We kijken tevreden terug op onze wedstrijd vertelde Hans: "Op voorhand hadden we willen tekenen voor een 29ste plaats algemeen en 3de in de klasse R3. Vrijdag avond trokken we zoals zovelen met de slicks op pad, dit bleek al vlug de verkeerde keuze. Kp 1 heel voorzichtig afgewerkt. Op de 2 de proef verslikten ons 2 keer in ons rempunt en schoven rechtdoor (zonder gevolgen). Dan wisten we metéén dat het heel moeilijke rally zou worden in natte omstandigheden.Na de annulatie van Wijtschate 2,werden we op de alternatieve route gestuurd naar de laatste proef van de dag...daar moesten we anderhalf uur wachten om te mogen starten, wat een chaos was dit. Met als gevolg dat we zeer laat konden gaan slapen.

Zaterdagmorgen ging het een stuk vlotter met een droog wegdek...al bleef het opletten want de copures en tussen de bomen was het spekglad. De afdaling van de Kemmelberg was erg gevaarlijk. Ook het laatste stuk van de proef in Frankrijk was spiegelglad, daar hadden we een erg warm moment toen de wagen achteraan uitbrak. Eindelijk het juiste ritme gevonden...maar zeker de limiet niet gaan opzoeken, we wilden immers aankomen zonder schade aan de wagen.
Dit is ons nog goed gelukt ook met een 29 overall en een 3de plaats in de R3 klasse, na toppers als Jan de Winkel en de leider in het europees kampioenschap de Hongaar Zoltan Bessenyey, en met nog een pak snelle DS 3 piloten. Zeker geen gemakkelijke opgave !!Op de avondproeven van Zaterdag merkten we beiden dat Ieper een heel zware rally is,en dat we toch wel koersritme missen.

Bij deze nog eens een dankwoordje aan het service team van Pevatec die met 3 wagen aan de start kwam, en alle 3 zagen finishen...puik werk mannen! We kijken vol vertrouwen uit naar onze volgende rally ..onze thuisrally de Omloop van Vlaanderen."

Vorig weekend kwamen we, na een goede testrit, goed voorbereid aan de start van de Ypres Historic Rally.
Er stonden 178km tegen de chrono op het programma en dit verdeeld over 15 proeven, waarvan 11 verschillende.
Een kijk op het deelnemersveld leerde ons al snel dat een goede klassering niet evident zou zijn want er stonden veel snelle wagens en piloten aan de start.
Onze ervaring leerde ons echter dat de Ypres Historic Rally een uitputtingsslag is en de moeilijke weersomstandigheden op vrijdag zorgden er voor dat het allemaal nog iets moeilijker werd.
Op vrijdag moesten we naast 2 keer KP Boezinge ook KP Mesen en KP Langemark rijden. We reden met de nodige marge en konden foutloos de eerste wedstrijddag afsluiten op een 20ste plaats algemeen. Aangezien de regen eigenlijk een beetje onze bondgenoot was t.o.v. veel krachtigere wagens verwachtte ik dat het voor ons moeilijk zou zijn op zaterdag om op de droge wegen stand te houden, laat staan grote stappen vooruit te zetten in het klassement.
Na drie proeven op zaterdag bleek dat we echter meer deden dan stand houden want voorzichtig schoven we op in het klassement.
Een 9de tijd algemeen (!!!) op de selectieve KP Kemmelberg deed ons zelf springen naar een 14de plaats algemeen.
Na KP Heuvelland stonden we zelfs al 13de alvorens naar de twee proeven te trekken in Frankrijk.
We konden daar die positie vasthouden en waren klaar om op de langste KP ( Hollebeke - 28.82km ) ons beste beentje voor te zetten.
Net vertrokken op deze proef kregen we echter een klein probleempje waardoor we het volle vermogen van de motor niet konden gebruiken.
In plaats van op te schuiven naar voor slaagden we er toch in onze plaats te behouden.
Tijdens de service lostte het team van XRST het euvel op en we konden vertrekken voor de laatste drie proeven.
We hielden een correct tempo aan en verbeterden onze tijden t.o.v. de eerste doortochten 's middags.
De laatste lus reed de Escort weer perfect en we eindigden finaal dus op de 10de plaats algemeen!!!
Dit is ongetwijfeld één van de beste resultaten van het team en dit in de 50ste wedstrijd samen en dan ook nog eens op Kurt zijn verjaardag.
Zonder de steun van de trouwe sponsor en ons team ( De Peters en XRST ( Carl Lagae en co )) was dit onmogelijk.
We zijn blij en trots dit te hebben kunnen waarmaken en we zouden er graag nog vele jaren samen aan toevoegen.
Hoe het programma er dit jaar nog zal uitzien is nog niet duidelijk.
De nieuwe motor heeft een serieuze hap gekost uit het budget maar we hopen toch nog te kunnen in actie komen dit najaar.

