Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Deze 43ste editie van de Rally van de Condroz oogt weergaloos, met een heel selectief parcours en een fantastische deelnemerslijst – met 147 teams – die een bijzonder onvoorspelbare strijd voorspelt voor de zege en in de verschillende categorieën.
Het is traditioneel de laatste grote afspraak van het Belgische autosportseizoen. De titel van Belgisch kampioen is al sinds Ieper in handen van Freddy Loix (Skoda Fabia R5), maar dat betekent wel dat de deelnemers zonder druk op de schouders aan de start kunnen staan. Door de afwezigheid – net als vorig jaar – van de regerend kampioen, zijn de kandidaten voor de hoogste podiumtrede talloos.

Zoals ieder jaar is Citroën sterk vertegenwoordigd met twee DS3 R5 voor twee van de drie vaste rijders uit het wereldkampioenschap 2017, de Fransman Stéphane Lefebvre (J Motorsport) en de Ier Craig Breen (Burton Racing). De WK-rijders komen niet om een figurantenrol te spelen, vooral omdat Stéphane Lefebvre, terug na zijn ongeval in de Rally van Duitsland, aast op revanche na zijn tweede plek van vorig seizoen. Breen zal de Condroz ontdekken, maar kent ons land wel aangezien hij meermaals de Rally van Ieper heeft betwist. De troepen van Citroën worden aangevuld met de DS3 R5 van de Zweedse belofte Emil Bergqvist.

De tegenstanders van die armada komen met het mes tussen de tanden aan de start, te beginnen met Cédric Cherain (Skoda Fabia R5), vorig jaar nog winnaar in Hoei en onlangs nog de beste in de East Belgian Rally. Er zijn nog twee andere Skoda Fabia R5 van de partij, met Vincent Verschueren en Ghislain de Mevius aan de knoppen. Het grote onbekende in deze editie is de aanwezigheid van twee gloednieuwe Hyundai i20 R5, klaargestoomd door First Motorsport. François Duval en André Leyh maken hun terugkeer in Hoei – na een gedeeld succes… tien jaar geleden! – en zullen tot op het bot gemotiveerd zijn om beter te doen dan in de Rallye de Wallonie. Guillaume Dilley en Stéphane Prévot vormen de tweede bemanning op de nieuwe Koreaanse wagen. Bij Peugeot nemen Kris Princen en Cédric de Cecco dan weer plaats aan het stuur van de 208T16 DG Sport. Etienne Monfort bestuurt een Peugeot 208T16 van MY Racing. De Duitser Christian Riedemann, vicekampioen van Duitsland, schreef zich in laatste instantie in en wordt bijgestaan door onze landgenote Lara Vanneste. Daarnaast worden er vier Ford Fiesta R5 toevertrouwd aan Adrian Fernemont, Davy Vanneste, Xavier Baugnet en Alain Litt. Dat alles is goed voor een kleine vijftien R5-bolides.

Aan de andere kant hebben verschillende teams gekozen voor een WRC: drie Citroën C4 WRC voor Yves Matton, David Bonjean en Bertrand Grooten en een Ford Focus WRC voor Xavier Bouche, niet te onderschatten voor de overwinning. Ook met andere WRC-rijders moet er rekening gehouden worden: Benoît Allart en lokale rijder Manuel Canal-Robles aan het stuur van de Skoda Fabia WRC, terwijl Chris Van Woensel zoals gewoonlijk zijn Mitsubishi WRC inschrijft, Delplace te zien is aan het stuur van een Skoda Octavia WRC en Guino Kenis in zijn Mini Cooper WRC. Er staan dus negen WRC-wagens aan de start. Er zijn kortom bijna 25 topwagens die stuk voor stuk voor het spektakel zullen zorgen. Van spektakel – voor het oog en het oor – is er eveneens sprake dankzij de Porsche van Jean-Pierre van de Wauwer, Fred Bouvy en Francis Lejeune, de beste wagens in de Historic-categorie en natuurlijk ook de jonge beloften. In R3 maakt Kevin de Maerschalk zijn terugkeer op een DS3. Hij zal er de degens kruisen met Anthony Dovifat, die de DS3 R3 Max zal ontdekken. Over jongeren gesproken, het wordt eveneens de eerste rally voor de nieuwe rekruut van het RNT, Guillaume de Mévius, aan het stuur van de Peugeot 208 R2. Hij zal de strijd moeten aangaan met zijn merkgenoten Guillaume de Ridder en Steve Dolfen, maar ook Stephan Hermann en zijn te duchten Fiat Punto mogen niet uit het oog verloren worden. De Opel Adam, met Delhez en Molle, zijn er ook bij.

De Mitsubishi Lancer voelen zich nog altijd thuis op het parcours van de Condroz. We zullen dus van nabij de prestaties volgen van snelle en ervaren rijders als Olivier Collard, Steve Vanbellingen, Michaël Albert, Anthony Martin of Marc Streel. Zoals gewoonlijk bestaat de deelnemerslijst uit ontelbare regionale teams die gemotiveerder zijn dan ooit: we denken aan Boesmans (Renault Clio R3), Busin, Vanbergen, Colignon, Cailloux en Destrument (Mitsubishi), het team van Edme Cougné en zijn zes wagens…

Wat betreft het parcours maken, naast de grote klassiekers (Ombret-Strée, Ben-Ahin, Lavoir…), twee nieuwe proeven hun opwachting, die het totaal op twaalf gechronometreerde sectoren brengt: Hamoir en Ouffet, met een traject dat we al in andere wedstrijden gezien hebben (de Spa Rally onder andere). Het menu is erg stevig, met acht verschillende proeven op zaterdag die tweemaal betwist worden, en vier proeven die twee keer voorgeschoteld worden op zondag, waaronder de uitdaging (bijna twintig kilometer) van Goesnes-Marchin. De bandenkeuze – die vastligt voor de vier proeven van die lus – zal erg delicaat zijn in die tweede etappe, gezien de verschillende en gevarieerde profielen en de talrijke risico’s op lekke banden. Tot slot is het handig, zelfs noodzakelijk om de veiligheidsvoorschriften te herhalen voor het massaal verwachte publiek in de regio. De organisator zal geen moment twijfelen om een proef te stoppen en indien nodig te neutraliseren, als de toeschouwers de voorschriften niet respecteren. Het draait immers om ieders veiligheid en het voortbestaan van de rally. We herinneren er ook aan dat de toegangsprijs om volop te kunnen genieten van de wedstrijd helemaal legaal is en noodzakelijk voor de gezondheid van de rally. Verder zouden we ook willen hameren op de burgerzin van de toeschouwers op de openbare weg. Het aantal alcohol- en snelheidscontroles wordt tijdens het weekend in de hele regio opgevoerd. In dezelfde optiek zouden we willen vragen om de omgeving van de proeven te respecteren: laat geen afval achter en toon eerbied voor landbouw en privé-eigendom. Bedankt voor uw begrip en uw actieve bijdrage in het voortbestaan van de rallysport in ons land.

De deelnemerslijst is beschikbaar op de site www.condrozrally.be

In 2006 wisten François Duval en André Leyh de Condroz Rally te winnen, aan het stuur van een Skoda Fabia WRC die werd ingezet door het team van Willy Collignon, First Motorsport. Tien jaar later is het trio opnieuw herenigd, om op 5 en 6 november opnieuw de start van de Condroz Rally te nemen. Dit keer kruipt de rijder uit Cul-des-Sarts achter het stuur van een Hyundai i20 R5. Met eenzelfde wagen hopen Guillaume Dilley en Stéphane Prévot ook wat in de pap te brokken te hebben.

