Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Met meer dan dertig deelnemers in Klasse RC4, waaronder een vijftiental Juniors die deelnemen aan het Europees kampioenschap, is de zesde plaats van Adrian Fernémont aan het stuur van de gloednieuwe Ford Fiesta R2 1.0L 3cylinder EcoBoost bijzonder opmerkelijk, want de wagen reed in Ieper voor de eerste keer op asfalt. De balans van deze testsessie op ware grootte is dan ook uitermate positief."Onze nieuwe Ford Fiesta R2 1.0L EcoBoost kende niet het minste mechanische probleem tijdens deze nochtans loodzware wedstrijd verreden bij warm weer," verklaarde Jean-Marc Valckenaere, de teambaas van TeamFloral, bij de finish.

"De wagen was niet alleen betrouwbaar, maar de EcoBoost toonde ook zijn enorm potentieel. Hij reageerde perfect op de aanpassingen die we deden tijdens de wedstrijd. Dankzij het werk van ingenieur Door Geusens die ons bijstond in deze wedstrijd, hebben we de wagen elke keer wanneer er een service was verbeterd. We hebben natuurlijk vooral gewerkt aan de afstelling van de drieweg schokdempers Op vraag van M-Sport hebben we ook twee types remblokken getest. We hebben ook een aantal punten gevonden die verbeterd kunnen worden, zoals de progressie van de motor bij de hernemingen, de bang-bang die iets te agressief was voor dit soort parcours. Voor we verder gaan testen met onze wagen met het oog op de volgende rally's, zullen we die informatie natuurlijk doorspelen aan M-Sport. Ik wil ook de verdienste van Adrian onderlijnen, want hij heeft zijn rijstijl aangepast om het potentieel van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost optimaal te benutten. Hij zat vaak dicht in de buurt van de nieuwe referenties in de categorie, wagens die al veel meer geëvolueerd zijn dan de nieuwe Ford."
Adrian Fernémont, twaalf maanden geleden winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy, had een brede glimlach op de lippen na de 250 km tegen de chrono in deze hoogstaande editie van de Rally van Ieper: "Ik wil maar één zaak: zo snel mogelijk weer een rally rijden met de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost! Zoals verwacht, had ik vrijdag een paar proeven nodig om mijn draai te vinden en om mijn rijstijl aan te passen om het koppel van de 1.0 turbomotor optimaal te benutten. De koppelcurve is immers helemaal anders dan die van een atmosferische 1.6-liter. Ik heb meteen gemerkt dat het potentieel veel hoger is. In Dikkebus, een proef die niet veranderd is, waren we 9" sneller dan vorig jaar."

Zaterdag zetten Adrian Fernémont, Samuel Maillen en de Ford Fiesta R2 EcoBoost hun opmars verder. Ze klokten tijden tussen de top in de categorie, hoewel op dat moment vooraan in het Junior ERC bijzonder hard gereden werd. Adrian Fernémont haalde de finish op de Grote Markt in Ieper op de 23ste plaats, amper een veertigtal seconden van het podium bij de Juniors. De piloot uit Namen had zijn opdracht meer dan volbracht: "De wagen is in de loop van het weekend goed geëvolueerd en werd steeds efficiënter. En er waren geen kinderziektes, wat toch knap is. Meer nog, de wagen gaf me een geweldig gevoel! Aan het stuur voel je echt dat dit een rallywagen is, dankzij het vermogen en het fraaie geluid. Bedankt aan TeamFloral en M-Sport voor het vertrouwen dat ze me gaven."

Niet alleen het team en de bemanning was erg tevreden, maar ook Ford België. "Bravo aan Adrian en TeamFloral. Ze hebben het potentieel van de Ford Fiesta R2 EcoBoost op asfalt bewezen," verklaarde Jo Declercq, Communication & Public Affairs Manager. "Eens te meer was de samenwerking met M-Sport uitstekend. Dat we deze nieuwe R2 met zijn 1.0 driecilinder turbo op asfalt mochten laten debuteren in België was echt een eer. Ford bewijst ook de voordelen van 'downsizing' in de rallysport en vooral in de categorie R2 met een innoverende motor. Het is geen toeval dat deze kleine 1.0 driecilinder EcoBoost al drie keer werd uitgeroepen tot "International Engine of the Year". Ik ben er zeker van dat de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost heel snel zal uitgroeien tot de nieuwe referentie in R2, waardoor we jonge, beloftevolle talenten zullen ontdekken, een maximaal rijplezier kunnen bieden aan debutanten, en amateur-piloten de kans kunnen geven om hun passie te beleven voor een redelijke prijs."

Een tiende overwinning op twintig deelnames in Ieper voor Freddy Loix, een eerste overwinning voor de ŠKODA Fabia R5 bijgestaan door BMA bij het debuut op Belgische bodem, maar ook en vooral de eerste internationale overwinning in het hoogstaande ERC: een perfect scenario! Nochtans vloeide er heel wat inkt in de Westhoek dit weekend, want Freddy Loix moest tot het uiterste gaan om de sterke concurrentie te verslaan... terwijl hij tegelijkertijd een ideale set-up voor zijn nieuwe wagen moest vinden.

