Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Rookie Rally Team streek afgelopen weekend naar in het Belgische Gingelom, waar de tweede Rally van Zuid Limburg werd verreden. Een wedstrijd over 97,88 kilometers op snelheid, verdeeld over 12 klassementsproeven. Deze wedstrijd vormt voor de uit Nuenen afkomstige rijder Antoine van Ballegooijen en de in Egchel woonachtige navigator Johan Findhammer de afsluiter van het rallyseizoen 2016.
De Mitsubishi Lancer Evo X werd voor de laatste keer dit seizoen weer helemaal op punt gezet om de strijd aan te gaan met een flink contingent collega Evo rijders. Maar liefst 11 Evo X rijders stonden aan de start, terwijl er nog eens vijf met vorige generaties van dit Japanse rallymonster deelnamen. Genoeg uitdaging dus voor Antoine en Johan om er eens goed voor te gaan zitten en hun betrekkelijk lage en enigszins teleurstellende, startpositie flink te gaan verbeteren. De organisatie had het team namelijk het startnummer 19 toegekend.
Dat de wegen in deze streek van België glad konden zijn, was Antoine door eerdere deelnames aan wedstrijden in deze streek genoegzaam bekend. De regen maakte het echter allemaal nog een graadje lastiger. Een aantal keren gleed de Mitsubishi door op de spekgladde ondergrond, zelfs daar waar voorzichtigheidshalve al eerder het rempedaal werd beroerd. Daarnaast kregen Antoine en Johan ook nog eens op twee klassementsproeven een lekke band te verwerken. Dat heeft het team de nodige tijd gekost.
Ondanks deze tegenvallers werden de mannen van het Rookie Rally Team toch nog zevende in de einduitslag en van alle Lancer Evo X rijders waren Antoine en Johan derde. Zonder de lekke banden was een zesde plaats in het algemeen klassement mogelijk geweest. De winst in deze wedstrijd ging naar de Belg Kris Princen in de Peugeot 208 T16. Tweede werd Piet van Hoof in de zeer snelle Mitsubishi Lancer Evo 4.
De in zwart met goud uitgedoste Mitsubishi Lancer Evo X heeft zich, mede dankzij de noeste arbeid van het serviceteam, weer van zijn beste kant laten zien en is in de werkplaats weer ontdaan van het Belgische zand en modder en zal winterklaar gemaakt worden.
De leden van het Rookie Rally Team zullen de winterstop gebruiken zich te beraden op het nieuwe seizoen. In welk kampioenschap stappen ze, België of toch Duitsland, of stelt het team toch zelf een kalender op voor volgend jaar met daarin de wedstrijden die het zelf graag wil rijden?

De tweede uitgave van de Rally van Zuid-Limburg, op 12 en 13 november, volgt onmiddellijk na een top Condroz. Topspeed Rally Club Haspengouw (TRCH) vulde perfect deze leegte in die ontstond na het verdwijnen van de Rally van Sint-Truiden. Deze nieuwe regionale proef op het grondgebied van Gingelom en Sint-Truiden verdient zeker een tweede succesvolle editie.
Ook dit jaar kunnen, met de medewerking van het gemeentebestuur van Gingelom, dezelfde faciliteiten op het industrieterrein van Gingelom worden gebruikt. Het parcours werd hier en daar bijgesteld. Daarover wilde de organisatie hetvolgende kwijt: “KP Gingelom is er niet bij, omdat we voor deze KP andere plannen hebben waarover later meer. Ter vervanging komt er de klassementsproef Borlo. Op aangeven van enkele streekpiloten hebben we daar een mooi en uitdagend nieuw parcours gevonden. De proef in Aalst houden we identiek aan vorig jaar, kort maar krachtig. Verder hebben we KP Gelmen heropgevist. Door hier en daar wat aan te passen creëerden we een klassementsproef waar iedereen, zowel rijder als toeschouwer, zijn gading in gaat vinden. Een onuitgegeven start, vluchtheuvels passeren langs alle kanten en natuurlijk mag de beruchte haarspeld aan het kerkhof niet vergeten worden. Die drie klassementsproeven zullen elkaar snel opvolgen, met amper verbindingstukken ertussen, veel rust zullen de teams dus niet hebben.”
Ondertussen vulde ook de deelnemerslijst zich. Topper van dienst wordt Melissa Debackere, die de Skoda Fabia R5 over de Haspengouwse wegen zal loodsen. In de wandelgangen wordt er ook geopperd dat Kris Princen weleens een verschijning zou kunnen maken, maar een bevestiging hiervan is er nog niet. Als de R5 zou haperen, dan staan er heel wat podiumkandidaten te trappelen om de vrijgekomen plaats in te vullen. Beginnen we met de winnaar van verleden jaar, Jonas Langenaekens, die met een Evo X van start gaat die hij deze week nog testte. Verder is er nog een legertje aan Nederlandse deelnemers, met voorop Piet Van Hoof. De Nederlandse Evo-specialist bezocht al menig regionaal evenement dit jaar en was telkens in het koppeloton te zien. In zijn zog volgen nog Van Ballegooijen (Evo X), Hein Jonkers (Evo 6), Martin Van Iersel (Evo X) en Arjen De Koning (Evo X R4). Maar daarmee is de slagkracht van de Lancer Evo armada nog niet uitgeput. Vergeten we voormalig winnaar Jan Jacobs niet en de Nederlanders Schapers, Allaerts en Pennartz, allen op Lancer Evo X’s. De leider in de VAS-tussenstand (Divisie 3), Steven Bécaert, staat vooralsnog niet op de inschrijflijst, maar hij heeft uiteraard zijn verplaatsing “buiten de provincie” in handen met de Rally van Kasterlee en ziet ook geen enkele van zijn rechtstreekse concurrenten de verplaatsing maken. Nog één man kunnen we niet uitschakelen voor winst of een podiumplaats en dat is Patrick Diels. De BMW M3 blijft nog altijd een wapen om rekening mee te houden.
Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op Glenn Rogiers (Opel Kadett). Hij zal vooral de Ascona’s van Erik Deveux en Jim Lampole in het oog moeten houden alsook de Escort van Claude Debue. Sinds die het co-zitje wisselde voor het stuur, zat hij al enkele malen kort bij de winst…
De eerste wagen start op zondag 13 november om 8u30. De deelnemers zullen bijna 98 kilometer tegen de chronometer rijden. Het servicepark en het rallycentrum bevinden zich op de Ambachtsweg 5, te Gingelom. Om 18u50 worden de eerste deelnemers aan de finish verwacht.

