Pieter-Jan Michiel Cracco: "Fantastische chronoritten!"
Na een opmerkelijke vijfde plaats in Spa, kende Pieter-Jan Michiel Cracco in Tielt pech toen hij met zijn Fiesta even tegen een waterton schoof. Cracco Jr verloor bijna een half uur en een goed resultaat was niet meer haalbaar, maar de wedstrijd werd gebruikt als test op ware grootte. Ook deze week werkte Pieter-Jan Michiel nog een testsessie af met zijn Ford Fiesta R5 Evo.
"In Tielt heb ik veel kilometers kunnen maken om de auto beter onder de knie te krijgen. Dat was belangrijker dan die breuk van de ophanging. Ook in Namen is onze doelstelling progressie maken en leren. Het is een driedaagse wedstrijd over 221 km, dus als we uitrijden hebben we een pak ervaring erbij," vertelt Pieter-Jan Michiel, die tijdens de testsessie vandaag een goede afstelling vond. "We hebben elk onze eigen afstelling bepaald, maar blijkbaar voelen we de auto bijna hetzelfde aan, want mijn afstellingen lijken sterk op die van Achiel. We hebben een goede set-up om met vertrouwen aan de start te komen."
Het parcours van de Rally van Wallonië bevalt Pieter-Jan Michiel wel. "Ik heb hier nog maar één keer gereden, dus ervaring heb ik niet veel. Ik herinner me enkele bochten in Malonne. Die snelle, natuurlijke proeven zijn een serieuze uitdaging."
Wat de doelstelling betreft, houden Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen vast aan hun vertrouwd recept: "Ik ga voorzichtig, met een marge onder de voet, van start. Als ik meteen mee ben met de kopgroep, dan wil dat zeggen dat ik over mijn limiet aan het rijden ben. Nee, ik moet realistisch van start gaan en stelselmatig zullen we dan het ritme verhogen om in het slot van de wedstrijd een aantal sterke tijden te rijden."
Met een derde chrono in de absolute slotfase van de wedstrijd, toonde Achiel Boxoen zijn potentieel bij zijn comeback in het JobFIXers Belgian Rally Championship. Voor zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5 Evo is Achiel beter voorbereid, want hij kon vandaag zijn Ford uitgebreid aan de tand voelen.
"In Tielt had ik in feite nooit een goed gevoel in de auto. Er klopte iets niet met de afstellingen. Achteraf, bij een nacontrole, is de oorzaak van mijn gevoel aan het licht gekomen. De sporing van een van de wielen stond niet juist, waardoor de wegligging logischerwijze verstoord was. We reden met een gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo, die pas donderdag voor de start werd geleverd en we konden maar heel even rijden met de auto op een privé-terrein. Onvoldoende om de wagen goed te leren kennen."
De oorzaak van het probleem met de wegligging werd gevonden en Achiel Boxoen kon een 60-tal kilometer testen. "De wagen voelde tijdens de test uitstekend aan. Niet te vergelijken met het gedrag van de auto in Tielt. We hebben een goede afstelling gevonden om met vertrouwen aan de start te komen. Vrijdagavond op de Citadel ga ik nog geen gekke dingen doen, want op die proef kan je meer verliezen dan winnen. Maar, ik mag ook niet te voorzichtig zijn, want de startorde voor de volgende etappe wordt bepaald op basis van het klassement van de showproef."
Achiel Boxoen zal dit weekend trouwens genavigeerd worden door Renaud Herman, die de nota's in het Nederlands zal lezen. "Het gaat vaak heel snel op de proeven van de Rally van Wallonië. Dan is het altijd beter om de nota's in je moedertaal te horen, want anders heb je een fractie van een seconde nodig om het te verwerken in je hoofd. Die tijd heb je hier niet. Ik ben er zeker van dat Renaud het prima zal doen. Hij werkt niet toevallig voor Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Renaud analyseert mee de onboards voor Thierry."
Veel ervaring heeft Achiel Boxoen niet op de proeven van de Rally van Wallonië, maar dat schrikt hem niet af. "Vorig jaar ging ik al heel vroeg van de baan met de Opel Adam R2. Toch kom ik na vandaag met vertrouwen aan de start. Na een verstandige start vrijdagavond, ga ik proberen om zaterdag het tempo te verhogen."
Philip Cracco: "Ik kijk enorm uit naar deze Rally van Wallonië"
Terwijl zijn twee jonge teamgenoten een testsessie afwerkten, was Philip Cracco als zakenman druk aan het werk voor JobFIXers en Rodania. De ambitie van Philip in deze Rally van Wallonië is van een andere orde.
"Een testsessie heeft weinig zin voor mij," vertelt Philip bescheiden. "Het zal weinig veranderen aan mijn resultaat. Pieter-Jan Michiel en Achiel starten met andere ambities. Ik zal de auto wel beter leren kennen tijdens de wedstrijd. Natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven, maar ik kom vooral om me te amuseren op deze schitterende klassementsproeven. Ik kijk enorm uit naar de start."
De Rally van Wallonië bracht Philip in het verleden niet veel geluk. 8 keer stond hij aan de start en slechts 2 keer haalde hij de finish. "Een foutje is snel gemaakt en met die hoge snelheden is de wedstrijd dan meestal afgelopen. Ik herinner me een klein foutje met een Peugeot 207 S2000, samen met Geert "de Buzze" Beauprez. Ik reed helemaal niet te snel, maar plots lagen we op het dak. We zijn toen de volgende dag op die bewuste plaats gaan kijken om te begrijpen wat er gebeurd kon zijn. Wellicht brak een achterwiel af. Met de Renault Clio ben ik ook eens over de kop gegaan aan hoge snelheid. De Wallonie vergeeft weinig, maar de laatste keer, in 2017, stond ik wel aan de finish met de Fiesta R5..."
Zoals elk jaar opent de Rally van Wallonië met een dubbele passage op de Citadel. "Kijk, ik ben toch altijd nerveus voor die proef, want je wil de wagen niet stuk rijden op de hoge boordstenen. Ik wil zaterdag ook nog genieten. Dan begint het echte rallyplezier pas!," aldus de zakenman die met JobFIXers naamsponsor is van het Belgian Rally Championship 2018.