Op zaterdag 13 juni zien we de 41ste editie van de Rally van Wervik. Voor de rijders is het een traditionele opwarmer voor Ieper en de Scuderia Vervica schakelde over naar een nieuwe naamsponsor. Maar het wordt ook een beladen editie want in volle voorbereidingsperiode voor de rally verloor organisator Filiep Forrest zijn zoon bij een verkeersongeval. Het evenement wordt ongetwijfeld een groot succes, getuige daarvan de inschrijvingslijst met 149 voorinschrijvingen.
Vorig jaar schakelde het Historics gedeelte van de rally over naar Motul als naamsponsor.
De invoerder van de smeermiddelen, Yves Dewulf, gaat ook dit jaar op de ingeslagen weg verder. Maar ook de overeenkomst met de hoofdsponsor GEKO nam een einde. Vanaf dit jaar wordt de wedstrijd officieel de “Woodstoxx Rally van Wervik”. Onder impuls van zaakvoerder Robbert Desmet neemt Woodstoxx, de specialist van afgewerkte houtproducten uit Menen, de fakkel over. Desmet rijdt bij gelegenheid zelf ook. Zijn oranje Opel Kadett is vooral gekend als de “uitgebouwde”
wagen uit de succesreeks “Eigen Kweek”. Ook de link met de Westhoek en de 1ste Wereldoorlog wordt verder uitgebouwd. Er komt een Golden Poppy Trofee. Ter nagedachtenis aan “den grooten oorlog” bracht het Belgische Munthuis een herdenkingsmunt uit en daarvan wordt er (bij lottrekking) één uitgedeeld aan een team dat de overtocht maakte om in Wervik aanwezig te zijn.
Elk jaar heeft de rally van Wervik wel een topper of een primeur op zijn affiche staan. Dit jaar kunnen de fans uitkijken naar het debuut van de door Didier Dusquesne aangekochte Fiesta R5 en ook Davy Vanneste komt zijn Fiesta R5 klaarstomen voor de nakende Ypres Rally. Ook Andy Lefevere zal aan de start staan met zijn Mitubishi Lancer Evo X R4 waarmee hij achtereenvolgens de Rallysprint van de Monteberg en de ORC Rally won. Lefevere mag dan ook niet onderschat worden! Podiumkandidaten kunnen we ook vinden aan de kant van Lorenzo Bossu en zijn Mitsubishi Lancer Evo7, maar ook Jimmy Taveirne (Lancer Evo9) en diverse Britse combinaties op Mitsubishi Lancers zoals Rowe-Lund, Nick West, Andrew Thomson. Opgelet ook voor de Nederlander Hoendervangers die vorig jaar in Mettet al bewees dat hij klaar is voor een regionaal podium.
Bij de Historics won Alain Vermeulen (BMW 323i) in 2014. Dit jaar krijgt hij af te rekenen met de Porsches 911 van Stefaan Stouf en Patrick Mylleville, met merkgenoot Danny Kerckhof (BMW E21), Peter Lemaihieu (Ford Escort MK2), Wim Soenens (Ford Escort MK2 BDA) en Stefaan Prinzie (Opel Ascona B). Afwachten of we het langverwachte debuut zullen zien van de Subaru Legacy van Paul Lietaer en of Didier Vanwijnsberghe zijn Toyota Celica ST 165 zal meebrengen... De Ford Pinto Cup deelnemers zullen hun eigen strijd leveren.
Ook internationaal krijgt de “kleine” rally van Wervik erkenning. Vorig jaar kwam plots het officiële Duitse Opel Adam team op bezoek. Dit jaar zal Marijan Griebel aan de start staan met een Adam R2. “We waren verrast toen we op een dag telefoon kregen om een Zweedse inschrijving te regelen”, vertelt Filiep Forrest. “Het ging om Emil Bergkvist! Hij is de leider van de Junior categorie in het Europese Rallykampioenschap.” Bergkvist treedt eveneens aan met een Opel Adam R2.
De rally van Wervik bestaat uit drie snelle klassementsproeven op Geluwe, Wervik en Kruiseke. Er worden vier rondes afgewerkt en de eerste wagen staat om 8u45 aan de start op KP Kruiseke. Dagtickets kosten 15€ en de programmaboekjes gaan voor 5€ van de hand, maar tot 12 juni kan u nog bestellen op de site en dan krijgt u het boekje bij de tickets. Het rallycentrum is gevestigd in “De Graankorrel”, het schooltje in de Magdalenastraat in het centrum van Wervik. Dankzij Patrick
Rosiers en RPR kunnen thuisblijvers alles volgen via JessFM op 89.9 FM. Afspraak op 13 juni.