Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na het gesmaakte en ronduit spectaculaire optreden van de Porsches vorig jaar in de Kenotek Ypres Rally, kan Superstage met gepaste trots aankondigen dat de National Rally Cars dit jaar allemaal welkom zijn in de Belgische manche van het European Rally Championship. De FIA heeft immers op verzoek van Superstage een uitzondering toegestaan, zodat de Porsches en BMW's de fans eind juni weer kunnen vermaken op de snelle baantjes van de Westhoek.
Romain Dumas leek vorig jaar op weg naar een 4de plaats in Ieper. Het zou een stunt geweest zijn met zijn Porsche 997 GT3. De Porsches kunnen dit jaar opnieuw een hoofdrol spelen in Ieper, maar deze keer zijn het de gekende Porsches uit het Belgian Rally Championship. Vorig jaar stonden er vier Porsches aan de start, allemaal in het kader van de FIA R-GT Cup. De Porsches moesten beantwoorden aan het FIA-reglement. Patrick Snijers moest flink investeren om de "Degro" Porsche om te bouwen. Maar, het was erg jammer dat de spectaculaire 997's GT3 van Tim Van Parijs, Jochen Claerhout en Francis Lejeune, maar ook de 996's van de voormalige Road Challenge afwezig bleven.

Om hen de kans te bieden opnieuw te schitteren in de hoofdwedstrijd in Ieper en niet in een nevenwedstrijd voor GT's, heeft Superstage een uitzondering gevraagd en gekregen van de FIA om National Cars te laten rijden in de Europese klassieker.

"Dit jaar zijn de Porsches van het Belgisch kampioenschap van harte welkom in Ieper," vertelt Alain Penasse. "De Porsches moeten niet aangepast worden. Maar, de toelating gaat veel verder, want ook de wagens van de klassen NCE en NCM zijn toegelaten. In NCM zijn ook heel wat smaakmakers te vinden, zoals de BMW's van de zogenaamde M Cup, waaronder de BMW 130i van Tobi Vandenberghe  en de M3's van Kurt Braeckevelt, Franky Boulat, Patrick Diels, en hun collega's. En, wat te denken van de unieke Fiat Punto Gr.M van Stephan Hermann, die zich ongetwijfeld eens wil meten met de ERC Juniors. In NCE denken we aan de Toyota Celica GT-Four, maar ook aan WRC's wiens homologatie verlopen is."

De teams mogen trouwens gerust zijn. Ze zullen niet in de achterhoede moeten strijden. De prioritaire startorde voor piloten ingeschreven in het ERC geldt immers enkel tijdens de eerste avond. Zaterdag wordt gestart op basis van het klassement na de eerste avond.

Een uitdaging voor Tim Van Parijs en zijn Porsche-collega's, die ongetwijfeld al dromen van een hoofdrol voor hun "flat six" in de Kenotek Ypres Rally !

Na crash Nederlands-Belgische DS3 equipe voor de Spa Rally seizoen ingekort. Bob de Jong en Bjorn Degandt ongedeerd, maar DS3 zwaar beschadigd. Tijdens de shake down test voorafgaand aan de Spa Rally maakten de Nederlands-Belgische equipe Bob de Jong/Bjorn Degandt een zware crash die eindigde tegen een boom. Gelukkig bleven zowel De Jong als Degandt ongedeerd, maar de DS3 R5 raakte zwaar beschadigd. Nadat de schade in de werkplaats van DDG Motorsports in Amersfoort nader werd bekeken concludeerde Bob de Jong dat deelname aan de TAC Rally en de Rallye de Wallonie niet tot de mogelijkheden behoort.

“Dat is natuurlijk ontzettend spijtig en net zoals we het enorm jammer vonden dat we in Spa forfait moesten geven,” aldus een teleurgestelde Bob de Jong. Het ongeval gebeurde op de shake down test op donderdag voor de Spa Rally. “We hadden ‘s ochtends vroeg al drie goede runs gemaakt en toen hebben we de setting van de auto iets veranderd. Bij de vierde doorkomst ging het in een snelle linkerbocht mis. Er lagen plots afgebrokkelde stukken asfalt op het wegdek en daarop raakte ik de controle kwijt,” constateerde Bob de Jong na de crash. Met een snelheid van 148 km/uur (volgens de datalogging) knalde de DS3 op een boom, waarbij de sterke auto veel schade opliep.

Bob de Jong: “In overleg met Citroën Racing gaan we nu aan het werk om te kijken hoe we de schade kunnen repareren. En dat gaat zeker een paar maanden duren. Daarom zullen wij niet in Tielt (TAC) en Namen (Wallonie) aan de start staan. We gaan proberen om vanaf Vlaanderen (begin september) de draad weer op te pakken.”

De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is nu waarschijnlijk de Omloop van Vlaanderen op 2 & 3 september.

De deelnemers aan de tweede manche van het Historic BRC werden tijdens de Spa Rally extra in de kijker gezet. Niet alleen werden ze gegroepeerd in een afzonderlijke wedstrijd, maar bovendien hadden de mythische bolides van vroeger de eer het parcours te openen in omgekeerde volgorde. Omdat de timing die van de eerste Historic was, genoten de talrijke toeschouwers meer dan ooit van het spektakel van de Historic-piloten. En, spektakel was er zeker in Spa, want François Duval verzorgde het spektakel, samen met Pieter-Jan Maeyaert, die indruk maakte bij zijn debuut in Spa.
De openingsproef in Saive lag er nog redelijk proper bij voor de eerste deelnemers, maar voor de tenoren was de weg al helemaal herschilderd met een laag modder en grind. François Duval verloor 18", Maeyaert en Munster beperkten de schade tot 13" en François De Spa deed met 8" verlies de beste zaak van de tenoren, achter Buyse, die de snelste tijd klokte.

