Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De manches van het Belgian Rally Championship blijven zich in razend tempo opvolgen. Vrijdag gaat in Namen de vierde manche van het BRC van start, waarmee het seizoen al bijna halfweg is. In de Rally van Wallonië krijgen we het vierde hoofdstuk in de tweestrijd tussen Kris Princen, nog altijd stevig aan de leiding in het BRC met zijn Peugeot 208 T16, en Freddy Loix, die vol vertrouwen aan de start komt met de Skoda Fabia Super 2000 na twee opeenvolgende zeges in Spa en Tielt. Maar, vooral de troepen van DS zijn gebrand op een eerste succes met "the new kid on the block", Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre, die zich bovendien inschrijft in het BRC om punten te scoren.

De 23-jarige Franse belofte, niet toevallig al jaren de beschermeling van Sébastien Loeb die een neus heeft voor talent, won vorig jaar zowel in het ERC als in het WRC de Junior-titel. Lefebvre kent bovendien de DS 3 R5 als fabriekspiloot als geen ander. De snelle proeven van de Rally van Wallonië mogen voor hem evenmin een probleem zijn, zeker omdat hij met Pieter Tsjoen een man naast zich heeft die alle valstrikken kent in Namen. We zien de combinatie Lefebvre-Tsjoen dus zeker een gooi doen naar de zege, al zal Stéphane pas donderdag in België arriveren om te beginnen aan het testwerk en de verkenningen.

De troepen van DS zijn goed gewapend om te schitteren in de Rally van Wallonië, want ook Cédric Cherain is er terug bij, nadat hij voor de TAC Rally forfait moest geven. De Luikenaar wil zo goed mogelijk scoren om potentiële partners te overtuigen om zijn budget voor de resterende manches te vervolledigen. Vincent Verschueren is de derde DS-rijder die mikt op een topprestatie, na een ongelukkig seizoensbegin. Voor de gelegenheid zal Vincent genavigeerd worden door Stéphane Prévot, de vaste copiloot van... Stéphane Lefebvre!

Maar, laten we niet uit het oog verliezen dat in het kampioenschap ook de kleinere klassen een rol kunnen spelen. Guillaume Dilley staat na drie zeges in RC3 op een knappe 3de plaats in de tussenstand van het BRC. Nog een DS piloot met ambitie. Hij deelt die 3de plaats met Andy Dewallef, de leider in het Junior BRC.

Maar, Kris Princen start in deze Rallye de Wallonie als fiere leider in het BRC, maar na twee nederlagen heeft de Peugeot-piloot iets recht te zetten in Jambes, waar hij vorig jaar overtuigend naar de overwinning reed. Freddy Loix heeft na twee zeges zijn achterstand op Princen al voor een groot deel goed gemaakt. Binnenkort stapt Loix over naar de nieuwe Skoda Fabia R5, dus Princen heeft er alle belang bij om zijn voorsprong wat uit te diepen dit weekend.

Omdat Bertrand Grooten de overstap naar een oudere WRC heeft gemaakt, kijken we voor het overige uit naar het nationaal debuut van Jourdan Serderidis met de tweede DS 3 R5 van J-Motorsport en naar de chrono's van de twee Ford Fiesta's R5 van Michiel Becx en Philipppe Stéveny, die ook een beroep doet op J-Motorsport.

Op de uiterst snelle proeven van de Rally van Wallonië is het ook uitkijken naar de snelle GT's. Patrick Snijers bewees vorig weekend in de RS van de Monteberg dat de versnellingsbak van zijn 997 GT3 klaar is voor de strijd. Tim Van Parijs, overtuigend winnaar bij de GT's in Tielt, wil opnieuw bewijzen dat hij de "koning van de Porsche" blijft, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer nog eens aan de start verschijnt met de BMA Porsche.

Eric Cunin en Michaël Albert rekenen op hun Mitsubishi's om punten te scoren, terwijl Steve Fernandes een ex-Neuville Peugeot 207 S2000 aan de start brengt.

Voor de punten in het algemeen klassement zullen we zeker ook rekening moeten houden met de snelle WRC's en RC1's, die van start gaan achter de kleppers in RC2. Xavier Bouche wil met een Ford Fiesta WRC zijn 2de plaats van vorig verbeteren. Na 5 snelste tijden vorig jaar, lijkt Benoît Allart echter de belangrijkste outsider voor de zege met zijn Skoda Fabia WRC. David Bonjean en Bertrand Grooten kiezen voor een Citroën C4 WRC, Laurent Léonard brengt zijn Subaru Impreza WRC S9 in stelling. Laurent Mottet start eveneens met een Skoda Fabia WRC. Met Olivier Collard en Anthony Martin zijn er bovendien twee Mitsubishi-piloten die we zeker in het oog moeten houden in de strijd voor de ereplaatsen, net als de snelste BMW-piloten Tobi Vandenberghe en Jourdan Scaillet.

De Rally van Wallonië gaat vrijdagavond van start met 2 showproeven op de Citadel in Namen. Na 250 km tegen de chrono, zullen we weten wie zondagavond de champagne mag ontkurken. Onze Belgische tenoren of... the new kid on the block?

We kennen het als een onnatuurlijke kruising van rally, maar dan op circuit en vooral in een veel bredere vorm als op de klassementsproeven en… dat drift-spectakel zal nu ook te bewonderen zijn
op vrijdag 1 mei tijdens de rally van Wallonië.

Voor deze onverwachte attractie zorgen de drifters van het vermaarde team Falken en zij zullen voor en tussen de twee passages van de rallywagens op de Citadel van Namen het publiek alvast opwarmen. Zij beschikken daarvoor over 4 fenomenale achtertrekkers die ongetwijfeld de hormonen zullen stimuleren : Een BMW M3 V8 van 480 pk voor Remmo Niezen, de meervoudige kampioen van deze discipline in Nederland, België, Duistland en Groot-Brittannië en de titelverdediger in de “Nurburgring Drift Cup”, een indrukwekkende BMW M3 E30 voorzien van een 6 cilinder van 465 pk voor Lars Verbraeken, in 2009 de kampioen van de Duitse IDS Series, een derde BMW M3 voor Rohan Van Riel en tenslotte een Nissan Skyline R32, die we kennen van “Fast and Furious”, voor Rick Van Goethem, een veelbelovend jong talent van amper 20 jaar, die echter al twee keer gekroond werd (jongste bestuurder in 2013 en Rookie of the Year – vorig jaar) tijdens de “Nurburgring Drift Cup”

Vier piloten die eerder ook al te bewonderen waren tijdens de Racing Show van Luxemburg, maar die ongetwijfeld ook een publiek dat misschien niet zo vertrouwd is met deze discipline meteen in vuur en vlam zullen zetten, want… in de rallysport of op het circuit is het niet gebruikelijk dat vier krachtige wagens amper gescheiden door enkele centimeters in brede drifts naast mekaar en op hoge snelheid door een bocht schuiven !