De tijd vliegt, dat moge duidelijk zijn! Het is al tien jaar geleden dat François Duval voor de eerste keer de Condroz Rally op zijn naam schreef. Met André Leyh als corijder wist ‘Dudu’ de wedstrijd te winnen aan het stuur van een Skoda Fabia WRC van First Motorsport, een wagen waarmee hij dat jaar heel wat manches van het wereldkampioenschap had afgewerkt. “Het was mijn vriend Anthony Bourdeaud’hui die me aan die verjaardag herinnerde”, legt François uit. “Ik moet toegeven dat door mijn drukke bezigheden in mijn garage me dat helemaal ontgaan was. Hij wou de verjaardag wel extra in de verf zetten, sprak er over met André, en die was wel voor de idee te vinden. Hoewel ik wat ontgoocheld was over het feit dat ik de Wallonie voortijdig van de baan schoof, heb ik me daar wel goed geamuseerd en tussen André en mij heeft het altijd wel geklikt. Bovendien kent hij het parcours heel goed, waardoor hij me in de verraderlijke stukken wat kan kalmeren. We rijden in een goede context en omdat mijn beroemde partner Gordon Finest Beers ook bereid was me te volgen, heb ik niet lang hoeven te twijfelen!”

‘ Phénoménal Duval’, zoals hij door zijn talrijke supporters nog altijd wordt genoemd, beschikt aan de oevers van de Maas over een nieuw wapen, de op 1 oktober gehomologeerde Hyundai i20 R5. “Ik heb het altijd leuk gevonden om nieuwe wagens te ontdekken, om te proberen ze zo snel mogelijk onder de knie te krijgen”, lacht Duval. “De eerste testen met de i20 R5 zijn veelbelovend, en ik heb goede hoop op een goed resultaat. Na mijn overwinningen in 2006 en 2007 hield ik aan mijn deelname van 2009 minder goede herinneringen over, want toen ging ik hard van de baan. Ondertussen ben ik wel de gelukkige papa van Antoine, en nu hij wat groter is, wil ik hem wel eens tonen wat rally nu precies is. Hij doet al wat aan karting, rijdt met de quad, misschien krijgt hij zo wel een paar goede ideeën… En wie weet, misschien is ons tweede kindje ook onder de indruk en krijgt hij in de buik van mama Marion ook al een voorsmaakje van de sport!” (lacht)

André Leyh, die samen met Anthony Bourdeaud’hui het project op poten zette, steekt zijn blijdschap niet onder stoelen of banken. “Ik had heel veel zin om voor het eind van het seizoen een mooie one-shot in een moderne rally af te werken. En de Condroz is uiteraard een must! Dit project viel een beetje per toeval in mijn schoot, na een gesprek met Anthony. Het heeft altijd wel geklikt met François. Zonder veel te spreken begrijpen we elkaar goed, en we amuseren ons. Iedereen weet dat hij goed aan een stuur kan draaien… maar we mogen ons niet te zot laten maken. Het startveld is gewoonweg uitzonderlijk en wij moeten uiteraard nog de wagen leren kennen. We zullen ons qua resultaat geen druk laten opleggen. We rijden gewoon onze wedstrijd en we zien wel waar we uitkomen!”

Willy Collignon: “Ik heb altijd graag met François gewerkt”

Bij hun terugkeer krijgen François en André dus opnieuw het gezelschap van Willy Collignon, de baas van First Motorsport. Het Ardense team, waarmee ze tien jaar geleden wisten te winnen, heeft voortaan de nieuwe Hyundai i20 R5 in de ateliers staan. “Het is al een hele eer deze wagen in het Belgisch rallykampioenschap te kunnen laten debuteren”, glimlacht Willy. “Maar dat met François en André doen, tien jaar na onze zege samen, dat is echt schitterend. Bovendien hebben we ook nog Guillaume Dilley en Stéphane Prévot met een tweede i20 R5, dat betekent dat we twee duo’s hebben die zich in de kijker kunnen rijden. Ik denk dat de wagen al makkelijk te besturen valt, betrouwbaar en krachtig is bovendien. De auto moet wel nog een beetje aan de Belgische rally’s worden aangepast. Voor de Condroz werken we echter al een testsessie af en ik ben er zeker van dat we er klaar zullen voor zijn. Om ons te helpen de juiste afstellingen te vinden krijgen we de technische steun van Hyundai Motorsport. Zij zien in deze wedstrijd een uitstekende gelegenheid om de kwaliteiten van de nieuwe Hyundai i20 R5 te tonen. Ook de steun van Hyundai Belux is erg belangrijk in dit verhaal. Op persoonlijk vlak ben ik heel blij opnieuw met François te kunnen samenwerken. Zelfs tien jaar, en zoals ik al kon zien toen hij met onze Mini WRC in de Wallonie van 2013 reed, heeft nog steeds een ongelooflijk niveau. Het is iemand waarmee ik altijd graag heb samengewerkt. We hebben samen al heel wat mooie dingen laten zien en ik houd heel veel goede herinneringen aan onze samenwerking over. Onder andere die overwinning in Hoei tien jaar geleden, inderdaad…”

Met de steun van Hyundai Belux

Hyundai Belux zal zowel François Duval als Guillaume Dilley steunen tijdens de rally van de Condroz. Voor William Meerschaut, PR & Communications Manager van Hyundai Belux is dit een prachtige opportuniteit: “Dit is de eerste belangrijke deelname van onze i20 R5 in het kampioenschap, en we kunnen geen betere ambassadeurs wensen. François Duval is een levende rallylegende, en vice-kampioen Guillaume Dilley is de perfecte piloot om de nieuwe i20 R5 los te laten op het mooie parcours van de Condroz. Voor Hyundai Belux is deze samenwerking trouwens een goede test om te zien welke rol we kunnen spelen in de toekomst met onze Hyundai i20 R5. Bij First Motorsport is de auto alvast in goede handen.”

Guillaume Dilley: “In de eerste plaats aan de finish staan”

Zoals eerder al aangekondigd zullen ook Guillaume Dilley en Stéphane Prévot met een Hyundai i20 R5 van First Motorsport aan de start staan in de Condroz Rally. Voor de vice-kampioen van België 2015 betekent dit een grote uitdaging. “Hoewel ik in de Rally van Doornik al 150 km. met de wagen heb gereden, heb ik nog heel wat te leren”, legt de Brabander uit. “Vooral omdat ik in die wedstrijd geen concurrentie had en het dus moeilijk in te schatten valt waar ik al sta. Ik kan in ieder geval vertellen dat het een heel aangename wagen om sturen is, met een motor die bij lage toeren heel krachtig is. Het komt er dus op aan om het koppel goed te gebruiken.”

Dilley rijdt opnieuw samen met Stéphane Prévot, die eerder al de kleuren van Hyundai verdedigde, toen hij in het wereldkampioenschap met Chris Atkinson reed. Toch blijft hij met beide voeten op de grond: “De Condroz is de eerste rally die ik voor de tweede keer met een R5 zal afwerken. Ik weet dat het er in de eerste plaats op aankomt om de finish te halen, want er zijn nogal wat wolfijzers en schietgeweren. Het startveld ziet er schitterend uit, het niveau zal dus heel hoog liggen. Ik hoop dat ik achter de favorieten de achtervolgende groep kan leiden…. Ik ben in ieder geval blij dat ik voor hetzelfde team als François kan rijden, net zoals in de Wallonie. Voor mij is het heel verrijkend om hem als teammaat te hebben, ik kan heel wat van hem leren. Hij beschikt over een enorme ervaring, zeker in vergelijking met de mijne! Bovendien is het een plezante kerel, die altijd heel nuchter blijft. Wat mij betreft zijn alle elementen om hier een hele mooie Condroz Rally van te maken dus verenigd!”

Afspraak dus op de meest populaire rally van het seizoen. Met 24 chronoritten, goed voor 229 kilometer tegen de klok, een fabelachtig startveld én de terugkeer van François Duval hoeft er geen twijfel over te bestaan dat op 5 en 6 november heel wat fans naar Hoei zullen afzakken om de 43ste Condroz Rally bij te wonen!

