OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In nauwe samenwerking met de ASAF (Association Sportive Automobile Francophone), zullen de organisatoren van de Rallye de Wallonie deze zondag een “vijf sterren” animatie aanbieden in de speciale show van Naninne met timing en live commentaar van de dubbele passage rond de rotonde van Naninne.
Gepopulariseerd door de WRC, de “dubbele rotonde” kent ook zijn succes in België. Vooral met de Rally van Wallonië, die in de speciale show van Naninne de perfecte plek vond om dit aan te bieden aan de toeschouwers sinds 2016. 
Gelegen dicht bij de National 4 (N4) en verdeler SAN Mazuin, welke al lang sponsor is van deze Naamse klassieker, is deze beroemde rotonde met een ideale maat, gemakkelijk toegankelijk voor enthousiaste toeschouwers.

Onder hen is Bernard Hayez, de president van de ASAF: “ Het is door het bijwonen van de vorige editie en het horen van de reacties van het publiek dat het idee tot ons kwam: elk, volgens zijn affiniteiten, heeft zijn idee over de meest spectaculaire passage. Maar, in feite, wat is de meest efficiënte manier om over deze 1 ¾ -rotonde te gaan? Het is om dit te beantwoorden dat we hebben voorgesteld aan de organisatoren van de Rally van Wallonië om de timing van deze specifieke passage te voorzien.” De nieuwe samenwerking zal aan de oude bekenden mooie herinneringen met zich mee brengen.

Deze proef, welke vroeger telde voor het Belgisch kampioenschap, heeft altijd een groot succes meegebracht op Naamse bodem: “Dit lijkt ons natuurlijk”, antwoord Bernard Hayez. “De Rally van Wallonië is de meest representatieve rally voor de Waalse motorsport en de ASAF is nog steeds de Waalse autosportfederatie. Het was des te noodzakelijker om aanwezig te zijn, omdat er zoveel ASAFlicentiehouders elk jaar deelnemen aan het evenement.

Maar het belangrijkste doel is om eerst een mooie sfeer te creëren in Naninne.” En om dit te doen, heeft de ASAF de koe bij de horens gevat: Een ervaren computer bureau met topmateriaal (welke bakens zal plaatsen op ongeveer 50 meter voor de rotonde en 100 meter na de rotonde) en een professionele animator: “ Aangezien we verwachten dat de tijden dicht bij elkaar zullen liggen gaan we meten tot op de duizendste van een seconde.

Verscheidene schermen zullen rond de rotonde geplaatst worden, terwijl de “live” commentaar iedereen, ook de toeschouwers op afstand, in staat zullen stellen real-time de tijden te kennen die door elk team wordt behaald.” Kers op de taart, wordt er een ranglijst opgesteld en prijzen uitgedeeld:” We zullen zelfs twee afzonderlijke ranglijsten opstellen”, zegt de ASAF.

“Eén voor bemanningen met een 4x4 voertuig en één voor bemanningen met tweewielaandrijving, of het nu gaat om tractie of propulsie. Deze ranglijsten worden bijgeteld bij de chrono’s van de twee passages (zondag, van 10u56 en 14u54). En als aandenken voor de ASAF-licentiehouders zal er een prijs uitgereikt worden aan de eerste piloot ASAF en eerste copiloot ASAF aangezien deze niet noodzakelijk samen zijn!”

Guillaume de Mevius en Louis Louka wachten met ongeduld op het moment waarop ze opnieuw kunnen plaatsnemen in hun Peugeot 208 T16, ter gelegenheid van de Rallye de Wallonie. Op de wegen van zijn jeugd hoopt de rijder van het RACB National Team zijn reeks uitstekende resultaten verder zetten, een reeks die na de Rally van Haspengouw abrupt werd onderbroken.

Meer van hetzelfde, ook in de rallysport geldt dat niet altijd. Guillaume de Mévius en Louis Louka hadden met hun derde plaats in de Haspengouw een uitstekend resultaat neergezet, maar nadien verliep het minder vlot. In de Spa Rally schoven ze van de baan – hoewel ze ook daar enkele veelbelovende chrono’s lieten noteren – en enkele dagen later in Corsica was dat opnieuw het geval. De twee jonge kerels willen die negatieve spiraal dit weekend halt toeroepen. 

“De Rallye de Wallonie is een bijzondere wedstrijd voor mij: ik ben er één van de vele rijders die hier als thuisrijder aan de start komt”, glimlacht de Mévius. “Als kind ben ik op deze wegen besmet met het rallyvirus. Samen met mijn neven en enkele vrienden stond ik met open mond langs de rallywegen naar die acrobaten aan het stuur te kijken.” 

“Ik heb nogal wat jaren in de streek rond Namen doorgebracht, om er mijn bachelor in de rechten te halen”, herinnert Louka zich. “Hoewel ik met mijn neus in de boeken zat, moest ik toch dikwijls aan de Citadel denken, het traditionele decor voor de eerste proef van de Rallye de Wallonie.” 

Het is ook op deze wegen dat de tandem de Mévius-Louka signa vorig jaar een vijfsterrenresultaat neerzette, door met hun Peugeot 208 R2 een groot aantal krachtiger bolides voor te blijven. En dit weekend? 

“Het belangrijkste is dat we het vertrouwen en het rijplezier terugvinden”, stelt Guillaume. “We zullen relatief rustig aan deze rally beginnen en dan progressief het ritme verhogen. Met zijn snelle stroken, maar soms ook technische stukken, spreekt dit parcours me zeer aan. Ik zal aanvallen, maar wel met een kleine veiligheidsmarge onder de voet.” 

In de 35ste editie van de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, moeten Vincent Verschueren en Veronique Hostens zoveel mogelijk punten scoren. Titelconcurrent Kris Princen komt immers niet aan de start, zodat de Godrive-formatie de kloof kan verkleinen. Maar, op het ultrasnelle parcours zal Vincent het onderste uit de kan moeten halen om de evolutiemotoren van Skoda te volgen.