Maar, in de mist en op een extreem verraderlijk parcours, werd de hiërarchie snel hersteld. Met een kanontijd op de vijfde en laatste proef van de eerste dag, zette François Duval zich aan de leiding, 8" voor Bernard Munster, die 15 tellen verspeelde op de slotproef van de eerste dag. François de Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer volgden met hun Porsches op de dichtste ereplaatsen. Robin Maes, winnaar van de Rally van Haspengouw, volgde op de 7de plaats met zijn BMW M3, op 1'41": "Het is mijn kennismaking met dit parcours en het is zeker niet evident door de opkomende mist. Ik probeer gewoon de schade te beperken, want winnen zit er zeker niet in. Onze BMW heeft drogere weersomstandigheden met veel grip nodig..."

Toen Maes zaterdagochtend 3 minuten verspeelde door een schuiver, was achtervolgen en hopen op enkele puntjes het enige wat hij nog kon doen. Vooraan werd het duel tussen Bernard Munster en François Duval nog voor de start van de eerste passage op de Clémentine beslist. De Porsche van Munster liet het technisch immers even afweten: "We hadden een gebroken bout in het stuurhuis, waardoor de wagen amper nog reageerde wanneer ik naar links stuurde. We hebben onderweg een oplossing gevonden, maar na drie proeven met een problematisch stuurhuis had François de kloof gemaakt. We reden ook nog eens lek in Creppe. Ik moest achtervolgen en we zijn nog net 5de geworden, maar ik heb me wel geamuseerd. Het is altijd plezant om te strijden op de limiet tegen een klepper als François Duval," lachte de teambaas van BMA.

Vooraan maakte François Duval zich op geen enkel moment zorgen. De motor draaide op de meeste proeven even op drie cilinders, maar zelfs dat kon de vroeger WRC-vedette niet verontrusten. "Ik blijf voluit gaan en mezelf amuseren," genoot François, die vreesde dat de mechaniek het niet uit zou houden tot de finish."Ik dacht dat de koppakking aan het lekken, was, maar de motor heeft het uitgehouden."

De tweede plaats ging op 1'26" naar François de Spa, die vooral vrijdagavond in de mist en op de gladde showproef in Saive het verschil maakte op Jean-Pierre Van de Wauwer, die met een "nieuwe" Porsche aan de start verscheen: "Een prima wagen die zelfs te agressief was voor de gladde proef in Saive. Het team is gespecialiseerd in circuitwagens, dus stond de Porsche wat te hard afgeveerd. De seconden die ik tekort kom op de Spa heb ik verloren op de showproef in Saive... En in Creppe, waar ik een ronde werd opgehouden door Galand, die ons niet kon zien, want hij had de spiegel van zijn Golf gereden," aldus Vande.

De derde plaats was normaal voor de regerende Belgische kampioen, Pieter-Jan Maeyaert, die er weer bij was na zijn forfait voor Haspengouw om medische redenen. Vrijdagavond was PJ nog aan het leren, maar zaterdag trok hij alle registers open en realiseerde hij zelfs enkele snelste tijden, voor Duval en Munster, waaronder een kanontijd in Creppe, 10" voor Munster en 12" voor Duval.

"Vrijdag in de mist verloor ik heel wat tijd, terwijl we in Saive meer dan een halve minuut verspeelden omdat we opgehouden werden door tragere deelnemers. Zaterdag ging het een pak beter en genoot ik van de strijd met Duval en Munster. Ik was volop in strijd voor de derde plaats met Van de Wauwer. Op de voorlaatste proef, toen ik nog 3" achter de Porsche stond, moest ik op de rondkoers starten achter Lausberg. Die kampte met een olieprobleem en ik zag niets door zijn rookpluim. Daardoor ging ik een fractie te laat in de remmen en schoven we van de baan. Zonder veel schade, maar er waren geen fans om ons terug op de baan te duwen... Jammer, maar we hebben veel geleerd en getoond dat we niet alleen in Vlaanderen snel zijn," aldus Pieter-Jan.

Robin Maes keerde nog terug tot de 7de plaats, in het spoor van Dirk Deveux, die de beste zaak deed voor het kampioenschap. Dirk Deveux en Robin Maes delen na de tweede manche in Spa de leidersplaats in het Historic BRC. Hopelijk zien we de Porsches die het publiek vermaakten in Spa ook terug in de TAC Rally, zodat het Historic kampioenschap geen Vlaams onderonsje blijft.

Terwijl bij Peugeot Belux en de RACB de eerste jongeren te gast waren om een snelle chrono op de virtuele simulator te rijden om kans te maken op het zitje in de Peugeot 208 R2 in de Condroz Rally, streden de jongeren van het Junior BRC op de echte klassementsproeven van de Spa Rally voor de beste tijden. Precies dankzij hun groot aantal snelste tijden in hun categorie, respectievelijk in Spa en in Landen, wordt het klassement van het Junior BRC momenteel gedomineerd door twee jongeren met een R1, Lucas Walbrecq en Anthony Dovifat.
In R2 ging Steven Dolfen weer van start als referentie, maar de West-Vlaming ging op de derde proef van de baan. Een ideale kans voor de jongeren om zich in de kijker te rijden, want ook de 18-jarige Rus Nikolay Gryazin liet zich vrijdagavond verrassen. Helaas moesten een aantal jonge talenten al vroeg het strijdperk verlaten. Andy Dewallef moest zijn Adam R2 aan de kant zetten door een elektrische panne en de storing werd niet gevonden, zodat de Junior-kampioen ook zaterdag forfait gaf. De Adam R2 van Romain Delhez kende een motorprobleem bij het binnenrijden van het servicepark na de eerste avond, terwijl Sébastien Bedoret op de allereerste proef al van de baan ging met zijn Renault Twingo R2. De snelle jongeren lieten zich dus vrijdagavond al vangen. Een technisch parcours, een start in het donker en mist zorgden voor averij, maar dat hoort precies bij het leerproces.

Zaterdag realiseerde Nikolay Gryazin een reeks toptijden, waarmee de Rus bewees dat hij klaar is voor het ERC. Amaury Molle nam de leiding bij de Belgische jongeren en de Opel-piloot stelde de punten en de zege veilig.