20 minuten, meer was er niet nodig om de eerste 120 inschrijvingsformulieren voor de 24ste “6 uren van Kortrijk” te ontvangen. De hype rond de rally houdt onverminderd aan. “Als Autostal Groeninghe kunnen we daar enkel fier op zijn”, aldus de organisatie.

24 oktober, klokslag 21 uur, werd het reglement en het inschrijvingsformulier online geplaatst en kon er ingeschreven worden voor de “6 uren van Kortrijk”. Enkele minuten later stroomden de eerste formulieren al binnen. 20 minuten later werd de kaap van de 100 inschrijvingen al ruim overschreden, na een uur stond de teller op 180 formulieren en tegen de ochtend keek Autostal Groeninghe al aan tegen 210 inschrijvingen.

Nooit gezien voor de “6 uren van Kortrijk” dat de voorbije jaren ook al in recordtempo een vol huis kon aankondigen, en waarschijnlijk ook nooit gezien in België. Terwijl heel wat rally’s het ontzettend moeilijk hebben om een kwantitatief sterk deelnemersveld te lokken, merkt Autostal Groeninghe dat de aantrekkingskracht van de “6 uren” nog verder toeneemt.

Na wat puzzelwerk, en het schiften van dubbele inzendingen en dergelijke, stokte de teller op ruim 170 inschrijvingen in ongeveer een etmaal tijd.

Het succes heeft ook een keerzijde. Het aantal plaatsen is beperkt, dus gaan we als organisatie helaas heel wat teams moeten teleurstellen. De eerste 120 inschrijvers - dat betekent: een goed ingevuld formulier en betaling – zijn verzekerd van startrecht. Als Autostal Groeninghe zullen we de komende weken hard sleutelen om zoveel mogelijk deelnemers toe te laten, dit zonder de veiligheid, noch de timing in het gedrang te brengen.

Een groot deel van de aantrekkingskracht is waarschijnlijk te danken aan het hertekende parcours. Op KP ’t Hoge na, zijn alle proeven grondig gewijzigd en hertekend. Dat de deelnemers dit jaar voor het eerst twee keer kunnen genieten van publiekslieveling KP Moeskroen zal zeker ook meegespeeld hebben in de nooit geziene interesse!

Dat de inschrijvingen zo vlot binnenlopen, zorgt voor een goed gevoel bij Autostal Groeninghe. “We zijn nu nog gemotiveerder om de komende weken een topeditie op poten te zetten, zowel voor de deelnemers, maar ook voor de fans”, aldus de organisatie. “Het enthousiasme bewijst dat we van de deelnemers een goed rapport hebben meegekregen, ondanks een uitdagende editie vorig jaar, met de barre weersomstandigheden in een hoofdrol.”

De komende dagen en weken zal de organisatie de “gelukkigen” inlichten. Zij kunnen zich dus voorbereiden op het grootste rallyfeest van het jaar, op 26 en 27 november!

We hopen de komende weken nog meer mooi nieuws aan te kondigen! Ons volgen voor de laatste nieuwtjes, kan via www.rallykortrijk.be of via onze facebookpagina “6 uren van Kortrijk”.

Omdat een extra testsessie voor de volgende Dakar aan zijn programma werd toegevoegd kan Mikko Hirvonen niet aan de start staan van de Condroz Rally, waar hij de door Citroën Racing en Citroën Belux ondersteunde DS 3 R5 had moeten besturen. Vlak na de Wales Rally GB, waar hij volgend weekend een DS 3 WRC bestuurt, zal Craig Breen nu naar Hoei afzakken, waar hij opnieuw Stéphane Lefebvre als teammaat zal krijgen. De twee jonge en toekomstige rijders die in 2017 de officiële kleuren van Citroën Racing zullen verdedigen staat dus allebei aan de start van de Condroz Rally!

Beide jonge wolven snakken naar een zege. Na volgende weekend zij aan zij de Wales Rally GB af te werken zullen Craig Breen en Stéphane Lefebvre ook in de Condroz Rally teamgenoten zijn. Net zoals de Fransman is de Ier pas benoemd tot fabrieksrijder voor Citroën Racing in 2017 en in Hoei komt hij aan de start met de DS 3 R5 die oorspronkelijk voor Mikko Hirvonen voorzien was. Het is de Fin jammer genoeg onmogelijk om naar België te reizen, omdat hij in het vooruitzicht van zijn deelname aan de Dakar extra tests zal afwerken.

Craig Breen is altijd al door de rallysport bezeten geweest en zegde maar wat graag toe op de uitnodiging van Citroën Belux en Yves Matton. “Moest je eens weten hoeveel ik al over deze rally heb horen spreken…”, grijnst de jonge Ier, die op dit ogenblik de verkenningen voor de Wales Rally GB aan het afwerken is. “Ik kijk er nu al naar uit om het op te nemen tegen de talrijke referenties in R5. De Condroz Rally zal me in ieder geval sterk doen denken aan de rallyproeven uit mijn geboorteland, waar de wegen er ook heel hobbelig en modderig bijliggen. Het wordt leuk om het zonder de druk van het wereldkampioenschap en met gelijke wapens op te nemen tegen Stéphane Lefebvre, mijn teammaat bij Citroën Racing.”

“Mikko kan er jammer genoeg niet bij zijn en hij vindt het echt spijtig dat hij in laatste instantie moet afzeggen”, stelt Yves Matton, directeur bij Citroën Racing. “Craig Breen moest echter geen seconde aarzelen toen we hem voorstelden om Mikko Hirvonen in de Condroz Rally te vervangen, aan het stuur van de DS 3 R5. Gezien zijn recente wedstrijdritme zal hij ongetwijfeld heel snel mee voorin draaien. Zo krijgt de Condroz Rally ook een mooie primeur, want we brengen twee van de drie officiële rijders voor 2017 naar Hoei. Net zoals voor Stephane is voor Craig iedere wedstrijdkilometer extra ervaring met het oog op volgend seizoen.”

“Het is uiteraard jammer dat Mikko Hirvonen uiteindelijk niet van de partij kan zijn, maar we kijken er al naar uit om Craig Breen te ontvangen, net zoals Stéphane Lefebvre één van de fabrieksrijders voor Citroën in het wereldkampioenschap rally van 2017”, voegt Anouk van Vliet, directeur communicatie van Citroën Belux, er nog aan toe. “Zo wordt de affiche van de Condroz Rally nog aantrekkelijker en kunnen we een duo voorstellen dat volgend jaar met een Citroën DS3 WRC op het hoogste niveau actief zal zijn!”

