Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Een van de mensen die steevast present tekent in de Tieltse TAC-rally is Didier Vanwijnsberghe. Ook dit jaar wil de man uit Sint-Eloois-Vijve zijn kansen gaan met de BMW M3. “We hebben alles goed overwogen en bekeken voor dit seizoen, en besloten dan maar om bij onze huidige BMW M3 te blijven. Onze verwachtingen zullen we niet al te hoog leggen.
We hopen dat we bij de Historics ons mannetje kunnen staan tussen de tweewielaangedreven wagens. Het is intussen ook alweer van november dat ik nog eens zelf het rallystuur in handen nam. En dan zien we wel waar wij uitkomen tegenover de “dikke” auto’s. Al gaan we toch proberen onze huid duur te verkopen. Het is van 2013 geleden dat we nog eens konden zegevieren in Tielt.
Met de BMW M3 willen we naast Tielt, ook nog starten in de rally van Wallonië, een rally met voor mij één van de mooiste parcours uit ons land, en Ieper, waar ik vorig jaar wel mijn meerdere moest erkennen in Paul Lietaer met de onverslaanbare Subaru Legacy, maar wel na een mooie strijd met Stefaan Stouf, toch een mooie tweede plaats wist te behalen. Al konden we ook daar vroegtijdig in het opgeverspark terecht gekomen zijn, maar gelukkig kon collega Robin Maes ons helpen met een andere versnellingsbak. Het was overigens in Ieper ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik nog eens aan de finish kwam (Haspengouw 2015).
Net als in 2016 sluiten we het seizoen terug af met de M3 in de rallye du Var. We hopen ook daar wat op sportieve revanche, gezien we vorig jaar op zaterdag de handdoek moesten gooien. Eerst deed de versnellingsbak ons flink wat minuten verliezen, daarna was het definitief “game-over” na een breuk aan de collector.
Intussentijd gaan we ook de eerder aangekochte Toyota Celica, die ons door de vele problemen toen weghield van Ieper 2015 en nog enkele rally’s, volledig opnieuw opbouwen om er hopelijk mee klaar te zijn tegen de Condroz begin november.”

De tweede manche van de M-Cup belooft een mooie strijd te worden binnen de M-Cup. Maar liefst 12 deelnemers schreven zich in, waarmee de M-Cup opnieuw de grootste cup binnen het RACB rallygebeuren is. Enkele nieuwe piloten maken hun opwachting binnen de M-Cup waaronder Wim Lootens met een E36M3. Vorig seizoen wist Wim nog de criterium manches in de Haspengouw en de Seizoensrally te winnen. Dit jaar maakt hij de overstap naar de M-Cup om zich te meten met 'grotere' jongens. We hopen alvast dat Wim zijn kunnen demonstreerd en de strijd vooraan aangaat!

Een andere nieuwkomer is Jens Maes. Na jaren bij de historics zal hij nu aantreden bij de moderne wagens. In de TBR 2016 mocht hij reeds kennismaken met de 130 als 0-wagen, maar nu rijdt hij mee met de M-Cup. De snelle jongens zullen allicht iets te hoog gegrepen zijn, maar we hopen vooral dat Jens een goede progressie zal maken doorheen de wedstrijd.

Pistoletto zaakvoerder Jan Vandenberghe die dit jaar de overstap maakte naar het nationale gedeelte zal ook in Tielt aan de start verschijnen. In de snelle Haspengouw moest hij wat kostbare seconden toegeven, maar de Tieltse wegen zouden hem beter moeten liggen.

Ook voor Cris Algoedt begint het M-Cup seizoen in Tielt. Hij wordt vergezeld door dakar-piloot Steven Rotsaert. De 1M zal tevens in een nieuwe livery aan de start verschijnen. Tijdens testen de afgelopen heeft de motor de geest gegeven, dus er zal nog mogen gesleuteld worden om de  wagen raceklaar aan de start te hebben. Met reeds een 10-tal deelnames in Tielt op zijn palmares weet Cris allicht alle valstrikken te ontwijken. Een plaatsje dicht bij het podium moet haalbaar zijn voor deze snelle traiteur!

Jean-Louis De Roeck moest in de Haspengouw jammergenoeg opgeven op de eerste proef. Hopelijk horen we de E30M3 langer meedraaien tijdens de TAC rally. Voor De Roeck zijn de weekends alvast goed gevuld, daar hij naast rally ook deelneemt aan autocross en klimkoersen.

Bert Truyens, in de Haspengouw nog goed voor een 2de plaats binnen de M-Cup zal het op de Westvlaamse wegen allicht iets moeillijker hebben. De wegen rond Tielt hebben immers hun specifieke karakter en zijn met momenten zeer glad.
Tom Ceuppens heeft intussen reeds wat ervaring in Tielt, en neemt ook buiten de M-Cup aan vele manches van het BK deel. Een podiumplaats is hem alvast van harte gegund, maar de beschikbare plaatsen zijn schaars en er zal hard moeten gereden worden !

Thierry Cokelaere zal voor het eerst in de eigen regio aantreden met de nieuw aangeschafte 1M. In 2015 bewees hij reeds zijn kunnen met een 3de plaats binnen de M-Cup te Tielt. Met de huidige snellere wagen moet hij zeker opnieuw kunnen meestrijden voor het podium!

Slechts 1 Nederlander aan de start voor deze tweede manche, maar het is een snelle man! Met zijn E46M3 bewijst Wim Muilwijk dat het ook met een 4-deurs hard kan gaan. In de Haspengouw koos hij echter voor een te late remzone met een schuiver tot gevolg. We hopen dat hij in Tielt het vuur aan de schenen kan leggen van onze lokale piloten.

Brecht Hoorne, in de Haspengouw goed voor een onverhoopte 3de plaats zal ook in Tielt aantreden. Mits een foutloos parcours zien we hier een mooie strijd met Cokelaere en Muilwijk voor de derde podiumtrede.

Voor de belangrijkste podiumplek verwachten we een strijd tussen Kurt Braeckevelt en Franky Boulat. Vorig jaar wist Kurt Franky te kloppen met slechts een halve seconde!

Fingers crossed dus dat we dit jaar opnieuw een mooie strijd te zien krijgen.

Op zaterdag 20 mei 2017 is het gezellige Bocholt opnieuw the place to be voor alle rallyliefhebbers. Het team van Racing Team Moustache zet de vernieuwende trend van de voorbije jaren verder en presenteert voor het derde jaar op rij een volledig nieuwe klassementsproef !

