Legend Subaru-avond bij concessie Lambin in Houffalize met Bruno Thiry op donderdagavond
Het grote feest van de Legend Boucles 2018 begint al op donderdagavond. In het hart van Bastogne zijn er de technische controles op de Place McAuliffe en tevens is er een aangename avond in de Subaru-concessie Lambin in Houffalize.De voornaamste partner van de Impreza N12 RS Sport van Bruno Thiry ontvangt vanaf 19u00 al de Subaru die in Demo ingeschreven zijn. Meteen kan u er de ambiance van de Legend al proeven.
Bruno Thiry zal de vedette van de avond zijn en er is dan ook een handtekeningsessie open voor iedereen. Tevens is er een tombola met als prijzen onder meer twee plaatsen in de wagen Michel Luxen die in een andere Subaru de rally opent. Ook zijn er VIP-plaatsen te winnen voor de 80’s-avond in Bastogne op vrijdagavond.
“Ik ben blij dat ik aan deze editie van de Legend kan deelnemen met een Subaru in de kleuren van Lambin en RS Sport” vertelt Bruno Thiry, winnaar van de Boucles 2010. “En sindsdien volgden enkel opgaven. Ik ben dus blij nog eens mee te rijden met een betrouwbare auto. Ik kijk vooral naar de mooie proeven van zondag uit. Ik rij in Demo, zonder chrono, dus kan ik voor het spektakel zorgen. We gaan ons zeker amuseren.”
Bruno Thiry, die officiële rijder van Subaru was in het WK van 1999, rijdt voor het eerst een rally met een Impreza N12. “Ik zal de Legend afwerken met Renaud Herman, mijn teamgenoot van vorig jaar in de Monte-Carlo als ouvreur van Thierry Neuville.”
De “place McAuliffe” gaat vintage, in de kleuren van Gulf!
Bij elke nieuwe editie van de Legend Boucles in Bastogne slaat niet alleen de magie van de wedstrijd aan, maar wordt het vintage concept steeds verder doorgedreven. Het succes van de jaargang 2018 is dan al wel verzekerd met 300 officieel ingeschreven wagens, maar de organisator, de Royal Automobile Club van Spa, besliste dat het altijd nog wat beter kan en verzorgde eenvoudigweg…de versiering van het McAuliffe-plein!
Begin februari zal er moeilijk naast de indrukwekkende centrale tent van 600 vierkante meter kunnen gekeken worden, want die zal hulde brengen aan de meest iconische petroleumleverancier uit de autosport: Gulf! Op de flanken van de tent zal er, naast het beroemde logo in oranje en blauw, de afbeelding staan van Steve McQueen, die een legende werd door de cultfilm ‘Le Mans’.
Deze krachttoer kon Pierre Delettre realiseren door de hechte samenwerking met een echte gepassioneerde fan. “Vorig jaar decoreerde ik het Gulf benzinestation in Martelange, waarvan ik de eigenaar ben. Ik gebruikte ook de vintage Gulf kleuren, kwestie van op mijn manier de 50ste verjaardag te vieren van de nominatie van Steve McQueen bij de Oscars”, legt Philippe Van den Abbeel uit. “Ik had de toelating gevraagd om het heldere blauw te gebruiken van dat tijdperk, en dat werd toegestaan door Gulf Luxemburg, Engeland en de USA! Het idee was dermate goed dat Gulf nu toelaat dat er één station per Europees land deze vintage look mag toepassen. Toen ik Pierre Delettre tegenkwam, ontmoette ik een andere gepassioneerde fan en al gauw hadden we begrepen dat het oldtimer evenement, dat de Legend Boucles te Bastogne toch zijn, zich perfect leende voor een gelijkaardige operatie…”
Het idee van een Gulf tent was dus geboren, en het wordt een ontegensprekelijk pluspunt voor deze Legend Boucles 2018. “Het is een echt kwaliteitsproduct, en dat is wat me van in het begin beviel”, vervolgt Philippe Van den Abbeele. “Het sluit aan bij de waarden en het imago van een premium merk. Buiten de aankleding van de tent, zal Gulf ook aanwezig zijn met een Citroën Type H, die zal dienen als verkooppunt van de programma’s, terwijl de hostessen in Gulf kledij 10.000 stickers zullen uitdelen, vintage cadeaus, herbruikbare tassen enz… Heel mijn team zal aanwezig zijn gedurende het hele weekend, want wij hebben beslist om ook een feestelijk evenement te organiseren in het kader van de Legend Boucles.”
