Volle buit voor Timo Van der Marel in Roeselare. Voor de eerste keer sinds vele jaren moeten we niet wachten tot de laatste manche van het kampioenschap om de naam van de winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy te kennen. Met zijn vierde overwinning van het seizoen veroverde Timo Van der Marel in Roeselare de titel in de populairste promotieformule die georganiseerd wordt in het Kampioenschap van België Rally.

Met de ervaring die hij op heeft gedaan in de WRC Academy in het Wereldkampioenschap Rally, wist Timo Van der Marel perfect dat de eerste proeven van deze Omloop van Vlaanderen op vrijdagavond een serieuze valstrik zouden zijn. De jonge Nederlander, genavigeerd door de charmante Rebecca Smart, maakte zich geen zorgen over de eerste snelste tijd van Adrian Fernémont, die na de eerste twee proeven als leider terugkeerde naar Roeselare.

"Wat een genot om met een wagen te rijden die me vertrouwen geeft. Dat was niet het geval met mijn vorige R2," lachte Adrian, die zijn comeback in de Trophy maakte in Roeselare. "Ik ben blij dat ik mijn snelheid en mijn handigheid nog niet kwijt ben. Nu moet ik proberen vooraan te blijven..."
Zaterdagochtend opende Timo de aanval met de snelste tijd bij de Fiesta's R2, waarmee hij de leiding in de Trophy nam. Die eerste proef zaterdagochtend werd een tegenvaller voor Thibault Radoux. "Ik sneed iets te diep aan de koord en de velg raakte een muurtje dat verborgen zat onder het gras, maar dat ik wel opgemerkt had tijdens de verkenningen. De voortrein stond open. Ik had geluk dat de tweede proef geannuleerd werd," vertelde de tweede in het kampioenschap die nog altijd jaagt op zijn eerste overwinning van het seizoen.

Achter Adrian Fernémont, die tweede bleef, werd fel gestreden voor de derde podiumplaats. Thibault Radoux vond het goede ritme en naderde op Arnaud Dedouaire, die een klein foutje maakte: "We gingen rond en raakten met de neus een muurtje. Maar, we hadden geluk dat we een elektriciteitspaal konden ontwijken... We willen op het podium finishen!"

Thibault Radoux, die in Roeselare samen met Jean-François Elst reed, tevens zijn navigator in de Zwitserse Trophy, bleef oprukken en kwam steeds dichter bij Adrian Fernémont. De tweede en laatste passage op de Zoning leverde hem echter geen geluk op: "Ik wilde de 9 seconden achterstand op Adrian goed maken. Ik ging voluit in de aanval. Helaas raakte ik een volle waterton, waarbij de radiator beschadigd werd. We hebben voor de volgende proef water bij moeten vullen, maar de motor liep warm en we moesten opgeven. Een proef voor de finish. Onze kansen in het kampioenschap zijn verkeken."

Ondanks enige onduidelijkheid over het klassement in de tweede helft van de wedstrijd, behaalde Timo van der Marel een dik verdiende overwinning. Bovendien won hij ook het Junior-klassement en strandde hij op amper enkele seconden van de overwinning in R2. "Ik werd op een proef geblokkeerd door een andere deelnemer die van de baan was gegaan en het duurde enige tijd voor mijn tijd gecorrigeerd was. Maar, ik heb me nooit druk gemaakt," lachte de winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy 2013. "Dit is een perfect jaar. Ik heb me sinds het begin van het jaar al enorm geamuseerd in de Trophy."

Achter de jonge Nederlander en zijn Australische copilote, vierden Adrian Fernémont en Samuel Maillen hun tweede plaats: "Het einde van de wedstrijd was razend spannend! Ik ben natuurlijk erg blij over mijn terugkeer in de Trophy. Ik zal aan de start komen van de East Belgian. Als het zo goed gaat als vandaag, dan komt de Condroz ook nog op mijn programma."
In extremis eindigden Arnaud Dedouaire en Grégory Antoine op de verhoopte derde plaats. "Dit resultaat is een mooie bekroning voor ons werk, want we moesten een nieuwe wagen bouwen nadat onze vorig Fiesta in Ieper werd vernield door de piloot die hem gehuurd had. We zijn bijzonder tevreden," vertelde Arnaud.

Guillaume De Ridder behaalde zijn eerste punten van het seizoen. Hij reed een verstandige wedstrijd en werd vierde in de Trophy. Daarmee deed hij beter dan Ferdi Perneel, die buiten de Trophy reed. De punten van de vijfde plaats gingen, op ruime achterstand, naar Geoffrey Vander Schelden, die niet teveel spijt had van het feit dat hij uiteindelijk met de R2-versie van de Fiesta moest starten: "De Fiesta R200 was nog niet helemaal klaar en op deze manier kon ik nog eens genieten van de ambiance in de promotieformule. Helaas verloor ik verschillende minuten door een lekke band..."
Wim Carton, zesde, had meer geluk dan Jamie Brown, die zaterdagochtend al vroeg van de baan ging. Tom Van Rompuy reed lek op de Zoning. De piloot die voor de start nog gedeeld derde stond in het kampioenschap had problemen met de krik, waardoor hij buiten tijd binnen kwam. Door die opgave moest ook hij definitief de duimen leggen in de titelstrijd tegenover Timo van der Marel. Omdat vijf van de zes resultaten weerhouden worden en een overwinning 20 punten oplevert, is Thibault Radoux mathematisch ook uitgeteld voor de titel. Zij opgaves in de Rally van Wallonië en de Omloop van Vlaanderen waren er teveel aan.

