OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nu de rally naar het eerste weekend van februari verschoven is, is het begin van het nieuwe jaar meteen een goed moment om een eerste blik op het startveld van de Legend Boucles te werpen, een editie die zich bijzonder goed aankondigt.

Op vier weken voor de start van het evenement, een evenement dat de rallyliefhebbers absoluut niet willen missen, en minder dan twee weken voor het sluiten van de inschrijvingen (19 januari), is de kaap van de 250 deelnemers overschreden.

“Door het systeem van de lussen in onze rally, moeten wij ons tot 300 wagens beperken”, legt de organisator Pierre Delettre uit. “Met de wagens van de organsiatie, de tijd die deelnemers hebben om te laat te komen en het klaaar stomen van de RT voor de volgende passage, is er minimaal 6 uur tussen de passages nodig.”

Het is nog niet te laat, maar wel hoog tijd om het inschrijvingsfiormulier op te sturen. Het succes van de Legend is er één dat jaar na jaar bevestigd wordt. De zondag op onverhard heeft daar nog eens een schepje bovenop gedaan en is een aantrekkingskracht voor rijders en toeschouwers.

Het is een schitterende manier voor de mensen om zich te amuseren en dat een hele dag lang”, vertelt Fred Bouvy die zeker weer van de partij zal zijn. “We kijken er nu al naar uit. We amuseren ons in de wagen en ook de ambiance langs het parcours is geweldig. De Legend, dat is drie dagen plezier.”

Met de lanncering van de nieuwe categorie Challenger aan 80 km/u en de comeback van de Demo, staan er in Bastogne op 3 februari maar liefst vier categorieën aan de start.

De kwantiteit is er al en de kwaliteit volgt nog”, glimlacht Pierre Delettre, die groot nieuws voor ons heeft. “We wachten nog op de offiicële inschrijving van enkele grote, Belgische namen, maar het gevecht voor de opvolging van

Thierry Neuville zal intens zijn. Ik denk dat de strijd om de zege heel open zal zijn.”

Ook in Demo zijn er al mooie wagens, met de Subaru Impreza WRC 97 (PWRC12) die mee de constructeurstitel aan het Japanse merk bezorgde, toen onder meer met de legendarische Colin McRae aan het stuur. Hij won dat jaar overigens vijfmaal. Het is een zeer mooie WRC waarmee de Engelse eigenaar Martyn Spurrell met plezier naar hier komt. Alvast een wagen die de fotografen graag zullen zien komen. Maar er zijn nog verassingen voor de persconferentie van 23 januari.

Pierre Delettre houdt er graag de spanning in en telt samen met u de dagen naar de schitterende rally af, hoogst waarschijnlijk de mooiste en grootste in ons land!

Het nieuwe jaar is pas ingezet en meteen kan de promotor van het Belgian Rally Championship goed nieuws aankondigen. Na een succesvolle eerste samenwerking in 2017 verlengt Blåkläder zijn partnership. Ook in 2018 zal het logo van de Zweedse fabrikant van werkkledij prominent te zien zijn op alle wagens die deelnemen aan het Belgisch rallykampioenschap. 

Het Belgian Rally Championship beleefde een topeditie in 2018. Elk van de 9 wedstrijden op de kalender kon rekenen op een sterk deelnemersveld en de titelstrijd bleef spannend tot de allerlaatste wedstrijd, de Condroz Rally. Het BRC was in binnen- en buitenland uitgebreid te volgen op televisie, terwijl ook de cijfers op de sociale media een boost kenden. 

Blåkläder verlengt zijn partnership met het Belgian Rally Championship. De rallysport past immers uitstekend bij de filosofie van de Zweedse fabrikant van werkkledij."Ons bedrijf heeft heel wat raakpunten met de rallysport," vertelt Mathew Vandorpe van Blåkläder. "In rally draait alles rond techniek, teamspirit en wordt er gereden op wegen die moeilijk zijn en niet voor de hand liggen. Bij Blåkläder gaan we altijd voor nieuwe technische oplossingen voor meer comfort, meer efficiëntie, meer functionaliteit van onze kleding voor de drager ervan. We kiezen ook niet altijd voor de makkelijkste weg, maar wel voor de oplossing die op lange termijn het beste resultaat oplevert. En onze mensen werken samen keihard om het beste product en de beste service te kunnen aanbieden aan onze dealers en onze klanten. We werken hard, maar we vergeten ook het stukje amusement niet. Al die eigenschappen vinden we ook terug in het Belgisch rallykampioenschap."

Ook voor rallyteams heeft Blåkläder de gepaste kledij. "Zeker en vast," vervolgt Mathew Vandorpe. "Kijk zeker eens op onze website, www.blaklader.com. Via de contactpagina kan je de dealer in je regio contacteren die vervolgens samen met jou de verschillende mogelijkheden bekijkt voor de meest geschikte kledij."

In weer en wind, zon of regen, met Blåkläder maken we ons op voor een schitterend Belgian Rally Championship 2018. Afspraak op 24 februari in Landen voor de start van het seizoen met de Rally van Haspengouw.

Op 23 en 24 februari wordt Landen weer de “place to be” voor alle autosportliefhebbers van België en omstreken…Terwijl iedereen geniet van de feestdagen, is Topspeed rally club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21e editie van de rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters….zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?

Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.

Wat het parcours betreft, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat.

Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160km klassementsproeven.Zoals steeds wordt er rond de klok van 8uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.

