Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Belgian Rally Championship 2015 maakte zijn traditionele rentree afgelopen weekend in West-Vlaanderen. Voor de vijfde keer dit seizoen wonnen Freddy Loix en Johan Gitsels met de ŠKODA Fabia geprepareerd in de ateliers van BMA. Maar, dat wil niet zeggen dat het makkelijk was voor het team en de bemanning. Integendeel, want vrijdagavond bleek meteen dat Kris Princen en Vincent Verschueren serieuze concurrenten zouden worden. Ze moesten helaas te vroeg tijdens de tweede wedstrijddag het peloton verlaten.
« Ik verloor mijn speelkameraden veel te vroeg, betreurde Freddy, op weg naar een derde nationale titel. Toen Vincent en Kris verdwenen waren, heb ik natuurlijk de wedstrijd gecontroleerd en de zege veilig gesteld. Wat de titel betreft moeten we nog wachten tot de East Belgian Rally in Sankt-Vith, waar we mikken op een zesde overwinning, deze keer met de titel als bonus... »
Bij BMA is men natuurlijk bijzonder blij met de indrukwekkende zegereeks, maar de balans van de Omloop van Vlaanderen blijft nochtans matig... « Natuurlijk hebben we gewonnen, en dat is het belangrijkste, vertelt Bernard Munster. Maar de Fabia R5 staat nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Er is nog werk om de wagen perfect aan te passen aan de Belgische wegen, die vaak weinig grip bieden. De Omloop was daar een perfect voorbeeld van. Freddy moest rijden met een wagen die teveel onderstuur had, wat hem hinderde. ŠKODA Motorsport heeft erg veel getest op asfalt, maar in een land waar het asfalt veel grip levert. Het is nu aan ons om de auto aan te passen aan de Belgische omstandigheden en de rijstijl van Freddy. We zetten de ontwikkeling verder. In elk geval is de East Belgian Rally op dat vlak minder veeleisend. Het parcours in de regio van Sankt-Vith biedt veel meer grip... »
Toen ze met meer dan twee minuten voorsprong aan de leiding stonden, hebben Loix en Gitsels bepaalde zaken getest, al kan je in een rally niet spreken van een echte testsessie. « Het is heel moeilijk omdat alles te maken heeft met het differentieel, vervolgt Bernard Munster. En dat is in een R5 minder toegankelijk dan in een Super 2000. Om de afstellingen te veranderen moeten we heel wat demonteren. Dat is niet evident tijdens een servicebeurt. Maar, we hebben ook nooit de pretentie gehad dat we de wagen perfect zouden krijgen op zo een korte tijd... »
De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het BRC 2015, staat in het weekend van 25 en 26 september op het programma, maar ondertussen is het al erg druk in de ateliers van BMA in Petit-Rechain, waar de laatste hand gelegd wordt aan de vier Porsches 911 Safari. Zij zullen eind deze maand naar Kenia verscheept worden in containers voor de East African Safari Classic 2015 in november. De race tegen de klok is begonnen voor Bernard Munster en zijn medewerkers...

De stralende gezichten bij het voltallige Renties Racing Team na afloop van de Omloop van Vlaanderen spraken boekdelen. In de sterk bezette 7de manche van het Belgian Rally Championship behaalden Didier Duquesne en Filip Cuvelier met hun Ford Fiesta R5 een schitterende tweede plaats achter tweevoudig Belgisch kampioen Freddy Loix. Het beste resultaat ooit van Didier Duquesne in het nationaal kampioenschap na een feilloze wedstrijd.
Dicht bij het podium finishen, dat was de doelstelling van Didier Duquesne voor deze Omloop van Vlaanderen en vrijdagavond bewees hij meteen in het goede ritme te zitten met een voorlopige 4de plaats na de eerste drie proeven. Toen zaterdag plots twee van de toppers, Kris Princen en Vincent Verschueren, moesten afhaken met technische problemen, schoof de Renties Fiesta R5 op naar de tweede plaats.

"Het ritme lag in het begin verschroeiend hoog, maar we konden goed aansluiten," vertelde Didier zaterdagmiddag. "We zijn vanochtend even lek gereden, wat ons een 20-tal seconden heeft gekost, maar onze positie kwam niet in gevaar. Na een paar proeven deze ochtend heb ik trouwens beslist om mijn rijstijl te veranderen. Met een R5 moet je normaal heel strak en zuiver rijden, maar dat ligt me niet. Ik ben 45 jaar en dan moet je niet meer proberen om alles te veranderen, want ik amuseerde me niet. Ik heb op de Zilverberg terug gereden zoals vroeger met mijn Celica: agressief, met hier en daar een dwarse doortocht. Ik wil me amuseren en door zo ontspannen te rijden waren onze tijden ook beter."

In de late namiddag kreeg de wedstrijd een hevige regenvlaag te verwerken. Alle teams stonden op banden voor droog weer, zodat het overleven was voor Didier en Filip, maar hun tweede plaats kwam nooit in gevaar... tot op de voorlaatste proef.