In 2015 lanceerde RT Moustache voor het eerst  KP De Hees, een volledig verharde rondkoers die de laatste twee jaar als openingsproef van de wedstrijd fungeerde. Naar aanleiding van het jubileum – in 2016 was het de 40ste editie van de Sezoensrally – kregen de deelnemers voor het eerst KP Steenberg voor de wielen geschoven. Deze voor de Sezoensrally atypische en volledig verharde proef kreeg erg veel lof van de deelnemers. Wie dacht dat de vernieuwing daarmee stopte, heeft het mis want in 2017 komt er wéér een nieuwe KP bij in de Sezoens.

Voorzitter Jeff Steensels:  In 2017 blijft één van onze klassiekers – KP Goolder - even op het schap liggen. Er zijn werken gepland aan de Brogelerweg, die zowel in het begin als in het midden van de KP gebruikt wordt. Omdat je nooit helemaal zeker weet hoe zo’n werken vorderen, besloten we om Goolder dit jaar niet te rijden. Binnen het bestuur waren er nog enkele ideeën voor nieuwe KP’s en één daarvan heeft nu vaste vorm gekregen. Dankzij de samenwerking van het stadsbestuur, de plaatselijke politie en de lokale omwonenden presenteren we de deelnemers in 2017 voor het eerst KP Peer: ongeveer 16 km lang waarvan 30% mooi onverhard, want dat typische ingrediënt van onze wedstrijd willen we toch ook behouden. Trouwens, wie zegt dat de Sezoensrally een zware rally is, moet de finishpercentages van alle wedstrijden in 2016 er maar eens bijnemen. 68 % van onze deelnemers stond toen aan de finish. Dat was samen met de wedstrijden nà ons in het BRC het hoogste percentage in het BRC 2016.

Wedstrijdleider Gerard Vrijens:  Eigenlijk blijft alleen KP De Steenberg hetzelfde in 2017. Naast de nieuwe KP Peer gevolgd door een regroup op het gezellige stadsplein van Peer, zijn er ook wijzigingen bij de andere drie proeven: De Hees, Gerdingen en Veldhoven. We hopen dat een gewijzigd parcours de BRC-deelnemers kan warm maken om bij ons te komen rijden. In plaats van al in het begin van het seizoen te melden dat ze bij ons niet komen rijden, hopen we dat er in 2017 positief vóór de Sezoensrally gekozen zal worden want ook in 2017 zullen de afwezigen ongelijk krijgen… Met de nieuwe KP, de andere wijzigingen en de afwezigheid van de kampioen van 2016 Freddy Loix zal de strijd meer open zijn dan ooit !

De Sezoensrally presenteert 15 KP’s voor het BRC en 10 KP’s voor de Criterium-rijders. De derde nevenwedstrijd – de Sezoens Regularity – zal na het succesvol debuut vorig jaar ook opnieuw georganiseerd worden.

Peugeot België-Luxemburg en DG Sport brengen hun 208 T16 wel degelijk aan de start in de TAC Rally, volgende week in Tielt. Aan het stuur natuurlijk Kevin Abbring, in de rechterstoel voor één keertje geen Pieter Tsjoen, maar wel Renaud Jamoul. Dat verdient een woordje uitleg. De Spa Rally eindigde in mineur voor Kevin Abbring en Pieter Tsjoen. Na dag 1 stonden ze indrukwekkend aan de leiding, en in de aartsmoeilijke omstandigheden op dag 2 lieten ze meermaals indrukwekkende dingen zien. Tot hun weg naar de winst ongelukkig eindigde met een kapotte velg en een opgave.

“Het hele team is in Spa echt op zijn honger naar winst blijven zitten”, vertelt Wim Doms, PR Manager van Peugeot België-Luxemburg. “Meteen wilden we allemaal zo snel mogelijk verder werken op het elan dat we in Spa hebben gevoeld. De auto, het team, het hele plaatje klopte. Dat ritme moeten we vasthouden, en daarom besloten we allemaal samen om in de TAC Rally aan de start te komen. Bovendien is de TAC Rally ook een uitstekende testbasis voor een goeie setup in het koninginnenstuk van het kampioenschap: de rally van Ieper.”

Zonder Pieter Tsjoen dus deze keer, maar wel met Renaud Jamoul naast Kevin Abbring. “Bij de start van het seizoen gaf Pieter al aan dat hij voor de TAC Rally zijn agenda echt niet kon vrijmaken. Kevin reed al wat kilometers met Renaud Jamoul tijdens tests, en die ervaring was zo positief dat hij Renaud graag naast zich wil hebben in Tielt”, legt Wim Doms verder uit. “Maar voor alle duidelijkheid: vanaf de Rallye de Wallonie en voor de rest van het seizoen blijft Pieter onveranderd onze copiloot. Renaud springt even bij ad interim, zeg maar.”

Pieter Tsjoen zelf besluit nuchter: “Van zodra we uitvielen in Spa, zelfs nog voor het einde van de wedstrijd, gaf ik binnen het team al aan dat we beter meteen verder kunnen bouwen op de prestaties die we in Spa hebben neergezet, ondanks mijn agenda. Dat ik er zelf niet bij kan zijn in Tielt, is natuurlijk jammer. Maar zoals alles nu aanvoelt, twijfel ik er niet aan dat we de rest van het seizoen nog rally’s gaan winnen. Die titel blijft onveranderd ons doel, ik mis alleen één klein stukje van de weg ernaartoe, maar zal er bij zijn aan het eind van de rit.”

Dat Achiel Boxoen dit seizoen de steun zal krijgen van Skoda Import is al een tijdje geweten. Sommigen vragen zich echter af wanneer de jonge Skoda-rekruut in actie zal treden. Wanneer start dit effectief ? Dit gebeurt in de Sezoensrally op 20 mei, wanneer de gloednieuwe Skoda Fabia R5 beschikbaar zal zijn. Nadien werkt Boxoen met de Fabia R5 nog alle resterende manches van het Belgian Rally Championship af. Tot dan zal Achiel een privé-programma volgen onder leiding van zijn coach Freddy Loix.

Dat Achiel Boxoen één van de meeste gegeerde zitjes voor het Belgian Rally Championship 2017 wist te veroveren is ondertussen al genoegzaam bekend. Dat Belgische rallykampioenschap is ondertussen echter al twee manches ver en Boxoen is nog niet met een Skoda aan de start verschenen. Dat heeft zo zijn redenen.