Dit succes in de Kattestad lag vooraf zeker nog niet vast... « Je moet weten dat het voor Freddy nooit makkelijk is in Ieper, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van team BMA. De druk was enorm voor de start, want iedereen verwachtte dat hij een tiende keer zou winnen in Ieper. Maar, we wisten dat het niet zo simpel zou zijn met de gloednieuwe Fabia R5... »

Vrijdagavond, na de eerste etappe, stond de ŠKODA Fabia R5 op de 5de plaats algemeen, 25"8 achter leider Craig Breen. « Op de Qualifying Stage donderdagavond hadden we al gemerkt dat de wagen veel onderstuur had, vervolgt Bernard Munster. Dat werd vrijdag tijdens de eerste ronde bevestigd. Het bewijst nog maar eens dat een testproef van 4 km nooit hetzelfde is als een echte rally. Net zoals vorig jaar hadden we het moeilijk in het begin van de wedstrijd. Freddy had niet het volste vertrouwen in de wagen, maar we wisten wat we moesten doen. De samenwerking met ingenieur Yannick Willocx, heel ervaren en iemand die Freddy perfect kent, was op dat vlak heel belangrijk. Hij arriveerde in de nacht van vrijdag op zaterdag in Ieper en zaterdagochtend hebben we de set-up van de ŠKODA grondig veranderd voor de tweede etappe, met nog tien proeven op het programma … »

Het resultaat liet niet op zich wachten. Freddy Loix en Johan Gitsels klokten meteen twee snelste tijden op de tweede en de derde proef van de dag... « Vanaf de eerste meters bleek dat het werk van de mecaniciens van BMA zijn vruchten zou afwerpen, vertelt Freddy Loix. Vanaf dat moment wist ik dat we nog konden strijden voor de overwinning. Ik moest vooral rustig blijven, geen fouten maken en zeker hard aanvallen! »

Naarmate de wedstrijd vorderde sneuvelden de concurrenten een voor een onder de druk van Freddy Loix. Sommigen reden lek, anderen gingen van de baan. Zaterdagavond werden Freddy en Johan als grote winnaars gevierd op de Grote Markt in Ieper... « Een collectieve overwinning, vertelde de piloot van de ŠKODA Fabia R5 van BMA. Dit is een zege van het volledige team. Ondanks de problemen op vrijdag, zijn we erin blijven geloven. We zijn blijven werken aan de wagen. Deze tiende overwinning is gewoon fantastisch! »

Team BMA was trots en blij dat ze op het podium mochten in deze Belgische manche van het Europees kampioenschap. « Wat kan je nog meer verlangen?, juichte Bernard Munster. De nieuwe Fabia R5 was meteen competitief en betrouwbaar, al was het niet evident om de wagen meteen voor de leeuwen te gooien in de belangrijkste afspraak van het seizoen, tegenover de internationale top van het ERC. De ervaring en de professionaliteit van het team, het vakmanschap van onze ingenieurs en mecaniciens en het talent van Freddy en Johan hebben geleid tot deze grandioze overwinning voor een massa toeschouwers. We zijn heel trots dat we bij konden dragen aan de zesde overwinning van een ŠKODA in Ieper. Ik wil trouwens ŠKODA Motorsport bedanken, want ze hebben ons goed geholpen door een ingenieur, motorist en mecanicien ter beschikking te stellen. Ik wil ook de Duitse piloot Mark Wallenwein bedanken, want hij stelde zijn nieuwe Fabia R5 ter beschikking om eventueel onderdelen daarvan te gebruiken mocht het nodig zijn. Gelukkig bleek het niet nodig. Die samenwerking tussen de teams die de kleuren van ŠKODA verdedigen is belangrijk en tof. Dit seizoen verloopt tot op heden uitstekend. Met de Fabia R5 zijn we begonnen aan een nieuw tijdperk, op weg naar nog meer successen! »

Voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker was de Kenotek Ypres Rally een ideale gelegenheid om het Belgische publiek te tonen dat ze in het Frans kampioenschap heel wat progressie hebben gemaakt dit seizoen. Het duo kwam voor de gelegenheid aan de start met de Peugeot 208 R2 van E-Racing, het team van John Eggerickx, de baas van CRLS Tegelcenter. Joachim hield woord en toonde vrijdag zijn snelheid door de strijd aan te gaan met de fabriekspiloten van het Opel Junior Team in de kopgroep van de ERC Juniors.
Dat het vertrouwen meteen goed zat, bewees Joachim met een knaltijd op de Qualifying Stage donderdagavond in Nieuwkerke. De Peugeot-piloot klokte er de tweede tijd op 0"2 van Marijan Griebel, maar voor de andere Europese tenoren Emil Bergkvist en Chris Ingram, maar ook voor Gino Büx, de piloot van het RACB National Team.

"We hebben een goede proef afgewerkt, hoewel we misschien hier of daar nog een tiende konden winnen. We zijn hier aan de start gekomen om ons nog eens te tonen aan het Belgische publiek, want we rijden dit jaar in het Frans kampioenschap. Omdat we daar een gebrek hebben aan parcourskennis en vooral compleet andere proeven voor de wielen krijgen, is het niet altijd goed in te schatten voor de buitenwereld waar we ons situeren tussen de Belgische piloten in R2," vertelde Joachim.

Vrijdag gingen Joachim en Andy verder op hun elan, al werd een klein foutje meteen afgestraft op de openingsproef in Langemark.

"We doken misschien 2 of 3 km te snel een rechtse in. Die was net iets gladder dan we dachten en plots brak de wagen uit. We gingen rond en eindigden met de achterwielen in de sloot. We verloren 1'35" door het kleine foutje. Op de volgende proef moest ik nog even zoeken naar het vertrouwen en op de derde proef dacht ik dat we lek waren gereden, waardoor ik even het voetje lichtte. We verloren in die eerste ronde heel wat tijd," vertelde Joachim, die zich vervolgens wel herpakte door een scratch te rijden in RC4. In totaal verloor hij amper 14" op de leider in RC4 wanneer we geen rekening houden met zijn sortie op de eerste proef. Daarmee had hij 4de gestaan, in het spoor van de latere winnaar Aleks Zawada.

Zaterdag trok Joachim meteen weer in de aanval, maar in Reninge ging de Peugeot-rijder van de baan. Deze keer definitief. Het opzet, zijn snelheid tonen, was ondertussen wel gelukt.

