld, wat een totaal andere benadering van de proeven vereist. Het vergt lef en stuurmanskunst om op de rollende steentjes zo laat mogelijk te remmen. Faes en Lekkerkerker hadden er echter zin in. Faes: “Ik heb deze rally vaker gereden en de proeven liggen ons en de Evo heel goed.” Toen de equipe om 08.30 uur over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt reed, stonden de mannen dan ook helemaal op scherp voor de eerste boucle van vier proeven.

Faes liet meteen zien dat de wedstrijd hem ligt. Op de eerste proef, Goolder, werd een nette 13de tijd algemeen genoteerd. Daarmee was hij eerste van de Nederlandse groep N-rijders en derde groep N achter de Belgen Pyck en Monnens. De volgende proeven volgde een prachtige opmars. Op de tweede proef, Veldhoven, werd er een 9de tijd uitgeperst, 2de groep N achter Monnens. Dit bracht de equipe door naar de 10de plek algemeen, nog steeds 1ste Nederlandse groep N. Op de derde proef schoof het team vervolgens met een prachtige 7de tijd overall door naar de 9de plek in het algemeen klassement. Op de vierde proef ging het echter mis. “ Halverwege de proef Gerdingen begaf de stuurbekrachtiging het, naar later bleek door een defecte leiding. Ik moest de halve proef zonder stuurbekrachtiging rijden, maar we verloren slechts 15 seconden en konden onze positie gelukkig vasthouden.” Sterker nog, het team noteerde de 10de tijd op de proef en stond intussen 8ste algemeen, 2de groep N achter Gunther Monnens met zijn Evo X en nog steeds 1ste Nederlandse groep N!

Gelukkig was de service direct na proef vier voorzien. Vol goede moed ging het serviceteam met de auto aan de slag. Het pechduiveltje kwam echter definitief om de hoek kijken. “Hoewel het vervangen van dit soort leidingen een grote klus is - het volledige subframe moet er namelijk onderuit -, moet dit euvel in theorie binnen de gestelde servicetijd te verhelpen zijn. Maar alles zat gruwelijk tegen; bouten die er maar niet uit wilde komen, koppelingen die niet los wilden… De tijd tikte door en door en om 12.47 uur moesten we definitief de handdoek in de ring gooien,” aldus een teleurgestelde Lekkerkerker.

Qua kampioenschap is er gelukkig niet veel verloren. “We liggen nog steeds 4de in het ONRK algemeen en 1ste groep N. We gaan er alles aan doen om de volgende rally weer voorin mee te draaien,” besluit Faes. De volgende rally is de ELE Rally. Deze thuiswedstrijd wordt op 31 mei en 2 juni rondom Helmond en Eindhoven verreden. Daarover later meer.

Na de onverwachte deelname aan de Rally de Wallonie was het niet zeker of we konden starten in de Sezoensrally,
enkele dagen voor de sluiting van de inschrijving kwam er toch groen licht om aan de start te komen van deze mooie maar
zware wedstrijd. Voor de 3de maal dit jaar moesten we een nieuwe wedstrijd ontdekken, wat niet evident was met slechts
2 passages tijdens de verkenningen en dat in slechte weersomstandigheden.
Op zaterdag bleef de regen achterwege en kon het echte werk dan beginnen, kp 1 verliep redelijk vlot en de eerste kennismaking met het onverhard werd goed verteerd.
Het verdere verloop van de eerste ronde was niet goed, we gingen rond op Veldhoven, Beek-Bree rechtdoor en lekke band, op de koop toe doken er mechanische problemen
op waardoor de moed in mijn schoenen zakte. Een balk tussen motor en carterplaat had het begeven en door het schitterende werk van ons serviceteam konden we richting
tweede ronde.
Vooraf was het voornaamste om opnieuw de strijd aan te gaan in onze klasse om zo kostbare punten te sprokkelen, halfweg stonden we 2de en lag de strijd nog volop open voor de zege.
Ambitie in het algemene klassement leek te ver weg na de slechte start, dus wilden we vooral het einde halen.
Op Goolder verliep alles naar wens en kwam het nodige vertrouwen stilaan terug, door de opgave van onze speelkameraden moesten we enkel nog de finish zien te bereiken.
Na een laatste servicebeurt trokken we met goeie moed richting de 2 laatste proeven, het vertrouwen groeide steeds meer en zo konden met een 6de en 4de tijd nog oprukken
naar een onverhoopte 6de plaats in het eindklassement!
De eerste helft was gewoon rampzalig en was alleen aan mezelf te wijten maar over de tweede helft kunnen wij alleen maar tevreden zijn.
Dankzij het uitstekende werk van preparateur Pevatec die ons in koers gehouden hebben nemen we opnieuw belangrijke punten voor het kampioenschap.
Franky Boulat pakt opnieuw de overwinning en verstevigt zijn leidersplaats, doelstelling is dus om de 2de plaats te behouden met nog 2 wedstrijden te gaan.
Eerst volgt onze thuisrally de Geko Rally van Wervik om daarna begin augustus in de Bianchi opnieuw een nieuwe wedstrijd te gaan ontdekken.