Afspraak binnen drie weken in St-Vith, waar de deelnemers aan de Belgische Ford Fiesta SportTrophy het gezelschap krijgen van de teams van de Zwitserse Ford Racing Trophy!

Klassement (officieus): 1. T. Van der Marel (NL) 80 ptn; 2. W. Carton 43; 3. T. Radoux 36; 4. A. Dedouaire 32; 5. L. Sougnez & T. Van Rompuy 30; 7. K. Van Deijne 28; 8. S. Droxler (CH) 23; 9. J. Wagemans 21; 10. J. Brown (GB) 20; 11. J. Serderidis 19; 12. A. Fernémont 18; 13. G. De Ridder 15; 14. H. Bouillon, E. De Corte & G. Vander Schelden 14; 17. L. Seminara & J. Goffings 13; 19. N. Vanherzele 11; 20. M. Vandenberghe 7; etc.

Komend weekend wordt na de zomerstop traditioneel de Omloop Van Vlaanderen gereden . Voor Automobielclub Midden Vlaanderen is het inmiddels de 54ste editie . De organisatie heeft er alles aan gedaan om een mooi startveld aan de start te krijgen met als resultaat in totaal een 120-tal deelnemers . In Roeselare start de 2de helft van het BFO-BRC kampioenschap met als absolute topfavoriet Freddy Loix die de zegereeks van dit jaar wil verderzetten tot en met de Condroz Rally.

Dit jaar wordt door Fast Freddy alles gewonnen en staat dan ook riant aan de leiding met het maximum van de punten . Het doel van Het BFO-Elitis Rallyteam is dus om alle wedstrijden te winnen in 2013 maar daar zou eventueel wel eens een zekere Dennis Kuipers veranderingen kunnen in brengen . Doordat de Omloop meetelt voor het Nederlandse Rallykampioenschap zien we dat onze nooderburen 2 Ford Fiesta RS WRC wagens aan de start brengen met Dennis Kuipers en Peter Versluis . Deze 2 Nederlanders zullen zeker en vast hun vel duur verkopen .

Vervolgens krijgen we nog 2 Britten met een Subaru WRC aan de start met Peter Lloyd ( versie S14 ) en Rob Swann ( versie S11) . Merkgenoot Bert Cornelis ( versie S5 ) zal er dus 2 speelkameraden bij krijgen dat normaal gezien een heel mooie strijd zal opleveren .

Nadat we tijdens de Geko Rally in Ieper reeds getuige waren van Thierry Neuville met de heel performante Ford Fiesta R5 , krijgen we een vervolg en zien we in Roeselare opnieuw zo'n Ford Fiesta R5 met achter het stuur Jourdan Serderidis , die de wagen reeds eerder heeft kunnen ontdekken en met vol vertrouwen aan de start komt .

Na het WRC geweld stel ik u de S2000 piloten voor die één voor één reeds hun snelheid hebben bewezen . Winnaar van Staden Vincent Verschueren ( Polo ) is vol van vertrouwen en zal zeker en vast op korte afstand volgen op de WRC's . Maar dan mag Vincent zeker Hermen Kobus ( Fiesta ) , Davy Vanneste ( Peugeot 207 ) en Melissa Debackere ( Peugeot 207 ) niet uit het oog verliezen .

Voormalig teamgenoot van Vincent Verschueren , met name Tuur Vanden Abeele , kiest nu om voortaan enkel met de Mitsubishi Lancer Evo 7 Gr A te gaan rijden . Tuur zal heel wat weerwerk krijgen van de andere Mitsu boys want er staan er heel wat op de deelnemerslijst te pronken . Eerst en vooral zien we Andy Lefevere die het knappe resultaat van Ieper wil bevestigen . Ook Jonas Langenakens die reeds in Staden kwam testen , heeft ervaring genoeg met een Mitsu om heel hoog te eindigen .Vervolgens maakt ook Andy Rowe , met de iets verouderde maar toch zo snelle Lancer Evo 2 , de oversteek uit Engeland .