De Ypres historic rally was voor ons een enorm belangrijke wedstrijd ifv het Belgisch kampioenschap , we moesten daar punten scoren . Met de proeven dicht bij huis en met de ervaren co Nico moest dit kunnen lukken .

Op vrijdag konden we finishen op een 5 de plaats op amper 3 sec van de 3 de plaats , we hadden zeker een goede start .

Zaterdag waren de weergoden ons terug niet zo gunstig gezind maar vol goede moed vertrokken we naar de eerste proef op slicks . Dit was de verkeerde keuze want de proeven lagen er nog glad bij , maar toch waren we tevreden over onze tijd .

Proef Watou was voor ons een ramp , ergens halfweg de proef brak de gaskabel en moesten we gedwongen langs de kant om een noodherstelling uit te voeren .

Doordat de service pas enkele proeven later was moest Nico met de kabel in de hand gas geven op de 2 volgende proeven waardoor we een 8 tal minuten verloren . De wagen was terug hersteld in de service maar het was zinloos om terug van start te gaan , we hadden teveel achterstand om punten te kunnen scoren .

Toch kunnen we die eerste plaats nog vasthouden door een sortie van Chris Debyser die normaal de leiding in handen had genomen .

Wij kijken nu al uit naar de volgende rally nl de Bianchi op 3 augustus .

De eerste seizoenshelft van 2013 stond volledig in het teken van een eerste deelname in Ieper.
Tijdens de winter werd door KB-Racing een nieuwe motor gebouwd, en na kleine issues in Dinant en Tielt bleek de wagen in topvorm tijdens de ORC rally alsook in Wervik.

Ieper was dus volledig nieuwe voor Tobi & Bert, en bijgevolg werden de nota's heel gedetailleerd opgesteld. Op vrijdag werd vlot gestart, met een 11de en 8ste tijd. Tijdens de 2de passage over Boezinge bleek de bijkomende voor de nodige

extra gladheid te zorgen en dus werd de snelle proef van Langemark met extreme voorzichtigheid uitgereden. De eerste dag werd afgesloten met een 12de plaats.

Op zaterdag waren de weergoden ons iets gunstiger gezind en vertrokken we vol goede moed om onze gehoopte top-10 plaats te behalen.
De eerste proef werd een 6de tijd behaald, en ook de 2de proef behaalden we een 6de plaats.
De proef Westouter verliep iets stroever en daar werd een 9de tijd behaald.
De eerste service op zaterdag reden we binnen op een 7de plaats. Het doel "top-10" was bereikt.
We stonden toen 21 seconden achter Vermeulen en 29 seconden achter Maes maar waren reeds super tevreden met de klassering.
De lievelingsproeven Kemmelberg & Heuvelland moesten echter nog verreden worden.
Op de supergladde Kemmelberg reden we een 3de tijd. Dit gecombineerd met foutjes van Vermeulen en Debyser zorgden ervoor dat we op een 4de plaats kwamen.
Op de volgende proef van Heuvelland reden we nogmaals een 3de tijd en wipten we over Maes.
De behaalde tijd was trouwens een top-20 plaats waard tussen de moderne ERC klassering, het bewijs dat er hard en snel gereden werd dus.
Op een 3de plaats, en met 3 seconden voorsprong trokken we naar Frankrijk.
Op de snelle proef van Lille konden we onze voorsprong uitbreiden naar 9 seconden, en op de korte showproef in Wasquehal werd de voorsprong nog eens uitgebreid met 5 extra seconden.
Terug naar Belgie voor de marathon-proef van Hollebeke.
Maes had zich allicht intussen gerealiseerd wat er gebeurd was in het klassement, en op deze lange proef sloeg hij hard terug :
13 seconden achterstand werden goedgemaakt, en zo reden we onze laatste service binnen met een voorsprong van amper 0.7 seconden.
Het beloofde een spannende laatste lus te worden en tijdens de laatste service zonderde Tobi zich even af om de resterende proeven te analyseren.
Op Vleteren moesten we even een engelse Porsche inhalen die gelukkig snel plaats maakte.
Verdict : voorsprong uitgebreid naar 1.7 seconden.
Op Watou knabbelde Maes 0.7 seconden weg van onze voorsprong.
De finale proef Westouter zou dus beslissend worden.
Wij hadden echter 3,3 seconden minder nodig om de meet te bereiken, dus werd het podium behaald met een verschil van amper 4 seconden.
Wij zijn alvast zeer tevreden met dit behaalde resultaat.
Een foutloos parcours, een goede in-car samenwerking met de co en een perfecte mecaniek dankzij KB-Racing alsook
de partners Computer Checkpoint , De Dakdokter en Garage Pieters Oostkamp hebben er allemaal samen voor gezorgd dat we deze droom beleefd hebben.
Dank ook aan alle supporters!

