Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Met de Omloop van Vlaanderen, de 7e van in totaal 9 wedstrijden van het BK rally, start dit weekend deel twee van het BK rally 2016. Een kampioenschap dat voor wat betreft de algemene titel in zijn definitieve plooi licht. Freddy Loix en corijder Johan Gitsels domineerden met hun ŠKODA Fabia R5 tot dusver het seizoen, wonnen alle 6 de rally’s waaraan ze deelnamen wat Freddy Loix een vierde titel op rij opleverde.
“Twee van de drie vooropgestelde doelen zijn bereikt” aldus Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België. “Freddy en Johan wonnen de titel en waren ook in Ieper de beste. Alleen het constructeurskampioenschap is nog niet binnen maar ook daar staan we er goed voor. Met nog drie rally’s te rijden hebben we 49 punten voorsprong op onze eerste achtervolger. Bij aanvang van het seizoen hadden we budget om 6 rally’s te rijden. Freddy en Johan hebben die 6 wedstrijden ook allemaal gewonnen en dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken om de rest van het seizoen te bepalen. Met pijn in het hart passen we voor de Omloop van Vlaanderen maar in de East Belgian Rally zijn we er wel opnieuw bij. Het wordt voor ons de laatste rally van het seizoen. Het doel laat zich raden, voluit strijden voor de overwinning om in stijl het seizoen af te sluiten.”

De ConXioN Omloop van Vlaanderen viert dit weekend zijn 57ste editie en dat gaat gepaard met een verrassende verhuis van het rallycentrum naar het Stationsplein. De vertrouwde locatie aan de Expohallen was dit jaar immers niet meer beschikbaar, zodat de oudste rally van het Belgisch kampioenschap genoodzaakt was richting het stadscentrum van Roeselare te trekken.
Ook zonder kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix presenteert de ConXioN Omloop van Vlaanderen een ijzersterke affiche die garant staat voor twee dagen rallysport van de bovenste plank. Na zes overwinningen van Loix in het Belgisch kampioenschap, snakt de concurrentie naar de overwinning. Wie beleeft zijn moment van glorie en opent het palmares van de new look ConXioN Omloop van Vlaanderen? Kan een WRC de R5's verslaan op het supersnelle parcours rondom Roeselare?
Kris Princen heeft al aangekondigd geen schrik te hebben van de komst van de WRC's. De piloot van Peugeot Belux neemt de handschoen op. Princen is dan ook de logische favoriet met zijn Peugeot 208 T16, al mogen we zeker Vincent Verschueren niet onderschatten. In Ieper was de piloot van GoDrive op weg naar een podiumplaats tot hij door een fysiek probleem de rol moest lossen. Zijn Skoda is in elk geval een topwagen die zich kan meten met de Peugeot van Princen. Dat geldt dan ook voor de Fabia's R5 van Melissa Debackere, die wat goed te maken heeft na haar vroege exit in Ieper, en die van Bernhard Ten Brinke, de voormalige Nederlandse kampioen die zijn rentree vierde in de Rally van Duitsland met een Fabia R5 van Wevers Sport. Ten Brinke is vertrouwd met de proeven van Roeselare, dus onderschat hem niet.

Ford rekent op de lokale kennis van Claudie Tanghe om mee te spelen voor een podiumplaats. De Ford Fiesta R5 van Renties kwam vorig weekend gelukkig ongeschonden uit de Barum Rally, waar copiloot Filip Cuvelier voor de eerste keer de nota's las voor Cédric Cherain.

Citroën rekent op twee buitenlandse tenoren om mee te strijden voor een podiumplaats. Bob de Jong, de Kampioen van Nederland van 2014, viert zijn wederoptreden, nadat hij in de Spa Rally hard van de baan ging tijdens de shakedown. De Belgische Nederlander heeft zijn DS 3 R5 helemaal nieuw opgebouwd en met Bjorn Degandt als navigator kent hij zeker de valstrikken op het parcours. Dat ERC Junior Kampioen Emil Bergkvist helemaal vanuit Zweden aan de start komt in de ConXioN Omloop van Vlaanderen is een verrassing, maar de Zweed zal in de eerste plaats ervaring op willen doen op asfalt met de DS 3 R5 van J-Motorsport.

WRC-geweld of... een Historic ?

Op papier zijn de World Rally Cars de snelste bolides, maar de tweeliters hebben al een paar jaar op de teller staan. Toch heeft Chris Van Woensel eerder dit jaar al bewezen dat zijn Mitsubishi Lancer WRC05 zeker mee kan doen voor de zege als de wagen betrouwbaar blijft. Erik Wevers brengt een top Subaru Impreza WRC aan de start, maar de teambaas van Wevers Sport heeft een gebrek aan ritme, want het is de eerste rally van het jaar voor de voormalige Nederlandse kampioen die tegenwoordig vooral actief is in de Dakar. De derde WRC wordt ingezet door Guino Kenis, maar de Mini JCW WRC rijdt met een kleinere restrictor om punten te kunnen scoren in het Belgisch rallykampioenschap.

En verder zijn er nog tal van outsiders voor een dichte ereplaats, te beginnen met Andy Lefevere, die zich op provinciaal gebied erg sterk toonde met zeges op de Monteberg en recent nog in Staden. Kan hij ook nationaal stunten? Stunten zal Hans Weijs Jr zeker met de BMW 1M van Schmid Racing in de BMW M Cup en we kijken ook al uit naar de chrono's van de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer. Vorig jaar zat hij meteen in de top 5  algemeen met zijn Subaru, die toen nog heel wat kinderziektes had...