Dan mogen we ook de leider in het kampioenschap in klasse 3 niet vergeten onder de naam van Filip Pyck die zonder twijfel heel wat weerwerk zal krijgen van Bert Coene die de laatste 2 rally's veel technische problemen kende en deze keer graag de finish wil halen . Ze krijgen er zelfs nog 2 geduchte tegenstanders bij uit het buitenland met de Nederlander Johan Faes ( Evo 9 ) en de Ier Eugene Meegan ( Evo 10 ) . Laatstgenoemde is niet aan zijn proefstuk toe in Roeselare want heeft al verschillende keren deelgenomen in de Rodenbachstad.

In de GT klasse krijgen we een mooie strijd tussen 4 Porsche's GT3 . Patrick Snijers komt na lang wachten voor het eerst aan de start met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 . Niemand minder dan publiekslieveling Timothy Van Parijs ( Porsche 996 GT3 ) kan bijna niet wachten om de strijd aan te gaan met Snijers wat ongetwijfeld voor vuurwerk zal zorgen op de Zoning . Ook de bandenspecialist Jochen Claerhout ( 997 GT3 ) heeft dit jaar reeds enkele wedstrijden gereden na zijn debut in Moorslede en heeft stelselmatig de Porsche beter kunnen afstellen . Jochen zou wel eens voor de verrassing kunnen zorgen en zich mengen in de strijd voor de overwinning in de GT klasse . Ook Yves Bruneel ( 996 GT3 ) is terug van weggeweest en zal zeker klaar staan om over te nemen mochten de anderen steken laten vallen .

In de groep M vinden we zoals gewoonlijk opnieuw heel wat Beemers aan de start met als koploper Kurt Braeckevelt ( BMW E36 M3 ) gevolgd door Algoedt , Ceenaeme , Spillebeen en Prinzie.

Bij de voorwielaangedreven wagens die uitkomen in de klasse 6 zien we een 20-tal R2's . De leider in het kampioenschap is de sympathieke Cedric De Cecco ( Peugeot 208 R2 ) die op dit moment zeven punten voorsprong heeft op Polle Geusens ( C2-R2 Max ) die op zijn beurt aan de leiding staat bij de Juniors . Polle zal waarschijnlijk opnieuw een seconden-strijd voeren met  Boon ( Fabia R2 ) , Ghislain de Mevius ( Peugeot 208 R2 ) Heuninck ( C2-R2 Max ) en de Fiesta’s R2 van Van der Marel en Radoux .

Thuisrijder Hans Depla ( Clio R3 ) die vorig jaar heel vroeg uitviel met mechanische problemen wil dit jaar zijn parkoerkennis gebruiken om heel hoog te scoren . Ook Geoffrey Vander Schelden die voor de eerste keer met de Fiesta R200 van Floral aan de start komt zal zeker niet willen ontgoochelen in Roeselare .

Bij de Historics kan Paul Lietaer voor een 7de overwinning gaan met zijn Escort MK2 . Hij is logischer wijze topfavoriet daar er nks te bespeuren is van Droogmans , Vanwijnsberghe , Stouf en Janssens .

De Polle zal het wel kunnen opnemen tegen Geert Vandoorne (MK1) , Dirk Deveux (MK2) , Wouter Lievens (Manta B) en Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) . Voor het BRC Historic kampioenschap krijgen we een open strijd tussen Christophe Kerkhove, Patrick Mylleville (Porsche 911) en Chris Debyser (Escort MK2 BDA) . Deze tenoren moeten wel rekening houden met de schrapresultaten zodat uitrijden op een zo hoog mogelijke plaats heel belangrijk is , wetende dat enkel nog East Belgian en de Condroz op het programma staan .

Tijdens deze editie zullen we heel wat minder Britse wagens aan de start verschijnen doordat alle buitenlandse rally's werden geschrapt van het Britse Historic Rally Kampioenschap . Gelukkig heeft de organisatie wel nog genoeg relatie's met Britse piloten en kunnen ze de deelname bevestigen van oa John Morgan (Sierra Cosworth) uit Wales en Jimmy McRae (Escort MK2 BDA) uit Schotland . Ook Graham Samuel (Escort MK2 BDA) en Chris Browne (Escort MK1 BDA) die reeds meermaals in Roeselare hebben gereden zullen zeker voor een rol van betekenis zorgen .

Timing en parkoer :

AMV wijzigt elk jaar wel wat aan de parkoers en dit jaar is niet anders . Op vrijdag krijgen we opnieuw de 2 zelfde parkoers van vorig jaar voorgeschoteld . Namelijk KP De Ruiter gevolgd door een gewijzigde proef van Beveren . Op zaterdag gaan ze van start op KP Passendale en KP Hooglede . Vervolgens krijgen we de service aan de hallen in Roeselare gevolgd door KP Oekene-Ledegem ( 19,95 km ) die altijd wel teweegbrengt bij de piloten . Nadien krijgen we dan KP Zilverberg ( 11,34 km ) die ook dit jaar werd gewijzigd .

Iets later in de namiddag zullen we ongetwijfeld weer voldoende spektakel krijgen op het rond punt van KP Zoning .

Opgepast op vrijdag rijden de Historics voor de moderne en op zaterdag juist omgekeerd .

