Zoals de traditie het wil begint vrijdagavond de rally van Wallonië met een dubbele superspecial uitgetekend op de Citadel van Namen. De organisatoren zijn erin geslaagd om een sterk deelnemersveld bij elkaar te brengen met 16 R5’s. Daarnaast staan er nog eens zeven GT’s start waaronder Patrick Snijers met de Maes Porsche 997 GT3.
De rally van Wallonië is toe aan zijn 35e editie. De allereerste rally van Wallonië werd gereden in 1984. Patrick Snijers was toen de beste. Eén jaar later deed hij dat nog eens over. In het totaal won Snijers 4 keer de rally van Wallonië. Alle zeges dateren van de jaren tachtig en negentig. Daarnaast eindigde Patrick Snijers nog drie keer op de tweede plaats.
“Ik heb wel iets met deze wedstrijd” zegt Patrick Snijers. “Het is een zeer snelle maar tegelijk ook zeer moeilijke wedstrijd. Verraderlijk bij momenten omwille van de snelle opvolging van situaties en de steeds veranderende ondergrond. Het is ook een wedstrijd op maat van de Porsche. Je kan er écht glijden en volop scheuren. In 1984 won ik hier met de Porsche. In 2005 eindigde ik tweede met de Porsche. De autosport is geëvolueerd maar het is veel betekenend dat de Porsche toch wel op één of andere manier een certitude is in Wallonië.”
Patrick Snijers kende een bewogen start van zijn kampioenschap met tot dusver meer laagtes dan hoogtes. “In Spa reden we een slimme wedstrijd en werd ik bijgestaan door Davy Thierie. Vanaf deze wedstrijd vormt hij voor de rest van het seizoen team met mij. Met 16 R5 wagens en 7 GT’s kunnen we spreken van een bijzonder sterk bezette wedstrijd. Vanaf de eerste meter zal ‘de pees’ erop gelegd worden. Het is zaak om rustig te blijven en tegelijk proberen mee te zijn met de snelste GT’s. In elke wedstrijd ga ik van start om de GT klasse te winnen en probeer ik daar een plaats in de top 5 aan te koppelen. Dat laatste zal hier iets moeilijker zijn. Als we in de top 10 zouden eindigen kunnen we spreken van een succes. Fysiek ben ik min of meer hersteld van de crash in Tielt. De impact was toch niet te onderschatten. De voorbije dagen en weken ben ik vaak op bezoek geweest bij mijn osteopaat. Dankzij hem sta ik morgen aan de start.”
 
Op vrijdagavond worden er twee superspecials gereden. Zaterdag krijgen de deelnemers twaalf klassementsritten voor de wielen geschoven. Op zondag komen er daar nog eens acht bij. Goed voor in het totaal 221 competitieve kilometers. De rally eindigt zondagnamiddag omstreeks 16.00 u.