Afspraak nu vrijdag en zaterdag in Roeselare voor de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Meer info op www.omloopvanvlaanderen.be

De Short Rally van Kasterlee, hoewel een regionaal evenement, krijgt altijd wel een internationaal tintje. Vele Nederlanders maken van de gelegenheid gebruik om even de grens over te steken. Het deelnemersveld kent dan ook altijd een groot contingent aan Noorderburen. Dat was deze editie niet anders want liefst 25% van de deelnemers waren Nederlanders. Het werd opnieuw de grote “Piet Van Hoof” show.
De snelle Nederlander, bijgestaan door Rob Basten, bracht de Lancer Evo IV aan de start en liet de concurrenten van bij aanvang geen schijn van kans. Piet Van Hoof opende de score met een voorsprong van 7 seconden op KP1, De Hese. De andere proef van deze Short Rally, de KP van De Goor, lag blijkbaar beter voor de Ford Fiesta R5 van Swaanen en Toine van de Van. Ze konden er geregeld wat tijd terugpakken maar de opmars van Piet Van Hoof was onstuitbaar: van 7 seconden voorsprong na KP1, tot 15 seconden na KP3, naar 27 seconden na KP6. De eindbalans werd een stevige 32 seconden voorsprong voor het duo Van Hoof-Basten en de Evo IV, Swaanen-van de Van en de Fiesta R5 eindigden op de tweede plaats en neefje Sander Van Hoof bezette uiteindelijk de derde plaats, op 34 seconden. Daarmee was het Nederlands feestje nog niet ten einde want er volgde nog Arjen De Koning (met de ex-Makinen Mitsubishi Lancer Evo 6.5) en Martin Van Iersel (Evo X) terwijl Mats Van Den Brand, bijgestaan door onze landgenoot Eddy Smeets, op spectaculaire wijze de Youngtimer categorie won op een bloedsnelle BMW M3 (7de plaats algemeen). De belangrijkste pechvogel in de kopgroep was Guino Kenis, die met de Mini Cooper WRC aanvankelijk goed mee was in de top 3. Een tegensputterende motor deed hem echter terugvallen en hij verdween nog uit de klassering, al gebruikte hij deze “short” als een levensechte testsessie.
Wie haalde er nog voordeel uit deze rally, gezien de overheersing van de Nederlanders en de diverse gelegenheidrijders? Wel, Steve Bécaert met zijn pas aangekochte Evo X R4, deed een goede zaak in het VAS-kampioenschap. Hij moest het uiteindelijk in een onderling duel voor de 5de plaats afleggen met een kleine 4 seconden tegen Van Iersel. Als “beste Belg” waren de punten van de 6de eindplaats zijn deel. Hij deed in afwezigheid van Lefevere, Coene, Tailleu, Brown en meerdere andere West-Vlaamse specialisten, uiteindelijk een goede zaak. Net zoals Kris
Gellinck en Mike Vanhoecke in de BMW E36 (17de plaats in de Divisie 3), want zij tikken aan als 2de aan in de klasse 3H!
Stefaan T’Joens had de Subaru Impreza na Staden opnieuw op orde en hij reed naar een onbedreigde overwinning in de Divisie 1-2 nadat uitdager Brecht Hoorne in de ochtendlus te maken kreeg met een gebroken gaskabel op de BMW325. Thorben Vandeputte (Citroen Saxo) had zijn zaken opnieuw goed voor elkaar. Hij reed met Elien Verhaeghe naar de 4de plaats in Divisie 1-2 met winst in de klasse 2C en vergaarde dus broodnodige punten in de tussenstand. In de Divisie 5 gingen de ereplaatsen naar de gelegenheidsrijders maar Koen Beyne met de Peugeot 205, klopte wel zijn belangrijkste tegenstander Dick Lambrecht in de Opel Corsa. Bij de Historics eenzelfde scenario want als het materiaal het houdt dan staat er geen maat op de stuurmanskunsten van Gunther Monnens. Een logische zege dus van de Transeurope rijder. Ronny Declerck en Steven Ramboer, op de herkenbare gele Opel Ascona, waren opnieuw op weg naar een stunt en bezetten lange tijd de tweede plaats. In de allerlaatste proef moesten ze echter de wagen parkeren met een gebroken brug. Weg mooi resultaat. Zo kwam een verrassende Glenn Rogiers, door Colin Degroote bijgestaan op de Opel Kadett, op de 2de plaats, Jim Lampole, met ex-VAS-kampioen Claude Debue, op de Opel Ascona.
“Ik ben altijd blij als we op dit punt van de dag zijn aangekomen”, zei Titanic voorzitter Kristof Verhoeven. “Het is rally, dus er is altijd wel wat blikschade maar rond deze tijd kunnen we terugkijken op een probleemloze rally. Dat is goed want ook in Kasterlee wordt alles goed opgevolgd door de officiële instanties.” Eind goed, al goed dus in Kasterlee. Steve Bécaert, Kris Gellinck, Ronny Declerck, Koen Beyne, Dick Lambrecht, Stefaan T’Joens, Brecht Hoorne en Thorben Vandeputte hebben met de verplaatsing naar Kasterlee hun ambities in het VAS regionale kampioenschap duidelijk gemaakt. Zij worden wellicht de hoofdrolspelers in de titelstrijd in de diverse divisies. De volgende rallysprint, Oudenaarde, ligt dan weer korter wij de West-Vlaamse thuisbasis en daar krijgen we zonder twijfel een heel andere verhaal.

Twee maanden na zijn schitterende 4de plaats in de Kenotek Ypres Rally, staat Hermen Kobus dit weekend aan de start van de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, de 8ste manche van het FIA European Rally Championship. Voor de gelegenheid zal Hermen genavigeerd worden door de Belg Davy Thierie. Samen mikken ze met de Skoda Fabia R5 voorzien van startnummer 8 op een plaats in de Top 5.
Opmerkelijk is dat de piloot uit Lichtenvoorde in Tsjechië aan de start komt met Davy Thierie naast hem. Erik de Wild is deze keer niet van de partij. "Door drukke privé-verplichtingen kon Erik er niet bij zijn. Davy heeft mijn nota's al gelezen in Moorslede, toen in de Ford Fiesta R2, en in Wervik, onze testrally met de Skoda Fabia R5 voor Ieper. Op dat vlak maak ik me geen zorgen. De aanpassing zal vlot verlopen," vertelt Hermen, die na twee maanden pauze in het ritme kon komen tijdens een officiële testsessie op dinsdag.