Geen enkele liefhebber en gepassioneerde van oude wagens zal het tegendeel durven beweren: de afgelopen jaren werd het vintage imago van Gulf steeds meer synoniem van passie. Het merk wil duidelijk meeliften op deze trend en het partnership met de Legend Boucles in Bastogne 2018 slaat onmiskenbaar deze richting in. Het is dus onder het toeziende oog van Steve McQueen dat deelnemers en toeschouwers door het hart van Bastogne zullen defileren…
Pierre Delettre: “60 jaar plezier en traditie”
De Legend Boucles zagen het levenslicht in 1953, toen onder de naam van de Routes Blanches en dit jaar zijn we aan de 60ste editie toe, de 13de ondertussen al als Legend.
En sinds de introductie van een reglement dat enkel open staat voor de wagens van weleer, is het succes op de afspraak. Er zullen zaterdag 3 februari weer om en bij de 300 wagens in Bastogne aan de start verschijnen. En dat met een gevarieerd startveld, tot grote vreugde van de organisatoren, de RAC Spa.
“Na Brussel en Spa, is Bastogne nu het hart van deze historische rally”, aldus organisator Delettre. “De warme ontvangst en het prachtige parcours hebben weer een extra cachet aan deze winterse proef gegeven, een evenement dat in de kalender van de autosportliefhebber onder geen enkel beding mag ontbreken. De ‘transfer’ is dermate geslaagd dat we al vergeten zijn dat de Clémentine lange tijd de enige proef op onverhard in ons land was. Sneeuw is zelfs niet meer nodig om het spektakel extra te kruiden. Glijden zal er sowieso gedaan worden.”
De winnaar van vorig jaar, met verve toen, en tegelijkertijd onze drievoudige vicewereldkampioen Thierry Neuville is vandaag onze beste ambassadeur. “Hij is een jonge rijder die graag met de wagens van weleer rijdt! Hij komt 'just for fun’ terug en we zijn he daarvoor ook dankbaar! We zijn ook trots op de komst voor deze 60ste editie van een vaste waarde uit de internationale rallysport, Bryan Bouffier, een voormalig winnaar van de Tour de Corse en de Rallye de Monte-Carlo, een rally die hij vorig weekend nog reed met de 3de officiële Ford.”
Eens te meer zijn de Legend Boucles er voor alle generaties. De jongste fans van Neuville of de mensen die de Groep B gekend hebben.
Voormalige winnaar van de ‘Boucles’ en laureaat van de 24 Uren van Spa schrijft zich in aan het stuur van een VW Golf II…
‘Chavan’, een halve eeuw later!
En het houdt maar niet op! Zoals aangekondigd op de persconferentie op 23 januari, was het mogelijk dat de deelnemerslijst van de Legend Boucles @ Bastogne 2018 nog zou verrijkt worden met een grote naam uit de Belgische autosportscene. En het is niemand minder dan een dubbele winnaar van de Boucles de Spa, en tevens laureaat van de 24 Uren van Spa-Francorchamps, die zich vandaag aanbood in de categorie ‘Challenger’ (80 km/u). Met zijn 77 lentes is Charles Vanstalle, alias ‘Chavan’, echter niet van plan om de toerist uit te hangen in de provincie Luxemburg!