De Condroz Rally in Hoei, de traditionele finale van het Kampioenschap van België, is een uitermate populaire wedstrijd. Dat bleek dit weekend eens te meer. Maar, het blijft ook een enorme uitdaging voor alle teams die aan de start komen. Voor de troepen van Bernard Munster was het allemaal niet zo evident op zaterdag, maar de wagens uit de ateliers van BMA in Petit-Rechain verzorgden zondag wel het spektakel en draaiden toptijden. Zo is de balans toch positief...
Na drie deelnames in WRC2 met een Skoda Fabia van BMA, wilde Ghislain de Mevius, genavigeerd door Johan Jalet, zich nog eens tonen op de Belgische proeven. Na een moeilijke passage in de Westhoek eerder dit seizoen, wilde Ghislain zich in de kijker rijden. Na drie proeven stond de oudste zoon van Grégoire de Mevius in de top 5, maar op de volgende proef moest hij helaas de strijd staken door een kapotte oliepomp... « De Skoda Fabia R5 is gereputeerd om zijn betrouwbaarheid, maar rally blijft een mechanische sport, vertelde Bernard Munster. We hebben niet alle middelen om in te grijpen op de motor en wat Ghislain is overkomen is erg jammer...»
Ghislain en Johan beslisten om zondag opnieuw van start te gaan volgens het reglement van Super Rally. Zonder dat er nog iets op het spel stond, werd de eerste ronde gebruikt om  de afstellingen van de wagen te verfijnen, alvorens een tandje bij te steken in de slotronde. Het duo ontpopte zich tot het snelste duo van de slotfase. Scratch op KP 21 Wanzoul, scratch op KP 22 Ombret-Strée, scratch op KP 23 Ben-Ahin en 2de tijd op KP 24 Goesnes-Marchin op een zucht van de krachtige tweeliter WRC die de snelste tijd reed. Ghislain maakte indruk.
« De mechanische problemen van gisteren waren erg frustrerend, maar zondag heb ik me geweldig geamuseerd aan het stuur van de BMA Fabia R5, vertelt de jonge piloot. De wagen was ronduit perfect en ik ben blij dat ik vertrouwen had in Bernard, toen hij adviseerde om de afstellingen stugger te zetten voor de tweede ronde. Hij had gelijk. Eindelijk waren we in staat om te tonen tot wat we in staat zijn op Belgisch niveau...»
« Wat Ghislain heeft gedaan, is gewoon fabuleus, vervolgt Bernard Munster. Wanneer je opnieuw start na een opgave, heb je minder referentiepunten dan de concurrentie en bovendien is het moeilijk om scherp te blijven omdat er niets meer op het spel staat. Dit seizoen heeft Ghislain sterk gepresteerd in WRC2 in Duitsland en Catalonië, tegenover fabriekswagens en piloten die veel meer rijden. Hij moest de kans krijgen om zijn niveau te tonen in eigen land. Dat heeft hij zondag gedaan. Terwijl de WRC's en de R5's nog voluit aan het strijden waren voor de plaatsen in het algemeen klassement, was Ghislain bevrijd en straalde hij. Zijn snelste tijden waren echte topprestaties en de media is overtuigd geraakt van zijn potentieel. Dat belooft voor het vervolg...»
De ervaring heeft gesproken
Xavier Bouche, op het allerlaatste moment ingeschreven, waardoor het team de tweede Skoda Fabia R5 pas woensdag kon klaarstomen, reed een voorbeeldige wedstrijd. Zijn immense ervaring in de Condroz maakte het verschil. De piloot uit Marche kwam zelfs heel dicht bij het podium... « In het eerste deel van de wedstrijd was ik te voorzichtig, vertelt Bouche. Aanvankelijk was ik ingeschreven met een tweeliter WRC, maar de startpositie van dat soort auto's stond me niet aan, zodat ik alsnog gekozen heb voor de Fabia R5 van BMA. Een uitstekende keuze en de beste beslissing! Het is een prima auto die nog betaalbaar is. Als ik een halve dag had kunnen testen, naast de passages op de shakedown, dan zou ik nog sneller het goede ritme gevonden hebben. Maar, ik heb nergens spijt van. Het was een uitstekende Condroz zonder technische problemen... »
« De ervaring van Xavier maakt het verschil op een moeilijk en delicaat parcours zoals dat van de Condroz, vervolgt Munster. Hij had geen wedstrijd meer gereden sinds de Wallonie, de samenwerking kwam heel laat tot stand, zelfs in een recordtijd, en toch mag het resultaat gezien worden. Met slechts een vijftiental kilometers op de Shakedown. Zonder een kleine straftijd had Xavier zeker Vincent Verschueren kunnen bedreigen tot het einde, maar dat maakt niet zoveel uit. Het resultaat voldeed aan de verwachtingen. Ik ben tevreden... »
Show vooraan !
De wedstrijd van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette vertoont gelijkenissen met die van Ghislain de Mevius en Johan Jalet. Het duo uit Verviers kwam aan de start met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar ze moesten zaterdag al opgeven door een kapotte aandrijfas, maar zondag gingen ze opnieuw van start via Super Rally... Ze verzorgden het spektakel tot groot genoegen van het publiek! « We hielden wel een marge onder de voet omdat er niets meer op het spel stond. We hebben ons goed geamuseerd en we hebben de toeschouwers verwend, vertelde 'Vande' bij zijn doortocht over het finishpodium. Het is natuurlijk spijtig dat Fred Bouvy en Francis Lejeune, eveneens met een Porsche GT3, niet in staat waren om zondag opnieuw te starten. Daardoor waren we alleen in RGT, maar het belangrijkste was het verzorgen van het spektakel... »
« De aandrijfassen blijven het zwakke punt van de Porsche, vertelt Bernard Munster. Gelukkig konden Jean-Pierre en Eric zondag opnieuw starten. Ik denk dat het publiek hen op gepaste wijze heeft bedankt. Het belangrijkste is dat ze zondag na de middag de finish haalden. Dat is gelukt. Bravo... »
Ook in Historic…
BMA, het team van Bernard Munster, bracht ook een Ford Escort MK2 aan de start in Historic voor Vincent Prégardien, voor de gelegenheid genavigeerd door een professionele copiloot Kris Botson. De piloot was heel tevreden over die keuze. Resultaat: het team werkte de verraderlijke wedstrijd probleemloos af, wat een 8ste plaats opleverde in het klassement van de Historics.
Blik op de Vaucluse
De 43ste Condroz Rally is nog maar net afgelopen of team BMA maakt zich al op voor de volgende wedstrijd, die... volgend weekend verreden wordt in Frankrijk: de 26ste Rallye Terre de Vaucluse in de regio Provonce-Alpes-Côte d'Azur. Het Belgische team zal vier wagens aan de start brengen, voor de Fransen Gérard Brianti (Skoda Fabia R5) en Alain Deveza (Subaru Impreza 555 Gr.A) bij de moderne, en de Porsches 911 van André Lausberg en... Bernard Munster zelf in Historic. Zowel André als Bernard zullen met hun zonen als copiloten rijden!

