OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De editie 2019 van Legend Boucles @ Bastogne vindt plaats tijdens het eerste weekend van februari, maar we gaan ondertussen al heel wat schrijven en zeggen over dit buitengewone evenement. De eerste persconferentie volgt al in de herfst en dan worden de grote nieuwigheden voorgesteld, maar de eerste afspraak volgt al op het Circuit van Spa-Francorchamps tijdens het Racing Festival, op zondag 30 september!

“Het is echter geen première, want we hebben al met de wagens van de Legend Boucles @ Bastogne op circuit gereden, in een soortgelijke demo, twee jaar geleden”, aldus Pierre Delettre, Afgevaardigd bestuurder van de Royal Automobile Club de Spa, organisator van de beide evenementen ...

Na het grandioze rallyfestijn van de Renties Ypres Rally en de verzengende hittegolf in de maand juli, maken de leden van vzw Superstage zich op voor hun volgende evenement, de Aarova Rallysprint. Op 9 september staat de vierde editie van de rallysprint in Oudenaarde op het programma. Snel inschrijven is de boodschap, want de inschrijvingen zijn reeds geopend. 
We zijn al toe aan de vierde editie van de enige rallysprint in Oost-Vlaanderen. De voorbije drie seizoenen bouwde de Aarova Rallysprint een stevige reputatie op. Het palmares spreekt voor zich, met drie toppers als winnaars: Chris Van Woensel, Vincent Verschueren en... Kevin Abbring (al vermelden de statistieken meestal Pieter Tsjoen, die zich als rijder had aangemeld) ...

Erg overtuigend debuut op onverhard van Grégoire Munster en een verpletterende dominantie van Bernard Munster in Historic!
 
Meteen na de Rallye Lëtzebuerg, waar hij een schitterend debuut maakte aan het stuur van een Skoda Fabia R5 uit de ateliers van het familiale team BMA uit Thimister-Clermont, reisde Grégoire Munster vorig weekend naar Frankrijk om deel te nemen aan de Rallye Terre de Langres. Samen met Louis Louka verscheen Grégoire aan de start met de Opel Adam R2 waarmee hij in het Belgisch kampioenschap rijdt. Het zou zijn allereerste rally volledig op onverhard worden! ...

Op 1 augustus, binnen exact 15 dagen dus, verlopen de aangeboden hotelpackages. Na 1 augustus blijft inschrijven uiteraard nog mogelijk maar kunt u niet meer genieten van de door de organisatie voorziene hotelarrangementen. De aangeboden hotels bevinden zich in het historisch hart van Ieper op wandelafstand van het wagenpark dat gedurende 3 dagen opgesteld zal zijn op het in kasseien aangelegde Sint-Maartensplein in de schaduw van de Lakenhallen. Daarenboven voorzien de organisatoren voor de deelnemers met hotelpackage een gezamenlijk diner op zaterdagavond. Zorgeloos genieten dus van uw Ypres Rally® regularity deelname.Ypres Rally® regularity, georganiseerd door SuperStage vzw met de sportieve ondersteuning van Bjorn & Jens Vanoverschelde, is een regelmatigheidsrally die teruggaat naar de roots & de roemrijke geschiedenis van de Ieperse rally ...

Vorig jaar werden Hermen Kobus en Erik de Wild nog derde in de GTC Rally, hoewel ze op de proeven duidelijk het snelste waren. Pech hield hen toen van de overwinning. Deze keer hebben ze hun revanche te pakken. Hermen Kobus en Erik de Wild domineerden de GTC Rally, die ze met bijna drie minuten voorsprong wonnen. Een verlenging van de titel is in zicht. Na drie klassementsproeven was het nog razend spannend in de GTC Rally, die dit jaar van start ging op Breda International Airport. De afstellingen van de Skoda Fabia R5 waren niet helemaal optimaal, maar toch had Hermen de leiding genomen, al stonden Bob de Jong en Hans Weijs Jr nog binnen de 3 seconden. Maar, op de vierde proef, de tweede passage op de rondkoers op het vliegveld, moesten zowel Bob de Jong als Hans Weijs opgeven met mechanische pech na een zware klap door een diepe kuil. Hermen was meteen verlost van zijn twee belangrijkste rivalen ...

