Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na een zomerpauze trokken we dit jaar voor de 2de maal richting West-Vlaanderen want de streek rond Roeselare was afgelopen weekend het decor voor de 7de manche van het BRC, tevens de 4e manche van de M Cup. In de M-Cup beloofde het een spannende strijd te worden met maar liefst 16 ingeschreven wagens waaronder ook Weijs met een top 1-serie.

De weergoden waren de BMW’s niet goed gezind toen het vrijdagavond bij de start plots onverwacht hard begon te regenen.  Een achterwielaangedrven M3 temmen op slicks in natte omstandigheden op de gladde Westvlaamse wegen zonder ABS of traction controle is geen sinecure. In deze moeilijke omstandigheden draaiden we met de Champion Lubes M3 onmiddellijk de scratch in de M-Cup op KP1 en KP2 met zelfs een mooie voorsprong op Weijs en streekpiloot Braeckevelt. De toon was gezet! Ook in het donker bleef het de ganse avond nog regenen. We konden het vrijdagavond gedeelte perfect foutloos afsluiten op een schitterende 2de plaats in de M-Cup slechts op kleine afstand van Weijs. Dit was meteen de startpositie voor dag 2 op zaterdag.

Zaterdagmorgen kwam de zon erdoor en was het de ganse dag stralend weer. In droge omstandigheden hebben we reeds bewezen dat de Champion Lubes M3 zeer snel is! De ganse dag heeft de wagen perfect gedraaid met uitzondering van de benzinepomp die haperde waardoor we 10 seconden straftijd kregen voor te laat inklokken bij een tijdscontrole. Halfweg de dag moest Weijs opgeven met een motor probleem. Aangemoedigd door de vele supporters langsheen het parkoers konden we terug de leiding nemen in de M-Cup en deze behouden tot het einde. We hielden het tempo hoog met perfecte nota’s en zetten nog verschillede scratches in de M-Cup op de tabellen. Uiteindelijk finishten we zeer knap als tiende algemeen. We zijn eveneens eerste 2-wielaangedreven wagen achter al het 4x4 geweld en winnen eveneens de klasse NCM.

In het kampioenschap blijft Kurt Braeckevelt leider met 54 punten. Wij klimmen door zijn deze overwinning naar de tweede plaats in de tussenstand met 43 punten. Braeckevelt moet nog wel een schrapresultaat in mindering brengen. Alles blijft nog mogelijk in de titelstrijd tijdens de volgende 2 manches!  De 2de sezoenshelft belooft nog spannend te zijn !

Afspraak voor de volgende en voorlaatste manche van de M Cup in de East Belgian Rally te Saint-Vith op zaterdag 24 september !

Na de primeur in de Vlaamse Ardennen vorig jaar, is de Aarova Rallysprint in Oudenaarde zondag toe aan zijn tweede editie. Het succes van vorig jaar, met ruim 5.000 bezoekers, vele VIP's, een feilloze organisatie, optimale veiligheid en tevreden lokale overheden en piloten, betekende dat het licht meteen op groen werd gezet voor deze tweede uitgave. Ook die belooft weer spektakel op te leveren, want de affiche met 4 top R5's  mag gezien worden.
Naast een andere indeling van het servicepark op industrieterrein de Bruwaan en een kleine aanpassing van de klassementsproef die 4 keer afgewerkt zal worden, zal vooral de ontvangst van het publiek anders zijn. Er zijn maar liefst 7 grote publiekszones langs het parcours, waar RallyDream, de organisatie van de grote party bij de haarspeld, zorgt voor de catering. De ARS bezoeken is rally beleven in de best mogelijke context!
Op sportief vlak start Pieter Tsjoen in zijn thuisrally als favoriet, want voor de gelegenheid heeft de 8-voudige Belgische rallykampioen zijn Ford Fiesta R5 voorzien van de "+kit", goed voor 30 pk's extra. Maar, de voorbereiding in de Rallye du Mont-Blanc in Frankrijk verliep niet zoals gewenst. Na 30 km schoof de Ford-piloot al van de baan. Gelukkig zonder erg.

Vincent Verschueren uit Zingem zit wel goed in het ritme. Dat bewees hij afgelopen weekend in de Omloop van Vlaanderen, waar hij 2de algemeen werd en de categorie voor R5's won, tot hij uit koers gezet werd na een mechanisch defect in een tijdszone. Verschueren greep vorig jaar nipt naast de zege Oudenaarde, waar hij in de eerste ronde een spiegel velde. Deze keer wil hij vol voor de winst gaan.

Melissa Debackere komt ook aan de start met haar mooie Skoda Fabia R5, terwijl Geoffrey Vanderschelden zijn debuut zal maken met een R5, meer bepaald de DS 3 R5 waarmee Emil Bergkvist vorig weekend op het podium eindigde in Roeselare.