Naast het Belgian rallychampionship, samen met de Historics en Mcup deelnemers, zal er eveneens een manche van het criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt.Ook de Gitter regularity is weer van de partij, en deze zullen na de criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.

Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda….

De categorie Demo was niet zeker van zijn plek tijdens de editie 2018 van de Legend Boucles, maar uiteindelijk zullen ze er wel zijn.

De sterke vraag van meerdere deelnemers maakte dat wij overtuigd werden van de mogelijkheid om een startveld bijeen te krijgen en dus komt er een categorie Demo”, legt organisator Pierre Delettre uit. “We willen een mooi gevuld startveld bijeen krijgen en we aanvaarden wagens tot en met 1 januari 2001, of de WRC van de eerste generatie zoals de Impreza, Corolla, Lancer ou Escort, maar ook de N4, A7, A8 en Kit Car uit dezelfde periode. Dankzij een partner voor deze categorie, waar de look van weleer niet meer verplicht is, kunnen we het inschrijvingsgeld verlagen tot 400 euro per team.”

Dit alles is goed nieuws voor de liefhebbers van mooie wagens en voor de eigenaars die hun prachtige wagen op het mooiste parcours van het land willen showen.

Tuur Vanden Abeele heeft een opmerkelijk debuut gemaakt in de Renties Ford Fiesta R5. In de 25ste “6 uren van Kortrijk” stuurde hij zijn wagen naar een onverhoopte vijfde plaats. “En misschien zat er wel meer in”, aldus Vanden Abeele.

Na een test vorige vrijdag, maakte Vanden Abeele zaterdagavond zijn eerste wedstrijdkilometers met de Ford Fiesta R5. Op de gladde proef van Moeskroen, de openingsetappe van de 6 uren van Kortrijk, klokte de Kortrijkzaan meteen achtste tijd, voor onder meer Andy Lefevere, Thomas Vauterin en Melissa Debackere. “Ik voelde meteen dat het goed zat”, aldus Vanden Abeele.

Zaterdagochtend verging het hem nog beter. Na Aalbeke 1 rukte Vanden Abeele op naar het virtuele podium. Hij zou die positie vasthouden tot de middag. “De wegen lagen nog nat ’s ochtends. Vroeger verloor ik daar veel tijd mee, maar sinds ik enkele sessies op ijs reed in Lapland, heb ik van mijn zwakte een sterkte gemaakt”, aldus Vanden Abeele. “Ook Fabio Lazzerini van R-Tec had een groot aandeel in die goede tijden. Hij luisterde heel goed en kon de wagen wat meer op de achtertrein afstellen. Dat ligt me goed. Hij vertaalde perfect mijn gevoel op de wagen.”

Na de middag raakte Vanden Abeele verwikkeld in een stevige strijd om het podium met onder meer Davy Vanneste, Melissa Debackere, Thomas Vauterin, Steve Bécaert en Paul Lietaer. “Ik voel dat ik nog meer progressie kan maken in droge omstandigheden. Heel wat van onze concurrenten hadden op het droge meer vertrouwen, terwijl ik vaak te vroeg in de remmen ging.”

Uiteindelijk eindigde de Kortrijkzaan op 25 seconden van het podium op een vijfde plaats. “Lietaer besloot met een fenomenale besttijd op de slotproef. Jammer dat hij nog die vierde plaats afsnoepte”, aldus Vanden Abeele die zelfs heel eventjes droomde van het podium. “Als je op dik 20 seconden van het podium eindigt, begin je natuurlijk te rekenen. ’s Middags kozen we een verkeerde band en ik denk dat we daar zeker 20 seconden laten liggen. In de slotronde wilden we ook geen domme dingen meer doen en gewoon uitrijden, maar er zat dus misschien wel iets meer in. Maar het resultaat overtreft mijn stoutste dromen. We zijn ontzettend tevreden.”

“Deze wagen is me echt op het lijf geschreven, met heel veel koppel en veel gevoel op de achtertrein. We kenden niet één warm momentje. Ik hou een goed gevoel over aan deze “6 uren”. Het was alsof we semi-profs waren, in zo’n hyperprofessioneel team. Bovendien was er ook op menselijk vlak een klik”, aldus Vanden Abeele. “Het deed ook eens deugd om een probleemloze wedstrijd te rijden, na alle problemen met de Mitsubishi van de jongste jaren.”

Vanden Abeele dankt alle sponsors en partners die dit mogelijk maakten en ook zijn co-rijder Vincent Van Quickenborne die de nota’s vlekkeloos voorlas. “Het was een fantastische ervaring om te kunnen rijden tijdens de 25ste editie van de “6 uren van Kortrijk”, besluit hij.

In Manchester werd dit weekend op feestelijke wijze het einde gevierd van het British Rally Championship 2017. De Ypres Rally had dit seizoen voor de eerste keer en als allereerste buitenlandse wedstrijd ooit, de eer deel uit te maken van het Brits rallykampioenschap. En, de liefde was blijkbaar wederzijds, want de Ypres Rally was bijzonder welkom in het BRC. De eerste geslaagde samenwerking leverde een schitterende en onverhoopte Award op: de Ypres Rally werd meteen verkozen tot beste wedstrijd van het BRC 2017.