"We hebben ons tempo gereden en vooral gelet op de tijden van Jimmy Grommen, die kort in de buurt bleef. Zeker na onze lekke band in Creppe werd het nog spannend, maar toen Grommen moest opgeven was de zege binnen," vertelde Amaury.

De tweede plaats bij de Juniors in R2 ging naar Tobias Brüls met zijn Fiesta. Maar, het waren de R1-piloten die hun kans grepen om optimaal te scoren in het Junior BRC. Te beginnen met Anthony Dovifat, die een knappe derde plaats bij de jongeren bekroonde met 15 snelste tijden in RC5. Met 31 punten was de jonge piloot van de DS 3 R1 veruit de jongere die de meeste punten scoorde in Spa.

De 26-jarige Anthony Dovifat werd daardoor ook uitgeroepen tot laureaat van de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de TAC Rally.

"Die gratis inschrijving is prachtig, want we waren nog aan het twijfelen of we de TAC Rally zouden rijden," lachte Anthony. "Vrijdagavond heb ik voorzichtig gereden, want de mist maakte het extreem verraderlijk. Zaterdag hebben we het tempo verhoogd en heb ik me geconcentreerd op de tijden van Lucas Walbrecq. We waren bijna overal sneller, dus pakten we 15 bonuspunten. Mijn doel dit seizoen is een finaleplaats veroveren voor de finale van de RACB Rally Challenge."

De zege voor Molle, de Junior Award voor Anthony Dovifat, maar vooral een knappe leidersplaats voor Lucas Walbrecq, die met twee besttijden en de punten die hij scoorde in Haspengouw de leiding neemt voor Anthony Dovifat.

Klassement Junior BRC: 1. L. Walbrecq 35; 2. A. Dovifat 32; 3. S. Bedoret 24; 4. J. Wagemans 22; 5. A. Molle 21; 6. T. Brüls 16; 7. J. Vermeire & R. Delhez 12; 9. P. Hubin 11; 10. K. Vandenberghe; 11. S. Pacolet 8; 12. A. Dewallef 6

De Spa Rally is voor ons eentje om snel te vergeten... na een fout op kp 1 zijn we de gracht in gegaan op dezelfde plek als Bedoret, ook met een twingo maar een R2.
De volgende dag hebben we opnieuw kunnen starten.
We kregen ongeveer een 30 tal minuten straftijd en waren vervolgnens van plan voor de punten te gaan die we nog konden behalen en bovendien ervaring op te doen want dit was immers onze eerste deelname in het Waals gewest.
We moesten toch even wennen aan de parcours maar tijdens de rally verbeterden de resultaten wel.
Helaas op KP14 brak een motorsteun en was het niet meer haalbaar te finish te bereiken.
Onze volgende wedstrijd is onze thuisrally Tielt nl de TAC Rally. Een parcour die ons toch wel beter ligt en we zullen er zeker voor gaan om een mooi resultaat te behalen.

Freddy Loix (ŠKODA Fabia R5) en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Spa gewonnen, dat is de tweede wedstrijd van het BK rally 2016. Voor de Limburger is het de tweede zege dit seizoen, de tweede op rij in Spa. Het verhaal van de rally van Spa is snel verteld. Freddy Loix nam op vrijdag meteen de leiding maar moest die in de derde rit opnieuw afstaan aan gouwgenoot Princen.

De derde rit startte met vertraging, Loix vergat de voorruitverwarming aan te zetten waardoor hij tijdens de rit last had van een aangedampte voorruit. In de twee volgende ritten zette Loix de scheve situatie recht zodat hij, weliswaar met een minieme bonus van 0.9 sec, als leider aan de tweede dag mocht beginnen. Zaterdagochtend stuurde Loix zijn ŠKODA Fabia R5 perfect over het technische parcours en won alle 4 de klassementsritten van de eerste ronde. Eerste achtervolger Kris Princen volgde op 21 seconden en kreeg die kloof niet meer gedicht. In de eindstand gaat Freddy Loix Kris Princen en Vincent Verschueren (ŠKODA Fabia R5) vooraf waardoor we hetzelfde podium hebben als in de Haspengouw rally.

“Twee wedstrijden gereden en twee zeges” glundert Freddy Loix. “Beter doen is onmogelijk. Ik ben blij met deze zege. We hebben er hard voor moeten vechten. De Spa rally was een stresserende wedstrijd. Het parcours was zeer technisch en moeilijk, de weeromstandigheden op vrijdag waren zeer wisselvallig met veel nevel en mist en Kris Princen bleef de hele wedstrijd aanklampen. Op het einde hebben we de kloof nog wat kunnen uitdiepen maar eigenlijk volgde Kris constant op ongeveer 20 seconden. In de rally van Haspengouw is 10 seconden voorsprong veel maar in Spa betekent een voorsprong van 20 seconden niets. Misschien oogde de zege makkelijk maar dat was het allerminst. Mijn team 2C Compétition leverde me opnieuw een zeer competitieve ŠKODA Fabia R5. Ik ben blij dat ik het heb kunnen afmaken. Net als in de Haspengouw hebben ze uitstekend werk geleverd.

“Een mooie wedstrijd, een knap parcours en een zege zorgen voor een voldaan gevoel” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Het enige minpunt was dat we heel lang moesten wachten tussen de klassementsritten en het feit dat de historics al eerste de baan op moesten bemoeilijkte ons werk. De info die we van onze ouvreurs kregen stemde bijna niet meer overeen met de staat van het parcours op het moment dat wij erover reden. Deze zege is een mooie zege, eentje waar we enorm hard hebben voor moeten werken. Het was niet evident. De strijd met Kris Princen was net zo intens als in de Haspengouw. Twee zeges op rij is mooi. Maar je kent het spreekwoord: geen twee zonder drie! Afspraak op 9 april in Tielt.”