De Rally van Wallonië is een van de lievelingsrally's van Vincent Verschueren. "Ik vind het altijd een machtige rally om te rijden. De proeven van Natoye en Crupet zijn een enorme uitdaging als piloot, want je moet het verschil maken in 5de versnelling, aan erg hoge snelheden," vertelt Vincent. "Bovendien is het meestal mooi weer en is het servicepark gezellig, met terrasjes en restaurantjes in de straat. De showproef op de Citadel, waarmee de wedstrijd vrijdagavond begint, is een proef waar je meer kunt verliezen dan winnen. Misschien zou men die proef beter zondagnamiddag rijden, als een soort superspecial als afsluiter van de rally."

Vincent Verschueren zal het dit weekend met dezelfde motor moeten doen als in de TAC Rally. Voorlopig dus geen evolutiemotor in de Fabia R5 van GoDrive. "We hebben naar een oplossing gezocht, maar Skoda kan enkel nieuwe motoren leveren voor nieuwe Fabia's R5. Ik weet niet wanneer we een oplossing vinden. Hopelijk kan ik in Ieper wel aantreden met een evolutiemotor, want anders blijven we beter thuis. Zelfs voor de Sezoensrally is het een serieus probleem, want daar heb je veel hernemingen vanuit T-situaties," vervolgt Vincent. "Dit weekend zullen Cédric Cherain en Adrian Fernémont kunnen beschikken over een betere motor. De twee favorieten zijn meteen gekend. Cherain is altijd erg snel in Namen en Adrian Fernémont heeft nog langs de proef van Vedrin gewoond. Hij is ook bijzonder sterk op dit parcours. Maar, het is een lange wedstrijd en ik voel me ook goed op deze snelle proeven. Ik ga proberen mee te zijn met de kopgroep..."

Want, Vincent Verschueren en Veronique Hostens willen in Namen een goed resultaat behalen. "Ik probeer van bij de start mee te zijn met de kopgroep. Ik kijk in elk geval uit naar die lange proef van 23 km Nettinne-Mohiville, de eerste proef zaterdagochtend. Dergelijke lange proeven zouden we meer moeten hebben in België! Bovendien is het een schitterende klassementsproef waar je het verschil kunt maken."

Afspraak vanaf vrijdagavond in de Rally van Wallonië, waar 221 km tegen de chrono op het menu staan.

Met twaalf inschrijvingen kan de vierde manche van het Historic BRC toch rekenen op een interessante affiche. Het zal ongetwijfeld een lange sprint worden, waarbij de betrouwbaarheid van de klassiekers op de proef gesteld zal worden.

Paul Lietaer heeft indruk gemaakt in de TAC Rally, maar Tielt is het favoriete speelterrein van de titelkandidaat. In principe moet zijn Opel Manta 400 zich als een vis in het water voelen op de snelle proeven rond Namen, maar de Polle heeft er al een tijdje niet meer gereden (6de in 2009). Benieuwd of hij de proeven snel onder de knie krijgt. Stefaan Prinzie komt ook aan de start met zijn Opel Ascona 400. De vice-kampioen van 2017 zal gebrand zijn op een topprestaties.

Verder is het wachten op een reactie van de BMW-rijders. Tom Van Rompuy scoorde een mooie tweede plaats in Spa, terwijl merkgenoot Guino Kenis een beetje vertrouwen kon tanken in Tielt. Het blijft echter wachten op hun eerste overwinning. 

In Namen is het vooral uitkijken naar de Ford Escorts van Patrick Deblauwe en Pascal Regnier. Patrick Mylleville verdedigt zijn leidersplaats in het kampioenschap met zijn Porsche. Michael Lottefier (Opel), Dimitri Van Hove (Alfa Romeo) en Bjorn Hamiaux (Ford Escort) mikken op een dichte ereplaats. De Britten Stephen Stringer (Talbot Sunbeam Lotus) en Kevin Haselden (Mini Cooper S) zorgen voor een exotische noot in het startveld. 

Op de snelle proeven worden de motoren en de overbrengingen van de bolides traditioneel zwaar op de proef gesteld. Wie zondag in Jambes als winnaar over het finishpodium rijdt, zal de zege niet gestolen hebben.

Deze wedstrijd staat in het teken van eerherstel voor de tenoren. In de TAC Rally gingen de drie koplopers immers elk op hun beurt in de fout. Met 9 starters in de Rally van Wallonië zullen foutjes meteen afgestraft worden op de snelle proeven rond Namen. De jongeren zullen zich in elk geval kunnen meten met een referentie van formaat. Timo Van der Marel komt, met steun van Opel Nederland, aan de start met zijn officiële Opel Adam R2. 

Niels Reynvoet, leider in het kampioenschap, reed indrukwekkend sterk in Tielt, maar hij ging in de slotfase over de kop met zijn Ford Fiesta. Grégoire Munster, die in Spa domineerde, ging in West-Vlaanderen van de baan. Hij wil opnieuw winnen, terwijl Jean Dilley, voorlopig tweede in de tussenstand, al twee keer dicht bij de zege kwam. De Brusselaar heeft ook de snelheid om vooraan mee te draaien. En we zijn benieuwd hoe Gilles Pyck, winnaar in Tielt, zijn draai zal vinden op klassementsproeven met een ander profiel dan in West-Vlaanderen. Hij kan verrassen, net als  Romain Delhez, een vaste waarde in het Pirelli Junior BRC. Voor Thibaud Mazuin is de Rally van Wallonië een thuiswedstrijd. Hij wil zich tonen met de Skoda Fabia R2. Dat kan ook gezegd worden van Tobias Brüls met zijn Peugeot 208 R2.

Valentin Vertommen kiest voor een Ford Fiesta R2T, terwijl Glenn Snaet, de zoon van navigator Rik, zijn nationaal debuut maakt met een Peugeot 208 R2.