Toegangskaarten zijn beschikbaar in de hallen nabij het sportcentrum Schiervelde voor de prijs van 25 euro .

Voor meer informatie kan je terecht op de website van de organisatie : www.omloopvanvlaanderen.be

De Ford Fiesta SportTrophy, al jaren trouw aan de West-Vlaamse klassieker, komt volgend weekend weer op volle sterkte aan de start in Roeselare voor de herneming van het Kampioenschap van België. De Omloop van Vlaanderen, de vierde van de zes manches van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, kondigt zich weer razend spannend aan. In het peloton van de Ford Fiesta's R2, maar Ford is ook uitermate goed vertegenwoordigd in de strijd voor de overwinning en de ereplaatsen. Het Belgische publiek zal eindelijk de nieuwe Ford Fiesta R5 in een wedstrijd in actie zien.
Ford en de rallysport, het is een lang liefdesverhaal! In de Omloop van Vlaanderen zal een mooi stuk van de sportgeschiedenis van het merk van de blauwe ovaal de revue passeren. Naast de ettelijke Escorts MkI en MkII in Historic, zal voor de algemene overwinning gestreden worden door twee generaties van Ford: de Focus RS WRC van Freddy Loix, sinds het begin van het seizoen ongeslagen in België, en de Fiesta's RS WRC van de Nederlanders Dennis Kuipers en Peter Versluis. De Nederlander Hermen Kobus, die met zijn Ford Fiesta Super 2000 zal strijden voor een dichte ereplaats en voor de zege in de categorie, zal ongetwijfeld zijn tijden vergelijken met die van Jourdan Serderidis, die zijn nieuwe Ford Fiesta R5 zijn vuurdoop zal geven op Belgische bodem, nadat hij de wagen enkele weken geleden ontdekte in de Rally van Luxemburg.
In de Ford Fiesta SportTrophy wil Timo van der Marel natuurlijk een vierde zege op rij behalen. De jonge Nederlander werd vorig jaar in Roeselare nochtans geklopt door zijn dichtste achtervolger in het kampioenschap, Thibault Radoux, die natuurlijk wil bewijzen dat hij vorig jaar niet toevallig een kandidaat voor de overwinning was op dit parcours. Tom Van Rompuy, gedeeld derde in het kampioenschap met Wim Carton, die ook aan de start komt in Roeselare, wil zijn blanco score in Ieper zo snel mogelijk doen vergeten.
Aan podiumkandidaten dit jaar geen gebrek, want de FFST trekt naar West-Vlaanderen met een tiental deelnemers. Arnaud Dedouaire, junior Guillaume De Ridder en de jonge Nederlander Kevin Van Deijne willen ongetwijfeld strijden voor een plaats op het podium. Dat is ook de ambitie van Adrian Fernémont, die terug van de partij is met een Fiesta R2. Voor eigen publiek wil Ferdi Perneel zijn ervaring benutten. De jonge Brit Jamie Brown, dit jaar voorlopig minder overtuigend, tracht in de Omloop zijn positie in het kampioenschap te verbeteren.
Geoffrey Vander Schelden, aan de start verwacht met de nieuwe Ford Fiesta R200, de evolutie van de huidige R2 met een motor die 200 pk levert, zou eventueel ook in de Trophy kunnen rijden met een Fiesta R2 indien de R200 niet tijdig klaar is voor de technische keuring. Twee andere R2's worden in Roeselare bestuurd door de Nederlanders Maikel Heijdens en Frank Teteroo.
Voor de eigenlijke wedstrijd vanaf vrijdagavond in Roeselare, nodigt Ford u donderdagavond om 18h uit bij Devos & Dewanckel (Ovenstraat 15 in 8800 Roeselare) voor de voorstelling van de Ford-teams!

Het begint weer! Enkele dagen na de scholieren, komt ook het Belgische rallywereldje na de vakantie weer in actie. Dit weekend worden de tenten opgeslagen in Roeselare, waar de teams aan de start komen van de Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Kampioenschap van België Rally.

De Citroën Racing Trophy Belux komt natuurlijk aan de start van deze tweede opeenvolgende wedstrijd in West-Vlaanderen die nochtans een heel ander profiel heeft dan de Rally van Ieper. Voor deze wedstrijd maakt Ronny Foxius graag de verplaatsing vanuit het Groothertogdom Luxemburg. De piloot die vertrouwd is met de promotieformules van Citroën heeft een DS3 R3 gekocht in het begin van de zomer. Met zijn nieuwe aankoop debuteerde hij enthousiast voor eigen publiek in de Rally van Luxemburg.

“De DS3 R3 is heel amusant om te besturen,” vertelt hij. “Ik had niet veel moeite om de wagen onder de knie te krijgen. ik ben heel blij dat ik de selectieve Rally van Luxemburg zonder schrammetje aan de finish bracht. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd op een heel ander type parcours.”