De Ypres Rally stapte afgelopen seizoen uit het ERC, maar in de plaats werd het een BRC-manche in het kwadraat, of "BRC2". De Ypres Rally telde mee voor zowel het Belgian als het British Rally Championship. Het leverde een ongezien sterk startveld op, zowel in de categorie R5 als bij de jongeren in R2. Bovendien was de sfeer uitstekend tussen de teams, met kameraadschap en erg veel wederzijds respect. Keith Cronin, die de trofee als winnaar van de BRC-manche, de Tony Pond Trophy, mocht ontvangen uit handen van Fred Gallagher, zette in Ieper een beslissende stap naar zijn vierde Britse rallytitel. 

In Manchester werd de 60ste verjaardag van het British Rally Championship gevierd. Het kampioenschap was voor veel jonge rallytalenten de springplank naar het Wereldkampioenschap. Er waren dan ook enkele toppers aanwezig op het gala, zoals Ari Vatanen, Malcolm Wilson, David Richards, Jimmy McRae en Russell Brookes. 

"Het BRC is voor mij puur jeugdsentiment," vertelde Alain Penasse, die de Award in ontvangst nam namens Superstage. "In die tijd was het Brits kampioenschap de absolute referentie. Het kampioenschap sprak tot de verbeelding en was een springplank voor jonge rijders, zoals Hannu Mikkola, Per Eklund, Stig Blomqvist en Ari Vatanen. Het BRC is duidelijk weer aan een opmars bezig. Met de Wales Rally GB als afsluiter van het seizoen, is het BRC op weg om de uitstraling van weleer weer te evenaren. En wij zijn natuurlijk verheugd deel uit. te maken van het Brits kampioenschap op 21-23 juni 2018!"

Op iets minder dan twee maanden voor het sluiten van de inschrijvingen voor de editie 2018 van de Legend Boucles, vallen de inschrijvingsformulieren (downloaden via www.racspa.be) met dagelijkse regelmaat binnen op de site van de organisatie. We herhalen het even, het evenement wordt dit jaar iets vroeger gehouden, op 3 en 4 februari.

Terwijl het seizoen 2017 langzaam op zijn einde loopt, tellen we al de dagen af voor dit super evenement dat traditioneel de Belgische campagne op gang trekt in de buurt van Bastogne.

Op het ogenblik dat deze regels verschijnen zijn er al meer dan 150 ingeschrevenen die verzekerd zijn van een startplaatsje, ruwweg de helft dus van het maximum quota dat de organisatoren zich hebben opgelegd om te voorkomen dat ‘de slang zich in de eigen staart bijt’ door het systeem van de te rijden lussen.

“Onze trouwe deelnemers hebben niet geaarzeld om in de sloffen te schieten en zich in te schrijven”, licht Pierre Delettre toe, die nu al de laatste details aan het fijn stemmen is van het wonderlijke parcours, waar nog wat verrassingen in schuilen. ”We kunnen met vreugde vaststellen dat onze nieuwe categorie Challenger (opgelegd gemiddelde snelheid van 80 km/u) al heel wat succes kent, zowel bij de geroutineerde teams uit de Classic, die graag een versnelling hoger schakelen, zoals dat van oud-Belgisch kampioen Dirk Vermeersch en zijn Fiat 124 Spider, als van de deelnemers uit de Legend die graag een trapje lager zouden meespelen voor de zege, zoals een Eric Deflandre of Sébastien Glaude.”

Een dertigtal teams in totaal verzekeren nu al het succes van deze nieuwe tussencategorie.

Ook het internationale karakter van de “Legend” wordt bevestigd door de meer dan 25% buitenlanders uit zes verschillende landen. Uiteraard zitten daar een groot deel Fransen en Nederlanders tussen, maar ook Luxemburgers, een Zwitser, Duitsers (met spektakelman Thomas Kleinwachter voor de gelegenheid op een Opel Kadett GTE) en natuurlijk onze Britse vrienden, met een derde deelname van Paul Griffith, de winnaar van de “onverhard” Challenge in 2016. Hij wordt een ernstige outsider.

Langs Belgische zijde vinden we de namen van regionale deelnemers zoals Pierre Merche, Romuald Thirion of Geoffrey Leyon nu al op de deelnemerslijsten. En we kijken ook uit naar de terugkeer van Alexandre Leens met zijn opgepepte Austin Cooper S en de komst van “rookies” als Grégory Paisse (VW Golf Gti) of Raphaël Beaufort (Escort).

En ook al staan ze nog niet officieel ingeschreven, zijn er een aantal grote Belgische namen die ons al verzekeren present te zullen zijn begin februari. In het totaal hebben al zes voormalige laureaten de datum in hun agenda aangestipt. We vertellen u geen geheimen als we de namen noemen van Jean-Pierre Van de Wauwer met zijn “eigen gebouwde” Lancia Beta Monte-Carlo Groep 4 en zijn rivaal van toentertijd, Renaud Verreydt op de Ford Escort MKI, die in de afgelopen Condroz Rally nog aan de slag was bij de Historics. We laten alle anderen hun deelname en hun materiaal zelf bekend maken.

“Op dit ogenblik horen we veel geruchten over diverse projecten die her en der aan de gang zouden zijn”, vertelt de Ardeense organisator. “We zijn zelf in contact met meerdere Belgische en buitenlandse vedetten. We hopen nog voor de feestdagen wat namen uit onze hoge hoed te mogen toveren. Laat ons nog even de tijd om alles op orde te zetten…”

Afspraak genoteerd dus, tussen Sinterklaas en Kerstmis, voor een nieuwe update van de deelnemerslijst die steeds langer wordt. Komt er een nieuw record? Antwoord binnen minder dan twee maanden, ter gelegenheid van de traditionele persconferentie voor de rally. 