Het JobFixers Belgian Rally Championship schakelt in de maand april een versnelling hoger. Drie weken na de TAC Rally in Tielt, staat dit weekend de Rally van Wallonië op het programma in Namen. De driedaagse klassieker kan rekenen op een erg sterke affiche met maar liefst 16 wagens in de topklasse R5. En dat terwijl Kris Princen, de leider in het kampioenschap, afwezig blijft.

Nadat Vincent Verschueren forfait gaf voor de Spa Rally, blijft Kris Princen in de Rally van Wallonië aan de kant. Reglementair mag men maar punten scoren in 8 van de 9 wedstrijden van het kampioenschap, dus het is logisch dat de rijders een van de wedstrijden laten liggen. Maar, de affiche van deze Rally van Wallonië oogt nog altijd bijzonder indrukwekkend.

Met 10 Skoda Fabia's R5, het model dat nog niet verslagen werd dit seizoen, zijn heel wat rijders goed gewapend. Te beginnen met Vincent Verschueren. De titelverdediger wil de kloof op Kris Princen verkleinen met een topresultaat. Maar, daarvoor moet hij wel voorbij Adrian Fernémont, de winnaar van de Spa Rally, Cédric Cherain, die op zoek is naar vertrouwen na twee vroegtijdige crashes, Sébastien Bedoret, die erg sterk debuteerde als officieel Skoda-piloot in Tielt, en Xavier Bouche, de routinier die altijd bijzonder snel is in eigen streek. Nog een streekrijder die wel eens kan verrassen is Olivier Collard, die voor de eerste keer aan de start komt met een R5. 

De andere Skoda Fabia's R5 zijn in handen van David Bonjean, Steve Matterne, de Nederlander Edwin Schilt en Etienne Monfort. 

Guillaume de Mevius wil zich tussen de Skoda's mengen met zijn nieuwe Peugeot 208 T16. In deze Rally van Wallonië moet de jongste van de broers de Mevius het vertrouwen opkrikken na zijn zware sortie tijdens de verkenningen voor de Tour de Corse. Ook Martin van Iersel moet de kleuren van Hyundai op zijn eentje verdedigen. 

De Ford Fiesta's R5 worden natuurlijk bestuurd door de drie JobFIXers-piloten, aangevoerd door de  jongeren Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen, naast teambaas Philip Cracco. De twee jongeren mikken ongetwijfeld op een dichte ereplaats op de snelle proeven rond Namen. 

Naast de R5's, moet ook rekening gehouden worden met de twee Skoda Fabia's WRC, bestuurd door Francis Lejeune en Manu Canal-Roblès, maar vooral ook met de Porsches. In het verleden waren de GT's in de kopgroep te vinden op dit parcours bij mooi weer. Patrick Snijers hoopt dat hij deze keer van pech gespaard zal blijven om het potentieel te tonen van de Maes-Porsche. Met de 997 GT3 van Fredericq Delplace heeft hij een stevige concurrent. De andere Porsches zijn in handen van Henri Schmelcher, Laurent Léonard, Laurent Mottet en Olivier Cartelle.

Voor de Top 10 zijn er nog een paar outsiders, zoals Jonas Langenakens en Steve Becaert met hun Mitsubishi's, Stephan Hermann met zijn Fiat Punto S1600 en Christophe Verstaen met zijn snelle Opel Astra. 

Kortom, spanning verzekerd op de 22 klassementsproeven van deze 35ste Rally van Wallonië, die vrijdagavond van start gaat met de unieke en sfeervolle showproef op de Citadel in Namen. Na 221 km tegen de chrono, zal de winnaar zondag rond 16h op het finishpodium gehuldigd worden. 

Met een podiumplaats in de TAC Rally zorgden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq bij hun eerste rally met de ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team voor ophef. De beschermelingen van ŠKODA België en Freddy Loix reden in Tielt met panache naar de bronzen medaille, door in de afsluitende chronoritten hele goede tijden neer te zetten. Zullen hun ambities aan de vooravond van de Rallye de Wallonie, waarvan de start op vrijdag 27 april in Jambes wordt gegeven, wat scherper worden gesteld ?

“Geen sprake van!”, stelt de 22-jarige rijder. “Hoewel we in Tielt op het podium stonden heb ik vooral moeten vaststellen dat er nog een hele kloof met de tijden van de snelsten moet worden gedicht. Mijn ervaring met een R5-wagen is nog altijd heel beperkt en daarom zal ik mijn aanpak van de Rallye de Wallonie niet veranderen: ik ben hier om te leren, zonder onnodige risico’s te nemen. Qua resultaat hebben we geen enkele ambitie. Het enige doel is het verschil per kilometer met de referentierijders te verkleinen. Als we dat plan kunnen volgen, volgt een resultaat dan misschien vanzelf. Het zou een mooi extraatje zijn, maar het is niet het allerbelangrijkste.”

De Rallye de Wallonie begint vrijdagavond met een dubbele doortocht op de showetappe van de Citadel en beschikt over een heel ander profiel dan de TAC Rally. “Eerlijk? In het BK Rally is er geen enkel parcours dat me niet bevalt”, gaat de inwoner van Donstiennes verder. “Enkel de Sezoens ken ik nog niet, maar ik kijk er nu al naar uit om daar aan de slag te gaan… Om terug te keren op de Wallonie: het klopt dat het de wedstrijd is die het dichtst bij me thuis wordt georganiseerd en er zijn inderdaad wel een paar KP’s die ik heel graag rijd. Maar ik stond er uiteraard nog nooit met de ŠKODA FABIA R5 aan de start en we zullen dus kalmpjes moeten beginnen. Na de TAC Rally hebben we een lange en grondige debriefing gehad met Freddy en ik weet nu welke aspecten ik als eerste moet aanpakken. Daar zal ik me dan ook op toeleggen.”