"Toen het regende was ik wel tevreden dat we een mooie marge van anderhalve minuut hadden op Filip Pyck, want ik had nog geen meter met de Fiesta R5 in de regen gereden en al helemaal niet met het bandentype dat we moeten gebruiken op deze wagen. We namen niet teveel risico's, maar op de Zilverberg ging het bijna nog fout. In een heel snelle rechtse, aan 160 km/h in vijfde versnelling, sneed ik een beetje dieper in de koord. Blijkbaar moet daar iets gelegen hebben. De klap op het voorwiel was enorm en we gingen aan hoge snelheid op twee wielen... Gelukkig kon ik hem op de baan houden, maar Filip en ik moesten toch wel even naar adem happen," lachte Didier, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde.

Het Renties Racing Team gaf de tweede plaats niet meer uit handen. De groene Ford werd met champagne gedoopt op het podium. Het Renties Racing Team is klaar voor de volgende afspraak in Kortrijk!

Als leider in de tussenstand van de M-Cup mochten we in de Omloop van Vlaanderen met startnummer 34 als eerste wagen van de M-Cup van start gaan. Vrijdagavond startte de rally met 3 proeven. Omwille van ziekte moest de vast co-piloot Rob Van Tichelen helaas op het laatste moment forfait geven. Pedro Houthoofd kon zich gelukkig vrij maken en plaats nemen in de rechterstoel om voor deze gelegenheid de nota’s door te geven. Dankzij de gedreveneid en motivatie van Pedro verliep de aanpassing zeer vlot en Pedro heeft gans het weekend een perfecte foutloze job afgeleverd in toch wel moeilijke omstandigheden.

Vanaf vrijdagavond nam Tobi Vandenberghe met de supersnelle 1-serie de leiding in handen in de M-cup om deze nooit meer af te geven. Kurt Braeckevelt had reeds vanaf de openingsproef te kampen met een slippende koppeling en hij moest zaterdag morgen definitief de wagen aan de kant zetten. Door deze opgave van Kurt kregen we de 2de plaats in handen met een mooie voorsprong op de naaste achtervolgers. Gans de dag hebben we deze positie kunnen behouden zonder grote problemen. In functie van het kampioenschap werd er beslist om niet nodeloos verder aan te vallen maar de posities te bevriezen en voor de punten te gaan. Met enkele fikse regenbuien zaterdag middag toen we op slicks stonden werd het toch nog even opletten maar de Champion Lubes M3 heeft zonder enig probleem de fnish vlag gehaald op een 2de plaats in de M-cup en een mooie 17de plaats algemeen.

Voor het RACB M-Cup Kampioenschap is dit een zeer mooie zaak. We staan met nog één rally te gaan nog steeds aan de leiding met 5 punten voorsprong. Ook co-piloot Rob Van Tichelen staat ondanks het gedwongen forfait nog steeds aan de leiding bij de co-piloten. Indien we er in slagen om een top-3 klassering te veroveren in de East Belgian Rally, zou dit moeten volstaan om de eerste RACB M-Cup kampioen te worden.

De Champion Lubes M3 zal zoals gewoonlijk grondig nagekeken worden de volgende weken door het team om wederom in topvorm te staan voor deze laatste manche in St.Vith. Afspraak alvast eind september op zaterdag 26 september voor de East Belgian Rally, waar de eerste M-Cup kampioen zal bekroond worden!

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben met hun ŠKODA Fabia R5 de oudste wedstrijd van het BK Rally gewonnen, de Omloop van Vlaanderen. Voor het duo was het de vijfde zege dit seizoen. Dankzij de winst staat Loix op een zucht van zijn derde titel op rij.

De strijd op vrijdagavond tussen Princen en Loix liet het beste verhopen voor deze wedstrijd en toen Verschueren zich op zaterdagochtend ook nog eens in de debatten kwam mengen zat menig rallyfan reikhalzend uit te kijken naar de ritten van zaterdagmiddag. Helaas, driewerf helaas moesten de concurrenten van Loix één voor één naar de kant waardoor Freddy Loix en Johan Gitsels al heel snel de wedstrijd onder controle hielden.

Bij aankomst in Roeselare had het duo een ruime voorsprong op hun eerste achtervolger in het kampioenschap. De jonge Guillaume Dilley eindigde op de vijfde plaats en volgt nu op 40 punten van Freddy Loix en Johan Gitsels. Mathematisch is de titel nog geen feit maar dat die er komt in de East Belgian Rally eind deze maand in Sankt Vith is een feit.

Vrijdagavond was echt fantastisch met een intense strijd tussen Princen en mezelf” blikt Freddy Loix terug op zijn wedstrijd. “Zaterdagochtend kwam er met Verschueren nog een concurrent bij. Hij verkleinde met rasse schreden zijn achterstand en deed helemaal mee. Jammer genoeg verloor ik veel te vlug mijn speelkameraden waardoor ik me vanaf dat moment moest beperken tot controleren en de wedstrijd tot een goed einde brengen. Een vijfde zege dit seizoen doet deugd maar de titel is nog niet binnen. In Sankt Vith eind deze maand moeten we het daar afmaken. Daar gaan we voluit voor de dubbel, zege en titel.”