Het is in het jaar…1963 dat ‘Chavan’ begint aan zijn lange carrière, aan het stuur van een Volkswagen Kever. Eén jaar later al staat hij aan de start van de ‘Boucles de Spa’, of anders gezegd, de ‘Routes Blanches’… “Samen met de Tour de Belgique was het zeker wel de moeilijkste wedstrijd die op de kalender stond”, legt Charles uit. ”Ik was toen bevriend met Alphonse Delettre…ook al moet ik toegeven dat we af en toe eens tegen elkaar riepen!”
‘Chavan’ zou de kans niet laten liggen om zijn stempel te drukken op de geschiedenis van de Boucles de Spa. Zijn eerste deelname is er in 1964, aan het stuur van een Mercedes 220 SE, een wagen die dan de tijdsgeest markeert. Vier jaar later, in 1968, haalde hij een eerste overwinning op het palmares van de wedstrijd, als copiloot op de Renault 8 Gordini, bestuurd door Jacquemin. Twee jaar later was het opnieuw de beurt aan ‘Chavan’, deze keer zelf aan het stuur van een Alfa Romeo Spider Duetto, met aan zijn zijde Destat.
“Ik heb de Boucles al 34 keer gereden”, vervolgt ‘Chavan’. “En ik finishte ofwel in de top 10, ofwel moest ik opgeven! Eén keer werd ik 11de. Om maar te zeggen dat ik meer dan genoeg herinneringen heb aan de wedstrijd. Zo weet ik nog dat ik de editie 1976 eerst zou afleggen aan het stuur van een Datsun 240 Z. Maar de eigenaar kreeg schrik dat zijn mooie wagen zou beschadigd worden, en hij trok zich terug. En toen kwam Charles Naveau en vertelde me dat hij de perfecte wagen had voor mij: een Honda Civic 1500, eerste generatie! Het was het eerste jaar dat we zonder spijkerbanden reden, de wagen leverde 52 pk en op de woensdag voor de wedstrijd kwam ik tot het besluit dat het ding niet vooruitging…En dat was ook logisch. Want wat Naveau me niet had verteld was dat het ging om een demonstratiewagen uit de Honda garage waar hij werkte. Maar nog straffer was dat we de Boucles uitreden op een 8ste positie in het algemene klassement en dat de wagen nog voor de start was verkocht aan een klant! En diegene die achteraf de wagen kocht, die wist uiteraard van niets! Het waren andere tijden… En dan spreek ik nog niet van het jaar dat ik de nieuwe BMW 2002 heb ingereden… van mijn vriendin! Toen ik de start nam stonden er 300 km op de teller. En we eindigden als 4de van het algemene klassement…”
Hoewel ‘Chavan’ zijn stempel drukte op de geschiedenis van de “Routes Blanches”, die achteraf de Boucles de Spa werden en uiteindelijk dan de Legend Boucles de Spa en de Legend Boucles te Bastogne, kan hij ook prat gaan op een overwinning in de 24 Uren van Spa-Francorchamps! Dat was in 1976, het laatste succesjaar van de spectaculaire BMW 3.0 CSL, en in gezelschap van Jean-Marie Detrin en Nico Demuth. Enkele jaren voordien had hij ook al de Ralli International TAP, de toekomstige Rally van Portugal in het Wereldkampioenschap, tot een goed einde gebracht, met een 3de plaats in de Datsun 1600. “En zonder een klein detail in het reglement, dat mijn copiloot niet goed had begrepen, zouden we gewonnen hebben”, herinnert Charles Vanstalle zich.
Na twee deelnames aan de Legend Boucles te Bastogne, keert ‘Chavan’ dit jaar nog eens terug, maar dan in de nieuwe categorie ‘Challenger’. En wat nog meer is, hij doet dit samen met Pascal Lopès, de zoon van Alain Lopès, aan zijn zijde… “Ik heb altijd al bij de 80 km/u, gereden, en ik heb beslist om daarin verder te doen, vooral omdat deze nieuwe categorie me wel bevalt”, verduidelijkt de zeventiger, die geen leek is als het op racewagens aankomt. “Ik heb een VW Golf 2 gekocht om de Regularity rally van Portugal mee af te werken en dat is echt een krachtige wagen. Ik kijk al uit naar proeven als die van Stoumont, een proef waar ik van hou en die echt wel compleet is, maar evenzeer naar de bosetappes van de zondag. Onverhard en kleine wegeltjes, dat is echt mijn ding!”