Meteen na de Rallye de Catalunya Costa Daurada, de Spaanse manche van WRC2, reisde BMA, het team van Bernard Munster, af naar Sardinië, waar de voorbije week de eerste editie werd verreden van de Historic Sardinië Rally, een organisatie van Yves Loubet. De wedstrijd was voorbehouden voor klassiekers, waaronder de bekende Porsches 911 van het team uit Petit-Rechain. Zeven van die BMA Porsches stonden vorige dinsdag aan de start, klaar om een aantal snelle en technische proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally af te werken op onverhard. Vijf dagen later haalden de zeven BMA 911's het eindpodium en vijf van hen eindigden zelfs in de top 10 algemeen!
« Geen twijfel mogelijk. Yves Loubet leverde schitterend werk in Sardinië. De wedstrijd bood enorm veel rijplezier en de proeven waren prachtig, vertelt Bernard Munster. Samen met Johan Gitsels, ging ik aan een fout ritme van start na onze ervaring in de erg slopende Balkan Classic Rally. Nadat we een zachtere compound voor de banden monteerden en begrepen dat het parcours hier een stuk sneller was, stonden we al snel weer in de top 3 algemeen. We waren vastbesloten om voluit mee te strijden voor de overwinning. Helaas schampten we langs een muur en daarbij brak een rotule... Het wiel brak van de wagen! We reden nog drie snelste tijden, waarmee we het potentieel van onze wagen toonden. Uiteindelijk konden we door de opgave van de Opel van Bérenguer tijdens de voorlaatste dag nog oprukken naar de top 10 algemeen. Natuurlijk zat er meer in, maar dat hoort nu eenmaal bij autosport... »
Zeker omdat elders in het klassement, de andere teams van BMA een hoofdrol speelden, te beginnen met de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, derde in de eindstand, amper enkele seconden achter de zilveren medaille...
« Voor mij is Sardinië een van de mooiste rally's na Marokko, vertelt Deveza. We hebben fantastische klassementsproeven gereden, al was onze doelstelling, samen met mijn copiloot, in de eerste plaats de finish te halen. Door onze trieste ervaring vorig jaar in Marokko, reden we eerder voorzichtig, maar in de loop van de wedstrijd kwam de osmose tussen piloot, copiloot en auto terug. We eindigen in het spoor van de Escort van Anto Wan. Als we vroeger in de aanval waren gegaan, dan zat de 2de plaats er zeker in. Maar, dat is niet het belangrijkste. Eens te meer was team BMA perfect. Met uitzondering van een gebroken gaskabel, die ons maximum 30... seconden kostte, kende onze Porsche niet het minste probleem. Bovendien was de sfeer de ganse week uitstekend. Wat wil je nog meer? Dit was in elk geval een bijzonder toffe ervaring... »
Een grootse prestatie leverden ook de Fransen Gérard Brianti en Freddy Delorme, die niet het kleinste foutje maakten. Ze reden constant in de top 10 en ze haalden de finish op de 6de plaats, een dikke minuut van de top 5. Net zoals Alain Deveza, was Brianti erg te spreken over de betrouwbaarheid en de snelheid van de Porsche 911 geprepareerd door het Belgische team BMA. Het talent van de piloot en de homogeniteit van de bemanning deed de rest.
Voor Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem was het een eerste kennismaking met het team van Bernard Munster. Met meteen een plaats in de top 10 algemeen tijdens de wedstrijd en uiteindelijk zelfs een 9de plaats na 19 prachtige proeven... « Tijdens deze week heb ik, samen met mijn copiloot, een nieuwe wereld ontdekt, vertelt de viervoudige winnaar van de 24 Uren van Spa. Eerst waren er de klassementsproeven in Sardinië, waar stuurmanskunst het verschil maakt en waar de snelheid van de teams beslissend is om kans te maken op de overwinning. Het was indrukwekkend, maar ook erg plezant. De aanpassing werd vergemakkelijkt door team BMA, dat bijzonder efficiënt werkt in dit soort omstandigheden. We konden optimaal gebruik maken van de ervaring van Bernard Munster in dit soort wedstrijden, waardoor onze wagen perfect afgesteld was voor het parcours. Bovendien was de wagen ook perfect betrouwbaar. Het resultaat is erg positief. Echt een mooie week... »
Naast de vier teams van BMA, hadden ook André Lausberg en Andrée Hansen troeven om een gooi te doen naar de top 10. Door een sortie zonder erg moesten ze helaas een beroep doen op SuperRally, met een pak straftijd die daarmee gepaard gaat. Daardoor eindigden ze op de 16de plaats na een wedstrijd die voor het overige zonder enig probleem verliep eens het duo weer opnieuw gestart was...
De Fransen Philippe Vandromme en Frédéric Vivier gingen twee keer zonder erg van de baan. Het belangrijkste voor hen was dat ze zoveel mogelijk ervaring op konden doen. Hun positie bij de finish weerspiegelt geenszins hun prestatie.
Om volledig te zijn vermelden we nog dat BMA naast zijn zes wagens ook hielp bij de constructie van de Porsche 911 waarmee Fred Bouvy en Eric Gressens reden. Het team van Bernard Munster aarzelde geen moment om het duo te helpen toen ze problemen kenden met de injectie. Ook dat hoort bij de sportiviteit in historische rally's...
Na deze enorm intense periode, maakt de harde kern van BMA zich op voor de finale van het Kampioenschap van België Rally op de wegen van de Condroz rond Hoei. Maar, dat is weer een ander verhaal...

Voor Citroën Belux en Yves Matton is de Condrozrally altijd een bijzonder evenement. Ook dit jaar respecteert de directeur van Citroën Racing de traditie en nodigt hij voor ‘zijn’ rally rijders met internationale faam uit. Dit keer gaat het om één van zijn voormalige fabrieksrijders in het wereldkampioenschap, Mikko Hirvonen, en om één van de rijders die in 2017 de Citroën C3 WRC zal besturen, Stéphane Lefebvre. Aan de oevers van de Maas zullen de kleuren van Citroën Belux eveneens worden verdedigd door Yves Matton  met een Citroën C4 WRC en door Kevin Demaerschalk, rijder van het Citroën Belux Junior Team.

Na Sébastien Loeb, Petter Solberg, Kris Meeke en ook Yvan Muller, krijgt de Condrozrally ook dit jaar een rijder van wereldklasse – en zelfs twee! – aan de start, allebei aan het stuur van een topauto van Citroën Racing. “Mikko Hirvonen maakt helemaal deel uit van de Citroën-familie, want in 2012 was hij de teammaat van Sébastien Loeb en het jaar erna was hij één van onze officiële rijders in het wereldkampioenschap rally”, aldus Yves Matton, directeur van Citroën Racing en sinds enkele maanden vice-president van de Motor Club de Huy, de organisator van de Condrozrally. “Na in 2013 tijdens de Legend Boucles de Spa van de Belgische rallysfeer te hebben geproefd, wou Mikko graag opnieuw een wedstrijd in België afwerken, en enkele maanden geleden heeft hij me het opnieuw gevraagd. Stéphane Lefebvre, die volgend jaar bij onze terugkeer naar een volledig seizoen in het wereldkampioenschap één van de officiële rijders van Citroën Racing wordt, is een ware fan van de Belgische rally’s, dat weet iedereen. Bovendien heeft hij na zijn tweede plaats van vorig jaar een revanche te nemen in Hoei…”

Als viervoudig vice-wereldkampioen rally, onder andere bij zijn eerste seizoen met de DS 3 WRC in 2012, heeft Mikko Hirvonen ook maar liefst 15 overwinningen op het hoogste niveau achter zijn naam staan. Nu hij zijn professionele rijdersloopbaan een nieuwe wending heeft gegeven liet de Fin onlangs nog aan Yves Matton weten dat hij maar wat graag van de unieke rallysfeer van de Condroz wil proeven. “Het is altijd een plezier om opnieuw achter het stuur te kruipen en ik ben heel blij dat ik in de Condrozrally met een DS 3 R5 aan de slag kan! Ik heb nooit eerder een wagen uit de R5-categorie bestuurd, dit wordt dus een mooie ervaring voor mij”, stelt de goedlachse Fin, wiens DS 3 R5 zal worden ingezet door het team van Burton Racing. “Dit wordt mijn tweede rally in België en ik weet dat de omstandigheden hier heel lastig kunnen zijn. Het wordt in ieder geval een hoogstaande wedstrijd en ik zal het moeten opnemen tegen enkele heel goede rijders. Ik hoop in ieder geval een goede prestatie te kunnen neezetten en tijdens het weekend heel wat plezier te beleven.”

 

Vorig jaar kwam hij al dicht bij de overwinning in Hoei en ook in Ieper was hij er dit jaar niet ver af: Stéphane Lefebvre wil nu wel eindelijk eens een Belgische wedstrijd aan zijn palmares toevoegen. De ‘Nordist’ deed het rallyvirus dan ook in onze contreien op… “Ik ben heel blij dat ik opnieuw aan de start van de Condrozrally kan staan en mijn doel is uiteraard een plaatsje hoger te finishen, vooraleer ik me volledig kan toeleggen op mijn programma in het wereldkampioenschap van 2017”, blikt Stéphane vooruit. Hij treedt opnieuw in actie met de DS 3 R5 van J-Motorsport en wordt deze keer bijgestaan door Xavier Portier.