Het was een beetje een bizarre wedstrijd, eentje met twee gezichten” begint co-rijder Johan Gitsels zijn uitleg. “Vrijdag was de wagen niet 100%. We voelden dat er nog werk was aan de afstelling en sukkelden ook met onderstuur. Stelstelmatig verbeterden we de wagen en waren we helemaal klaar om voluit de strijd aan te gaan met Princen en Verschueren. Alleen is die strijd er nooit gekomen want beide heren moesten in dezelfde rit de handdoek gooien. We hebben nadien nog wat gewerkt aan de wagen maar om dat tijdens een wedstrijd te doen is niet ideaal. Je moet je eerst en vooral focussen om niet in de fout te gaan, alles onder controle te houden en gewoon finishen. Opperste concentratie kreeg de voorkeur op de ŠKODA Fabia R5 verder af te stellen.”

De deelnemers aan het Historic BRC verzorgden het spektakel in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na de opgave van Paul Lietaer, werd de wedstrijd gedomineerd door Stefaan Stouf, die zijn leidersplaats in het Historic BRC verstevigt. Maar, het is niet zeker of hij zijn titelkansen ook zal verdedigen...
De openingsavond van de Omloop van Vlaanderen werd gekleurd door de ronkende Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die na 3 proeven op een ongelofelijke 6de plaats algemeen stond, tussen de moderne R5's. "Dit is mijn parcours," lachte Paul, die echter kopzorgen had omdat de koppeling begon te slippen. Toen hij zaterdagochtend opnieuw uit het servicepark vertrok, bleek de koppeling er geen zin meer in te hebben. De Subaru verdween nog voor de start van de tweede dag uit de wedstrijd.
Stefaan Stouf nam het commando over en zou de leiding niet meer uit handen geven. De piloot uit Nieuwpoort stuurde zijn Porsche naar een prachtige 10de plaats.
"Na twee proeven had Paul ons al op een halve minuut gereden. Dan kan je niet zeggen dat je de snelste was," vertelde Stefaan. "Maar, misschien wel de snelste van de 'echte' historics. In de regen was het even bijzonder moeilijk, maar we werden nooit echt bedreigd. Om kampioen te worden, moet ik wellicht nog een van de laatste twee wedstrijden rijden, maar professioneel kan ik me moeilijk vrijmaken," aldus de vishandelaar.

Op een erg spectaculaire wijze stuurde Pieter-Jan Maeyaert zijn Escort naar de tweede plaats. Copilote Vicky genoot duidelijk van de aanvallende en dwarse rijstijl van Pieter-Jan. "Op de Zoning hadden we wel een momentje," lachte Pieter-Jan. "Tobi Vandenberghe was me aan het opjagen en ik keek iets te lang in mijn spiegels. De containers kwamen iets te dicht..."

Christophe Merlevede begon ongelukkig aan de wedstrijd. Een gebroken gaskabel zorgde meteen voor quasi twee minuten tijdverlies, maar de BMW-piloot knokte zich, met een aantal toptijden, terug naar een prima derde plaats. Die derde plaats had Wouter Lievens lange tijd in handen, maar de Porsche-piloot had pech in de regen.
"De start werd een tijdje uitgesteld, waardoor we veel meer in de regen moesten rijden dan Christophe. Maar, we kregen ook een minuut straftijd door een misverstand bij het inklokken en in Oekene, nochtans mijn thuisproef, ging ik zelf in de fout. We hebben wel onze snelheid getoond," aldus Wouter.

De vierde plaats ging naar de opmerkelijke Vauxhall Firenza van Jimmy McRae, die Geert Vandoorne en Jens Maes voor wist te blijven. Jens Maes schuift wel op naar de tweede plaats in de tussenstand en de Opel-piloot wil zijn titelkansen wel verdedigen in de East Belgian Rally...

Vier jongeren namen dit weekend deel aan de 7de manche van het Junior Belgian Rally Championship in het kader van de ConXion Omloop van Vlaanderen. Aangezien er in dit kampioenschap enkel rekening wordt gehouden met de beste zes resultaten, kon het rekenen beginnen. Polle Geusens was opnieuw, voor de vierde keer op rij, de snelste, maar Andy Dewallef zette een belangrijke stap richting titel door zijn zesde resultaat te boeken. De jonge Renault-piloot blijft comfortabel aan de leiding van het Junior BRC.
Polle Geusens stond voor de eerste keer aan de start met een Ford Fiesta EcoBoost R2, aangedreven door de opmerkelijke 1.0 turbo. Geusens was de ganse wedstrijd overtuigend de snelste bij de Juniors en hij klokte onderweg 3 snelste tijden in de sterk bezette categorie R2.

"De EcoBoost heeft een fantastisch chassis. In het begin van de wedstrijd voelde ik dat de limiet van de Fiesta verder lag dan ik dacht, maar al snel zaten we in de tijden van Fernémont en Heuninck. Door een probleem met de ontsteking verloren we zaterdagnamiddag nogal wat tijd, maar de zege bij de Juniors kwam niet in gevaar. Ik kijk al uit naar de East Belgian Rally, waar we weer met deze Fiesta willen rijden," vertelde Polle.