Aan het stuur van zijn krachtige en betrouwbare ŠKODA Fabia Super 2000 toonde Freddy Loix zich voor de achtste keer de beste in de Geko Ypres Rally. Hoewel de Belg de wedstrijd van de eerste tot de laatste meter domineerde bleek het wegens de lastige weersomstandigheden geen makkelijke overwinning.

Acht overwinningen! Dat mag Freddy Loix sinds zaterdagavond op zijn palmares bijschrijven. Een uitzonderlijke prestatie, zeker omdat de Geko Ypres Rally niet alleen de belangrijkste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap is, maar ook op Europees vlak als referentie geldt. Maar Freddy Loix kijkt verder dan de cijfers.

Als je een belangrijke wedstrijd weet te winnen, dan is dat altijd het resultaat van teamwork”, stelt de held van de Westhoek. “Dit jaar nog meer dan anders. Dankzij de ongelooflijke motivatie van mijn partners en ŠKODA Import in het bijzonder kon ik hier aan de start komen. Deze achtste overwinning smaakt bijzonder zoet, want ze is het resultaat van het werk van een dream team dat ik enkele jaren geleden al leerde kennen: werken met Yannick Willocx, de Belgische ingenieur van ŠKODA Motorsport is een waar plezier. Het is dan ook geen toeval dat ik me zo snel thuis voelde achter het stuur van deze Super 2000, een bolide die ik twee jaar geleden voor het laatst bestuurde!”

Freddy Loix leidde van de eerste tot de laatste meter, maar wil niet geweten hebben dat het hier om een gezondheidswandeling ging.

De vrijdagetappe bleek bijzonder lastig”, stelt de Belg. “Door de regen werd het parcours ontzettend glad. Ik wist echter alle valstrikken en schietgeweren te vermijden, waardoor ik een mooie voorsprong wist op te bouwen. Zaterdag kon ik de wedstrijd controleren. Toch bleek het niet simpel. Het kwam er op aan het juiste ritme te vinden, geen risico’s te nemen en tegelijk geconcentreerd te blijven. Dat is ons gelukt. Deze achtste overwinning zal altijd bijzonder blijven.”

En dat geldt ook voor de duizenden toeschouwers die dit weekend in de Westhoek aanwezig waren.

Freddy Loix en Fred Miclotte staan heel dicht bij een achtste overwinning in Ieper. Met hun Škoda Fabia S2000 voerden ze na een eerste, bewogen, dag het klassement aan.

Freddy Loix voelde zich goed in zijn vel aan het stuur van zijn Škoda. Tijdens het honderdtal kilometer van de eerste etappe van de GEKO Ypres Rally had hij niet het minste probleem, hoewel de wegen er door de regen lastiger dan ooit bijlagen.