Thomas Walbrecq: “Ik heb nota’s in het Nederlands voorgelezen”

Sébastien krijgt dus heel wat goede raad van Freddy Loix, maar de rijder is niet de enige die door de viervoudige Belgische rallykampioen wordt bijgestaan. “Enkele dagen na de TAC Rally nodigde Freddy me uit om hem tijdens testwerk voor Michelin te vergezellen”, glimlacht Thomas Walbrecq. “Daar zat ik dan, naast hem in de rally-auto, nota’s lezend… in het Nederlands! Die enkele dagen in de streek rond Toulouse waren fantastisch. Niet alleen heb ik heel wat over de werking van de banden geleerd, maar heb ik ook kunnen vaststellen hoe Freddy te werk gaat als hij nota’s moet opstellen. En hij heeft zeker niet nagelaten om me enkele handige tips mee te geven! Hij beschikt over een enorme ervaring en zijn raad is altijd heel waardevol. Samen met Seb hebben we daar tijdens de verkenningen voor de Rallye de Wallonie trouwens al rekening mee gehouden… maar we hebben nog heel wat werk voor de boeg. Ik hoop dat de kleine aanpassingen die we hebben doorgevoerd al hun vruchten zullen afwerpen en we in Namen een goede rally kunnen rijden.”

Freddy Loix: “Nog altijd in de leerfase”

Zijn brede glimlach na afloop van de TAC Rally sprak boekdelen. Een mengeling van vreugde en trots, dat was duidelijk. “Meer nog dan met het resultaat ben ik vooral blij met de manier waarop Sébastien de hele dag lang vooruitgang wist te boeken… en dat ook tijdens de debriefing achteraf verder zette”, stelt ‘Fast Freddy’ enthousiast. “Samen met de ingenieur hebben we de gegevens die tijdens de rally werden verzameld in detail doorgenomen. We konden zo vaststellen dat Sébastien bij het remmen nog veel kon verbeteren en dat wordt dan ook het eerste punt waar we zullen aan werken, al bij de testsessie die voor volgende woensdag is voorzien. Tijdens een rally is het soms moeilijk om je slechte gewoontes weg te werken, want je moet je ook voortdurend aanpassen aan het parcours. De Rallye de Wallonie is op dat vlak heel verschillend van de TAC. Het zijn hele snelle chronoritten, met heel wat verschillende bochten, wat reliëf… Kortom, een typisch ‘Waalse’ rally. De concurrentie zal ook sterker zijn dan in Tielt, maar mijn opdracht blijft ongewijzigd: tijdens de eerste lus rustig beginnen, en dan beetje bij beetje het ritme verhogen. Ondanks het podium in de TAC zitten we nog volop in een leerproces.”

De Rallye de Wallonie begint vrijdag om 18u15 en zijn 22 chronoritten (negen verschillende) zijn goed voor maar liefst 220 km tegen de klok. Op vrijdag wordt de showproef twee keer afgewerkt, op zaterdag zijn er drie lussen van vier KP’s en op zondag twee lussen van vier andere chronoritten. De finish in Jambes is gepland om 15u40. “Dat is dan wat heet ‘een gevuld weekend’”, lacht Catherine Van Geel, de PR Manager van ŠKODA België. “De Rallye de Wallonie is een heel populaire wedstrijd en trekt duizenden toeschouwers, vooral met de show op de Citadel op vrijdagavond. We staan te popelen om onze samenwerking met Sébastien en Thomas verder te zetten. In Tielt hebben ze hun eerste wedstrijd met de FABIA R5 perfect ingedeeld en het is duidelijk dat ze bovendien nog over een grote progressiemarge beschikken. We hebben het volste vertrouwen in hun coach Freddy Loix, en zijn er dan ook  van overtuigd dat ze in en rond Namen nog enkele stappen voorwaarts zullen zetten.”

Met een vijftiental deelnames aan de rally sinds het begin van de jaren 2000, kunnen we Laurent Leonard een reguliere deelnemer aan de Rallye van Wallonie noemen. "Omdat ik van Schaltin ben, is dit een thuisrally voor mij en ik heb altijd zin om deel te nemen. Sinds enkele jaren probeer ik elke keer weer een goede wagen aan de start te brengen, zoals de Mitsubishi van vorig jaar, de DS3 R5 uit 2016 of de Subaru Impreza WRC waarmee ik in 2015 als zesde eindigde.

Deze keer viel mijn keuze op een Porsche 997 GT3. Ik heb het geluk om gesteund te worden door Piragri welke ook partner is van de rally. Zonder hen kon ik dit soort projecten duidelijk niet financieren. Dus we wilden het verschil maken met iets origineels en leuks voor het publiek. De Porsche voldeed perfect aan deze criteria."

Altijd vergezeld door Jean-Michel Hubin als copiloot, zal de voormalige winnaar van het evenement in Criterium (2010) vooral willen finishen. "Als het regent denk ik niet dat we risico’s gaan nemen. De Porsche is niet het soort raceauto dat getemd is vanaf de eerste etappe. In het geval van droog weer, nemen we eerst de auto in de hand en waarom niet streven naar een top 15 in functie van de evenementen. Op proeven welke ik beter ken, zoals Natoye, zou het hartverwarmend zijn om niet ver van de tijden van Patrick Snijers te zijn in de derde passage. We zullen zien. "

Olivier Collard, al jaren een smaakmaker van de Belgische rally's, zal de Rally van Wallonië rijden met een Skoda Fabia R5. De piloot uit Marche-en-Famenne zal in zijn thuisrally eindelijk aan de start kunnen komen met een wagen die mee kan doen voor de algemene overwinning. 