Als lid van het Citroën Belux Junior Team gaat Kevin Demaerschalk in de Condroz een heel andere uitdaging aan. Na in het begin van het seizoen vier keer met een DS 3 R5 in actie te zijn gekomen, komt hij in Hoei aan de start met een DS 3 R3T. “Ik moet eerlijk zijn: we hebben jammer genoeg niet het nodige budget gevonden om het seizoen met een R5 vol te maken”, stelt de jongeman uit Hoeilaart. “Dankzij de steun van Citroën Belux kunnen we evenwel toch de start nemen met onze DS3 R3T. Ik ben blij dat ik de wagen nog eens van stal kan halen en hoop net zoals vorig jaar met de auto een mooie prestatie neer te zetten. Zo kan ik dit seizoen, waar ik dankzij Citroën Belux en J-Motorsport enkele mooie dingen met de R5 heb kunnen laten zien, ook in schoonheid afsluiten.”

“Trouw is een eigenschap die we bij Citroën ten zeerste kunnen appreciëren en we zijn blij dat we op Kevin kunnen rekenen om onze kleuren ook in de categorie van de tweewielaandrijvers te verdedigen”, aldus Anouk Van Vliet, Directrice Communicatie van Citroën Belux. "Met Mikko Hirvonen en Stéphane Lefebvre hebben we twee rijders met internationale faam aan het stuur van een DS 3 R5. Rijders die rechtstreeks verbonden zijn met de geschiedenis van Citroën Racing in WRC. Ook dit jaar wordt de Condroz een heel mooi evenement voor Citroën Belux.”

Na de Citroën Xsara WRC en de DS 3 WRC zal Yves Matton in de Condrozrally de laatste WRC van Citroën Racing die – voorlopig – nog op zijn palmares ontbrak besturen: de C4 WRC. “Sinds 2013, en na een tamelijk lange pauze, heb ik het plezier gehad om de Condrozrally met een Citroën WRC af te werken. Dertig jaar na mijn eerste Condroz, en voor mijn vijftiende deelname, kom ik aan de start met een C4 WRC. En ik heb opnieuw het genoegen om een negenvoudig wereldkampioen als corijder te hebben: Daniel Elena! Gezien het uitzonderlijke startveld dat dit jaar aan de start staat, zou een herhaling van het podium van 2013 al een schitterend resultaat zijn.”

Ook dit jaar zal Citroën dus uitstekend vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas. Naast enkele C4 WRC’s zijn er ook enkele uitstekende DS 3 R5 aanwezig. De Zweed Emil Bergkvist, vaste waarde in de WRC2 Ultimate Challenge die door Citroën Racing in het wereldkampioenschap wordt georganiseerd, zal als privé-rijder ook van de partij zijn, met een wagen van J-Motorsport. En Anthony Dovifat, de kersverse Belgische Junior-kampioen 2016, maakt zijn debuut in R3, met een DS 3 R3 Max van MY Racing. In Kevin Demaerschalk heeft hij meteen een perfecte referentie in zijn klasse.

Op 23 en 24 juni zal Ieper en de Westhoek weer helemaal in het teken staan van de rallysport. Niet alleen de tenoren van het Belgisch kampioenschap zullen het beste van zichzelf geven op de smalle baantjes van de Kenotek Ypres Rally, maar ook de kleppers van het Brits rallykampioenschap. En, dat is nog niet alles, want de Kenotek Ypres Rally zal voortaan deel uitmaken van de Tour European Rally, een internationale serie met Europese allures, waartoe nu al de Rally van Madeira en de Rallye du Valais behoren.
De Tour European Rally doet denken aan de International Rally Challenge, een competitie die later het Europees kampioenschap zou opslorpen. In de Tour European Rally vinden we, naast de Kenotek Ypres Rally, immers nog twee klassiekers met een Europese historie terug: de Portugese Rali Vinho da Madeira en de Zwitserse Rallye International du Valais, naast de Oostenrijkse Rallye Liezen en een gravelrally in het prachtige Italiaanse Toscane. Wellicht wordt eerstdaags nog een zesde wedstrijd aan de kalender toegevoegd.
De komst van het British Rally Championship was een eerste belangrijke stap naar een kwalitatief sterk bezet startveld, want de combinatie van de Belgische en de Britse top zal ons een fantastische affiche opleveren. Daarnaast zijn we trots dat we deel zullen uitmaken van de Tour European Rally, een internationaal kampioenschap vol ambitie met enkele mythische rally's en een uitstekende TV-return," vertelt Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van Superstage, de organisator van de Kenotek Ypres Rally.

Hoe dan ook maakt Superstage zich eind juni op voor een topweekend Europese rallysport met een sterk Brits accent en de wens het recordaantal R5's in een wedstrijd te verbeteren.

"Om iedereen gelijke kansen te bieden, zowel de Belgen, de Britten als de andere Europeanen, zullen we het parcours voor meer dan 50% wijzigen," vervolgt Alain Penasse, Rally Director van de Kenotek Ypres Rally. "Proeven worden omgekeerd, hier en daar komt er een lusje bij of laten we een stuk weg, enz. Natuurlijk zal de aard van het parcours hetzelfde blijven, maar de proeven zullen toch grotendeels gewijzigd zijn. Dat houdt het boeiend voor de piloten."

Wie al eens kennis wil maken met het profiel van de klassementsproeven in West-Vlaanderen kan alvast het weekend van 7 mei vrijhouden, want dan organiseert Superstage zijn eerste Short Rally op de Monteberg.

