Met meer dan 150 teams in de categorie ‘Classic’, ofwel de echte liefhebbers van de Régularity aan 60 km/u, is het minste wat we kunnen zeggen, dat de Legend Boucles à Bastogne meer dan ooit de grote afspraak van dit begin van het seizoen is. En dat was geen makkelijke uitdaging…
“Met de directe concurrentie van de Rallye de Monte-Carlo Historique, en ook nog de Rallye Neige et Glace in de zelfde periode, de prijsverhoging van de inschrijvingen en de komst van de categorie ‘Challenger’, was het niet onwaarschijnlijk dat we minder inschrijvingen in ‘Classic’ zouden hebben”, aldus Pierre Delettre. “We hebben inderdaad iets minder deelnemers, maar het resultaat is beter dan verwacht. De liefhebbers van deze discipline die in ons land ontstaan is, zijn er bij en de strijd om de zege zal eens te meer intens zijn.”
En we stellen inderdaad vast dat de… eerste 9 van de uitslag in ‘Classic’ in 2017 weer van de partij zullen zijn! Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) verdedigen hun titel, en gaan voor een tweede opeenvolgende zege, maar ze mogen zich aan een stevige concurrentie verwachten.
De jacht op de R5 is open en bij de jagers horen heel wat mooie namen: Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142S), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Patrice Simon en Vincent Duchesne (Porsche 924 S), Marc Van Dalen en Julien Minguet (Ford Escort MK2), Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Kurt Dujardyn en Filip Deplancke (Porsche 911 Carrera RS), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Jean-Jacques Martens en Aswin Pyck (Volvo PV444), Damien Chaballe en Georges Chalsèche (Citroën Visa GTI), Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti), Tristan Miroux en Benjamin De Moor (Datsun 240 Z), Nicolas Hennes en Luc Wilputte (BMW 320i), Jean-Paul Bertrand en Jérôme Bestgen (BMW 2002 Tii)...
Deze specialisten zullen zeker rekening moeten houden met de jonge garde die heel snel leert! Zo zijn er Alexandre Delhez (zoon van Johnny Delhez) en Christian Bernard (Ford Escort MK1), maar ook Jonathan Georges en Elisabeth Fagnant (Peugeot 205 GTI) !
Alleen tegen de Belgen!
En de buitenlanders in dit alles? Ze hebben het vaak moeilijk om het de Belgen lastig te maken, met uitzondering echter van Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme (VW Golf GTI) enerzijds en Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) anderzijds. Zij kunnen wel schitteren in Bastogne. Wat gaan ze dit jaar kunnen doen in de Luxemburgse wouden?
Zoals de traditie het wil in ‘Classic’ zijn verrassingen steeds mogelijk. In Bastogne zijn er ook heel wat outsiders bij die het de favorieten moeilijk kunnen maken. Kevers-Charlier (Ford Escort MK1), Franchi-Thirionet (Audi Quattro), Hooreman-van Rijckevorsel (Volvo 122), van Rijckevorsel-Colson (Volvo 122S), Vinette-Cornelis (BMW 2002 Tii), Cialone-Ruth (Porsche 911 T), Charlier-Charlier (Porsche 911 SC), Neutelers-Hardenne (Saab 99), Sotrez-Gulpen (Citroën BX Sport) en andere, want de lijst is lang, kunnen hun neus aan het venster steken.
De dames zijn er ook, met heel wat vrouwelijke teams en als we het over ‘Girl Power’ hebben, dan denken we aan Aurélie Van Houdenhove en Yasmina Lanners (Opel Kadett GT/E), of Sylviane Michel en Cindy Brusselmans (Saab 99).
Onze ex-Premier in een… Lada!
De categorie ‘Classic’ onderscheidt zich ook vanwege het zeer gevarieerde startveld, wat voor de liefhebbers langs de proeven ook mooi meengenomen is. De auto’s komen misschien minder op de limiet langs, maar de auto’s zijn op zich al de moeite waard om te gaan kijken.
Bij de niet te missen deelnemers van 2018, zien we drie wagens uit het Abarth Works Museum van Guy Moerenhout, maar ditmaal gaat het om… Lada! Het Russische merk had heel wat modellen gebaseerd op Fiat. ex-Premier Guy Verhofstadt, die samen met Guido Devreker maar al te graag naar Bastogne komt, doet het met een VAZ 21011 uit 1975, en Moerenhout-De Munck en Vlaisloir-Nijs zien we in de Lada VFTS, de rallyversie van de 2105. Te zien!
Ook erbij is de Porsche 911 SC 3.0 Gr.4 in de kleuren van Belga, of de bolide waarmee Marc Duez en Willy Lux Belgisch kampioen werden! De huidige eigenaar van de wagen, Johan Frank Dierickx, doet het met Hans Calsius.
Vermelden we verder de Mercedes 450 en 500 SLC, Mini Cooper in diverse maten en gewichten, Citroën 2CV (onder meer Maréchal-Beaujean), Trabant P601, DAF 66 Marathon, Alfa Romeo Giulia Sport en GT Junior, Peugeot 104 ZS, Ford Anglia 105 E, Chrysler Avenger GT of nog de Triumph Spitfire. Zonder de prachtige Austin Healey 3000 te vergeten, met de bolide van Renard-Sigtermans, uit 1958, en zo de oudste wagen van het plateau!
Meer dan ooit is de categorie ‘Classic’ in de Legend Boucles in Bastogne de categorie waar heel diverse mensen elkaar vinden om echt plezier te beleven !