Rally legendes Björn Waldegard en Hans Thorszelius rijden binnenkort terug samen in een Mercedes 500SLC om deel te nemen aan de 10de Rallylegend die plaatsvindt van 11 tot 14 oktober in San Marino, Italië. Het Zweedse duo zal het in de “Historic” categorie moeten opnemen tegen andere rijders zoals onder andere Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale), Gustavo Trelles (Toyota Celica St 205), Per Eklund (VW Golf), Harald Demuth (Audi Quattro) en Sandro Munari (Lancia Stratos).

Björn Waldegard is bijzonder opgetogen om opnieuw met de Mercedes te rijden: “Ik kijk er naar uit om terug te racen met de Silver Arrows Mercedes. Ik heb met de wagen al gereden tijdens de Ypres Historic Rally van 2010 en heb toen vastgesteld dat de wagen over een heel groot potentieel beschikt. Rijden met Hans doet me terugdenken aan de goede oude tijd toen we samen officiële Mercedes fabrieksteamrijders waren.”

De Mercedes SLC rallywagen maakte zijn internationaal rallydebuut in 1978 en was vooral de te kloppen wagen in lange afstandsraces op het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse continent. Björn en Hans reden in 1979 en 1980 met de Mercedes SLC rallywagen die aldus bijdroeg tot Björn Waldegard’s eerste plaats in het Wereld Rallykampioenschap in 1979 en zijn derde plaats in 1980. Bart Vanhaverbeke, Algemeen Directeur van Silver Arrows Racing, is tevreden met de deelname van Silver Arrows Racing aan het San Marino evenement: “Rallylegend is met meer dan 50.000 toeschouwers en een deelnemerslijst van verschillende ex-wereldkampioenen rally één van Europa’s topevenementen voor historische rallywagens. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze wagen een mooi spektakel zullen kunnen bieden.” Vito Piarulli, Administrator van Zeromille srl dat de Rallylegend organiseert, voegt toe: “Aangezien we dit jaar in het Rallylegend Village een viering doen van de East African Safari Rally met een statische tentoonstelling van de invloedrijkste rallywagens van de Safari rally wilden we absoluut kunnen beschikken over de zeldzame Mercedes SLC rallywagen. De exclusieve focus van Silver Arrows Racing op dit type wagen maakte onze keuze voor hen vanzelfsprekend. Bijkomend voordeel was dat Silver Arrows Racing naast de rallywagen voor Björn Waldegard een bijkomende wagen in Safari uitrusting kon ter beschikking stellen voor de tentoonstelling.”

Bart Vanhaverbeke besluit: “Ik zou hiermee ook de Rallylegend organisatie willen bedanken voor hun inspanningen om deze unieke samenwerking mogelijk te maken. Voor ons betekent dit een fantastische opportuniteit om Silver Arrows Racing in de schijnwerpers te plaatsen op internationaal niveau. We zullen deze gelegenheid aangrijpen .

Het is al van juni en de GEKO Ypres Rally geleden dat Jonas Langenakens nog eens aan de start van een rally van het BK verscheen. De Omloop van Vlaanderen liet hij, omwille van budgettaire redenen, bewust links liggen. Tussendoor startte hij wel met de GEKO Subaru Impreza WRC S10 in de rallysprint van Kasterlee. Het werd een aangename kennismaking die nu een vervolg krijgt in de East Belgian Rally. Zaterdag mikt Jonas Langenakens op het podium.

Jonas Langenakens heeft er net een lange oefengalop opzitten. "We hebben deze namiddag de Subaru uitgebreid getest in de buurt van Sankt Vith" zegt Jonas Langenakens. "Ik heb er een zeer goed gevoel aan overgehouden. In het begin van de namiddag regende het, nadien droogde het parcours op zodat ik voor beide weertypes een goede afstelling heb gevolgen. Dankzij de wisselende weersomstandigheden heb ik ook meerdere bandentypes getest en ook daar ben ik zeer tevreden over. Deze test geeft me een boost van vertrouwen. Ik ben klaar voor het weekend en wil zaterdagavond op het podium staan."