Goed 54 jaar na zijn debuut in een wedstrijd die werd georganiseerd door een Delettre, doet ‘Chavan’ het nog een keertje over. Hij zou er meer dan één kunnen verrassen. En nu koers richting Bastogne!
Demo: Bruno Thiry en Subaru als vedetten
Na een aantal jaren met een kleiner deelnemersveld, is de Demo categorie in de Legend Boucles terug op volle kracht. Zo is er onder meer voor de eerste maal sinds de deelname van Marc Duez in de MG Metro 6R4, een echte Belgische ster bij de deelnemers en dat in de persoon van Bruno Thiry.
Na een zege in de Legend met de Audi Quattro zal Thiry na enkele moeilijke jaren met onder meer Alfa, Citroën en Datsun nu een robuuste Subaru Impreza N12 besturen uit de ateliers van Jos Boon. Deze operatie wordt mede mogelijk gemaakt door de garage Subaru Lambin uit Houffalize, die blij zijn met de terugkeer van de voormalige officiële rijder van het merk. “Ik ga heel waarschijnlijk nog eens de finish zien en me amuseren op zondag op de onverharde proeven”, aldus Bruno.
Hij zal echter niet de enige zijn die met het Japanse merk aan de start verschijnt. Er zijn naast de horde Japanse vierwielaangedreven wagens ook de Audi Quattro S1 van Marc Vereecke en de Porsche Dakar van Stéphane Henrard, maar de meerderheid van de wagens is dus Subaru.
Maxime Fannoy, een regionale rijder die trouw aan de proef is, is er bij en we zien ook nog diverse andere Impreza 555 Groep A of WRC. Alles bijeen zijn er een tiental exemplaren, waaronder de authentieke Impreza WRC97 chassisnummer 12, waarmee de betreurde Colin McRae zijn bijdrage leverde aan de constructeurswereldtitel van Subaru in 1998. De wagen is vandaag eigendom van de Brit Martyn Spurrell en ooit zagen we er ook Grégoire de Mevius en Patrick Snijers mee rijden.
Zijn landgenoten Steven Rockingham en Ros Dean hebben ook zo’n vrij unieke Impreza WRC. We verwachten ook de Impreza van de Fransman Emile Premont, Kenneth Poels, en mooie versie 555 van Benoît Allart (in de kleuren van Winfield waarin we onder meer Renaud Verreydt en Bruno Thiry zagen rijden) of Julien Elleboudt alias Monsieur Enseignes Plexi die ook een mooie wagen zal inzetten. Tot slot is ook de 00-wagen een Subaru, maar dan een nieuwe WRX, de laatste versie in Europa, in de handen van journalist Joost Custers.
Voor wie de première in ‘Challenger’?
Het is zeker de nieuwigheid van deze editie van de Legend Boucles in Bastogne! Er is nu een derde categorie, luisterend naar de naam ‘Challenger’ met als filosofie die van de regularity, maar dan aan 80 km/u. Het team van de RAC Spa had voor die categorie diverse objectieven en die zijn al bereikt.
“Eerst en vooral wilden we een nog betere verdeling van de deelnemers aan de Legend Boucles in Bastogne, de deelnemers die diverse richtingen uitgaan bij de start door het systeem van de lussen”, doet Pierre Delettre het verhaal. “Er waren echter te veel deelnemers in ‘Classic’ en onvoldoende in ‘Legend’, waardoor het systeem met de lussen in de war dreigde te raken. In geval van een probleem kon het zijn dat de eerste bolides in Legend de laatste in Classic zouden bijhalen en dat mag niet. Met een goede dertig inschrijvingen in de categorie ‘Challenger’, is dat aangepast. Zij zullen dus volgen achter het peloton van de Legend. Hierdoor zien we nu in beide pelotons evenveel wagens en is ons doel bereikt. De Challenger is ook een oplossing voor diegene die zich niet thuis voelen in de categorie Legend, wegens te snel en ook in Classic hun ding niet vonden, wegens te traag. Hier vinden zij de oplossing op maat. En misschien trekken we zo ook nieuwe deelnemers aan?”