Na weken zoeken naar het vereiste budget, is het gelukt. Olivier Collard kan de komende Rally van Wallonië rijden met een R5. Een bekroning voor de rijder uit Marche-en-Famenne: "Ik ben al meer dan 20 jaar actief, maar ik heb nog nooit aan de start gestaan van een wedstrijd van het Belgisch kampioenschap met een wagen waarmee ik kan winnen. Die droom kan ik in Namen eindelijk realiseren. Even heb ik eraan gedacht om een Fabia WRC te huren, maar de reacties van piloten die recent overgestapt zijn naar een R5 hebben me overtuigd. We hebben ook gedacht aan een Ford Fiesta, maar uiteindelijk is in de voorbije wedstrijden gebleken dat een Skoda Fabia R5 nog altijd de absolute referentie is in de Belgische rally's."

Toch maakt Olivier Collard, in 2002 nog Belgisch kampioen Super 1600, zich geen illusies. Samen met copilote Nathalie Borlon wil hij vooral finishen en genieten. "Op papier zouden we kunnen rivaliseren met de tenoren, maar kleppers als Vincent Verschueren, Cédric Cherain, Adrian Fernémont en de broers de Mevius spelen op een ander niveau," lacht "Flash". "Al naargelang het budget, zal ik een dertigtal kilometer met de Skoda kunnen rijden voor de start. Ik ga de wagen pas leren kennen op de eerste echte proef van 23 km zaterdagochtend in Mohiville. Mijn doel is gewoon te finishen en me te amuseren..." 

Het sportief seizoen gaat aan een hoog tempo verder voor BMA, dat meer dan ooit op alle fronten actief is. Vorig weekend werd met de TAC Rally al de derde manche van het Belgian Rally Championship 2018 verreden. Kris Princen en Bram Eelbode, ook al winnaars van de openingsmanche in Landen, domineerden de wedstrijd met de Skoda Fabia R5 ingezet door BMA! Met 12 snelste tijden op 14 klassementsproeven, hadden ze zaterdag voortdurend de koppositie in handen.
 
"In vergelijking met vorig jaar, had ik me nu voorgenomen om zo snel mogelijk van start te gaan en dat plan werkte," vertelt Kris Princen. "De afstellingen waren uitstekend, de nota's perfect en ik heb geen foutje gemaakt. Met deze overwinning op zak, heb ik bijna een perfecte score in het kampioenschap na drie rally's met twee zeges en een 2de plaat. Maar, er is nog niets beslist."
 
"Toen ik Kris zag zweten na KP 1, wist ik dat hij meteen hard wilde uithalen," analyseert Bernard Munster, de verantwoordelijke van BMA. "In de carrière van een piloot zijn er altijd enkele uitzonderlijke rally's. Zaterdag was dat ongetwijfeld het geval voor Princen. Top!"
 
BMA was op volle sterkte aanwezig in Tielt, met nog twee andere Fabia's R5, waaronder die van Didier Duquesne en François Geerlandt in de kleuren van Konvert. "Een team dat een sterke wedstrijd reed, want ze verhoogden progressief het tempo," vervolgt Bernard Munster. "De laatste keer dat Duquesne met de Skoda reed was in Ieper twee jaar geleden. Zonder een klein foutje in het begin van de wedstrijd, waar hij een veertigtal seconden verloor, was de Top 5 zeker mogelijk. Hoe dan ook is deze 6de plaats een uitstekend resultaat voor een piloot die slechts een paar rally's per jaar rijdt."
 
Voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, in de kleuren van E.S.B., was er geen top 10. Ze gingen nochtans goed van start, maar door een schuiver in een greppel verloren ze heel wat tijd. We zullen Matterne, die zijn leerproces stap voor stap verderzet, en zijn navigator, die nog maar zijn tweede rally reed, snel weer aan het werk zien in de Fabia R5 van BMA.
 
 "Ik wil trouwens verduidelijken dat het voor de volgende manche van het BRC, de erg populaire Rally van Wallonië, nog altijd mogelijk is om een van onze Skoda Fabia's R5 te huren. Een wagen die duidelijk de beste is in dit soort wedstrijden en zelfs op internationaal niveau. Dat hebben we afgelopen weekend nog eens kunnen vaststellen in Corsica," besluit Munster.
 
De laatste vertegenwoordiger van BMA in Tielt, Grégoire Munster, ging op jacht naar de titel in het Junior BRC. Hij werd in de Opel Adam R2 genavigeerd door Antoine Podgorny. Het werd een eerder moeilijke wedstrijd voor de jonge kerel. De bandenkeuze, geadviseerd door… papa Bernard himself, bleek niet ideaal. "Dat was duidelijk mijn fout," bekent de baas van BMA. "Ik dacht dat het monteren van vier identieke banden de beste keuze was, maar Pirelli's zijn niet hetzelfde als Michelins. Daardoor moest Grégoire rijden met een wagen die achteraan heel vaak uit brak. In het slot van de rally namen we dezelfde bandenkeuze als de anderen en kon hij op scratches jagen om bijkomende bonuspunten te scoren in het Junior-klassement. Maar, in een bochtencombinatie lag er grind op de baan. De Opel schoof in een gracht. Zonder schade… maar het was onmogelijk om de auto terug op de baan te krijgen want er stonden op die plaats te weinig toeschouwers. Game over, maar ik kan mijn zoon niets verwijten…"
 
Meteen weer winst… de volgende dag!

Vincent Prégardien, zoals steeds genavigeerd door Grégory Durand, was ook van de partij met zijn prachtige Ford Escort MK2. Hij vermaakte het publiek met brede schuivers. Een lekke band kostte helaas een pak tijd, maar het belangrijkste was dat het team zich amuseerde op de prachtige klassementsproeven, onder een stralende lentezon…
 
Grégoire Munster bleef niet bij de pakken zitten. De volgende ochtend stond hij aan de start van de Rallye de Trois-Ponts, met deze keer zijn mama Andrée Hansen als copilote. Deze keer kon niemand de jonge rijder van toptijden houden, met als resultaat een onbetwiste zege in Klasse 4.12 en een Top 4 algemeen in Divisie 4. Een overtuigende prestatie. Of hoe je een weekend toch nog kunt afsluiten op een positieve noot!
 