Voor de 7e manche van het BK historic rally zakken we komend weekend af naar de Oostkantons voor de East Belgian Rally.

Na koppelingsproblemen in Ieper kregen we tijdens de vorige manche in Roeselare af te rekenen met motorproblemen. Even werd er getwijfeld over het verdere verloop van dit seizoen maar al snel werd er beslist om de motor te herstellen en het verdere seizoen af te werken. Aangezien we in het dagelijks leven bezig zijn met klassieke Porsches gebeuren de herstellingen dus ook in eigen huis en kon er onmiddellijk werk gemaakt worden van de herstelling. Vorige week woensdag kon de motor terug ingebouwd worden en alles leek perfect in orde te zijn.

Om goed voorbereid naar Sankt-Vith te vertrekken werd er afgelopen zondag nog getest met de wagen op de asfaltstroken van het Duivelsbergcircuit in Opgrimbie. Al snel dook er een probleem op met een remklauw, de ontluchtingsnippel lekte en de schroefdraad in de (quasi nieuwe) remklauw bleek beschadigd te zijn… Gelukkig kon dit ter plekke hersteld worden en kon de wagen terug de baan op voor nog wat extra kilometers te doen. Na een 5-tal km stelden we een verontrustend geluid vast in de motor en werd er beslist onmiddellijk te stoppen en richting huiswaarts te trekken. De motor werd zondagavond nog terug uitgebouwd en volledig gedemonteerd om zo snel mogelijk een diagnose te kunnen stellen. Helaas was er met het blote oog niks waar te nemen en moest er maandag werk gemaakt worden van het opmeten en doorlichten van de krukas en alle andere delen. Alles bleek in orde te zijn… behalve een kettingspanner die niet meer optimaal werkte… meteen was ook de boosdoener gevonden. De motor werd terug opgebouwd met o.a. nieuwe hoofdlagers, kettingspanner, enz. en kon dinsdagavond gelukkig al terug ingebouwd worden en proefdraaien. Dankzij een super servicecrew zijn we er in geslaagd om in slechts 48 uur de motor te vernieuwen zodat we er toch kunnen bij zijn komend weekend in Sankt-Vith!! Een bedankje is hier wel op zijn plaats voor de “vrijwillige helpende handen en loopjongens” ;-)

Onze hoofddoelstelling is om na enkele tegenvallende wedstrijden door mechanische pech nu nog eens probleemloos de finish te halen en voldoende punten te scoren om de leiding in onze klasse te behouden. De kloof met Janssens verkleinen is uiteraard ook een doelstelling maar gezien het grote verschil in pk’s is dat een bijna onmogelijke opdracht.

Na weken van twijfel werd besloten om de samenwerking met JDR stop te zetten.Met frisse moed en goeie hoop gaan we vanaf nu in zee met PHILCARS.
Philip heeft ondertussen ook al heel wat ervaring in de "evo" wereld ,met enkele toppers als klanten en dat geeft ons het vertrouwen dat we al het ganse jaar missen.
Bij deze wens ik dan ook het ganse JDR-team voor de voorbije wedstrijden te danken en in het bijzonder Klaas Vanbeveren voor zijn inzet.

Op zondag 7 oktober neemt TeamFloral, samen met zowat 350 bedrijven, deel aan "Open Bedrijven Dag". Het team dat in 1992 werd opgericht door Jean-Marc Valckenaere zal die dag de deuren open zetten van zijn nieuw en ruim hoofdkwartier op de Industriezone in Roeselare. Een ideale gelegenheid om kennis te maken met het vakmanschap van TeamFloral.

"Tijdens dit evenement zullen we het grote publiek kennis laten maken met de verschillende facetten van onze activiteit in de autosport," vertelde stichter van het bedrijf. "De bezoekers kunnen van dichtbij de rallywagens bekijken, maar ze zien ook hoe een motor en een versnellingsbak gereviseerd worden en hoe een rolkooi gemaakt wordt. Buiten het gebouw zullen we een serviceplaats opstellen, zodat de mensen kunnen proeven van de echte rallysfeer. Natuurlijk is er ook een expositie van een aantal sportieve wagens en rallybolides."