Ook in de laatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, de Condroz Rally, hebben Chris Van Woensel en Rik Snaet getoond dat ze weer mee konden strijden voor een podiumplaats. Het startveld in de topper in Hoei was bijzonder sterk, met onder andere twee fabriekspiloten van Citroën Racing in het Wereldkampioenschap Rally, Craig Breen en Stéphane Lefebvre, maar toch draaide de Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama vier keer de allersnelste tijd. Dat Chris op de 7de plaats strandde had te maken met pech...
Zoals reglementair bepaald in het Belgisch kampioenschap, gingen Chris en Rik pas na de R5's en Porsches van start. Op een parcours berucht om zijn modderige stroken toch een handicap, zeker toen het parcours er zaterdag nat bij lag. Maar, Chris was bijzonder gemotiveerd en extra geprikkeld door de startpositie van een rechtstreekse concurrent die een voorkeurspositie kreeg.

"Ach, ik ga me er niet meer druk over maken, maar fair is het allemaal niet meer. Hoe dan ook, wanneer er een twintigtal wagens voor je van start gaan, dan ligt er veel meer modder op het parcours dan wanneer je vooraan start. Maar, ik heb voldoende ervaring met slecht weer in de Condroz. Voor mij mag het wel regenen, want dan speelt onze ervaring in ons voordeel," vertelde Chris, goed voor een 4de tijd algemeen op de openingsproef.

"Maar, op de tweede proef, na een erg lang stuk aan topsnelheid, liet ik me verrassen. Mijn ouvreurs voor het weekend, Larry Cols en Filip Goddé, hadden me nochtans verwittigd voor de gladde remzone voor die linkse. Ik ging al vroeger in de remmen, maar toch kreeg ik de Lancer niet tijdig gestopt. Een foutje dat ons toch een 15-tal seconden kostte en op de volgende proeven moest ik even zoeken naar het vertrouwen..."

In de tweede halve lus, met vier proeven ten zuiden van de Maas, was het nadeel van de startpositie nog groter. Van Woensel zakte terug naar de 9de plaats op meer dan een minuut van koploper Cédric Cherain. En, de pech was nog niet voorbij, want na KP 12 moest het serviceteam plots de handen uit de mouwen steken om de Mitsubishi in koers te houden.

"Tijdens de service bleek een bout in de centrale aandrijfas gebroken en een stuk van die bout zat vast. We pakten 8 minuten extra servicetijd, goed voor een straftijd van 1'20". Erg jammer, want anders waren we opgerukt naar de Top 5 na de eerste dag. Nu stonden we na 16 proeven op de 9de plaats...

Zondag waren de lange proeven iets meer geschikt voor de power van de tweeliter WRC. In totaal zette Chris vier keer de snelste tijd op de tabellen. Nadat eerst vice-kampioen Kris Princen opzij werd gezet, rukten Chris en Rik op naar de 7de plaats, op 2'07" van winnaar Craig Breen.

"We stranden op 2'07". Rekening houdend met onze straftijd van 1'20" en de vijftiental seconden die we verloren op de tweede proef, hadden we zeker mee kunnen strijden voor een podiumplaats met Vincent Verschueren. We hebben twee dagen maximaal gereden op een uitdagend en moeilijk parcours. Het resultaat weerspiegelt onze tijden niet, maar ik denk dat we trots mogen zijn op onze prestatie, want het startveld in de Condroz was uitzonderlijk sterk dit jaar... Ik denk vooral dat we bewezen hebben dat we onze plaats verdienen in het Belgisch kampioenschap om de strijd aan te gaan met de R5's. Hoe meer concurrentie, hoe boeiender voor de fans..."

Guillaume de Mevius heeft zijn debuut als vertegenwoordiger van het RACB National Team niet gemist. De jongere broer van Ghislain, die al vroeg moest opgeven door een kapotte oliepomp, zette de wedstrijd bij de Juniors volledig naar zijn hand. De zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 was de ganse wedstrijd in een hevig duel verwikkeld met de 208 R2 van merkgenoot Guillaume De Ridder, die uiteindelijk op 23"7 strandde.
"Na de onze overwinning in de RACB Rally Contest, werd er natuurlijk naar ons gekeken en waren onze concurrenten extra gemotiveerd om ons te kloppen, maar ik heb me niet gek laten maken. Uiteindelijk was het vooral de bedoeling om ervaring op te doen en om de partners van het RACB National Team te bedanken. Ik moest niet winnen, maar natuurlijk heb ik wel aangevallen om Guillaume de kloppen. Het was een tof gevecht en ik ben blij dat ik kan debuteren in het RNT met een overwinning en de zege in het Junior Kampioenschap," vertelde Guillaume de Mevius, die voor de eerste keer de finish haalde in de Condroz Rally, na twee eerdere opgaves.

Guillaume De Ridder streed voor wat hij waard was, maar enkele ongelukkige normtijden op zaterdag, waarbij hij in totaal een 15-tal seconden verloor op de Mevius zonder te rijden, maakten de kloof te groot. "We hebben echt alles gegeven en ik ben trots op de tijden die we gereden hebben. We begonnen helaas met een te harde afstelling aan de wedstrijd, waardoor ik in het begin tijd verloor. Op de derde proef maakten we ook een foutje," aldus De Ridder.

Romain Delhez werd met zijn Opel Adam R2 derde bij de Juniors, ondanks problemen met de versnellingsbak in het slot van de wedstrijd. De vierde plaats was voor Sébastien Bedoret, die zijn debuut maakte met een Peugeot 208 R2, na de verkoop van zijn Renault Twingo R2: "Ik heb het tempo rustig opgevoerd, zonder risico's te nemen, om de Peugeot te leren kennen. Zonder grote risico's te nemen, kwamen we een paar keer dicht bij de scratch. Er zit duidelijk meer in met de Peugeot volgend jaar," lachte Bedoret.

Amaury Molle werd met zijn Opel Adam R2 vijfde, voor Andy Dewallef en Tobias Brüls.

In R1 noteerden moest Lucas Walbrecq zondag opgeven met een kapotte versnellingsbak, maar de Renault-piloot moest op dat moment al zijn meerdere erkennen in... Jean Dilley. De 21-jarige broer van Guillaume Dilley reed in de Condroz Rally zijn tweede wedstrijd, na de Rallye de la Haute Senne. Hij domineerde de klasse R1, wat bekroond werd met de Junior Award, uitgereikt door zijn broer Guillaume, die op moest geven met een gescheurd carter op zijn Hyundai i20 R5.

"Ik heb me geweldig geamuseerd vandaag met de Twingo R1. Echt een toffe auto om mee te debuteren!," lachte Jean, een groot supporter van zijn broer Guillaume. "Ik ga regelmatig samen met mijn broer verkennen en ik heb al vaak naast hem gezeten tijdens een test, maar nu wil ik het ook zelf eens proberen. Deze Junior Award is alvast een aangename verrassing en een aanmoediging om verder te doen!"