Na de stopzetting van de samenwerking met E-Racing, bleven Polle Geusens en zijn broers niet bij de pakken neerzitten. Om de gratis inschrijving te benutten, wilde de piloot uit Lommel in elk geval aan de start komen in Ieper en de keuze viel op een Ford Fiesta R2 van TeamFloral. Ondanks een problematische start, reed Polle zich opnieuw in de kijker, wat beloond werd met de Junior Award.
Polle Geusens en zijn broers, ze vormen een hecht familieteam, maar deze keer had Sil zijn zitje als copiloot afgestaan aan Justine Demeestere, die overigens op zaterdag jarig was. Sil kon zich deze keer beroepshalve niet vrijmaken om de wedstrijd grondig voorbereiden, zodat gekozen werd voor Justine. Na een korte kennismaking met de Fiesta R2 tijdens een voorbereidende testsessie, realiseerde Polle een 14de tijd in RC4 op de Qualifying Stage donderdagavond in Nieuwkerke.

"De Fiesta R2 heeft duidelijk minder vermogen dan de Peugeot waar ik eerder dit jaar mee reed, maar het chassis is wel uitstekend en erg stabiel. Ik zal in het begin van de wedstrijd nog wat moeten zoeken, want ik moet mijn rijstijl een beetje aanpassen aan de kwaliteiten van de Fiesta. Maar, op de Qualifying Stage hebben we absoluut geen risico's genomen. We hebben gewoon ons eigen tempo gereden," vertelde Polle.

De wedstrijd zelf begon heel problematisch voor Polle en Justine, waardoor ze meteen aan een lange achtervolging moesten beginnen.

"De schakelpook brak af en de bak was geblokkeerd in eerste versnelling. We zijn wel verder gereden op die manier, maar we verloren natuurlijk een pak tijd. Eerst ruim 4 minuten Wijtschate, waarna we nog een minuut verloren in Mesen. Voor de start van die proef had ik de bak in derde versnelling gekregen, maar schakelen lukte natuurlijk niet meer. Pas na de eerste ronde van vier proeven kon onze wedstrijd beginnen, maar op dat moment hadden we al 5'39" achterstand op de leiders in RC4..."

Samen met de jarige Justine, amuseerde Polle zich zaterdag. Het duo rukte van de 26ste plaats in de categorie op naar de 8ste plaats.Bovendien werden alle andere atmosferische Fiesta's R2 nog gepasseerd, ondanks die 5' handicap. In het Junior BRC leverde het een tweede plaats op achter Gino Büx, piloot van het RACB National Team.

"Gelet op onze problemen in het begin, mogen we tevreden zijn met het resultaat, want zaterdag moesten we een stuk later starten en reden we op proeven die er veel vuiler bij lagen. Maar, het is duidelijk dat de Fiesta R2 het inzake vermogen moet afleggen tegen de Peugeots en vooral de Opels, Deze zomer gaan we bekijken met welke wagen we aan de start komen in de Omloop van Vlaanderen," vertelde Polle, die Justine alvast een heel prettige verjaardag bezorgde.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben van zich doen spreken in de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het Europees kampioenschap. Na jaren van pech in de Ieperse klassieker, maakte Vincent resoluut een einde aan de reeks van tegenslagen met een klinkende derde plaats in de Europese topwedstrijd. Een schitterende bekroning voor Vincent, Veronique en het volledige team van GoDrive, maar niet in het minst voor teambaas Gaby Goudezeune, die samen met zijn poulain in "zijn" Ieper op het podium mocht genieten van de triomf.
Het weekend in Ieper begon donderdagavond met een mooie zevende plaats op de Qualifying Stage in Nieuwkerke, waar Vincent één kans kreeg om een snelle tijd op de tabellen te zetten. Nadat hij vrijdagmiddag voor de Europese fotografen eerst bij "Il Gusto d'Italia" een ijsje schepte voor Véronique, wat mooie plaatjes opleverde, koos Vincent op het podium resoluut voor de eerste startplaats voor de eerste avond. De DS 3 R5 van GoDrive kreeg de eer het parcours te openen.

"Ik schrok wel even van de keuze van Vincent, want als copiloot is het natuurlijk makkelijker wanneer je gewoon je voorganger kunt volgen bij het inklokken," vertelde Veronique. "Maar, achteraf gezien vond ik het een heel toffe ervaring. Het gaf me verrassend genoeg zelfs meer rust en alles verliep probleemloos. Trouwens, op die manier heb je altijd de snelste tijd wanneer je aan de finish komt als eerste wagen," lachte de copilote.

"Ik had de keuze tussen de 8ste startpositie of de eerste. Als 8ste wagen op het parcours zouden de bochten al flink uitgereden zijn en voor GoDrive was het natuurlijk fantastisch om als eerste te starten. Het was een kans die ik niet kon laten liggen," vertelde Vincent, die vrijdagavond als 7de op 57"8 de eerste etappe kon afsluiten. "We hebben ons eigen tempo gereden zonder ons druk te maken over de tijden van de anderen. Het tempo van Loix, Abbring en Breen lag te hoog, maar zij rijden in een andere context. Als privé-piloot ben ik heel tevreden met onze positie, zeker omdat we met de korte verhoudingen in de versnellingsbak rijden, wat ons 20 km/h aan topsnelheid kost. Maar, op het parcours van dit jaar is dat geen groot nadeel en persoonlijk heb ik een beter gevoel met de korte verhoudingen."

Zaterdag rukte Vincent stelselmatig op in het klassement. De piloot uit Gavere bleef foutloos, de DS 3 R5 bleef uitstekend zijn werk doen en de concurrentie liet steken vallen. Met nog vijf proeven te rijden stond de GoDrive-piloot op een schitterende derde plaats.

"En toen werd het erg spannend, want de eerste versnelling deed het niet meer," vertelt Vincent. "Ik gebruik die versnelling in de haakse bochten, dus het was een serieuze handicap. Maar, we lieten niets blijken van onze problemen, zodat onze achtervolgers niet zouden denken dat ze ons nog konden inhalen. Met een bang hart werkten we de laatste vijf proeven af, hopend dat de versnellingsbak het tot de finish uit zou houden. Gelukkig lukte het."

Samen met Veronique, behaalde Vincent Verschueren een schitterende podiumplaats in Ieper, iets wat teambaas Gaby Goudezeune nooit lukte in zijn thuiswedstrijd. De vreugde bij het ganse team was enorm.