En ondertussen in Kenia…
 
En dat is nog niet alles! Vorige week reden drie Porsches 911 Safari gebouwd door BMA een wedstrijd die aan uitstraling wint op de internationale kalender: de Top Fry Safari Classic! Baldev Chager en Onkar Rai, in de kleuren van Kabras Sugar Racing, hadden lange tijd de eerste twee plaatsen in handen in het algemeen klassement van deze erg veeleisende rally van vijf dagen op de Keniaanse pistes! Tijdens de vierde etappe werden Onkar Rai en Des Page-Morris helaas slachtoffer van een olielek, waardoor ze naar de 3de plaats in het algemeen klassement zakten.
 
De overtuigende overwinning van Baldev Chager en Ravi Soni kwam echter nooit in gevaar. Zij toonden het potentieel en de extreme competitiviteit in internationale historic rally's van de Porsches 911 die gebouwd werden in de ateliers in Thimister-Clermont.
 
Minder geluk was er voor Tejvir Rai, de broer van Onkar Rai, die genavigeerd werd door Zahir Shah. Doordat een steen vast kwam te zitten op een ongelukkige plaats, viel het duo zonder remmen. Ze maakten er toch een erezaak van om alsnog te finishen, op de 14de plaats algemeen.
 

Besluit: het was een drukke autosportlente voor team BMA, maar ook een vruchtbare. En het seizoen is nog lang niet voorbij…

De Legend Boucles @ Bastogne zijn het winterevenement bij uitstek in onze autosport, maar het team van de Royal Automobile Club de Spa, die de organisatie van het evenement garandeert, werkt er twaalf maanden per jaar aan. Getuige, dinsdag 10 april, tekenden Pierre Delettre en de gemeente Bertogne, een buurgemeente van Bastogne, een akkoord voor een nieuwe samenwerking en dat voor de duur van vijf jaar. De Legend Boucles @ Bastogne doen Bertogne dus op zijn minst tot de editie 2023 aan!

Meerdere elementen maken dat wij een dergelijke samenwerking nastreven”, vertelt Christian Glaude, Burgemeester van Bertogne en een trouwe deelnemer aan de Legend Boucles -  net als een hele familie trouwens! “Vooreerst is er het professionalisme van de organisatie. In onze landelijke gemeente, kijken wij niet enkel naar de veiligheid, maar ook naar het respect voor de natuur. Ieder jaar vormt de Legend Boucles @ Bastogne een belangrijk evenement dat echter voor zeer weinig hinder zorgt. Het is ook hartverwarmend om te zien dat sommige mensen, die normaal geen uitgesproken rallyfans zijn, naar de proeven komen om vooral de mensen uit de streek aan te moedigen. We moeten onderlijnen dat in februari, 17 deelnemers uit onze gemeente aan de start verschenen, wat ook aangeeft hoe populair het evenement in onze regio is. De komst van de wedstrijd is een perfect uithangbord voor onze gemeente en samen met Liège-Bastogne-Liège, is het een hoogtepunt in ons sportief en toeristisch jaar. Ook de lokale economie vaart er immers wel bij, met onder meer 400 overnachtingen in de diverse gîtes in onze gemeente, we zitten eigenlijk ‘vol’ die dagen. Normaal is het dan bovendien eerder kalm als we het van uit toeristisch oogpunt bekijken. Het is een buitenkans om die samenwerking dus met vijf jaar te verlengen.”

Hetzelfde enthousiasme is er in de rangen van de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne…

“We zijn uiteraard heel verheugd om de samenwerking te verlengen, omdat zowel Bertogne, als Bastogne, deel van de historiek van de rally uitmaken”, weet Pierre Delettre. “Al in 2014, tijdens onze eerste korte passage in de streek, stonden Bastogne en Bertogne op het menu in de toenmalige Legend Boucles de Spa. Deze overeenkomt betekent dat er minstens één proef per dag passeert in Bertogne. Gezien de ‘Eglantine’ een van de populaire passages in de wouden is en ‘Withimont-Cobru’ op zaterdag een vaste waarde is geworden, heb ik de overeenkomst met veel plezier ondertekent.”

Enkele weken na de akkoorden die de Legend Boucles met de stad Bastogne aangingen, is dit akkoord voor een half decennium een nieuw bewijs van de verwevenheid tussen het evenement van Pierre Delettre en de provincie Luxemburg. De editie 2019 is dus al goed begonnen…        

Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq hebben hun eerste afspraak aan het stuur van een ŠKODA FABIA R5 niet gemist! Dankzij de goede omkadering van Freddy Loix en het Pevatec-team wisten de jonge wolven de hele TAC rally lang progressie te boeken. Beter nog, ze zijn er uiteindelijk zelfs in geslaagd om in deze derde manche van het Belgische rallykampioenschap beslag te leggen op een podiumplaats!

“Dit podium is echt de kers op de taart”, glimlachte de 22-jarige Bedoret aan de finish. “Nochtans had niemand ons onder druk gezet om dit resultaat te behalen! Ons doel was om te leren, kilometers af te malen en beetje bij beetje dichter te komen bij de toppers. Na een eerste voorzichtige lus wisten we tijdens de tweede al wat vooruitgang te boeken en stonden we op een derde plaats. Nadien maakte ik echter een foutje, en raakte een steen aan de binnenkant van een bocht. De voortrein van mijn auto stond wat open en ik verloor een dikke halve minuut. Melissa Debackere kon ons zo passeren, maar – na akkoord van Freddy – heb ik tijdens de twee laatste proeven het tempo wat verhoogd. Ik reed tegen 90 procent, want ik wou niet alles riskeren. Het wierp zijn vruchten af en dat geeft mijn eerste podium in het BK rally nog wat extra uitstraling.”