Jelle Vermeire stuurde zijn Citroën C2-R2 naar de tweede plaats: "Met een "step 1" ophanging, was de Citroën bijzonder nerveus achteraan. Door een schakelprobleem moest ik zaterdag een proef in eerste versnelling afwerken en er brak ook een steun af, maar het belangrijkste voor mij is de ervaring die ik kon opdoen voor volgend seizoen."

In RC5, de categorie voor R1's, maakte Sébastien Bedoret een opgemerkt nationaal debuut. Op het voor hem onbekende parcours reed de 19-jarige piloot die uit karting komt een sterke wedstrijd. Met 8 snelste tijden stuurde hij zijn Twingo R1 naar de zege in de klasse voor Andy Dewallef, die wel leider blijft in de tussenstand van het Junior BRC. Dewallef lijkt quasi zeker van de titel met een voorsprong van virtueel 29 punten... tenzij Polle Geusens plots over zou stappen naar een R1.

"Voor ons was het belangrijk om een goed 6de resultaat te scoren. Daarom zijn we blijven strijden voor de bonuspunten. We draaiden uiteindelijk 10 keer de snelste tijd en zo pakken we evenveel punten als Polle in deze wedstrijd. De tweestrijd met Sébastien Bedoret in R1 was heel boeiend, al nam ik niet alle risico's in functie van de titelstrijd," vertelde Andy.

Stand Junior BRC na 7 wedstrijden (beste 6 resultaten tellen, tussen haakjes te schrappen punten): 1. A. Dewallef 155 punten; 2. P. Geusens 142 (15); 3. J. Vermeire 81; 4. Gino Büx 51, 5. A. Molle 34; 6. G-J. Kobus 30; 7. S. Bedoret 24; 8. S. Pacolet 22, 9. J. Wagemans 1

De stralende gezichten bij het voltallige Renties Racing Team na afloop van de Omloop van Vlaanderen spraken boekdelen. In de sterk bezette 7de manche van het Belgian Rally Championship behaalden Didier Duquesne en Filip Cuvelier met hun Ford Fiesta R5 een schitterende tweede plaats achter tweevoudig Belgisch kampioen Freddy Loix. Het beste resultaat ooit van Didier Duquesne in het nationaal kampioenschap na een feilloze wedstrijd.

Dicht bij het podium finishen, dat was de doelstelling van Didier Duquesne voor deze Omloop van Vlaanderen en vrijdagavond bewees hij meteen in het goede ritme te zitten met een voorlopige 4de plaats na de eerste drie proeven. Toen zaterdag plots twee van de toppers, Kris Princen en Vincent Verschueren, moesten afhaken met technische problemen, schoof de Renties Fiesta R5 op naar de tweede plaats.

"Het ritme lag in het begin verschroeiend hoog, maar we konden goed aansluiten," vertelde Didier zaterdagmiddag. "We zijn vanochtend even lek gereden, wat ons een 20-tal seconden heeft gekost, maar onze positie kwam niet in gevaar. Na een paar proeven deze ochtend heb ik trouwens beslist om mijn rijstijl te veranderen. Met een R5 moet je normaal heel strak en zuiver rijden, maar dat ligt me niet. Ik ben 45 jaar en dan moet je niet meer proberen om alles te veranderen, want ik amuseerde me niet. Ik heb op de Zilverberg terug gereden zoals vroeger met mijn Celica: agressief, met hier en daar een dwarse doortocht. Ik wil me amuseren en door zo ontspannen te rijden waren onze tijden ook beter."

In de late namiddag kreeg de wedstrijd een hevige regenvlaag te verwerken. Alle teams stonden op banden voor droog weer, zodat het overleven was voor Didier en Filip, maar hun tweede plaats kwam nooit in gevaar... tot op de voorlaatste proef.

"Toen het regende was ik wel tevreden dat we een mooie marge van anderhalve minuut hadden op Filip Pyck, want ik had nog geen meter met de Fiesta R5 in de regen gereden en al helemaal niet met het bandentype dat we moeten gebruiken op deze wagen. We namen niet teveel risico's, maar op de Zilverberg ging het bijna nog fout. In een heel snelle rechtse, aan 160 km/h in vijfde versnelling, sneed ik een beetje dieper in de koord. Blijkbaar moet daar iets gelegen hebben. De klap op het voorwiel was enorm en we gingen aan hoge snelheid op twee wielen... Gelukkig kon ik hem op de baan houden, maar Filip en ik moesten toch wel even naar adem happen," lachte Didier, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde.

Het Renties Racing Team gaf de tweede plaats niet meer uit handen. De groene Ford werd met champagne gedoopt op het podium. Het Renties Racing Team is klaar voor de volgende afspraak in Kortrijk!