Belgisch kampioen Vincent Verschueren heeft voor de derde keer in zijn carrière de Rally van Kortrijk gewonnen. De Belgische kampioen haalde het voor een verrassend sterke Thomas Vauterin. Bij de historics was Robin Maes de snelste. De eindbalans moet nog gemaakt worden, maar de organisatie blikt tevreden terug op hun 25ste editie, de eerste lustrumeditie in de 2.0-versie.

Didier Duquesne (Ford Fiesta WRC) moest al snel opgeven. Daardoor leek het al snel op een duel uit te draaien tussen Bernd Casier (Ford Fiesta R5) en Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5). De twee bleven elkaar lange tijd belagen met een fantastisch secondespel tot gevolg, tot Casier op Tombroek 2 zijn wagen op kant moest zetten met mechanische problemen. Daardoor kreeg Vincent Verschueren plots een vrijgeleide. De Oost-Vlaming controleerde meesterlijk en wint nu al voor de derde keer de “6 uren van Kortrijk”.

Thomas Vauterin (Peugeot 208 R5) eindigde heel knap tweede. De jonge West-Vlaming moest wel nog flink trappen want achter speelde zich een mooie strijd af voor de derde en laatste podiumplaats. Uiteindelijk haalde Melissa Debackere (Skoda Fabia R5). Zij hield de Skoda Fabia WRC van Paul Lietaer achter zich. “Polle” ging op de slotproef nog voorbij Tuur Vanden Abeele en burgemeester Vincent Van Quickenborne. Stéve Bécaert (Skoda Fabia R5) besloot op de zesde. Kevin Abbring werd zevende in zijn Porsche GT3. De Nederlander won het broederduel van Tim Van Parijs (Porsche GT3) die even vast zat in een gracht op KP Bevergem, maar gelukkig voor hem gebeurde dat achter de finish.

Bij de historics stond er geen maat op de BMW M3 van Robin Maes. Hij haalde het voor Jeroen Van Wanseele (Ford Escort MKII) die meteen ook de winnaar is in de Pinto Cup. Danny Kerckhof (BMW E21) werd derde.

De eerste proef zaterdagavond verliep vlekkeloos. Zeker 5.000 toeschouwers vonden hun weg naar Moeskroen voor de spectaculaire openingsproef. Dankzij de vele inspanning op de site Lavano konden de toeschouwers op een veilige manier het spektakel volgen.

Ook de rest van de rally liep goed, ondanks enkele opgaves en glijpartijen. Er kon bijna overal netjes op tijd begonnen worden en grote incidenten waren er niet. Eén équipe moest wel even op observatie.

Tijdens de 25e editie van de 6 uren van Kortrijk zal terug gebruik gemaakt worden van het rally tracking systeem van GeoDynamics. Na de voorbije succesvolle samenwerkingen besliste de organisatie om een versnelling hoger te schakelen door alle 159 rallywagens te voorzien van een systeem.

Veiligheidswagens

Net zoals de voorbije jaren worden alle 8 veiligheidswagens (CC - VC - 000 - 00 - 0 - B - Snelle Interventie 1 - SI2) uitgerust met het traceringssysteem.

Dankzij deze gps met ingebouwde simkaart worden alle posities van de wagens geregistreerd en in realtime doorgestuurd naar de beveiligde servers van GeoDynamics.

 De organisatie kan daarna deze posities raadplegen op elke computer, smartphone of tablet en alle wagens perfect begeleiden in geval van nood.

Rallywagens ook uitgerust

Björn Vandecasteele, één van de bezielers van de 6 uren van Kortrijk; “Net zoals alle andere rally’s hechten wij veel belang aan veiligheid voor de rijders, marshalls en toeschouwers.
Maar deze veiligheid willen wij ook kunnen garanderen naast de rally. Vandaar dat wij gekozen hebben om dit jaar ook alle rallywagens uit te rusten met hetzelfde systeem.”

De bedoeling is dat de organisatie te allen tijde een zicht heeft op de rallyrijders, zowel tijdens de rally als op de verbindingsritten, en kan monitoren met welke snelheid ze zich verplaatsen.

Het is inderdaad zo dat rallywagens zich moeten houden aan de verkeersregels als ze zich op de openbare weg begeven”, zegt Tuur Vandenabeele – zelf rallypiloot en ook actief in de organisatie.

“Door de snelheden te monitoren en elke overtreding te sanctioneren, willen wij duidelijk maken dat rally rijden enkel op het daarvoor bestemde parcours toegelaten is”.

Uniek systeem

De 6 uren van Kortrijk is de eerste VAS rally in België die op deze manier aan de slag gaat.

“Door zowel op elk moment de locatie van de veiligheidswagens als alle deelnemers te kunnen monitoren, spaart de organisatie enerzijds heel wat tijd en stress uit en hebben ze anderzijds een draagvlak om roekeloze piloten te sanctioneren”, zegt Stijn Stragier, managing partner bij GeoDynamics.

Maar ook de officials merken de voordelen doordat ze alle deelnemers perfect kunnen opvolgen.