“Inderdaad”, glimlacht Catherine Van Geel, PR Manager bij Skoda Import. “De allerbelangrijkste is dat de volledig nieuwe Skoda Fabia R5 die Achiel zal besturen pas eind april zal kunnen geleverd worden. Dat betekent dat het partnership tussen Skoda Import en Achiel Boxoen pas bij de volgende wedstrijd van het BRC, de Sezoensrally op 20 mei, zal ingaan.” “Nadien werkt Achiel alle overblijvende rally’s van het kampioenschap af”, vervolgt Van Geel. “De Kenotek Ypres Rally wordt dus zijn tweede wedstrijd aan het stuur van de Fabia R5, inderdaad. Nadien volgen nog de Omloop Van Vlaanderen, de East Belgian Rally en als afsluiter de Condrozrally.”

Dat betekent echter niet dat de jonge Boxoen ondertussen met zijn vingers moet zitten draaien. “Achiel is door Freddy Loix , Fred Miclotte en Evelien Deschuytter onder de vleugels genomen”, licht Van Geel toe. “Zij bereiden hun pupil in de allerbeste omstandigheden voor op zijn taak. Freddy heeft een volledig gepersonaliseerd privé-programma uitgedokterd en laat hem daarbij veel testen en mogelijk ook “koersen”. Het komt er op aan om kilometers te maken en een maximum aan ervaring met een echte “rallywagen” op te doen. Het is voor ons vooral belangrijk dat er genoeg tijd wordt gespendeerd aan de opleiding van Achiel, zodat hij op 20 mei in alle sereniteit aan ons gemeenschappelijk Skoda-programma kan beginnen.”

Het is ondertussen ook geweten welk team de Skoda Fabia R5 van Achiel Boxoen zal inzetten. Dat wordt SXM Compétition. “Een team met heel wat mensen die ook nog voor Freddy Loix hebben gewerkt”, besluit Van Geel. “Vertrouwde namen, mensen waarvan we weten dat we op ze kunnen bouwen. Alle puzzelstukjes vallen zo op hun plaats, we zullen er bij de start van de Sezoensrally helemaal klaar voor zijn.”

Niet Cédric Cherain, maar Benoît Allart is de winnaar van de Spa Rally. Na de technische keuring, werd het klassement onder voorbehoud geofficialiseerd, want de banden van Cédric Cherain en Armand Fumal werden, op de velg, voor verder onderzoek meegenomen. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat de banden niet conform artikel 60.1.1 van het Sportreglement van het Belgian Rally Championship zijn. De Sportcommissie heeft op 22 maart beslist dat zowel Cédric Cherain als Armand Fumal gediskwalificeerd worden.

De discussie betreft regenbanden van Pirelli, die door de FIA gehomologeerd werden voor het Wereldkampioenschap, maar die niet gehomologeerd zijn door de FIA voor gebruik in regionale kampioenschappen. Die lijst banden die gebruikt mogen worden in regionale kampioenschappen is de basis voor Bijlage V bij het technisch reglement.

De uitgesproken diskwalificatie wegens het rijden met niet-reglementaire banden heeft als gevolg dat Benoît Allart uitgeroepen wordt tot winnaar, voor Vincent Verschueren en Frédéric Bouvy, die met zijn Porsche op het podium eindigt.

Voor alle duidelijkheid: de beslissing van de Sportcommissie heeft niets te maken met de klacht die Vincent Verschueren in de loop van de wedstrijd indiende tegen Cédric Cherain, Armand Fumal en Pieter-Jan Maeyaert, want die klacht werd onontvankelijk verklaard omdat de klacht tegen 3 teams tegelijkertijd was ingediend. De klacht werd dus niet ten gronde behandeld. Op het moment van het indienen van de klacht, waren de technische commissarissen trouwens al bezig met een onderzoek naar de conformiteit van de Pirelli's, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze beslissing.

De gediskwalificeerde teams kunnen nog in beroep gaan tegen deze beslissing...

Een zege in de Legend Boucles de Bastogne, winst in de Rally van Haspengouw... Het begin van het seizoen 2017 was ronduit perfect voor BMA, het team van Bernard Munster. De formatie uit Petit-Rechain trok met vertrouwen naar het vlakbij gelegen stadscentrum van Spa om er de overwinning op te halen in de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship en tevens in de Historic-nevenwedstrijd. Maar, het kan verkeren. Deze keer zat het niet mee...
« Het verloop van deze extreem moeilijke Spa Rally had een droom voor ons kunnen zijn, maar uiteindelijk draaide het uit op een nachtmerrie, analyseert Bernard Munster. Ook dat is autosport. Dat maakt de sport zo onvoorspelbaar. Dit weekend zat het niet meer voor BMA in Spa. Een reden te meer om te mikken op een revanche in de volgende wedstrijd. »
Bij de start van de allerlaatste klassementsproef van de rally, de tweede passage op de lange versie van de Clémentine, hadden Kris Princen en Peter Kaspers 21 seconden voorsprong. Helaas kregen ze niet de kans de champagne te laten knallen. « Wat er echt gebeurd is, dat weet ik nog altijd niet, vertelt Kris Princen. We hadden 21 seconden voorsprong en met nog 14 km te gaan, konden we zoveel nooit verliezen. We wisten dat Cherain nog zou aanvallen, maar onze voorsprong was voldoende groot. We werden wel gehinderd door condens op de voorruit. Verloor ik daardoor even de concentratie? Misschien... Ik miste in elk geval de apex in een heel snelle bocht en even verder lagen we op ons dak. Ik liep een gebroken rib op. Peter heeft een gekneusde schouder en de wagen is zwaar beschadigd. Op dit moment is het onmogelijk om te voorspellen wat er de komende weken zal gebeuren. Zullen we aan de start staan van de TAC Rally? Ik hoop het, maar dan moeten de dokters wel het licht op groen zetten, moet mijn copiloot weer genezen zijn en moet de auto compleet hersteld zijn. Wait and see... »

« Wanneer we de data en de onboardbeelden bekijken, dan stellen we vast dat Kris niet overdreven in de aanval was, vervolgt Bernard Munster. Op de plaats van de sortie, reed hij 5 km/h minder snel dan tijdens de eerste ronde. Toen Cherain langs onze gestrande Fabia passeerde, had hij een vijftal seconden goed gemaakt... terwijl enkel de afdaling op onverhard naar de finish nog afgewerkt moest worden. Het is nooit makkelijk om opgejaagd te worden. Dat hebben we dit jaar ook gezien bij Thierry Neuville in het Wereldkampioenschap. Maar, ik denk dat Kris en Peter gewoon brute pech hadden. Ze hebben een zware prijs betaald voor een klein foutje, zoals we er allemaal gemaakt hebben in onze carrière... »