De formule vond in Yves Deflandre en Joseph Lambert (Porsche 911) snel een soort aanvoerder. Zij zijn de referentie van de regularity en tellen een indrukwekkend aantal zeges met hun in het oog springende oranje bolide. Yves Deflandre proefde eerder al van de categorie Legend, maar hij wist ook dat de toppers daar gaan halen, zeer moeilijk zou zijn. In de nieuwe categorie ‘Challenger’ aan 80 km/u gemiddeld, zal hij zijn favorietenrol waar kunnen maken, maar met stevige concurrentie.
Nog heel wat andere teams hebben besloten een gooi te doen naar de zege in deze eerste uitgave van de Challenger. Dat geldt voor de Nederlanders Armand Adriaans en Anne-Marie Magis (Datsun 240 Z), de ex-winnaar van de 24 Uur van Spa Dirk Vermeersch, met Christel Bauwens (Fiat 124 Sport Spider 1600), de Franse Belg Laurent Richard met Nicolas Hubert (BMW 2002 Tii), of andere bekende namen zoals Bernard Cornet met Daniel Renard (VW Coccinelle 1302), de circuitrijders Tony Furlotti en Serge Istas (Opel Manta i200), Jean-Marc Bourdouch (met Julien Penasse, Porsche 911 SC 3.0 Gr.3), vader en zoon Marin (René en Max, Renault 5 GT Turbo), Thierry de Latre du Bosqueau en Nadine Michaux (Ford Escort MK1), René Brugmans en een zekere Eric Gressens (Ford Escort MK2)… zonder Luc Caprasse en Christophe Marquet te vergeten die met hun Audi Quattro ook voor de zege willen gaan!
Er zijn ook nieuwkomers in deze Legend Boucles in Bastogne, die van deze categorie ‘Challenger’ hun springplank hebben gemaakt. Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse zijn zo twee namen, die we normaal op circuit zien, maar die het nu doen in een Volkswagen Golf I van Tony Kevers. Zij gaan het stuur om beurten nemen…
De Ford Escort en Porsche 911 zijn dus in de meerderheid in de ‘Challenger’, maar er zijn ook andere wagen en welke de ideale bolide is om in de 80 km/u te winnen? Dat kunnen we nu nog niet zeggen, maar dat weten we op zondag 4 februari.
KORTNIEUWS UIT BASTOGNE
Handtekeningensessie op vrijdag van 18u tot 19u
Vaak geïmiteerd, zelden geëvenaard De handtekeningsessie van de Legend is het eerste grote moment van de wedstrijd. Een populaire afspraak waar de fans hun idolen en de belangrijkste spelers en grote namen uit de rally kunnen ontmoeten. Een poster van 24 vedetten zal aan de supporters worden aangeboden die deze daarna kunnen laten handtekenen door alle rijders, met onbegrip van onze ambassadeurs op de internationale scene Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Maar ook Bruno Thiry, François Duval, Grégoire de Mevius, Jean-Pierre Van de Wauwer, Renaud Verreydt, Bernard Munster, Yves Matton, Fred Bouvy, ze zullen er allemaal zijn, en dan mogen we nog onze Franse vedette Bryan Bouffier niet vergeten.
Parade in de stad met veel animatie
En volgend op de handtekeningensessie zullen de 300 wagens tussen 19u en 21u tentoongesteld worden in een immens…open wagenpark, gesitueerd op de belangrijkste verkeersader van Bastogne, te midden alle handelszaken, waarvan het grootste deel voor de gelegenheid zal geopend zijn. Meerder tienduizenden toeschouwers zullen de stad overspoelen. Een niet gering aantal animaties worden voorzien met onder andere drie verschillende muziekgroepen, maar ook animatie dankzij onze partners Toyo, Gulf, Inbev, J&Joy, VW Classic Club en Classic 21. Voldoende om een legendarische avond door te brengen in aan sfeer die 100% rally uitademt.
