Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally van Staden 2015 : Volledig wedstrijdverslag.

"We zullen tevreden zijn als het op 15 augustus niet stortregent en als we een paar kleppers aan de start krijgen", zei voorzitter Freddy Trio van de Automobielclub van Staden voor de aanvang van de rally. Aan zijn wensen werd grotendeels tegemoet gekomen. Met Hermen Kobus, maar toch ook met Tobi Vandenberghe kreeg hij twee rijders met zekere naam en faam. En de aangekondigde "hevige regenbuien" bleven beperkt tot wat lokale lichte regen.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, en daarmee was dan meteen ook de winnaar van de wedstrijd gekend. De compacte wedstrijd met korte rondes over identieke proeven en voldoende servicetijd was voor het Nederlandse team een ideale testsessie. De toon werd meteen gezet met een reeks aan besttijden en de overwinning zou tenslotte uitmonden in een demonstratierit met 12 scratchtijden op 12 proeven.

"De afstelling was zeker nog niet optimaal", vertelde Hermen na de finish. "We reden zeker nog niet op de limiet. De afstellingen werden nog aangepast om onderstuur tegen te gaan." Het meeste onder de indruk was de Nederlandse rijder nog van de snelheid die in deze regionale rally werd aangehouden. "Je hebt als rijder niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd hoog in de toeren en met 170 km/u tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/u. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot." De overwinning in Staden was voor copiloot Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator vierde op 16 augustus zijn 40ste verjaardag.

Achter de oppermachtige Fabia R5 zagen we een spannende strijd om de ereplaatsen. Tobi Vandenberghe, Paul Lietaer, Steve Bécaert, Bert Coene en Lorenzo Bossu streden tot de allerlaatste klassementsproef voor hun plaats. Een straftijd voor een verkeerde aanmelding en motorproblemen in de namiddag remden de opmars van Bossu en zijn Lancer Evo af. Steve Bécaert stond met zijn Evo op de 2de plaats maar verloor tijd door een lekke band, waarna hij opgaf. Paul Lietaer (Subaru Legacy) en Tobi Vandenberghe (BMW 130i) startten de laatste proef met 1 seconde verschil in het voordeel van Tobi, en beide rijders draaiden dezelfde tijd! De fel bestreden tweede plaats ging dus naar Tobi Vandenberghe.

Bij de historics ging de strijd tussen Wim Decock ( Porsche 911) en Bert Cornelis ( Opel Monza ). Een defecte benzinepomp dwong Decock tot opgave, Cornelis nam de winst. Maar de beste zaak was voor de tweede geplaatste Danny Kerkhof (BMW E21) die geen enkele van zijn tegenstanders in het kampioenschap op zijn weg vond. De Brit Martin Jones, op zijn Escort RS1800 bijgestaan door Juha Bos, vervolledigde het podium.

Nico Denys en Frank Gillebert haalden met de Renault Clio, en na een mooie strijd met de BMW van Brecht Hoorne, de winst binnen in Divisie 1-2. Het probleem van de sputterende motor, waarmee ze in de slotfase te maken kregen, loste gelukkig zichzelf op. Besluiten we met deze uitsmijters: Wim Dereu was met de BMW op de 12de plaats de eerste "Stadenaar" en AMCS voorzitter Freddy Trio beloofde nu al de organisatie van een editie 2016!