Guillaume Dilley, aan het stuur van de tweede Skoda Fabia R5 van BMA en genavigeerd door Stéphane Prévot, had alles bij elkaar amper... 18 kilometer ervaring met deze wagen voor de start. Het belette hem niet om meteen knappe tijden te rijden. Na een eerste lekke band, raakte hij dezelfde steen die veel andere piloten verraste op KP 6... Het zorgde voor een dubbele lekke band. Met slechts één reservewiel aan boord van de wagen, moest Dilley vanzelfsprekend de strijd staken...
Ook voor Patrick Snijers was er een frustrerend gevoel. Snijers mikte op de zege in RGT met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar hij kreeg ettelijke strafminuten aan de broek gesmeerd door fouten bij het inklokken van zijn copiloot. Gelet op de extreem moeilijke weersomstandigheden en de achterstand die een goed resultaat onmogelijk maakten, besliste de piloot om de strijd te staken.
In het Historic Belgian Rally Championship, stonden Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette aanvankelijk in de top 3 met de Porsche 911 van BMA. Het team uit Verviers profiteerde van de weersomstandigheden om vooraan mee te draaien. Maar, vrijdagavond reden ze lek en duurde het wisselen van het wiel langer dan gepland. Bovendien ging een tuimelaar stuk, wat nog eens voor tijdverlies zorgde. Het team besliste om zaterdag niet meer van start te gaan. Jammer, want het beste moest ongetwijfeld nog komen...
Toch was niet alles negatief voor BMA in deze Spa Rally. In dezelfde 'Historic'-categorie, schitterden André Lausberg en zijn zoon Guillaume met hun Porsche 911, die ze naar de 3de plaats stuurden. Terwijl de meeste concurrenten in Historic in de loop van de twee loodzware dagen moesten opgeven, hield de andere Porsche van BMA probleemloos stand om dit prima resultaat te behalen. Petje af!
Ook Vincent Prégardien en Kevin Vandenbussche haalden de finish van deze ongelofelijk verraderlijke Spa Rally. Ze werden 7de algemeen met hun Ford Escort MK2. Prégardien zet zijn leerproces in de rallysport verder. Hij haalde de finish, wat veel rallyrijders met meer ervaring niet konden zeggen. Veelbelovend voor de toekomst.
En dan is er nog de prestatie die Bernard Munster ongetwijfeld de meeste voldoening gaf: die van zijn zoon Grégoire, samen met Johan Jalet. Met een Opel Adam Cup, die niet hetzelfde potentieel heeft als de R2-versie, reed de jonge piloot in zijn tweede rally foutloos naar de finish. Bovendien draaide hij regelmatig tijden in de top 20 algemeen, met als kers op de taart een 11de tijd op de Clémentine! Resultaat: de 16de plaats algemeen, na een bijzonder zware testwedstrijd met het oog op de start van de Duitse Opel Rally Cup. « Wat kan ik anders zeggen dan dat de papa bijzonder trots is op zijn zoon, vertelt Bernard Munster. Het was zo makkelijk om dit weekend verrast te worden door een of andere valstrik, maar Grégoire bleef foutloos. De prestaties van een Cup-versie zijn niet vergelijkbaar met die van een R2. Als je dan dergelijke tijden kunt rijden, dan mag je fier zijn...»
Terug in het hoofdkwartier in Petit-Rechain, draait het team van BMA deze bladzijde om en werken ze aan de voorbereiding van de volgende wedstrijd, de TAC Rally, op zaterdag 8 april in Tielt.

Beter kon het rallyseizoen niet beginnen voor Hermen Kobus en Erik de Wild. Na een zinderende Zuiderzeerally waar het team van Kobus Tuning Competion het op moest nemen tegen een handvol R5’s en regerend Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel in zijn Mitsubishi Evo X R4 werd de overwinning uiteindelijk zelfs na de finish beslecht in het voordeel van Kobus en de Wild. Kobus reed een ijzersterke wedstrijd en zou uiteindelijk profiteren van een inklokfout van het duo Jasper en Martine van den Heuvel.

De zaterdag begint voorzichtig voor Hermen die sinds augustus 2016 geen competitieve kilometers meer heeft gereden. Desondanks barst er een interessante strijd los tussen de R5’s van Bob de Jong, Christian Riedemann en Hermen Kobus. “Iedereen is duidelijk een beetje roestig zo lijkt het. Hermen heeft natuurlijk opnieuw vertrouwen op te bouwen met de Fabia nadat het vorig seizoen een tweetal keren flink mis is gegaan. Desalniettemin denk ik dat het ritme begint te komen, dat is ook te zien aan de tijden die telkens beter worden. Ik denk dat we tijdens de avondproeven nog wel kunnen verassen!” aldus Erik na klassementsproef 6 van de wedstrijd.

Voor de derde boucle van proeven maakt de equipe echter een foute bandenkeuze waardoor Hermen en Erik een plekje toe moeten geven op Christian Riedemann. Bob de Jong is op dat moment uitgevallen met mechanische pech aan zijn Citroen DS3 R5. “Verkeerde bandenkeuze. Ik merkte dat de banden ietwat begonnen te smeren tijdens de vorige proef waardoor ik gegokt heb op de hardere compound band. Dit blijkt echter slecht uit te pakken. Ik krijg de banden niet warm op de relatief korte dijkproeven. Jammer, we verliezen nu 5 seconden, maar zo maakt iedereen wel eens een verkeerde keuze,” aldus Hermen.

En dat blijkt tijdens de 4e boucle van proeven. Want daar maakt Christian Riedemann een verkeerde bandenkeuze en hij verspeeld zo de 2e positie aan Kobus en de Wild die op de industrieproef toeslaan en zo een voorsprong weten op te bouwen van 12 seconden. Erik vertelt: “We hebben gegokt op regen en juist die regen kwam op het goede moment. Net voordat de industrieproef van start ging begon het iets te miezeren, dit maakt dat de banden optimaal konden blijven presteren.”

De opgebouwde voorsprong op Riedemann geven Kobus en de Wild tijdens de laatste boucle van proeven niet meer weg. Kobus rijdt een scratch op de voorlaatste klassementsproef en komt slechts 0,1 seconden tekort voor een scratch op de laatste proef. Zo weet het team van Kobus Tuning Competition een 2e plaats, achter Jasper en Martine van den Heuvel, veilig te stellen. Een prachtige prestatie.