Hoewel hij laat aan het seizoen begint, kan Ronny nog een mooi resultaat behalen in de eindstand van de Citroën Racing Trophy Belux. In Luxemburg heeft hij leider Armand Fumal al verslagen. Aangezien Caren Burton wegens professionele verplichtingen niet aan de start komt, kan Foxius meteen mikken op de overwinning in de categorie R3T in Roeselare. Met 25 punten voor een dergelijk resultaat, zou hij meteen tot op 3 punten naderen van Caren Burton, tweede in de tussenstand. Mathematisch komt Foxius zelfs nog in aanmerking voor de eindzege.

Het zal echter moeilijk worden om Armand Fumal nog van de leidersplaats te verdringen. De informaticus uit Spa kan, dankzij zijn voorbeeldige regelmaat, zaterdagavond eventueel de eindzege in de Citroën Racing Trophy Belux 2013 al veilig stellen. Daarvoor moet hij enkel de finish halen, ongeacht het resultaat van Foxius. Maar, Armand wil meer dan louter rekenen.

“De resultaten waren niet altijd zoals ik wilde, vaak door pech, maar ik vind dat ik wel veel progressie heb gemaakt aan het stuur van de DS3 R3,” vertelt de patron van Cybernet. “Ik Roeselare wil ik voor Foxius finishen om mijn derde overwinning van het seizoen in de categorie te behalen.”

Sinds z'n bestaan is FM rallymovies steeds erg blijven groeien. Dankzij de vele helpende handen, tips en ideeën is www.fmrallymovies.be uitgegroeid tot een mooie site met interviews en camerabeelden van zowel buiten- als in de rallywagens.

We hebben geleerd nooit tevreden te zijn en dat het steeds beter kan! En daarom ...

"Nadat we dankzij Geodynamics met de Geko Ypres Rally beelden konden nemen vanuit een helikopter, waren we helemaal verkocht van de hoogte. Daarom zullen we in de toekomst samenwerken met Kurt Declercq. Hij zal zorgen voor unieke beelden vanuit de lucht met zijn drone, die FM rallymovies dan zal verwerken om aan een breed publiek te laten zien. We kijken al uit naar onze eerste samenwerking en vooral het resultaat. Hopelijk slaat ook dit wat aan bij ons publiek want ons doel blijft nog steeds de rally in zoveel mogelijk unieke opzichten tot bij de kijker te brengen."Vertelt Melvin Florissoone.

Wanneer de eerste beelden zullen worden gemaakt, wordt nog afwachten. De weersomstandigheden moeten goed zijn en Kurt is een gedreven werker.

Kurt Declercq: "We kijken uit naar de samenwerking met een beloftevolle jongere zoals Melvin. Wij kunnen ons volledig concentreren op het vliegen met de DroneFlyer en Melvin zal zorgen voor de integratie in zijn gekende rallymovies. In combinatie met grond- en onboardbeelden zal dit zorgen voor een nog flitsender geheel."

De 33ste editie van Rally TBR vindt plaats op 12 en 13 oktober 2013. Inschrijvingen zijn reeds geopend, dus u kunt zich naar Inschrijvingen begeven om uw voertuig en piloten op te geven voor deelname. De registratie is sinds deze editie volledig digitaal, dus geen onnodig en verwarrend papierwerk meer!

Nieuwe KP Beselare zorgt voor 157 km KP in 33ste TBR Rally !

Op zondag 13 oktober gaat in en rond Roeselare de 33ste TBR Rally door. De wedstrijd wordt dit jaar met voorsprong de langste (en duurste) wedstrijd van de VAS-kalender. Dankzij oa. een nieuwe KP van 10 kilometer in Beselare krijgen de deelnemers maar liefst 157 km tegen de klok te verwerken. De nieuwe proef vervangt KP De Zilten en verder werd ook de start van KP Moorslede gewijzigd. Samen met de ongewijzigde proeven Rumbeke (10 km) en Zoning (9 km) worden ze elk viermaal afgewerkt. De 33ste editie is meteen ook de laatste die in oktober doorgaat wegens de 'concurrentie' met de Omloop van Vlaanderen die amper een maand eerder doorgaat. Om de overlast voor de bewoners te beperken is de TBR Rally volgend jaar gepland in het weekend van 3 en 4 mei. Inschrijven kan vanaf vandaag via de volledig vernieuwde website www.rallytbr.com.

Daar het voor de organisatie niet zo evident meer is om toelatingen te bekomen van de lokale instanties zullen zij het niet tolereren dat er verkenningen gebeuren buiten de toegelaten data . Ze hopen dan ook op het gezond verstand van de deelnemers dat zij zich houden aan deze afspraken. Deelnemers die toch worden betrapt op het verkennen zullen onverbiddelijk door de wedstrijdleider de start geweigerd worden zonder enig verhaal.

nieuwe website TBR Rally : http://www.rallytbr.com

 

Rallyroutinier Johan Faes staat komend weekend aan de start van een wedstrijd waar hij nog niet eerder is geweest: de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Samen met navigator Arie Lekkerkerker gaat hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 opnieuw meestrijden voor de punten van het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

De 54ste Omloop van Vlaanderen bestaat uit 16 klassementsproeven, waarvan de eerste twee op vrijdagavond 6 september worden verreden en de resterende 14 op zaterdag 7 september. De rallyklassieker in de regio Roeselare staat bekend als bijzonder glad, snel en verraderlijk. De Omloop telt niet alleen mee voor het Belgische rallykampioenschap, maar ook voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK).