Ga maar niet te veel op de tussenstand af”, waarschuwt de winnaar van vijf van de zes eerste chronoritten van de openingsdag in Ieper. “Deze eerste etappe was slechts een gezondheidswandeling. De weersomstandigheden waren barslecht en dankzij het enthousiasme van de rijders van de nulwagens lagen de wegen al vol modder toen wij er aan kwamen. Ik ben best wel blij dat ik als eerste onderweg kon: ik had wel gedacht dat het zou regenen en dat de wegen er vuil en glad zouden bijliggen, maar niet tijdens de eerste passage! Dit was eerder de Condroz dan de Westhoek. Glad alsof we in de herfst reden. We hebben het trouwens één of twee keer heel warm gehad.”

Loix voelt zich goed aan het stuur van de Fabia S2000. Het leek wel alsof hij op het terrein dat hij door en door kent nooit iets anders had bestuurd.

Mijn auto loopt als een trein en in tegenstelling tot mijn gewoonte kon ik van bij de eerste kilometers vooraan meedraaien.”

Het resultaat was dat het Škoda Import-duo na vier chronoritten een voorsprong van 21 tellen had op Craig Breen. De Ier zou nadien nog terrein verliezen door mechanische problemen, wat betekende dat Loix en Miclotte na de eerste dag in de Westhoek een voorsprong van 96 seconden hadden op de Fransman Bouffier.

Dit is ver van afgelopen”, herhaalde de oude vos van de Westhoek. “In deze omstandigheden kan echt alles gebeuren. We zullen tot het eind moeten strijden.”

Op zaterdag staan er nog veertien chronoritten op het programma, voor een totaal van 459,29 kilometer, waarvan 196,07 tegen de klok.

Freddy Loix, één van de meest beroemde Belgische rallyrijders, zal tijdens de Geko Ypres Rally, de Belgische manche van het FIA Europees rallykampioenschap (ERC), de kleuren van ŠKODA Motorsport verdedigen. De 42-jarige rijder won in Ieper al twee keer eerder met de Tsjechische constructeur. Het hoogtepunt van de Belgische kalender wordt afgewerkt van 27 tot 29 juni. Na vijf van de twaalf manches staat ŠKODA op de eerste plaats in de ERC-tussenstand, dankzij de prestaties van het Tsjechische duo Jan Kopecký en Pavel Dresler.

“Ik ben heel blij dat ik voor de Geko Ypres Rally opnieuw achter het stuur van een ŠKODA Fabia 2000 kan kruipen. Ik hou heel wat goede herinneringen over aan deze heel competitieve bolide”, stelt Loix.

In 2010 en 2011 reed Freddy met zijn ŠKODA naar de overwinning. In het totaal won Loix al zeven keer in Ieper. Zijn deelname, en die van corijder Frederic Miclotte, werd mede mogelijk gemaakt door de steun van ŠKODA Belgium. Een tandem die garant staat voor succes. Met de hulp van Loix wist ŠKODA zich in 2010 en 2011 ook van de constructeurstitel in het ERC te verzekeren.

“Ik zou graag alle partners die deze deelname mogelijk maken willen bedanken, in het bijzonder het merk ŠKODA, maar ook alle mensen in de Motorsport-afdeling en in België”, stelt Freddy. “Wie even stilstaat bij de 110-jarige geschiedenis van ŠKODA en het belang van Ieper, die beseft hoe bijzonder deze wedstrijd is voor ons. Het zal een harde strijd om de podiumplaatsen worden.”

De Belgische rijder is optimistisch en weet dat hij met de Fabia S2000 al van bij de eerste meters competitief zal kunnen meedraaien en zo de basis voor een goed resultaat zal kunnen leggen.

Jan Kopecký en Pavel Dresler maakten al indruk door te bewijzen hoezeer de ŠKODA op de verschillende types rallywegen snel kan zijn. Tijdens de vier ERC-manches die dit jaar op het programma stonden wisten ze te winnen in Oostenrijk, de Canarische Eilanden en de Azoren, terwijl ze in Corsica als tweede finishten. Met 146 punten achter hun naam staat het Tsjechische duo dan ook op de eerste plaats in de tussenstand.

Tijdens de Geko Ypres Rally zal Freddy Loix 297,73 kilometer tegen de klok moeten afwerken, verdeeld over twintig chronoritten. Hij wordt niet de enige Belg aan het stuur van een Fabia S2000: ook Pieter Tsjoen en Bernd Casier komen aan de start met een krachtige skoda.