Na de finish van de rally blijkt echter dat Jasper en Martine een inklokfout hebben gemaakt waardoor zij een tijdstraf van 1 minuut krijgen. Zij zakken hierdoor terug naar een 3e positie algemeen, waardoor Kobus en de Wild de algemene overwinning pakken.

“Een dubbel gevoel. Natuurlijk zijn we blij met de overwinning, maar een wedstrijd win ik liever op de proeven en niet daarbuiten. Maar, een rally is niet alleen hard rijden, de navigator heeft ook zeker buiten de klassementsproeven een verantwoordelijke taak.”

Een mooie start van een uitdagend seizoen. De volgende wedstrijd zal zijn op 5 en 6 mei in Sulingen. Tot dan!

Na de test op snelheid in de RS van Moorslede, heeft Pieter-Jan Maeyaert zijn eerste grote afspraak met de Ford Fiesta R5 in het Belgisch rallykampioenschap niet gemist. De weersomstandigheden waren extreem lastig en uiteindelijk liet Pieter-Jan zich verrassen, maar zijn tijden op zaterdag bewezen dat hij veel progressie maakte aan het stuur van de Fiesta R5. Een 4de tijd algemeen op de Clémentine, tussen de grote jongens, dat kan tellen!
Vrijdagavond begonnen Pieter-Jan en Rik Snaet eerder voorzichtig aan de wedstrijd, met een 12de plaats. Logisch, want het duo had de rondkoers op het Circuit van Francorchamps niet kunnen verkennen. "Omdat we in Moorslede reden vorige week, hadden we niet de mogelijkheid om de proef te verkennen. We mochten de nota's van Adrian Fernémont gebruiken en we hebben zijn onboards bekeken, maar dat is niet hetzelfde. Het was echt niet makkelijk, zeker omdat we voor te zachte banden hadden gekozen."

Zaterdag viel de regen met bakken uit de hemel. Op de eerste proef liet Pieter-Jan zich even verrassen. Een kleine schuiver die veel tijd kostte...
"Het was extreem glad en ik liet me even verrassen. Het grootste probleem was dat mijn deur niet meer dicht ging. Na 6 minuten konden we verder, maar ik moest met één hand de deur vasthouden. Het vertrouwen was even weg, maar toen mijn broer de deur dan toch dicht kreeg, beslisten we verder te rijden. En, gelukkig maar, want op de volgende proef reden we meteen een 4de tijd en stelselmatig kreeg ik meer vertrouwen en gevoel in de wagen."

Copiloot Rik voelde dat Pieter-Jan de wagen goed in de hand had. Met zijn wagenbeheersing reed Pieter-Jan, die voorheen geen ervaring had met een 4x4, de 4de tijd algemeen op de beroemde gravelproef op de Clémentine.
"Op het onverhard van de Clémentine kon ik weer de 'Escort-style' hanteren. Een beetje spelen met de wagen op de achtertrein en show geven. Plezant en daarmee kwam ook het gevoel meer en meer terug. Uiteindelijk ben ik heel tevreden na deze wedstrijd, want we draaiden regelmatig tijden in de Top 5, voor piloten met veel meer R5-ervaring, zoals Demaerschalk, Melissa, Allart,..."

Helaas duurde de wedstrijd 4 proeven te lang voor het Ford-duo. In Wanne schoven ze een tweede keer van de baan. Deze keer definitief. "In een bocht schoof de Fiesta over de vier wielen. Ik dacht dat we er door zouden geraken, maar we kwamen een halve meter te kort. We schoven in een greppel. Ik probeerde er nog uit te geraken, maar de wagen zat goed vast. Jammer, maar de opgedane ervaring is veel belangrijker dan het verlies van de 9de plaats," aldus Pieter-Jan Maeyaert, die de rest van het Belgian Rally Championship zal afwerken met deze Ford Fiesta R5, te beginnen met de TAC Rally op 8 april.

Wat een doldwaze wedstrijd! De Spa Rally, de tweede manche van het Belgisch kampioenschap, kende door de extreme weersomstandigheden een heel ongewoon verloop. Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens kon de wedstrijd niet slechter beginnen, maar na drie minuten tijdverlies op de openingsproef knokten ze zich terug naar een onverhoopte podiumplaats en... de leidersplaats in het Belgisch kampioenschap!
Na een prima shakedown, was het vertrouwen groot bij Vincent Verschueren en zijn copilote Veronique Hostens, die op de voet gevolgd werd door een cameraploeg voor een jongerenprogramma op televisie. Maar, op de allereerste proef, een rondkoers op het circuit van Spa-Francorchamps, ging het grondig fout. De rode Godrive Skoda werkte een ronde teveel af. Verdict: 3'07" tijdverlies en de 60ste plaats in het klassement... Na onder andere een 2de en een 3de tijd, werd de openingsetappe afgesloten op de 14de plaats...

"In het donker zat Guillaume Dilley met zijn Skoda op mijn bumper op de rondkoers. Ik had een paar meter extra afstand genomen en ik hield in het oog hoe ver hij achter me zat, toen ik bij de splitsing voor de derde keer naar links draaide, in plaats van rechts naar de finish te rijden. Ik had de nota van Veronique niet gehoord omdat ik gefixeerd was op mijn achtervolger. Gewoon mijn eigen fout... Een beginnersfout met grote gevolgen. Weet je, in mijn allereerste rally heb ik hetzelfde meegemaakt, maar toen reed ik een ronde te weinig," sakkerde Vincent Verschueren, die de moed niet liet zakken. "We knokken terug en we zien wel hoe ver we geraken."

Zaterdag waren de weersomstandigheden hels. Het regende de ganse dag, waardoor de proeven er extreem verraderlijk bij lagen. De concurrentie liet zich verrassen... Melissa Debackere ging van de baan, Kevin Abbring knalde in het decor, Guillaume Dilley reed zijn banden stuk...
"We hebben zelf ook geluk gehad op de Clémentine," vertelde Vincent op de middag. "Ik ben maximaal aan het aanvallen. Ik passeerde Guino Kenis, maar een paar bochten verder schoof ik zelf van de baan. Het is een wonder dat we niets geraakt hebben."