"Een podium in Ieper, daar had ik vooraf niet van durven dromen. Ik mikte op een top 6, maar zaterdag begon ik te beseffen dat er misschien wel een podium in zat. Maar, ik zette die gedachte telkens meteen opzij, want ik heb hier al te vaak pech gehad. Eerst finishen en dan pas vieren... Deze keer lukte het en het is gewoon een fantastische bekroning voor het team dat altijd in me is blijven geloven!"

De derde plaats is bovendien goed voor de punten van de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap, want de Fransman Bryan Bouffier scoort geen punten. Met 16 punten erbij komt Vincent op de derde plaats in de tussenstand, 1 puntje achter Guillaume Dilley. Alles blijft mogelijk...

Bernd Casier en Pieter Vyncke stonden terug zeer gemotiveerd aan de start van de Kenotek Ypres Rally die al aan zijn 51ste editie toe is. Met hun vertrouwde Ford Fiësta R5 kon het rallyweekend beginnen met de Shakedown in Nieuwkerke op donderdag. Bernd kon een 8ste tijd op zijn naam zetten en koos op vrijdag ook nummer 8 als startnummer.

Op vrijdag stonden er 7 klassementsproeven op het programma. Bernd en Pieter werkten deze vlekkeloos af . Na het afwerken van deze proeven stond men 6de algemeen. Bernd vertelt “: Ik weet dat ik in deze rally wat ritme mis, het deelnemersveld is natuurlijk zeer sterk en ik heb alle vertouwen in de wagen, die trouwens heel goed afgesteld is. Maar ik wil kunnen bewijzen dat ik nog steeds meekan met de rest. We strijden mee voor een top 5, maar ik merk ook dat de start nog altijd wat moeilijk is om direct voluit te gaan. Eens ik op weg ben, ga ik voluit, met goede tijden als resultaat”

Op zaterdag stonden er nog maar eens 14 proeven voor de boeg. Een zeer zware dag voor de piloten met eveneens ook zware proeven die zeker niet te onderschatten zijn. Het weer zat goed, de positie zat goed. Men had zich gesetteld op een 5de plaats algemeen. Maar de wedstrijd was nog niet gedaan. Integendeel…. Op SS 12 ging het helaas fout met alle gevolgen van dien. Bernd vertelt: “Ik voelde al aan de start dat deze KP er erg glad bijlag en had niet echt een vast ritme op de baan waardoor ik een tandje bijstak. ik nam die beruchte bocht in vierde versnelling in plaats van in derde waardoor ik de controle verloor en overkop ging. Ik wilde eerst nog verder rijden, maar er was niets meer aan te doen. De ophaning links achteraan was gebroken, net als de velg en ook rechts vooraan was de ophanging gebroken. We waren goed op weg voor een top 5, maar de prijzen worden maar uitgedeeld aan de finish. Het blijft voor mij vooral een hobby, maar dan eentje met winner-talent.”

Bernd en Pieter bedankten Team Floral voor de zeer goede service. Ook worden alle sponsors bedankt voor het vertrouwen in hen. En last but not least alle medewerkers, supporters en andere mensen die van de partij waren om dit mogelijk te maken!

 

Eventjes leek het er op dat de zeven klassementsproeven op zaterdag, die de Historics voor de wielen kregen geschoven, een kopie zouden worden van het vrijdaggedeelte. Stefaan Stouf bleef zijn voorsprong van ongeveer 20 à 30 seconden consolideren, en alles leek al in zijn definitieve vorm gegoten met Paul Lietaer op twee en de Franse Porsche-rijder Frederique Chambon op drie.
Maar dat was buiten de waard, in casu Lietaer gerekend. De Zwevegemse snor laat zich nooit zomaar in een hoekje duwen. Op de meer dan 20 km van KP Hollebeke klokte hij acht tellen sneller af dan de Nieuwpoortnaar. Nadien ging hij ook nog eens tien seconden sneller over KP Reninge dan Stouf. Wat er voor zorgde dat er, met nog één proef te gaan, een verschil was tussen beide kemphanen van 2.3 seconde. Spanning alom dus aan de finish in Watou, maar Stouf wist het hoofd koel te houden en uiteindelijk zijn eerste zege in Ieper mee te pikken. “Het was echt op het randje” aldus co-rijder Joris Erard. “Soms was het niet meer warm in bepaalde situaties, maar bereikten we bijna het kookpunt. Ik had er alle vertrouwen in, gezien Watou echt een proef is die Stefaan ligt. Natuurlijk dachten we eventjes dat het weer niet voor dit jaar zou zijn toen we de opmars van Paul zagen in twee klassementsproeven. Maar eind goed al goed. Eindelijk hebben we komaf kunnen maken met de jarenlange pechreeks in deze rally, waar Stefaan in een twaalftal deelnames enkel eenmaal op het podium stond.”
Paul Lietaer was zeker niet ontgoocheld met de tweede plaats. “Wij hebben geprobeerd maar stuitten op een berensterke Stefaan. Zo is het zeker geen schande om verwezen te worden naar de dichtste ereplaats. En de nieuwe Subaru Legacy toonde zich van zijn beste kant, zodat dit ons vertrouwen geeft naar de toekomst toe.”
Chambon bleef op plaats drie, en de Escort MK I-piloten Geert Vandoorne en Kurt Vanderspinnen waren goed voor de resterende plaatsen in de top-vijf.