Na de mooie 7de plaats in de Renties Ypres Rally, staan Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend aan de start van de GTC Rally. De Kampioen van Nederland wil met zijn Skoda Fabia R5 de wedstrijd in Zuid-West Brabant op zijn naam schrijven. Het kan hem definitief op weg zetten naar een tweede Nederlandse titel op rij. Hermen Kobus komt op Breda International Airport met revanchegevoelens aan de start. Vorig jaar was de Skoda-rijder op weg naar de overwinning, maar de mechaniek besliste er anders over.
"Ik ben er zeker van dat ik vorig jaar de GTC Rally had gewonnen zonder die mechanische pech. We reden de meeste snelste tijden en zondag waren we bijna een halve minuut sneller dan winnaar Bob de Jong, maar door een probleem met de turbo verloren we vrijdagavond meer dan twee minuten. Dat kostte ons de overwinning. Vorig jaar waren we sneller dan Bob de Jong en Jasper Van den Heuvel. Als de mechaniek ons niet in de steek laat, gaan we vol voor de overwinning." ...

Van 3 tot 5 augustus neemt Joachim Wagemans deel aan de 4de manche van de Tour European Rally, de fameuze Rali Vinho da Madeira. Voor de jonge rallyrijder uit Kapellen gaat een droom in vervulling, want Joachim Wagemans komt dankzij steun van enkele lokale partners aan de start met een Peugeot 208 T16. Een topwagen van het team van Alex Camacho, de winnaar van vorig jaar in Madeira.
De trip naar het bloemeneiland was vorig jaar het hoogtepunt van het seizoen voor Joachim Wagemans en zijn team. Samen met zijn vader Marc, maakten ze voor de eerste keer de verplaatsing met de zelf ingerichte servicetruck. Een road trip van drie weken, met halfweg een schitterende rally op het Portugese eiland in de Atlantische Oceaan. En, in die wedstrijd maakte Joachim bij zijn debuut indruk op de plaatselijke volgers  ...

Goed twee weken nadat de Rally van Staden de tweede seizoenshelft van het VAS Rallykampioenschap op gang getrapt heeft, is het in het weekend van 25 en 26 augustus de beurt aan Nationale Renstal R.T. Titanic om tijdens de Short Rally Kasterlee de regionale rallywereld te verwelkomen. De enige overgebleven rallywedstrijd uit de provincie Antwerpen is inmiddels aan haar veertiende uitgave toe. Het parcours blijft ongewijzigd in vergelijking met de editie 2017. Op het programma staan vier rondes van elk twee klassementsproeven met een totaal van 67 wedstrijdkilometers. Met KP Reties Heike en KP De Hese krijgen de deelnemers twee leuke showproeven voorgeschoteld bestaande uit de ondertussen gekende typisch Kempische plattelandswegen. Het parcours is voor 100% verhard.

Tijdens de editie 2017 werden het parcours, wedstrijdcentrum en servicezone uit elkaar getrokken wat toch ten koste ging van de charme en gezelligheid die voorheen kenmerkend was voor deze compacte wedstrijd. Daarom besliste het bestuur om opnieuw een tent te plaatsen dewelke zal fungeren als wedstrijdcentrum en dit vlakbij het parcours gelegen. De servicezone zal worden ingericht in de velden daaromheen. Dit alles is gelegen aan Straaleind te Kasterlee ...

Mooi zomerweer, een blakerend hete zon, een startlijst met 102 deelnemers en een hoop winnaars die voor het eerst met de zegebloemen naar huis mochten. Kortom, weinig reden tot klagen ! “Tja, dan vergeten we best even de ochtend”, grinnikt TBR-voorzitter Hans Degryse. Het is inderdaad of de TBR behekst is want we moeten al een tijdje teruggaan om een editie zonder een of ander probleem te zien.En nochtans had de organisatie meer dan zijn best gedaan met het verleggen van start en finish voorbij enkele notoire “probleempunten”.
 
En toch was er in de eerste ronde een deelnemer die nu weer een andere paal raakte, waardoor er werd begonnen met ...

Het Roeselaarse TBR is opnieuw klaar voor zijn rallysprint in de deelgemeente Oekene. Op zondag 8 juli, op een parcours met weinig wijzigingen en een stramien dat inmiddels ook al meer dan gekend is, maken we ons op voor een onvervalste regionale wedstrijd.
 