Het zijn bijzonder drukke dagen voor team BMA van Bernard Munster in het begin van de herfst. Na de terugkeer van de WRC2-manche in de RACC Catalunya Costa Daurada en de JMC Rallye in de Hoge Venen, vertrok het team naar Sardinië voor een belangrijke wedstrijd in de wereld van historic rally's. Deze dinsdag brengt BMA in Sardinië maar liefst... 6 Porsches 911 aan de start!
Na een prima optreden in de Rally van Duitsland, kwamen Ghislain de Mevius en Johan Jalet vorig weekend in de Spaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally weer in actie met hun Skoda Fabia R5 van BMA. Een wedstrijd die uniek is in zijn genre, want de eerste etappe wordt verreden op gravel, waarna twee dagen op asfalt volgden!
De weersomstandigheden in het begin van de wedstrijd maakten het extra lastig voor het Belgische duo in hun gevecht met de Scandinaven en twee fabriekswagens van Skoda Motorsport... « We hadden beslist op ons eigen ritme van start te gaan, zonder teveel te kijken naar de tijden van de favorieten in WRC2, want die zijn erg snel op gravel, vertelt Ghislain de Mevius. Op de lange proef van Terra Alta, die een strook van 10 kilometer op asfalt bevat, voelde ik me goed. Ik wilde van die asfaltstrook profiteren om wat dichter bij de leiders te komen. Daarom ging ik in de aanval... Misschien iets teveel, want ik raakte links achteraan met het wiel de vangrail. Daardoor brak een bout van de ophangingsdriehoek. Omdat er geen service voorzien was, moesten we onvermijdelijk opgeven. Maar, we konden de volgende dag in Rally2 wel opnieuw van start gaan, zodat we de twee dagen op asfalt konden afwerken...»
Ghislain en Johan mochten een goed resultaat in de sterk bezette WRC2-categorie natuurlijk vergeten. Ze concentreerden zich op het maken van progressie in dit hoogstaande kampioenschap... « Eerst moest ik wennen aan het ruwe asfalt dat erg veel grip biedt, nog meer dan in Duitsland, vervolgt Ghislain. Onze tijden werden steeds beter, vooral op zondag. We reden uiteindelijk een 3de en twee keer een 4de tijd in WRC2. Met kleppers als Jan Kopecky en Pontus Tidemand, de twee fabriekspiloten van Skoda vooraan, kunnen we stellen dat onze tijden heel goed waren. Als leerschool was dit in elk geval een uitstekende ervaring... »
« Wat we vooral moeten onthouden van de prestatie van Ghislain en Johan is hun progressie tijdens de wedstrijd, analyseert Bernard Munster. De eerste dag was voor iedereen moeilijk en vooral voor de piloten die niet zoveel ervaring hebben op onverhard. Op de asfaltproeven werden de gereden tijden steeds beter. Het verschil ten opzichte van de koplopers werd verkleind tot 3 tienden van een seconde per kilometer. En dat terwijl de twee fabriekspiloten van Skoda nog volop in strijd waren voor de overwinning. Dit is een prima resultaat, want men mag niet vergeten dat het pas de derde rally van Ghislain met de R5 op asfalt was. En de vijfde in totaal. Zijn ervaring beperkte zich tot voor kort tot wagens met voorwielaandrijving. Dat geeft nog meer glans aan zijn prestatie in Catalonië... Zeker omdat de fabriekspiloten van Skoda veel meer wedstrijden rijden, zonder te spreken over de ontelbare testkilometers die ze  in de benen hebben... »
Het doel van Ghislain de Mevius en Johan Jalet is om de opgedane ervaring te benutten in de finale van het Belgisch kampioenschap, de razend populaire Condroz Rally. Daar heeft de BMA Skoda Fabia R5 zeker het potentieel om mee te strijden in de kopgroep. Wordt vervolgd...
Ereplaatsen in Jalhay
Terwijl Ghislain de Mevius en Johan Jalet in Spanje hun manche van WRC2-afwerkten, was een deel van BMA in de Hoge Venen aan het werk in het kader van de traditionele JMC Rallye in Jalhay. Twee bolides werden bijgestaan door het team uit Petit-Rechain. Ze eindigden beiden op de 4de plaats in hun categorie.
Sébastien Jacquemin en Philippe Crosset reden een sterke wedstrijd met de Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA. Ze eindigden op een kleine halve minuut van het podium in de sterk bezette Divisie 4. In tegenstelling tot heel wat andere tenoren, ontweken ze alle valstrikken van deze erg mooie regionale rally.
Vincent Prégardien en Adrien Hauteclair eindigden in Prov'Historic S/R eveneens net naast het podium met hun spectaculaire Ford Escort MK2.
Grote armada in Sardinië !
Het leven van een rallyteam dat de wind in de zeilen heeft, kan soms erg druk zijn! Meteen na de RACC Catalunya, vertrokken Bernard Munster en het grootste deel van zijn troepen naar Sardinië, waar dinsdag de Historic Rally van Sardinië, georganiseerd door Yves Loubet, van start ging. Een topwedstrijd in de wereld van de historic rally's die verreden wordt over vijf dagen, met een 100% onverhard parcours over de mooie proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally.
Het minste dat we kunnen zeggen is dat BMA op volle sterkte aan de start komt, want het team zet maar liefst zes Porsches 911 in! Bernard Munster en Johan Gitsels voeren de vloot aan, met verder de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, Gérard Brianti en Freddy Delorme, maar ook Philippe Vandromme en Frédéric Vivier en de Belgische duo's Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem enerzijds en André Lausberg en Andrée Hansen anderzijds.
Voor BMA is de doelstelling duidelijk: de overwinning, zelfs al zal de concurrentie erg sterk zijn, met onder andere Philippe Gache (genavigeerd door Stéphane Prévot in een Mazda RX-7 Gr.B), Grégoire de Mévius (Nissan 240 RS Gr.B), Jean-Pierre Manzaguol (Renault 5 Turbo) en het echtpaar Berenguer (Opel Manta 400).
Het belooft een erg intense strijd te worden op de verschillende proeven. We houden je op de hoogte. Het wordt spannend vooraan!

De laatste voorbereidingen lopen vlot in de bureaus van de Royal Motor Club de Huy. Over drie weken wordt immers de 43ste editie van de Rally van de Condroz (4-5-6 november 2016) op gang gefloten. De deelnemerslijst is nog niet compleet, maar een groot deel van het parcours werd al onthuld.

Deze 43ste editie van de Rally van de Condroz oogt nu al onvergetelijk, met een parcours dat een beetje herzien werd en een voorlopig onvolledige deelnemerslijst, waaruit blijkt dat de strijd voor de zege en het podium erg onbeslist wordt. Bij dezen alle nodige informatie vooraleer u afzakt naar Hoei tijdens het weekend van 5 en 6 november.Het verkenningswerk wordt bijzonder stevig, met niet minder dan twaalf proeven – waarvan twee onuitgegeven – op het programma. Op zaterdag staan er twee lussen van acht proeven op het menu, goed voor een totaal van 61,43 kilometer die dus tweemaal moet betwist worden. De eerste halve lus bestaat uit de voortaan klassieke KP van Amay-Bodegnée (4,54 km), in de omgekeerde richting van vorig jaar en bovendien een stuk ingekort. Ook Villers-le-Bouillet (7,40 km) wordt in de omgekeerde richting afgewerkt, met de start… net na de bekende jump, die dit jaar dus niet op het programma staat. Na een assistentie in Hoei, beginnen de deelnemers aan een nieuwe reeks van vier proeven: de terugkeer van Engis (6,40 km), Tinlot (6,15 km), een ingekorte versie van de proef Tinlot-Terwagne uit 2015, en de twee nieuwe stroken van deze wedstrijd. Ouffet (10,10 km) biedt een ongezien en selectief parcours, ook al zijn bepaalde delen gekend bij de Luikse rallyrijders…

Daarna volgt Hamoir (7,89 km) en zijn eveneens onuitgegeven, bochtige en verraderlijke wegen. In Hamoir vindt er vervolgens een hergroepering plaats, voor de terugkeer naar Hoei.
Zondag wordt allesbepalend met bijna honderd kilometer tegen de chrono, zonder assistentie en verdeeld over vier proeven die twee keer in het script staan. De ‘grote’ klassiekers van de Condroz zijn dan aan de beurt, met Wanzoul – licht ingekort – Ombret-Strée (17,01 km), identiek aan vorig jaar, Ben-Ahin (6,03 km) in een aangepast versie en de altijd zware proef van Marchin (18,70 km), eveneens in een bewerkte versie.
De RMC vraagt uiteraard met aandrang om op uw veiligheid te letten en de instructies van de stewards op te volgen. Net als de voorgaande jaren kan er een proef geannuleerd worden als het publiek geen respect toont voor die aanwijzingen.

Het is nog wat vroeg om het over de deelnemers te hebben, aangezien enkele topteams hun plannen nog moeten bevestigen. Maar het peloton zal van hoog niveau zijn en de strijd voor de zege vermoedelijk heel intens.

Wat betreft de animaties onthouden we vooral de handtekeningensessie georganiseerd in de grote tent op vrijdag om 18.30u, de webradio die eveneens een FM-frequentie zal hebben (90.0 FM) in Hoei en omstreken, en natuurlijk wordt uitgezonden in de traditionele tent.

Het werd een enorm succes, het initiatief van Pierre Delettre, tevens organisator van het Racing Festival dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps, om de deelnemers van de voorbije twee edities van de Legend Boucles @ Bastogne uit te nodigen op het asfalt van Francorchamps. Alles was gratis, inbegrepen een drink in het Club House van de RAC Spa, aan de legendarische Source.