Freddy Loix (Belgian Rally Championship) en François Duval (Belgian Historic Rally Championship) hebben hun favorietenrol waargemaakt tijdens de tweede editie van de Spa Rally: ze zegevierden in hun respectieve categorie na een briljante en regelmatige wedstrijd. Hun uitdagers hielden de druk hoog tot het bittere einde, waardoor ze bijdroegen tot het sportieve succes van de tweede afspraak van het seizoen, die bovendien ook bij de toeschouwers een succes werd. Duizenden liefhebbers volgden de strijd langs een parcours dat veel positieve kritiek kreeg, het bewijs dat de liefde tussen Spa en de rallysport niet ten einde is. Integendeel!

Freddy Loix vertrok zaterdagochtend met een minieme voorsprong op Kris Princen, maar legde de lat meteen een stuk hoger om een kloof te slaan. En toch was hij nooit zeker van zijn stuk: “Deze zege heeft een bijzondere betekenis, want deze rally was heel stresserend”, verklaarde hij na afloop. “Ik gaf het beste van mezelf, maar nooit kon ik een definitief verschil bij elkaar rijden. Toen ik in de namiddag even van het gas ging in de veeleisende stroken, nam Kris meteen drie seconden terug… Relaxen was dus geen optie. Daarom hou ik zoveel van rally: strijden om elke seconde! Ik wil tot slot onderlijnen in welke mate ik gecharmeerd ben door het parcours, dat op uitzondering van een strook onverhard hier en daar, echt fantastisch en enorm selectief is gebleken. Zulke proeven wil ik elke dag afwerken!”

Kris Princen probeerde tevergeefs om de Belgisch kampioen te laten kraken. De officiële vertegenwoordiger van Peugeot België-Luxemburg verloor enkele seconden op zaterdagochtend en gaf toe dat beter niet mogelijk was geweest: “In normale omstandigheden zie ik niet in hoe ik Freddy had kunnen kloppen”, legde hij uit aan de zijde van zijn mooie 208T16 R5. “Ik wacht ongeduldig op de volgende evolutie, die ongeveer vijftien pk zou moeten toevoegen aan mijn bolide. Dat gezegd zijnde, deze tweede plaats bevalt me wel, aangezien ze behaald werd na een prachtig duel op een ongelofelijk terrein.”

Aan de aankomst bedroeg het verschil tussen beiden 35”6, terwijl de derde plaats bezet werd door Vincent Verschueren, die in de slotfase de maat nam van Xavier Bouche. Beide rijders beschikten over een Skoda Fabia R5 en benadrukten dat het aartsmoeilijk was geweest om het leidende duo het vuur aan de schenen te leggen: “Freddy en Kris hebben heel veel ervaring op zak aan het stuur van krachtige bolides als de R5. Om ze te verslaan moeten we kilometers afmalen om de limieten van de wagen te ontdekken. Die situatie zou dus in de loop van de volgende wedstrijden moeten verbeteren.”

Cédric De Cecco maakte de top 5 volledig en loste de verwachtingen in voor zijn debuut op de Peugeot 208T16 R5: “Wat een fabelachtige wagen!”, vertrouwde hij ons toe op het podium. “Ik volgde mijn strijdplan: de wagen stap voor stap leren kennen, en daarom ben ik ook fier op mijn twee derde tijden van zaterdag. Ik heb maar van één ding spijt: dit fantastische speelgoed weer moeten afgeven… Maar hopelijk niet voor lang.”

Na een oefengalop in de Condroz beschikte Guillaume Dilley nogmaals over de DS3 R5 en opnieuw liet hij een uitstekende prestatie optekenen. De jonge rijder uit Waals-Brabant, bijgestaan door de ervaren Stéphane Prévot, stond aan de aankomst in zesde stelling na enkele oponthouden: twee moeilijke doortochten in de mist van La Reid, een geblokkeerd rempedaal door een… moer van de brandblusser en uiteindelijk een lekke band. Toch is het rapport positief, aangezien de Citroën Belux Junior Team-rijder op twee dagen heel wat ervaring opgedaan heeft die zeker en vast van pas kan komen in de volgende wedstrijden. In de einduitslag doet de Belgisch R3-kampioen beter dan Benoît Allart en Eric Cunin (beiden op Skoda Fabia WRC) die enkele leuke chrono’s lieten noteren, en vervolgens ook Michael Albert en Anthony Martin, de beste vertegenwoordigers van het Mitsubishi-kamp met hun Evo9.

Op de erelijst van de categorie BRC staan ook Stéphane Hermann (Fiat Punto), soeverein bij de tweewielaangedreven wagens na enkele verbluffende prestaties, Frédéric Bouvy (Porsche 997), winnaar in RGT en uitstekend dertiende algemeen, de lokale helden Fabrice Jehenson (Renault Clio) en Antoine Luxen (Peugeot 205), erg sterk met hun kleine voorwielaandrijvers, en Amaury Molle (Opel Adam) als beste Junior.

Duval op de afspraak

Net als de wedstrijd voor ‘moderne’ wagens, hield de categorie voor historische wagens de toeschouwers lang in spanning. François Duval maakte zijn terugkeer in Spa, waar hij zoveel geschitterd heeft, op een Ford Escort RS in de kleuren van Gordon. De winnaar van de rally van Australië 2005 kreeg enkele te duchten tegenstanders met een Porsche 911, maar loste de verwachtingen in… en had geen spijt van zijn deelname: “Ik ben naar de Spa Rally afgezakt om plezier te beleven en dat doel heb ik in ieder geval behaald. Het snelle, technische en verraderlijke parcours – door de winterse omstandigheden – was echt ongelofelijk. Bovendien moest ik tot het einde alles uit de kast halen, want de Porsche-rijders gunden me geen rust.”

