Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally Staden 2015 : Hermen Kobus met Skoda Fabia R5 aan de start.

Na enkele zenuwslopende maanden waarin het geduld flink op de proef werd gesteld, is het nieuwe wapen van Kobus Tuning gearriveerd in Lichtenvoorde. Het team van Gerrit Kobus is de trotse eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus op zijn 28ste goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten: aansluiten bij de Europese top!

Eindelijk is het zo ver. De Skoda Fabia R5, het nieuwe wapen van Kobus Tuning, is gearriveerd in Lichtenvoorde. Hermen Kobus popelt van ongeduld om te knallen over de klassementsproeven met deze topwagen.

"Het is fantastisch dat we vandaag deze nieuwe Skoda Fabia R5 kunnen voorstellen, maar het waren inderdaad zenuwslopende maanden," lacht de 28-jarige piloot uit Lichtenvoorde. "Ik had mijn zinnen gezet op een debuut met de Skoda in Ieper, waar ik eindelijk eens met gelijke wapens wilde strijden tegen Freddy Loix, maar ons geduld werd nog een beetje langer op de proef gesteld. Een half seizoen aan de kant staan is heel vervelend, maar anderzijds bewijst het wel dat Skoda Motorsport niets aan het toeval overlaat. Enkel wanneer alles tot in de puntjes perfect is, wordt een wagen geleverd. Kwaliteit komt op de eerste plaats bij het Tsjechische fabrieksteam dat zijn kwaliteiten de voorbije jaren al voldoende heeft bewezen, want de Fabia Super 2000 groeide uit tot de meest betrouwbare en succesvolle Super 2000 in de geschiedenis."

De limiet bereikt

Het was voor Hermen Kobus eind vorig seizoen al duidelijk dat het tijd was om over te stappen naar een R5, want de wagens van de nieuwe generatie hebben met hun turbomotor meer mogelijkheden.

"Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Onze Fiesta was een Evo2 uit 2010, terwijl Freddy Loix met de recentste evolutie van de Skoda Fabia Super 2000 aan de start kwam. Verder stapten Cédric Cherain, Vincent Verschueren en Pieter Tsjoen vorig jaar al over naar een R5, een wagen met een hogere topsnelheid en meer koppel dankzij de turbomotor. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Wanneer we de onboardbeelden bekeken, dan bleek duidelijk dat ik meer risico's moest nemen. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren."

"Ik zag ook aan de mechaniek dat Hermen de Fiesta S2000 moest forceren om vooraan mee te strijden," bevestigt Gerrit Kobus. "Hermen werd nog derde in het Belgisch kampioenschap, achter Loix en Cherain, nadat hij de slotwedstrijd van het kampioenschap, de Condroz Rally, met de Ford Fiesta R2 van broer Gert-Jan reed. De S2000 was op dat moment immers al verkocht. Voor mij is het duidelijk dat Hermen klaar is voor de volgende stap in zijn carrière. Om op Europees niveau te tonen wat hij kan, is hij met deze Skoda goed gewapend!

Chassis nr. 15, een voorrecht

Kobus Tuning, in tegenstelling tot eerdere geruchten zelf eigenaar van de Fabia R5, besliste om te kiezen voor een Skoda.

"De Fabia Super 2000 was de voorbije jaren de absolute referentie in het Europees kampioenschap en in België met Freddy Loix," vertelt Gerrit. "En, de betrouwbaarheid van de Fabia was fenomenaal. Skoda Motorsport is die wagen blijven ontwikkelen en verbeteren, om ook hun fabriekspiloten de beste titelkansen te geven. Bij M-Sport stopte de ontwikkeling van de Fiesta S2000 na de Evo2. Ik reken erop dat Skoda Motorsport dezelfde succesvolle werkwijze zal volgen voor de Fabia R5, waarmee hun fabriekspiloten nu in WRC-2 rijden."

Heel wat topteams in Europa zijn overtuigd van de kwaliteiten van de Fabia R5. De bestellingen stromen binnen bij Skoda Motorsport. Kobus Tuning heeft het voorrecht om nu al zijn Fabia R5 te kunnen presenteren.

"We hebben chassis 15 en zijn daarmee een van de eerste privé-teams die een Fabia R5 geleverd hebben gekregen. We hebben onze wagen besteld samen met Erik Wevers, die ook een exemplaar heeft gekocht," legt Gerrit Kobus de oorzaak van de geruchten uit.

