In de 35ste editie van de Rally van Wallonië was de strijd voor de overwinning drie dagen lang uitermate spannend. Vincent Verschueren en Veronique Hostens gingen in de slotfase tot het uiterste. De Godrive-formatie behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen, waarmee Vincent Verschueren weer in het spoor komt van Kris Princen, die nog 4 punten voorsprong heeft in de tussenstand van het BRC.
Na een snelle opening van Adrian Fernémont op de Citadel, sloeg Vincent Verschueren zaterdagochtend meteen toe op de 23 km lange proef van Mohiville. De Skoda-rijder zou er twee keer op rij de snelste tijd rijden, telkens met een handvol seconden verschil. Op de overige klassementsproeven hield hij gelijke tred met Cédric Cherain, die een Fabia R5 met evolutiemotor bestuurde.
"Ik wist dat het mogelijk zou zijn om op die lange proef het verschil te maken. Het is een proef met een aantal vloeiende bochten aan hoge snelheid. De evolutiemotor van Cherain en Fernémont biedt vooral een voordeel in de hernemingen en bergop. Ik had me voor die lange proef echt geprogrammeerd om het gas niet te lossen in die snelle waaiers. Het ging hard, maar het loonde," lachte Vincent, die in totaal 11"8 pakte op die proef. "Op de andere proeven kon ik het verschil niet maken. We reden echt maximaal, veel sneller dan vorig jaar, maar Cédric Cherain bleef gelijke tijden rijden..."
Zondagvoormiddag, in de regen, kwam Adrian Fernémont sterk opzetten. Vincent zag zijn voorsprong krimpen tot 4 seconden op Fernémont en 6 op Cherain. "Ik had regenbanden gemonteerd, maar die werden te warm. De Michelins werken goed als er water op de baan staat, maar niet als de baan gewoon nat ligt. Op drie van de vier proeven begon ik te vegen omdat de banden te heet waren. Ik was kansloos in die omstandigheden tegen Fernémont en Cherain."
Cherain ging zelf even van de aan en hij reed lek, waardoor de grootste dreiging van Fernémont leek te komen. Maar, die begon aan de laatste lus op regenbanden, terwijl de proeven droger werden. Vincent Verschueren en Veronique Hostens beslisten de wedstrijd definitief in hun voordeel.
"Met clicks ging het beter, al hadden we in Crupet nog even geluk, toen ik twee velgen beschadigde. Blijkbaar hadden enkele onverlaten grote stenen in een koord gelegd. Gelukkig reden we niet lek," lachte de winnaar, die voor de eerste keer de Rally van Wallonië won.
"Hier winnen, dat had ik niet gedacht, want op deze snelle proeven zou ik vermogen tekort komen. In het kampioenschap doen we een goede zaak. Ik moest hier winnen om Kris Princen bij te benen. Ik wil deze overwinning graag opdragen aan Mathias Viaene, mijn betreurde makker. Toen Mathias aan zijn tweede carrière begon in Historic, begon ik aan mijn carrière. Hij sprak me toen vaak over zijn zege in de Rally van Wallonië 2000. Ik had toen nooit gedacht dat ik hier ooit zou winnen..."