Graig Breen was voor de eerste keer in Hoei aanwezig en kon met 7 scratches direct deze mooie editie van de Condroz Rally op zijn palmares schrijven. Nadat de rijder van Citroën Racing een klein verschil bij elkaar had gereden op zijn teamgenoot Stéphane Lefebvre, was Cédric Cherain de enige die de suprematie van de Ier kon bedreigen. Jammer genoeg maakte de winnaar van de editie 2015 een fout in de laatste gechronometreerde strook op zaterdag. De rode loper werd uitgerold voor Breen, die zijn voorsprong van ruim twintig seconden op Stéphane Lefebvre tijdens de acht proeven op zondag kon consolideren.

Stéphane Lefebvre strandt dus voor het tweede jaar op rij op de tweede plaats van deze wedstrijd die hem zo nauw aan het hart ligt. Een moeizame beginfase en vooral een versnellingsbak met korte verhoudingen voor de tweede dag stonden een aanval op Craig Breen in de weg.

Naast Cherain werd de rally getekend door heel wat andere opgaves: De Cecco (Peugeot 208 T16), Allart (Skoda Fabia WRC), Baugnet (Ford Fiesta R5) en Delplace (Ford Fiesta R5) na een ongeval, Duval (Hyundai i20 R5), Dilley (Hyundai i20 R5), de Mevius (Skoda Fabia R5), Van de Wauwer (Porsche) en Bouvy (Porsche) na mechanische problemen. Een kwartet, aangevoerd door Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) en Xavier Bouche (Skoda Fabia R5), ging voorzichtig van start maar kwam stap voor stap dichter bij het podium. Verschueren was de auteur van een foutloze wedstrijd, met een derde plek als beloning, voor Xavier Bouche.

Yves Matton, in topvorm op zondag (drie besttijden), tikte als vijfde aan en wint zo de officieuze titel van beste WRC-rijder. Manu Canal-Roblès kraakte niet onder de druk in zijn eerste wedstrijd op een WRC en ontweek alle hinderpalen. Het eindresultaat was een erg bemoedigende zesde plaats.Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) kreeg een straftijd van 1’20” na een mechanisch probleem, waardoor hij te laat uit een hergroepering kwam, en moest zich zo tevreden stellen met de zevende plek, terwijl hij de vierde plaats had kunnen ambiëren.

Adrian Fernémont had al een sterke prestatie laten optekenen in de Rallye de Wallonie, en bevestigde in Hoei dat hij de juiste gebruiksaanwijzing voor zijn Ford Fiesta R5 heeft gevonden. Hij werd achtste, voor Kris Princen (Peugeot 208 T16), die opgehouden werd door een schuiver en een kapotte koppeling. Davy Vanneste was de laatste man in de top 10.

Net daarachter kwam Olivier Collard als winnaar bij de Mitsubishi-rijders uit de bus. Hij deed uiteindelijk beter dan Anthony Martin en Michaël Albert, respectievelijk elfde, twaalfde en dertiende.Op de overwinning van Kevin Demaerschalk (Citroën DS3), veertiende algemeen, bij de tweewielaandrijvers was weinig aan te merken. De kersverse RNT-rijder Guillaume De Mevius werkte een perfect debuut af aan boord van de Peugeot 208 R2 in de Belgische kleuren. Hij won zijn categorie met overmacht en kon met een vijftiende plek naar huis.

Op uitzondering van enkele geneutraliseerde proeven na ongevallen zonder erg, verliep deze 43ste editie van de Rally van de Condroz haast vlekkeloos, met een mooie winnaar, veiligheidsvoorschriften die werden gerespecteerd en eens te meer, een talrijk opgekomen publiek. Afspraak in november 2017…

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben het Belgian Rally Championship 2016 op schitterende wijze afgesloten. In de Condroz Rally eindigde de Godrive-piloot met zijn Skoda Fabia R5 op de derde plaats, achter de twee fabriekspiloten van Citroën Racing in het Wereldkampioenschap. Vincent eindigde als eerste Belg in de klassieker langs de oevers van de Maas.
De eerste lus van vier proeven was nochtans niet meteen een voltreffer voor Vincent Verschueren, die meteen een 20-tal seconden moest toegeven op leider Craig Breen. De Skoda-rijder volgde op een zevende plaats.

"Op de eerste proef liet ik me even verrassen. De proeven lagen er nat en verraderlijk bij en met ik had gekozen voor een zachte rubbercompound, waardoor ik teveel last had van onderstuur. Bovendien miste ik toch een beetje ritme, want het was twee maanden geleden dat ik nog gereden had, in tegenstelling tot de WK-kleppers die bijna dagelijks aan het testen zijn," vertelde Vincent.

Na de openingsronde vonden Vincent en Veronique het goede tempo. De Skoda van GoDrive zette zich in het spoor van de twee fabriekspiloten van Citroën Racing, al moesten zij op hun beurt de Fabia R5 van Cédric Cherain laten voorgaan. Tot het voor de Luikenaar fout ging op de slotproef van de eerste dag. Cherain liet zich, zoals eerder ook Kris Princen, Xavier Baugnet en heel wat andere tenoren, verrassen door de gladde omstandigheden. Als een metronoom klaarde Vincent Verschueren de klus. Hij bleef foutloos en rukte op naar een schitterende derde plaats na de eerste 16 KP's van de Condroz Rally.

"Er zat misschien zelfs meer in vandaag, maar ik had in de derde halve ronde gekozen voor fel opgesneden slicks en dat was een vergissing. De banden werden te warm, waardoor ik teveel onderstuur had. Ik hield het tempo hoog, maar zonder over de limiet te gaan. Een foutje was immers snel gemaakt, want de proeven lagen er weer heel delicaat bij, zoals het hoort in een echte Condroz Rally," genoot Vincent.

Zondagochtend gingen Vincent en Veronique als derde van start, amper 9" achter Stéphane Lefebvre en 26" achter Craig Breen. Maar, de derde van het Belgisch kampioenschap drong niet meer aan.

"Je moet realistisch blijven. Craig Breen en Stéphane Lefebvre, dat zijn fabriekspiloten die alle risico's kunnen nemen, terwijl ik als privé-piloot de Skoda van GoDrive toch graag intact aan de finish breng. Ik heb hetzelfde tempo gereden als zaterdag, want Xavier Bouche bleef me onder druk zetten. Maar, we hebben het afgemaakt. Deze derde plaats, net achter die twee kleppers en als eerste Belg, daar had ik vooraf voor getekend," vertelde Vincent Verschueren, die een erg mooi orgelpunt  zette achter het seizoen 2016, want de Skoda-piloot pakte de punten van de eerste plaats voor het Belgisch kampioenschap.

Bij Peugeot België-Luxemburg maakt de rallysport al langer integraal deel uit van de communicatiestrategie. Dit weekend staan niet minder dan drie auto’s met een trotse leeuw op de neus voor de Peugeot-hospitality in de assistentiezone van de Condrozrally!

Autosport zit Peugeot in het bloed. En bij de Belgisch-Luxemburgse invoerder van het Franse merk, wordt intussen al meer dan dertig jaar gewerkt met dat DNA. Peugeot Belux en autosport is een verhaal van mensen, van passie en van uitzonderlijke prestaties. En dat verhaal telt intussen al decennia lang hoofdstukken in de rallysport. Dit jaar nog waren Kris Princen en Peter Kaspers in de officiële 208 T16 van Peugeot Belux de enigen die uiteindelijk alle manches van het Belgisch rallykampioenschap aflegden. Maar niet alleen die regelmaat illustreert hoeveel belang er bij Peugeot Belux wordt gehecht aan de autosport. Dit weekend wil de invoerder zijn seizoen in schoonheid eindigen, met niet minder dan drie exemplaren van de Peugeot 208 in zijn assistentiezone in Hoei!

Met een trots startnummer 1 op de deuren, mag de officiële 208 T16 in de R5-categorie als eerste de klassementsproeven van deze veelbelovende editie 2016 van de Condrozrally oprijden. Maar Kris Princen en Peter Kaspers zijn in Hoei niet de enigen die de kleuren van het merk verdedigen. Ze krijgen in deze laatste rally van het seizoen het gezelschap van Cédric de Cecco en Renaud Jamoul. Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Schyns-groep, een al even autosportgekke als dynamische concessiehouder uit Hoei, verschijnen ze aan de start in een krachtige Peugeot 208 T16! Voor de Schyns-groep niet alleen een unieke manier om te communiceren rond hun historische verjaardag, maar meteen ook een niet te missen kans om hun klanten en relaties te laten kennismaken met de uitzonderlijke sfeer van de Condrozrally.

Het Franse merk houdt het bovendien niet alleen bij de twee auto’s in de topcategorie. “Al jarenlang zetten we met autosport ook jongeren aan het dromen, en bieden we ook minder bekende of grote namen de kans om zich in de rallysport te tonen”, vertelt Wim Doms, woordvoerder van de Belgische invoerder. “Via die instapformules zijn in het verleden al heel grote piloten ontdekt en doorgegroeid, niet alleen tot op Europees niveau maar heel recent ook nog tot bij de absolute wereldtop in het WRC. Samen met het RACB National Team, onze trouwe partner, brengen we in de Condroz de nieuwe zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 aan de start voor Guillaume de Mévius en Louis Louka, de heel recente winnaars van de RNT Rally Challenge. Het volledige team is dolblij om Guillaume en Louis te verwelkomen, en we zijn er van overtuigd dat we hiermee eens te meer aan een mooie rallytoekomst beginnen!”

Kris Princen wil voluit aanvallen.

Het Belgian Rally Championship schrijft dit weekend zijn slotakkoord in en rond Hoei. De Condrozrally, ieder jaar een weergaloos volksfeest, kan zaterdag en zondag buigen op een hoogstaand startveld. Aan het stuur van de 208 T16 in de kleuren van Peugeot België-Luxemburg rekenen Kris Princen en Peter Kaspers er op om de talrijke fans langs de chronoritten hun deel van het spektakel te bieden. De Condrozrally is het slot van het Belgische autosportseizoen. Het is tegelijk een groots volksfeest en een heel pittige sportieve uitdaging.

Deze 43ste editie ontsnapt niet aan die regel: de deelnemerslijst is om van te snoepen, met heel wat buitenlandse rallyrijders die het zullen opnemen tegen de beste Belgen. En die zijn uiteraard niet van plan zich te laten kloppen door die buitenlandse vedetten. Kris Princen en Peter Kaspers zijn in ieder geval bij de meest gemotiveerde van onze landgenoten. “Zoals heel wat rijders kan ik de Condrozrally wel smaken”, stelt de winnaar van 2014. “De laatste wedstrijd op de Belgische kalender wordt niet zo ver van bij me thuis verreden en er hangt een ongelooflijke sfeer. Zowel langs het parcours als in het assistentiepark in Hoei heerst er een onbeschrijflijk enthousiasme. Ik hou heel veel van dit parcours, je kan er alles vinden wat rallyrijden zo mooi maakt. Er liggen nogal wat valstrikken en schietgeweren, ja. Je moet in staat zijn om de weg te kunnen ‘lezen’ en in een fractie van een seconde de juiste beslissing te nemen. Zelfs al ken je de wegen door en door, een groot deel hangt nog steeds af van improvisatie. Kortom, alles waar het bij rallyrijden écht om draait.”

Om deze laatste afspraak van het seizoen voor te bereiden hebben Kris, Peter en het team van DG Sport niet op een inspanning gekeken. “Dinsdag hebben een stevige testsessie afgewerkt”, vervolgt de rijder. “Ik denk dat we met de Peugeot 208 T16 een kleine honderd kilometer hebben afgewerkt. Omdat het weer op dat moment nogal gunstig was, heeft ons team het professionalisme tot op het uiterste gedreven en de wegen door een landbouwer uit de buurt laten natspuiten. Zo hebben we de hele waaier van afstellingen op droge én natte wegen kunnen doorlopen.” En dus kan er vol vertrouwen naar de start in Hoei worden getrokken. “Onze bolide bleek bij elk scenario goed voor de dag te komen”, legt Kris uit.

“Zoveel te beter. Ik kijk er al naar uit om aan de start van de eerste proef te staan. De organisatoren in Hoei hebben een heel mooi deelnemersveld samengesteld, dus geen sprake van om kalm te beginnen en afwachten tot de wedstrijd kantelt. Zeker in de Condroz kan je verloren tijd heel moeilijk goedmaken.” De Condrozrally begint op zaterdag om 8 uur in Hoei. Er staan twee lussen van acht chronoritten (122,86 km. tegen de klok) op het programma. De eerste rijders parkeren hun wagens vanaf 21u39 in het gesloten wagenpark. Op zondag trekt de wedstrijd zich om 7u45 op gang, voor acht KP’s verdeeld over twee lussen, of nog eens 97,20 km. tegen de klok. De finish wordt verwacht rond 15u37

Dit weekend krijgen Guillaume de Mévius en Louis Lonka, laureaten van de RNT Rally Challenge, tijdens de Condrozrally de gelegenheid om voor het eerst achter het stuur te kruipen van de zwart-geel-rode Peugeot 208 R2, de wagen waarmee ze volgend seizoen het Belgisch junior-rallykampioenschap zullen afwerken.

Minder dan een maand na de finale van de RNT Rally Challenge zullen laureaten Guillaume de Mévius en Louis Lonka voor het eerst de kleuren van het RACB National Team en Peugeot België-Luxemburg dragen, ter gelegenheid vna de laatste manche van het BK Rally 2016. Met een Peugeot 208 R2, identiek aan de bolide die ze volgend jaar zullen besturen, werken de jonge rekruten van het RACB National Team op zaterdag en zondag de 43ste editie van de Condrozrally af. “Het wordt mijn derde deelname aan deze wedstrijd. Het is ook mijn derde seizoen aan het stuur van een Peugeot 208 R2. Ik stap dus niet helemaal in het onbekende”, glimlacht Guillaume. “Toch zullen we de Condroz beschouwen als één grote shakedown voor het volgende seizoen. In deze rally komt het er op aan om de referentiepunten binnen het nieuwe team te vinden.”

Dat verhindert het duo niet om methodisch en gedreven naar de wedstrijd toe te leven.“Dinsdag werkten we bij een testsessie zo een 100 kilometer af”, vervolgt de 22-jarige rallyrijder. “Zo konden we de afstellingen wat verfijnen, hoewel de weersomstandigheden van volgend weekend allicht heel verschillend zullen zijn van die van de afgelopen dagen. We hebben ons ook wat geoefend in het wisselen van de wielen. Onze beste tijd: 1’48 !”

“De Condroz is onze negende wedstrijd samen”, stelt Louis Louka. “Samen met Guillaume hebben we dit jaar heel wat wedstrijden in Frankrijk afgewerkt. Onze samenwerking loopt gesmeerd.”

De Condrozrally begint op zaterdag om 8 uur in Hoei. Er staan twee lussen van acht chronoritten (122,86 km. tegen de klok) op het programma. De eerste rijders parkeren hun wagens vanaf 21u39 in het gesloten wagenpark. Op zondag trekt de wedstrijd zich om 7u45 op gang, voor acht KP’s verdeeld over twee lussen, of nog eens 97,20 km. tegen de klok. De finish wordt verwacht rond 15u37.

De vedetten van de rallysport van morgen zijn de debutanten van vandaag... Om je in de kijker te rijden in de rallysport en om je sportcarrière goed te beginnen, gaat er in de rallysport niets boven een promotieformule. "Zoals we in het verleden al gedaan hebben met de Ford Ka, de Ford Focus ST, de Ford Fiesta ST en de Ford Fiesta R2 1.6, willen we een kweekvijver van jonge piloten creëren en een nieuwe generatie helpen door te breken in de rallywereld," vertelt Roeland Verschaeve van Teamfloral, al vele jaren partner van Ford in België. "Daarom hebben we beslist opnieuw een echte promotieformule te lanceren in het kader van het Kampioenschap van België Rally 2017. Met een mooie hoofdprijs voor de beste piloot op het einde van het seizoen..."
Een betaalbare formule
De Ford Fiesta R2 EcoBoost, die vorig jaar werd gelanceerd, is met zijn prestaties het ideale wapen om mee te strijden voor overwinningen in de categorie R2, maar als basis voor een promotieformule is hij iets minder geschikt. Zoals de andere top R2's is hij immers relatief duur. "Toen M-Sport de ontwikkeling aankondigde van een betaalbare nieuwe Ford Fiesta R2 Junior, waren we meteen gecharmeerd," vervolgt Roeland Verschaeve.
Deze Fiesta R2 Junior is in de eerste plaats een echte competitiewagen, want hij behoudt de meeste onderdelen van de R2 EcoBoost: een sequentiële Sadev-versnellingsbak, een sperdifferentieel, versterkte aandrijfassen, Alcon-remmen, een hydraulische handrem... Alleen de motor is iets minder krachtig, want hij levert 155 pk in plaats van de 180 paarden in de krachtigere versie. De winst op het vlak van de aankoopprijs en de exploitatiekosten is aanzienlijk! De volledige ombouwkit kost ongeveer 25.000 € excl. btw. Met een donorwagen en de werkuren, zou de wagen rijklaar iets meer dan 40.000 € moeten kosten. Dankzij een externe partner, kunnen we ook een leasingformule aanbieden.

Een evolutieve R2

Deze Ford Fiesta R2 Junior, in eerste instantie door M-Sport ontwikkeld voor het nieuwe Franse Junior-kampioenschap, is ideaal voor promotieformules. "We wilden een lichtjes vereenvoudigde versie van de Ford Fiesta R2 EcoBoost aanbieden, die perfect zou zijn om je eerste stappen te zetten in de rallysport of voor een merkencup," verheugt Malcolm Wilson, de baas van M-Sport, zich. "Meer nog, hij kan makkelijk opgewaardeerd worden naar een 'full' R2 EcoBoost. Zijn eigenaar kan de wagen verder laten evolueren wanneer hij dat wenst."

De Ford Fiesta Sport Trophy 2017, georganiseerd door de Ford Performance Club met steun van Pirelli, M-Sport, Snickers en Motul , zal vijf manches tellen. De kalender zal onthuld worden wanneer de kalender van het BRC 2017 bekend zal zijn. Natuurlijk is de Ford Fiesta R2 Junior perfect om mee te strijden in het Junior BRC. De stabiliteit van het technisch reglement wordt voor drie seizoenen verzekerd. In elke wedstrijd zal de organisator van de Ford Fiesta Sport Trophy 2017 een prijzenpot van 3.000 € verdelen.

3 rally's in het Junior BRC 2018 !

"Maar, dit is nog niet alles, want we hebben ook een interessante hoofdprijs voorzien voor de winnaar en de beste piloten," lacht Davie Meert.
"Op het einde van het seizoen zullen de drie beste piloten van de Ford Fiesta Sport Trophy geselecteerd worden voor de Shoot-Out bij M-Sport in Groot-Brittannië.
De piloot van de Belgische FFST die zich het best in de kijker rijdt tijdens die grote finale, zal een prachtige prijs ontvangen: drie rally's met een Ford Fiesta R2 EcoBoost in het kader van het Junior Belgian Rally Championship 2018. Een hoofdprijs die perfect past bij
onze doelstelling om jonge rallytalenten te laten doorbreken in België."

De terugkeer van een echte promotieformule in het Kampioenschap van België Rally is natuurlijk uitstekend nieuws voor de aantrekkingskracht van het BRC en zeker voor de toekomst van de discipline in ons land.

Voor meer informatie, afspraak in de hospitality van Teamfloral tijdens de Condroz Rally of stuur een e-mail naar
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Zaterdagochtend gaat in Hoei de slotmanche van het Belgisch rallykampioenschap 2016 van start. Zoals elk jaar oogt de finale van de slotwedstrijd, de Condroz Rally, ronduit indrukwekkend. Wie op zoek is naar het gekende nummer "4" voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens is eraan voor de moeite. De groen-zwarte Skoda Fabia R5 van GoDrive zal immers starten met het legendarische nummer 46, een knipoog van ex-motoracer Vincent Verschueren naar superster Valentino Rossi.
Na de ConXion Omloop van Vlaanderen, waar de Skoda geen punten scoorde door motorpech, liet Vincent Verschueren de East Belgian Rally links liggen. Een logische beslissing aangezien reglementair slechts in 8 van de 9 manches van het BRC punten gescoord kunnen worden. De wedstrijd in Sankt-Vith werd door GoDrive uitgekozen als schrapwedstrijd.
"Natuurlijk is het altijd lastig om aan de kant te staan, maar je moet realistisch zijn," vertelt Vincent. "Ik had graag de strijd aangegaan met Cédric Cherain, die met de Skoda naar de zege reed. Ik verwacht dat Cédric ook erg snel zal zijn in Hoei..."

Vincent won na de Omloop wel de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, maar daar staken de motorproblemen wel opnieuw de kop op.

"In Roeselare had ik meer dan 100 km met een kokende motor gereden en een week later stond Oudenaarde op het programma, waar ik een groot evenement had georganiseerd voor onze sponsors en sympathisanten. We hebben die 35 km er maar bij genomen omdat de motor toch volledig gereviseerd moest worden. Na de wedstrijd in Oudenaarde is de motor terug naar Skoda Motorsport gegaan en in Hoei zal ik met een zo goed als nieuwe motor van start gaan."

De affiche in de Condroz is ronduit indrukwekkend. Vincent Verschueren, die dit seizoen een belangrijke bijdrage leverde aan de Belgische titel bij de Merken van Skoda, is realistisch. Van de zege, een must om nog een gooi te doen naar de tweede plaats in het kampioenschap, droomt hij niet, maar Vincent blijft natuurlijk wel gedreven en ambitieus...

"Ik wil gewoon genieten van deze topwedstrijd op een schitterend parcours. Ik heb altijd van de proeven in de Condroz gehouden. Vorig jaar moesten we na 3 proeven al opgeven met een kapotte transmissie. Deze keer wil ik maximaal genieten. Ik verwacht toptijden van de fabriekspiloten van Citroën, Breen en Lefebvre, maar zeker ook van François Duval, die een topper blijft, en van Cédric Cherain. Verder zijn er nog een aantal sterke WRC's van de partij. Een top 5 zou een mooi resultaat zijn om het seizoen mee af te sluiten..."

Ook het Historic Belgian Rally Championship wordt volgend weekend afgesloten in de Condroz Rally, de razend populaire klassieker langs de oevers van de Maas in Hoei. Kersvers kampioen Dirk Deveux blijft afwezig. Daardoor krijgen we een open strijd tussen enkele tenoren die het seizoen mee kleur gaven.
Pieter-Jan Maeyaert veroverde vorig jaar de Belgische titel in Hoei, maar dit jaar had hij teveel technische problemen om een rol van betekenis te spelen in het kampioenschap. Pieter-Jan heeft zijn BDA ondertussen verlost van het injectiesysteem. In de configuratie van 2015 draait hij opnieuw de tijden die hem de titel opleverden. Maar, toch start Robin Maes, vice-kampioen, als favoriet in de Condroz met de schitterende BMW M3 Gr.A. Maar, als de weersomstandigheden zorgen voor een glad parcours, dan is Maeyaert zeker niet kansloos.

Dat kan eveneens gezegd worden van Stefaan Prinzie, die zijn Opel Ascona 400 presenteert op nationaal niveau in zijn lievelingsrally. Prinzie start als outsider, net als Patrick Mylleville, heel regelmatig dit jaar met zijn Porsche, Hubert Deferm en Gunther Monnens, die met de Opel Transeurope een beresterke Omloop van Vlaanderen reed. Verder mag er spektakel verwacht worden van de Porsches van Brasseur en Evrard, de Escorts van Deblauwe, Hamiaux, Hoens, Gillot, Prégardien, de Audi van Luc Caprasse en de Renault R5 GT Turbo van Frédéric Hébette, die zijn thuisrally voor geen geld ter wereld wil missen.

De slotwedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship 2016 wordt een open strijd. Kampioen Anthony Dovifat zet voor de gelegenheid een stap hogerop door te starten met een DS 3 R3T, terwijl Polle Geusens en Jelle Vermeire niet aan de start komen. Voor Steven Dolfen biedt de afwezigheid van Polle Geusens, de snelste Junior van het seizoen, alvast de kans om de titel in klasse RC4 veilig te stellen.
Toch mogen we een felle strijd verwachten, want niet alleen Steven Dolfen zal de ideale referentie zijn voor de jonge talenten in R2. Die zullen immers vooral kijken naar Guillaume de Mevius, die voor de eerste keer mag aantreden als officiële vertegenwoordiger van het RACB National Team in een officiële Peugeot 208 R2. De winnaar van de RACB Rally Challenge zal zijn selectie willen rechtvaardigen, maar Guillaume de Ridder, Romain Delhez, Sébastien Bedoret, Amaury Molle, Andy Dewallef en Tobias Brüls willen zich natuurlijk graag bewijzen in strijd met de Peugeot-piloot.
Lucas Walbrecq, die trouw blijft aan zijn Renault Twingo R1, kan een gooi doen naar de derde plaats in het Junior BRC.
Tussenstand Junior BRC na 8/9 wedstrijden : 1. Dovifat 176 ptn; 2. Geusens 131; 3. Vermeire 87; 4. Delhez 85; 5. Walbrecq 79; 6. Bedoret 76; 7. Vandenberghe 40; 8. Brüls 35; 9. De Ridder 26; 10. Wagemans 22...

Zoals elk jaar wordt het Belgisch rallykampioenschap in het tweede weekend van de herfstvakantie afgesloten in Hoei. De 43ste editie van de Condroz Rally kan opnieuw rekenen op een supersterke affiche met internationale allures, want Citroën Racing brengt zijn twee WK-fabrieksrijders van volgend seizoen aan de start, naast de regerende ERC Junior-kampioen. Ideale referenties voor onze landgenoten die zich willen bewijzen om sponsors en invoerders te overtuigen, zodat ze in 2017 een gooi kunnen doen naar de Belgische rallytitel.
Het Belgisch kampioenschap ligt al in zijn definitieve plooi, want Freddy Loix heeft zijn vierde opeenvolgende Belgische titel al op zak sinds zijn zege in de Kenotek Ypres Rally. De kampioen is er niet bij in Hoei, maar de rest van de tenoren laat deze klassieker niet schieten. Kris Princen, zo goed als zeker vice-kampioen, gaat de uitdaging wel aan met zijn Peugeot 208 T16, net als Vincent Verschueren, die nog een waterkans heeft op de tweede plaats in het kampioenschap. Verschueren start in de Condroz Rally alvast met het nr. 46, gekend van zijn groot idool Valentino Rossi. Maar, vooral met het oog op 2017 wordt deze Condroz Rally erg boeiend, want François Duval, 10 jaar geleden winnaar in Hoei, wil in de Condroz bewijzen dat hij klaar is voor een volledige campagne in het BRC met de Hyundai i20 R5 van First. Duval wordt een mooie speelkameraad voor Guillaume Dilley, die ook zijn kans gaat met de nieuwe Hyundai.

Citroën brengt twee van zijn drie WK-fabriekspiloten aan de start in Hoei. Craig Breen en Stéphane Lefebvre gaan beiden hun kans met een DS 3 R5, terwijl de gelijkaardige wagen van J-Motorsport weer bestuurd wordt door Emil Bergkvist, de ERC Junior kampioen die in de Omloop van Vlaanderen al overtuigend presteerde. Bij de collega's van Peugeot krijgt Kris Princen het gezelschap van Cédric De Cecco, Christian Riedemann en Etienne Monfort, die alledrie geloven in het potentieel van de 208 T16.

Skoda is niet voor niets Kampioen van België bij de merken. De Fabia's R5 bleken dit seizoen toonaangevend in het BRC. Cédric Cherain wil zijn overwinning in de East Belgian Rally graag bevestigen, terwijl Ghislain de Mevius met de Fabia R5 van BMA wil bewijzen dat hij in WRC2 veel progressie gemaakt heeft. Verder wil Vincent Verschueren het seizoen graag afsluiten met een topprestatie.

Bij Ford rekent men op lokale specialist Xavier Baugnet, altijd sterk in zijn thuisrally, terwijl Adrian Fernémont in de Rally van Wallonië zijn talent showde met de Fiesta R5. Davy Vanneste en Alain Litt kiezen ook voor een Fiesta R5.

Hoe sterk de R5's ook zijn, op papier zijn de tweeliter WRC's nog altijd krachtiger. Voor de dagzege zal zeker rekening gehouden moeten worden met de WRC's van Chris Van Woensel, de winnaar van de Omloop van Vlaanderen met zijn Mitsubishi, Xavier Bouche, ideaal gewapend met een Ford Focus WRC, Yves Matton, David Bonjean en Bertrand Grooten, alledrie met een Citroën C4 WRC, Guino Kenis met zijn vertrouwde Mini RRC en de Skoda's van Benoît Allart, Manuel Canal-Roblès en Fredericq Delplace.

Voor de muzikale ambiance zorgen de Porsches van Jean-Pierre Van de Wauwer, Francis Lejeune, Fred Bouvy en Henri Schmelcher.

Kortom, op alle niveaus is deze 43ste Condroz Rally een topevenement waarmee het Belgian Rally Championship 2016 wordt afgesloten. Een Belgisch kampioenschap dat telkens opnieuw zijn uitstraling bewijst met schitterende affiches. En dat zal volgend seizoen zeker niet minder zijn.

Na elf jaar regularity aan 60 en later 80 km/u, zal de categorie Legend nu het Target Time-systeem hanteren. “Het gaat om een grote verandering”, legt organisator Pierre Delettre uit. “De deelnemers in Legend zullen geen gemiddelde meer moeten respecteren, maar een Target Time per KP en die tijd zal onmogelijk te halen zijn. Dat maakt dat we geen wagens meer zullen zien die voor de aankomstlijn staan te wachten.” De meest populaire van alle historische proeven in ons land zal echter niet lijken op een manche van het BK rally.

“De verschillen met een snelheidsrally zijn legio. Er zullen nog steeds controles zijn om de snelheid te drukken, om uiteraard de veiligheid te handhaven. De proeven van zondag zullen tellen als Power Stage, wat betekent dat de verschillen dubbel zullen tellen. Uiteraard zijn er ook nog steeds de coëfficiënten in functie van de leeftijd van de wagen en de categorie waarin de wagen rijdt. Een Ford Escort MKI kan nog steeds een Lancia 037 verslaan…”

Voor de Classic verandert er niets, zij rijden in regularity aan 60 km/u gemiddeld.

Gelijkheid qua banden.

De tweede grote aanpassing in het reglement gaat over de banden: er moet nog steeds met sneeuwbanden gereden worden om de kosten te drukken. Om echter misbruik tegen te gaan en om nog meer gelijkheid te krijgen, zullen de banden niet meer mogen behandeld worden. De banden dienen gekozen te worden uit een lijst van veertien merken (cfr. het technisch reglement) en er zal een maximum zijn van zestien banden per wagen. De banden worden uitgerust met een technisch element zoals we dat al zien in de grote internationale competities voor moderne wagens. Twee professionele technische commissarissen, die normaal in internationale competities werken, zullen de banden markeren en controles uitvoeren bij de start en aan de finish van de proeven. Ze kunnen als feitenrechter een deelnemer onmiddellijk van de wedstrijd uitsluiten.

Nieuw ‘live tracking’-systeem

Zoals vorig jaar mogen er maximaal driehonderd deelnemers van start gaan, en de rally zal weer twee dagen tellen, de eerste op asfalt, de tweede op onverhard, met nog enkele mooie verrassingen.

De inschrijvingsprijs ligt drie procent hoger (50 euro BTWi) vanwege de kosten verbonden aan het ‘live tracking’-systeem.

De wedstrijdleiding, de toeschouwers, de assistentie (die meer verzorgd zal zijn met een gedetailleerd plan), maar ook de deelnemers zullen iedere wagen ‘live’ kunnen volgen.

Het is een systeem dat lijkt op dat van het WRC, wat ook zal bijdragen tot de veiligheid, zeker tijdens de proeven in de wouden”, verduidelijkt Pierre Delettre. “Als een wagen stopt tussen twee posten, heeft het team een zekere tijd om de wedstrijdleiding te verwittigen dat alles in orde is of dat er hulp moet gestuurd worden. We kunnen ook de verboden assistentie opsporen, nagaan of niemand in tegengestelde richting rijdt (dat is al gebeurd!)… Het systeem werkt in twee richtingen en dus kan de wedstrijdleiding ook een signaal sturen, in functie van de positie van de wagen in het klassement. Ieder team zal een paswoord krijgen waarmee het zijn eigen wagen kan volgen via Smartphone en bovendien kan de wedstrijd tot veertien dagen later opnieuw beleefd worden, met vrienden, genodigden, sponsors of familie.”

Op naar 300 deelnemers!

Hierbij dus de grote lijnen van de nieuwe spelregels van de Legend Boucles 2017, die weer een mooie uitgave tegemoet gaan.

“Het parcours is uitzonderlijk en echt uniek in België. Zelfs de Britten zijn overtuigd en willen met heel wat deelnemers afzakken naar Bastogne”, is de organisator verheugd. “Sommige mensen waren voorzichtig vorig jaar, maar we hebben onze beloften gehouden. Zelfs rijders die hier vorig jaar als toeschouwers waren, zullen weer rijden in februari van volgend jaar. We hebben hele goede kritieken gekregen en ik denk dat de limiet van driehonderd wagens voor het eerst zal bereikt worden in Bastenaken. Niet iedereen zal dus zijn plaats hebben.”

Maandag om middernacht gaan de inschrijvingen open via de site www.racspa.be en je kan dus beter niet te laat zijn.