In de tweede ronde op zaterdag bleven Vincent en Veronique opschuiven, maar een dubbele lekke band leek de podiumkansen te verknallen, want op twee proeven tijd verloor de Skoda nog eens 2'30"... De aansluiting met Benoît Allart ging verloren.
"Ik zat bijna terug in zijn spoor, maar twee lekke banden hebben ons de das omgedaan. Ik reed de proef van de Clémentine, de versie zonder gravel, zelfs met een leegloper vooraan. Jammer dat we weer tijd verloren hebben, maar we staan terug in de punten, wat al ongelofelijk is na ons tijdverlies van 3 minuten vrijdagavond..."

Het zou nog mooier worden, want Vincent en Veronique rukten op de allerlaatste proef nog op naar de derde plaats. Kris Princen ging over de kop, zodat Vincent meteen ook leider wordt in het Belgisch kampioenschap. Wat een remonte van de 60ste naar de 3de plaats !
"Dit had niemand verwacht, maar in dergelijk zware rally's is alles mogelijk, zeker als de omstandigheden zo moeilijk zijn als vandaag," lachte Verschueren. "Deze leidersplaats doet enorm veel deugd, al was het hectisch in de slotfase. De proef werd net voor ons gestaakt na de koprol van Princen. Het wachten duurde lang en op de proef ging onze turbo ook nog stuk... Wat een ongelofelijke wedstrijd! Dit is een beloning voor het ganse team dat er in bleef geloven na onze misser vrijdagavond."
Vincent en Veronique trekken nu als leiders in het BRC naar de TAC Rally.

De tweede manche van het Junior BRC werd een one-man-show van Romain Delhez. De streekpiloot stuurde zijn Opel Adam R2 naar een klinkende overwinning in klasse RC4 en naar winst bij de Juniors, met 13 bonuspunten om zijn dominantie te onderstrepen. De Opel-rijder pakte bovendien 13 bonuspunten voor snelste tijden in de klasse, waarmee hij na deze Spa Rally de leiding neemt in het Junior BRC.
Guillaume de Mevius kon niet lang genieten van zijn gratis deelname als winnaar van de Junior Award. Na een snelste tijd op de openingsproef in Francorchamps, brak de motor van zijn 208 R2 na het eerste recht stuk op KP 2. "Dat recht stuk op de N640 was ongelofelijk zwaar voor de motor. Zelfs de R5 van Abbring, nochtans een turbomotor die minder toeren maakt, zat daar 39 seconden op de begrenzer, dus voor onze 208 zal dat zelfs een kleine minuut geweest zijn. Meteen na dat recht stuk gaf onze motor de geest...," aldus Guillaume.

Romain Delhez liet de kans niet liggen. De Opel-rijder stuurde zijn Adam R2 13 keer naar de snelste tijd. Het resulteerde in een prachtige en onverhoopte 8ste plaats algemeen. Natuurlijk ook goed voor de Junior Award!
"Deze overwinning in Spa is een mooie troostprijs voor de pech die we vorig jaar gekend hebben. Toen moesten we in Spa ook meteen opgeven door elektrische problemen. We hebben een strak tempo gereden, hoewel ik meteen afstand kon nemen van Andy Dewallef en Pierre Vauterin. De weersomstandigheden waren hels, maar ik vond de Clémentine wel een fantastische ervaring, ondanks de plassen. Ik heb genoten van het onverhard. Dit was een goede voorbereiding op de openingsmanche van de Duitse Opel Adam Cup, die verreden wordt tijdens hetzelfde weekend als de TAC Rally in Tielt."

De tweede plaats bij de Juniors ging naar Andy Dewallef, die er een onvervalste Opel-dubbel van maakte. De 25-jarige Pierre Vauterin beperkte de schade met een derde plaats, voor Romain Degeer, die bij zijn debuut vrijdagavond op de tweede proef moest opgeven na een schuiver, maar die zaterdag toch de finish haalde. Niels Reynvoet moest na een sortie op KP 4 vrijdagavond al opgeven.

Klassement Junior BRC: 1.Delhez 23 punten; 2. de Mevius 22; 3. Vauterin & Dewallef 11; 5. Vermeire 8; 6. Pacolet 6; 7.Degeer 5; 8. Reynvoet 4

Dit weekend werd in het kader van de Spa Rally de tweede manche afgewerkt van het Historic Belgian Rally Championship. Net als voorgaande jaren, hadden de klassiekers de eer het parcours te openen voor de grote kleppers van het modern Belgisch rallykampioenschap. Door de extreem natte weersomstandigheden zaterdag, werd het een afvallingsrace. Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen stuurden hun Opel Ascona 400 naar de overwinning en de leiding in het Belgisch kampioenschap.
Vrijdagavond stonden twee lussen van twee proeven op het programma in de buurt van en op het Circuit van Spa-Francorchamps. Een decor waarin we de BMW M3 van Robin Maes vooraan hadden verwacht, maar de "Camel" 2,3 liter sloot de eerste dag af op de tweede plaats op 7"7 van leider Stefaan Prinzie, die vol vertrouwen aan de tweede etappe begon.
"In de regen is de Ascona 400 heel efficiënt. Ik denk dat ik het Maes heel moeilijk zal kunnen maken, zeker op de Clémentine," lachte Prinzie, die pas zaterdagmiddag het goede tempo vond in de regen: "Ik ben gestart op Michelins met brede banden achteraan, maar toen ik in de tweede ronde smallere Pirelli's monteerde op de achtertrein vond ik meer grip."

Robin Maes had zich vrijdagavond bewust ingehouden. Nog in de openingsronde nam de BMW-piloot de leiding over. "Vrijdagavond waren er een paar heel lange rechte stukken op de tweede proef. Bijna een minuut aan topsnelheid de motor op de begrenzer jagen, dat houdt geen enkele motor vol. Daarom heb ik bewust het voetje gelicht. We hebben wat tijd laten liggen, maar de rally is nog lang..."

De tweede doortocht op de Clémentine zaterdagnamiddag bracht de beslissing. Leider Robin Maes viel zonder ruitenwissers en werd daardoor verrast in een remzone. De BMW schoof rechtdoor op een talud en brak de ophanging. Stefaan Prinzie was meteen zegezeker, want achtervolger Sébastien Cuvelier stond op bijna 7 minuten...

"Blijkbaar had Cuvelier vrijdagavond opgegeven en was hij in Rally2 opnieuw gestart, met een tijdstraf, maar die straftijd verscheen pas bij het ingaan van de slotronde op de tussenstand. Ik was nog volop aan het aanvallen, toen ik besefte dat ik heel rustig kon uitbollen naar de finish. Maar, dat is ook niet zo makkelijk. Ik heb nog nooit zo hoekig gereden als op de laatste vier proeven. De uitlaat brak zelfs nog op de laatste proef...," genoot Stefaan Prinzie, die samen met Sharon Vermeulen de leiding neemt in het Historic BRC.

