Er stonden bijzonder veel snelle teams aan de start van de East Belgian Rally. De voorlaatste manche van het Historic Belgian Rally Championship kende dan ook een erg boeiend verloop. Mats Van den Brand en Stefaan Stouf kleurden het begin van de wedstrijd, maar de champagne ging naar Robin Maes, de nieuwe leider in het kampioenschap voor de slotmanche in de Condroz Rally.
Mats Van den Brand bewees dat hij geen aanpassingsperiode nodig heeft. De jonge Nederlander zette de eerste twee scratchen op zijn naam met zijn prachtige BMW M3, maar helaas brak de motor op de 4de proef. De leidersplaats werd meteen overgenomen door Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth. Op de modderige proeven kon Stouf natuurlijk zijn vierwielaandrijving benutten. De chrono's van de Ford waren indrukwekkend, met een 12de plaats in het algemeen klassement na de eerste ronde. Na KP 7 had hij bijna een minuut voorsprong op Robin Maes, maar door lekkende olie op de koppeling moest Stouf zijn Sierra aan de kant zetten.
Robin Maes nam het commando over. Ondanks de verschrikkelijke weersomstandigheden, liet hij de zege niet meer schieten. Dat Stefaan Prinzie 2 km voor de finish van de laatste proef de motor van zijn Opel Ascona 400 brak, gooide het kampioenschap weer helemaal open.
"Twee keer op rij de East Belgian Rally is schitterend, zeker omdat deze editie bijzonder moeilijk was. In de tweede ronde lag het parcours er ongelofelijk verraderlijk bij met enorm veel modder in de bochten. Ik reed de slotronde, toen het droog was, zelfs met regenbanden om toch een beetje grip te hebben. De BMW is echt niet makkelijk te besturen in dergelijke omstandigheden," vertelde Robin, die kon rekenen op knap werk van zijn team. "Voor het ingaan van de slotronde begon de koppeling plots te slippen. Het team heeft binnen de tijd een gloednieuwe koppeling met vliegwiel gemonteerd. Straf werk! We komen nu weer aan de leiding in het Historic BRC voor de Condroz. Het zal nog spannend worden!"
De tweede plaats ging naar Rainer Hermann, de veteraan die eens te meer zijn snelheid toonde voor eigen publiek met zijn Ascona 400. Na de opgave van Arthur Kerkhove (technisch), leek Frank Baert met zijn Sierra op weg naar de derde plaats, maar de restauranthouder wist dat zijn nachtblindheid een probleem zou vormen. In de slotronde werd hij dan ook gepasseerd door Jochen Platton met zijn Escort. Luc Caprasse stuurde zijn Audi Quattro naar de vijfde plaats.