“Er zijn wat kleine wijzigingen”, steekt voorzitter Hans Degryse van wal. “Omdat er verleden jaar iets te dikwijls tegen een enkele paal werd gereden, tot ongenoegen van de omwonenden, beslisten we om dit jaar het probleem uit te schakelen. De start wordt een paar honderd meter verlegd. Idem dito voor een muurtje aan het einde van de proef, waar de finish werd ingekort. In totaal is de klassementsproef 1,3 kilometer korter geworden, waardoor we nu een ronde van 13,15 kilometer hebben...

De 54ste editie van de Renties Ypres Rally kreeg met Thierry Neuville zijn gedroomde winnaar. De leider in het Wereldkampioenschap Rally lokte niet alleen een massa fans naar de regio van Ieper, maar hij domineerde met zijn Hyundai i20 R5 in de kleuren van de "Rode Neuzen Dag" twee dagen lang de wedstrijd. Met 15 snelste tijden op 23 proeven  was zijn overwinning onbetwistbaar. Vincent Verschueren en Kris Princen, de twee protagonisten van het Belgisch rallykampioenschap, namen de twee overige podiumplaatsen voor hun rekening.

Na een fantastische snelste tijd op de Qualifying Stage donderdagavond, verloor de wedstrijd vrijdagavond meteen twee grote kanonnen die vooraf aangekondigd werden als serieuze concurrenten voor de Hyundai-rijder. Bryan Bouffier, liet zich vrijdagavond meteen verrassen. De Fransman blesseerde zich aan de rug. Daarna was het Kevin Abbring, de winnaar van vorig jaar, die de ophanging van zijn Citroën C3 R5 kapot reed. Toch had de leider in het Wereldkampioenschap nog geen gewonnen spel, want de leider in het Belgisch kampioenschap, Vincent Verschueren, stond na 9 klassementsproeven heel dicht in de buurt op amper 14"1, terwijl Kris Princen op 17"1 stond na de eerste avond.

Zaterdag nam Thierry Neuville wel afstand van zijn landgenoten. De 30-jarige Hyundai-piloot stuurde zijn i20 R5 naar zijn eerste zege in Ieper, waar hij vorig jaar nog van de baan ging. Voor de eerste keer scheef de leider in het Wereldkampioenschap de Renties Ypres Rally op zijn naam.
"Het was zeker geen makkelijke overwinning. Ik was vrijdagavond echt niet op mijn gemak in de auto. Het lijkt makkelijk om de stap terug te zetten van een World Rally Car naar een R5 met 100 pk minder, maar dat is het niet. Ik ben de WRC gewend, maar ik moet gewoon rekening houden met het feit dat de grenzen van de R5 elders liggen. Zaterdag had ik meer vertrouwen in het gedrag van de wagen en kon ik afstand nemen," vertelde Thierry Neuville.

Vincent Verschueren moest hard pushen om de tweede plaats te scoren. Uiteindelijk werd hij tweede met 9"6 voorsprong op zijn titelrivaal Kris Princen. "De tweede plaats was het maximaal haalbare. Tweede worden is geen schande achter de toekomstige wereldkampioen," vertelde Vincent. "We begonnen met een iets te harde set-up, waardoor we in de eerste ronde een beetje tijd verloren. De titelstrijd zal spannend blijven tot de laatste meter. We pushen elkaar tot een hoog niveau in het Belgisch kampioenschap."

Kris Princen, vierde op de Qualifying Stage, knokte zaterdag terug, maar de Skoda-rijder eindigde op 9"6 van zijn titelconcurrent. "We reden zaterdag even op een steen die midden op de weg lag en daarna dacht ik even dat we een probleem hadden. In de slotronde heb ik nog alles op alles gezet, maar in Watou ging ik een fractie te laat in de remmen en schoven we in een veld. Dat was de definitieve beslissing. Het wordt nog een mooi seizoen in het Belgisch kampioenschap."

Cédric Cherain eindigde op de vierde plaats na een verstandige wedstrijd. Cherain koos ervoor om als eerste de weg te openen vrijdagavond. Hij geraakte al snel in de top 10 en uiteindelijk kon hij vanaf de 6de proef zelfs een plaats in de Top 5 veroveren. Achter hem realiseerde Sébastien Bedoret een opmerkelijk knappe wedstrijd met de officiële Skoda Fabia R5. Met een vijfde plaats vervulde hij uitstekend de opdracht van zijn coach Freddy Loix. Adrian Fernémont leek ook op weg naar de Top 5, maar op de laatste twee proeven verloor hij kostbare tijd. Voor Fernémont geldt eveneens dat hij een sterke wedstrijd reed, bij zijn debuut met een topwagen in Ieper.