Hoewel het resultaat ver boven de verwachtingen bleek, is Sébastien er niet de man naar om daarover op te scheppen. “De hele dag lang kon ik gebruik maken van de goede raad van Freddy, mijn ingenieur en het Pevatec-team”, benadrukt de rijder uit Donstiennes. “Dat was heel interessant! En dat laat me ook toe te beseffen dat ik nog heel wat werk op de plank heb om de tijden van referenties als Kris Princen of Vincent Verschueren te benaderen. Ik heb de limieten van mijn ŠKODA nog lang niet bereikt. We zullen dus blijven werken om die stap voor stap te kunnen benaderen!”

De man in het rechterzitje van de door ŠKODA België ondersteunde FABIA R5 had eveneens een brede glimlach op het gelaat. “Nooit hadden we gedacht hier op het podium te kunnen staan”, stelde Thomas Walbrecq. “Ons doel was enkel om ervaring op te doen, en we vertrokken dan ook heel rustig. Sébastien voelde zich echter heel goed aan het stuur en instinctief verhoogde hij het ritme. Na die klap tegen de steen bleef hij heel rustig… maar was wel vastbesloten om zijn fout recht te zetten. We hebben al enkele kleine verbeteringen in ons notasysteem aangebracht, en dat zullen we ook voor de Rallye de Wallonie nog doen. Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik er nu al heel erg naar uitkijk om ons leerproces op de rallywegen rond Namen verder te zetten!”

Tijdens de podiumceremonie op zaterdagavond was Freddy Loix niet weinig trots op zijn pupil. “Sébastien heeft exact gedaan wat we van hem gevraagd hebben”, stelde de viervoudige Belgische rallykampioen. “Tijdens de eerste lus moest hij zich rustig houden, kwestie van in het ritme te komen. Nadien mocht hij geleidelijk aan een tandje bijsteken. Aanvankelijk verloor hij twee seconden per kilometer, nadien werd dat verschil gereduceerd tot vijf à zes tienden, en aan het eind zelfs nog wat minder. Een goed teken! Er was dat incidentje met die steen, op een plek waar het parcours steeds dieper was uitgereden, maar dat is eerder een wedstrijdincident dan een grote fout. We zullen deze wedstrijd nu terdege analyseren, werken aan de te verbeteren puntjes en ons zo goed mogelijk voorbereiden op de Rallye de Wallonie.”

Bij ŠKODA België was men uiteraard heel tevreden over deze eerste samenwerking. “Onze felicitaties aan de ŠKODA-teams die de eerste vier plaatsen van deze rally wisten te veroveren!”, glimlachte Catherine Van Geel, PR-verantwoordelijke van het Tsjechische merk. “In het bijzonder aan onze vertegenwoordigers, Sébastien en Thomas. Ze hebben in hun eerste wedstrijd met de FABIA R5 een schitterende rally gereden! Meteen goed voor een uitstekend resultaat, en men voelt ook dat het klikt tussen de rijders en Freddy. Ze staan open voor zijn goede raad en willen echt bijleren. Een goed voorteken voor het vervolg van het seizoen!”

Dat vervolg komt er in de eerste plaats tijdens de Rallye de Wallonie, op 27, 28 en 29 april in de buurt van Namen.

Patrick Snijers en Luc Bouchat hebben in de 3e rit van de TAC Rally moeten opgeven nadat hun Porsche op een duiker botste. Het linker voorwiel van de Maes Porsche brak af. Snijers moest bijgevolg al snel de handdoek werpen.
 
“Eigenlijk crash ik weinig of nooit” zucht Patrick Snijers. “Dit is letterlijk un accident de parcours. Ik ben er kapot van. Mijn corijder was deze ochtend ziek en heeft tijdens de eerste klassementsrit bijna constant overgegeven. Ik moest rijden op het zicht en dat is natuurlijk niet ideaal. De tweede klassementsrit was iets beter maar tijdens de derde rit werd Luc opnieuw ziek. Ik kreeg geen nota’s door en probeerde het er zonder te redden. Plots was er dan die duiker. De impact was zwaar. Ik voel me nu wat stram. Ik ben zeer ontgoocheld. Ontgoocheld voor mijn partner Yves Maes die me dit seizoen de kans geeft om me te tonen. Ontgoocheld in mijn corijder en ontgoocheld in mezelf. Ik ben en blijf een winnaar. Opgeven is niets voor mij. Helaas gebeuren er soms dingen waar je niets aan kan doen.”
 
Eind deze maand staat de Maes Porsche aan de start in de rally van Wallonië.

Het JobFixers Rally Team heeft zijn intrede in het Belgisch kampioenschap niet gemist. De drie Ford Fiesta's R5 geprepareerd en bijgestaan door Team Floral stonden alle drie aan de finish van de 45steTAC Rally, de derde manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Maar elk van de drie met een eigen verhaal, want het was een bewogen weekend in en om het West-Vlaamse Tielt.

Achiel Boxoen: "Veel progressie gemaakt in de slotfase"

Voor Achiel Boxoen, genavigeerd door Kris D'alleine, was deze TAC Rally eerder een grote testsessie. Zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta. R5 Evo2 werd immers pas donderdagochtend geleverd bij Team Floral, zodat Achiel zonder veel testkilometers in de benen aan de start kwam. 
 "We hebben de shakedown niet kunnen rijden," vertelde Achiel na de eerste lus van vier klassementsproeven. "Ik heb natuurlijk al wat ervaring met een R5, maar elke auto heeft zijn eigen karakter. De Fiesta gedraagt zich helemaal anders dan de wagen die ik vorig jaar bestuurde. Ik ben de wagen nog aan het ontdekken."
Na de tweede lus was Achiel Boxoen opgeklommen naar de 9deplaats. "Onze chrono's zijn nog niet wat ze moeten zijn," vertelde Achiel. "Ik heb de indruk dat de afstellingen niet optimaal zijn. De wagen lijkt in de snelle waaiers te zweven en dat geeft niet veel vertrouwen."
In de slotfase kon Achiel Boxoen het tempo toch verhogen om af te sluiten met een knappe 3detijd algemeen. De Ford-rijder eindigde op de 7deplaats.
"We hebben drie ronden gezocht naar de juiste afstellingen en op de laatste twee proeven bleek de set-up te kloppen en waren mijn tijden een stuk beter. We waren hier om progressie te maken en om de auto te leren kennen. Dat is gelukt en die ervaring moet ik meenemen naar de volgende wedstrijd, de Rally van Wallonië," besloot Achiel Boxoen.