Omdat TeamFloral al meer dan 20 jaar partner is van Ford, zal het merk met de blauwe ovaal natuurlijk alomtegenwoordig zijn: "We presenteren de sportiefste modellen van Ford, zoals de Focus RS en de nieuwe Focus ST, maar ook de mythische Ford Mustang. Aan rallywagens zal er natuurlijk geen gebrek zijn: de Ford Fiesta R2, de nieuwe Ford Fiesta R1, de Ford Fiesta RS WRC, maar ook Fords van vorige generaties, zoals de Escort Mk1 en Mk2. Liefhebbers van mooie wagens zullen verwend worden!"

Er is ook heel wat animatie voor de bezoekers, die bij voorbeeld schitterende foto's rond het thema van de automobiel kunnen bewonderen van Mathieu Damiens, van het agentschap Madam, collectiewagens van de Ford Taunus Club, helmen van Stilo en tripmasters van het merk Monit, in België verdeeld door TeamFloral. Om de bereikbaarheid te vergemakkelijken, legt TeamFloral, samen met vier andere bedrijven gevestigd op de Industriezone van Roeselare, ACD, Rubonit, Cluma en Beijko, een shuttleservice in vanaf de parkings aan de rand van de industriezone.

Mis deze unieke kans niet om een kijkje achter de schermen te nemen bij TeamFloral op 7 oktober! Adres: Zwaaikomstraat 1, 8800 Roeselare .

Op zondag 7 oktober krijgen de deelnemers aan deze vaste waarde in het VAS kampioenschap 95 kilometer KP voorgeschoteld, gespreid over 9 klassementsproeven. In Kortemark wordt er een nieuwe KP van 14 kilometer gereden, terwijl in Koekelare een deel van het parkoers van de vroegere Hemicuda Rallysprint opnieuw wordt opgevist, goed voor 7 kilometer KP.

Op zaterdag 6 oktober vangt de wedstrijd aan met de Administratieve Controle, in Café Monroe in het centrum van Koekelare. De klassementsproeven kunnen verkend worden tussen 13:30 en 20:00 uur. Op zondag 7 oktober start de wedstrijd om 07:50 uur, het rallycentrum en de service- en regroupzone blijven traditioneel gegroepeerd op het terrein van Bouwmaterialen Willaert aan de Oostmeetstraat in Koekelare. Om 17:15 uur is de winnaar van de 12e Hemicuda Rally bekend.

Voor meer info: www.hemicuda.be

De rallysport stond donderdag centraal in het hoofdkwartier van BFO in Gent. De piloten die in het kader van de eerste zes manches van het Kampioenschap van België Rally een uitzonderlijke prestatie leverden, werden in Gent verwacht voor de eerste editie van de BFO Academy. Na een verrassend sportieve wake-up call, een looptraining om 7 uur 's ochtends langs de Blaarmeersen samen met Freddy Loix, beleefden de deelnemers een leerrijke dag waarbij de minder bekende maar uiterst belangrijke facetten van de rallysport de revue passeerden.

De laureaten van de BFO Awards, samen met hun copiloten en een aantal enthousiaste jongeren die meer willen halen uit hun sport, werden door Danny Naessens, de kiné van Freddy Loix, wegwijs gemaakt in het functioneren van hun lichaam, in de werking van het geheugen en in mentale training. Technieken die ze in de loop van de dag meteen in de praktijk konden brengen, want het ritme van het seminarie lag hoog.

Na de mentale training, werd dieper en verrassend concreet ingegaan op de relatie tussen het team en de potentiële sponsor. Alain Penasse en Hugo Van Opstal behandelden de wijze waarop een potentiële sponsor benaderd kan worden en hoe een team vervolgens via communicatie, branding en uitstraling die partner een maximale return dient te garanderen.

Wellicht de meest verrassende workshop was die waarin Stefaan Vallaeys en zijn medewerksters van de afdeling communicatie van BFO, duiding gaven bij de verwachtingen en analyses vanuit het oogpunt van de sponsor. Met concrete cijfervoorbeelden werd getoond hoe het bedrijf de return berekend van zijn investeringen in de rallysport.

