Short Rally Monteberg: Davy Vanneste op het hoogste schavotje. Stefaan Stouf werd de winnaar bij de Historics en een nieuwe zege voor Stefaan T’Joens met de Mégane RS in Divisie 1-2.

Het zat de organisatoren van de Short Rally van de Monteberg mee in deze editie 2018. Een stralende zomerdag, een talrijk opgekomen publiek en een West-Vlaamse winnaar met Davy Vanneste maar die moest eerst afrekenen met het “probleem” Piet Van Hoof. De snelle Nederlander, in de mooie ex-Makinen Evo IV, stond vooraf dan wel getipt als een winnaar, maar het was toch even afwachten wat de ervaren Van Hoof vermocht tegen het moderne geweld van de R5 wagens of de Porsche GT3.
In de eerste plaats keken we dan naar Davy Vanneste. Hij zat wel aan het stuur van de Ford Fiesta R5 met Evo motor maar toch moest hij in de eerste lus zijn meerdere erkennen in Piet Van Hoof. De Nederlander trok onmiddellijk in de aanval en Vanneste moest achtervolgen. “Opgelet”, vertelde hij in de service, “het is een tijdje geleden dat ik nog achter het stuur zat. Ik moet mijn draai nog vinden maar ik ga in de tweede ronde het tempo wel verhogen.”  
Op de derde plaats, Piet’s neefje Sander Van Hoof, die met de Evo X naar eigen zeggen rustig was vertrokken. “De ALS (het zogenaamde bang-bang systeem) stond af”, liet hij weten en nonkel Piet, die was nog niet tevreden. “Het tempo moet nog naar omhoog. Ik was vijf seconden trager dan vorig jaar”, rekende hij uit. Ook in de tweede lus bleef het spannend. Davy Vanneste trok op jacht maar beet opnieuw zijn tanden stuk op een bloedsnelle Evo IV met Piet Van Hoof. Naast Van Hoof en Vanneste hadden we zeker regerend VAS-kampioen Steven Dolfen verwacht. Hij kwam immers met de Citroen DS3 R5 aan de start maar bij de tweede passage op Bussenboom draaide de Franse wagen op drie cilinders. “We moesten stoppen om schade aan de motor te voorkomen”, vertelde een teleurgestelde Dolfen. Een nieuwe lus begon en Davy Vanneste moest tot de 5de klassementsproef jagen op Piet Van Hoof. Dan maakte de snelle Nederlander een schuiver en verloor zes minuten in het avontuur.
De buit was binnen voor Vanneste die nu zijn voorsprong op Sander Van Hoof kon controleren. “Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik maakte 20 jaar geleden op de Monteberg mijn rallydebuut. Ik had nooit gedacht dat ik 20 jaar later hier zou winnen”, aldus een gelukkige winnaar. Sander Van Hoof schoof aan op de tweede plaats, dat stond al vast.
Daarachter was het spannender voor de derde podiumtrede. Frederic Delplace kon in de laatste proef nog voorbij de Evo X van Bécaert en werd in zijn thuisrally schitterend derde met zijn Porsche 997 GT3. “Wat een ongelofelijke machine, deze Porsche,” genoot Delplace nog na. “Het ging vandaag ontzettend hard. Ik krijg de wagen steeds beter onder de knie. Ik hoop dat er in Ieper veel Porsches aan de start komen, want ik ben er klaar voor!” Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth) werd de winnaar bij de Historics en ging op de slotproef nog voorbij Steve Bécaert naar de 4de plaats. Hij strandde op amper 3”40 van het podium. “Ik had nog een aanval in kunnen zetten op de derde plaats, maar ik heb in de eerste ronden telkens een beetje tijd verloren op de rondkoers van de Monteberg achter tragere deelnemers.” Een probleem dat ook Bécaert al aanhaalde, want hij werd in de eerste ronde gehinderd door een Porsche. “Misschien zat er zelfs een tweede plaats in, maar ik ben natuurlijk al uiterst tevreden met deze vierde plaats,” vervolgde Stouf.
 De Short Rally van de Monteberg was dan wel de tweede manche van het VAS regionale kampioenschap, maar niemand lag nu al wakker van de jacht op de titel. Slechts weinigen lieten al in hun kaarten kijken. Stefaan T’Joens joeg de Mégane RS naar een nieuwe zege in de Divisie 1-2. Hij speelt in principe de titel in die categorie. En ook Denis Degroote maakte al bekend de VAS kaart te willen trekken, maar dan wel in de Divisie 3 met de Mitsubishi Lancer Evo X. Hij eindigde op een 10de plaats nadat hij tijd verloor toen hij geblokkeerd zat achter Brecht Hoorne, die in de problemen zat met de handrem. Rondkoersen en rally… het zal wellicht nooit echt goed komen.
Het vervolg van het kampioenschap volgt nu al snel, op 27 mei, met de ORC Canal Rally in Wielsbeke.