Over GeoDynamics

GeoDynamics ontwikkelt software om op afstand de locatie te bepalen van voertuigen of mobiele medewerkers. Via een beveiligde website kan je op computer, tablet of smartphone volgen waar ze zich bevinden. GeoDynamics’ systemen worden ook gebruikt voor tijdsregistratie en het beheer van het wagenpark. Het bedrijf heeft 3.000 klanten, die samen 32.000 blackboxen gebruiken. Dat zijn apparaten met ingebouwde gps- en gsm-functies die in een voertuig geïnstalleerd worden om de locatie ervan te volgen. GeoDynamics richt zich op de bouwsector, installateurs, onderhouds- en serviceploegen, openbare diensten en andere organisaties met mobiele medewerkers en een wagenpark.

Het bedrijf werd in 2004 opgericht en heeft 32 medewerkers. Het boekte in 2016 een omzet van 8,5 miljoen euro. GeoDynamics was in 2011 het hoogst gerangschikte Vlaamse bedrijf in de door Deloitte opgestelde lijst van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in de Benelux. Stijn Stragier en Peter Vermeesch, oprichters en eigenaars van GeoDynamics, zijn de managing partners van het bedrijf. Stijn Stragier werd in 2012 Jong West-Vlaams Ondernemer van het Jaar. Meer info op www.geodynamics.be.

Op zaterdag 18 november werd de Belgische autosportwereld opgeschrikt door het plotse heengaan van Mathias Viaene. De 41-jarige piloot uit Waregem werd onwel tijdens een test met de Ford Fiesta R5 die hij zou besturen in de 6 Uren van Kortrijk, als voorbode van zijn comeback in het BRC in 2018. Enkele uren later bezweek Mathias aan de gevolgen van een hersenbloeding... 

Het plotse overlijden van Mathias, in 2000 winnaar van de Rally van Wallonië in de Subaru Impreza WRC van Gaby Goudezeune, heeft de Belgische rallywereld in diepe rouw gedompeld. Mathias was supergemotiveerd, nadat hij in september al eens kon proeven van de Ford Fiesta R5 in Oudenaarde. Daar vormde hij een onuitgegeven duo met Frank Baert, die voor één keer de nota's las. Het duo strandde in een greppel...

We koesteren de mooie herinneringen aan de zaakvoerder van Tsubo Sign & Graphics. De zoon van Ivan debuteerde in de autosport via de Renault Clio Cup op circuit, waarin hij trouwens Belgisch kampioen zou worden. Viaene liet zich in de rallysport ook opmerken, onder andere met de Mazda 323 GT-R van Goudezeune, alvorens hij zijn kans kreeg met de Subaru Impreza WRC. Met die wagen in de kleuren van Texaco won hij de Rally van Wallonië in 2000. 

Na een lange pauze, keerde Mathias, samen met zijn kameraad Pieter Vyncke, terug in de Belgische rallysport, maar dan in Historic. Met zijn genereuze rijstijl was hij een smaakmaker in Historic met een Opel Ascona A, de BMW 323i van Tuur Vanden Abeele en de Ford Escort BDA van Wim Soenens. Na een terugkeer bij de moderne wagens, scoorde Mathias in 2011 een knappe 13de plaats met een BMW M3 E30 in de Omloop van Vlaanderen. Viaene was de smaakmaker van de wedstrijd en verloor in de slotfase veel tijd, maar het leverde hem toch de BFO Award op. Het laatste hoogtepunt was een knappe 3de plaats in de Rally van Wallonië 2012, achter Pieter Tsjoen en Patrick Snijers. In 2014 maakte "Mathi" zijn laatste comeback, deze keer met een Porsche 997 GT3. Opnieuw maakte Viaene indruk, onder andere met een 6de plaats in de Omloop van Vlaanderen.

Vaarwel Mathias...

Komend weekend maakte Tuur Vanden Abeele zijn debuut met de Ford Fiesta R5 in de “6 uren van Kortrijk”. De Kortrijkzaan kijkt ernaar uit om in eigen gouw de Fiesta aan de tand te voelen.

“We vieren dit jaar onze 25ste editie. Naar aanleiding daarvan wilde ik echte de “6 uren” op mijn programma zetten. We maken eveneens ons debuut met de Ford Fiesta R5. Het is een fantastische wagen waarmee we ons eens willen meten. Uiteraard doen we dit ook met het oog op de toekomst. Het is hoegenaamd niet zeker dat we volgend jaar met een R5 zullen uitpakken, maar het gevoel dat we overhouden in Kortrijk kan zeker meespelen.”

De Kortrijkzaan, die aan de wieg stond van de herlancering van de “6 uren”, is uitermate gemotiveerd. “We weten al jaren dat Kortrijk een fantastisch parcours kan voorschotelen. Echt voor elk wat wils. Van het gladde asfalt in Zwevegem tot het uiterste technische Aalbeke. We willen wel eens weten wat dat geeft op volle snelheid. Hopelijk blijft het droog. Dat zou de kennismaking met deze wagen een stuk gemakkelijker maken. Aankomen is ons eerste en enige doel, maar uiteraard hopen we dat een goed resultaat volgt. We hebben alleszins genoeg speelkameraden.”

Vrijdag staat er nog een doorgedreven testsessie op het programma. “We hopen klaar te zijn tegen dat we naar Moeskroen trekken op zaterdagavond. Het wordt alleszins een unieke belevenis. Ik zie er nu al naar uit om over dat fantastische eindpodium op de markt van Kortrijk te rijden, tussen een haag van honderden toeschouwers.”

Uiteraard staat de rally in het teken van het overlijden van Mathias Viaene. “We hadden veel liever tegen Mathias gestreden. Hij zal enorm gemist worden komend weekend. We denken aan hem en aan de hele familie.”