Tsjoen, vorig jaar met een Fabia S2000 derde in Ieper en in 2001 winnaar, wisselt het stuur af met teammaat Bernd Casier, die in het verleden regelmatig tussen de vierde en zesde plaats finishte in de Westhoek.

 

 

Kortrijkzaan Tuur Vanden Abeele treedt komend weekend tijdens de Geko Ypres Rally een laatste keer aan met de Volkswagen Polo s2000. De ambitie is er echter niet minder om. “We willen op zijn minst onze dertiende plaats van vorig jaar herhalen. Een stek in de top tien is onze ultieme droom.”

Terwijl de nieuwe Mitsubishi Group A volledig klaargestoomd wordt voor het najaar, kruipt Vanden Abeele voor dé grootste afspraak van het jaar nog eens in de Polo uit de stallen van Godrive. “Onze nieuwe aankoop is volledig beletterd en zal te zien zijn in een VIP-tent van Geodynamics langs een van de proeven. Maar komend weekend gaan we weer op pad met de Polo. We gaan proberen om er zoveel mogelijk uit te halen”, aldus Vanden Abeele. “Ik wil het tempo van vorig jaar opdrijven en zo op regelmaat een mooie plaats bemachtigen. Vorig jaar was Ieper een van onze beste rally’s. We hopen dus onze dertiende plaats op zijn minst evenaren. Ook mijn co-rijder Steven Vyncke is supergemotiveerd.” Normaal neemt burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne de taak van co-rijder op zich in Ieper, maar hij moet helaas verstek geven wegens een te drukke agenda.

Het deelnemersveld mag dan al kwalitatief en kwantitatief iets minder zijn dan vorig jaar, toch blijft de Polo-rijder nuchter. “We moeten realistisch blijven. Bovendien moeten we ook het weer afwachten. Het type banden is beperkt, dus we moeten nog zien hoe de banden het doen bij regenweer.”

Het wordt voor Vanden Abeele ook de laatste rally met de Polo s2000. “Ik hoop voor het fantastische team van Gaby Goudezeune dat zowel Vincent Verschueren als ikzelf beiden probleemloos aan de finish geraken. Dat zou mooi zijn, want voor Gaby is het zijn thuiswedstrijd.”

Vanden Abeele zal niet aan de start staan van de shakedown. “Wij kunnen er meer verliezen dan winnen. We plannen wel nog een test in. Gaby heeft niets aan het toeval overgelaten en de volledige wagen gereviseerd. Er moeten dus zeker nog een aantal kilometers gereden worden om zeker te zijn dat alles goed draait.”

Vanden Abeele wil van de gelegenheid gebruik maken om ook zijn partners nog eens te bedanken. “We willen ook Ghelamco bedanken en alle eer aan doen, gezien het ook voor hen een thuiswedstrijd is.”

De Ypres Rally start vrijdagavond. In totaal moeten twintig slopende klassementsproeven worden afgewerkt, goed voor bijna 300 kilometer tegen de klok. Zaterdagavond, rond tien uur, weten we of Tuur zijn ambities heeft kunnen waarmaken. Tuur kreeg van de organisatie het nummer 25 opgekleefd.

De Ford Fiesta R2's en R1's zullen dit jaar weer enorm talrijk zijn aan de start van de topwedstrijd van het Belgische rallyseizoen. De Fords nemen zelfs een vijfde van het volledige startveld voor hun rekening. De jonge Nederlander Timo Van der Marel, de winnaar van de twee vorige manches van de Trophy, beseft dat hij niet op zijn lauweren mag rusten. Zijn achtervolgers in de Ford Fiesta SportTrophy zijn immers volgend weekend allemaal van de partij om hun kans te grijpen...