Bernard Munster, François De Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer hielden de favoriet immers tot de laatste meter in het vizier. De eerstgenoemde kreeg te kampen met een lekke band en problemen aan de stuurinrichting (de vijfde plek was zijn deel), terwijl de twee anderen in diezelfde volgorde over de eindstreep kwamen, achter de Escort-rijder, maar ook zij kenden de nodige problemen (brutale landing na een jump voor de ene, verkeerde bandenkeuze en… verkeer in een showproef voor de andere). Geoffrey Leyon (Ford Escort RS Mk1) bleef in het kielzog van de kopgroep en tekende uiteindelijk voor de vierde plaats, die ook voor Pieter Jan Maeyaert (Ford Escort RS Mk2) kon geweest zijn. Maar in het zicht van de aankomst, in een poging om naar de derde podiumplaats te rijden, ging hij in de fout.

Schoonbroodt-Gehlen soeverein

Drie rally’s in één: deze Spa Rally ontving ook de liefhebbers van de regelmaat, waar Gaetan Schoonbroodt – sterk gegidst door François Gehlen aan boord van de knappe Ford Escort RS – als winnaar uit de bus kwam. Schoonbroodt kwam erg snel vooraan postvatten, nadat twee favorieten uit de wedstrijd verdwenen waren (crash voor Christian Crucifix, brand voor Daniel Reuter), en won duidelijk voor Pascal Gonin (met Marc Sevrin als corijder op een BMW 2002 Tii) en François Destrée (bijgestaan door Frédéric Van Rijckevorsel) op zijn Volvo Amazon.

Het doek is gevallen over deze tweede editie van de Spa Rally, die allesbehalve ontgoocheld heeft. Nog meer dan in 2015 is DG Sport in zijn opzet geslaagd… en afspraak alvast in 2017: we tellen nu al af naar de derde editie van de Spa Rally!

De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, leverde Vincent Verschueren en Veronique Hostens meteen de eerste podiumplaats van het seizoen op. Samen met winnaar Freddy Loix, werd de R5 van Kris Princen in een Skoda-tang genomen.Vrijdagavond, na de eerste vijf klassementsproeven van de Spa Rally, verreden in het donker, stonden Vincent Verschueren en Veronique Hostens op de vierde plaats. Een sterke opening, maar het verschil bedroeg al 1'04" op leider Freddy Loix.
"De eerste avond bracht niet wat ik ervan verwacht had," vertelde Vincent Verschueren. "Door het vallen van de mist en het koude weer, lag het asfalt er bijzonder glad bij. Zeker in Saive, waar de Historics enorm veel vuil op de baan hadden gegooid. De afstellingen die we gekozen hadden bleken te hard voor deze omstandigheden. Ik voelde de auto niet goed aan. Maar, uiteindelijk was onze vierde plaats het gevolg van een defecte sensor van de versnellingsbak, wat 27" kostte op de proef van La Reid. De omstandigheden waren verre van ideaal, gelet op mijn gebrek aan parcourskennis in Spa en mijn gebrek aan kilometers met de Skoda Fabia R5."
Zaterdag, toen de proeven er droger bij lagen, verhoogde Vincent het ritme. De Godrive Skoda bleef in een felle strijd verwikkeld met de Fabia R5 van Xavier Bouche, die uiteindelijk toch moest plooien. Vincent Verschueren eindigde op een knappe derde plaats in deze tweede editie van de Spa Rally.

"We staan op onze plaats, want op dit parcours had ik duidelijk niet voldoende ervaring met de Fabia R5 om maximaal aan te vallen en het tempo van Freddy of Kris te volgen. Men beseft het niet altijd, maar die twee kleppers trekken het niveau in het Belgisch kampioenschap enorm naar omhoog. Hier worden we allemaal beter van. Ik ben er zeker van dat dit ook zal blijken in Ieper. Met het ritme van het BRC, moeten we geen schrik hebben van de buitenlanders. Ik kijk al uit naar de TAC Rally, waar ik op vertrouwd terrein de aanval in kan zetten," besluit Vincent Verschueren, die de Skoda weer feilloos naar de finish stuurde.

Afspraak binnen enkele weken in de TAC Rally in Tielt (8-9 april).

Op 25 april staat het pittoreske centrum van Dranouter voor de 44ste keer in het teken van de Rallysprint van de Monteberg, een wedstrijd die dit jaar gesteund wordt door Station Le Seau, het servicestation waar ook kaarten in voorverkoop gekocht kunnen worden. De "Station Le Seau Rallysprint Monteberg" is het eerste grote rallyweekend voor Superstage, naast de Kenotek Ypres Rally, de Ypres Historic Rally en de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. De Rallysprint Monteberg, de officiële kick off richting Ieper, blijft een ideale voorbereidingswedstrijd.
Om de banden met de Kenotek Ypres Rally nog eens extra in de verf te zetten, zal Dranouter dit jaar het decor vormen van de officiële Kenotek Ypres Rally Kick Off, wat gepaard zal gaan met enkele verrassingen, maar natuurlijk is de 44ste editie van de Rallysprint van de Monteberg zelf ook de klassieker onder de Vlaamse rallysprints. Op zondag 25 april staan opnieuw 4 passages op snelheid op de klassementsproef van 8,1 km op het programma, te beginnen vanaf 8h30. De start van de klassementsproef bevindt zich in de Lettingstraat in Dranouter, aan de voet van de Monteberg.

Vorig jaar was Andy Lefevere de sterkste, voor Lorenzo Bossu en Dirk Vermeirsch. Patrick Snijers stuurde zijn Degro Porsche, die dit jaar de affiche siert, naar de vijfde plaats achter Jasper Van den Heuvel.

Benieuwd wie dit jaar de snelste zal zijn op de Monteberg... De inschrijvingen zijn alvast geopend.

Na zijn vierde plaats in de Spa Rally, ondanks een felle griepaanval, is Vincent Verschueren in topvorm voor de Spa Rally, waar hij opnieuw genavigeerd zal worden door Veronique Hostens, die verstek moest geven voor de openingswedstrijd. De ziektekiemen zijn verdreven en Vincent heeft nog wat goed te maken in Spa, waar hij vorig jaar vroegtijdig het strijdtoneel moest verlaten. Deze keer wil hij tot de finish meestrijden voor een podiumplaats.