Vanden Abeele dankt ook de vele sponsors die dit mogelijk maken. “Ik ben iedereen enorm dankbaar voor deze kans. We willen ze dan ook met beide handen grijpen. Volgend jaar sta ik terug volledig ten dienste van Autostal Groeninghe en de “6 uren van Kortrijk”.”

Dat Autostal Groeninghe zijn 25ste editie van de “6 uren van Kortrijk” viert zal iedereen geweten hebben. Niet minder dan 160 deelnemers komen aan de start van onze jubileumeditie. Niet enkel de rallyliefhebber, maar alle Kortrijkzanen zullen op 25 en 26 november opnieuw aan hun trekken komen.
Eind vorige maand werden de inschrijvingen geopend. In geen tijd werd de 120 beschikbare plaatsen op de deelnemerslijst ingevuld. De organisatie heeft er alles aan gedaan om dat aantal op drijven en op die manier zo veel mogelijk teams gelukkig te maken, zonder de veiligheid en de timing in het gedrang te brengen. Uiteindelijk werd de limiet gesteld op 160 deelnemende teams.
Autostal Groeninghe kan voor het vierde jaar op rij uitpakken met een ongemeen mooi startveld. Uiteraard zijn we uitermate trots dat we de Belgische kampioen, Vincent Verschueren, straks aan de start krijgen. De Oost-Vlaming won de “6 uren” al drie keer, waarvan twee keer bij de moderne wagens en een keer in het historicgedeelte. Maar de tegenstand is niet min, want met een armada R5-wagens en enkele WRC-wagens oogt de tegenstand best indrukwekkend. Bij de WRC’s kijken we vooral uit naar Didier Duquesne (Ford Fiesta WRC). De Aalbekenaar won editie 21 en kwam vorig jaar maar net te kort. Ook Paul Lietaer brengt een WRC in stelling, namelijk een Skoda Fabia WRC, waarmee Andy Lefevere recent nog op weg leek naar de winst in de Omloop van Vlaanderen. Bij de R5-wagens moeten vooral Bernd Casier, Matthias Viaene, Polle Geusens en Melissa Debacekere een rol van betekenis spelen. Onder meer Tuur Vanden Abeele, Stéve Bécaert, Davy Vannest en Jelle Vermeire worden belangrijke outsiders. Bij droog weer mogen ook de GT’s niet afgeschreven worden, zeker niet met ene Kevin Abbring aan het stuur van een Porsche GT3. Ook Marc Duez, Tim Van Parijs en Pieter-Jan Maeyaert zijn gewapend met een Porsche. En uiteraard is het ook uitkijken naar Hans Weijs die een nagelnieuwe BMW 132i in stelling brengt. Weijs was dé sensatie van vorig jaar. Ook bij de historics mooi volk, met ook daar een Belgische kampioen aan de start, namelijk Robin Maes. Hij neemt het onder meer op tegen Tom Tytgat, Bram Fonteyne en kleine legertje Ford Pinto’s (die hier hun laatste manche organiseren van de Ford Pinto Cup) en oud-gediende José Lareppe!
Er dienen veertien proeven te worden afgewerkt. Zaterdag wordt er om 17u geopend in Moeskroen. Zondag openen om 08u de debatten op ’t Hoge.
Radio en sociale media
De rally zal integraal te volgen zijn via RPR Rally Radio (96.9 FM) en via Facebook en Twitter. Vorig jaar legde de “6 uren” de lat qua live-verslaggeving op sociale media een pak hoger. Het is de ambitie om dit jaar minstens even goed te doen en op die manier iedereen op de hoogte houden van alle info uit Kortrijk, de gloednieuwe regroup in Zwevegem en uiteraard van op onze hertekende proeven.
Café Flamand en animatie
Ieder jaar zorgt Autostal Groeninghe voor een gratis optreden in de tent op de Grote Markt. Dit jaar zal Café Flamand (met oa. Miguel Wiels en Peter Van de Veire) het beste van zichzelf geven.
Verder zullen er ook een drank- en eetstandjes te vinden zijn in Kortrijk, maar ook rond het parcours, en kunnen bezoekers genieten van exclusieve wagens in de straten van Kortrijk, geleverd door onze trouwe sponsors.
Programmaboekje
Alle info is te vinden in ons rijkgevuld programmaboekje voor amper 5 euro. De toegang tot de klassementsproeven en de servicezone is en blijft gratis voor iedereen. In het boekje vinden de toeschouwers het tijdsschema, de kaarten en nog veel meer!
Goed doel
Nog nieuw is onze deelname aan de “Warmste Week” van Studio Brussel. Ieder jaar pogen we ook een sociaal project te steunen. Dit jaar doen we dat in het kader van “Music for Life”. We steunen vzw Het Ventiel, een buddywerking voor mensen die lijden aan jongdementie. We hopen dat elke rallyrijder een kleine bijdrage zal leveren. Uiteraard hopen we ook dat de vele toeschouwers een duit in het zakje doen.
Veiligheid
Mogen we de toeschouwers vragen om de aanwijzingen van de stewards nauwgezet op te volgen, voor een goed en veilig verloop van de rally. We willen ook met aandrang vragen om respect te tonen voor het eigendom van de omwonenden en de gewassen.
We stellen zelf alles opnieuw in het werk om de veiligheid te garanderen. Naast de steun van de politie- en brandweerzones en de medische teams, zet Autostal Groeninge opnieuw een helikopter in. Er wordt ook opnieuw beroep gedaan op de live-tracking van de veiligheidswagens dankzij het innovatieve GPS-systeem van GeoDynamics.
Uiteraard wensen wij ook alle betrokken gemeentes, hulpdiensten, politiezones en uiteraard onze partners en sponsors te danken.