Vorig seizoen stelde Freddy Loix zijn tweede opeenvolgende Belgische rallytitel veilig in Roeselare, maar deze keer zal hij nog een paar weken moeten wachten om mathematisch zeker te zijn van zijn derde titel. Na het uitvallen van zijn belangrijkste belagers Kris Princen en Vincent Verschueren, reed de titelverdediger onbedreigd naar de zege in de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgian Rally Championship.
De overwinning van de Skoda Fabia R5 was nochtans verre van zeker zaterdagmiddag, halfweg de wedstrijd. Kris Princen was op dat moment immers de snelste met zijn Peugeot 208 T16, op enkele tellen gevolgd door Loix en Vincent Verschueren met zijn DS 3 R5. Het drietal maakte er een fantastisch spektakel van, maar de pechduivel sloeg zaterdagmiddag toe. Kris Princen moest de strijd staken door problemen met de benzinedruk, terwijl Vincent Verschueren de oliedruk weg zag vallen. Freddy Loix kon vanaf dan rustig controleren en de zege in de ConXion Omloop van Vlaanderen veilig stellen.

"Het was bijzonder jammer dat Kris en Vincent moesten opgeven, want elke rallyrijder gaat liefst voluit. De strijd was fantastisch. maar na hun opgave heb ik het tempo logischerwijze laten zakken. De nieuwe Skoda Fabia R5 heeft nog een progressiemarge, zeker in de T-situaties, maar twee zeges in de eerste twee rally's, dat kan niet beter," vertelde Freddy Loix, die de East Belgian Rally ook zal rijden.

De tweede plaats ging verrassend naar Didier Duquesne, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde met de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team. "Dit is een geweldig resultaat voor ons team. We hadden in de slotfase nog een heel warm momentje toen we even op twee wielen gingen aan hoge snelheid, maar gelukkig ging het net goed," lachte Didier.

De derde plaats ging naar Jourdan Serderidis, die met drie snelste tijden op de Zoning bewees dat zijn DS 3 WRC de krachtigste wagen van het veld was. Voor de Griekse Belg was het een unieke ervaring om eens te proeven van een WRC.

Filip Pyck was de snelste in de standaardklasse, maar hij strandde na een sterke wedstrijd op de 4de plaats, amper 6"1 van het podium. De strijd bij de voortrekkers was het ganse weekend ongemeen spannend tussen regerend Junior-kampioen Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk. De Brusselaar moest zaterdagochtend Demaerschalk even voor zich dulden, maar in de slotfase pakte Dilley toch de vijfde plaats. Met zijn vijfde plaats blijft Guillaume Dilley bovendien tweede in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap en is hij de enige die Freddy Loix nog van de titel kan houden, al is die kans eerder mathematisch dan realistisch.

Tom Van Rompuy bekroonde zijn debuut met een Fiesta R5 met de 7de plaats, amper 0"4 achter Demaerschalk, maar voor Bert Coene en Tobi Vandenberghe, de winnaar van de BMW M Cup.

In het Junior BRC ging de overwinning naar Polle Geusens. Sébastien Bedoret bekroonde zijn nationaal debuut met de zege in R1 Junior, waarvoor hij beloond werd met de Junior Award.

In Historic nam Paul Lietaer een fantastische start, waarbij hij op de 6de plaats algemeen stond, maar na een gebroken koppeling moest Lietaer opgeven. Stefaan Stouf domineerde de rest van de wedstrijd met zijn Porsche.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens waren op de afspraak in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Het duo van GoDrive zat meteen goed in het ritme. Vrijdagavond hielden ze voeling met de koplopers Kris Princen en Freddy Loix en zaterdag leken ze een aanval in te zetten op de tweede plaats, tot de motor van de DS 3 R5 het voor bekeken hield.
Ondanks het gebrek aan competitie tijdens de zomer, zat Vincent meteen in het goede ritme.
"Op de eerste proef was het even schrikken, want het eerste deel van die proef is bloedsnel. Het was een serieuze wake-up call! We draaiden correcte tijden en stonden op 17" van leider Princen na de eerste drie proeven vrijdagavond," vertelde Vincent.
Zaterdag in de openingsronde van 4 klassementsproeven werd het zelfs nog beter. Zowel in Oekene als op de Zilverberg was de GoDrive DS 3 R5 de snelste van het volledige veld! Zowel Freddy Loix als Kris Princen beten in het stof. Vincent en Veronique verkleinden de kloof tot 15"6 op leider Freddy Loix en 5"9 op Kris Princen.
"We hebben vrijdag een ander differentieel achteraan gemonteerd en dat past beter bij mijn rijstijl. Ik kan wat agressiever rijden en heb minder last van onderstuur bij het ingaan van de bochten. In plaats van zuiver op de voortrein in te sturen in de korte bochten, gebruik ik nu de handrem en dat blijkt gewoon sneller te zijn. Het is natuurlijk ook veel plezanter," lachte Vincent, die al uit keek naar de Zoning, zijn lievelingsproef als ex-motoracer.