"Natuurlijk hebben we niet de beste herinneringen aan de eerste editie van de Spa Rally, maar dat is vanaf nu niet meer van belang. Iedereen zal wel lessen getrokken hebben uit de eerste editie," vertelt Vincent Verschueren, die uitkijkt naar de kennismaking met de nieuwe klassementsproeven. "Het parcours is zeker niet makkelijk. De meeste proeven zijn nieuw of worden in omgekeerde richting verreden. Het zijn snelle proeven, maar sommige stroken zijn ook bijzonder technisch. Omdat we vrijdagavond meteen met vijf proeven in het donker starten, belooft het een lastige start te worden. Dat de Historics voor ons starten is op zich geen probleem, maar hopelijk lopen we daardoor geen vertraging op, want er wordt ons niet veel nachtrust gegund tussen de vrijdagetappe en de start zaterdagochtend. Ik slaap toch liever wat langer..."

Wie aan de Spa Rally denkt, heeft natuurlijk meteen de Clémentine voor ogen, de legendarische proef door de bossen.

"De Clémentine is een moeilijke proef waar je het verschil kunt maken, maar je kan er ook je wedstrijd compleet verknallen. Je moet op het moment zelf inschatten of je kunt aanvallen. Wanneer het gevoel goed is tijdens de eerste meters op de Clémentine, dan kan je aanvallen. Maar, heb je niet het optimale vertrouwen, dan neem je beter niet teveel risico's..."

Wat de ambitie betreft, blijft Vincent voorzichtig. De Skoda-piloot wil zijn GoDrive-machine graag op het podium zetten... "Dat is zeker onze doelstelling, maar er zijn veel kandidaten voor het podium, te beginnen met Freddy Loix, Kris Princen en thuisrijder Cédric Cherain, maar ook Xavier Bouche en Kevin Demaerschalk zullen hard gaan... We zien wel. Ik sta in elk geval scherper dan in Landen!"

Na twee jaar met succes Freddy Loix en Johan Gitsels te hebben bijgestaan in hun jacht op de Belgische rallytitels, en tussendoor ook geschitterd te hebben in historic rally's, wat nog eens werd benadrukt met de recente overwinning in de Legend Boucles, zal team BMA van Bernard Munster dit jaar op het internationale toneel actief zijn met een van de rijzende sterren van de Belgische rallysport: Ghislain de Mevius. De piloot uit Namen zal met de Skoda Fabia R5 van BMA drie, vier manches van het Wereldkampioenschap Rally betwisten in het sterk bezette WRC-2 kampioenschap.
Na twee WK-campagnes met een wagen in categorie R2, is voor Ghislain de Mevius en zijn trouwe copiloot Johan Jalet de tijd aangebroken om een stap hogerop te zetten. Dat is logischerwijze een stap richting RC2, de categorie voor R5's... « De resultaten in R2 waren eind vorig jaar positief, waardoor we nog eens extra werden aangemoedigd om deze stap te zetten," vertelt Ghislain. "BMA kent de Skoda Fabia R5 heel goed en Bernard Munster heeft goede contacten met Skoda Motorsport. Daarom leek ons dit de best mogelijke keuze. We hebben de ambitie om aan de start te komen van de WRC-2 manches in Portugal, Duitsland en Spanje, terwijl dit programma nog aangevuld kan worden met Sardinië. Omdat die rally amper twee weken na Portugal verreden wordt, zal de beslissing redelijk snel genomen worden... »
Ghislain de Mevius en BMA willen werk maken van hun leerproces op internationaal niveau. Daarom opteren ze voor een gemengd programma met WRC-2 wedstrijden en voorbereidingswedstrijden. « Dat is de reden waarom we ons programma 2016 beginnen met de Terre des Causses, de eerste manche van het Frans onverhardkampioenschap die in het eerste weekend van april verreden wordt, vervolgt Ghislain. Dat is een goede voorbereiding voor Portugal. En voor de Deutschland willen we nog een wedstrijd op asfalt rijden, in eigen land of in Duitsland. Het programma zal in functie van onze noden en in samenspraak met BMA verder verfijnd worden. »
« Met twee Belgische titels en twee overwinningen in Ieper op zak, hebben we niet veel meer te bewijzen op nationaal niveau, vervolgt Bernard Munster. BMA had duidelijk interesse in WRC-2. De samenwerking met Ghislain de Mevius leek ons ideaal, want het is de bedoeling om minder wedstrijden te rijden, maar wel met een goede voorbereiding. In plaats van 5 of 6 rally's op het hoogste niveau te rijden, kiest hij voor testsessies en voorbereidingsrally's om zich grondig voor te bereiden. Dat is een uitstekende benadering en BMA stapt heel enthousiast mee in dit nieuw avontuur. »
Wat hun ambities betreft, houden Ghislain en Johan rekening met het feit dat het niveau in WRC-2 erg hoog zal liggen wanneer het Wereldkampioenschap Rally terugkeert naar Europa. « Ik verwacht dat er in Portugal een dertigtal R5's aan de start zullen staan, analyseert de Mevius. Met topteams, zoals Skoda Motorsport en M-Sport, met onder andere Elfyn Evans, vorig jaar nog fabriekspiloot in het WRC. Ik zal nog veel moeten leren, want het rijden met een vierwielaandrijver in competitie is nieuw voor mij. Daarom heb ik gekozen voor wedstrijden die ik in het verleden al gereden heb, zodat ik op het vlak van parcourskennis niet helemaal vanaf nul moet beginnen. Het belangrijkste is kilometers maken. Ik zal er alles aan doen om elk van de wedstrijden uit te rijden. Door de aanwezigheid van andere Belgische deelnemers, piloot of team, zullen de media wel aandacht hebben voor onze prestaties, wat een interessante return kan opleveren. In een eerste fase moeten we niet teveel willen, maar stap voor stap leren... »
Ghislain de Mevius heeft al kort kennis kunnen maken met de Skoda Fabia R5 van BMA op de piste van de School voor Automobielbeheersing, vlakbij het circuit van Spa-Francorchamps. Een voorsmaakje van een ongetwijfeld leerrijk sportief seizoen, zowel voor de piloot en copiloot als voor het team.
De Skoda Fabia R5 ex-Loix werd verkocht aan SAN Mazuin. Binnen een dikke week zal de wagen bestuurd worden door Xavier Bouche in de komende Spa Rally (BMA zal instaan voor de service ter plaatse). Het team van Bernard Munster heeft twee nieuwe Fabia's R5 gekocht. De eerste is al geleverd in Petit-Rechain en is bestemd voor de verhuur (een top voor de liefhebbers...), terwijl de tweede, die volgende week arriveert, gebruikt zal worden door Ghislain de Mevius voor zijn programma 2016.
In de Spa Rally brengt BMA nog twee Porsches 911 aan de start in het Belgian Historic Rally Championship (BHRC) voor Bernard Munster, de recente winnaar van de Legend Boucles 2016, en Vincent Prégardien. Een derde Porsche, die van André Lausberg, zal bijgestaan worden door BMA voor de service.
Kortom, het nieuwe seizoen is definitief gelanceerd...