Thierry Neuville rijdt in Ieper buiten klassement voor de "0" met de gloednieuwe Ford Fiesta R5 ontwikkeld door M-Sport, een wagen die nog niet gehomologeerd is. Thierry zal ongetwijfeld met belangstelling de strijd in de Ford Fiesta SportTrophy volgen, want Neuville weet dat het daar allemaal begon voor hem in 2008. Als winnaar van de Ford RACB Rally Contest, maakte de jonge piloot uit Hünningen meteen indruk met zijn prestaties in zijn eerste volledige rallyseizoen.
Vijf jaar later is Thierry Neuville onze beste vertegenwoordiger in het Wereldkampioenschap. Hij is trouwens ook de beste vertegenwoordiger van Ford en M-Sport in het WRC. Heel wat jonge piloten die in Ieper in de Trophy aan de start komen dromen ervan om in zijn voetsporen te treden. Maar, dan moeten ze eerst alle valstrikken op de proeven in de Westhoek ontwijken. Het kleinste foutje wordt op dit parcours immers onverbiddellijk afgestraft...
Timo Van der Marel, overtuigend winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy in de Rally van Wallonië en de Sezoens Rally, begint aan de topwedstrijd als leider in de tussenstand. Ludovic Sougnez en Thibault Radoux, die elk een tweede plaats veroverden, willen natuurlijk hun eerste zege van het seizoen behalen. Kevin Van Deijne, een andere jonge Nederlander, wil eveneens schitteren in de Kattenstad, net als Tom Van Rompuy, prima derde in de tussenstand, en Guillaume De Ridder, die nog niet veel geluk had dit jaar.
Timo Van der Marel zal niet alleen kijken naar de tijden van zijn concurrenten in de Trophy, maar ook naar de prestaties van de andere smaakmakers in het Junior Kampioenschap, waarin hij goed geklasseerd staat, en van twee andere kleppers met een Ford Fiesta R2 die buiten de Trophy zullen rijden. De Zweed Pontus Tidemand, de huidige leider in het Junior Wereldkampioenschap, en Luxemburger Hugo Arellano, een referentie met zijn Fiesta R2, willen natuurlijk de Nederlander verslaan.
In een moeilijke wedstrijd zoals de Geko Ypres Rally, goed voor zowat 300 km tegen de chrono, kunnen heel wat outsiders voor een verrassing zorgen en belangrijke punten scoren om hun kansen in het kampioenschap te behouden. Dat is de ambitie van Jamie Brown, Sylvain Droxler, Lloyd Seminara, Joachim Wagemans, Wim Carton, Nico Vanherzeele, Bjorn Deruyter en Jourdan Serderidis.
Vanaf dit jaar wordt er in het Europees Kampioenschap een Ladies Trophy georganiseerd. Ford zal ook vertegenwoordigd zijn! Evelien De Corte en Annemieke Hulzebos vormen immers een 100% damesteam in een Ford Fiesta R1. Met die Ford Fiesta R1 zullen ze zich ook trachten te mengen tussen de Fiesta's R2, want zij rijden ook mee in de Ford Fiesta SportTrophy. Maar, om punten te scoren, zullen ze eerst de 20 zware proeven tot een goed einde moeten brengen!

Na een uitmuntende voorbereiding met 2 overwinningen op rij (ORC Rally en Geko Rally van Wervik) lijken Melissa Debackere en Cindy Cokelaere volop klaar om hun kansen te verdedigen in de Peugeot 207 S2000 tijdens de Geko Ypres Rally. Welk resultaat het damesteam mag ambiëren weten ze zelf niet goed, maar dat er heel hard gereden en gestreden zal worden is een feit.

Gentlemendriver Philip Cracco komt samen met streekrijder Eddy Snaet aan de start met zijn Ford Fiesta in RRC-uitvoering.

Pieter Jan Michiel Cracco, net 18 kan eindelijk aan de start komen van een BK-rally en dit met zijn Peugeot 208. Copiloot van dienst is de ervaren Bjorn Degandt. Dit betekent meteen het startschot van een ontzettend druk rallyprogramma voor PJM, want vanaf de WRC rally in Duitsland zal Junior Cracco het officiële M-sport team vervoegen voor de rest van het junior wereldkampioenschap met een Ford Fiesta ST. De rest van het Belgisch kampioenschap zal PJM met zijn Peugeot 208 afwerken, mogelijks aangevuld met enkele onverhard rally’s in het buitenland.

Na de Geko Ypres Rally ruilt Philip Cracco zijn Fiesta WRC in voor een gloednieuwe Fiesta R5, de bedoeling is om net als zijn zoon aan de start te komen in Trier.