Helaas kon hij die proef niet meer afwerken. Na een 2de tijd in Passendale, moest hij de DS 3 R5 kort na de start in Houthulst definitief aan de kant zetten.
"Meteen na de start kreeg ik een alarm op het dashboard dat de oliedruk gevaarlijk daalde. Om de motor niet stuk te rijden, heb ik de wagen onmiddellijk aan de kant gezet. Een oliedruksensor ging stuk, waardoor de motor alle olie verloor. Het is bijzonder jammer dat ik me niet heb kunnen meten met Freddy op de Zoning...," aldus een zwaar ontgoochelde Vincent Verschueren, die duidelijk een tandje bij had gestoken voor zijn opgave.

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen stond Polle Geusens aan de start met een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, het nieuwe wapen van Ford voor jongeren. De kennismaking met de kleine 1.0 turbo werd een meevaller. Samen met Justine Demeestere behaalde Polle zijn vierde overwinning in het Junior-kampioenschap, terwijl hij in RC4 tweede werd,
Vrijdagavond koos Polle voor een voorzichtige aanpak bij de kennismaking met de knalrode Ford Fiesta 1.0 EcoBoost R2.
"Ik heb gemerkt dat de limiet van de auto nog verder ligt dan ik had verwacht. Ik heb overal nog marge, dus er zit zeker nog meer snelheid in. Maar, ik bouw het liever stelselmatig op, want ik weet wat het is om hier in een gracht te eindigen. Een klein foutje wordt meestal afgestraft."

Zaterdagochtend ging het tempo al een stuk de hoogte in. Na de eerste drie proeven van de dag stonden Polle en Justine op enkele tellen van Adrian Fernémont, die in Ieper al ervaring op kon doen met de nieuwe Fiesta. Maar, net op het moment dat de aanval ingezet werd, werd Polle gehinderd door mechanische problemen.

"Op de Zilverberg viel het vermogen plots weg. Blijkbaar een probleem met de turbo en dan voel je plots dat je met een 1.0 liter aan het rijden bent. Na 2 km op de Zilverberg ging het echt niet meer vooruit. We verloren een halve minuut," vertelde Polle.

In het servicepark werd de Fiesta door de mecaniciens weer op punt gezet. De strijd in R2 werd beslist door een flinke regenbui.

"We werden allemaal verrast door een felle regenbui op het einde van de tweede ronde. Op slicks was het gewoon overleven en trachten geen foutjes te maken. Victorien Heuninck, de leider in R2, had twee intermediates gemonteerd op de verbinding en daardoor kon hij zijn voorsprong meteen uitbouwen, terwijl Adrian Fernémont in de fout ging. Zonder onze speelkameraad, hebben we daarna onze tweede plaats in R2, voor Steven Dolfen met zijn Peugeot, veilig gesteld."

In klasse RC4 lijkt Polle met deze 2de plaats een beslissende stap richting Belgische titel te hebben gezet. De volgende afspraak volgt eind deze maand al in Sankt-Vith met de East Belgian Rally.

Met de ConXion Omloop van Vlaanderen stond dit weekend de 7de wedstrijd van het Belgian Rally Championship op de kalender. Ook in de tweedaagse klassieker in Roeselare reden een aantal jonge talenten zich in de kijker. Zoals na elke wedstrijd, werd een van hen extra in de kijker gezet met de Junior Award voor zijn sterke prestatie. Deze keer werd de beloning, een gratis inschrijving voor de East Belgian Rally, toegekend aan Sébastien Bedoret, die met zijn Renault Twingo R1 de categorie RC5 won.
Sébastien Bedoret volgde, zoals veel autosporters, de weg van karting om zijn eerste sporen te verdienen. In 2010 werd hij Belgisch kampioen in zijn categorie, waarna hij in 2014 4de werd in het Europees kampioenschap X30 Senior. Dit weekend maakte de 19-jarige piloot zijn nationaal debuut als rallypiloot en meteen koos hij voor een verre verplaatsing op een onbekend terrein in Roeselare. Toch domineerde hij de Klasse RC5, voor de leider in het Junior BRC, Andy Dewallef.
"Dit is een prachtig en onverhoopt resultaat," vertelde Sébastien, die de laatste drie manches van het Belgisch kampioenschap 2015 wil rijden om zich voor te bereiden op 2016. "Het was nochtans een wedstrijd waarin we geconfronteerd werden met alle moeilijkheden. Vooral het trotseren van een enorme regenbui op slicks was een speciale ervaring! Het doet deugd om meteen erkenning te krijgen voor onze prestatie en we zullen in de East Belgian Rally trachten deze prestatie te bevestigen."