Ypres Historic Rally-Nationaal
Niemand opgewassen tegen Glenn Janssens
Wat hij gisteren wist te verwezenlijken op amper twee klassementsproeven, zette Glenn Janssens in dezelfde lijn verder in het zaterdaggedeelte. Hij wist haast alle scratchtijden te lukken, en had bij het afvlaggen van de rally een voorsprong van bijna twee minuten. “Bij Tuthill hebben ze weer schitterend werk afgeleverd. De Porsche gaf geen krimp en draaide perfect. De wijzigingen die François Delecour, na een testrit samen, aan onze wagen wilde doorvoeren werden weer aangepast naar mijn normen. Misschien waren deze wel goed, maar ik had niet zo veel vertrouwen meer, vooral in de rappe stukken. Nu stond het vertrouwen weer heel hoog.”
Alain Vermeulen was zeker even tevreden met zijn tweede plaats. “Vorig jaar derde, nu tweede...We hadden gemikt op een podiumplaats en dit hebben we kunnen verwezenlijken. Als we de goede lijn doortrekken moeten we volgend jaar dan nog een stapje hogerop. Dit zal echter niet meer met deze vertrouwde BMW E21 zijn. We zij immers een M3 aan het prepareren.”
Wie ook al de overstap maakt naar een M3 is Robin Maes. De Kortrijknaar kocht in Spanje een Prodrive-BMW aan in Camel-kleuren. Maes vierde zijn debuut in Ieper aan het stuur van een Opel Kadett City en bezegelde dit met een derde plaats algemeen. Kind van de rekening hierbij was Patrick Mylleville. Hij viel met een halve seconde net naast het podium. “Misschien mijn eigen fout. Ik pakte de lange proef in Hollebeke te voorzichtig aan en verloor daar een 14-tal seconden op Robin. De rekening is dan natuurlijk vlug gemaakt.’'
Oude getrouwe Jimmy McRae was met de Opel Ascona goed voor de vijfde stek.
In het zware zaterdaggedeelte regende het opgaves, van mensen die na vrijdag nog in de top-tien stonden. Denken we daarbij maar aan Yves Bruneel (brug), Pieter Lemahieu (technische problemen), Wim De Cock, Christophe Merlevede (sortie) en Dirk Deveux (motor).

Deze 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally was weer enorm boeiend. Zoals altijd in de Kattestad lag het tempo bijzonder hoog op de proeven, maar ook het aantal incidenten was amper bij te houden. Het wedstrijdverloop was weer razend spannend met uiteindelijk toch de verwachte winnaar, Freddy Loix, die voor de 10de keer de Kenotek Ypres Rally op zijn naam schreef, op 20 deelnames.
Drie internationale tenoren reden achtereenvolgens aan de leiding. Eerst domineerde Kevin Abbring, daarna volgden Craig Breen en Bryan Bouffier. Maar, Abbring ging van de baan, Breen brak de motor bij een sortie en Bryan Bouffier verloor de leiding door een lekke band. Ze werden onder druk gezet door Freddy Loix, die eens te meer zegevierde in West-Vlaanderen.

Romain Dumas domineerde de strijd bij de Porsches, maar hij moest opgeven aan de voet van de Kemmelberg. Josh Moffet ging zwaar van de baan op de slotproef in Hollebeke, net als Diogo Gago. De Portugees had kunnen winnen bij de ERC Juniors, want Marijan Griebel reed lek op de laatste proef. Uiteindelijk ging de zege bij de Juniors nog naar Aleksander Zawada, die tijdens de verkenningen nochtans van de baan ging. Blijkbaar een goede les voor de echte wedstrijd. Het podium bij de Juniors werd trouwens volledig bezet door Opel-piloten, met Griebel en Tannert op de tweede en derde plaats. In RC4 eindigde Victorien Heuninck op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2.

Door de opgave van Romain Dumas op de Kemmelberg en de problemen van François Delecour (benzinepomp), ging de overwinning nog onverhoopt naar Patrick Snijers. De Fransman beperkte de schade in de R-GT Cup door Marc Duez nog in extremis te passeren.

Om terug te keren naar de top 10, eindigde Bryan Bouffier op een mooie 2de plaats na zijn lekke band, voor Vincent Verschueren, die enorm genoot van zijn eerste podiumplaats in Ieper, de thuisbasis van GoDrive. De patron van GoDrive, Gaby Goudezeune, was wellicht nog gelukkiger dan Vincent. In de slotfase hield het team de vingers gekruist, want de DS 3 R5 van Verschueren moest het vijf proeven zonder eerste versnelling doen. Bruno Magalhaes, die aanvankelijk met moeite tijden in de top 10 kon rijden, eindigde nog op de 4de plaats, voor de uitstekende jongere Stéphane Lefebvre, die door twee lekke banden meer dan drie minuten verloor.

Achter Jaroslav Orsak en Jaromir Tarabus (6de en 7de), realiseerde Didier Duquesne een knappe eindsprint, waarbij hij Davy Vanneste verraste. Vanneste werd misleid door de sortie van Josh Moffett op de laatste proef. "Ik zag een groene Fiesta en ik dacht dat het Duquesne was die van de baan was gegaan. Daarom lichtte in het voetje, maar het kostte me nog twee plaatsen," vertelde Davy Vanneste. Zowel Duquesne als McCormack gingen op de slotproef nog voorbij Vanneste, die in het begin van de wedstrijd meer dan twee minuten verloor door een losgekomen turbodarm. Zonder dat voorval zat een top 5 er zeker in, net als voor Bernd Casier, die zaterdagmiddag over de kop ging.

Freddy Loix heeft zijn tiende zege in Ieper zeker niet gestolen. Integendeel. Hij moest er hard voor knokken en geduld hebben, maar het was wel de allereerste zege van een Skoda Fabia R5 in het Europees kampioenschap.
"Dit is de mooiste overwinning van de 10 zeges die ik hier behaalde," vertelde Loix. "In het begin was onze Fabia R5 niet stabiel in de snelle stroken en ik moest ook rekening houden met de hogere topsnelheid van de R5 in vergelijking met mijn vroegere Fabia S2000. De Fabia R5 gaat 20 km/h harder. Een bocht die ik vroeger aan topsnelheid nam, zonder na te denken, zorgde nu toch een paar keer voor een hachelijk moment, want wanneer je die aan 190 km/h neemt in plaats van aan 170 km/h, dan reageert je wagen toch anders. Uiteindelijk vond ik zaterdagochtend een goede set-up, na het vervangen van de achtertrein. Vanaf dat moment wist ik dat we onze achterstand goed zouden maken. We waren genaderd tot op enkele seconden van Breen en Bouffier toen ze in de problemen kwamen."