Na een korte sportlunch op basis van fruit, kregen de deelnemers een mediatraining, met analyses van hun tv-interviews, waarbij lastige vragen niet uit de weg gegaan werden. Ook Freddy Loix zelf vertelde in een workshop over de wijze waarop hij een wedstrijd voorbereid.

Na een verkwikkende duik in het zwembad, werd de avond afgesloten met een gezellige walking dinner. De ideale gelegenheid voor de deelnemers, een combinatie van ervaren piloten en ambitieuze jongeren, om nog wat na te kaarten met Freddy Loix en om de eerste stappen te zetten in het "netwerken".

Na een succesvol verlopen ‘Omloop van Vlaanderen’ waar voor de 4e keer op rij de volle 100 punten voor het Kampioenschap werden gescoord zal equipe Swaanen/Buysmans dit weekend aan de start verschijnen van de Hellendoorn Rally. In België werd nog gebruik gemaakt van de Subaru S12 WRC, dit weekend stappen zij weer in de vertrouwde Focus ’08 WRC van het NCRS.be team.

De Ford heeft na de Exotic Green Rally een grote rebuild ondergaan en is technisch volledig opnieuw opgebouwd, om niets aan het toeval over te laten. Door het uitvallen van Bernard ten Brinke tijdens de Omloop van Vlaanderen staat Jeroen nu ruim aan de leiding van het Internationaal Nederlands Kampioenschap 2012. Met 160 punten voorsprong kunnen zij het zich permitteren om wat meer risico te nemen en mee te strijden voor de algemene overwinning.

Vrijdagavond 21 september start de rally met 6 KP’s omstreeks 19.19 uur. Zaterdagochtend wordt de wedstrijd vervolgd om 09.17 uur en rond de klok van 19.00 uur zal duidelijk worden wie zich winnaar van de rally mag noemen. Startnummer 1) Peter van Merksteijn 2) Jeroen Swaanen 3) Bernard ten Brinke 4) Erik van Loon 5) Bob de Jong.

RTL Rally Report brengt op zondag 23 september meteen een actueel verslag van de rally op RTL7. www.imexracing.nl

Dit weekend staat de volgende manche van het Nederlandse rallykampioenschap op de agenda.

De UNICA SCHUTTLE ICT HELLENDOORN RALLY wordt vrijdagavond op gang geschoten met 6 klassementsproeven waarna er zaterdag nog 10 resterende kp’s dienen gereden te worden.

Zoals ieder jaar kan de organisatie uitpakken met een schitterend deelnemersveld en prachtige klassementsproeven met een grote portie onverhard.

In het Nederlands kampioenschap heerst er een spannende strijd tussen Jeroen Swaanen en Bernhard ten Brinke. Jeroen sprokkelde tijdens de Omloop van Vlaanderen belangrijke punten samen voor het kampioenschap. Ten Brinke moest na een schuiver opgeven in Roeselare en zal dus met het mes tussen de tanden starten in de Hellendoorn rally.

Na zijn mooie prestatie in Roeselare met de Subaru zal Jeroen deze keer terug rijden met de vertrouwde Ford Focus WRC08 van het Belgische team NCRS.

Ten Brinke start met de Fiesta WRC en zal zijn kansen maximaal benutten om zijn titeljacht verder te zetten.

Naast deze 2 wrc’s starten nog enkele outsiders met prachtige wagens zoals de Mad-Croc Lancers WRC van vader en zoon de Jong, de Skoda Fabia WRC van Bolhaar, de Subaru WRC S14 van

Schilt en de laatste in de rij is Biesheuvel met zijn Subaru.

Naast deze wagens zullen de heren rekening moeten houden met Peter van Merksteijn, de winnaar van vorig jaar. Net zoals vorig jaar brengt Peter een Citroën C4 WRC aan de start.

Na het foutje in Duitsland zal ook Peter strijden voor de overwinning.

Na een pracht prestatie in de Omloop van Vlaanderen die beloond werd met de Belgische BFO-award zal het uitkijken zijn hoe Herman Kobus met zijn Fiesta S2000 naar de finish stuurt.