"De organisatoren van de Barum Rally organiseerden dinsdag een officiële testdag. Er waren een 20-tal R5-teams aanwezig, waaronder de officiële teams van Skoda Motorsport. In het begin moest ik weer even het ritme zoeken, maar uiteindelijk heb ik wel een tiental runs gedaan. Dat moet volstaan om morgen scherp te staan voor de shakedown en de Qualifying Stage. De chrono op de Qualifying is niet zo belangrijk voor de wedstrijd zelf. Het parcours van de shakedown kan je immers goed uit het hoofd leren, maar de klassementsproeven zelf natuurlijk niet, tenzij je in Tsjechië woont. Twee passages om te verkennen, dat is erg weinig op proeven die zo snel en technisch zijn, maar dat maakt de uitdaging des te mooier," vervolgt Hermen na de verkenningen.

De Barum Rally is, net als de Kenotek Ypres Rally, een absolute toprally in het Europees kampioenschap. Dat valt ook af te lezen van de deelnemerslijst. "Het startveld is weer indrukwekkend, met onder andere Alexey Lukyanuk, Kajetan Kajetanowicz en Jan Kopecky aan de start. En Cédric Cherain met een Ford Fiesta R5. Een plaats in de Top 10 zou goed zijn, maar ik ben ambitieus en ik mik eerder op een plaats in de Top 5. Vorig jaar werden we 8ste, maar toen had ik amper kilometers in de benen met de Skoda Fabia R5. We hadden toen enkel de korte rallysprint van Staden gereden. Deze keer zijn we beter voorbereid. Het feit dat het mijn tweede deelname is, zal ook een voordeel zijn. Ik weet wat me te wachten staat, al zijn de proeven bijna allemaal veranderd."

Hermen en Davy zullen donderdagavond om 23h de fameuze showproef van vrijdagavond in het stadscentrum van Zlin nog verkennen. Daarna volgen vrijdagochtend de shakedown, Qualifying Stage en 's avonds om 21h gaat de wedstrijd van start met de showproef in Zlin. In totaal staan er 15 klassementsproeven op het programma, goed voor 229 kilometer tegen de chrono. Zondag omstreeks 15h30 zal de winnaar gehuldigd worden in Zlin. Na hopelijk een beresterke wedstrijd van Hermen Kobus en Davy Thierie met hun Skoda Fabia R5.

Foto : Leeuwerck

De eerste editie van de ERC Junior Experience, het unieke opleidingsprogramma in het kader van het European Rally Championship voor jonge rallytalenten met internationale ambities, beleeft volgende week in het kader van de Barum Rally zijn ontknoping. Met tien deelnemers is de eerste jaargang alvast geslaagd, zeker omdat de cursisten uitermate enthousiast zijn over de unieke ervaringen die ze mochten meemaken.
De ERC Junior Experience ging van start in het kader van de Kenotek Ypres Rally. Niet toevallig, want dit internationale opleidingsprogramma is een evolutie van Future Stars, het project van Evelien Deschuytter en Fred Miclotte dat al enkele jaren loopt in het Belgisch rallykampioenschap. Eurosport Events schaarde zich meteen achter deze ERC Junior Experience en dat hebben de 10 deelnemers geweten. Naast interessante workshops gegeven door toppers in de rallywereld, kregen ze ook een unieke kijk achter de schermen van het European Rally Championship. De deelnemers mochten immers de vergaderingen van de Team Managers bijwonen in Estland.
"Het programma in Ieper bestond uit een technische workshop gegeven door Yannick Willocx, de bekende Belgische ingenieur die voor Skoda Motorsport werkt," vertelt Evelien. "Yannick leerde de jonge piloten hoe ze een wagen moeten afstellen, hoe om te gaan met bandenspanning, enz. De tweede workshop werd gegeven door Bjorn Degandt, de ervaren copiloot van onder andere Hans Weijs Jr in het Zuid-Afrikaans kampioenschap. De cursisten gingen nota's nemen op een bepaalde proef en hun nota's werden vergeleken met de nota's die Freddy Loix, elfvoudig winnaar in Ieper, had genomen. Bjorn gaf de nodige uitleg bij de nota's van Freddy en gaf tips aan de cursisten waar ze op moesten letten. Vervolgens was er een interessante workshop "mediatraining" gegeven door de mensen van Eurosport, waarna Kevin Abbring zich een tweetal uren vrij maakte voor de jonge piloten. Ze mochten de Hyundai-piloot alles vragen. Kevin vertelde over zijn ervaringen als jongere in het Europees kampioenschap en over de weg die hij ondertussen heeft afgelegd. Bovendien mogen de deelnemers ook de verkenningen afwerken van de drie ERC-manches waar de ERC Junior Experience wordt georganiseerd."
Na de eerste sessie van de ERC Junior Experience in Ieper, trokken de jongeren naar de Rally van Estland, waar de workshop mediatraining, gegeven door Anthony Peacock, de Press Officer van Eurosport, een vervolg kreeg, met speciale aandacht voor het gebruik van sociale media. In Estland kregen de jongeren bovendien de kans om zelf het stuur te nemen van een rallywagen, een R1, op gravel.
"Onder begeleiding van Urmo Aava leerden de jonge talenten alles over rallyrijden op gravel," vervolgt Evelien Deschuytter. "De nota's, de rijlijnen en de aandachtspunten zijn anders op onverhard en dat was voor de jongeren erg leerrijk. Vervolgens toonde Urmo elke deelnemer hoe het moest op de onverharde proef, waarna ze zelf hun kunnen mochten tonen. In totaal hebben ze elk 7 runs gemaakt, waarvan 3 aan het stuur. Een onvergetelijke ervaring!"
De andere workshops waren minstens even boeiend en leerrijk. Deze keer maakte Martin Järveoja, de navigator van Karl Kruuda, tijd om bij te praten met onze jongeren nadat ze hadden deelgenomen aan de officiële verkenningen. Alain Penasse, Team Manager bij het Hyundai World Rally Team, gaf een workshop over sponsoring en het opmaken van een dossier om potentiële sponsors te overtuigen. Elke deelnemer mag zijn "sponsordossier" trouwens voorleggen, waarna de professionals van de ERC Junior Experience hen feedback en tips op maat zullen geven.
Kortom, de deelnemers aan de eerste editie van de ERC Junior Experience hebben al een pak uitermate leerrijke opleidingen genoten en ze kijken al uit naar de finale van het programma volgende week in het kader van de Barum Rally.