In de Condroz Rally, de grandioze afsluiter van het Belgisch rallykampioenschap langs de oevers van de Maas, kreeg Polle Geusens dit weekend de Toyota GT86 CS-R3 van Toyota Motorsport GmbH ter beschikking. Voor Polle was het een eerste ervaring met een fabriekswagen, maar ook met achterwielaandrijving. 

"Het was een heel interessante ervaring, maar het is jammer dat we geen enkele proef zonder incidenten hebben afgewerkt," vertelde Polle na zijn vroege opgave op de 7de klassementsproef in Marchin. "Bij het begin van de tweede ronde begon het plots te regenen. Wij stonden op banden voor droog weer. In Ben-Ahin heb ik geen risico's genomen en liet ik het tempo zakken. In Marchin was ik ook voorzichtig gestart, want in de regen hadden we echt geen grip. Helaas is blokkeerden de wielen achteraan in een remzone na een lang recht stuk voor een chicane. We zijn aan hoge snelheid twee keer rond gegaan op de baan, waarna de wagen frontaal op een grote zandzak van de chicane knalde. De schade aan de wagen was te groot om verder te gaan of om zondag opnieuw te starten..."

Ook in de eerste ronde had Polle een paar schoonheidsfoutjes gemaakt. "Na een voorzichtige start op de eerste proef, gingen we een eerste keer rond op de tweede proef. Wellicht omdat de schokdemper bij het aanremmen dicht klapte. We hebben vooraf wat te weinig kunnen testen en we hadden nog niet met de auto in de regen gereden. Want, ik blijf erbij, deze GT86 is echt een toffe rallywagen met een opwindend motorgeluid!"

Filip Cuvelier, de vaste navigator van Polle dit seizoen, was toch onder de indruk van de sortie. "Ik heb al een aantal sorties meegemaakt in de rallysport, maar deze was toch een indrukwekkende. We gingen aan hoge snelheid aan  het schuiven. Het was wachten op de impact. Gelukkig bleven we op de baan en eindigden we op een zandzak," vertelde Filip Cuvelier, die voelde dat het vertrouwen aan het groeien was bij Polle. "Na een schuiver aan hoge snelheid in het begin van de wedstrijd, kwam het vertrouwen van Polle stilaan terug. Maar, op clicks in de regen was het helaas een loterij..."

Polle Geusens en Filip Cuvelier bedanken in elk geval TMG voor het vertrouwen en deze kans om eens te proeven van de GT86 R3.
 

 

Heeft Guillaume de Mevius zijn Junior-titel gered... met een crash? Het is natuurlijk een verwrongen redenering, maar de neutralisatie die het gevolg was van zijn crash met de Peugeot 208 T16 zorgde er wel voor dat Sébastien Bedoret mathematisch onmogelijk nog voldoende bonuspunten kon scoren om hem van de  eindzege in het Junior BRC te houden. 
Sébastien Bedoret wist wat hem te doen stond in de Condroz Rally. Om Guillaume de Mevius nog van de titel te houden, moest hij 14 keer een snelste tijd rijden in R2 en bovendien het Junior-klassement winnen. De piloot van de Pevatec Peugeot 208 R2 deed precies wat van hem verwacht werd, tot hij zondagochtend uitgeteld werd door drie opeenvolgende neutralisaties...

"Zaterdagochtend heb ik een snelste tijd verloren aan Pierre Vauterin in Marchin. Ik was gestart aan een fout ritme. Op de eerste proef was ik ruim sneller en ik besliste om het wat voorzichtiger aan te pakken, maar dat was te braaf," vertelde Sébastien Bedoret. "Na de koprol van Ghislain de Mevius werd de proef geneutraliseerd, zodat ik een tweede bonuspunt verloor. Maar, met 8 op 10 snelste tijden, bleef de titel nog haalbaar. Maar, zondagochtend werden drie proeven geneutraliseerd. In Strée na het ongeval van Busin, in Amay na de crash van Guillaume de Mevius en in Wanze na de koprol van Destrument. Een neutralisatie teveel. Dat is natuurlijk frustrerend, maar we hebben onze snelheid wel bewezen."

Sébastien Bedoret hield het spannend tot de laatste wedstrijd, waarvoor hij beloond werd met de Junior Award. Pierre Vauterin sloot zijn eerste seizoen in het Junior BRC af met een mooie tweede plaats en twee snelste tijden. 
"Het was mijn eerste Condroz Rally. Ik heb me geweldig geamuseerd en ik ben trots op onze twee snelste tijden. Dit was een mooi eerste seizoen in het Junior BRC," vertelde Pierre, die we volgend jaar terug aan de start mogen verwachten.

Niels Reynvoet, eveneens aan zijn eerste seizoen bezig, bekroonde zijn eerste seizoen met twee snelste tijden in Hoei. De Ford-rijder, die in Marchin problemen had met de aandrijfas, wil volgend jaar de opgedane ervaring benutten om hoger te mikken in het Junior BRC. 

Jean Dilley, die deze keer niet met speciale benzine reed, waardoor hij toch 20 pk minder had dan de 208 R2, eindigde op de vierde plaats, nadat hij in Ben-Ahin twee minuten in een greppel vast zat. 