Door omstandigheden die we ondertussen wel kennen greep BMA, het team van Bernard Munster, naast de overwinning in de Rally van Wallonië, maar sindsdien werden alle wedstrijden gewonnen! Eerst de Sezoensrally en daarna de Ypres Rally, waar de nieuwe ŠKODA Fabia R5 het succes van de Fabia S2000 verder kon zetten in handen van de tweevoudige en regerende Kampioen van België. Freddy Loix staat ondertussen afgetekend aan de leiding in het kampioenschap 2015. Het nationaal kampioenschap gaat dit weekend verder in de streek van Roeselare met de Omloop van Vlaanderen. Voor BMA is de korte zomerbreak al afgelopen sinds midden augustus...
In de tiende editie van de Historic Heuvelklim van de Maquisard bracht Bernard Munster een BMA Porsche 911 SC RS aan de start. Hij maakte er optimaal gebruik van tijdens de Gouden Klim, het wedstrijdgedeelte tegen de chrono. De competitie werd verreden volgens Amerikaans concept, met een rechtstreekse uitschakeling voor de verliezer van het duel. De piloot-preparateur nam uiteindelijk de maat van Jean-Pierre Van de Wauwer. Bernard behaalde een klinkende en duidelijke overwinning, al was de uitslag spannender na toepassing van de leeftijdscoëfficiënt voor de wagen. Van een geslaagd optreden gesproken...
Eerste wedstrijd, eerste succes
Afgelopen weekend reisde team BMA af naar Frankrijk om deel te nemen aan de 4de Terre de Lozère in Historic. Een van de manches van een nieuwe historic challenge in het kader van de Franse rally's op onverhard. Een challenge die vanaf volgend jaar zeker zal groeien en belangrijker zal worden...
« Het concept van deze competitie is interessant, want je kunt deelnemen aan heel mooie onverharde rally's zonder al te lange verplaatsingen, vertelt Bernard. Je vertrekt vrijdagochtend en je komt zondagavond of maandagmiddag terug, afhankelijk van waar de rally geografisch gelegen is. Ondertussen heb je een weekend maximaal plezier gehad. Er zijn geen verkenningen in de gebruikelijke zin van het woord, want de eerste ronde is de verkenningsronde, waarna twee ronden tegen de tijd volgen. Ik vind het een ideale formule voor piloten die zich willen amuseren in een competitieve context met een historic, wagens die tegenwoordig razend populair zijn, op een parcours dat helemaal anders is dan wat we in België gewend zijn. Echt een aanrader... »
In Zuid-Frankrijk zette BMA twee Porsches 911 Safari in, waaronder een gloednieuw exemplaar toevertrouwd aan Grégoire de Mevius en André Leyh. « Ik wil in de eerste plaats het fabuleuze werk van onze mecaniciens benadrukken, vertelt Bernard. De gespoten kas, voorzien van de rolkooi, werd pas twee weken geleden geleverd. De wagen werd volledig opgebouwd op minder dan twee weken tijd, waarna we naar Lozère vertrokken. Een gigantisch werk dat volgens de regels van de kunst werd uitgevoerd. Petje af ! »
De Mevius en Leyh deden het werk van BMA alle eer aan. Afgezien van kleine problemen met het gaspedaal op de eerste twee proeven, reden ze de meeste snelste tijden om uiteindelijk een overtuigende overwinning te behalen, voor auto's zoals de Lancia Integrale HF Gr.A uit 1985 met vierwielaandrijving. « Ons optreden in de Terre de Lozère was natuurlijk een test op ware grootte voor de East African Safari Classic 2015, die in Kenia verreden zal worden van 19 tot 27 november, vervolgt Bernard Munster. We zullen met vier van onze Porsches 911 Safari aan de start komen, bestuurd door Grégoire de Mevius, François Kicq, Kurt Dujardyn en mezelf. Het was heel nuttig om bepaalde zaken te testen op de proeven in de Languedoc-Roussillon en het resultaat is positief. Persoonlijk stond ik aan de start samen met mijn zoon Grégoire, die ondertussen 16 jaar is. Op die leeftijd kan je in Franse rally's als copiloot rijden. Helaas scheurde een olieleiding na de eerste proef en we beslisten op te geven om niet het risico te nemen de motor te beschadigen. Een beslissing uit veiligheidsoverwegingen. Maar, alle testen die we gepland hadden, werden ook uitgevoerd op de auto van de Mevius en Leyh, met het gekende resultaat. We hebben nog drie weken om de voorbereiding van onze vier Porsches 911 Safari af te ronden, want de wagens zullen in containers naar Kenia verscheept worden op 20 september. Weer een race tegen de klok... »
Blik op de Omloop !
Donderdag begint BMA aan de herneming van het Belgian Rally Championship in de Omloop van Vlaanderen met een testsessie voor Freddy Loix om de set-up van de ŠKODA Fabia R5 te verfijnen. « We weten dat Freddy veel belang hecht aan de details. Ondanks zijn zege in Ieper, was hij niet helemaal tevreden over de afstellingen van zijn auto, die natuurlijk pas zijn eerste rally reed. We zullen het werk verderzetten voor de start in Roeselare vrijdagavond. »
De serviceplaats van Freddy Loix en Johan Gitsels zal weer erg veel succes hebben in de Omloop van Vlaanderen. BMA maakt er gebruik van om een merchandising-stand op te zetten waar het publiek producten kunnen kopen uit de kledinglijn ‘Loix- ŠKODA’. De kleding had erg veel succes in Ieper... « In de Westhoek waren we het slachtoffer van ons succes, lacht Bernard. Alles was uitverkocht! We hebben daarom beslist om opnieuw een beperkte oplage van de vesten, polo's en hemden te lanceren om ze aan te bieden in het servicepark tijdens de Omloop van Vlaanderen. Zoals je kan zien in de lijst bij deze newsletter, bieden we ze aan erg scherpe prijzen aan. Het is vooral de laatste kans om dit jaar producten uit deze kledinglijn ‘Loix- ŠKODA’ te kopen. De liefhebbers zijn gewaarschuwd… »
Het is vanaf heden ook mogelijk om deze producten per e-mail te bestellen. U kan de gewenste artikelen mailen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Na een inactiviteit van 2 maanden worden dit weekend de tenten terug opgesteld voor de 5de manche van de Belgium Ford Pinto Cup te Roeselare. De parking van de Expo Hallen zullen het decor vormen voor een hopelijk terug spannende wedstrijd. Olivier Kurt zal zeker proberen om het max. van de punten te behalen bij de afwezigheid van Van Wanseele Jeroen, de virtuele leider in het Kampioenschap, die door professionele redenen niet kan deelnemen . Dus worden alle ogen deze keer gericht op de terugkomst van onze kampioen van vorig jaar Catteeuw Rudy. Hij zal zich tijdens de laatste 3 wedstrijden terug in het Kampioenschap proberen te mengen. Aangezien enkel de 5 beste resultaten meetellen kan hier nog van alles gebeuren. Ook Nemegheer Tom staat terug aan de start en bij hetzelfde ritme van
Wervik, kan ook hij terug mooie tijden laten noteren. Verhaeghe Koen zal deze keer met ervaren Co Breyne Jeannick aan de start verschijnen. Doordat de rally over 2 dagen wordt verreden, kan alle ervaring een pluspunt betekenen. Hopelijk is de pech die hem al een tijdje achtervolgt nu volledig verdwenen. Ook Warnez Sam zal terug aan de start staan om verder ervaring op te doen en te laten zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Als extra kunnen we ook melden dat Soenens Wim in Roeselare samen met De Waele Koen zullen deelnemen aan het Pinto Cup Kampioenschap We hebben dit jaar toch al een paar primeurs kunnen melden en dit maakt de Cup er alleen maar spannender op. Verder moet ook Paquot Olivier wegens professionele redenen spijtig genoeg forfait geven.
Kom de Piloten allen aanmoedigen in en om Roeselare op Vrijdag 4 & Zaterdag 5 september!

Na een onderbreking van 10 weken begint met de rally Omloop van Vlaanderen deel 2 van het BK. Freddy Loix en Johan Gitsels debuteerden op een fantastische manier met de ŠKODA Fabia R5 in Ieper, een rally die Loix voor de 10e keer wist te winnen. De Omloop van Vlaanderen staat nog maar één keer op het palmares van de Limburger. In 2013 won hij de rally met zijn toenmalige co-rijder Fred Miclotte.

10 weken vakantie is ontzettend veel al wil dat niet zeggen dat Loix en Gitsels helemaal niets hebben gedaan. Integendeel. “We hebben getest voor Michelin en ŠKODA” zegt Freddy Loix. “Op die manier zijn we toch een beetje in het ritme gebleven al gaat er uiteraard niets boven een wedstrijd.” Met wat meeval kan Freddy Loix in Roeselare zijn derde titel op rij winnen. “Dat kan inderdaad maar dan moet ik hopen op pech van mijn rechtstreekse concurrenten en daar hou ik niet van. Ik heb een ruime voorspong op Guillaume Dilley en Vincent Verschueren maar ik win een titel liever in de wedstrijd in plaats van dat één van hen pech zou krijgen. Dat is voor niemand leuk. En eerlijk, kiezen tussen of de titel of de zege wil ik niet. Ik ga voluit voor de zege en als dan zou blijken dat ik daardoor ook de titel zou pakken dan zou dat fantastisch zijn. Maar eerlijk, we zijn op dit moment niet bezig met de titel.

Als je de erelijst van de Omloop van Vlaanderen bekijkt dan valt het op dat sinds 1997, op uitzondering van 1999 (Princen-Renault Maxi Mégane) en 2004 (Bernard Munster-Subaru Impreza 555), de WRC’s de plak zwaaien in Roeselare. “Dat verbaast me helemaal niet” zegt Johan Gitsels. “De Omloop is een bijzonder snelle rally. Ik herinner me dat toen ik hier enkele jaren geleden met de Porsche reed we een topsnelheid haalden van 222 km/u! Onze ŠKODA Fabia R5 heeft een top van 195 km/u. Een WRC is op dat vlak in het voordeel maar laat me er onmiddellijk aan toevoegen dat de nieuwe generatie R5 wagens daar eigenlijk niet voor hoeven onder te doen. Topsnelheid alleen is niet zaligmakend.”

De rally Omloop van Vlaanderen start op vrijdagavond. Dan worden er drie KP’s gereden. Het zwaartepunt van de rally ligt op zaterdag met nog eens 15 ritten gereden, goed voor in totaal 187.29 km racen tegen de tijd.