De snelheid die hij toonde tijdens de Omloop van Vlaanderen was indrukwekkend en kijken dus zeker uit naar zijn prestatie tijdens de Hellendoorn rally.

Naast al deze WRC’s en S2000 wagens zal het ook uitkijken zijn voor de snelle Piet van Hoof en Arjen de Koning van het Paradigt rally team.

Ook in de N4 klasse starten enkele interessante namen zoals van Ballegooijen, Faes, Moree en van Iersel en ook daar zal er een serieuze strijd geleverd worden.

Bij de 2 wiel aangedreven auto’s springt de deelname van Jan de Winkel in het oog en zal de te kloppen man zijn.

Ook de Nissan BIO MCN 350Z challenge, de BMW 325 en de Peugeot 205 challenge zullen van start gaan en kunnen rekenen op aardig wat deelnemers.

Verder is het ook uitkijken naar het debuut van Harry Kleinjan met zijn indrukwekkende Porsche 964RSR.

In totaal starten er 84 deelnemers tijdens de Hellendoornrally die vrijdagavond rond 19u van start gaat.

Zaterdagavond 20u, na ongeveerd 170 km wedstrijd zullen we weten die uiteindelijke winnaar is van de editie 2012.

Het serviceterrein is gelegen bij Ten Brinke Transport, Morsweg in Rijssen.

Voor meer informaie : http://hellendoornrally.eu/

Silver Arrows Racing rijders Bart Vanhaverbeke en Frank Blondeel hebben na hun tweede plaats in de Rallye du Touquet hun tweede opeenvolgende podiumplaats van het seizoen vast. In de Rallye du Béthunois reden ze met hun Mercedes 500SLC naar een tweede plaats in het eindklassement.

Op slechts 35 km van de Frans-Belgische grens vond op 14 en 15 september in de omgeving van het Franse stadje Béthune de Rallye du Béthunois plaats. Op het programma 1 klassementsproef op vrijdagavond en op zaterdag 4 rondes van telkens 4 klassementsproeven voor een totaal van 115 km rijden tegen de klok. Niet minder dan 147 teams waaronder 8 historics hadden zich ingeschreven voor dit Noord Franse rallyevenement.

Na een afwezigheid van 6 maanden in het rallycircuit kwam het Silver Arrows Racing team opnieuw in actie met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Van bij de start toonde het team haar podiumambities door in de eerste klassementsproef van vrijdagavond meteen de derde tijd neer te zetten op slechts 12,3 seconden van winnaar François Guillemin in een Opel Kadett GTE.

Op zaterdag begon het echte werk met niet minder dan 16 klassementsproeven op het programma. Het Silver Arrows team begon geconcentreerd aan de wedstrijd en zette meteen besttijden neer in de eerste 2 klassementsproeven. In de derde KP werd de derde tijd gereden en KP4 werd geannuleerd. Zo stond de Mercedes 500SLC na de eerste ronde op een tweede plaats op slechts 11,3 seconden van het team Guillemin/Charlot.

In de volgende ronde ontwikkelde er zich een spannende strijd tussen Vanhaverbeke en Guillemin met verschillen van minder dan 2 seconden in de verschillende proeven. Ondanks het feit dat er niet minder dan 3 van de 4 klassementsproeven werden gewonnen, slaagde het Silver Arrows team er toch niet in om de achterstand op de Kadett GTE van Guillemin te verkleinen.

In de derde ronde werd het meer en meer duidelijk dat het gevecht voor de overwinning zou gaan tussen de Opel Kadett GTE en de Mercedes 500 SLC. Guillemin won 3 proeven en Vanhaverbeke schreef er 1 op zijn naam. In het tussenklassement stond Guillemin iets steviger aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op het team Vanhaverbeke/Blondeel. De derde in de voorlopige rangschikking, Jean-Pierre Ducroux met een Porsche 911SC, volgende intussen al op 2 minuten 26,6 seconden van de leider.