Dit grandioos spektakel is dus absoluut geen improvisatie maar eerder een millimeterballet dat opgevoerd word door professionele piloten met een geweldige car-control. Kortom niet te missen op vrijdag 1 mei. Het eerste deel van de show begint om 17u25 en het tweede deel is voorzien om 20u35, juist voor de tweede passage van de deelnemers aan de rally van Wallonië op de Citadel.

Na een bijzonder sterk bezette Historic-categorie in de TAC Rally, ontbreken de tenoren van het kampioenschap aan de start van de Rally van Wallonië. Elk nadeel heeft zijn voordeel. We zullen in elk geval een open strijd krijgen voor de overwinning en Alexander Derez, voorlopig derde in de tussenstand van het Historic BRC, kan een gouden zaak doen met zijn vertrouwde BMW.
De Historic-piloten krijgen in Namen de eer om vrijdagavond het spektakel te openen op de Citadel, waar ongetwijfeld weer duizenden fans de spectaculaire achterwielaandrijvers zullen aanmoedigen. De eerste wagen op de Esplanade zal de mooie Ford Escort van Pascal Regnier zijn, gevolg door zijn merkgenoot Christophe Demortier. Jacky Hannon start enkele wagens verder met zijn Escort.
Voor het kampioenschap kijken we vooral uit naar de prestatie van Alexander Derez, die met een goed resultaat niet alleen over Wim Decock kan springen, maar zelfs de leiding kan nemen in het Historic BRC. Wie we zeker ook in het oog moeten houden is Jens Maes, die zijn Opel naar een knappe podiumplaats stuurde in Haspengouw. Tony Lattaque rekent op zijn Opel Manta, terwijl Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona eveneens een kanshebber is voor de overwinning.
De Brit Kevin Haselden zorgt voor de nodige originaliteit met zijn kleine Austin A35, een wagen die zeker op aanmoedigingen van de rallyfans zal kunnen rekenen.

Na zijn foutloos optreden in de TAC Rally, waar de punten voor het Junior BRC centraal stonden, wil Polle Geusens in de Rally van Wallonië nog eens voluit voor de overwinning strijden. Natuurlijk zal hij de punten voor het Junior BRC niet laten liggen, maar deze keer krijgt hij van sponsor John Eggerickx carte blanche om de strijd aan te gaan in de sterk bezette klasse RC4.
"Er is veel meer concurrentie in R2 dan in Tielt en dan wil ik graag voluit strijden voor wat ik waard ben," vertelt Polle Geusens. "Met Xavier Baugnet, Cédric De Cecco, Caren Burton, Adrian Fernémont en Stephan Hermann, staan er een paar serieuze kleppers aan de start. Maar, de snelle proeven liggen me wel. We zullen zien hoe ver we komen."
Altijd zal de Peugeot 208 R2 op en top geprepareerd aan de start komen. Polle laat niets aan het toeval over. "We hebben alles weer gecontroleerd en de slijtage aan het sperdifferentieel was aanzienlijk, dus dat hebben we vervangen. De Rally van Wallonië is een erg lange wedstrijd, met 250 km tegen de chrono. Dan kan je niets aan het toeval overlaten. Als piloot heb ik altijd wel respect voor de mechaniek."
Twee jaar geleden kon Polle niet helemaal voluit aanvallen in de Rally van Wallonië.
"Ik was toen zwaar van de baan gegaan in de TAC Rally en op twee weken tijd hadden we een nieuwe Citroën C2-R2 gebouwd. Twee weken dag en nacht werken, dat betekende dat ik erg vermoeid aan de start kwam en bovendien moest ik het vertrouwen weer opbouwen na die sortie. Pas in de slotfase kwam ik op dreef. Deze keer is de voorbereiding ideaal verlopen en zal ik klaar zijn om er vanaf de start in te vliegen, al zal ik op de Citadel gewoon mijn tempo rijden."

Na de ongelukkige TAC Rally, staat de Rally van Wallonië dit weekend voor Vincent Verschueren in het teken van revanche. Samen met het voltallige team van GoDrive mikt de voormalige motoracer op een topprestatie op de supersnelle proeven waar zijn gevoel voor de ideale lijn een belangrijke troef is.
In de Rally van Wallonië zal Vincent Verschueren luisteren naar de nota's van Stéphane Prévot, de copiloot die hem twee jaar geleden al navigeerde in deze wedstrijd.
"Die wedstrijd met Stéphane blijft een van mijn mooiste herinneringen," vertelt Vincent. "Voor mij is Prévot de enige "boss" van de copiloten door zijn enorme ervaring en de rust die hij uitstraalt. Toen Véronique wegens onvoorziene omstandigheden verstek moest geven, heb ik Stéphane gecontacteerd om nog eens samen te rijden. Hoewel hij vorig weekend nog aan het werk was in Argentinië, was hij meteen bereid om samen te rijden."
Pikant detail: Stéphane Prévot zal het, samen met Vincent, opnemen tegen zijn piloot in WRC-2, Stéphane Lefebvre. Bovendien strijden ze met gelijke wapens, want ze rijden elk met een DS 3 R5.
"Voor mij is Lefebvre de grote favoriet. Je rijdt niet toevallig vooraan in WRC-2. De Fransman wordt een ideale referentie. We zullen goed kunnen inschatten hoe hoog het niveau ligt in het BRC. Ik ben ervan overtuigd dat Freddy Loix en Kris Princen moeten uitkijken voor de fabriekspiloot van DS."
Zelf mikt Vincent Verschueren ook op een knalprestatie in de Rally van Wallonië.
"Het is een wedstrijd die me wel ligt. De snelle proeven zijn prachtig. Maar, ik wil in de eerste plaats eens een wedstrijd zonder problemen afwerken. Zowel in Spa als in Tielt verloren we erg veel tijd door een mechanische breuk in de transmissie. Hopelijk blijven we daar deze keer van gespaard. Aan de voorbereiding zal het niet liggen, want na elke wedstrijd wordt alles gecontroleerd en we vervangen veel onderdelen preventief zelfs vroeger dan voorgeschreven door Citroën."