De deelnemers aan deze eerste editie zijn:

Martins Sesks Latvia Driver
Reinis Viltons Latvia co driver
Kristof Klausz Hungary Driver
Julianna Nyrifas Hungary co driver
Catie Munnings UK Driver
Anthony Dovifat Belgium Driver
Achiel Boxoen Belgium Driver
Sebastian Bedoret Belgium Driver
Thomas Walbrecq Belgium Co driver Bedoret
Callum Devine UK Driver

In het  weekeinde van 2/3 september maken de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt hun rentree in de rallysport. Na hun onfortuinlijke en zware crash eind maart tijdens de shake down voor de Rally van Spa werd de schade aan de DS3 R5 opgenomen bij het team van DDG Motorsports in Amersfoort en begon de opbouw van een vrijwel geheel nieuwe DS3 R5, volgens de laatste nieuwe specificaties van Citroën Racing.

Afgelopen week was het moment daar dat Bob de Jong de nieuwe auto aan een shake down test kon onderwerpen op het testterrein van Niederrhein. “De auto voelde meteen erg goed aan en wij zijn vol vertrouwen om vanaf Vlaanderen weer de strijd aan te gaan,” aldus Bob de Jong.
Met een nog maagdelijke witte, maar compleet nieuw opgebouwde DS3 R5 testten Bob de Jong en navigator Bjorn Degandt vorige week in Niederrhein de nieuwste updates. “Wat een verschil,” was de eerste reactie van Bob de Jong. “De auto voelt erg goed aan en we hebben er vooral veel koppel bij gekregen in de lagere toeren.” Zowel Bob de Jong als navigator Bjorn Degandt zien dan ook uit naar hun rentree in de 57e ConXion Omloop van Vlaanderen: “Weliswaar is in het Belgisch kampioenschap de titelstrijd al beslist (met Freddy Loix als kampioen), maar er doen voldoende sterke R5 deelnemers mee om de strijd mee aan te gaan,” meent Bjorn Degandt. Vanuit Nederland komt bijvoorbeeld ook Bernhard ten Brinke (Skoda Fabia R5) naar Roeselare om zijn rallyproject een nieuw vervolg te geven.

De DS3 van Bob de Jong en Bjorn Degandt zal in een iets gewijzigde kleurstelling aan de start in Roeselare verschijnen. In Niederrhein toonden De Jong en Degandt alvast hun nieuwe overalls (zie foto): “Bij een rentree hoort ook een nieuwe frisse uitstraling,” is de mening van Bob de Jong.

De Omloop van Vlaanderen kent ook de nodige vernieuwingen. Zo is het rallycentrum vanaf het EXPO terrein verplaatst naar het gezellige Stationsplein en omgeving in Roeselare. De rally gaat vrijdag 2 september om 17:37 uur van start; vrijdags staan er 5 klassementsproeven op het programma. Zaterdag gaat de rally om 7:45 uur verder met 14 klassementsproeven. De finish is voorzien om 19:50 uur. De deelnemers hebben dan 428 km afgelegd, waarvan 182 km over de 19 proeven.

Foto : Kevin Caspers.

De Short Rally van Kasterlee is traditioneel een keerpunt in het regionale rallykampioenschap. Van bij aanvang van het seizoen, met de rallysprint van Moorslede in maart, konden de West-Vlaamse specia-listen zich uitleven in eigen streek. Maar Kasterlee vormt de eerste verplaatsing buiten de provincie.

De vraag is dus: wie speelt het regionale kampioenschap? Om aanspraak te kunnen maken op de regionale titel moet er immers één resultaat buiten de eigen provincie worden voorgelegd. En voor alle duidelijkheid: de rallysprint van Oudenaarde telt niet als verplaatsing buiten West-Vlaanderen omdat de organiserende club (Superstage) een … West-Vlaamse club is! Wie gaat er dus naar de Kempen?