Sébastien Cuvelier was heel tevreden met zijn tweede plaats op 3'58": "Tweede worden nadat we vrijdagavond de versnellingsbak moesten vervangen, dat is een mooi resultaat. Zeker omdat Spa mijn thuisrally is," vertelde Cuvelier, die op het podium geflankeerd werd door André Lausberg, die zijn Porsche naar de derde plaats stuurde. Lausberg verloor een drietal minuten door een lekke band.

De tweede plaats in het kampioenschap is in handen van Arthur Kerckhove, die op zijn 20ste een erg knap debuut maakt in het Historic BRC met zijn bescheiden Ford Escort met een tweeliter Pinto onder de motorkap. "We hebben heel regelmatig gereden, want het is in de eerste plaats de bedoeling om te leren. Ik ben zelf verrast, maar we zijn opgerukt dankzij de pech van de anderen. De eerste keer op de Clémentine was wel heel speciaal!"

Luc Caprasse werd vijfde met de Audi Quattro, het ideale wapen in deze omstandigheden. Enkele tenoren moesten vroegtijdig de strijd staken. Yanick Bodson moest forfait geven wegens een brandje in het dashboard voor de start, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer vrijdagavond na een lekke band en motorproblemen de strijd staakte. De beide incidenten hadden hem meer dan 5 minuten gekost. Tom Van Rompuy gaf zaterdagmiddag op toen bleek dat de motorstoringen op zijn BMW M3 niet opgelost geraakten. En Dirk Vermeersch kon niet lang genieten van zijn comeback. De motor van zijn charmante Fiat 124 gaf de geest op de tweede proef.

De Herock Spa Rally 2017 eindige op spectaculaire wijze: terwijl hij de zege zo goed als zeker op zak had ging Kris Princen (Skoda Fabia R5) in de laatste chronorit over de kop, waar door hij de zege op een schoteltje aanbood aan Cédric Cherain (Citroën DS3 RRC). Die won voor Benoît Allart en Vincent Verschueren (allebei op Skoda Fabia R5). Deze derde editie van de Herock Spa Rally werd getekend door een indrukwekkende reeks opgaves, maar zag ook de zeges van Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400) in HBRC en Deflandre-Lambert (Porsche 911)in VHRS.

Het parcours van de Herock Spa Rally was sowieso heel selectief, maar de weersomstandigheden maakten de wedstrijd nog wat lastiger. Alleen al het lijstje opgaves bij de zegekandidaten maakt dat meer dan duidelijk. Al op vrijdagavond, toen het nog niet eens aan het regenen was, moesten Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5-motor), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2-motor) en Mickael Albert (Skoda Fabia WRC-ontsteking) de strijd staken. Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5-remleiding) besloot op zaterdagochtend de handdoek te gooien, er van uitgaand dat hij niet langer het verhoopte resultaat kon behalen.

Overvloed aan opgaves

Op de tweede dag, op door- en doornatte wegen, viel de hakbijl nog meer: Ludovic Sougnez (Mitsubishi EvoX-koppeling), Chewon Lim (Hyundai i20 R5-kogellager) en Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5-dubbele lekke band) moesten al tijdens de eerste lus het strijdtoneel verlaten. Ze kregen al snel het gezelschap van leider Kevin Abbring (Peugeot 208T16 R5-schuiver en stukke ophanging) die bij de tweede doortocht in Wanne in de fout ging, een chronorit waar hij ’s ochtends al even met vuur had gespeeld door kort een gracht op te zoeken.

En de opgavelijst werd immer langer: Melissa Debackere (Skoda Fabia R5-wiel af), Guino Kenis (Mini JCW-remleiding), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5-crash), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5-elektronca) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3-ontgoocheld na een hele reeks straftijden) moesten ook voortijdig naar de kant. Ook de rijders van de kleinere categorieën werden niet gespaard, en  Pierre Hubin (Citroën DS3 R3-over de kop), Didier Bosseloir (Honda Civic R3-crash) en Amaury Molle (Citroën DS3 R3-radiator stuk) haalden evenmin het eind.
Verrassend slot

Kris Princen (Skoda Fabia R5) had dankzij een uitstekende tijd bij de eerste doortocht van de Clémentine Kevin Abbring onder druk weten te houden en maakte van de opgave van de Nederlander gebruik om de leiding in handen te nemen. Hij leek lange tijd op weg naar een voor het kampioenschap belangrijke tweede zege in 2017. Maar alles ging in rook op toen hij in diezelfde Clémentine, laatste proef van de rally, over de kop ging. Hij was nochtans met meer dan 20 tellen voorsprong aan de chronorit begonnen.

En zo kon Cédric Cherain in extremis de zegepalm in ontvangst nemen, na de hele dag de aanvalsklok te hebben geluid en op de verraderlijke wegen steeds meer vertrouwen te hebben opgedaan. “Ik ben uiteraard heel blij te hebben gewonnen, maar ik wil eerst weten hoe het met Kris en Peter is”, stelde hij aan de flying finish van de laatste proef. Eens gerustgesteld genoot de winnaar helemaal van de zege, een overwinning die niet op tijd komt. “Ik werk dit jaar een programma à la carte af, zonder voor de titel te gaan. In dat opzicht is dit een heel belangrijke overwinning, want nu kan ik mogelijke partners misschien overtuigen om me bij volgende rally’s te steunen. Hier had ik na een foutje in de openingsproef een slechte start, maar op zaterdag kreeg ik de omstandigheden die me liggen: ik ben gek op dit natuurlijke parcours, en van de modder trek ik me niets aan. Ik ben dus blijven aanvallen om Kris onder druk te houden, met het gekende resultaat. Na de Wallonie, de Condroz en de East Belgian win ik nu ook in Spa, de vierde wedstrijd in Wallonië. Ik ben hier heel blij om, vooral omdat dit de rallywegen zijn die ik als kleine kerel als toeschouwer bezocht…”
De tweede plaats ging uiteindelijk naar Benoît Allart (Skoda Fabia R5), die met een regelmatige en intelligente wedstrijd de ontgoocheling van de Haspengouw wist te verwerken. “Ik wou aanvankelijk vooral vertrouwen winnen en ritme opdoen en trok me dus weinig aan van mijn positie in het klassement. Geen fouten maken, dat was het belangrijkste. Uiteindelijk is het een beetje het verhaal van de schildpad en de haas geworden: ik was niet de snelste, maar weet toch als tweede aan te tikken!”
Volgde Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die na zijn fout van vrijdagavond (een rondje te veel tijdens de chronorit op het circuit van Francorchamps) een mooie comeback neerzette, Armand Fumal (Citroën DS3 R5), die bij zijn terugkeer in de rallysport een mooie prestatie neerzette, en Frédéric Bouvy (Porsche 997 GT3), die met een machine die niet echt voor dit werk geschikt is als vijfde een ware stunt neerzette – en tegelijk de eerste tweewielaangedreven bolide bestuurde.