Na een moeizame start, werd Hermen Kobus nog 7de, voor Matt Edwards, die zelf amper kon geloven dat hij zijn tweede opeenvolgende overwinning behaalde in het Prestone MSA British Rally Championship. Hij profiteerde op de allerlaatste klassementsproef van een lekke band voor Keith Cronin, die een stuurfoutje maakte. Ook McCormack, op KP 20 van de baan. 

Bij de andere belangrijke opgevers, vermelden we Ole-Christian Veiby, die van de baan ging, net als Guillaume de Mevius, Davy Vanneste en Kevin Demaerschalk, die erg sterk debuteerde met de Citroën C3 R5, tot hij de achterwielophanging brak. 

Bij de Porsches in RGT-N domineerde Patrick Snijers de wedstrijd, maar in de slotfase ging het nog mis. Door een probleem met de koppeling in de laatste kilometers ging de overwinning nog naar Claudie Tanghe met de Porsche in de kleuren van Renties. Chris Van Woensel werd derde op 3"4 van Patrick Snijers in de BMA Porsche. Door een lekke band werd Gunther Monnens 4de. 

In RC4 werd de toon gezet door de Britten. James Williams won de R2-strijd met zijn Vauxhall Adam, ondanks een schuiver op KP 11 waar hij 25" verspeelde. Gilles Pyck leek op weg naar de overwinning bij de Belgische Juniors, tot de waterpomp het liet afweten. Uiteindelijk ging de overwinning naar Grégoire Munster met zijn Opel Adam R2. 

Het ging vrijdagavond al heel hard in Nieuwkerke, waar de deelnemers als opwarmertje een proef van 5,37 km voorgeschoteld kregen. Hoewel Thierry Neuville zich niet goed voelde, nadat hij de avond voordien iets verkeerd gegeten had, was de leider in het Wereldkampioenschap de snelste met zijn Hyundai i20 R5. Neuville was een seconde sneller dan de Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren en meer dan 1"2 sneller dan de Citroën C3 R5 van Kevin Abbring.

Drie verschillende merken vormden het winnende trio, maar daarachter volgde een reeks Skoda's, met nog eens 5 Tsjechische modellen in de Top 10. En dan volgden nog eens 4 Fabia's R5 tussen de 11de en de 15de plaats.

Bryan Bouffier (Skoda) is niet goed begonnen. De Fransman ging van de baan en klokte slechts een 17de tijd, voor Guillaume de Mevius (Peugeot 208 T16) en Davy Vanneste (raad eens met welke auto!).

Het volgende hoofdstuk: de keuze van de startposities voor de snelste 15 deelnemers op de Qualifying Stage, om 12h30 op het podium, gevolgd door de signeersessie.

Qualifying Stage

  1. Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 R5 #5) : 2’56"459 ; 2. Verschueren-Hostens (Skoda Fabia R5 #46) : +1"008 ; 3. Abbring-Tsjoen (Citroën C3 R5 #2) : +1"233 ;  4. Princen-Eelbode (Skoda Fabia R5 #6) : +1"334 ;  5. Veiby-Skjaermoen (Skoda Fabia R5 #4) : +1"803 ;  6. Yales-Edmondson (Skoda Fabia R5 #11) : 1"985 ;  7. Cherain-Cuvelier (Skoda Fabia R5 #14) : 2"448 ;  8. Demaerschalk-Vanneste (Citroën C3 R5 #10) : 2"679 ;  9. Moffett-Atkinson (Ford Fiesta R5 #16) : 3"368 ;  10. Kobus-De Wild (Skoda Fabia R5 #8) : 4"026 ;  …

Na hun overwinning in de 54ste ELE Rally, komen Hermen Kobus en Erik de Wild vrijdag vol vertrouwen aan de start van de Renties Ypres Rally, de 6de wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap en de derde wedstrijd van de FIA Benelux European Rally Trophy. Daarin verdedigt de Nederlandse en Benelux kampioen zijn leidersplaats. Na de overtuigende overwinning in de ELE Rally trekt Hermen Kobus met vertrouwen naar Ieper. 

"De ELE Rally was in feite onze testsessie voor Ieper," vertelt Hermen. "Omdat er in Ieper veel gesneden wordt in de bochten, moet je daar de auto wat hoger afstellen, waardoor hij iets minder stabiel is. Precies om al te wennen aan dat gevoel, hebben we in de ELE Rally met een hogere afstelling gereden dan nodig was. Vorig jaar hadden we vrijdagavond geen goede afstelling, waardoor we tijd verloren. Deze keer heb ik alle vertrouwen in de afstellingen."