De Rally van Wallonië wordt ook de eerste wedstrijd waarin de nieuwe FIA-banden verplicht zijn. Vincent hoopt daarom dat het droog zal blijven.
"In de regen heb ik de DS 3 R5 nog niet zo goed in de vingers als onze Polo S2000 van vorig jaar. De wagen is wat brutaler in die omstandigheden. Die nieuwe banden zijn wel goed in de regen, maar het gevoel is toch anders dan met intermediates. Op een droog parcours zijn de nieuwe banden wel uitstekend, dus hoop ik op een snelle, droge wedstrijd dit weekend."

In afwachting van de komst van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, blijven TeamFloral en Ford België de piloten steunen die in het Belgian Rally Championship rijden met een Ford Fiesta R2 of een Ford Fiesta R200. In de Rally van Wallonië is er een interessante prijs te winnen voor de vele piloten die met Fiesta's R2 en R200 aan de start komen.
"We hadden het beloofd en we houden onze belofte," lacht Davie Meert. "Ondanks de afwezigheid van de Trophy, waar we later mee van start gaan omdat we wachten op de komst van de nieuwe motor, zijn we blij dat er een tiental Ford Fiesta's R2 en zijn krachtigere neef, de R200, aan de start komen van de Rally van Wallonië. We zullen met onze vertrouwde infrastructuur aanwezig zijn in het servicepark van de Rally van Wallonië. Om de piloten die in onze producten blijven geloven te steunen, krijgt de piloot van de best geklasseerde Ford Fiesta R2 bij de finish een gratis inschrijving voor de Rally van Ieper + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Mustang. De best geklasseerde piloot aan het stuur van een R200 krijgt een gratis inschrijving voor de Omloop van Vlaanderen + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Focus ST."

Om in aanmerking te komen voor dit aantrekkelijk geschenk, moeten de piloten van de Fiesta's R2 en R200 aan enkele eenvoudige voorwaarden voldoen, meer bepaald rijden met Pirelli banden geleverd door CB Events Racing, al jaren een trouwe partner van de Fiesta SportTrophy. In Namen zijn maar liefst zeven piloten in de klasse RC4 ingeschreven met een Ford Fiesta R2: Adrian Fernémont, Xavier Baugnet, Gert-Jan Kobus, Geoffrey Collard, Geoffroy Defays en Simon Mirguet. Klasse NCM zal geanimeerd worden door de Ford Fiesta's R200 van Thibault Radoux, Jean-Louis Boesmans en Harry Bouillon. Kortom, mooi volk om de kleuren van Ford te verdedigen!

En hoe staat het met de Ford Fiesta SportTrophy 2015? Die zal iets later in het seizoen van start gaan. "We hopen de Trophy te lanceren in de Kenotek Ypres Rally," vervolgt Davy Meert. "De verkoop van de nieuwe R2-kit draait goed, want we hebben er al 8 verkocht. TeamFloral is trouwens bezig met de bouw van het eerste exemplaar van de Fiesta R2 EcoBoost. Op vraag van heel wat eigenaars van een Fiesta R2 met een atmosferische 1,6-liter, zullen we in de Trophy zowel de Fiesta's R2 van de vorige generatie als de nieuwe Fiesta's R2 met de 1.0 EcoBoost verwelkomen. 2015 wordt een overgangsjaar waarin twee verschillende motortypes worden toegestaan."

Afspraak op 1, 2 en 3 mei in Namen voor de Rally van Wallonië, die zich veelbelovend aankondigt voor de Ford-teams.

Door het wisselvallige weer, met vooral een kletsnatte vierde en laatste passage op de klassementsproef van 8,1 km, was de 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg een verraderlijke wedstrijd. Vooral de krachtige achterwielaandrijvers hadden het moeilijk om de pk's aan de grond te krijgen.
Net voor de tenoren van start gingen voor hun eerste manche, begon het te regenen in het centrum van Dranouter, traditioneel het zenuwcentrum van de RS van de Monteberg.

Andy Lefevere realiseerde meteen de snelste tijd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, voorzien van een Gr.A 34 mm restrictor. De Mitsubishi-piloot was 6" sneller dan Lorenzo Bossu en 7" sneller dan Steven Dolfen, die met zijn kleine Peugeot 208 R2 zijn topprestatie van de TAC Rally bevestigde.
Andy Lefevere was meteen gelanceerd en hij zou zijn koppositie niet meer uit handen geven.

"Het was 5 jaar geleden dat ik hier nog aan de start stond en dit is normaal niet mijn favoriet spelletje," vertelde Andy, die wat pijn in de rug had. "Het is moeilijk om de ganse dag geconcentreerd te blijven door het vele wachten. Maar, het ging uitstekend en mijn gelegenheidscopiloot, Melvin Florissoone, las de nota's prima. Het is voor mij in elk geval geen voorbereiding op Ieper, want daar zal ik niet starten dit jaar. Ik heb de voorbije twee jaar getoond wat ik kan, maar deze keer zal ik de wedstrijd als toeschouwer volgen. Het inschrijvingsgeld voor het ERC is te duur en ik heb ook geen zin om mijn R4 te de-tunen naar een N4."
Voor de tweede plaats werd in de slotronde nog fel strijd geleverd. Dirk Vermeirsch, die de strijd in Historic domineerde met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, ging met 1" voorsprong op Lorenzo Bossu van start in de slotmanche. Bossu ging tot het uiterste en realiseerde de snelste tijd algemeen in de laatste heat, 2"1 sneller dan Jasper Van den Heuvel en 3"1 sneller dan Andy Lefevere, die niet meer bedreigd werd voor de leidersplaats.
Dirk Vermeirsch strandde op de derde plaats op 27"3 met zijn Historic Sierra, voor de leider in het Nederlands kampioenschap, Jasper Van den Heuvel, die zaterdagmiddag werd gecontacteerd door Filip Pyck om hem te vervangen aan het stuur van de Pico's Koffie Lancer. "Filip heeft me gisteren gebeld om te komen rijden, omdat hij door een blessure aan de heup niet kan rijden. Zonder veel voorbereiding en met een copiloot die voor de eerste keer in een rallywagen zat, was winnen niet mogelijk met onze Mitsubishi Gr.N, maar ik heb me geamuseerd, zeker in de regen."
Patrick Snijers had met het regenweer niet de ideale omstandigheden om de power van zijn Porsche aan de grond te krijgen, maar de vernieuwde versnellingsbak van de 997 GT3 bleef deze keer wel betrouwbaar. Na een 10de tijd in de eerste manche, toen hij niet op de juiste banden stond, eindigde de Degro-piloot nog als 5de in de thuisrally van zijn copiloot Arne.
Steven Dolfen bekroonde zijn knappe wedstrijd met een 6de plaats met de Peugeot 208 R2, voor Victorien Heuninck, die op 11" van de winnaar bij de voortrekkers strandde. Stefaan Stouf werd tweede in Historic en 8ste algemeen met zijn Porsche, voor de Brit White. De attractie van de wedstrijd was het Belgische debuut van de Ford Fiesta R5+ van de Brit Worley. Ondanks de 80 extra paarden in vergelijking met een "gewone" R5 (evenveel pk's als een Fiesta WRC), strandde Worley op de 12de plaats.