Overstap naar een turbomotor

Voor Hermen Kobus is de Skoda Fabia R5 een logisch vervolg na de Mitsubishi Colt, de F2-titel met de Renault Clio R3 en drie succesvolle jaren met de Ford Fiesta Super 2000.

"Ik heb de Fabia R5 even kunnen testen toen we de wagen gingen afhalen bij Skoda Motorsport en het voelde meteen goed aan," lacht Hermen. "Misschien heeft hij niet de snelste motor van de R5's, maar het chassis en de remmen zijn fenomenaal.

Na de Mitsubishi Colt heb ik altijd met atmosferische motoren gereden die hoog in de toeren gehouden moesten worden. Met de R5 zal ik weer het koppel van de turbomotor moeten benutten. Omdat de motor minder toeren maakt en met de vijfbak heb je als piloot in eerste instantie niet het gevoel dat het hard gaat, maar dat is een valse indruk, want het ging meteen heel hard."

Aan het potentieel van de Fabia R5 moet niet getwijfeld worden.

"Het potentieel van de Fabia R5 werd al voldoende bewezen. Loix won Ieper bij zijn debuut met de nieuwe Skoda en in Finland domineerde Lappi de strijd in WRC-2, waarbij hij fantastische tijden klokte. De topsnelheid ligt ruim 20 km/h hoger dan die van de Fiesta. Ik zal als piloot wel wat kilometers nodig hebben om het potentieel van de Skoda helemaal te benutten, maar dat komt wel goed. Ik ben er klaar voor!"

Barum Rally, Hellendoorn en East Belgian Rally

Het seizoen 2015 is ondertussen al ruim halfweg. Daarom zullen Hermen Kobus en Erik de Wild, de vaste navigator van Hermen die al even ambitieus en ongeduldig is om er eindelijk nog eens in te vliegen, in het najaar enkele internationale wedstrijden rijden om de Skoda Fabia R5 onder de knie te krijgen.

"We presenteren de wagen volgende week in Staden, een kleine rally in West-Vlaanderen. Daar zal ik voor de eerste keer met de Skoda rijden. Omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Daarna volgt eind augustus de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, meteen een belangrijke wedstrijd in het Europees kampioenschap. Voor de start van de Barum gaan we in Tsjechië een dag testen samen met Skoda Motorsport. Daar zullen we een aantal afstellingen helemaal trachten te verfijnen, want ik start in de Barum wel met ambitie. Het is een heel snelle, maar toch technische wedstrijd. Het parcours zou me moeten liggen en het is alvast een mooie voorbereiding met het oog op 2016… Na de Barum Rally presenteren we de Fabia R5 op Nederlandse bodem in onze thuiswedstrijd, de Hellendoorn Rally. Voor onze trouwe partners Kroon-Oil en Kumho tyre is het een belangrijke afspraak en bovendien willen we ook Skoda Nederland overtuigen om mee in ons project te stappen in 2016. Als alles goed verloopt, starten we een week later in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap.

Het parcours van de rally in Sankt-Vith is fantastisch en de slotfase wordt er in het donker afgewerkt. Ik stond al twee keer op het podium in Sankt-Vith en deze keer zal ik het met gelijke wapens kunnen opnemen tegen Freddy Loix, maar ook tegen Kris Princen, Vincent Verschueren en de andere Belgische kleppers. Hopelijk is Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre er dan ook bij als extra referentie…"

Europese ambities in 2016

De deelname aan de Barum Rally in Zlin is alvast een voorteken van de ambitie van Hermen Kobus en Erik de Wild.

"Natuurlijk hangt alles samen met het budget, maar het is onze doelstelling om in 2016 een aantal wedstrijden van het European Rally Championship te betwisten. Ieper en de Barum zijn alvast twee manches waarin we willen schitteren…"

Mogelijk zal de Skoda Fabia R5 van Kobus Tuning nog vaker in actie komen. Gelet op de enorme vraag naar de Fabia R5 is het niet uitgesloten dat de wagen ook verhuurd zal worden.

"Kobus Tuning heeft in het verleden al rallywagens verhuurd, zoals de Subaru Impreza WRC en eerder Gr.A's. Als we vertrouwen hebben in de piloot en als het financiële plaatje klopt, dan zijn we zeker bereid om de Fabia R5 te verhuren. Maar, we zullen het programma van Hermen natuurlijk wel voorrang geven," besluit Gerrit Kobus.

Afspraak zaterdag in Staden voor het competitiedebuut van Hermen Kobus en Erik de Wild met de Skoda Fabia R5 !