De laatste deelnemers schreven zich ter plaatse in en alles bijeen waren er een veertigtal wagens aanwezig tussen 12u00 en 13u00. Zoals de traditie het wil, was er heel wat schoon volk met uiteraard diverse Porsche, onder meer 911, 924 en 944, maar ook een zeer mooie Alfa Romeo GTV6, waar we in de Legend Boucles een zekere Bruno Thiry in vonden, Volvo 142, Triumph Dolomite Sprint, Saab 99, zonder de Citroën 2CV te vergeten van de vaste waarden Maréchal-Beaujean, of een opvallende Citroën BX Sport! De Luxemburger Romuald Thirion deed het met een snelle Opel Ascona A, en ook andere kanshebbers op een top 10 in de ‘Legend’ waren naar Francorchamps afgezakt …

Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette waren er met hun Lancia Beta Monte-Carlo, die eerder al de rally won en de auto blonk voor het Club House van de RAC Spa… “Ik vind het idee met een officiële aftrap echt goed”, vertelde ‘Vande’ net terug van de ‘Rally de Portugal Historico’, en hij zorgde ook voor de nodige ambiance tijdens de drink. “Onze Porsche 911 uit 1973 is niet helemaal klaar, dus hem meebrengen naar Francorchamps zat er niet in”, legde  Marc Timmers, een andere voormalige winnaar, uit. “Maar ik wilde er toch bij zijn en voilà hier zijn we dus.”

Pierre Delettre was uiteraard verheugd met het succes van zijn initiatief… “Ik ben uiterst tevreden, dat spreekt voor zich. Dit is een mooie opwarmer”, legde de organisator uit, samen met een goed deel van zijn medewerkers. “De deelnemers waarderen ons cadeau, want rijden op het circuit van Francorchamps dat kan je niet iedere dag en zeker niet als het gratis is. Sommige deelnemers wilden zich al inschrijven voor de Legend Boucles @ Bastogne 2017… maar de inschrijvingen gaan pas open op 1 november, dus nog even geduld.”

De RAC Spa zal voor 1 november nog enkele nieuwigheden aankondigen, wat betreft het sportieve aspect, maar ook het parcours, want in februari zal er weer een schitterende regio aangedaan worden. Ook mogen we ons verwachten aan mooie namen op de deelnemerslijst. En het zal een topeditie worden, zowel in ‘Legend’ als ‘Classic’!

Kruis dus alvast de data vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 februari aan in uw agenda 2017. Bastogne en de streek rond de stad in de Ardennen zullen eens te meer de Legend Boucles, het grootste rallyfeest van België, op een gepast manier ontvangen.

De GTC rally afgelopen weekend was meteen de finale van de RACB M-Cup. Enkel wijzelf en Kurt Braeckevelt maakten nog kans op de algemene kampioenentitel. Door de 2 overwinningen van de Champion Lubes M3 in de voorbije wedstrijden (Omloop van Vlaanderen en East Belgian Rally) hadden we een mooie voorsprong van 4 punten op Kurt. Dit vormde een goede uitgangspositie voor de Champion Lubes M3 maar alles was nog mogelijk … enkel het eindresultaat van deze wedstrijd zou beslissen!  Spanning alom bij de beide teams!

De organisatoren van de GTC Rally hadden een zeer mooi en technisch parkoers uitgetekend met maar liefts 8 KP’s, goed voor een totaal van bijna 500 km. Ook het spektakel en evenementiële element krijgt hier in de GTC een aparte dimensie met verschillende VIP tribunes langsheen het parkoers en een showproof op de service gedeeltelijk doorheen het centrale gebouw op het rallycentrum. Het parkoers was niet enkel volledig nieuw voor ons, maar ook het feit dat er een belangrijk gedeelte vrijdagnacht werd gereden verhoogde de moeilijkheidsgraad. KP Achtmaal, bijgnaamd De Hel XL, was dit jaar meer dan 20 km lang en was de voornaamste proef vrijdagnacht die 2 maal gereden moest worden. Deze legendarische proef was ook dit jaar weer de scheidsrechter in de wedstrijd die het wedstrijdverloop zou bepalen.

Voor ons verliep de vrijdagnacht niet zo eenvoudig. De vermoeidheid van de verkenningen de ganse dag lieten zich voelen waardoor de concentratie en het vertrouwen in de nota’s niet optimaal waren. Hoewel de nota’s door co Peggy perfect werden doorgegeven, durfde we door deze onzekerheid en beperkte zichtbaarheid niet vol aan te vallen in het donker. We stonden na 3 proeven vrijdagnacht op een 11de plaats algemeen, als 4de M-Cup rijder. Maar het was nog een lange wedstrijd en alles was nog mogelijk de dag nadien.

Dit alles was niets in vergelijking met de tegenslag die Kurt Braeckevelt overkwam op deze beruchte proef de Hel XL. Tijdens de 2de doortocht op deze proef heeft hij er onzacht een chicane geraakt en moest hij helaas de strijd vroegtijdig verlaten. Hierdoor kwam er meteen een abrupt einde aan de spannende strijd die we gans het seizoen hebben uitgevochten op seconden. De kampioenenstrijd heeft helaas niet mogen duren tot het einde van deze wedstrijd. Door deze opgave van Kurt was meteen ook het kampioenschap beslist !  Voor het 2de opeenvolgende jaar slagen we erin om de algemene kampioenentitel van RACB M-Cup in de wacht te slepen met de Champion Lubes M3 !  Tijdens het zaterdag gedeelte zijn we nog verder opgeklommen in het algemeen klassement tot een 8ste plaats en 3de M-cup wagen na De Bruin en Muilwijk die beide op eigen terrein een zeer sterke wedstrijd hebben gereden. We hebben tevens de beker van 1ste buitenlands team mogen in ontvangst nemen. Jurgen De Bruin wordt meteen ook 3de in de eindstand van het M-Cup kampioenschap, na Kurt die 2de wordt.

Het was dit jaar bijzonder spannend met op elke proef een seconde stijd tussen verschillende piloten voor de M-Cup overwinning. Ik wens iedereen te bedanken die meegeholpen heeft om dit fantastisch seizoen in schoonheid te kunnen afsluiten! Bedankt allen ! Speciale dank ook aan sponsor Champion Lubes!

Afgelopen weekend nam het Rookie Rally Team deel aan de Hemicuda Rally op de wegen rondom het Belgische Koekelare. Een compacte wedstrijd met ruim 92 kilometers op snelheid, verdeeld over drie boucles van drie proeven elk.
Om 9:00u ging de eerste deelnemer van start en even voor 17:30u zetten Antoine van Ballegooijen (Nuenen) en Johan Findhammer (Egchel) de Mitsubishi Lancer Evo X als zesde in het Parc Fermé. Het duo besloot daarmee een wedstrijd die ze zorgvuldig opbouwden. Het was voor de equipe al weer even geleden dat ze ervaring opdeden op dergelijke proeven, waarbij het grip niveau per meter verschilde en het couperen op sommige delen eerder noodzaak was dan een keuze, om niet rechtdoor de proef af te vliegen.
Tijdens de eerste boucle reden Antoine en Johan nogal behouden, om te wennen aan de wisselende grip niveau’s op de verschillende soorten asfalt en ook het snijden, of couperen zoals onze zuiderburen het noemen, weer onder de knie te krijgen. In Nederland is dit al sinds jaar en dag niet meer is toegestaan en staan er baakschilden of andere vormen van hindernissen in de bochten.
Tijdens de tweede boucle werd al een tandje bijgezet maar in de derde boucle gingen beide mannen er eens écht voor zitten. Een podiumplaats zat er echter al niet meer in vanwege het voorzichtige begin in de eerste omloop. Maar met een derde tijd in de zevende én de negende proef, waren ze toch dik tevreden. Op de achtste proef werd onverhoopt een remfoutje gemaakt waarbij de nodige tijd werd verloren. Zonder deze verloren tijd was een plek dichtbij het podium en misschien zelfs wel óp het podium een reële mogelijkheid geweest. De winst ging naar Andy Lefevere terwijl Piet van Hoof de tweede plaats voor zich wist op te eisen, beiden in eveneens een Mitsubishi.
“We hebben genoten,” zegt een tevreden Antoine van Ballegooijen. “Mooie, uitdagende, maar ook verraderlijke proeven. Een paar jaar geleden hebben we wel eens in deze Belgische contreien gereden maar daarmee doe je niet de routine op die je nodig hebt om hier écht om het podium mee te kunnen strijden.”
Enthousiast gaat Antoine verder: “Het is erg gezellig geweest en we hebben ons heel erg welkom gevoeld. Ook het serviceteam is meermaals gevraagd of alles naar wens was. Heel bijzonder! Hier in België doen ze nog écht hun best om je welkom te heten, te zorgen dat het je redelijkerwijs aan niets ontbreekt. Graag wil ik namens het gehele team onze dank uitspreken aan de organisatie voor het meer dan welkome gevoel dat we mochten ontvangen!”