In elk geval: bedankt aan de piloten voor het grandioze spektakel!

Wedstrijdfeiten
KP 16 : Dumas (opgave)
KP 17 : Moffett (van de baan), Griebel (lek), Gago (opgave)0

Final classification
1. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5), 2:22’29’’9 ; 2. Bouffier-De La Haye (Citroën DS3 R5), + 27’’5 ; 3. Verschueren-Hostens (Citroën DS3 R5), + 1’02’’5 ; 4. Magalhães- Magalhães (Peugeot 208 T16), + 1’53’’1 ; 5. Lefebvre-Prévot (Peugeot 208 T16), + 2’01’’9 ; 6. Orsak-Smeidler (Skoda Fabia S2000), + 2’20’’8, 7. Tarabus-Trunkat (Skoda Fabia S2000), + 3’25’’0 ; 8. Duquesne-Cuvelier (Ford Fiesta R5), + 4’46’’2 ; 9. McCormack-O’Reilly (Skoda Fabia S2000), + 4’48’’2 ; 10. Vanneste-Snaet (Ford Fiesta R5), + 5'58"3 ; … 18. Griebel-Clemens (Opel Adam), 1st RC4, + 8’34’2’ ; … 14. Snijers-Bruneel (Porsche 911 997 GT3), 1st RGT, + 9’27’’5 ; … 16. Zawada-Derousseaux (Opel Adam), 1st Jr, + 10’23’’6 ; …

Donderdagavond werd de strijd in de 51ste KENOTEK Ypres Rally geopend met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Het publiek was weer massaal op post om de toppers aan het werk te zien tijdens hun kwalificatierun.
De kwalificatieproef was dit jaar erg belangrijk. Alle piloten die zich inschreven in het ERC, in totaal 44 teams aan de start, kregen één kans om een snelle tijd op de tabellen te zetten. De 15 snelste piloten mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen, terwijl de startorde van de overige deelnemers wordt bepaald door het resultaat van de QS. Op de proeven van Ieper is het ongetwijfeld een voordeel om vooraan te starten, want dan kan je diep snijden om grind op de baan te werpen.
De zegekandidaten namen de oefening heel serieus. En Kevin Abbring sloeg meteen toe, waarmee hij een kleine tik uit deelde aan zijn opponent Freddy Loix. Abbring klokte op de proef van 4,79 km een tijd van 2'45"263, of 0"821 beter dan Freddy Loix. Stéphane Lefebvre, Craig Breen (niet erg tevreden) en Bryan Bouffier vervolledigden de top 5, op een zakdoek binnen 1"650. Het belooft erg spannend te worden tussen de snelste R5's!
Opvallend waren de mindere tijden van Kris Princen, pas 23ste op meer dan 12", door een schuiver. Cédric Cherain kwam niet verder dan de 14de plaats op 5"637 door een probleem met de versnellingsbak.
De Porsches in de FIA R-GT Cup toonden hun potentieel, al waren het de Fransen die domineerden op de QS. Romain Dumas was de snelste (10de) voor François Delecour op 3"48. Onze twee landgenoten Marc Duez (+11"20) en Patrick Snijers (+13"58) eindigden op ruime afstand.
Bij de Juniors was de Duitser Marijan Griebel de snelste met zijn Opel Adam R2, terwijl teamgenoot Emil Bergkvist derde werd. Tussen de ERC-tenoren klokte Joachim Wagemans een sterke tweede chrono met zijn Peugeot 208 R2. Gino Büx volgt op ongeveer 3 seconden van Griebel.
Voor de QS moesten we enkele forfaits noteren, waaronder die van Robert Consani, ingeschreven met een DS 3 R5 en Steven Dolfen (Peugeot 208 R2).
Afspraak morgen vanaf 16h50 voor de eerste klassementsproef van deze 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally: Langemark!

1. Abbring-Tsjoen (Citroën DS3 R5), 2’45’’263 ;
2. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5), + 0'821’’ ;
3. Lefebvre-Prévot (Peugeot 208 T16), + 1'371’’ ;
4. Breen-Martin (Peugeot 208 T16), + 1'576’’ ;
5. Bouffier-De La Haye (Citroën DS3 R5), + 1'650’’ ;
6. McCormack-O'Reilly (Skoda Fabia S2000), + 2’279’’ ;
7. Verschueren-Hostens (Citroën DS3 R5), + 2’943’’ ;
8. Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5), + 4'199’’ ;
9. Moffett-Atkinson (Ford Fiesta RRC), + 4'288’’ ;
10. Dumas-Giraudet (Porsche 911 GT3 RS), + 4'534’’ ;

Woensdagavond konden alle deelnemers aan de Ypres Historic Rally hun rallywagen testen tijdens de gekende shakedown in en om Boezinge. En het was echt weer op de koppen lopen, zowel langs het traject als in het “sasdorp” zelf. De braadworsten konden niet vlug genoeg gebakken worden, de tapkranen bleven bijna constant open staan...De goede toon is alvast gezet voor de rest van het rallyweekend.
Sommige deelnemers sloten deze testrit wel met een iets minder positief gevoel af. Tom en Arnel Calcoen mochten vroegtijdig richting kust, gezien hun Ford Escort MKI olie verloor. Motorproblemen waren er aan de Opel Manta van Frank Baert, terwijl er bij de Escort van Geert Vandoorne in de komende uren nog een nieuwe koppeling moet gemonteerd worden.

Het was ook de lang verwachte première van de nieuwe Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe. “Ik reed van bij ASD, het tuninghuis van Hendrik Debackere in Wervik, tot hier in Boezinge, zo’n twintig kilometers. En dan kon ik amper nog een tweetal keren de shakedown afrijden. Nu heb ik het gevoel dat het nog altijd de wagen is die met mij rijdt, in plaats van ik met de auto. Verwacht zeker geen wonderen van mij naar eindresultaat, en tegen kleppers als Lietaer en Stouf zal ik wel een flink stuk te kort komen. We zullen blij zijn de eindmeet te bereiken. Later op het seizoen, in de rest van het BK, zullen we mogelijks wel de waarde van de auto kunnen aantonen.”

