ORC Rally : Guillaume De Mévius zegeviert in Oostrozebeke.

Een beetje regen om de tuin wat te bevochtigen. Daarna een stralende zomerdag, tropische temperaturen, de Belgische kampioen rally aan de start en heel wat gerenommeerde uitdagers voor de zege. Dat werd de ORC-Canal Rally in Oostrozebeke.
 
De strijd om het VAS-rallykampioenschap is nog lang niet losgebarsten. “De Rally”, de populairste autosportdiscipline in (West-) Vlaanderen en aanpalende regio’s, telt langzaam af naar de belangrijke hoogmis: de Ypres Rally op het einde van juni. Dat weinigen nog kiezen voor een pure VAS-campagne van bij aanvang van het seizoen en dat de regionale wedstrijden overspoeld worden met nationale en internationale toppers ... het zal de fans worst wezen. Zij krijgen toprijders in topmachines aan de start en kunnen op zomerse zondagen kijken naar spectaculaire wedstrijden! Vooraf waren er al enkele wijzigingen in het deelnemersveld. Philip Eggermont zou zijn rallyloopbaan beeindigen met een deelname op een Skoda Fabia R5, maar diende eerder deze maand zijn rijbewijs in te leveren.
Daardoor kwam hij al in de Rally van Doornik in de problemen en ook in deze rally diende hij het stuur over te geven aan een inderhaast opgetrommelde Davy Vanneste. Didier Van Wijnsberghe, die had zijn Toyota Celica niet tijdig klaar. De fans, die keken vooral uit naar de confrontatie tussen Belgisch rallykampioen Verschueren, RACB National team rijder Guillaume De Mevius, Melissa Debackere, recordhoudster in de ORC, en de nooit te onderschatten Andy Lefevere op zijn Evo X “rode raket”…
 
Wie op zondagochtend de rolluiken optrok zag de bui al hangen. Letterlijk dan. Enkele Franse onweersbuien hadden ons mooie zomerweer geïnfiltreerd en dat betekende voor bepaalde streken donder en regen. In Oostrozebeke ontsnapte men er niet aan. Het leverde een leuk resultaat op na de openingsproef van de ORC. Stefaan Stouf, op de Ford Sierra Cosworth 4x4, kon het beste overweg met de omstandigheden en ging als leider algemeen en Historic naar de tweede proef. Brecht Hoorne (BMW) kwam nooit zover. Hij ging eraf in KP1 en hierdoor verloor de rally al één van zijn smaakmakers. Het zouden vooral de favorieten zijn die klappen kregen. Vincent Verschueren deed wat van hem verwacht werd. Na een voorzichtig begin reeg hij vanaf KP2 de besttijden aan elkaar en zette zich aan de kop van de rally. De Skoda van Melissa Debackere en de Peugeot T16 R5 Guillaume De Mevius gingen in de achtervolging. Maar een tegenstribbelende versnellingsbak noodzaakte hem op KP7 om de handdoek in de ring te gooien. Ook Melissa Debackere ging er daarna quasi onmiddellijk uit door problemen met de oliedruk.
 
Dat betekende dat De Mevius de leiding in de schoot geworpen kreeg. Vanaf de 8ste proef keek hij naar een voorsprong van 23 seconden op Andy Lefevere. De uitgeweken Oostrozebekenaar (hij heeft nu zijn concessie in Staden), zal met spijt teruggekeken hebben op de seconden die hij toegaf in de openingslus waarbij vooral de 30 verloren tikken op D’Hooie er aardig inhakten. Wie weet had Lefevere nog een tegenwicht kunnen vormen voor De Mevius? Spanning was er zeker bij de Historics, waar Stefaan Stouf met de Sierra Cosworth vroeg in het offensief ging. Hij dobbelde met Paul Lietaer, die zijn Manta 400 opnieuw van stal had gehaald, om de leiding. Tot Stouf in de 8ste van de 12 proeven de Ford diende te parkeren. Voor Lietaer bleef er dan niet veel anders meer te doen dan uitrijden, aangezien hij op dat moment al een voorsprong telde van 40 seconden op de Escort van Depuydt. Die zou nog tijd verliezen in de allerlaatste KP en zo een mooie tweede plaats door de vingers laten glippen. Bert Cornelis zette de spectaculaire Opel Monza op de tweede plaats, voor de BMW M3 van Christophe Declerck. Vermelden we nog dat de zege in Divisie 1-2 ging naar het Van De Hel duo op de Opel Astra GSi. De regionale rally trekt op 9 juni naar Wervik.
 
Nog zo’n rally die telt als voorbereiding op Ieper. Onnodig te zeggen dat die deelnemerslijst al helemaal volzet is!