Vrijdagavond om 19.06 uur staat de eerste deelnemer van het podium op de service aan de Diksmuidsesteenweg. Met startnummer 25 op hun blauwwitte FABORY-Mitsubishi volgen Faes en Lekkerkerker rond half acht. Op het programma staan vervolgens de twee klassementsproeven De Ruiter en Beveren, waarna de deelnemers hun wagens in het nachtpark op het Polenplein parkeren. Zaterdag wordt om 08.20 uur de wedstrijd vanuit het nachtpark hervat. ’s Avonds om 20.40 uur rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium. De deelnemers hebben dan 166 kilometer op snelheid afgelegd.

Johan Faes: “Ik heb deze wedstrijd nog nooit eerder gereden, maar heb begrepen dat het een pittig evenement is. Wij gaan ons hoofd zoals gewoonlijk koel houden. Onze focus ligt niet zozeer op het algemeen klassement, maar wel op de andere Nederlandse deelnemers. Helaas staat de leider van het kampioenschap, Bob de Jong, niet aan de start, maar Dennis Kuipers, Kevin van Deijne en René Wawrzyniak wel. Zij staan allen ingeschreven voor het ONRK.”

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.omloopvanvlaanderen.be en de tijden zijn live te volgen via www.rallyresultaten.be.

Op zaterdag 21 en zondag 22 september 2013 wordt de Rally van Linter gereden . De september maand is dus heel goed gevuld met maar liefst 4 rally's . Binnen 2 weken is er de Hemicuda Rally en 1 week later is er dus de VAS Rally van Linter ;

Het wedstrijdcentrum van Linter is nog steeds gelegen in en rond de voetbalkantine van SC Orsmaal.Het parkoers is gewijzigd t.o.v. de vorige jaren: de KP's van vorig jaar zijn vernieuwd en er is een 3de KP bijgekomen.Er zullen 5 ronden van 3 KP's gereden worden, goed voor ± 110 km KP. De KP's zijn tussen de 7 en 8 km lang.

De timing voor de technische controle is beschikbaar op de website van de Omloop van Vlaanderen .  De deelnemers dienen zich op hun voorziene uur aan te melden aan de TK EXPO.  Deze is gelegen ter hoogte van de uitrit van de parking EXPO en zal aangeduid zijn met FIA-panelen.  Tijdens de roadbook verdeling krijgen de deelnemers een bolletje-pijl waarop de meest aangewezen verbinding staat naar de technsiche controle (zelfde plaats als vorig jaar - JP Motrosport op KP Zoning).  De deelnemers krijgen 30 minuten de tijd voor de verbinding.  Na de technische controle dienen de deelnemers zich aan te melden voor de doumentencontrole.

Link Timing wedstrijd :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/TimingOVV2013-08-17OFFICIALwebsiteRev1.pdf

Link Timing TC Nationaal :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Link Timing TC Historic :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Het idee om dit jaar eens de strijd aan te gaan in het nieuwe Junior kampioenschap speelde al geruime tijd. Aangezien enkel wagens uit de R1 of R2 categorie zijn voorbehouden was de oranje Philcars-106 geen optie, dus gingen piloot Christophe Panis en copiloot Lode D’haenens opzoek naar een geschikte wagen. Die werd, na veel vergelijk, gevonden bij Heuninck Sport waar een Citroën C2R2 Max zal gehuurd worden! “De C2 had steeds mijn voorkeur aangezien we daar vorig jaar al eens konden mee rijden. Het is een van de oudere wagens in de categorie, maar naar mijn mening nog steeds competitief. Bovendien speelde ons beperkt budget ook mee in de keuze.” aldus Christophe. De Omloop Van Vlaanderen wordt tevens de eerste nationale rally voor Christophe en Lode. “Een stuk meer kp kilometers en vrijdagavond in het donker racen, dat wordt een nieuwe ervaring voor ons, maar we kijken er enorm naar uit!” is Lode enthousiast. Welk resultaat mogen we verwachten? Dit valt af te wachten want het niveau bij de juniors ligt bijzonder hoog. “Het is ook al weer een tijdje geleden dat we nog een rally reden. Hopelijk kunnen we een probleemloze rally genieten en stelselmatig het tempo opdrijven, dan zien we wel waar we uitkomen”.

De rally gaat door te Roeselare (service aan Expo Hallen) en er wordt gereden op vrijdagavond 6 en zaterdag 7 september. Alle supporters op post!
Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.