Drie weken na de eerste manche van de Ford Fiesta Sport Trophy 2013, verzorgden de Fiesta's R2 het spektakel in de Sezoensrally. In Bocholt, op een parcours dat voor een derde uit onverhard bestaat, domineerde één piloot de wedstrijd. Timo van der Marel, eerder ook al winnaar in Namen, benutte zijn ervaring uit het Wereldkampioenschap om een tweede opeenvolgende zege te behalen. Maar, Thibault Radoux, tweede, heeft zijn laatste woord nog niet gesproken!

Het peloton van de Ford Fiesta SportTrophy nam ongeveer een vierde van het startveld in deze Sezoensrally voor zijn rekening. Met 15 inschrijvingen bevestigde de promotieformule van Ford zijn status als absolute referentie bij de merkencups. De Ford Fiesta R2 blijft veruit de populairste wagen bij de deelnemers aan het Junior Kampioenschap van België.
Nog voor de start moesten twee deelnemers aan de FST forfait geven. Lloyd Seminara kon zijn sterke prestatie van de Rally van Wallonië niet bevestigen door budgettaire problemen, terwijl Arnaud Dedouaire, in Namen nog op het podium, tot de vaststelling kwam dat de technische keuring van zijn Fiesta R2 verlopen was.
Toen de wedstrijd zaterdagochtend van start ging, lagen de stroken onverhard er nog bijzonder nat en glad bij. De openingsronde bleek onverbiddellijk voor een aantal deelnemers aan de Trophy. Op de tweede proef schoven Guillaume De Ridder en Maximilien Vandenberghe in een van de diepe sloten op de proef van Veldhoven. Ze moesten opgeven. Ook Harry Bouillon liet zich verrassen op het delicate parcours.
Timo Van der Marel nam meteen het heft in handen. De Nederlander toonde dat hij zijn zege van de Rally van Wallonië wilde bevestigen en hij mikte tevens op de zege in het Junior-klassement. Bij de Fiesta's domineerde hij twaalf proeven lang het klassement, maar de overwinning in het Junior-kampioenschap verspeelde Timo met minder dan een seconde: "Ik heb op de laatste proef teveel voorzichtigheid ingebouwd. Ik dacht gewonnen spel te hebben. Maar, ik heb me enorm geamuseerd op dit parcours. Op het onverhard was de Fiesta bijzonder efficiënt."
Omdat Ludovic Sougnez enkele minuten verloor door lekke banden en Tom Van Rompuy mikte op regelmaat, ging de strijd voor de tweede plaats tussen Thibault Radoux en een andere jonge Nederlander, Kevin Van Deijne. Na een schuiver rechtdoor op KP 6, nam Van Deijne een beetje afstand. Maar, niet voor lang, want twee proeven verder verloor ook de Nederlander kostbare tijd: "De bediening van de versnellingsbak brak. We hebben de proef in derde versnelling moeten afwerken, wat ons een minuut kostte."
De laatste ronde van vier proeven was bijzonder spannend. Terwijl Timo Van der Marel aan de deur van de Top 10 algemeen klopte, stelde Thibault Radoux zijn tweede plaats veilig, tot hij op de laatste proef lek reed: "Een lekke band op een recht stuk onverhard dat er erg zwaar bij lag... De verscheurde band klapte hard tegen de wielkast, maar we bleven rijden om niet alles te verliezen. Uiteindelijk bleven we tweede met amper 4 seconden verschil. Ik denk dat dit de zwaarste rally van mijn leven was... Ik ben opgelucht dat we de finish bereikt hebben."
Kevin Van Deijne was logischerwijze lichtjes ontgoocheld dat hij er geen Nederlandse dubbel van kon maken, maar hij behaalde wel een prachtige derde plaats, voor Tom Van Rompuy, de Zwitser Sylvain Droxler en debutant Jo Goffings, in het dagelijks leven instructeur op de Ford Lommel Proving Ground!
Ludovic Sougnez betreurde natuurlijk de tijd die hij verloor door lekke banden, al blijft hij wel op de tweede plaats staan in het kampioenschap, samen met Tom Van Rompuy. Een week nadat hij de RS van Haillot reed met een Ford Fiesta Super 2000, vervolledigde Jourdan Serderidis de Top 8 van deze tweede manche van de FST 2013, voor Jamie Brown en Wim Carton.
De volgende afspraak van de Ford Fiesta SportTrophy volgt al binnen iets meer dan een maand, meer bepaald in Ieper, waar de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap op het programma staat.