Koen Beyne gaat alvast. De voormalige VAS-kampioen treedt nu aan in de nieuwe Divisie 5, bij de Youngtimers, met zijn Peugeot 205 GTi. Hij zal er slag moeten leveren tegen Dick Lambrecht, nog een oude vos die terug is van weggeweest en de Opel Corsa meebrengt. Maar in Mats Van de Brand, met een M3 en bijgestaan door Eddy Smeets, zullen beiden een lastige klant hebben. Bij de echte Historics, de Divisie 4, liggen de zaken gecompliceerder. De topper daar is uiteraard Gunther Monnens. De getalenteerde Limburger komt er de Opel Transeurope nog eens rondgooien en als de mechaniek het houdt is hij zeker de favoriet. Geen West-Vlaamse overheersing deze keer en dus zijn ook een aantal outsiders de zegekandidaat. Michel Casseyas (Opel Ascona A) verdedigt zijn leidersplaats in de tussenstand. Ronny Declerck is in zijn Ascona aan een goed seizoen bezig en merkgenoten Erik Deveux en Jim Lampole mogen nooit worden uitgesloten.
Voor de algemene zege is er publiekstrekker Guino Kenis, die zijn Mini Cooper WRC nog eens de sporen komt geven. Op papier een niet te kloppen wapen. Maar toch opletten voor Jeroen Swaanen die een Ford Fiesta R5 Evo in het veld brengt, terwijl Robby Moers en Johan Dekens beiden Porsche GT3 power zullen loslaten op de wegen rond Kasterlee. De Nederlandse Lancer Evo toppers als Piet en Sander Van Hoof, Martin Van Iersel en Arjen De Koning spelen altijd mee voor de zege of het podium in Kasterlee. Steve Bécaert, die komt de ex-Bal wagen verder perfectioneren.
Brecht Hoorne zet met de BMW 325 volop in op het veroveren van de regionale titel in de Divisie 1-2. Hij komt er zijn voorlopige leidersplaats vrijwaren tegen Stefaan T’Joens, die de Subaru Impreza terug op poten heeft en de gevaarlijkste tegenstander wordt voor Brecht. Thorben Vandeputte greep met de Citroen Saxo naast zijn kansen in Staden en wil met de verplaatsing naar Kasterlee de achterstand beperken in de eindsprint.
Het weer kan een rol spelen in Kasterlee. Worden het droge wegen en kan iedereen de power vol aan de grond krijgen? Of krijgen we, zoals al weleens het geval was in het verleden, stevige regenbuien? In het laatste geval wordt het een moddergevecht. Hoedanook, als de toppers en de gedoodverfde favorieten steken laten vallen staat er een heel leger aan lokale specialisten klaar om het over te nemen. En misschien is het dan wel zo dat de winnaars zelfs nog niet vermeld werden in de bovenstaande opsomming!
Wie het wil meemaken die komt op zondag 28 augustus naar de centrale tent op De Hese 15 in 2460 Kasterlee. Om 9u gaat de eerste wagen van start op KP1. Er worden 7 proeven gereden, verdeeld over De Hese en Goor. Om 17u worden de eerste wagens terug verwacht aan de finish.

Een topresultaat behalen blijft natuurlijk een prima zaak voor een piloot, een copiloot en een team. Maar een dergelijke prestatie realiseren 'tussen de grote jongens', in een manche van het World Rally Championship, geeft het resultaat nog meer glans. Dit weekend hebben Ghislain de Mevius en Johan Jalet het maximum gehaald uit de Skoda Fabia R5 geprepareerd door BMA op de proeven van de ADAC Rallye Deutschland. Ze behaalden in de Duitse manche van het WRC een 4de plaats in het erg hoogstaande WRC2, goed voor een 11de plaats in het algemeen klassement...

Dit resultaat is des te mooier omdat het startveld in WRC2 in de Deutschland erg hoogstaand was, vertelt een gelukkige Ghislain de Mevius. We zaten voortdurend vlak in het spoor van de fabriekspiloten en soms zaten we zelfs tussen hen, zoals op de befaamde Panzerplatte Lang zaterdagavond. Daar reden we een tijd in de top 3 in onze categorie. Vrijdag zijn we meteen goed gestart. We vonden het goede ritme in de wijngaarden. Zaterdag verloor ik een beetje tijd op de natte proeven, maar dat heb ik kunnen compenseren op het militair domein, waar ik op 2 tot 3 tienden van een seconde per kilometer zat in vergelijking met Lappi en Kopecky, de fabriekspiloten van Skoda. Zondag hebben we in de eerste plaats onze 4de plaats in WRC2 veilig gesteld. We bleven rustig voor Pierre-Louis Loubet, onze rechtstreekse concurrent. Opdracht volbracht, voor een erg talrijk publiek dat zeker voor de helft uit Belgen bestond. Zoveel steun, dat is hartverwarmend!

Ghislain de Mevius, vorig jaar al laureaat in de Fiesta Trophy in de Deutschland, bevestigde dit weekend dat hij in deze wedstrijd bij de favorieten behoort... « Als Belg voel ik me goed op asfalt, vervolgt de zoon van Grégoire. De wegen bieden hier iets meer grip dan de wegen bij ons, waardoor je harder en agressiever kunt aanvallen. In de wijngaarden was ik vrijdag in mijn sas, wat vervolgens bevestigd werd in alle technische situaties. Ik weet dat ik nog moet werken aan mijn snelheid in de vlotte situaties, maar ook op dat vlak maken we progressie. Dat bewijst dit resultaat... »

Bij BMA is men alvast erg blij met deze prestatie tussen de wereldtop... « Het WRC blijft iets speciaal en ik hou van die bijzondere sfeer... al zie je de wagen soms maar twee keer per dag, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van het team uit Petit-Rechain. We konden hier rekenen op de medewerking van een uitstekende ingenieur van Skoda, die ons meteen geholpen heeft bij het vinden van een set-up waarmee Ghislain veel vertrouwen had. Na Ieper was het belangrijk om een goed resultaat te behalen om zijn motivatie weer aan te scherpen voor de toekomst. Opdracht volbracht! Geen enkele fout, geen lekke band en een Skoda Fabia die duidelijk de beste R5 op de markt is. Een perfect ontwikkeld product waarmee je kunt schitteren in WRC2. De Skoda Fabia R5 is de wagen die je nodig hebt om een hoofdrol te kunnen spelen... »

« Ik zou het voltallige team van BMA willen bedanken voor het geleverde werk tijdens deze Rally van Duitsland, herneemt Ghislain. De wagen was perfect, net zoals de organisatie binnen het team. Een foutloze prestatie! In het spoor blijven van fabriekspiloten die heel regelmatig rijden en concurreren met Armin Kremer, die een pak ervaring heeft, zeker op de Duitse proeven, is een privilege waar ik me heel goed van bewust ben... »

Na deze rally, een van de referenties in het Wereldkampioenschap, zullen Ghislain de Mevius en Johan Jalet half oktober opnieuw met de Skoda Fabia R5 van BMA rijden in de Rally van Catalonië, een bijzondere wedstrijd met een combinatie van asfaltproeven en chronoritten op onverhard. « Omdat het belangrijk is zoveel mogelijk te rijden, zullen we een uitgebreide testsessie plannen of ergens een andere wedstrijd rijden als voorbereiding op deze wedstrijd in Spanje, kondigt de Mevius aan. In afwachting van meer nieuws nog eens een bravo. Petje af!