De strijd voor de algemene overwinning zal dan allicht wel tussen de rijders van 4x4-bolides gaan, toch zijn er ook andere duels die de toeschouwers van de Spa Rally zeker zullen boeien. Dan denken we in de eerste plaats aan de strijd tussen de voortrekkers - jonge kerels, meestal - die vooral aan de slag gaan in de klassen RC3, RC4 en RC5.

Met enkel Sébastien Honnay (Peugeot 207) als tegenstander in RC3 mag Florian Jupsin zich met zijn Renault Clio R3T tot favoriet benoemen. Hij verdedigt de kleuren van Emocar, officiële partner van de Spa Rally, en de jongeman uit Theux heeft een drievoudig doel voor ogen: de klasse winnen, de beste te zijn bij de tweewielaandrijvers - met als tegenstanders enkele Porsches... en zijn merkcollega Stefaan Tsjoens, die over een Mégane RS beschikt - , en algemeen zo hoog mogelijk te eindigen.

Ietsje daarachter gaat het er in de klasse RC4 eveneens heet aan. Heel wat jonge wolven zijn niet vergeten dat Gino Bux twaalf maanden geleden met een Peugeot 208 R2 een top-5 reed. Op kop van die bende 'wildemannen' wordt opnieuw een vertegenwoordiger van het merk met de leeuw verwacht: Steven Dolfen, met zijn 208 al winnaar in de Haspengouw. Of gaat de leidersrol naar streekrijder Arnaud Dedouaire, met zijn Ford Fiesta altijd te duchten. Dit duo zal zich alvast moeten hoeden voor Sébastien Bedoret (Renault Twingo), net als drie Opel Adam-rijders: Amaury Molle, Romain Delhez en regerend Junior-kampioen Andy Dewaleff. Deze laatste moet nog wennen aan zijn nieuwe corijder Louis Louka, want zijn samenwerking met Philippe Rasdolsky kwam enkele dagen voor deze Spa Rally aan zijn eind.

Nog steeds in RC4 volgen we ook Tobias Brül (Ford Fiesta), Jimmy Grommen en Thierry Lefin (nog altijd trouw aan de Citroën C2-R2 Max), net zoals Nikolay Gryazin (Peugeot 208). Deze jonge Rus beperkte zich tot nu toe tot wedstrijden in Noord-Europa - met uitzondering van de Valais 2015, waar hij met een Skoda Fabia R5 als zesde finishte - maar komt nu naar Spa om asfaltervaring op te doen, een ondergrond die hij amper kent. Bovendien wil hij recente opgaves in Noorwegen en Finland zo snel mogelijk vergeten.

In RC5 zijn ze met drie in het gevecht voor de lauweren: Lucas Walbrecq en Kjell Vandenberghe (Renault Twingo R1) en Anthony Dovifat (DS3 R1). Eerstgenoemde staat voor een belangrijke opdracht, want hij bezet voorlopig een tweede plaats in de Junior-rangschikking, achter Joachim Wagemans. Deze laatste is afwezig in Spa, want de winnaar van de Haspengouw geeft voorrang aan zijn programma in Frankrijk. Voor Walbrecq wordt het belangrijk om de klasse te winnen, maar ook om een maximum aan scratches te laten optekenen, zodat hij zijn puntentotaal in het kampioenschap zoveel mogelijk kan aandikken.

Voeg bij deze lijst ook nog de rijders van de vele wagens uit de groepen NCM en NCE - Stephan Hermann, Harry Bouillon en consorten - en u komt aan een indrukwekkend totaal rijders die met hun voortrekker voor spektakel van de hoogste plank zullen zorgen!

De enige promotiecompetitie in de Belgische rallysport dit jaar, de Trophée Renault Twingo RSBE, start nu vrijdag en zaterdag in de omgeving van Spa. Het is de eerste van vier manches, met vervolgens nog de Wallonie, Ypres en de Condroz. Drie deelnemers telt de Spa Rally, maar het gaat om sterke deelnemers waarvan er al twee aanwezig waren in de eerste nationale rally van het seizoen, de Haspengouw. Zij streden er mee om de titel van beste Junior.

“De Trophée RSBE blijft een van de beste manieren voor een jonge rijder om zijn debuut in de rallysport te maken”, aldus Jean-Baptiste Malherbe. “Voor 15.000 euro, kan u een Twingo met kit R1 kopen, een kit ter waarde van de 6500 euro. Iedere wedstrijd vereist een budget van 3000 à 4000 euro, deelnameprijs inbegrepen. Wij hebben ter plaatse een vrachtwagen met reserveonderdelen”

Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met de premies die te verdienen zijn aan de aankomst voor de top 4 van de Trophée, of 1300 euro voor de winnaar, 700 euro voor de tweede, 400 voor de derde en 100 voor de vierde en als er geen vier deelnemers zijn, dan wordt ook dat geldt onder de top 3 verdeeld. Zo kunnen er nog enkele rondjes af na de wedstrijd…

In Spa, hebben de drie rijders in een Twingo verschillende ambities. “Na een goede start in Landen, wil Sébastien Bédoret zijn groeicurve verder zetten. hij rijdt nog maar zijn derde rally in R2, een klasse waar de concurrentie stevig is”,  gaat de patron van Racing Spirit verder. “Met een kleine bom van 205 paarden, kan men zich op de wegen in de Ardennen al amuseren. De nummer twee van het kampioenschap Junior en leider in de klasse R1, Lucas Walbrecq, zal willen profiteren van de afwezigheid van Joachim Wagemans om leider te worden in de klasse Junior terwijl de Nederlandstalige Kjell Vandenberghe een nieuwkomer is die we met veel plezier ontvangen.”