Op maandagavond hield Autostal Hemicuda haar persconferentie voor de komende Hemicuda Rally. Er werd een tip van de sluier opgelicht omtrent de klassementsproeven en de deelnemers en dit in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het gemeentebestuur van Koekelare. De rally kondigt zich ook in 2016 aan als een succesverhaal, ondanks het samenvallen van de wedstrijd met de gekende Nederlandse GTC Rally en de niet zo ver verwijderde Rally van Doornik.
“Deze zomer is het 25 jaar geleden dat enkele leden van Atlantic en Hemicuda, na de Rally van Lubbeek, de plannen smeedden voor een rallysprint. Op 22 november 1992 was er de eerste Hemicuda Rallysprint. Nu 25 jaar later is bijna iedereen die aan het doopvont stond nog steeds aanwezig”, opende voorzitter Jan Verschaeve. “Deelnemers hebben zich massaal aangemeld ondanks concurerende wedstrijden. Vandaag zouden er 134 starters zijn: 79 moderne, met alle toppers uit de provincie en met de Nederlanders Piet Van Hoof en Hans Weijs evenals 44 Historics. Ook onze bekendheid buiten België wordt groter want we tellen 32 buitenlandse teams en 6 verschillende nationaliteiten.”
Met ook nog een annex Regularity wedstrijd en een Kevertreffen (dat niet op het rallyparcours komt maar wel over het podium) wordt de timing primordiaal. “Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie KP’s per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten op het aantal wedstrijdkilometers”, aldus de organisatie. De winnaar in Koekelare zal vrijwel zeker in een Mitsubishi Lancer Evo zitten. De Koekelaarse recordhouder, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er is ook nog Bert Coene (de winnaar van vorig jaar), Steve Bécart (die de VAS tussenstand aanvoert en vooral een goede finishplaats en de punten vooropstelt), Lorenzo Bossu en de snelle Nederlander Piet Van Hoof. Onder droge omstandigheden zal ook Hans Weijs Jr zeker meespelen voor de overwinning in zijn BMW M1. Bij de Historics is het nog meer koffiedik kijken. Paul Lietaer is altijd een vaste waarde om rekening mee te houden, Tobi Vandenberghe zal opnieuw de Opel Kadett 2-liter aan de tand voelen, maar ook vader en zoon Calcoen, in de krachtige Escort BDA, lieten vorig jaar van zich spreken...
Zondag om 8u40 rijden de eerste concurrenten over het startpodium om driemaal 3 proeven af te leggen, goed voor 96 wedstrijdkilometers. Kortemark werd vernieuwd en telt ruim 12 kilometer en het eindeloze lange, rechte stuk blijft het hoofdkenmerk. “De remzones worden daar cruciaal”, stelt Andy Lefevere. “Ik verwacht dat we de chicanes toch telkens met snelheden boven de 200 km/u zullen naderen. Dan wordt het of te vroeg remmen en vloeken, of te laat remmen...en dan zit je er bovenop!”. Houthulst, gekend van de Omloop, wordt behouden en is met 12.5 km identiek aan de vorige edities. “Een technische proef waar je het verschil kan maken”, vertelde Filip Barbier. “Met een goede grip op de weg en eveneens vele mooie rallysituaties.” De proeven Hovaeremolen en De Mokker werden versmolten tot de nieuwe proef Koekelare, met een lengte van 7 kilometer. “Speciaal voor jullie hebben we een perfecte, biljartvlakke baan aangelegd”, grapte burgemeester Lansens, die doelde op de wegwerkzaamheden in de buurt.
Het rallycentrum blijft bij Bouwmaterialen Willaert en daar kunnen de toeschouwers alle tussenstanden en tijden vinden. De regroup blijft traditioneel bij Taverne De Kippe. De orgaisatie beschikt ook over een pop-up radio (92.1 fm) speciaal in de ether voor deze rally. Vliegende reporters zullen voor life-commentaar zorgen en op het podium staat Patrick Rogiers in voor interviews en inside-jokes.

Voor de 6de en laatste manche van de M-cup trekken we op 7 en 8 oktober naar de GTC rally. Een internationale 2-daagse wedstrijd van het Nederlands rallykampioenschap.  Het rallycentrum van de wedstrijd bevindt zich in Roosendaal, op de terreinen van het paardensportcentrum “Den Goubergh” (Oude Ettensebaan 36 – 4706PG Roosendaal). Hier wordt het servicepark, gesloten wagenpark en het podium zeer compact georganiseerd en zowel op vrijdag als op zaterdag gaat er zelfs een ‘Show-proef’ door op het domein zélf.

Ondertussen is de Champion Lubes M3 terug in topconditie. De gebroken lagers en oliekeerring van de versnellingsbak zijn vernieuwd, dé spelbrekers van de EBR.

Voor de algemene overwinning is het in de GTC rally vooral uitkijken naar Jasper Van den Heuvel (Mitsubischi Evo X), Bob De Jong ( DS3 R5), landgenoot Mathias Boon (Mitsubische Evo X) en Jeroen Van Den Heuvel (Ford Fiësta R5), benieuwd of we met de M-cup deelnemers ook hier aansluiting bij de top kunnen houden. Bij de M- Cup rijders starten wij als eerste met het nummer 10 op de hielen gezeten door titelconcurrent Kurt Braeckevelt ( startnummer 11). Het belooft een zeer spannende strijd te worden. Momenteel staan we aan de leiding in het M- cup kampioenschap met een voorsprong van 4 punten. Voor onze Nederlandse concurrenten Muylwijk en De Bruin is het een thuiswedstrijd, we zullen dus rekening moeten houden met sterke tegenstanders die hier flink wat terreinvoordeel hebben. Aangezien de verkenningen zeer gelimiteerd zijn zouden deze hier zeker sterk voor de dag kunnen komen.
De Historic Rally sluit aan na de moderne wagens. Hier zal het spectakel verzekerd worden door o.a. Jimmy Mc Rae (Opel Ascona) en Hans Weijs ( VW Gol kit car).

De GTC-rally start vrijdagavond rond 20u met de ‘Show-proef’ proloog op het terrein van Den Goubergh, nadien trekken dan naar KP ‘Wemhout’ en komen dan op het  hoogtepunt van de vrijdagavond, voor de legendarische proef van meer dan 20 kilometer: ‘KP Achtmaal De Hel XL’.  Rond middernacht zullen de eerste wagens terug toekomen op het serviceterrein Den Goubergh. Zaterdagmorgen vanaf 9u30 gaat de strijd verder op de proeven “Wouwse Plantage”, Roosendaal (met publiekspunt 't Anker), Etten-Leur Centrum, Rucphen en Klein Zundert. De rally finisht zaterdagavond wederom met de Showproef op het terrein van Den Goubergh. Vooral de proef Ettenleur Centrum is een aanrader voor de toeschouwers met de vele passages over de ronde punten pal in het centrum van Ettenleur.

We hopen jullie allen te mogen begroeten langsheen de proeven en hopen de grootste beker van de M-Cup in ontvangst te mogen nemen! We beloven dat we ons uiterste best zullen doen ;-).