In de laatste ronde kon François Guillemin opnieuw 3 van de 4 proeven winnen maar telkens met het kleinste verschil. Na 115,97 km te hebben gereden tegen de tijd eindigt het Silver Arrows team op de tweede plaats op slechts 21,4 seconden van winnaar Guillemin. De derde plaats is voor Jean-Pierre Ducroux op 4 minuten 39,9 seconden van de Silver Arrows Mercedes. 2/3

Rijder Bart Vanhaverbeke is bijzonder tevreden: "Wij zijn heel blij dat we na een pauze van 6 maanden er toch in geslaagd zijn om een tweede plaats neer te zetten in deze bijzondere rally. Het was een mooie strijd met de Opel waarbij we beiden aan elkaar gewaagd waren."

Co-rijder Frank Blondeel verklaart: "De Rallye du Béthunois is een mooi evenement met een prachtig parcours met heel korte maar heel snelle klassementsproeven. Concentratie en parcourskennis zijn dus van groot belang. In het licht van onze toekomstige evenementen zijn we echter niet tot het uiterste gegaan en hebben we bewust de risico’s beperkt."

Bart Vanhaverbeke besluit: "De nieuwe evoluties aan de wagen hebben de test doorstaan. Met 2 tweede plaatsen op rij hebben we eveneens bewezen dat onze wagen competitief en betrouwbaar is. Ik wil evenees het team bedanken voor de perfecte service en organisatie en ik kijk alvast uit naar het volgende evenement waar we een vergelijkbare prestatie willen neerzetten."

De eindrankschikking van de Rallye du Béthunois is als volgt: 1. François Guillemin/Patrick Charlot (F) – Opel Kadett GTE in 1u 15min 37,2s 2. Bart Vanhaverbeke/Frank Blondeel (B) – Mercedes 500SLC op 21,4s 3. Jean-Pierre Ducroux/Guillaume Balloy (F) – Porsche 911SC op 5min 1,3s

Wat voor ons in de omloop van vlaanderen een bevestiging moest worden is terug een catastrofe geworden .Op vrijdagavond gingen we rustig van start , onze nieuwe vering stak erin maar deze konden we niet vooraf testen zodat we een afwachtende houding aannamen .Kp de ruiter was dan ook niet goed 25 ste plaats , op naar Beveren die moesten we afwerken in het donker .Dit ging al veel beter waar we 2 wagens moesten inhalen en we op een negende plaats konden afsluiten ,in het algemeen klassement stonden we dan op een 16 de plaats .
Tijdens de verbindingsrit naar de service werkte de koppeling niet zo goed meer maar we dachten een beetje bijregelen en klaar is kees maar dit draaide anders uit , terug de drukgroep die stuk was .Na wat overleg beslisten we om terug te starten in super rally maar daardoor kregen we 5 min straftijd bij kp Beveren en stonden we 48 ste geklasseerd .
Zaterdag ging het stukken beter kp Hooglede verliep alles naar wens met een 12 de tijd , Passendale waren we ook tevreden met een 14 de tijd .Maar dan op kp Zilverberg na een eerste doortocht brak de poullie af waardoor de motor te warm kwam en de onderblok het volledig begaf rook alom .Misschien een fout van mij dat ik de temperatuur niet in de gaten hield maar tijdens de wedstrijd lukt dit niet altijd zeker als er geen probleem vooraf is .
Voor ons zit het seizoen erop , misschien rijden we nog 1 wedstrijd maar dan wel tegen het einde van het seizoen .Supporters alvast bedankt voor de massale steun , hopelijk verlaat de pechduivel ons nu na toch al een anderhalf jaar dikke miserie !

Komend weekend vindt op 35 km van de Frans-Belgische grens in het Noord Franse stadje Béthune de 35ste editie van de Rallye du Béthunois plaats. Niet minder dan 147 wagens waaronder 8 historics zijn ingeschreven voor dit evenement.

De Mercedes 500SLC van Silver Arrows Racing zal er aanwezig zijn met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Bart Vanhaverbeke is bijzonder enthousiast over zijn deelname aan deze rally: “Na 6 maanden afwezigheid in het rallycircuit kijk ik er erg naar uit om opnieuw te racen. We hebben de voorbije tijd besteed aan het ontwikkelen van enkele evoluties aan de wagen en deze rally is een geschikte plaats om deze uit te testen. Deze rally dient eveneens om opnieuw in het ritme te komen in het licht van de rally van La Rochelle die we in november zullen rijden.”