De top-10 werd vervolledigd door Jochen Claerhout (Porsche 997 GT3), Bastien Rouard (Citroën DS3 R3) indrukwekkend als leider bij de voortrekkers, een Marc Duez (Porsche 997 GT3) die heel blij was zo hoog te finishen, Steve Vanbellingen (Mitsubishi EvoX) die zijn mooie prestatie van de Haspengouw herhaalde, en Romain Delhez (Opel Adam R2) als schitterend winnaar bij de Juniors.

Na de razend spannende Rally van Haspengouw, staat dit weekend de tweede manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In de Spa Rally, goed voor 203 km tegen de chrono, willen Vincent Verschueren en Veronique Hostens zich opnieuw mengen in de strijd voor de overwinning. De rode Skoda Fabia R5 is klaar om mee te strijden in de kopgroep.
Het parcours van de Spa Rally is niet te vergelijken met de proeven rondom Landen in Haspengouw.
"Voor mij is dit de moeilijkste rally van het jaar," vertelt Vincent Verschueren. "Maar, het is ook een van de mooiste parcours en voor mezelf is het een enorme uitdaging. De proeven zijn veel sneller dan in Haspengouw. Ze bevatten meer waaiers aan hoge snelheid, maar de grip verandert ook voortdurend. Er zijn brede stroken, maar ook heel smalle, technische stukken. Kortom, een heel afwisselend en technisch parcours. Ik hoop alleen dat de showproef vrijdagavond op het circuit van Spa-Francorchamps zonder problemen zal verlopen, want je kunt er enkel iemand inhalen op de brede stukken. Hopelijk worden we niet gehinderd op deze rondkoers."

Vincent en Veronique werken donderdag als testsessie de shakedown in Spa af, maar de ambitie is in elk geval duidelijk. Vincent wil met de rode GoDrive Skoda meestrijden in de kopgroep.

"Ik verwacht dezelfde tenoren vooraan als in Haspengouw, Princen en Abbring, aangevuld met Cherain, Dilley en Demaerschalk. Het is een stevig startveld, maar ik wil zeker meestrijden voor het podium. Vrijdagavond moeten we mee zijn in de kopgroep, want het niveau ligt dit jaar zo hoog dat je een achterstand niet meer kunt inhalen. Als we zaterdag mee zijn met de kopgroep, dan is alles mogelijk. In Landen eindigden we met drie binnen de 10 seconden. Dan is alles mogelijk..."

De weersverwachtingen zijn eerder wisselvallig voor dit weekend. Nochtans hebben Vincent en Veronique de proeven verkend in het droge. "Voor vrijdag wordt eerder droog weer verwacht, terwijl het zaterdag zou regenen. Dat kan wel voor verrassingen zorgen, maar ik verwacht hoe dan ook een erg spannende en boeiende wedstrijd. Wij zijn er in elk geval klaar voor!"

Volg Vincent en Veronique in de Spa Rally via www.sparally.be.

Zwevezelenaar Koen Verhaeghe is zijn vijftiende seizoen begonnen met een zege in de Ford Pinto Cup, die al aan zijn vierde jaargang bezig is. Verhaeghe profiteerde optimaal van enkele opgaves om zo helemaal naar voor te schuiven in de Rally van Hannuit. Aan de start van de eerste manche in Hannuit stonden vier teams aan de start. Doorheen het jaar belooft de concurrentie een pak zwaarder te worden, waardoor de deelnemende teams een gouden zaak konden doen op de slopende proeven in Haspengouw.

Sam Warnez, de jongste van het kwartet, opende fors met een derde tijd bij de historische wagens, en dus ook de besttijd bij de Pinto’s. “Comeback kid” Christof Anckaert deed het kunstje van Warnez op kp2 nog eens netjes over en nam de leiding in de merkencup. Kort later verloor Anckaert zijn belangrijkste speelkameraad. Warnez moest de Escort op kant zetten toen een cardan afbrak. Wat Anckaert toen nog niet wist, was dat kort later hetzelfde lot hem beschoren was.

“We waren ontzettend vlot gestart, tot al snel enkele problemen opdoken”, aldus Anckaert. “Snel verloren we de vijfde versnelling, een euvel dat we konden herstellen in de service, maar na kp4 kreeg de motor te kampen met olieverlies en kwam de koppeling los aan de oliepomp. Op de vijfde proef, de opener van de tweede lus, hielden de problemen aan en hebben we de strijd gestaakt om erger te voorkomen. Ik ben wel tevreden over de prestaties van de motor die over veel koppel beschikt. Daar beleven we plezier aan omdat we heel wat bochten nemen met de “prethendel””, lacht Anckaert. De man uit Desselgem stond toen tweede algemeen bij de historics. Anckaert laat Tielt links liggen, maar zint nu al op wraak in Wervik.

Na de opgaves van Warnez en Anckaert schoof Verhaeghe door naar de leiding. Verhaeghe reed een secure koers en bekroonde die met een derde stek in zijn klasse, en neemt meteen de volle pot mee uit Hannuit, een uitslag die hem meteen opwerpt tot een titelfavoriet.

Franklin Temperville was ook uitermate tevreden met zijn wedstrijd, want hij eindigde tweede in de merkencup. “Hannuit is goed verlopen voor ons”, opent co-rijder Xavier Van Eeckhoutte. “We ontdekten een plasje brandstof onder de wagen in het gesloten wagenpark maar dat werd snel opgelost door ons “Vada Team”. We namen een rustige start, maar we eindigen toch mooi tweede dankzij de uitvallers. Brute pech voor Christof en Sam. Ze waren furieus gestart met enkele kanontijden”, aldus een sportieve en collegiale Van Eeckhoutte. “Wij zien elkaar in Tielt zeker terug!”

De volgende manche is inderdaad de TAC Rally van Tielt. Die staat op het programma in het tweede weekend van april. Afspraak in en rond de Europahallen in Tielt op 8 en 9 april.

Agenda:  11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk