Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

GTC Rally 2015 : Zware Nacht voor FABORY Rallyteam.

De GTC Rally van afgelopen weekend was geen gemakkelijk evenement voor het FABORY Rallyteam. Op bijna alle zestien klassementsproeven kampten Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met tegenslagen. Desondanks kon de equipe hun Mitsubishi Lancer Evo IX met een zevende plek algemeen op zak over het finishpodium in Etten-Leur sturen.

Op vrijdagavond 9 oktober vormde de befaamde ‘Nacht van Achtmaal’ de aftrap van de GTC Rally. Die avond stonden zes klassementsproeven op het programma, die allemaal in het donker verreden werden.  Faes blikt terug:  “We begonnen goed,  maar daarna begon de technische malheur. Halverwege de eerste proef voelde de auto opeens erg vreemd aan. Het was alsof de schokbrekers ineens heel erg zacht stonden, of dat ik twee lekke achterbanden had. Het bleek de stuurbekrachtiging te zijn. Ik heb wel vaker een probleem met de stuurbekrachtiging gehad, maar toen werd het sturen heel erg zwaar. Nu was het precies andersom en ging het heel erg licht. Ik voelde totaal geen weerstand meer in het stuur. Als ik er een tikje tegenaan gaf, draaide het stuur vanzelf drie keer rond. Ik had de eerste die proeven dus helemaal geen gevoel met de auto. Toch hebben we nog redelijke tijden kunnen rijden. Aan het eind van de derde proef begon de stuurbekrachtiging het helemaal te begeven. Toen werd het nog gekker: in de rechterbochten had ik een heel licht stuur, in de linkerbochten juist een heel zwaar stuur. Niet te doen en bovendien erg gevaarlijk.” Na die eerste drie proeven kon de equipe gelukkig weer naar de service in Etten-Leur en de auto door het serviceteam laten repareren. Daarna stonden de laatste drie proeven van die avond op het programma. “De eerste boucle vergde veel van mij, dat wreekte zich in de tweede boucle. De stress en inspanning hadden hun tol geëist, waardoor de toch al zware proeven in het donker nog zwaarder werden. Ik was blij dat we de auto ’s nachts heelhuids in het parc ferme konden zetten.”

Na een goede nachtrust gingen Faes en Van der Rijsen de volgende dag vol goede moed op pad voor de resterende tien klassementsproeven. Echter, nu bleek de auto ineens stevig naar rechts te trekken. De monteurs hadden de Evo steeds opnieuw uitgelijnd, maar konden de oorzaak niet vinden. Faes: “Het viel niet mee.  Ook op de proef en tijdens het remmen trok de auto sterk naar rechts. Dit was ook de oorzaak dat ik een rempunt op een klinkerweggetje niet meer kon halen. De auto trok naar rechts en ik zag aankomen dat we de ‘big bags’, die in de bocht stonden, met de zijkant zouden gaan raken. Door aan de handrem te trekken zorgde ik ervoor dat we die zakken niet van opzij, maar met de achterkant raakten. We hadden behoorlijk wat schade, maar konden wel doorrijden. Later bleek dat we een hele snelle tijd op die proef aan het neerzetten waren: de tweede keer dat we die proef reden waren we maar 5 seconden sneller dan de eerste keer met crash. Later op de dag maakte ik ook nog een verkeerde bandenkeuze (veel te hard), waardoor ik eigenlijk de hele wedstrijd niet ontspannen heb gereden. Pas tijdens de laatste boucle begon het ergens op te lijken. Toen hadden we de oorzaak van het naar rechts trekken gevonden en reed ik met de juiste afstelling en banden.” Uiteindelijk reed de equipe als zevende algemeen en vierde groep N over het podium. “Ik was graag voor Jonas Langenakens (eveneens in een Evo IX, groep N) geëindigd, maar dat mocht deze keer niet zo zijn. Van Ballegooijen en Van den Heuvel (Evo X, groep N’s) waren niet bij te houden en ook van Iersel (R4) reed sterk. Gezien alle problemen die we hebben gehad ben ik toch nog wel blij met de 7de plaats algemeen,” besluit Faes.

Het volgende evenement voor het FABORY Rallyteam is de Condroz Rally, van 6 tot en met 8 november rondom het Belgische Huy. Later meer!