Het reglement van het BK Rally geeft een klein voordeel aan de mensen uit de kleinste categorie. Lucas Walbrecq (23) maakt dus kans om de opvolger te worden van Andy Dewallef, kampioen Junior vorig jaar, ook met een Twingo. “Maar opgepast, het gevecht in R1 met de DS3 van Anthony Dovifat zal niet makkelijk zijn”, vertelt de snelste jonge politieagent van het land. “We tellen na de Haspengouw amper één punt minder, daar waar we met een originele versnellingsbak reden. Met de kortere verhoudingen, zou het beter moeten gaan. Ik rij echt om een jongensdroom te verwezenlijken. Mijn broer Thomas heeft dezelfde passie als ik en assisteert Sébastien Bédoret in R2. We hebben niet de middelen om hoger te mikken. We willen ons amuseren en zouden graag op het podium staan na de East Belgium om deel te nemen aan het RACB stuurwiel. Daar gaan we dan voluit voor!”

Claudie Tanghe is al jaren een smaakmaker van de rally's in Noord-Frankrijk. Zeker de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais heeft geen geheimen voor de drukker uit Komen. Sinds 1996 staat Claudie bijna elk jaar aan de start van de openingswedstrijd van het Frans rallykampioenschap. Dit jaar voor de eerste keer met een moderne topwagen, de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.

Afgelopen vrijdag hebben Claudie Tanghe en Filip Cuvelier de Ford Fiesta R5 gedurende een halve dag getest. "Een erg nuttige testsessie, want de 6 Uren van Kortrijk, verreden in kletsnatte omstandigheden, waren niet optimaal om een nieuwe wagen te leren kennen. Ik ben onder de indruk van de Fiesta R5. Het chassis is uitstekend, net als de remmen, waardoor je de indruk hebt dat de motor wat punch mist omdat de wagen meer vermogen zou kunnen verwerken. Tijdens de testsessie heb ik de limiet van de auto nog niet gevonden. Het is afwachten hoe ver die ligt," vertelt Claudie, die zich bij droog weer kansloos acht tegen de WRC's op de 18 klassementsproeven van de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

"De drie snelste WRC's van Pierre Roché, David Salanon en Eric Brunson zullen te sterk zijn bij droog weer, maar de Mini van Gilles Stiévenart moet een haalbare kaart zijn. Achter deze drie WRC's moeten we kunnen strijden voor de eerste plaats bij de R5's met Eric Mauffrey en Sylvain Michel, die de Skoda Fabia R5 van 2C Compétition zal besturen. Het zal in elk geval een bijzondere ervaring zijn, want sinds mijn eerste deelname heb ik in feite altijd gereden met auto's die op dat moment al verouderd waren, behalve misschien destijds met de Ford Escort Cosworth Gr.N. De Renties Ford Fiesta R5 is deze keer wel een eigentijdse topauto."

Het scherpt de ambitie van Claudie Tanghe en Filip Cuvelier nog aan. Vrijdag en zaterdag willen ze schitteren in de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

Gemotiveerde medewerkers voor de inkom meer dan welkom ! Om de Kenotek Ypres Rally, een wedstrijd die tot de absolute top behoort van het European Rally Championship, te organiseren zijn honderden gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers nodig. In de organisatie van Club Superstage zijn er diverse verantwoordelijkheden die ingevuld moeten worden en die een mooie uitdaging zijn voor elk van de vrijwillige medewerkers.

Organiseren is een passie e, wie verantwoordelijkheid wil opnemen krijgt het vertrouwen om zich verder te ontplooien en zijn dromen waar te maken.

Maar, de leden van Club Superstage kunnen het niet alleen. Tijdens de rallyweek en zeker tijdens het weekend van 23 tot 25 juni zijn er honderden vrijwilligers aan het werk om alles in goede banen te leiden. Een van de cruciale functies in de organisatie is het bemannen van de inkomposten op de diverse invalswegen.
Om die inkomposten te bemannen, doet Club Superstage een oproep aan lokale verenigingen om tijdens de Kenotek Ypres Rally de handen uit de mouwen te steken om hun clubkas te spijzen.

"We doen graag een beroep op lokale verenigingen om de controle van de inkomkaarten, badges en Car Passes te verzekeren op de invalswegen naar de klassementsproeven," vertelt Ilse Devos, Ticketing Manager van de Kenotek Ypres Rally. "Wie niet over de juiste badge beschikt, kan bij de inkompost een kaart kopen. Kortom, de inkomposten staan in voor de verkoop van toegangskaarten op een plaats bepaald door de organisatie. Het is een belangrijke functie, want deze medewerkers bepalen mee de uitstraling van onze organisatie bij onze klanten, de bezoekers. Vriendelijkheid en professionaliteit zijn basisvereisten. We doen een warme oproep naar verenigingen om ons te helpen bij het bemannen van de inkomposten. Natuurlijk willen we de verenigingen graag vergoeden voor het vervullen van deze taken tijdens de wedstrijd."

Wie zijn steentje bij wil dragen tot het welslagen van de Kenotek Ypres Rally van 23 tot 25 juni, maar ook wie vragen heeft over de functie, de uren, de verdienste... kan contact opnemen met Ilse Devos via volgend e-mailadres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..