Twaalf oud-winnaars
Minstens twaalf voormalige laureaten van de Boucles (en misschien komt er nog wel iemand zich in laatste instantie op deze lijst zetten) zullen aan de start staan van deze editie 2018. Bij de rijders vernoemen we bijvoorbeeld drievoudig winnaars François Duval, Grégoire de Mevius en Renaud Verreydt, maar eveneens Bruno Thiry, Marc Duez, Jean-Pierre Van de Wauwer, Stefaan Stouf en uiteraard Thierry Neuville. Bij de copiloten zijn er al vier die al eens van de champagne konden proeven op dit evenement. Het gaat over Nicolas Gilsoul uiteraard, Jean-François Elst, Andrée Hansen en Joris Erard.
18% buitenlanders
Ondanks de concurrentie van de Monte-Carlo Historic Rally, die tegelijk loopt en de reden is dat we enkele Italiaanse, Spaanse en Franse teams moeten missen in de categorie Classic, kunnen we toch tellen op 56 buitenlandse teams. Dat betekent 18% van het deelnemersveld met 21 Franse, 17 Nederlandse, 7 Luxemburgse, 5 Britse, 4 Duitse en 2 Zwitserse equipes.
Herziene en verbeterde coëfficiënten
Eén van de grote nieuwigheden van deze editie is de opstart van een tussenliggende categorie Challenger (80 km/u) en de afschaffing van de jaarcoëfficiënten in de categorieën Legend en Challenger. Er zullen slechts drie corrigerende coëfficiënten zijn voor de bestraffingen op de punten: 0,95 voor wagens van voor 1961, 1,05 voor wagens van na 1981 en 1,1 voor vierwiel aangedreven wagens. Dat zou de debatten evenwichtig moeten maken, met name tussen de Escort en de Porsche, maar moet het terug toelaten aan wagens uit de jaren 80 om mee te dingen voor de overwinning, ook als het niet sneeuwt.
Vraag een programma... nu al vanaf vrijdagavond!
Op algemene vraag zal het programma al verkocht worden vanaf de vrijdagavond in het centrum van Bastogne, in de centrale tent, aan de Gulf Vintage bestelwagen op het McAuliffe plein maar ook in de straten gedurende de parade, aan het Total tankstation (op de weg van Marche naar Bastogne) en ook nog op de Place de l'Abbatiale in Saint-Hubert.
Het programma telt 72 bladzijden in kleur en is onmisbaar voor het volgen van de rally. Binnenin alle kaarten (algemeen en ook per proef), het tijdsschema van de vier categorieën, de genummerde deelnemerslijst maar ook de toeschouwersgids, de spektakelpunten, de locatie van de drankstandjes plus een poster van Thierry Neuville en ruimte voor de handtekeningen van 24 vedetten die op de affiche staan. Het programma wordt verkocht aan 10 euro en het is de enige bijdrage die aan het publiek wordt gevraagd. De toegang tot de proeven is, zoals steeds, gratis.
Net als in de voorgaande jaren zal het programma ook beschikbaar zijn op zaterdag vanaf 7u00 in de ochtend op verschillende strategische plaatsen waarvan u bijgevoegd een lijst krijgt.
Sneeuwbanden voor iedereen
Wat ook de weersomstandigheden zullen zijn, alle deelnemers (met uitzondering van de categorie Demo, die vrije keuze hebben) dienen sneeuwbanden te gebruiken die verkrijgbaar zijn in de handel. Dit om de kosten te beperken en het voordeel af te zwakken dat de krachtigere wagens hebben. Het is een garantie tot spektakel. Maar wel opgepast voor het verhoogde risico op lekke banden als er zondag op onverhard wordt gereden.