Na de Ypres Westhoek Rally, waar Peter Lemahieu en Didier Bostoen 2de in de groep M werden, was het afgelopen weekend tijd voor de Rally van Staden.
“In Ieper had Peter nog niet het volle vertrouwen in de remmen, vandaag was dat vertrouwen er wel.
Je moet weten dat die Escort totaal niet meer te vergelijken is met de wagens waarmee hij vroeger reed, de aanpassing is enorm! Maar we hebben vandaag opnieuw veel kunnen bijleren en we zijn beiden heel tevreden.” aldus copiloot Didier.
“Hoe meer ik met de wagen kan rijden, hoe beter natuurlijk!” vult Peter aan. “We hebben de wedstrijd zonder noemenswaardige problemen kunnen uitrijden en zijn uiteraard tevreden met onze klassenwinst en de 15de plaats algemeen. Met het vertrouwen dat we hier opdeden zijn we bijzonder gemotiveerd, maar eerst gaan we nu de wagen volledig op punt zetten...”
Oorspronkelijk was een deelname aan de ConXion Omloop van Vlaanderen voorzien; maar het team zal eerst de ophanging van de Escort volledig in orde brengen. “De wegligging van de Escort is nog niet optimaal en daar gaan we nu eerst werk van maken, daarom rijden we de Omloop niet.”
Op het einde van het seizoen worden nog 1 of 2 wedstrijden voorzien.

Binnen de VAS regionale competitie waren het de rallyrijders die het vroegste weer aan de aftrap stonden met de Rally van Staden. Het werd een spannend evenement, onder een stralende zomerzon en met opnieuw…Andy Lefevere als gelukkige winnaar.
Andy Lefevere trok met de Mitsubishi Lancer Evo X onmiddellijk in de aanval en liet de drie besttijden optekenen in de drie openingsproeven van de eerste lus. Meteen waren Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) en Davy Vanneste (Ford Fiesta Evo R5+) op achtervolgen aangewezen. Vooral Vincent Verschueren ontpopte zich tot de grootste uitdager want hij liet maar liefst 7 beste tijden noteren over de 12 te verrijden proeven. Maar Andy Lefevere had de kloof al mooi geslagen en kon tenslotte de zege veiligstellen met het minieme overschot van twee (!) seconden…
“Ik wist dat, als ik een verschil wilde maken, ik dat zo vroeg mogelijk moest doen. En dan moest ik blijven gaan. Dadelijk volop er tegenaan is nog altijd mijn specialiteit. De topsnelheid van de Evo was hier vandaag wel een voordeel. Maar toch, op de eerste proef was ik de snelste en in de volgende passages verbeterde ik telkens mijn tijden. Toch zit er nog een groot verschil tussen een R5 en mijn wagen, vooral dan qua wegligging. Het was zeer warm en mijn banden waren op het einde van hun kunnen. Vooral de laatste proef was het erop of eronder. Maar ik ben altijd blijven gaan”, glunderde een zeer tevreden Andy Lefevere, die na de ORC en de TBR meteen zijn derde zege op 4 verreden VAS-wedstrijden liet optekenen. Vermelden we misschien nog even de topsnelheid waarmee Andy Lefevere werd geklokt op de Stadense wegen: een hallucinante 222,9 km/u!
Vincent Verschueren moest genoegen nemen met de tweede plaats. “Er werd hard gereden”, verklaarde de Skodarijder. “Op de laatste proef klokten we met drieën binnen dezelfde seconde. Dat zegt genoeg!”. Ook Davy Vanneste toonde zich tevreden met de bronzen medaille. “Iedereen komt natuurlijk om te winnen, maar we hebben ons best gedaan en we mogen tevreden zijn met de derde plaats, gezien de aanwezige concurrentie.” Zeker tevreden was Eddy Snaet, geboren en getogen Stadenaar. “Fantastisch om zo over de wegen van je eigen gemeente te kunnen rijden. Ik droomde er al een tijdje van om met een zeer snelle wagen deze rally te kunnen meemaken en dankzij Davy is het ons gelukt”, aldus Snaet. Een sterke Lorenzo Bossu zette zijn Evo 9 op de vierde plaats. PJ Maeyaert die besloot zijn leerschool op de Fiesta R5 met een vijfde plaats.
Bij de Historics was er weinig te beginnen tegen Paul Lietaer, die met de eigen Escort opnieuw in de achtertuin aan de slag was. Even gooide een losgekomen stuurwiel roet in het eten. “De Polle” loste het echter op zijn eigen manier op. Hij gaf het stuur aan de jonge debuterende copilote Julie Van Laeken en bracht de Escort naar de service met de handen op de stuurkolom. Dat betekende dat een goed presterende Bert Cornelis (Opel Monza) even naar de leiding ging maar met 11 scratches op 12 proeven kwam Lietaer alsnog aan de leiding en haalde de zege binnen.
Ommekeer ook in de tussenstand voor het kampioenschap Divisie 1-2. Stefaan T’Joens moest de Subaru Impreza al na de eerste proef parkeren met technische problemen. Daarmee lag de weg naar de overwinning open voor Brecht Hoorne en zijn blauwe BMW 325i. “We hebben vandaag vooral tegen onszelf gereden”, sprak Brecht op het eindpodium. “Spijtig dat Stefaan wegviel want er zat een goed gevecht in.” De winst liet hem wel toe naar de leiding van de tussenstand te gaan in Divisie 1-2 want Thorben Vandeputte ging al in de eerste lus in de fout met de Citroën Saxo, geraakte niet hoger meer dan een 6de plaats in klasse 2C en liep dus belangrijke punten mis. Stippen we nog even aan dat voormalig VAS-kampioen Koen Beyne (Peugeot 205) nu helemaal terug is van weggeweest met de overwinning in de Divisie 5, Youngtimers.
“Dank aan iedereen die meehielp aan deze Rally van Staden”, sprak voorzitter Freddy Trio op de prijsuitreiking. “We kregen goed weer en een spannende rally. Dank vooral naar het gemeentebestuur dat ons volop steunt en dat is in de huidige maatschappelijke context niet altijd evident.”
Voor de deelnemers vervolgt het kampioenschap op het einde van de maand augustus, met de Short Rally van Kasterlee, op zondag 28 augustus.