De Skoda Fabia R5 kreeg na de ELE Rally wel een andere motor ingebouwd. "We zullen in Ieper natuurlijk rijden met de evolutiemotor. Ik weet niet of ik het verschil zal voelen, maar hij moet een paar pk's meer hebben. Verder rijden we natuurlijk op onze vertrouwde Kumho-banden."

Hoewel Hermen goed in het ritme zit, zal hij toch een aanpassingsperiode nodig hebben. "De klassementsproeven in Ieper zijn heel smal en de snelheid ligt enorm hoog. Door de smalle baantjes, wordt het gevoel an snelheid nog versterkt, zodat ik toch altijd een paar proeven nodig heb om te acclimatiseren. Ik moet altijd even wennen."

Dit weekend nemen Hermen en Erik het op tegen de Belgische, de Britse, de Franse en de... wereldtop, want ook Thierry Neuville, de leider in het Wereldkampioenschap, is van de partij. "Het startveld is ongelofelijk sterk. Het niveau ligt zelfs hoger dan in WRC2. Maar, elk jaar zijn er wel een paar toppers die zich laten verrassen, omdat het vooraan zo verschrikkelijk hard gaat. Wij starten natuurlijk ook met ambitie. Vorig jaar werden we 5de en ik ben al twee keer 4de geweest in Ieper. Laten we zeggen dat we in de Top 10 willen finishen en, als alles goed loopt, dan zit een Top 5 er misschien ook in..."

De Renties Ypres Rally gaat vrijdagavond kort na 16h van start. In totaal zullen 23 klassementsproeven verreden worden over een totale afstand van 277 km tegen de chrono. De wedstrijd eindigt zaterdagavond. 

Donderdagochtend onthulde Skoda België de nieuwe decoratie van de Skoda Fabia R5 van Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq. Het nieuwe kleedje, getekend Vanuf, valt al op donderdagavond tijdens de Qualifying Stage van de Ypres Rally te bewonderen.

Deze nieuwe decoratie staat ook voor een nieuwe etappe in de carrière van het jonge duo. Sébastien Bedoret, sinds afgelopen lente officieel rijder voor Skoda België, wist al snel te bewijzen dat de Belgische invoerder van het Tsjechische merk het bij het rechte eind had toen ze het vertrouwen in hem stelden. De 22-jarige rijder wist in drie nationale rally’s twee podiumplaatsen te veroveren, maar werkt vooral in alle bescheidenheid een methodisch leerproces af. Hij leert echter snel! En hoewel het Belgische rallykampioenschap de absolutie prioriteit behoudt, rijpte de idee om Sébastien en Thomas van de top van de rallysport te laten proeven.   

“Samen met de entourage en de partners van Sébastien en Thomas hebben we besloten om hen aan een manche van het wereldkampioenschap te laten deelnemen”, stelt een verheugde Catherine Van Geel, PR van het Tsjechische merk. “Het wordt een grote première voor hen, met als enig doel nieuwe ervaringen op te doen. De Deutschland Rally is daarvoor ideaal geschikt! Het rallycentrum in Bostalsee ligt niet zo heel ver van de Belgisch-Duitse grens en er zijn altijd heel wat Belgische supporters aanwezig.”   

Hoewel hij al helemaal gefocust is op de Ypres Rally, ontving Sébastien Bedoret het nieuws met een brede glimlach. “Voor Thomas en mezelf is dit een droom die werkelijkheid wordt”, stelt de rijder uit Donstiennes. 

“Dank aan Skoda België en al onze partners om dit mogelijk te maken! Aan de start komen van een wedstrijd van het wereldkampioenschap, dat is een enorme buitenkans. Bovendien kunnen we dit project ook afwerken met het Pevatec-team, en aan het stuur van onze Skoda Fabia R5, de referentie in zijn categorie. Door te wedijveren met de beste rijders ter wereld krijgen we de gelegenheid ons te meten met de toppers die er in slagen om een R5 maximaal te benutten. Het wordt alvast heel leerrijk!”   Ook coach Freddy Loix kijkt er al naar uit. “Dit is eens te meer het bewijs dat Skoda België alles in het werk stelt om jonge rijders te steunen en ze te laten evolueren”, benadrukt de voormalige WRC-rijder. “Voor de Belgen is de Deutschland Rally een halve thuiswedstrijd, en ik ben er zeker van dat Sébastien er zich snel op zijn gemak zal voelen. Hij zal er ook helemaal volgens de op voorhand vastgelegde nota’s moeten rijden, want deze rally is helemaal nieuw voor hem. Goed, het is een enorme uitdaging, maar ik weet dat Seb en Thomas in staat zijn dit tot een goed einde te brengen.”