Rondvraag bij de kandidaat-kanshebbers, leerde ons vooral dat ze de favorietenrol een beetje naar elkaar doorschuiven. Dit gebeurde zowel bij de FIA’s met Paul Lietaer en Stefaan Stouf, maar ook bij de nationalers, waar Glenn Janssens, Wim Decock, Alain Vermeulen en Yves Bruneel elkaar op nummer één zetten.

Enkele commentaren

FIA:
Paul Lietaer: “Wervik was een goede test voor ons en de Legacy. We starten vol vertrouwen en zien wel wat er zal gebeuren, maar hoe dan ook gaan we de handschoen opnemen tegen Stouf en misschien in iets mindere mate Vanwijnsberghe.”
Stefaan Stouf: “Er is toch wel een serieuze kloof tussen de oudere Historics en de nieuwe generatie. Wat gaat dit binnen een tiental jaren brengen, weer een hele evolutie? Ik kan goed omgaan met een favorietenrol, maar verlies toch maar de rest niet uit het oog. Paul is altijd gevaarlijk.”
Geert Beauprez: “Een mooie ereplaats behalen stellen we niet voorop, al willen we natuurlijk de eindstreep bereiken. Voor ons zal het er op aankomen om waar het kan het nodige spektakel te verkopen met de Wim Soenens- Chevrolet Corvette Stingray.”

Nationaal:
Glenn Janssens: “Deze week ging ik testen met François Delecour in Frankrijk. Hij deed enkele wijzigingen aan mijn Porsche, die me echter niet zo goed bevallen. Dus zullen de mecaniciens alles weer in zijn oorspronkelijke staat zetten, zodat ik me echt goed voel in de wagen om er meteen de beuk in te gooien.”
Wim Decock: “We moeten een kat een kat noemen, de Porsche van Glenn is een stuk sneller dan de mijne. Al ga ik mijn huid toch heel duur verkopen. Moest het gaan regenen, dan hebben ze zeker nog niet gedaan met Decock, nu ik via Stefaan Stouf beschik over de ideale regenband.”
Yves Bruneel: “De Opel Transeurope is de laatste tijd weer in handen van de gekende Ieperse tuner Serge Lahouter, wat een grote bedrijfszekerheid geeft aan de piloot. Zonder aan grootspraak te doen en met alle respect voor de concurrentie ga ik voluit voor een plaats op het podium.”
Jimmy McRae: “Ik ben een eindje over de zeventig maar amuseer me hier nog als een jonge gast. De publieke opkomst, zoals woensdagavond in Boezinge, is echt ongelooflijk, dit zelfs voor een shakedown. Kun je als liefhebber zelfs niet inbeelden in het Verenigd Koninkrijk. Mijn doel is om zo dicht mogelijk te finishen en zeker weer iets te behalen in de klasse aan het stuur van de SMS-Opel Ascona.”
Alain Vermeulen: “Onze streekkennis moet ons zeker een flinke stap vooruit helpen. Door het beperkt aantal kilometers voor de nationale deelnemers, zal het er op aankomen vrijdag meteen met het mes tussen de tanden te starten.”

Er is al veel gesproken over de toppers vooraan in het startveld. De vijfde manche van het Europees rallykampioenschap kan immers rekenen op maar liefst 22 R5's en S2000's, aangevuld met 4 potente GT's. Maar, bij de voortrekkers mogen we ook spanning en spektakel verwachten, want de voltallige Europese top van het Junior-kampioenschap staat aan de start. Zij nemen het met hun snelle R2's op tegen de kleppers uit het Belgisch kampioenschap.

Stephan Hermann, de referentie voor Bergkvist

16 piloten van het Junior ERC komen aan de start in Ieper, aangevoerd door Emil Bergkvist, de favoriet met zijn Opel Adam R2. Marijan Griebel, Aleksander Zawada en Julius Tannert, genvigeerd door de Luxemburgse Jennifer Thielen, zijn de drie andere Opel-piloten in het ERC, maar ze zullen hun handen vol hebben met Stephan Hermann, altijd indrukwekkend snel met een voortrekker en recent heel overtuigend met de Adam R2 in de Rally van Wallonië.

Peugeot is het best vertegenwoordigd met 11 208 R2's. Chris Ingram domineerde de wedstrijd in de Azoren en wil in Ieper, een wedstrijd die hem moet liggen, goed scoren om de aansluiting te maken met Bergkvist in het kampioenschap. Ingram belooft aan te vallen, net als de Portugees Diogo Gago, tweede op de Azoren, en de teamgenoten Ralfs Sirmacis en Vasily Gryazin. Jon Armstrong, die het rallyrijden leerde op hobbelig Iers asfalt, moet zich thuis voelen in de Westhoek, maar we kijken toch vooral uit naar de Belgische kleppers die vooraan mee willen strijden, te beginnen met Gino Büx, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, en Joachim Wagemans, die de Peugeot van E-Racing zal besturen waarmee we eerder dit jaar Polle Geusens aan het werk zagen.

Ford Fiesta EcoBoost R2

Ford laat in R2 zijn lang verwachte Ford Fiesta R2 EcoBoost debuteren. Voor de 1.0 driecilinder turbo, ontwikkeld door M-Sport, wordt Ieper een test op ware grootte, want het is het competitiedebuut op asfalt voor de nieuwe R2 van Ford. Adrian Fernémont krijgt de eer de EcoBoost te presenteren.

Amaury Molle verdedigt de kleuren van J-Motorsport met een Fiesta R2, de atmosferische 1,6 liter, in het Junior ERC, terwijl Polle Geusens punten wil scoren in het Junior BRC en ERC3 met een andere Fiesta R2.