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Een fractie te snel..."

Wie enkel naar het resultaat kijkt, zal denken dat Pieter-Jan Michiel Cracco zich niet amuseerde in de TAC Rally. De 47steplaats weerspiegelt echter geenszins het humeur van de jonge JobFixers-piloot, die met een brede smile de finish haalde van zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5. 
"Op de derde proef deze ochtend heb ik me even laten verrassen. Ik dook een fractie te snel in een gladde rechtse. De wagen brak achteraan uit en we tikten de waterbak aan. Helaas precies met het achterwiel, waardoor de ophanging brak. Echt jammer, want als we die waterton met de deur raken, dan is er niets aan de hand. Samen met Jasper heb ik op de proef gewerkt aan de ophanging links achteraan. We verloren 21 minuten op de proef, maar opgeven was geen optie. Het was immers belangrijk om ervaring op te doen. Op de Poelberg verloor ik nog eens 6 minuten. Het resultaat was om zeep, maar dat was niet erg, want ik moet vooral kilometers maken om ervaring op te doen," vertelde Pieter-Jan Michiel.
De rest van de wedstrijd werd gebruikt om te testen. Cracco Jr amuseerde zich.
"Ik heb me geamuseerd en ik kon al eens een keer aan de handrem trekken, want het resultaat was niet meer belangrijk," lachte Pieter-Jan Michiel. "Ik heb eens een andere rijstijl geprobeerd en het was gewoon zalig! Ik heb niet naar de tijden gekeken, maar Jasper, mijn copiloot, is tevreden over onze progressie, met onder andere een vijfde en een derde tijd. Ik wil zeker mijn vader en onze sponsor nog bedanken voor deze kans."

Philip Cracco: "Genoten van elke proef!"
Samen met Jeannick Breyne, reed Philip Cracco een regelmatige wedstrijd. De patron van het JobFIXers Rally Team sloot de wedstrijd af op de 21steplaats.
 "Weet je, toen ik mijn zoon Pieter-Jan Michiel vertelde dat ik een rallywagen voor hem gekocht had, reageerde hij heel enthousiast. Op dat moment had ik nog geen R5 gekocht voor hem, maar zijn reactie overtuigde me om mijn plan te realiseren. Het resultaat is dat we vandaag aan de start stonden met drie Ford Fiesta's R5 in de kleuren van JobFIXers. Rally is een fantastische sport die me al enorm veel plezier heeft bezorgd," vertelde Philip Cracco voor de start van de wedstrijd. 
En de zakenman reed, luid aangemoedigd door het JobFIXers promoteam, de ganse dag met een brede smile rond. "Natuurlijk mis ik ritme en ervaring met deze Fiesta R5. Op de eerste proeven was het asfalt superglad en was het opletten. Maar daar lig ik niet wakker van. Ik heb gewoon enorm genoten van elke klassementsproef!," lachte Philip Cracco, die al uitkijkt naar de volgende afspraak in het JobFIXers Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië op 27, 28 en 29 april.

 

Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens viel er weinig plezier te beleven in de 45ste TAC Rally in Tielt. In de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship was de regerende Belgische kampioen met zijn Skoda Fabia R5 machteloos tegen de identieke machine van Kris Princen, de leider in het kampioenschap. De nieuwe evolutiemotor waar Princen gebruik van maakte bleek sterker dan verwacht.

Vincent Verschueren had het vooraf aangekondigd. Hij zou aanvallen in de openingsronde van de TAC Rally, want 's ochtends wordt de wedstrijd rondom Tielt vaak beslist. Deze keer was geen uitzondering op die regel, alleen besliste Kris Princen de wedstrijd meteen in zijn voordeel door 25" voorsprong te nemen op de GoDrive Skoda. 
"Kris rijdt hier voor de eerste keer met een nieuwe evolutiemotor en die is blijkbaar erg sterk. Men had ons verteld dat die motor slechts een paar pk's meer zou hebben, maar het verschil is enorm. We verliezen 25" op vier proeven. Ik heb misschien wel een vijftal seconden laten liggen, mede door een kapotte stabilisator, maar geen 25 tellen!" 

Na die eerste ronde was de wedstrijd in feite al beslist. Kris Princen controleerde verder zijn voorsprong, terwijl Vincent en Veronique alles uit de kast haalden om de tijden van de Limburger te evenaren. Zonder succes.

"We strijden normaal in alle wedstrijden op de seconde en telkens kan ik dan een aantal snelste tijden rijden, maar deze keer is het duidelijk dat zijn wagen meer vermogen heeft, want ik kom niet aan zijn chrono's. Mijn afstellingen zijn perfect, de banden zijn goed en ik laat als piloot niets liggen. Ik heb mijn tijden vergeleken met die van vorig jaar en we zijn overal merkelijk sneller. Ik was 7" sneller op de proef van Schuiferskapelle in vergelijking met vorig jaar. Dat is 0"5 per km sneller. Maar, Princen was nog een pak sneller. Het is duidelijk dat we een oplossing moeten vinden tegen de volgende wedstrijd, want op deze manier strijden we niet met gelijke wapens..."

Vincent Verschueren en Veronique Hostens konden de schade wel beperken met een tweede plaats, ruim 2 minuten voor de derde in de stand, Sébastien Bedoret. De volgende afspraak voor het GoDrive team is de Rally van Wallonië, eind deze maand in Namen.