De 6de manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship wordt een knaller van formaat. De Renties Ypres Rally pakt immers uit met een fabelachtige affiche, aangevoerd door de huidige leider in het Wereldkampioenschap Rally, vice-wereldkampioen Thierry Neuville. Met de Hyundai i20 R5 van het Italiaanse team BRC, deze keer in de kleuren van de Rode Neuzen Dag, is Neuville natuurlijk topfavoriet. Maar, hij is ook de ideale referentie voor de Belgische titelkandidaten, Vincent Verschueren en Kris Princen.

"Nee, dit is geen ontspanning voor mij. Ik wil hier winnen," vertelde Thierry Neuville dinsdagavond. "Het is fantastisch om voor zoveel Belgische fans te rijden. De sfeer is geweldig, maar ik onderschat deze wedstrijd zeker niet."

"Voor ons is het een eer om tegen Thierry Neuville te kunnen rijden. Ik denk dat hij mentaal momenteel beresterk is, dus ik verwacht hem vooraan. Ik ga ook maximaal aanvallen, want ik wil op het podium finishen," vertelde Vincent Verschueren, de leider in het BRC.

Voor het Belgisch kampioenschap scoren de buitenlanders geen punten, dus Bryan Bouffier, Keith Cronin, Hermen Kobus en zelfs Kevin Abbring met de fonkelnieuwe Citroën C3 R5 vormen geen bedreiging voor de puntenoogst. 

Cédric Cherain, die met een Fabia R5 van het Italiaanse Métior start, wil dicht bij het podium finishen om zijn seizoen weer glans te geven, na een mislukte start. In de Rally van Wallonië toonde Cherain dat er met hem altijd rekening gehouden moet worden. Dat geldt ook voor Adrian Fernémont, die ongelukkig moest opgeven in de Sezoensrally. 

Sébastien Bedoret wil bevestigen met de officiële Skoda na twee knappe podiumplaatsen, terwijl Davy Vanneste ook wil bevestigen dat hij niet toevallig de RS van de Monteberg won. Maar, het is vooral uitkijken naar de comeback van Kevin Demaerschalk met de nieuwe Citroën C3 R5, een wagen die de rest van het BRC zal afwerken. En wat mogen we verwachten van Guillaume de Mevius, die met Martijn Wydaeghe een nieuwe copiloot heeft in de Peugeot 208 T16. 

Verder staan de Jobfixers Ford Fiesta's R5 van Philip en Pieter-Jan Michiel Cracco aan de start, naast de wagen van Achiel Boxoen. Bij BMA zetten ze een tweede Skoda Fabia R5 in voor Didier Duquesne, Robin Maes is terug met de Fabia R5 van SXM, Bruno Parmentier wil zich amuseren met zijn Fiesta R5 en Steven Dolfen wil zijn vertrouwen herstellen met de DS 3 R5 na een ongelukkig seizoensbegin. 

Steve Matterne start deze keer niet met een R5, maar met een Mitsubishi Lancer EvoX. De Limburger wil zich meten met de lokale specialisten Bert Coene, Steve Bécaert en Filip Pyck. 

En dan zijn er natuurlijk de Porsches. Patrick Snijers wil in zijn 37ste deelname in Ieper de GT-klasse winnen, want daarmee zou hij in het kampioenschap een gouden zaak doen. Maar, de concurrentie is ontzettend sterk met kleppers als Tim Van Parijs, Chris Van Woensel, Gunther Monnens, Fredericq Delplace, Claudie Tanghe, Jochen Claerhout en Yves Bruneel. Snelle tijden, een magistrale sound en spektakel verzekerd.

Het is duidelijk dat er dit jaar weer erg veel kwaliteit aan de start staat in Ieper, want ook de Britten brengen een hele armada R5's aan de start van de 2de manche van het Brits rallykampioenschap. Afspraak vanaf vrijdagavond in Ieper voor de start van de 54ste Renties Ypres Rally.