Dilley wil de tweede plaats behouden

Voor eigen publiek willen de Belgische R2-piloten zich meten met de Europese top. Steven Dolfen, dit seizoen erg snel met zijn 208 R2, wil in eigen streek een gooi doen naar de zege in R2, maar hetzelfde kan gezegd worden van Victorien Heuninck, die zich uitermate goed heeft voorbereid op de afspraak in Ieper. Deze keer zal de Nordist geen gebrek aan ritme hebben.

Naast spanning in R2, kijken we ook uit naar de prestaties van de snelste R3's, te beginnen met die van Guillaume Dilley. De Brusselaar is bezig aan een feilloos seizoen met zijn Citroën DS 3 R3T. Door telkens het maximum van de punten te scoren in zijn klasse, staat Dilley in het Belgisch kampioenschap op een onwaarschijnlijke tweede plaats algemeen, achter Freddy Loix, maar voor de andere R5-toppers. Om die positie vast te houden wil Dilley graag de categorie winnen in Ieper, maar dan moet hij eerst voorbij de Renault Clio's R3T van Frédéricq Delplace, Alain Pyrame en Frédéric Perrard.

Freddy Loix en Johan Gitsels nemen dit weekend deel aan de rally van Ieper. Voor de Limburger wordt zijn 20e deelname een speciale want hij laat de ŠKODA Fabia R5 debuteren in België.

Freddy Loix nam in 1991 voor het eerst deel aan de rally van Ieper. Het werd een debuut in mineur want met de Mitsubishi Galant botste hij op een Ieperse duiker, einde wedstrijd. Het is één van de twee opgaves van Loix in de Kattenstad. Twee uitzonderlijke valse noten want voor het overige zijn de statistieken van de Limburger in de Kattenstad ongezien: 19 deelnames, 9 zeges, 2 opgaves.

Vanaf vrijdag gaat hij samen met corijder Johan Gitsels en met de ŠKODA Fabia R5 by BMA-Autosport op zoek naar een tiende zege. “9 zeges in 19 wedstrijden is een aardig gemiddelde” glimlacht Freddy Loix. “Wat ik het strafste vind is dat ik bij mijn 20e deelname nog steeds tot de favorieten hoor. Dat vind ik toch wel speciaal. Mijn kansen voor dit weekend schat ik hoog in al weet ik dat ik alles uit de kast zal moeten halen om te winnen. Abbring, Lefebvre en Princen hebben ongeveer dezelfde speed als ik. Dat wordt knokken tot de laatste klassementsrit maar dat is mooi voor ons en voor het steeds enthousiaste publiek. De rally van Ieper is een buitenbeentje in het kampioenschap omdat de organisatie er steeds in slaagt om een sterk deelnemersveld bij elkaar te krijgen. Dat was vroeger het geval en nu is dat nog steeds zo. De sfeer op de Grote Markt voor, tijdens en na de rally is uitzonderlijk.”

Uiteraard behoren we tot de favorieten voor de eindzege maar je hoort me duidelijk zeggen favorieten” zegt Johan Gitsels. “Er zijn meerdere snelle rijders die met de ambitie om te winnen naar Ieper afzakken. Maar vooraleer we aan de wedstrijd toe zijn wacht ons nog een pak werk.”

Dat werk begon met een uitgebreide testsessie op zondag. “Van 09.00u ’s morgens tot 17.00u ’s avonds hebben we ruim de tijd genomen om te zoeken naar een goede afstelling” weet Freddy Loix. “Het was een vruchtbare dag waarbij we vooral oog hadden voor de ophanging.”

Het testwerk dat we op zondag deden kan je niet vergelijken met de testen die we de voorbije weken en maanden in Tsjechië en Italië deden” vult Johan Gitsels aan. “De Ieperse wegen zijn zo uniek, met niets te vergelijken. Nergens ter wereld snij je een bocht zo fel af als in Ieper. We hebben hard gewerkt en de crew van BMA-Autosport heeft alles wat we vroegen tot in de details uitgevoerd. Ik denk te mogen stellen dat we, wat betreft de wagen, min of meer klaar zijn voor de wedstrijd. Het komt er nu op aan om de nota’s te verbeteren. Dat zal een eerste keer gebeuren tijdens de verkenningen, een tweede keer tijdens de wedstrijd. Met de ŠKODA Fabia R5 zullen we bochten helemaal anders nemen dan met de ŠKODA Fabia S2000. De rempunten zullen anders zijn net als de topsnelheid of een situatie die we tegen een topsnelheid zullen nemen. Een ‘à fond’ met de ŠKODA Fabia S2000 zal wellicht geen ‘à fond’ zijn met de ŠKODA Fabia R5. Dat wordt wennen, dat wordt aftasten en dat wordt pennen. Veel pennen. Maar dat doen we met plezier.”

De grote afwezige in Ieper dit jaar is ongetwijfeld Mies Racing. Overal is het wel een drukte van jewelste bij rallyrijdend België met de grote afspraak voor de deur, bij Mies Racing is dit niet anders maar wel voor heel andere doeleinden, namelijk een deelname in de Forest Rally Stage op Goodwood Festival of Speed. De organisatie van FIRC houdt al jaren goede contacten met de International Rally Drivers Club, die op Goodwood de ondersteuning van de rallyproef op zich neemt. Elk jaar heeft de club een demowagen bij de stand, vorig jaar nog een originele ex-McRae Impreza WRC, maar het Britse team die dit regelt zond dit jaar zijn kat, een unieke kans dus voor FIRC en Mies Racing. Aangezien Goodwood erg strikte regels hanteert inzake livery en presentatie viel de keuze op de welbekende ex-fabrieks Sierra 4x4, de traditionele rode kleur maakte plaats voor de Mobil/Autoglass livery, waarmee Miki Biasion aan de Tour de Corse ‘92 deelnam. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de finishing touch van de wagen voor de afreis naar Engeland morgen. Rally blijft dus present dit weekend voor het team, wel in een ander land....