Naast de  R5's is het uitkijken naar het Porsche-geweld met een uitermate boeiende strijd tussen lokale held Timothy Van Parijs, die mikt op een podiumplaats nadat hij vorig jaar vierde werd met een motor die op zijn laatste benen liep, en Patrick Snijers, die de krachtige BMA-Porsche nog eens van stal zal halen, mede dankzij copiloot Luc Dethier. Twee ideale referenties voor Jochen Claerhout, de derde met een 997 GT3.

Andy Lefevere is ook van de partij, maar deze keer met een BMW, de vroegere 323i van Tuur Vanden Abeele. Benieuwd of Andy de strijd aan kan gaan met Paul Lietaer, die nog eens van de partij zal zijn met zijn Ford Escort.

Maar, naast deze kleppers is er natuurlijk nog veel meer te beleven en te zien tijdens de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, een compacte wedstrijd waarin gezelligheid centraal staat. Zorg dat je erbij bent!

Meteen hebt u de eerste datum voor volgend seizoen als liefhebber van rally’s voor historische wagens en prachtig glijwerk: de volgende editie van de Legend Boucles, de derde al in Bastogne, vindt plaats op 18 en 19 februari.
Tussen de Rally van Zweden WRC en het begin van het BK rally, kent de proef geen enkele concurrentie en zelfs niet van de wintersporten, want de vakantie begint een week later.
Wat betreft het parcours, leek dat van 2016 al heel wat mensen helemaal te bekoren en we doen nog beter met opnieuw een asfaltdag en een dag op onverhard. Er staat onder meer een nieuwe schitterende proef in de wouden op het menu! Maar er is nog een grote verrassing…
Het eerste grote autosportevenement van het seizoen vindt dus plaats in de regio rond Bastogne en start op 17 februari met een parade in de stad, een event dat al in 2016 heel veel succes oogstte.
De deelnemers van de Legend 2015 en 2016 kunnen rijden op Francorchamps op 9 oktober
Het andere goede nieuws is er voor de deelnemers aan de edities 2015 en/of 2016 die uitgenodigd worden voor een demo op het circuit Francorchamps, op 9 oktober in het kader van het Racing Festival.
Het is een mooie gelegenheid voor onze trouwe klanten om zichzelf een pleziertje te gunnen en het publiek te amuseren. Ook een vriend of sponsor als corijder, het kan en dat alles volledig veilig op het mooiste circuit van de wereld.
De wagens van de Legend doen het zondag tussen 12u30 en 13u00. Vervolgens zijn de rijders en corijders uitgenodigd voor een drink in de villa Club House van de RAC Spa waar ze de rest van het programma van het Racing Festival verder kunnen volgen. En dat alles volledig gratis!
Voor meer inlichtingen over deze leuke operatie die ook het publiek zal plezieren en om u in te schrijven – een verplichting om alles goed te laten verlopen – kan u Emilie Max contacteren: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgisch rallykampioenschap, stond er geen maat op de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die de strijd in het Historic BRC van start tot finish domineerde. De snor uit Zwevegem eindigde op een sublieme 6de plaats algemeen en hij reed ruim 4 minuten weg van de concurrentie, aangevoerd door Gunther Monnens, die met zijn Opel TE de snelle BMW's het nakijken gaf.
In de openingsfase werd het volledige peloton verrast door de regen. Pieter-Jan Maeyaert schoot met zijn Escort het snelste uit de startblokken met een chrono die 10" sneller was dan die van Lietaer. Maar, nog tijdens de openingsavond stelde Lietaer, onder andere  met een (letterlijk) ongelofelijke 3de tijd algemeen op KP 3, orde op zaken. De Subaru-piloot was meteen vertrokken voor een one-man-show die hem tot op de 6de plaats zou brengen.
"Het ging uitstekend. De eerste ronde in de regen was uitermate moeilijk, maar zaterdag ging het prima. Op de Zoning heb ik wel gemerkt dat de R5's op een jaar tijd sterk geëvolueerd zijn," vertelde Paul.

Voor de tweede plaats leken de BMW's M3 in aanmerking te komen, maar dat was buiten de stuurmanskunst van Gunther Monnens gerekend. Die stuurde de ConXioN Opel Transeurope naar een onverhoopte tweede plaats. Erg knap van de Limburger, die 16" bonus had op Pieter-Jan Maeyaert, die de fans verwende op de Zoning met een paar fraaie, gecontroleerde powerslides.

"Ik heb de fans spektakel gegeven. We hebben het injectiesysteem weer van de motor gehaald en we rijden opnieuw met carburatoren. Het resultaat is geweldig. Ik heb weer dezelfde topauto die me vorig jaar de titel opleverde. Met deze auto kan ik mijn naam schrijven. Dit is pure fun," lachte Pieter-Jan.

Voor de 4de plaats werd een strijd uitgevochten tussen drie BMW's M3. Thomas Vauterin was sterk gestart en hij had zeker mee gestreden voor het podium, maar zaterdagochtend brak het schakelmechanisme. Christophe Merlevede brak een cardan bij het couperen. Robin Maes zette zaterdag de achtervolging in na een matig optreden op slicks in de regen, maar hij strandde achter Maeyaert op de vierde plaats.