Wim Soenens zal net als de voorbije jaren de wegen openen met een VIP-wagen en enkele genodigden meenemen als copiloot. Dit zal afwisselend gebeuren met de ARDECA prodrive M3 en de pas aangekochte Porsche 996 GT3 in de kleuren van QualityStocklots.com. Spektakel verzekerd!

www.ncrs.be

Het team van KBRacing maakt zich na enkele jaren afwezigheid op om voltallig aanwezig te zijn in Boezinge.

Vooreerst hebben we Frank "Boothuis" Baert die afgelopen winter de Manta een volwaardige 400-look aangemeten heeft. Na de TAC werden enkele onregelmatigheden vastgesteld onder de motorkap en werd beslist een complete rebuild uit te voeren van de 400-blok. Momenteel is men druk bezig om deze motor af te werken zodat de wagen in topvorm aan de start kan verschijnen. Voor Frank wordt dit amper de 2de wedstrijd van het jaar, maar de jarenlange ervaring zal dit gebrek compenseren. Copiloot van dienst is Bjorn Pattyn.

Ook aanwezig in Ypres is Sam met de "Perfect-Talent" beetle. Na een succesvolle eerste deelname vorig jaar met de Vymetal-Ascona zal dit jaar de beetle voor het eerst de Ieperse wegen verkennen.
Ook hier is men volop bezig de laatste aanpassingen door te voeren, nadat afgelopen winter een volledig nieuwe beetle opgebouwd werd. Motor en ophanging krijgen de laatste aanpassingen zodat de strijd kan aangevat worden. Voor de gelegendheid wordt Sam genavigeerd door Yannick Breyne, die hiermee zijn 29ste opeenvolgende Ypres-Rally zal aanvangen.

Als laatste neemt ook Tobi "Kaze" Vandenberghe de start met de vertrouwde Kadett. Na een moeillijke seizoensstart heeft de wagen intussen bewezen betrouwbaar & snel te zijn met de nieuwe KB krachtbron. Getuige hiervan zijn de 2 podia in ORC & Wervik.
Het wordt een eerste deelname voor deze Ieper-rookie, maar hopelijk hebben de vele jaren als toeschouwer geleerd hoe het moet.
De vaste copiloot Bert Feys neemt wederom het rechterzitje voor zijn rekening.

Tot slot geven we nog even de startnummers mee
Tobi & Bert : 315
Frank & Bjorn : 327
Sam & Yannick : 338

Na de tegenslagen vorig jaar met de Manta B (ontsteking op Heuvelland 1 en de koeling op Hollebeke), komt LH Historicteam terug naar Ieper voor een hopelijk beter resultaat.

Gezien we afgelopen editie na KP Hollebeke constant top 10 tijden reden, hopen we met de Porsche nog wat dichter bij de koplopers te raken, maar dit zal gezien het deelnemersveld niet evident zijn.

Na ettelijke seizoenen met de Opel zullen de eerste km’s  wennen worden aan de wegligging van, en de PK-rijkere 911.

Met startnummer 316 wordt het voor Wouter de 2de deelname, co-piloot Nico is reeds aan een 7de toe.

Spijtig genoeg kan onze vaste serviceman er niet bij zijn door zijn deelname aan het WK bankdrukken, we wensen hem hierbij alvast veel succes.

Bij deze willen we nogmaals onze trouwe sponsors bedanken, omdat ze dit voor ons alweer mogelijk maken.

Nu enkel nog hopen op droog weer…

De rally van Wervik is voor ons geen succes geweest . Op zaterdagmorgen begon het te regenen waardoor de wegen er superglad bij lagen . Voor mij was het al enige tijd geleden dat ik met de escort reed , en beslisten we wijselijk om de eerste boucle safe af te werken en ons aan te passen aan de wagen .

We gingen vanaf de 2 boucle ervoor gaan , de wegen waren opgedroogd zodat we de pk’s konden gebruiken maar de mecaniek besliste er anders over . Bij het verlaten van de service kwam er opeens een piepend geluid naar boven , eerst dachten we aan een riem die slipte maar dit was echter niet correct . Tijdens de verbinding naar de 2 de proef begon de koppeling een sterke geur af te geven en dachten we dat het game over ging zijn . We raakten nog net aan de tijdscontrole maar daar begaf het butérollement met als gevolg dat de drukgroep het ook begaf .