Co-rijder Frank Blondeel licht alvast het parcours een beetje toe: “Op vrijdag 14 september starten we om 19.30 uur voor een heel snelle en brede klassementsproef van 8,45 km. De rally start vervolgens opnieuw op zaterdag 15 september om 8 uur voor 4 ronden van telkens 4 klassementsproeven. Tussen elke ronde is er een regroup op de grote markt van Béthune. De KP’s zijn snel met vloeiende waaiers en chicanes om het tempo te doen zakken.”

Uitzonderlijk voor Frankrijk is dat de historics zowel op de eerste als de tweede wedstrijddag voor de moderne wagens uitrijden. Met startnummer 202 zal de Silver Arrows Mercedes dus als 3de op de baan passeren. Het service park is voorzien bij Transport bedrijf Ertel, rue de l'Université Zone Futura, 62113 Verquigneul. Er is telkens 45 service na de regroup. De aankomst van de rally is voorzien op zaterdag 15 september om 23.15 uur.

Over de ambities blijft rijder Bart Vanhaverbeke bescheiden: “We zouden heel tevreden zijn met een podium plaats want we verwachten stevige concurrentie van de lokale rijders. We zullen de wagen ook zeker sparen want er komen binnenkort enkele belangrijke evenementen aan waarover we in de komende weken wel een aankondiging zullen maken.”

Meer informatie over het evenement kan worden gevonden op de volgende link.

Freddy Loix stuurt de BFO Peugeot naar winst de Rallye Mont-Blanc .

"Deze overwinning doet deugd"

Na een spannende openingsdag, werd de Rallye Mont Blanc in Morzine beslist op de langste klassementsproef (28 km) van de wedstrijd: La Côte d’Arbroz-Praz-de-Lys-Sommand. Freddy Loix en Lara Vanneste bleven foutloos met hun Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van BFO, terwijl hun rechtstreekse concurrenten Bryan Bouffier en Cédric Robert beiden in de fout gingen. Na zijn overwinning in de Rallye du Touquet, behaalde Freddy Loix zijn tweede zege in Super 2000 in het Frans rallykampioenschap, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats in de tussenstand.

Na de eerste etappe van de Rallye Mont Blanc Morzine, stonden Freddy Loix en Lara Vanneste op de derde plaats in de categorie Super 2000, met de BFO-Peugeot, amper 3" achter merkgenoot Cédric Robert. Bij het begin van de tweede dag kantelde de wedstrijd.

"De eerste etappe was moeilijk op dit uitdagende en vooral snelle parcours,"

"We reden met dezelfde schokdempers als Cédric Robert en we vochten met hem een spannend duel uit. Alleen Bryan Bouffier bleek niet bij te houden. Voor de tweede dag pasten we onze set-up een beetje aan, maar uiteindelijk bleek dat niet nodig, want op de tweede proef ging eerst Bryan Bouffier in de fout, waarna Cédric Robert ook een schuiver maakte op dezelfde plaats. Vanaf dat moment moest ik gewoon controleren en finishen om belangrijke punten te scoren in het kampioenschap. Deze tweede zege in Super 2000 doet deugd, zeker omdat de Rallye Mont Blanc een fantastisch parcours heeft." vertelt Freddy.

Freddy en Lara eindigden op de zesde plaats algemeen. Zoals verwacht was er niets te beginnen tegen de WRC's. Bij het team van 2C Compétition werd wel een dubbel feestje gevierd, want naast de zege in S2000 van Freddy Loix en Lara Vanneste, behaalde Stéphane Sarrazin met de Peugeot 307 WRC van het team de algemene overwinning. BFO-piloot Freddy Loix rukt op naar de tweede plaats in de tussenstand van het Frans rallykampioenschap.