Stefaan Prinzie, die af te rekenen had met een motor die warm liep, stuurde zijn Opel Ascona naar de 5de plaats, voor Dirk Deveux, die anderhalve minuut verloor door een lekke band, nadat hij vrijdagavond in het donker wat tijd liet liggen. Bovendien reed de leider in het kampioenschap voor de eerste keer met een gloednieuwe ophanging met Öhlins schokdempers. De Top 10 werd vervolledigd door Patrick Mylleville, die zaterdag een schuiver maakte waarbij de achterkant van de Porsche werd verbouwd, Marijn Hoens, Tobi Vandenberghe en Tommy Demaiter.

Eindelijk! De aanhouder wint! Na maanden van tegenslagen met de Mitsubishi Lancer WRC05, hebben Chris Van Woensel en Rik Snaet dit weekend de ConXioN Omloop van Vlaanderen gewonnen. De 57ste editie van de klassieker in Roeselare werd volledig gedomineerd door de Yokohama-piloot en deze keer bleef het team van pech gespaard. 14 jaar na zijn vorige nationale overwinning in de Rally van Wallonië 2002, mocht Chris Van Woensel de champagne ontkurken op het finishpodium in Roeselare.
De overwinning van Chris Van Woensel in de Omloop van Vlaanderen, de thuisrally van zijn copiloot Rik Snaet uit Staden, kreeg vrijdagavond al vorm. Meteen na de start werd het volledige peloton verrast door een onaangekondigde regenbui. Op slicks, banden voor  droog weer, wist de bandenhandelaar uit Schriek de schade te beperken, om op de laatste twee proeven van de vrijdagavond het verschil te maken.

"We waren gestart op slicks, maar ik had wel gekozen voor een minder harde compound omdat het asfalt altijd erg glad is in Roeselare," vertelde Chris Van Woensel. "Maar, in de regen was het puur een kwestie van overleven. We vonden geen grip. Vincent Verschueren kreeg 27" cadeau op de eerste proef, want hij kon nog op een droog parcours rijden, terwijl wij in de regen moesten starten omdat de chronorit een tijdje stil lag na de sortie van Kris Princen. Uiteindelijk kon ik de schade nog beperken en op de twee laatste proeven, na de service, hadden we wel de juiste banden voor het regenweer. Daar kon ik 8"5 voorsprong nemen op Vincent Verschueren."

Van Woensel ging als leider de nacht in. Het bleek niet zo goed voor zijn zenuwen...
"Ach, dat heeft uiteindelijk niet zoveel te maken met mijn leidersplaats. Ik ben nog altijd nerveus tijdens een rally. Ik had gedacht dat het met de leeftijd zou beteren, maar op mijn 50ste blijf ik gespannen tijdens de wedstrijd," lachte Van Woensel, die zaterdagochtend de eerste besttijd aan Verschueren liet, alvorens zelf het tempo te verhogen en stelselmatig afstand te nemen. Maar, niet zonder kopzorgen...

"Vrijdagavond op de laatste twee chronoritten moest ik het al stellen zonder het hydraulische schakelsysteem waarmee ik via paddles aan het stuur kan schakelen. Normaal kan ik met het gaspedaal beneden opschakelen, maar nu moet ik ontkoppelen en even het gas lossen. Dat kost me toch een paar seconden per proef. Maar, we lopen elke keer wat uit op de R5's. Alleen gaat het niet makkelijk. Ik moet echt maximaal aanvallen om afstand te nemen. Zelf op de Zoning, een proef waar het vermogen van de wagen het verschil kan maken, kon ik niet voorbij de Skoda Fabia R5 van Ten Brinke. Om maar te zeggen dat onze Mitsubishi niet boven de R5's uit steekt, wat wel eens gedacht wordt," vervolgde Van Woensel.

Toen Vincent Verschueren in de voorlaatste ronde een halve minuut straftijd pakte wegens te laat inklokken na een lekke band, kon Chris Van Woensel zonder veel druk de overwinning veilig stellen. De opluchting was enorm...

"Dit is zeker de mooiste zege uit mijn carrière. In 2002 was de tegenstand in de Rally van Wallonië van een minder hoog niveau. Hier stonden alle tenoren aan de start, met uitzondering van Freddy Loix. En je mag niet vergeten dat onze Mitsubishi meer dan 10 jaar oud is, terwijl we strijden tegen top R5's van de nieuwste generatie die een veelvoud kosten van onze wagen. Na alle tegenslagen is dit een enorme opsteker voor het team. De moed zat ons soms in de schoenen, maar onze volharding en de trouw van onze partners, die in ons zijn blijven geloven, werd beloond. We kijken nu al uit naar de volgende manche van het Belgisch rallykampioenschap, de East Belgian Rally!"

De 7de manche van het Junior BRC werd overtuigend gewonnen door Polle Geusens, die in RC4 wel de duimen moest leggen voor Steven Dolfen. Dat de motor van zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost niet het volle vermogen leverde, hield de piloot van een aantal beste tijden. Vier keer was Geusens de snelste in R2.
De tweede plaats bij de juniors ging naar Jelle Vermeire, die in de slotronde voluit moest gaan om Sébastien Bedoret het nakijken te geven. De piloot uit Roeselare won voor zijn vechtlust ook de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving in de East Belgian Rally. "We hebben enorm hard moeten aanvallen om Bedoret af te houden. De ganse dag waren we in strijd met de Renault-piloot. Onze remmen werden te heet en in de slotfase trok ik zelfs mijn versnellingspook stuk, maar we konden de tweede plaats veilig stellen," lachte Jelle.

Sébastien Bedoret, vorig weekend nog in de Barum Rally aanwezig als cursist van de ERC Junior Experience, pakte in Roeselare de derde plaats. Precies in Roeselare maakte de jonge piloot uit Mons vorig jaar zijn nationaal debuut met een Twingo R1. "Wat we leerden in de ERC Junior Experience, kwam me hier duidelijk van pas. Ik had Vermeire voor kunnen blijven, maar we hebben zaterdag een volledige ronde van 5 proeven bijna zonder remmen moeten afwerken. Dat kostte ons ruim een halve minuut en wellicht de tweede plaats bij de jongeren," vertelde Bedoret.

Romain Delhez werd vierde in R2 op 2'57"3 van Polle Geusens. Eens te meer scoorde Anthony Dovifat de meeste punten in het Junior BRC, want de Citroën-piloot was de snelste in R1 op alle klassementsproeven. De bonuspunten worden wel gehalveerd wegens het gebrek aan deelnemers in zijn klasse. Kjell Vandenberghe werd tweede in R1.

Tussenstand Junior BRC na 7/9 wedstrijden : 1. Dovifat 177 ptn; 2. Geusens 98; 3. Bedoret 76; 4. Vermeire 75; 5. Delhez 68...

Het minste dat we kunnen zeggen is dat Claudie Tanghe en Filip Cuvelier hun potentieel toonden in de 57ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. De Ford Fiesta R5 van Renties draaide vlot mee in de kopgroep, maar dat blijkt niet uit het resultaat. De 15de plaats algemeen weerspiegelt geenszins de wedstrijd van Claudie en Filip.

Claudie herhaalde voor de start van de wedstrijd nog eens dat hij zich vooral wilde amuseren in Roeselare en hij werd op zijn wenken bediend. Wie van een uitdaging houdt, kreeg vrijdagavond waar voor zijn geld, want net nadat de teams vertrokken waren uit het servicepark, begon het fel te regenen. Op slicks kon Claudie de schade wonderwel beperken. In Beveren en Koolskamp klokte Tanghe twee keer de tweede tijd algemeen, op minder dan een seconde van de beste tijd."We staan na de eerste avond op de derde plaats op amper 3"3 van de leiders. Dat is een goede start, want ik heb me helemaal niet geforceerd. We hadden voor de start gekozen voor een medium zachte band. Een voorzichtige keuze, ingegeven door het feit dat het asfalt hier erg glad is. Ik hoopte met die zachte compound meer grip en vertrouwen te vinden. In de regen waren die banden veel beter dan de harde rubbers die de meeste collega's hadden gemonteerd," vertelde Claudie, die zich zaterdag wilde handhaven in de Top 5. Helaas, op de tweede proef van de tweede dag sloeg de pechduivel toe. De Renties Ford Fiesta R6 Evo reed lek vooraan en bij het couperen werd het stuurhuis beschadigd. "Een R5 is niet te besturen zonder stuurbekrachtiging, al zeker niet met een lekke band vooraan. We hebben het wiel gewisseld in Houthulst, maar de volgende twee proeven moesten we ook nog afwerken met dat kapot stuurhuis. Het kost ons in totaal 9 minuten," aldus Claudie, die vanaf dat ogenblk enkel nog voor het spektakel reed. "We hebben de toeschouwers wat waar voor hun geld gegeven." Uiteindelijk eindigden Claudie Tanghe en Filip Cuvelier op de 15de  plaats van deze 57ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, gewonnen door Chris Van Woensel.

Drie op vier ! Polle Geusens heeft in de ConXioN Omloop van Vlaanderen nog maar eens bewezen, voor de derde keer op vier wedstrijden, dat hij onmiskenbaar de snelste jongere in het Junior Belgian Rally Championship is. Net als vorig jaar. Polle en copilote Justine Demeestere schreven zich last minute in voor deze 7de wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, maar ze domineerden de strijd bij de jongeren van start tot finish, al moesten ze in hun klasse Steven Dolfen voor laten gaan.
Voor Polle Geusens en Justine Demeestere bracht de zomer niet wat ze ervan verwacht hadden. Het grote debuut in de Rally van Duitsland was al vroeg afgelopen na een sortie helemaal in het begin van de wedstrijd. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen moest iets recht gezet worden, zeker omdat de wedstrijd in Roeselare de thuisrally is van Justine, de dochter van Joost, de organisator van de wedstrijd.

En, Polle en Justine toonden zich weer van hun beste zijde. In het Junior BRC gaven ze de concurrentie geen schijn van kans. Ze stuurden de witte Ford Fiesta R2 EcoBoost naar de 18de plaats algemeen, 2de in RC4, met 1'32" voorsprong op de tweede junior, Jelle Vermeire en Michelle, de zus van Justine.

"We hebben niet de makkelijkste rally achter de rug," vertelde Polle. "We reden niet met onze eigen Fiesta, maar met een gehuurde wagen omdat mijn auto niet klaar was. Ik denk dat de motor stilaan zijn beste tijd heeft gehad, want vaak leverde hij niet het volle vermogen en op het einde van de rally haalden we zelfs amper 150 km/h topsnelheid. We hebben puur gereden om de puntjes voor het Junior kampioenschap binnen te halen. Zo zijn we geplaatst voor de shoot-out voor de Rally Challenge die de RACB en Peugeot organiseren," vertelde de piloot uit Lommel, die tweede blijft in de stand van het Junior BRC.

Het was een schitterend beeld. De groene Skoda Fabia R5 van GoDrive werd door de collega-piloten van Vincent Verschueren en Veronique Hostens over het finishpodium geduwd. Een blijk van respect voor Verschueren, die op de klassementsproeven een knappe tweede plaats behaalde. Maar, de motor van de Skoda liep warm en weigerde daardoor dienst op enkele cruciale momenten, wat na de finish en de podiumceremonie tot de uitsluiting zou leiden. Een afknapper na een prachtig weekend...
De ConXioN Omloop van Vlaanderen begon heel verrassend. Meteen na de start werden de teams verrast door een regenbui. Kris Princen schoof van de baan op de eerste proef, terwijl Vincent er de snelste tijd reed. Na de eerste dag stond de Skoda-piloot op de tweede plaats algemeen, 8"5 achter Chris Van Woensel.

"Voor de eerste drie proeven had ik harde slicks gekozen. Ik kon de eerste proef in het droge afwerken, waardoor ik 27" voorsprong nam, maar op de volgende proeven was het puur overleven, want de harde slicks boden geen grip. Na de service koos ik voor een iets zachtere compound, maar ik bleef tijd verliezen. De concurrenten wisten toen al hoe hun zachte slicks reageerden, terwijl ik nog moest zoeken," vertelde Vincent na de openingsavond.

Na een besttijd op de eerste proef in Passendale zaterdagochtend, nam leider Chris Van Woensel met zijn krachtigere Mitsubishi Lancer WRC verder afstand. Na een foutje van Ten Brinke, namen Vincent Verschueren en Veronique Hostens op hun beurt wat meer voorsprong op de derde in de tussenstand. De Skoda-combinatie leek op weg naar de tweede plaats, maar de motor begon warm te lopen...

"In de namiddag liep de motor warm. Ik hield het dashboard in het oog, maar daardoor reed ik lek in Rumbeke. We moesten na de finish het wiel wisselen en daardoor klokte ik te laat in voor de start van de Zoning. Maar, het ergste moest nog komen. Na de service, waar de thermostaat werd gewisseld, wilde de motor niet meer starten in de mediazone voor het podium. Ik probeerde de oorzaak te vinden en ik keek ook onder de motorkap. Na een paar minuten kreeg ik de wagen toch weer aan de praat en konden we verder, maar blijkbaar mochten we in die zone de motorkap niet openen..."

Vincent en Veronique hielden, ondanks de motor die warm liep, de tweede plaats vast. Hun beste score dit seizoen, maar opnieuw wilde de wagen niet meer starten op weg naar het podium. Dankzij de monteurs van het team en een aantal collega-piloten, geraakte de Skoda toch op het podium. De GoDrive-bemanning vierde de tweede plaats in de ConXioN Omloop van Vlaanderen, maar de uitsluiting hing in de lucht en enkele uren later werd die ook bevestigd door de wedstrijdleiding.

"We hebben ons getoond en we hebben bewezen dat we de tweede plaats verdienden. We hebben gevochten tot de laatste meter, zelfs toen onze motor niet meer wilde starten... Dit is zuur, heel zuur...," aldus Verschueren aangeslagen.

Afspraak volgende week in de Aarova Rallysprint in Oudenaarde of in de Condroz Rally, de slotmanche van het BRC.

Na de zeges in de ORC; de TBR en de Rally van Staden kwam Andy Lefevere met het nodige vertrouwen aan de start van de ConXion Omloop van Vlaanderen. “Op vrijdag was wel het heel moeilijk. Ik had een totaal verkeerde bandenkeuze en op De Ruiter bedampte de voorruit…”
Op zaterdagmorgen vertrokken Andy en copiloot Bram Maes als zesde uit Roeselare. De wegen waren opgedroogd en de piloot van de rode Mitsubishi Lancer EVO X ging meteen in de aanval. “Stelselmatig klommen we omhoog in het klassement en snel leek een podiumplaats haalbaar… Ik moet wel zeggen dat de Nederlander Ten Brinke heel snel was, maar op Zilverberg en Rumbeke was ik toch steeds enkele seconden sneller. Die proeven lagen mij en de Lancer meer, op Passendale en Houthulst waren veel snelle waaiers waar de R5 in het voordeel was, daar draaiden we ongeveer dezelfde tijden."
Voor de start van de laatste ronde stond Andy Lefevere vierde, met nog 3 seconden achterstand op de Skoda Fabia R5 van Bernard Ten Brinke. “Met nog 2 doortochten op Zilverberg en Rumbeke was een derde plaats zeker haalbaar! Maar in een van de laatste bochten op kp Passendale brak de bevestiging van de achterste uniball… Ik verloor een wiel en kon niet meer verder. Natuurlijk ben ik ontgoocheld! Ikzelf heb geen fout gemaakt, het afgebroken onderdeel vertoonde tekenen van metaalmoeheid.”
Na afloop van de wedstrijd bleek dat zelfs een tweede plaats had mogelijk geweest. “Nee, ik ging niet fier zijn met die tweede plaats. In Staden hebben ik en Vincent gestreden voor de overwinning, maar nu heb ik zelf nog geholpen om de Skoda over het podium te duwen. Een wedstrijd moet beslist worden op de proeven! Voor mij is Vincent tweede geworden.”

De Omloop van Vlaanderen betekende dit weekeinde de rentree van de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt na hun zware crash begin dit seizoen in Spa. Met een volgens de laatste specificaties opgebouwde DS3 gingen zij in en rond Roeselare de strijd aan met een sterk deelnemersveld in de R5 klasse.
Niet alleen de Belgische top was aanwezig, maar ook uit Nederland (Bernhard ten Brinke), Zweden (Emile Bergkvist) en Frankrijk (Claudie Tanghe) kwam sterke tegenstand. Daarbij waren de topmerken uit de R5 klasse vertegenwoordigd: DS, Skoda, Ford en Peugeot. Ondanks een lekke band in de slotfase van de wedstrijd wist het Nederlands/Belgische duo beslag te leggen op de vierde plaats. “We hebben nog wel wat tijd nodig om in ons ritme te komen, maar we zijn zeer verheugd er weer te zijn en de nieuwe specs van de DS3 zijn echt een stap voorwaarts,” aldus Bob de Jong.
De 57e ConXion Omloop van Vlaanderen werd onder wisselende weersomstandigheden verreden en dat maakte vooral vrijdagavond de uitdaging extra groot. De rally startte nog met droog weer, maar plots was daar een hevige regenbui. Bob de Jong: “Dat was onverwacht, maar gelukkig hadden wij voor de eerste
proeven een veilige bandenkeuze gemaakt om weer een beetje te wennen en dat pakte dus verrassend goed uit.” Omdat favoriet Kris Princen met zijn Peugeot 208 T16 R5 al op de eerste proef van de weg gleed werd de proef stil gelegd en dat was in het nadeel van de achter hem gestarte equipes. De banden werden koud en het begon ook al een beetje te regen. Bob de Jong was toen echter al onderweg en profiteerde door meteen de tweede tijd te laten noteren. “Dat was een gelukje en niet echt representatief,”
wist Bjorn Degandt. Toch wist Bob de Jong al snel weer het juiste gevoel te krijgen en draaide hij goede tijden. “De nieuwe DS3 is met de nieuw specs wel heel anders dan de vorige. Dus we moeten nog leren hoe we met de diffs de beste afstelling kunnen krijgen en de langere versnellingsbakoverbrenging is ook nog even wennen. Maar de trekkracht van de motor is geweldig,” concludeerde De Jong, die alleen nog problemen had met de stuurbekrachtiging. “Maar ook dat kunnen we de komende tijd verbeteren.”
Zaterdag werd er op het scherpst van de snede gestreden om de podiumplekken in de R5 klasse en het leek er op dat Bob de Jong en Bjorn Degandt daar ook aanspraak op zouden kunnen maken, maar een lekke band op de 17e klassementsproef gooide roet in het eten: “We sneden een bocht iets te scherp aan
en raakten met het rechtervoorwiel iets waardoor de band lekt raakte,” aldus Bjorn Degandt. Wisselen op de proef kostte zo’n drieënhalve minuut en daarmee was de kans op het podium verkeken. “We kijken echter met een tevreden gevoel terug op deze eerste rally na een lange afwezigheid en zien zeker mogelijkheden om bij de volgende rally het tempo te verhogen,” aldus Bob de Jong aan de finish. De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is de East Belgian Rally op 24 september.

De 7de manche van het Belgisch rallykampioenschap, de ConXioN Omloop van Vlaanderen in Roeselare, beloofde een open wedstrijd te worden. Freddy Loix, de winnaar van de vorige 6 manches, gaf als kersvers kampioen verstek, waardoor de weg naar de zege open lag voor heel wat kanshebbers. Uiteindelijk bleek niemand opgewassen tegen Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. De 50-jarige piloot uit Schriek moest tot de laatste meters blijven knokken om Vincent Verschueren en Bernhard Ten Brinke met veel recentere Skoda Fabia's R5 af te houden. Voor Van Woensel was het zijn 2de nationale overwinning, nadat hij in 2002 al eens de snelste was in de Rally van Wallonië.
"Toch schat ik deze overwinning hoger in," genoot Van Woensel, die in februari zijn 50ste verjaardag vierde. "In 2002 lag het niveau in het Belgisch kampioenschap minder hoog. Dit weekend stond er een heel sterk deelnemersveld aan de start, met Kris Princen, de officiële piloot van Peugeot Belux, Vincent Verschueren, momenteel derde in het kampioenschap en nog een aantal recente topwagens, R5's, bestuurd door onder andere drie kampioenen van Nederland. Deze overwinning doet enorm deugd, want we rijden al twee jaar met onze Mitsubishi en we hebben nog maar weinig geluk gehad. Vorig jaar vielen we telkens uit. Dit jaar zijn stonden we zowel in Haspengouw als in de Wallonie aan de leiding toen er iets haperde aan de mechaniek. Daarom bleef het spannend tot de allerlaatste proef. Dit is een enorme opsteker voor het ganse team, want er waren momenten dat de moed in de schoenen zat na zoveel pech, en voor onze sponsors, die in onze keuze zijn blijven geloven."
Kris Princen, vooraf getipt als topfavoriet, liet zich na 400 meter vrijdagavond al verrassen. De Peugeot-piloot verloor 9 minuten in een gracht en eindigde uiteindelijk op de 12de plaats. Een slechte zaak voor zijn tweede plaats in het kampioenschap, zo leek, want Vincent Verschueren, derde in de tussenstand, was in topvorm. De Oost-Vlaming stuurde zijn groene Skoda Fabia R5 onweerstaanbaar naar de tweede plaats... maar Verschueren werd in de steek gelaten door de mechaniek. Bij het ingaan van de slotronde wilde zijn Fabia R5 niet meer starten en Verschueren dook onder de motorkap in een zone waarin technisch ingrijpen niet toegelaten is. De motor was voordien al warm gelopen en omdat de piloot zich concentreerde op de temperatuur, was Verschueren ook al lek gereden in Rumbeke. Hoe dan ook, de Godrive-piloot werd tweede op de proeven, maar achteraf werd hij uitgesloten.
De tweede plaats werd overgenomen door Bernhard Ten Brinke met eenzelfde Skoda Fabia R5. De Nederlander reed een erg sterke wedstrijd. In de slotfase stond hij zwaar onder druk van Andy Lefevere, maar de lokale specialist liet zich verrassen en reed een wiel van zijn Mitsubishi. De derde plaats ging daardoor naar het Zweedse toptalent Emil Bergkvist, de piloot van het Belgische team J-Motorsport. Van een geslaagde testsessie op asfalt gesproken.
"Ik maakte vrijdagavond een klein remfoutje. Dat kost me de tweede plaats, maar ik ben enorm tevreden, want ik heb veel progressie gemaakt. Dit parcours is erg moeilijk door de constante verandering van grip. De types asfalt variëren enorm. Ik ben ook onder de indruk van het niveau van het Belgisch kampioenschap," vertelde de Zweed.
Melissa Debackere reed een heel regelmatige wedstrijd en ze stuurde haar Skoda Fabia R5 naar een knappe 4de plaats, voor de Nederlander Erik Wevers, die met zijn Subaru Impreza WRC S14 wellicht de snelste wagen van het veld bestuurde. Maar, Wevers had een gebrek aan ritme, want het was zijn eerste rally dit seizoen. Door een lekke band in de slotfase tuimelde Bob de Jong nog naar de 8ste plaats, waardoor de 6de plaats werd overgenomen door Paul Lietaer, tevens de winnaar in Historic met zijn Subaru Legacy RS. De tweede plaats in Historic ging naar Gunther Monnens voor Pieter-Jan Maeyaert.
In het Junior BRC pakte Polle Geusens de volle pot, ondanks het feit dat de Limburger voortdurend kampte met een haperende motor die uiteindelijk zelfs niet harder ging dan 150 km/h. Jelle Vermeire werd tweede, eveneens met een Ford Fiesta, terwijl Sébastien Bedoret de derde plaats behaalde.
In het RACB Rally Criterium stond er geen maat op Bjorn Renier, die met zijn Renault Clio R3 het spannende duel won van Filip Lommers met een BMW M3. Het verschil bedroeg amper 8"2 na 9 klassementsproeven. De derde plaats ging naar Stefaan T'joens, die aanvankelijk ook mee streed voor de zege.

Met verslagenheid meldt vzw Superstage het heengaan van Ignace Becquart, 40 jaar lang de wedstrijdleider van de Ypres Rally. Deze ochtend is Ignace plots overleden in zijn woonplaats in Spanje. Ignace was amper 64 jaar.
Twee jaar geleden vierde de Ypres Rally zijn 50ste editie. Ignace Becquart was er quasi vanaf het prille begin bij. Vanaf eind jaren '60 was de architect een van de drijvende krachten binnen de organisatie en met zijn ongeziene kennis van de reglementen en natuurlijke autoriteit, werd Ignace al snel aangeduid als Wedstrijdleider. Eind juni was hij opnieuw een van de sterkhouders in het Rally HQ, deze keer als raadgever en Historic-wedstrijdleider.
Voor vzw Superstage is het gedwongen afscheid van Ignace een zwaar verlies.
"Natuurlijk is het heengaan van een goede vriend die samen met ons de Rally van Ieper al die jaren groot heeft gemaakt en in goede banen heeft geleid, een zware klap voor iedereen binnen de organisatie," vertelt André Bostyn in naam van vzw Superstage. "Toen ik in 1971 bij de vroegere club Targa Florio kwam, was Ignace al een paar jaar actief in de organisatie. Hij was een van de pioniers van de organisatie. Zelfs toen Ignace in Argentinië woonde en de laatste jaren vanuit Spanje, bleef hij heel wat werk voor ons verrichten. Zo contacteerde Ignace elk jaar alle piloten die zich inschreven om hun inschrijving in goede banen te leiden, want hij kende de reglementen als geen ander. Het is een groot verlies voor de Ypres Rally, maar in de eerste plaats een menselijk drama voor zijn vrouw Josiane, zijn zonen Ahron en Beauregard en de rest van de familie."

VZW Superstage biedt de familie en vrienden van Ignace zijn oprecht medeleven aan.

Vaarwel koersdirecteur...

Twee maanden na de Kenotek Ypres Rally, gaat het Belgian Rally Championship dit weekend verder in Roeselare, waar de 7de manche van het BRC verreden wordt. In de ConXion Omloop van Vlaanderen wil Vincent Verschueren de kleuren van Skoda laten schitteren, bij afwezigheid van Freddy Loix, die al zeker is van de titel.
Freddy Loix zal er niet bij zijn in Roeselare, nadat hij in Ieper zijn titel veilig stelde, maar aan concurrentie voor de GoDrive Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren en Veronique Hostens zeker geen gebrek. Vincent kijkt zelf vooral uit naar de strijd met Kris Princen.
"Ik heb al vaak gezegd dat ik bewondering heb voor Kris Princen, die verschrikkelijk snel is. Maar, in Ieper, voor ik fysiek in de problemen kwam, stonden we wel voor hem. Ik ben blij dat hij er bij is in Roeselare, want dat belooft alvast een mooi gevecht te worden. Verder ben ik benieuwd naar de tijden van de andere Skoda's van Ten Brinke en Debackere, terwijl Claudie Tanghe de proeven ook wel kent. En dan zijn er nog de twee dikke WRC's van Erik Wevers en vooral Chris Van Woensel... Ik kijk er echt naar uit!," lacht Vincent Verschueren, die een bijzondere band heeft met de Zoning, de beruchte rondkoers op het industrieterrein.

Veel rallyrijders hebben er een hekel aan, maar Vincent houdt er wel van.
"Ik heb vroeger aan motoracen gedaan en we reden toen heel vaak op industrieterreinen. Het is echt niet alleen de kracht van de motor die op de Zoning het verschil maakt. Je maakt het verschil in de kleine details bij het remmen, de juiste lijnen nemen, enz. Kurt Braeckevelt heeft het ook bevestigd. Hij reed vroeger ook met de moto en hij draait ook altijd toptijden op de Zoning," vertelt Vincent, die vorig jaar de Zoning niet haalde omdat net voordien de motor stuk ging.

Hij bewees toen wel dat hij mee kon spelen voor de overwinning.
"Ook dit jaar kom ik met een heel goed gevoel aan de start. Ik heb de RS van Staden gereden als voorbereiding en de afstellingen voelden uitstekend aan. Ik moest in Staden nipt de duimen leggen voor Andy Lefevere met zijn Mitsubishi, omdat ik in de eerste ronde wat zat te slapen. Andy zal in Roeselare ook erg snel zijn, maar deze keer wil ik me niet laten verrassen!"

Het zijn trouwens drukke tijden voor Vincent Verschueren, want een week na de Omloop van Vlaanderen zal hij in eigen streek in actie komen in de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. Maar eerst schitteren op de proeven van de ConXioN Omloop van Vlaanderen.