Rally Staden 2018 : Verslag van de wedstrijd.

De algemene winnaars van de Rally van Staden voorspellen was deze editie nu niet bepaald moeilijk. Wel ingewikkeld werd het voor de VAS-puntendeling want daar kwamen nogal wat favorieten, willens of nillens, in de problemen… Het werd vooraf al mooi aangekondigd en uiteindelijk kon Vincent Verschueren er niet zo heel veel meer aan toevoegen. Uiteraard ook omdat de vooruitgang die hij boekte, nu ook niet meteen aan de neus van de concurrentie diende te worden gehangen.
“Als voorbereiding op de Omloop van Vlaanderen en om de kinderziektes er nog uit te krijgen”, zo klonk het. Verschueren bracht vanuit de werkplaats van GoDrive een compleet nieuwe Skoda Fabia R5 mee. Zo nieuw, dat er nog geen kleurenschema op was aangebracht en Verschueren met een maagdelijk witte “46” rondreed. De zaak was duidelijk ... Als er geen zich problemen aanmeldden, dan was de zege veilig voor Verschueren. Of het moest zijn dat Davy Vanneste roet in het eten kwam strooien. De Wervikaan bracht in laatste instantie zijn Skoda Fabia R5 aan de start en kon in wezen een bedreiging zijn voor Verschueren. Maar iets na de middag ging Vanneste in de fout en verloor een goede 20 seconden, hij viel terug naar de derde plaats. Meteen lag de weg naar de zege wijd open voor Verschueren, die met 55 seconden voorsprong over de finish kwam. Op de tweede plaats tikte zelfs nog Andy Lefevere aan. De Oostnieuwkerkenaar ging met de Evo X voorbij Vanneste en was daar meer dan tevreden mee.
Maar in een regionale rally moet de aandacht, ondanks het “nationale” geweld dat de Omloop kwam voorbereiden (o.a. ook Pieter Jan Michiel Cracco en de Jobfixers Fiesta R5 en Kurt Braeckevelt met de BMW 1M) toch ook gaan naar de titelpretendenten in het VAS-kampioenschap. Saai was het daar allesbehalve, al zullen de betrokkenen dat anders bekijken. Zo verloren we nog voor de rally begon Steve Becaert. De Poperingenaar kreeg zijn Evo X niet aan de praat door een motorstoring en haalde zelfs de start van de eerste proef niet. “Dit is de vierde keer dat ik deelneem in Staden en voorlopig heb ik een nul op vier”, aldus een beteuterde Becaert. “Over het kampioenschap kan ik wel een kruis maken.” In wiens voordeel kwam dit?
 
Co-piloot Frank Werner heeft in de VAS-tussenstand de beste papieren, maar hij stond niet aan de start in Staden. Eric Deprez dan maar? Maar de groene BMW raakte nog van de weg in de late namiddag en de opgave volgde. Meteen werd duidelijk dat er nog niets was beslist in Divisie 3. Dennis Degroote op de 8ste plaats met zijn Evo X maakt opnieuw wat terrein goed en voor de rest hoeft misschien zelfs nog niemand enig kruis te maken over zijn ambities. Dat was anders in Divisie 1-2, waar topfavoriet Stefaan T’Joens al snel naast de baan ging met de Renault Megane RS. Michael Lyneel nam over met de Clio maar hij viel uit met mechanische pech en dus ging de zege in de lichtere klasse net als in de TBR naar Damon Noyelle met de Subaru Impreza, voor Vanhoutte (eveneens Subaru) en de Saxo van Ramboer-Ameel. Die laatsten doen wellicht de beste zaak van de dag want zij schuiven nu naar voren in de tussenstand. “We hebben wel titelambities, vooral dan in de eigen klasse”, liet Ramboer weten.
 
Vermelden we dan nog de onbedreigde zege van Paul Lietaer met de Opel Manta 400. Hij hield 6’48” voorsprong over op Roeselarenaar Nick Toorrée en de Ford Sierra Cosworth, die naar de tweede plaats ging na het laattijdige uitvallen van Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400). Piet Declercq met de Porsche 911 werd derde en de eerste oldtimer, voor Bjorn Hamiaux, die de twee wielen nog eens verruilde voor de vier wielen en de blauwe Escort. Pechvogel van de dag was waarschijnlijk Koen Verhaeghe, die door een klapband op de Escort Mk1 een mooie 4de plaats moest inruilen voor een 12de eindpositie. Maar in zijn klasse H3 haalde hij nog de derde plaats en dat brengt aardig wat punten in het zakje voor de leider van de tussenstand in de Divisie 4 (Oldtimers).
 
Eind augustus is er de Rally van Kasterlee en dan moet er voor het eerst in vele maanden buiten de provincie West-Vlaanderen worden gereden. Wie nog iets wil betekenen in het VAS Regionale kampioenschap heeft er dan baat bij om daar aan de start te staan, want een resultaat buiten de eigen provincie is een vereiste op de titel!