Dit was voor ons het einde , jammer maar nu op naar Ieper en hopelijk met meer geluk .

Voor foto’s en filmpjes kun je altijd op onze website terecht : www.mas-racing.be

Met een nieuwe motor was de rally te wervik een ideale test om de wagen perfect te krijgen voor de 50ste rally van Kurt Olivier en Tom Fieuw.  Daarom nam Carl Lagae het stuur over samen met Co Tom Fieuw om zo de motor in te rijden en de wagen aan te voelen in wervik.  Met gereduceerd vermogen in de Pinto escort werd wervik gereden en hier en daar wat testafstellingen verricht.

In de natte omstandigheden ’s morgens startten we met de nodige marge maar kwamen we na 2 KP’s toch 4de algemeen te staan.  Het droogde op en het vermogen begon parten te spelen waardoor we terugvielen naar een 6de plaats met enkele luttele seconden verschil.  Het bleef echter droog waardoor ons voordeel wegbleef maar met een 7de plaats algemeen en constante tijden (binnen 1 sec) kunnen we meer dan tevreden zijn met dit resultaat.

De nodige zaken worden nu op punt gezet om ieper aan te vatten.  De wagen gaf verder geen krimp dus het vertrouwen is er volledig en met start nummer 1 kregen we de kans de wegen schoon te vegen voor de nakomelingen.  Alvast bedankt hiervoor aan de organisatie voor deze kans.

 

Jolien: “Voor Brecht was dit de eerste keer aan de start als piloot in de Geko rally van Wervik. De eerste ronde was daardoor vooral het parcours aftasten. De nota’s klopten en het vertrouwen in de wagen als in elkaar was vanaf de eerste meter aanwezig. Op kp Wervik werden we toch even verrast door het gladde wegdek wat zorgde voor spektakel voor de vele toeschouwers. Terug op service werden we verrast door onze tijden,  16de algemeen  en 3de divisie 1-2. Vanaf toen besloten we toch mee te strijden naar een podium plaats.

Kp 5 (Kruiseke) was jammerlijk genoeg een domper voor ons. Door een lekke band aan het begin van het parcours verloren we +2.00min. Hiermee kwamen we op een 44ste plaats algemeen terecht. Weg was onze hoop op een goed resultaat. Na de nodige ‘peptalk’ van het serviceteam besloten we ons nog niet gewonnen te geven. We begonnen ronde 3 met nieuwe moed. Eenmaal gestart op kp 8 merkte Brecht dat er iets niet klopte aan de BMW. Tijdens een remzone brak de wagen uit en moesten we even het parcours verlaten. Brecht had de juiste uitweg gekozen waardoor we zonder ergs de koers verder konden zetten. Door ons ‘uitstapje’ waren we wel terug een 40-tal seconden kwijt. Kp 9 (Wervik) was een rondkoers en ook daar stond het geluk niet aan onze kant. Meer dan een volle ronde werden we opgehouden door een collega BMW-rijder. Met het tijdverlies van de vorige kp besloten we geen onnodige risico’s te nemen. Maar ook hier zagen we enkele seconden aan onze neus voorbijgaan.

Voor het ingaan van de 4de en laatste ronde stonden we 37ste algemeen en verrassend 3de in
divisie 1 -2. We moesten deze boucles foutloos kunnen afwerken om onze podiumplaats te behouden. Daarin slaagde Brecht door nog 2 besttijden in onze divisie te behalen! De laatste klassementsproef was ons hoofddoel de supporters amuseren maar natuurlijk ook finishen. Halfweg de proef hadden we nog af te rekenen met een afgebroken versnellingspook maar dit kon ons plezier niet meer bederven.

Het was voor ons een moeilijke rally met veel tegenslagen maar daardoor werd de verbazing en vreugde alleen maar groter toen we merkten dat we hadden afgeklokt op een mooie 2de plaats in divisie 1 -2 en 1ste plaats in de klasse!

Bedankt aan mijn piloot, Brecht Hoorne, het serviceteam en de talrijke supporters langs de wegen!”