Op 10 en 11 september organiseert VZW Superstage de tweede editie van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. Na een bijzonder geslaagde eerste editie, gewonnen door Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi Lancer WRC05, en vooral het erg warme onthaal van de rallysport door de lokale bevolking, overheid en ondernemers, werkt Superstage aan een nog betere editie in de Vlaamse Ardennen. Op 11 september mogen we ons opmaken voor een rallysprint met nationale allures. Een "Rallydream" voor iedereen...
Natuurlijk is het een maand voor de wedstrijd nog te vroeg om al een idee te geven van de deelnemers die aan de start komen, maar vanzelfsprekend willen de lokale tenoren hun thuiswedstrijd voor geen geld missen. Pieter Tsjoen en Vincent Verschueren brengen alvast hun R5's in stelling, terwijl Tim Van Parijs het spektakel zal verzorgen met zijn muzikale Porsche 997 GT3, terwijl Frédéric Miclotte in zijn thuisbasis zijn rol als teammanager bij J-Motorsport nog eens ruilt voor een zitje aan het stuur. De Oost-Vlaamse vrienden krijgen ongetwijfeld weerwerk van heel wat kameraden uit alle hoeken van het land...

De uitdagende klassementsproef van 8,89 km op grondgebied Oudenaarde, Kruishoutem en Zingem wordt dit jaar trouwens in omgekeerde richting afgewerkt. Er staan vier passages op het menu, om 8h30, 11h, 13h30 en 16h.

Verder zal het servicepark een andere indeling hebben, maar voor de fans is het belangrijkste dat er nog meer werk gemaakt wordt van het comfort in de 6 verschillende publiekszones. In deze veilige publiekszones is telkens catering voorzien, zodat de toeschouwers in optimale omstandigheden van het spektakel kunnen genieten. En verder is er natuurlijk opnieuw de fameuze VIP-publiekszone RallyDream, waar zowel zaterdag als zondag een echt rallyfeest georganiseerd wordt, tijdens en na de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. De voorverkoop is alvast gestart (meer info: www.arsrally.com).

Binnenkort meer nieuws over de deelnemers, maar noteer nu alvast 10 en 11 september in je agenda, want de Aarova Rallysprint van Oudenaarde mag je niet missen.

Op 8 en 9 oktober wordt Koekelare opnieuw het Mekka van de regionale rallysport. Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic organiseren er dan voor het zestiende jaar op rij de Hemicuda Rally.
Op zaterdag staan traditioneel de administratieve en technische controle op het programma, opnieuw op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert. De teams kunnen op zaterdagnamiddag de klassementsproeven verkennen.
Op zondag worden er drie lussen van drie verschillende klassementsproeven gereden, goed voor een kleine 100 kilometer klassementsproef. KP Kortemark is met zijn 12,5 kilometer grotendeels vernieuwd en wordt een bijzonder snelle klassementsproef. Aan de KP Houthulst (12,6 km) zijn er geen wijzigingen ten opzichte van de editie-2015. De KP Koekelare is met zijn 7,1 km nieuw, maar is in feite een samensmelting van de vroegere KP’s De Mokker en Hovaeremolen.

Naast de traditionele rally, die openstaat voor moderne en historic rallywagens, wordt er dit jaar ook een “Regularity Rally” gekoppeld aan de wedstrijd. In een Regularity Rally draait het niet om de snelheid, maar wel om de regelmatigheid. Deelnemen aan deze nevenwedstrijd kan met de-wagen van-elke-dag, weliswaar moet die minstens 25 jaar oud zijn. Doel is om de opgelegde gemiddelde snelheid van maximum 50 km/uur zo exact mogelijk te benaderen, op elk moment van de wedstrijd.
Langs het traject staan diverse geheime secondencontroles opgesteld, die de regelmatigheid van de teams bijhouden.

Naast het kruim van de Vlaamse rallysport verwachten de organisatoren opnieuw een hele armada Engelse teams. De Hemicuda Rally telt immers opnieuw voor het Flanders Rally Challenge kampioenschap, dat traditioneel een 25-tal Britse teams naar Koekelare haalt.

Meer info vanaf 20 augustus op www.hemicuda.be

Elke rallyfan blokkeert best het weekend van 23 en 24 juni 2017 in zijn agenda, want de Kenotek Ypres Rally 2017 belooft een grandioos spektakel te worden. De West-Vlaamse topper op de Belgische rallykalender zal immers ook meetellen voor het British Rally Championship, wellicht het sterkst bezette en hoogst aangeschreven nationale kampioenschap in Europa.
De Kenotek Ypres Rally beleefde een schitterende editie enkele weken geleden, maar op de startlijst ontbraken wel een aantal Britse deelnemers die we in 2015 aan de start zagen in Ieper. De Britten werkten op dat moment immers de Scottish Rally af in het kader van het British Rally Championship. Volgend jaar worden de krachten gebundeld, want de Kenotek Ypres Rally zal niet alleen meetellen voor het Belgian Rally Championship, maar ook voor het British Rally Championship.