Wat zondag voor wielerliefhebbers de beklimming van de Redoute is in Luik-Bastenaken-Luik, is voor de rallyfans de beklimming van de Monteberg in Dranouter. De deelnemers aan de 43ste Rallysprint van de Monteberg maken zich op om zondag vier keer een kanontijd te realiseren op de befaamde proef van 8,1 km. Zowel voor de piloten als voor de medewerkers van Superstage, de organisator, is de Monteberg de ideale voorbereiding op de grote afspraak eind juni, de Kenotek Ypres Rally.
Met 135 inschrijvingen blijft de Monteberg duidelijk tot de verbeelding spreken, zelfs ver buiten de landsgrenzen. Na het afhaken van tienvoudig winnaar Paul Lietaer, wiens Subaru niet tijdig klaar is, start Andy Lefevere logischerwijze als favoriet met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, zeker na zijn knappe podiumplaats in de voorbije TAC Rally. Er staat wel een prestigestrijd op het programma, want Lefevere mag zich aan weerwerk verwachten van Jasper Van den Heuvel, de winnaar van de eerste twee wedstrijden van het Nederlands rallykampioenschap. De twee Mitsubishi-kleppers zullen in de Kenotek Ypres Rally ongetwijfeld opnieuw met elkaar in duel gaan voor een dichte ereplaats.

Het wisselvallige weer speelt in elk geval niet in de kaart van de outsider voor de overwinning. Patrick Snijers en Arne Bruneel komen aan de start met de snelle Porsche 997 GT3 in Degro-kleuren. Na drie opgaves in het Belgisch kampioenschap hoopt Snijers eindelijk een probleemloze wedstrijd af te werken in de aanloop naar de Rally van Wallonië, die volgend weekend op het programma staat.

Naast deze drie tenoren zijn er nog een reeks outsiders, zoals de Brit Taylor met zijn beruchte Subaru Forester, en de Mitsubishi-piloten Jimmy Taveirne, Tuur Vanden Abeele, Steve Becaert en Lorenzo Bossu. Bij de voortrekkers wil Steven Dolfen zijn knalprestatie van de TAC Rally bevestigen met zijn Peugeot 208 R2, maar Vic Heuninck, altijd snel in West-Vlaanderen, zal hem de zege niet cadeau doen. Nico Denys presenteert trouwens een prachtige ex-Ragnotti Renault Maxi Mégane.

Het startveld in Historic is al even sterk bezet. Een veertigtal klassiekers gaan de strijd voor de overwinning aan. Voor de zege krijgen we een heruitgave van het duel om de overwinning van de TAC Rally tussen Stefaan Stouf met zijn snelle Porsche en Dirk Vermeirsch met de brute Ford Sierra Cosworth 4x4. Bij regenweer zal de 4x4 van Vermeirsch ongetwijfeld in het voordeel zijn. Fredericq Delplace (Porsche), Danny Kerckhof (BMW) en Bert Cornelis (Opel Monza) willen zich echter graag mengen in de strijd voor het podium.

Afspraak zondag op de Monteberg in Dranouter vanaf 8h30 voor een dag autosportspektakel!

De Rallysprint van de Monteberg is een begrip in de Vlaamse rallywereld. Sedert enkele jaren staat deze rallysprint, een organisatie van Superstage vzw, gekend van de Ypres Rally, enkel nog op de kalender van het (VAS) regionale kampioenschap. Op zondag 26 april strijkt de rallykaravaan opnieuw neer in en om de dorpskern van Dranouter. In de grote tent aan de start van de proef op het einde van de Letting-straat, zit je meteen midden in de actie. Maar natuurlijk wordt er ook druk overlegd en duchtig nagekaart in de horecazaken rond de kerk van Dranouter, het hart van het gezellige servicepark.
Twee rondjes mogen de deelnemers verkennen op zaterdag 25 april (van 16u tot 19u), en op zondag zijn er vier ritten op de rondkoers langs de Monteberg. Om 8u30 wordt de eerste wagen op pad gestuurd voor de eerste rit. Daarna verwacht men nog passages om 11u00, 13u30 en 16u00.
Het parcours is goed gekend door alle rijders. Het is een compacte rondkoers, volledig op asfalt van 8,1 km en een korte verbindingsrit van 3.69 km naar de service. De maximale tijd bedraagt 18 minuten en dit is een belangrijke regel. Vraagt u dat maar eens aan Paul Lietaer, die enige jaren
geleden ooit uit koers werd gezet wegens het overschrijden van deze termijn... Een maximum van 120 deelnemers stelde de organisatie voorop maar zoals bijna ieder jaar werd dat quotum vlot bereikt. Uiteindelijk zullen 136 equipes zich naar de technische controle op zaterdag begeven. Wie de deelnemerslijst bekijkt zal geen grote kijkcijferkanonnen vinden. Geen Loeb, Loix, Princen of ... maar wel een dwarsdoorsnede van de regionale en West-Vlaamse competitie.
De lokale en de ervaren rijders proberen zeker hun terreinkennis en thuisvoordeel uit te spelen. De vraag beperkt zich dan ook tot hetvolgende: “Wie houdt Paul Lietaer van de winst?” maar ... Lietaer zou echter forfait kunnen geven aangezien zijn Subaru WRC nog niet hersteld is, de nieuwe Legacy nog niet klaar is en de Escort gespaard wordt voor de komende manche van het Historic Belgisch Kampioenschap in de Wallonie. Als de tienvoudige winnaar niet aan de start komt dan krijgen we een zeer open editie met Patrick Snijers (Porsche GT3) en heel wat rijders uit de vloot van Mitsubishi Lancers die aanspraak kunnen maken op de overwinning. In de eerste plaats Andy Lefevere (Evo X), die onlangs nog schitterde in de TAC, maar ook Filip Pyck (Lancer Evo X), een Jimmy Taveirne (Evo9) op een goede dag, Lorenzo Bossu (Evo7), de niet onverdienstelijke Steve Becaert (Evo X) en misschien zelfs Tuur Van den Abeele (Evo7) als de omstandigheden meezitten.
En er is natuurlijk ook de Brit Mark Worley met de Fiesta R5+.
Bij de Historics is het helemaal feest want daar geven een paar toppers toch present. Stefaan Stouf, winnaar in de TAC, gaat verder met zijn leerproces in de Porsche Carrera RS. Hij zal zeker moeten rekening houden met Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), uitstekend 2de in de afgelopen TAC, en met de winnaar van vorig jaar, Bert Cornelis, die opnieuw zijn Opel Monza meebrengt. Verder zullen Danny Kerkhof (BMW E20), Fredericq Delplace (Porsche 911), Alain Vermeulen
(BMW 323i) en Piet Declercq (Escort) zeker meedingen voor de ereplaatsen.
Tickets (€12,00) zijn te koop bij het binnenkomen van het parkoers. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.

Op minder dan twee weken voor de aftrap van onze proef, nemen de organisatoren hun verantwoordelijkheid. De WRC’s van welke generatie dan ook, zijn zoals dat hoort van harte welkom en dat zowel voor het plezier van hun piloten als dat van het publiek.

De start van het Belgisch rallykampioenschap 2015 liep niet van een leien dakje voor de WRC-piloten. Na een herziening door de FIA verschenen deze wagens voorzien van een turbo in een 2000cc-versie in 1997 in het wereldkampioenschap. Na de “downsizing” in 2010 werd hun cilinderinhoud beperkt tot 1600cc. Maar…gebouwd door de constructeurs of de satellietteams die hun vertegenwoordigen blijven deze wagens – ongeacht van welke generatie – het publiek aanspreken.

Toch besliste de promotor van het Belgisch rallykampioenschap om voor dit seizoen hun startpositie te herzien. Een degradatie in die mate dat ze nu pas na de eerste groep juniors (de eerste vijf uit de tussenstand) van start gaan. Kortom ze starten nu achter de minder geavanceerde wagens van de categorie R2 of R1. Een situatie die sommigen danig op hun zenuwen werkte, zodanig dat ze zelfs niet aarzelden om vrijwillig uit de vorige manches te stappen. Een gegeven dat de Automobielclub van Namen alarmeerde. “Sinds het begin van het seizoen is er spanning voelbaar op alle niveaus. Een situatie die ik uiteraard betreur,” aldus voorzitter Etienne Lerson. “Deze week werden we zelfs gebombardeerd met telefoontjes over deze kwestie. Of het nu ging over piloten of preparateurs, sommigen weten niet meer tot welke “heilige” ze zich moeten wenden en wij weten het evenmin. Niettegenstaande het hier slechts gaat over een tiental teams, zijn het precies die wagens die het publiek plezieren en bovendien zitten wij niet in een positie die ons toelaat om wie dan ook te weigeren. Het beste bewijs daarvoor is het gegeven dat we één week voor het afsluiten van inschrijvingen zich slechts 60 teams aangemeld hebben een situatie die we hier sedert jaren niet meer meegemaakt hebben ! Het was dus absoluut noodzakelijk om te reageren, niet alleen voor onszelf trouwens, maar ook voor de organisatoren in het algemeen die dreigen met de rug tegen de muur komen te staan.”

Geconfronteerd met de begrijpelijke terughoudendheid van sommige deelnemers, heeft de koersdirectie beslist om gebruik te maken van haar recht, om sommige piloten te herpositioneren i.f.v. hun startvolgorde. “We moesten iedereen snel geruststellen en daarom onze keuze om de WRC’s in te voegen na de eerste vijftien wagens uit de categorieën RC2 en R-GT. Ook andere piloten uit de klasse RC1, met een indrukwekkend palmares, die evenwel niet met een WRC rijden, kunnen van deze maatregel genieten. We zullen dat omwille van evidente veiligheidsredenen en een vlot koersverloop geval per geval analyseren . In dat verband mogen we niet vergeten dat we over het geheel van de rally immers drie show-proeven hebben. En… om er voor te zorgen dat het probleem niet verschuift zullen we er systematisch over waken dat de kwintet van de beste juniors daar pas vertrekt als alle WRC’s  de showgedeelte afgereden hebben.” vervolgt wedstrijdleider Jules Liegeois

Een beslissing die geenszins de bedoeling heeft de promotor van het kampioenschap of de RACB terug te wijzen en evenmin mag geïnterpreteerd worden als een gebrek aan respect voor de invoerders en de juniors. “Ik denk trouwens niet dat de juniors zich op een proef op hun gemak voelen als ze weten dat er een WRC volgt. We willen zeker niet doorgaan als marginalen en we streven er tevens naar om de grote lijnen van het reglement te respecteren. Het is meer dan zinvol om prioriteit te geven aan de wagens van de nieuwe generatie die gesteund worden door invoerders. Maar we moeten elkaars belangen verzoenen en daarom kozen wij ervoor om piloten en wagens waarop we tijdens de magere jaren konden rekenen, nu niet te degraderen.” besloot Etienne Lerson

Afgelopen weekend vond de 3de manche van het Belgisch Rally kampioenschap (BRC) plaats te Tielt, tevens de 2de manche van de M-Cup, zie hierbij kort verslag van team Boulat-Van Tichelen met de Champion Lubes M3. Exclusief voor de M-Cup was er op donderdagavond voor de wedstrijd reeds een geslaagde persvoorstelling met ruime publieke belangstelling waar alle teams werden voorgesteld.

Deze 42ste editie van de TAC rally zal de geschiedenis ingaan als een heel moeilijke wedstrijd door de wisselende en moeilijke weersomstandigheden. Het parcours van Tielt is zelfs bij droog weer al een van de moeilijkste en gladste op de Belgische rallykalender dus het beloofde een boeiende en spannende rally te worden.

We stonden aan de start met ambitie om een goed algemeen resultaat te rijden en een sterk klassement te veroveren in de M-Cup. Dat dit niet gemakkelijk ging zijn bleek al snel na een blik op de deelnemerslijst met in totaal zelfs 16 inschrijvingen in de M-Cup. Deze formule is een succes die vele goede piloten aantrekt en goed populair is bij het publiek.

Aan de start van de 1ste boucle werd al snel duidelijk dat we een totaal foute bandenkeuze hadden gemaakt. De buienrader waarop we vertrouwd hadden bleek volledig foutief want we stonden op slicks terwijl het zeer fel bleef regenen. Regenbanden waren eigenlijk een noodzaak. ‘Op eieren rijden’ kreeg een hele nieuwe betekenis. Desondanks hebben we de 1ste vier proeven  zonder kleerscheuren overleefd en konden we de 2de reeks van vier proeven aanvangen op een 22ste plaats.

Voor de start van de 2de ronde kwam de zon erdoor en droogde het parcours op. Slicks waren de juiste keuze en eindelijk konden we aanvallen en algemeen terug klimmen in het klassement. Ondertussen hadden we ook de 2de plaats te pakken in de M-Cup achter de ongenaakbare Tobi met zijn snelle BMW 1 M.

Tijdens de 3de omloop regende het opnieuw fel maar omdat we nu wel op de juiste regenbanden stonden konden we zelfs een scratch draaien in de M-Cup  op de technische KP Oosthoek. De laatste boucle werd weer verreden in droog weer, we trokken hard ten aanval om onze goede klassering te behouden en nog wat plaatsjes op te schuiven. Spijtig genoeg dook de pechduivel weer op op de voorlaatste KP. Halverwege de proef kregen we een lekke band en moesten we wisselen op de proef. Hiermee verloren we ruim 3 minuten en verschillende plaatsen in het eindklassement. Buiten dit voorval heeft de auto feilloos gedraaid en de bemanning een perfect foutloos parkoers afgelegd in moeilijke omstandigheden.

We werden uiteindelijk toch nog zeer mooi 18de plaats algemeen en een 2de plaats in de M-Cup met nog steeds ruime voorsprong op de volgende achtervolgers in de M-Cup.  Zonder de tegenslag van de lekke band op de voorlaatste proef was een top 15 plaats algemeen makkelijk mogelijk. Dankzij dit resultaat zijn we meteen 2de algemeen in de tussenstand van de M-Cup. Tobi inhalen op regelmaat zal niet mogelijk zijn, maar omdat er nog 3 wedstrijden zijn blijft alles nog mogelijk in de M-Cup.

Een grote dank gaat uit naar ons schitterende serviceteam en de trouwe supporters die het wisselvallige weer trotseerden.

De volgende afspraak van de M-Cup is de Sezoensrally in het gezellige Bocholt op zaterdag 16 mei. We trachten eveneens van de partij zijn en houden u zeker nog op de hoogte.

Zaterdagmorgen 11 april waren de hemelsluizen een beetje het noorden kwijt. Waar we vrijdag nog in t-shirt zaten, kon zaterdag een dikke pull en regenvest terug worden bovengehaald.

Iets na 8 uur begon de TAC aan KP 1, maar na een paar minuten gebeurde een zwaar ongeval dat zelf tot neutralisatie van de KP leidde. Met gevolg een normtijd voor onze piloten en zodoende dat hun rally pas begon bij KP 2 Ondank. Op KP Ondank was het thuisrijder Jeroen Van Wanseele die met een kanontijd gestart was. Hij nam onmiddellijk 23 sec voorsprong op Rudy Catteeuw en 30 sec op Rik Vannieuwenhuyse. Daarachter reed Kurt Olivier, Tom Nemegheer, Koen Verhaeghe en Olivier Paquot.

Op dit moment waren de kaarten voor de eerste keer geschud en wist iedereen hoe laat het was. Van Wanseele was zelf onder de indruk van zijn tijden. Op naar KP Oosthoek en daar was het opnieuw Van Wanseele die zich heer en meester maakte van de typische gladde smalle wegen waar je bij het minste foutje de grachten zeer dichtbij ziet komen. Maar enkel Catteeuw, Vannieuwenhuyse en Olivier konden aanklampen. Voor de rest kwam een verlies van gemiddeld 20 sec per KP niet meer als een verrassing. Er werd gehoopt op droger weer en dat kwam er ook. KP Poelberg kon verreden worden op een sterk opdrogende weg en de tegenstanders zouden er vol tegenaan gaan om de schade te beperken. Maar veel weerwerk kwam er niet. Het was opnieuw Jeroen die zonder blozen iedereen het kijken naliet en zo ronde 1 beëindigde met een kleine minuut voorsprong.

Bij de start van ronde 2 waren de wegen volledig opgedroogd en kregen de piloten door neutralisatie in ronde 1 KP Schuiferskapelle voorgeschoteld. Maar ook op een droge weg konden er maar 3 piloten (Catteeuw R. , Vannieuwenhuyse R. en Olivier K.) in de buurt van Van Wanseele blijven. Deze KP betekende ook een onverwachte opgave voor Verhaeghe, die nochtans met nieuwe banden de 2de ronde was gestart. Hij was op weg om een goeie tijd neer te zetten tot een probleem met de koppeling roet in het eten gooide. Zo bleven we nog met 6 over… Rudy Catteeuw wou en zou aanvallen en dat sierde ook de kampioen van 2014. Hij reed dan ook de snelste tijd op KP6 maar met maar een winst van 1 sec die hij voor zijn aanvalslust terug kreeg, zou hij deze battle niet kunnen winnen. Ook Tom Nemegheer reed een anonieme wedstrijd in z’n achtertuin en reed rond op een 5de plaats, Olivier Paquot was onder de indruk van onze West Vlaamse wegen met de daarbij horende coupeur zones die je moet gebruiken om hier snelle tijden te kunnen realiseren. Door de droge wegen werden in ronde 2 de verschillen iets kleiner, maar was er eigenlijk niemand die Jeroen in zijn TAC zou bedreigen .

Stand na halfweg wedstrijd was als volgt 1) Van Wanseele J. 2) Catteeuw R. 3) Vannieuwenhuyse R. 4) Olivier K. 5) Nemegheer T. 6) Paquot O.

Ronde 3 kon beginnen en die werd meteen ook het einde voor het Team Olivier Kurt – Vermeulen Jasper, die opnieuw de finish niet konden bereiken door mechanische problemen. Nochtans waren ze bezig aan een sterke wedstrijd waar ze voor hun opgave nog altijd in de running waren voor een podium plaats. Jeroen bleef verder een strak tempo rijden en zonder foutjes of mechanische problemen kon hij zijn 1ste overwinning bijna niet meer kwijt spelen. Zelfde scenario voor Catteeuw Rudy. Enkel voor plaats 3 kon nog gestreden worden, maar uiteindelijk zou Vannieuwenhuyse Rik ook die veilig stellen. Alleen op 2 KP’s voor het einde ging het nog bijna mis voor het Team Paquot Olivier – Maurice Bruno, versnellingsbak problemen gooiden roet in het eten en ging iedereen ervan uit dat ook zij de finish niet zouden halen , maar niets was minder waar. Hij wou en zou de eindstreep halen en kon dit ook verwezenlijken. Chapeau Olivier . Dus ging alle aandacht nog uit naar de top 4. Daar zouden die op de laatste KP de powerstage rijden met extra punten voor de snelste 3. De snelste tijd was voor euh …….. ja natuurlijk, wie anders dan Van Wanseele J. nam die voor zijn rekening. Voor die andere 2 plaatsjes was het andere koek. We hadden zelf meer nodig dan een sec. teller Vannieuwenhuyse R. , Catteeuw R. & Nemegheer reden allen 5 min. 25 sec. Vannieuwenhuyse R. reed 05:25,0 Catteeuw R. reed 05:25,8 Nemegheer T. reed 05:25,9 Spannender kan niet!!!!!!

Dit was dan ook het einde van het 1ste rally van het seizoen . We kunnen terug spreken van een geslaagde editie met een over verdiende 1ste overwinning van het Team Van Wanseele Jeroen – Baekelandt Davy, 2de plaats ging naar Team Catteeuw Rudy – Liefooghe Claude, 3de plaats is voor het Team Vannieuwenhuyse Rik – Michaux Nadine, 4de plaats is voor Team Nemegheer Tom – Van Den Berghe Rudy, 5de plaats was voor het Team Paquot Olivier – Maurice Bruno.

Na het succes van het opleidingsprogramma Future Stars in 2013 en 2014, hebben Evelien Deschuytter en Fred Miclotte logischerwijze beslist deze Rally Academy dit jaar opnieuw te organiseren. Future Stars biedt een professionele en complete opleiding voor piloten en copiloten in de rallysport via verschillende workshops en stages.
In de loop van de twee voorbije seizoenen profiteerden tal van jonge piloten en copiloten van de raad van professionele coaches, waaronder Freddy Loix en Yannick Willocx, om hun kennis en competenties uit te breiden, niet alleen op het vlak van het rijden, maar ook inzake de techniek en de afstelling van de wagen. Door de aanpak geïntegreerd in de rallysport, verfijnden de deelnemers aan het programma van Future Stars eveneens hun notasysteem en werkten ze aan hun fysieke conditie onder leiding van Fred Miclotte. De opleidingen over het omgaan met de media en het zoeken van sponsors werden verzorgd door Evelien Deschuytter."De twee voorbije jaren van Future Stars was een succes. Enkele van onze jonge leerlingen reden zich recent nog in de kijker. Ze waren uitstekende ambassadeurs van het programma, want ze hebben wat ze geleerd hadden omgezet in de praktijk," verheugt Evelien Deschuytter zich. “Als je ziet welke progressie de Future Stars van het eerste jaar reeds gemaakt hebben dan mogen we wel terecht trots zijn. Denk maar aan Polle Geusens; Joachim Wagemans; Guillaume Deridder, …. Vorig jaar waren het vooral nieuwe piloten die nu hard aan het werken zijn om hun budgettenrond te krijgen. Maar dat er talent op komst is, is een feit!"

De workshops

Het programma Future Stars bestaat uit zes workshops, telkens voorafgegaan door een fysieke training, zodat de deelnemers in een ideale context aan hun conditie konden werken. De workshops hadden volgende thema's: notasysteem, de technische kennis van een rallywagen, creatief zoeken naar sponsors, de ideale lijn, communicatie met de media en het beheersen van een rallywagen.

" In 2014 hebben we het opleidingsprogramma verder uitgebreid met nieuwe workshops over het technische en sportreglement van rally's en het trainen van de rijvaardigheid op een simulator. Ook tijdens de opleiding Car Control, in het VOC in Brugge, boden we extra oefeningen aan. Na een slipcursus werden de jonge wolven onderworpen aan een rallyproef in een Fiesta R2 met Freddy Loix aan hun zijde. De derde oefening werd afgewerkt met een Opel Manta onder leiden van Vincent Verschueren als optimale coach hiervoor!” Vervolgt Evelien.

Getalenteerde coaches

Om de Future Stars van de rallysport te vormen, moet je natuurlijk kunnen rekenen op talentvolle coaches die een referentie zijn in hun vakgebied. "We kunnen dit jaar opnieuw rekenen op de medewerking van coaches met enorme kwaliteiten. We krijgen immers medewerking van enkele absolute referenties: Freddy Loix en Yannick Willocx, maar ook Kevin Demaerschalk en Vincent Verschueren, twee piloten die hun snelheid al afdoende bewezen hebben," vervolgt Fred. "De deelnemers krijgen bovendien advies op maat tijdens de wedstrijden waaraan ze deelnemen. Wat de opleiding reglementen betreft, alsook de simulator, kunnen wij rekenen op het team van RACB Sport. Dit jaar gaan we nog een stapje verder en deelt Alain Penasse, inrichter van de Ypres Rally én Team Manager van Hyundai Motorsport, zijn kennis op het gebied van sponsoring en rally in het algemeen.”

De opleiding blijft heel toegankelijk op financieel vlak. "Hoewel we het programma opnieuw uitbreiden, zal de prijs min of meer hetzelfde zijn als in 2014," preciseert Evelien. "We hebben bovendien een aanzienlijke korting voorzien voor teams die zich samen inschrijven. En als kers op de taart, krijgt niet enkel de meest verdienstelijke piloot op het einde van het jaar een bijzonder interessante bijkomende opleiding, ook de anderen zullen beloond worden! De deelnemers zullen zeker extra gemotiveerd worden wanneer we deze beloningen onthullen.

Op donderdag 23 april organiseren we een info avond waarbij we het programma uitleggen en je kennis kan maken met de teams van de voorbije 2 jaren. Deze info avond vindt plaats in Eat@Doorn - Doorn 12 – 9700 Oudenaarde. Iedereen is welkom om 19h30. De voorstelling begint om 20h00 stipt. Nadien krijgt elke aanwezige nog een spaghetti en een drankje aangeboden door Aarova Oudenaarde! Inschrijven kan voor dinsdag 21 april. Indien u er niet bij kan zijn, maar toch interesse hebt in ons programma, gelieve dan uw gegevens door te sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. We nemen zo snel mogelijk contact op.

Op enkele weken tijd werden de eerste drie wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally verreden. Na de Rally van Haspengouw in Landen en de Spa Rally, kwamen de titelkandidaten zaterdag aan de start in Tielt van de TAC Rally, een heel compacte wedstrijd. Na hun zege in Spa, namen Freddy Loix en Johan Gitsels weer plaats in de ŠKODA Fabia S2000 gesteund door de Belgische invoerder en geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain.

Loix moest opnieuw het duel aan gaan met de Peugeot 208 T16 R5 van Kris Princen. Hij paste het recept toe waarvan hij enkel het geheim kent: de concurrentie van bij de eerste meter in de achtervolging dwingen. Deze keer begon het plots en iets vroeger dan verwacht te regenen tussen het startpodium en de eerste proef, waardoor veel piloten tijd verloren... behalve 'Fast Freddy', die natuurlijk gekozen had voor de ideale banden, waardoor hij meteen een kloof sloeg van meer dan 50 seconden... « Om eerlijk te zijn had ik zwaar weerwerk verwacht van de R5's met hun turbomotoren op dit parcours, vertelde Freddy. Toen het begon te regenen, wist ik dat dit positief zou zijn voor ons, want ik stond op slicks met een zachte compound. Toen ik een comfortabele voorsprong had op Princen, hebben we onze voorsprong gecontroleerd door aan een stevig tempo te blijven rijden. Eens te meer functioneerde de Fabia S2000 geprepareerd door BMA als een Zwitsers uurwerk. Johan las zijn nota's perfect en met deze tweede overwinning doen we weer helemaal mee in het kampioenschap. »

De zege in de TAC Rally samen met Johan Gitsels is de 39ste overwinning van 'Fast Freddy' in zijn carrière. De 40ste is in aantocht, net als de R5-versie van de ŠKODA Fabia, die begin vorige week groen licht kreeg van de Internationale Automobiel Federatie. De bolide zal wellicht zijn debuut maken in Ieper, de lievelingswedstrijd van Freddy Loix...

Het spreekt voor zich dat iedereen bij BMA erg blij was met deze tweede opeenvolgende overwinning in het Belgian Rally Championship 2015. « Het was gewoon een perfecte wedstrijd waarin we nog maar eens getoond hebben dat de Fabia S2000 heel competitief blijft, vertelt Bernard Munster. Dat is goed voor de toekomst, want we weten dat de Fabia R5 nog sneller zal zijn. Freddy maakt in elke wedstrijd het verschil in de eerste meters. In tegenstelling tot onze rechtstreekse concurrenten, maakten we de juiste bandenkeuze voor de eerste ronde. Alles werd beslist op de eerste proeven, waarna de voorsprong gecontroleerd kon worden. Dat hebben Freddy en Johan perfect gedaan. Een sublieme wedstrijd! »

Voor BMA blijven de wedstrijden elkaar in snel tempo opvolgen. Volgend weekend zal het team van de partij zijn in het Duits rallykampioenschap in het kader van de ADAC Hessen Rally Vogelsberg, waar de Duitser Mark Wallenwein nog beter wil doen dan zijn recente 2de plaats in de Rally Erzgebirge aan het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Daarna volgt de Rallye de Wallonie, de vierde manche van het BRC, gevolgd door de Sezoensrally, die dit jaar intens belooft te worden. Daags na de vijfde manche van het BRC vertrekt het team immers naar de Historic Rally van Marokko, een organisatie van Yves Loubet. Daar komt BMA aan de start met maar liefst... zes Porsches 911. Voor vijf van die wagens verzorgt het team de service. Met piloten als Bernard Munster (genavigeerd door Johan Gitsels, die pas vlak voor de start kan vertrekken uit Bocholt), Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti en Philippe Vandromme, heeft het team hoge ambities, maar daarover later meer...

Afgelopen zaterdag heeft het FABORY Rallyteam opnieuw genoten van de uitdagende proeven en gezellige ambiance van de Belgische rallysport. Dit keer stonden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Helaas weerhield een lekke band de equipe van een mooi resultaat, maar het team kijkt terug op een geweldig evenement.

De TAC Rally, die zaterdag 11 april op de rallykalender stond, schotelde de deelnemers 16 klassementsproeven voor. Met startnummer 23 op hun blauwwitte Lancer konden Faes en Van der Rijsen iets na half negen ’s morgens beginnen met de eerste boucle van vier proeven. Faes blikt terug:  “Het begon niet echt lekker. Ik zat niet goed in mijn vel en had de dag voorafgaand aan de rally grotendeels op het toilet doorgebracht. Desondanks konden we het tempo goed volgen.” Dat bleek wel uit de tijden: op de tweede proef noteerde de equipe zelfs een negende tijd algemeen. Na vier klassementsproeven lag het team zestiende algemeen en eerste in de standaardklasse, groep N, maar liefst 19 seconden voor nummer twee.

Op de vijfde proef kwam het Tieltse pechduiveltje echter weer om de hoek kijken. “Vorig jaar kregen we een lekke band en ook nu ontkwamen we er niet aan. Blijkbaar heb ik bij het aansnijden van een bocht op de vijfde proef iets scherps geraakt. De rechterachterband was haarscherp doorgesneden. We hebben op de proef gewisseld en verloren alles bij elkaar ruim vijf minuten.” Een 71ste en laatste tijd op die proef was het gevolg, waardoor het team werd teruggeworpen naar de 61ste plek algemeen. De rest van de boucle verliep gelukkig zonder problemen, waardoor na proef acht het FABORY Rallyteam alweer de 52ste positie bezette.

Met uitzondering van proef 12, waar een klein schuivertje werd gemaakt, liep ook de derde boucle van vier proeven goed. Met nog vier proeven te gaan was de 36ste plek algemeen veroverd. “Pas in de vierde en laatste boucle ging het echt lekker lopen. Daarvoor moest het de hele dag uit mijn tenen komen. Toch konden we gedurende de dag het tempo redelijk volgen. We reden de hele dag achter, en soms voor, de snelle R5’s, Porsches en A8-en. Over het algemeen waren we 5 tot 20 seconden sneller dan onze concurrenten in de klasse N4.” De laatste vier proeven ging de equipe er dan ook nog even goed voor zitten. Dit was goed voor vier tijden in de top 13. Toen Faes en Van der Rijsen ’s avonds moe maar voldaan over het finishpodium reden, hadden ze de 26ste plek algemeen in handen. Een mooie opmars!

“Het was een tricky wedstijd. Dan was het nat, dan weer droog, dan weer nat. Het was ook vreselijk lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Wel hebben we weer enorm genoten. Het is een geweldig evenement. Compact en toch vol actie. De organisatie is strak en de entourage fantastisch. Wij kijken met plezier uit naar onze volgende wedstrijd: de Rallye de Wallonie,” aldus Van der Rijsen.