Een rally om snel te vergeten.
"Hans Depla" Wat een baal weekend.....pfff ! We hadden er echt goeie hoop op om hier een mooi resultaat neer te zetten maar een nukkige Clio besliste daar anders over. Een electrisch problemen die maar niet konden worden opgelost...
Op Vrijdag hebben we enkel de 1ste proef gereden weilswaar zonder verstralers en met een leeglopende batterij.De service crew van Blaise heeft zowaar tot 02h30 aan de wagen zitten sleutelen.
Gelukkig konden we Zaterdag een restart nemen in de "superrally", vanop een 82ste plaats en met een straftijd van 5min.
Even leek het erop dat het euvel hersteld was,maar op de 2de proef was het weer prijs....pff leuk is anders. Met nog een lekke band op de proef van Passendale en nog wat rondjes te moeten rijden na wat tragere deelnemers op Zilverberg & Zonnig was voor ons de fun eraf.
Toch hebben nog een mooie remonte kunnen maken met enkele heel mooie chrono's om te eindigen op plaats 32 algemeen.
Velen hadden een duel verwacht met Koen Lauwaert en Steve Dolfen in hun supersnelle Clio's. Maar als we de snelle tijden zien van Koen, denken we toch dat er van een duel geen sprake zou zijn...."waauww wat gaat die hard man" proficiat Koen !
Natuurlijk zijn we met zn allen wat teleurgesteld...maar in een machanische sport is niets voorspelbaar.
Na afloop hadden we een gesprek met tuner B Blaise, en die verzekerde ons dat we voor de TBR rally een compleet nieuw opgebouwde Clio krijgen !
Enige opsteker..het mooie droge weer en de vele supporters & sponsors die ons blijven steunen.

Met een deelnemersveld zoals dit jaar, dikke Porsche’s van Janssens-Deveux-Decock-Delplace en de Belgische top sinds jaren, Lietaer en Droogmans en met de weinige verkenningen die we konden doen door het drukke agenda van mijn Co Piero zou het voor ons alvast een rustige start worden zonder al te veel stress,om te zien met wie we ons konden meten.

Vrijdag avond waren we dan ook heel verrast toen bleek dat we op de eerste kp al meteen goed waren voor een 3de tijd op slecht 4 sec van de snor en op slechts 2 sec van de moderne historic porsche van Janssens die bijna dubbele pk’s heeft als onze Opel.

Op kp 2 reed er blijkbaar een busje op het parcours waardoor Janssens prompt de kp staakte, zijn helm uittrok en zich naar de finish begaf, dit kwam hem bijzonder goed uit , want zo konden ze de versnellingsbak wisselen die stuk was. De eerste 7 deelnemers konden dus geen tijd neer zetten en kregen een normtijd gelijk aan de snelste tijd op deze proef, de onze dus, waardoor we ’s avonds onze wagen mochten parkeren op een welverdiende 3de plaats.

Het beloofde zaterdag een bikkelharde strijd te worden, en dat was er meteen aan te zien, op kp 1 kregen we al direct 10 sec aan de broek van de snor, tijd dus om wakker te worden en voluit te gaan, en dat waren we op kp2 aan het doen tot op 1km voor de finish mijn stuur plots een flinke slag kreeg en we dachten lek te hebben gereden, enkele seconden daarna konden we nipt vermijden om van de weg te geraken toen ons wiel helemaal onder de auto verdween, we konden nog net over de finish geraken met alsnog een behoorlijke tijd slechts 10 sec trager als de best tijd en dit op 3 wielen.

Het bleek een kogelgewricht te zijn die het had begeven, we probeerden nog om het zelf te herstellen met wat instructies van Dhr Luc Bouckaert ( waarvoor nog eens bedankt Luc) en dat lukte ook, maar op de verbinding naar de volgende kp kwam het gewricht weer los, voor zowel onze veiligheid als dat van de toeschouwers beslisten we dan om de wedstrijd te staken. Spijtig , want we hadden alweer zicht op een podiumplaats .

Pech blijft ons dus achtervolgen, volgende afspraak is de TBR rally, hopelijk blijven we daar van pech gespaard en kunnen we eindelijk eens feestje vieren !!!