"Het Brits kampioenschap beleefde in 2016 een schitterend eerste seizoen na jaren afwezigheid," vertelt BRC Championship Manager Iain Campbell. "Met 23 R5's en S2000's die zich inschreven voor het BRC, naast 16 snelle R2's, beleefden we een topjaar met 7 rally's op de kalender mooi gespreid in de tijd en over het land. Het niveau lag bijzonder hoog. Volgend jaar zal het Circuit of Ireland niet op de kalender staan, maar we trekken het Kanaal over naar de Ypres Rally, waar onze Britse deelnemers zich eens kunnen meten met de Europese en Belgische tenoren op een uitdagend asfaltparcours."

IMS Managing Director Ben Taylor is erg enthousiast over de verplaatsing naar België: "Het is jammer dat we het Circuit verliezen, maar ik kijk erg uit naar de verplaatsing naar Ieper volgend jaar. Het is een legendarische wedstrijd waar onze deelnemers zeker naar zullen uitkijken, maar het bewijst ook dat het BRC een internationale uitstraling heeft. We willen het beste en hoogst aangeschreven kampioenschap worden ter wereld voor piloten die willen doorbreken op het internationale niveau."

Voor Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van de Kenotek Ypres Rally, is de komst van het Brits kampioenschap natuurlijk een enorme aanwinst. Het palmares van het Brits kampioenschap spreekt voor zich: Ari Vatanen, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Colin McRae, Richard Burns...

"De wedstrijden van het Brits kampioenschap hebben een prachtig startveld en ook de nationale klassen zullen in Ieper aan de start kunnen komen. De combinatie van het Belgian en het British Rally Championship garandeert een prachtige affiche. Een veertigtal top R5's lijkt zeker haalbaar," aldus Jan Huyghe. "We zullen het parcours volgend jaar trouwens voor meer dan 50% wijzigen, zodat iedereen met gelijke kansen aan de start komt."

Heeft deze beslissing invloed op de positie van de Kenotek Ypres Rally in het FIA European Rally Championship?

"De komst van het Brits kampioenschap naar Ieper staat volledig los van het ERC," verduidelijkt Alain Penasse, Rally Director van organisator Superstage. "Het is wel duidelijk dat we als organisatie onze positie danig verstevigen door het BRC in het kwadraat te presenteren, maar na zoveel jaren hopen we onze positie in het ERC natuurlijk wel te behouden."

Met de combinatie van het Brits en het Belgisch kampioenschap, heeft de Kenotek Ypres Rally in elk geval een internationale topaffiche die past in het Europees kampioenschap.

 

De kalender van het British Rally Championship 2017
4-5 maart                   Mid-Wales Stages, Newtown
29-30 april                 Pirelli Carlisle Rally, Carlisle
20 mei                        RSAC Scottish Rally, Dumfries
23-24 juni                  Ypres Rally, Ypres, Belgium
15-16 juli                   Nicky Grist Stages, Builth Wells
18-19 augustus         Ulster Rally, Derry/Londonderry
14-16 september       Rally Isle of Man, Douglas

Op 15 augustus wordt in Staden en omgeving traditioneel de Rally van Staden gehouden. In 1982 zag de Stadense Automobielclub (AMCS) het levenslicht, aanvankelijk enkel om info en promotie te doen rond de autosport. Dat werd in 1983 al gauw gevolgd door een eerste wedstrijd en dit werd een kartrace. Deze formule zouden ze 10 jaar aanhouden, tot in 1992. Nadien werd er overgegaan op een rallysprint (1994) en later op een Short Rally (vanaf 2009), waarna de roep op een “echte” rally snel groter werd.
Sedert enkele jaren vormen de proeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke het decor van deze rally. De club telt ondertussen zo’n 110 leden, is financieel gezond en organiseert naast de rally een veelheid aan andere activiteiten.
Pieter-Jan Maeyaert zorgt voor de stunt, want hij laat voor één keer de Escort thuis en debuteert op een Fiesta R5. Vincent Verschueren komt er de grond verkennen voor de Omloop van Vlaanderen. Hij moet dan ook gerekend worden tot de topfavorieten met zijn Fabia R5. Opgelet echter want Davy Vanneste treedt aan met de Fiesta R5+ en in Wervik zagen we dat deze combinatie zeker zal meespelen voor de zege! Maar er zijn andere gegadigden want in de Westhoek is Andy Lefevere met zijn Lancer Evo X tegenwoordig koning. Hij zal de kans op een overwinning niet laten liggen moest die zich presenteren! Uitkijken ook voor de Evo Steve Bécaert. De Poperingenaar zal normaal gezien weer aantreden met de Evo X. Bovendien kocht hij recent het voormalige exemplaar van ene zekere Claude Bal...
Ook beide Bert’s, Cornelis en Coene, hebben een rol te spelen. Tevens zou Bob De Jong zijn wederoptreden maken op Belgische bodem met de Citroën DS3 R5, meteen een andere podiumkandidaat. De immer populaire Paul Lietaer, komt aan de start met de debuterende co- pilote, Julie Van Laeken, een 22-jarige studente TEW uit Hooglede. Zij is de dochter van Peter Van Laeken, een goede vriend van Lietaer. Vader Van Laeken neemt trouwens eveneens deel aan de rally als co-piloot van Alain Vermeulen (BMW M3).
Maar uiteraard spelen er ook belangen in het regionale kampioenschap. Thorben Vandeputte zal met de bescheiden Citroen Saxo zijn leidersplaats verdedigen in de tussenstand van het kampioenschap Divisie 1-2. Zonder slag of stoot zal dat niet gaan want ook Brecht Hoorne (met de BMW E30) en Stefaan T’Joens (met de Subaru Impreza) zullen aan de start staan.
Maandag 15 augustus zal om 7u41 de eerste wagen aan de start staan van KP1 Staden. Er worden vier lussen afgewerkt van 3 proeven en de winnaar zou gekend zijn tegen 18u.