Dynamisch heeft heel wat inspanningen geleverd en na overleg is de knoop doorgehakt!
Na vele jaren komt de populaire Europese rally van Ieper terug naar Lo-Reninge.
De welbekende snelheidsrit "KP Reninge" staat terug op het programma van de Geko Ypres rally eind Juni 2014.
Eind jaren '80, was " KP Reninge" een zeer bekende snelheidsrit in deze rally.
Bekende piloten zoals: Marc Duez, Robert Droogmans, Patrick Snijers, Jimmy Mcrae,... streden voor de titel!
Bovendien viert Ypres rally volgend jaar zijn jubileum.
Na 50 jaar organisatie zorgt een sterke team elk jaar voor een super Europese rally in de Westhoek.
Dit team werd onder andere beloond met:
"Op het jaarlijkse Rally Safety seminarie, dat gehouden werd op 22 en 23 februari 2013 in Zagreb, werd het goede werk van de Geko Ypres Rally in de bloemetjes gezet en kreeg de organisatie de award voor de beste organisatie van het Europees Rallykampioenschap 2012."
(Ref.: http://www.geodynamics.be/veiligheid-geko-ypres-rally-valt-in-de-prijzen/)
KP Reninge word volledig afgewerkt op eigen grondgebied.
De start vindt plaats ter hoogte van "De Pypegale" (Nieuwstraat) en eindigt nabij " 't Convent" (Halve Reningestraat).
Dit project zal zeker ook interessant zijn voor de plaatselijke verenigingen. Deze worden verder ingelicht half weg September.
Er wordt alvast uitgekeken naar de strijd tussen bekende Buitenlandse en Binnenlandse rallypiloten in onze eigen gemeente!

Het duurde maar een paar klassementsproeven, de Amsterdam Shortrally op zondag 1 september. Het FABORY Rallyteam pakte zoals gebruikelijk weer groots uit in de hoofdstad. Dit jaar kregen drie klanten van de hoofdsponsor van het team, FABORY, de kans om beurtelings plaats te nemen op de hotseat naast Johan Faes.

Het FABORY Rallyteam grijpt elk jaar in Amsterdam de kans om iets ludieks te doen. Dit keer stond Johan Faes met de Mitsubishi Lancer EVO 9 aan de start om klanten van FABORY de kans te geven met de rallysport kennis te laten maken. Dat deed hij als X-auto, dus door buiten de wedstrijd om voor de overige deelnemers uit te rijden. Het begon goed. Faes blikt terug: “Ik vermaak mij altijd kostelijk in de X-auto. Geen wedstrijddruk, geen secondenstrijd, gewoon lekker over de proeven boenderen. Het is bovendien erg leuk om de gasten uit te leggen hoe de rallysport in elkaar steekt. Mensen hebben vaak geen idee hoe complex een en ander is. Tijdcontroles, tijdkaarten, starttijden, verbindingsroutes, routeboeken, pacenotes… Op deze wijze probeer ik bovendien een steentje bij te dragen aan het positieve imago van de rallysport. Wij zijn namelijk geen straatracers die zomaar wat rondscheuren. Integendeel, wij zijn enorm serieus en toegewijd met onze hobby bezig.”

Helaas kwam er aan deze prachtige dag een abrupt einde. Terwijl Johan op klassementsproef 3 aan het rondrijden was, vond er op klassementsproef 2 een afschuwelijk ongeluk plaats. Hierbij liet een toeschouwer helaas het leven. Faes: “Ons team leeft enorm mee met de directe en indirecte slachtoffers van dit ongeval en met de equipe die erbij betrokken was.” De wedstrijd werd, begrijpelijkerwijs, direct na dit voorval afgelast.

De Historic Omloop van Vlaanderen staat al jaren hoog bovenaan het todo-lijstje van het SMS-team, maar dit jaar heeft teamboss, Stephen Vankemmel beslist om niet deel te nemen.
Door mechanische pech tijdens de afgelopen Ypres Historic Rally en de GTC Rally, verkeren de SMS-wagens door tijdsgebrek nog niet in optimale koersconditie.
Daarom heeft het SMS-team wijselijk besloten om de wagens eerst voor de volle 100% in topvorm te brengen, alvorens terug aan de start te komen van een rallywedstrijd.
De eerstvolgende rally is nog niet gekend, maar volg het SMS-team via Facebook of op www.sms-team.be en U blijft op de hoogte van het laatste SMS-nieuws.

De Roeselaarse garagehouder Hans Depla komt dit jaar voor de 17e maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen.