Achter Amaury Molle, haalde Thibaud Mazuin voor de eerste keer de finish van een BRC-manche met zijn Skoda Fabia R2. Dat kon niet gezegd worden van Tobias Brüls, die zijn Peugeot 208 R2 aan de kant moest zetten door koppelingsproblemen. 

Eindstand Junior BRC (officieus): 1. G. de Mevius 87 punten; 2. Bedoret 83; 3. Vauterin 45; 4. Delhez 42; 5. Vermeire 36; 6. Reynvoet 23; 7. Pacolet 22...

Kris Princen heeft de 44ste Condroz Rally gewonnen, maar de Belgische rallytitel ging naar Vincent Verschueren, die met een derde plaats voldoende punten scoorde om zijn eerste Belgische titel veilig te stellen. Kris Princen strandt in het kampioenschap op 4 punten van de Oost-Vlaming, die over het ganse seizoen meer regelmaat aan de dag legde dan Kris Princen, die 4 overwinningen behaalde.

Kris Princen deed wat hij moest doen. Hij won voor de derde keer de Condroz Rally: "Het is duidelijk dat we hier de titel niet verloren hebben. Ik ben heel blij met deze derde zege in de Condroz. We hadden de wedstrijd altijd in handen. Zelfs toen Ghislain de Mevius in het begin even de leiding in handen had, wist ik dat ik het tempo wel kon verhogen om hem terug te pakken. Zondag heb ik me geconcentreerd op de tijden van Kevin Abbring. We hebben zijn tempo gevolgd en onze voorsprong gecontroleerd," vertelde Kris Princen, wiens copiloot Peter Kaspers een 10de overwinning behaalde. De zakenman uit Landen kondigde zijn afscheid als navigator aan. Kevin Abbring reed een erg sterke wedstrijd met de officiële Peugeot 208 T16. De Nederlander had niet gedacht zo dicht in de buurt te blijven van de Skoda's, maar hij klokte af binnen de halve minuut van Princen. "Het is een mooi seizoen geweest. Het was een spannende strijd met Kris en Vincent. Door onze koppelingsproblemen hebben we gisteren wat tijd laten liggen, maar deze 2de plaats was wellicht wel het maximaal haalbare," vertelde Kevin Abbring, die volgend jaar bij Peugeot opgevolgd zal worden door Guillaume de Mevius, die een sterk debuut maakte met een tweede Peugeot 208 T16 tot hij vanochtend van de baan ging. De kersverse Junior-kampioen knalde in Amay op een elektriciteitspaal.

Maar, de vreugde was het grootst in het kamp van Vincent Verschueren en Veronique Hostens. De bemanning van GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, werd voor de allereerste keer Belgisch kampioen. Een droom die in vervulling ging voor Vincent Verschueren.

"Toen ik klein was, had ik stickers van Patrick Snijers en Bruno Thiry. Grote kampioenen. Vandaag sta ik hier zelf als Belgisch rallykampioen... Ik kan het me nog niet voorstellen. Maar, noteer maar: ik heb alles te danken aan Gaby Goudezeune, mijn mentor en de teambaas van GoDrive," aldus een geëmotioneerde Vincent Verschueren, die dit weekend uitermate rustig bleef, ondanks de titelstress. "Ik begon misschien te voorzichtig zaterdagochtend, maar ik heb vervolgens het tempo lichtjes verhoogd zonder risico's te nemen. Zondagochtend ging ik op slicks van start in de regen. Een risico en daardoor verloor ik kostbare tijd, maar toen het begon op te drogen, kon ik die tijd terug pakken. Dat was even een spannend moment, maar voor het overige heb ik niet getwijfeld. Ik wil zeker Godrive, Gaby Goudezeune en mijn geweldige copilote Veronique Hostens nog eens bedanken!"

Adrian Fernémont eindigde met zijn Ford Fiesta R5 op een mooie 4de plaats. De kersverse papa had tranen in de ogen: "We eindigen op 13" van Vincent Verschueren en het podium, maar ik ben wel enorm trots dat ik kleppers als François Duval en Bruno Thiry verslagen heb. Dat waren mijn idolen, dus deze 4de plaats doet deugd."

Bruno Thiry stuurde zijn DS 3 R5 naar de 5de plaats, als beste vertegenwoordiger van de Citroën-armade. Thiry amuseerde zich zondag op het gladde parcours op slicks. Zijn teamgenoot François Duval opende zondag met een snelste tijd, maar hij moest halfweg de dag opgeven met een kapotte ophanging. Ook Yves Matton moest opgeven na een schuiver, net als Ghislain de Mevius, die in het begin van de wedstrijd even de leiding in handen had.

De top 10 werd vervolledigd door de Skoda's van Bertrand Grooten, voor de eerste keer genavigeerd door Lara Vanneste, Xavier Bouche en de Duitser Mark Wallenwein. Kevin Demaerschalk reed enkele toptijden, wanneer hij geen technische problemen had op zijn wagen. Cédric De Cecco werd 9de met zijn Peugeot, ondanks tal van problemen, waaronder turboproblemen en een motorkap die aan hoge snelheid open vloog.

In het Junior BRC ging de titel alsnog naar Guillaume de Mevius, nadat Sébastien Bedoret door een aantal neutralisaties en normtijden zijn kansen niet meer kon verdedigen. In het Historic BRC werd Stefaan Prinzie de Belgische kampioen. De Opel-rijder gaf zijn titel extra glans door ook de slotmanche van het seizoen te winnen in Hoei.