De nota’s van Eddy voor een ganse dag in het geheim
De zes proeven van zaterdag kunnen worden verkend (enkel maar op vrijdag, de dag voor de wedstrijd), de zeven woudetappes van de zondag blijven echter geheim en verkenningen zijn formeel en totaal verboden. Overtreders zullen bestraft worden, boetes krijgen of zelfs buiten koers worden gezet. Voor deze proeven kunnen de teams in de Demo, Legend, Challenger en Classic enkel maar de on-board camera’s bekijken. Enkel de deelnemers van de eerste drie categorieën zullen beschikken over identieke nota’s, die allemaal werden opgemaakt door de ervaren Eddy Chevaillier. Buiten het roadbook, zullen ook de kaarten van de proeven en pijlen genre “RAC” de belangrijkste richtingsveranderingen aanduiden.
Technische controle op donderdag
De technische controle van de 300 voertuigen begint op donderdagochtend voor de regionale deelnemers en de rijders in de categorie Legend en Challenger kunnen het parcours verkennen vanaf vrijdag. Nog even herhalen dat verkenningen niet zijn toegelaten voor de categorie Classic, zodat die wel de vrijheid hebben om hun technische controles op vrijdag te laten uitvoeren, waardoor ze ook doorheen de dag van de animaties kunnen genieten op de place McAuliffe.
Servicepark op de place Général Patton
Zoals in de afgelopen drie jaren zal het algemene servicepark gelegen zijn op de place Général Patton, op ongeveer 200 meter van de place McAuliffe. De belangrijkste favorieten hebben daar ook hun regroup. De andere deelnemers zien elkaar op de rijksweg in de richting van Luxemburg, vanaf het ronde punt aan het Q8 benzinestation.
Kindertekeningen in de uitstalramen
In de 1ste, 2de en 3de leerjaren van de basisscholen in de regio wordt een grote tekenwedstrijd georganiseerd. De mooiste tekeningen zullen worden opgehangen in de uitstalramen van de lokale handelszaken en de auteurs zullen enkele sympathieke geschenkjes krijgen.
Ook een app voor het publiek
Voor de allereerste keer zal er voor de toeschouwers een applicatie zijn voor mobiele media op Apple en Android. Daarop kunnen ze alle klassementen rechtstreeks volgen, de diverse nieuwsberichten van de wedstrijdleiding maar je kan er ook 7FM, de rally radio, als livestream kunnen beluisteren.
7FM, rally radio met de speaker van Standard Luik!
Voor het vierde jaar op rij al, zal 7FM kosten noch moeite sparen om het evenement in de ether te brengen vanaf de studio op de place McAuliffe, en met live uitzendingen vanaf vrijdag. Met meer dan 48 uren aan live uitzendingen, zal de antenne enkel en alleen voorbehouden zijn voor commentaren, interviews en klassementen van de wedstrijd, met zelfs reporters aan de finish van de RT’s en het servicepark of de regroup, zoals in de goede, oude tijd. En achter de micro zal de animatie zal verzorgd worden door de beroemde Jacques Massart, die gewoonlijk het publiek in het stadion van Standard Luik aanspoort! Om alles te volgen gedurende de wedstrijd kan iedereen afstemmen op 96.2 FM voor de regio van Vielsam-Gouvy-Saint Vith-Reuland en op 89,1 FM voor de streek rond Bastogne en het noorden van het Groot-Hertogdom. Dankzij enkele nieuwe zenders zal het mogelijk zijn om de rally radio te ontvangen langs de proeven op alle RT’s.
Dit zijn de verschillende frequenties:
-96.2 FM > Eifel, Vielsalm, Gouvy, Houffalize
- 89.1 FM > Pays de Bastogne, Houffalize, Bertogne
- 100.7 FM > Stoumont, Basse-Bodeux
- 89.6 FM > Saint-Hubert (Oost), Tenneville, Sainte-Ode
- 99.8 FM > Libin, Saint-Hubert (West)
- 107.4 FM > Vaux-sur-Sûre, Sainte-Ode (in samenwerking met Studio S)
Vergeet www.7fm.be ook niet, de app van 7FM (Apple en Android) en de FB-pagina.