In de periode 1995-2005 maakte Hans furore met zijn zelf gebouwde Nissan Sunny. “We konden toen wedijveren met de fabrieks-Peugeots en de snelle Renault Clio’s en behaalden tal van klasse-zeges in een sterk bezette categorie. Daarna heb ik de helm aan de haak gehangen maar door toedoen van mijn vriendenkring kwam ik in 2011 opnieuw in actie. Voor het seizoen 2012 werd een Renault Clio gehuurd voor verschillende rally’s maar het werd een kwakkelseizoen. De wagen was wel snel maar niet betrouwbaar en we moesten meerdere keren vroegtijdig aan de kant. Daarom hebben we dit jaar bij een andere tuner een Renault Clio groep N van de jongste generatie gehuurd die uitkomt in de klasse R3.Ons debuut te Ieper mocht gezien worden want in een sterk bezette klasse behaalden we de derde plaats en werden we 29e algemeen. Daarmee konden we onze doelstelling verwezenlijken .

De Omloop van Vlaanderen wordt natuurlijk iets speciaals want ik woon bijna langs het parkoers en mijn hoofdsponsor, Magic Clean, is ook van Roeselare zodat we in deze thuisrally zeker willen scoren. Ondanks het feit dat ik de deelnemerslijst nog niet bekeken heb, wil ik toch wel stellen dat we dit maal gaan voor de klasse-zege. We kennen zowat iedere smalle asfaltweg in de streek en de Renault Clio gaf ons te Ieper veel vertrouwen zodat we gemotiveerd aan de start komen. Hopelijk blijft het droog weer want het parkoers is zo al verraderlijk genoeg en op de snelle, droge wegen heb je toch meer dat “koersgevoel”.

Peter Verpoort , zaakvoerder van Magic Clean, heeft beslist om nog een extra inspanning te doen voor de Omloop van Vlaanderen en steunt dit jaar ook de Britse hardrijder Rob Swann. De 44-jarige ondernemer is een late roeping in de rallysport maar toonde toch snel zijn kunnen door in 2001 het BTRDA kampioenschap te winnen en dat is toch wel een referentie. Door zijn drukke beroepsactiviteiten kon hij zich niet verder toeleggen op een kampioenschap en verkoos hij à la carte te rijden. De jongste jaren was hij al drie maal te gast te Roeselare en werd hij drie maal tweede in de groep N en finishte hij net buiten de top-10. Twee jaar terug liet hij zijn Subaru Impreza ombouwen naar een R4 versie en ondanks het feit dat hij twee provinciale rally’s won en zesde algemeen werd in de Rally van Barbados was Rob niet helemaal tevreden. “De Subaru Impreza R4 kan niet wedijveren met de WRC’s en is te snel voor de groep N’s zodat je eigenlijk in niemandsland aan het rijden bent. Daarom heb ik dit jaar een Subaru Impreza S11 WRC gehuurd voor enkele rally’s en dat beviel me wel. Dan zijn we op zoek gegaan naar een jonge S11 WRC en hebben die uiteindelijk gekocht. Ik debuteer dus met de wagen in Roeselare maar dat schrikt me niet af. We hebben al drie prachtige resultaten behaald in de Omloop van Vlaanderen zodat we met vertrouwen aan de start komen. Mede door het warme onthaal van de organisatie en de steun van enkele plaatselijken ben ik blij deze uitdaging aan te gaan.”

Afgelopen zondag stond de 2e test van de Subaru op het programma. De shortrally van Kasterlee was de ideale gelegenheid om de wagen nog eens aan de tand te voelen. Enerzijds om nog wat meer ervaring op te doen met de auto, anderzijds om te zien welke wijzigingen of revisies er nog nodig zijn.

Na de shortrally van de Suikerstreek hadden we reeds enkele mankementen opgelost, enkel de motorsturing kon niet op korte termijn gerepareerd worden waardoor we in Kasterlee moesten starten met de settings van de vorige wedstrijd. We moesten het dus stellen met een “soft” afgestelde ALS en met lage turbodruk helaas. We konden dus niet meer doen dan gewoon wat extra kilometers maken met de auto en zien of er nog wijzigingen of reparaties nodig zijn.

De eerste ronde werd rustig gestart en meteen ergerde ik mij aan het gebrek aan vermogen.

De tweede en derde ronde konden we niet meer doen dan proberen aan te pikken bij de andere 4x4’s wat natuurlijk niet makkelijk was zonder het volle vermogen maar de tijden vielen al bij al nog goed mee.

In de laatste ronde werden er wat meer risico’s genomen en dat moest resulteren in betere chrono’s maar helaas verloren we op de voorlaatste KP heel wat tijd achter de Nissan 350Z. Op de laatste KP ging het vlot tot er ineens een probleem opdook met vermoedelijk de electronica van de diffs. Alles samen verloren we in de laatste ronde bijna 30sec. Zonder dit verlies had een plaats in de top 10 ergens rond de 6e à 7e tijd er zeker in gezeten, nu moesten we genoegen nemen met een 11e plaats algemeen.

De komende weken gaan we alles in het werk stellen om de gekende problemen te verhelpen zodat we misschien nog van start kunnen gaan in de East Belgian Rally eind september.

Graag wil ik het ganse team bedanken voor hun inzet voor en tijdens de wedstrijd.