Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nu de eindejaarsfeesten achter de rug zijn, is het weer uitkijken naar de start van het nieuwe rallyseizoen in België. Het Belgian Rally Championship 2017 belooft weer een voltreffer te worden, want naast Kris Princen, Vincent Verschueren, Melissa Debackere, Ghislain de Mevius en Polle Geusens zijn er nog een reeks kleppers die zich opmaken voor een gooi naar de Belgische titel.

Wie zich extra in de kijker wil zetten in het BRC 2017 kan bij de promotor een vast startnummer reserveren voor het ganse seizoen. Ideaal om je merchandising af te stemmen op dat specifieke nummer of om je lievelingsnummer het ganse jaar op je wagen te hebben. Bovendien krijg je extra aandacht op deze website met een eigen pagina voor piloot en copiloot, voorzien van drie logo's van je belangrijkste sponsors. En we promoten ook je pagina of profiel op sociale media.

Het vast startnummer (geen verband met de startorde) kan je aanvragen via het formulier dat je kan vinden op deze website onder de rubriek "Over" en vervolgens "Reglementen".

Polle Geusens en Claudie Tanghe in de Renties Ford Fiesta R5 . Laurent Vanneste in de Ford Fiesta Trophy.
Na enkele knappe optredens in 2016, met twee vijfde plaatsen als uitschieters in de Rally van Wallonië en de Rallye du Touquet, wil het Renties Racing Team een hoofdrol spelen in het Kampioenschap van België 2017. Terwijl Claudie Tanghe de kleuren van het Kortrijkse bedrijf met de Ford Fiesta R5 zal verdedigen in de Kenotek Ypres Rally, krijgt Polle Geusens zijn kans met de Fiesta R5 in minstens 5 manches van het BRC. Met de jonge Limburger gaat het Renties Racing Team op titeljacht, terwijl de 29-jarige Laurent Vanneste zijn eerste stappen zal zetten in de rallywereld met een Ford Fiesta R2 in de Fiesta Trophy. De kleuren van Renties zullen opvallend aanwezig zijn in het BRC 2017.

Claudie Tanghe : "Een beperkt programma, maar wel in Ieper"
Eind 2015 wonnen Claudie Tanghe en Filip Cuvelier de 6 Uren van Kortrijk met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. Dit seizoen werd een knappe 5de plaats behaald in de Rallye du Touquet, terwijl de Renties Fiesta op de 8ste plaats eindigde in de sterk bezette Kenotek Ypres Rally. Door een technisch probleem eindigde het team op een bescheiden 15de plaats in de Omloop van Vlaanderen.
In 2017 wil Claudie om professionele redenen een beperkt programma afwerken.
"In mijn bedrijf sta ik voor een belangrijk jaar, met enkele zware investeringen en nieuwe uitdagingen. Ik moet me op mijn bedrijf concentreren, zodat ik minder rally's zal rijden. Ik begin aan het seizoen met de Rallye du Touquet in Frankrijk, waarna we ook in Ieper van de partij zullen zijn. Daarna zal ons programma aangevuld worden in functie van het programma van Polle Geusens in het BRC. Ik heb zin om in de tweede helft van het jaar twee rally's op onverhard in het Frans kampioenschap op onverhard te rijden," vertelt Claudie Tanghe, die met zijn ervaring de jonge Limburger bij zal staan. "Ik twijfel niet aan de snelheid van Polle. Wie met een R2 uit de voeten kan, zal zeker snel zijn met de Ford Fiesta R5."

Polle Geusens : "Meestrijden voor het podium"
Het afgelopen seizoen was Polle Geusens veruit de snelste jongere in het Belgisch kampioenschap en in Ieper was de jonge Limburger de enige die met de top van het ERC Junior kon rivaliseren. 2017 kan het jaar van de doorbraak worden voor Polle Geusens, die minstens vijf BRC-wedstrijden zal kunnen afwerken met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties en bijgestaan door Team Floral.

"Dankzij Renties en Filip Cuvelier krijg ik een fantastische kans in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta R5," lacht Polle Geusens. "We waren al een tijdje bezig aan een project om in 2017 met een R5 te rijden. Daarom reed ik in de Condroz Rally trouwens met de openingswagen, zodat we budget konden sparen. Via Team Floral kwamen we in contact met het Renties Racing Team en Filip Cuvelier. M ijn broers hebben het pad geëffend om dit mogelijk te maken."

De piloot uit Lommel wil in het BRC de kleuren van Renties laten schitteren. "Ik ga eerst de Fiesta R5 leren kennen, maar ik hoop toch snel mee te kunnen strijden voor een top 5 of een podium. Men zegt dat een R5 makkelijker te besturen is dan een R2, maar een auto op de limiet besturen is altijd lastig. Ik denk niet dat we meteen met Kris Princen zullen kunnen rivaliseren, maar ik ga er alles aan doen om deze kans te verzilveren. Ik ben zelfs al hard aan het trainen om een paar kg gewicht te verliezen. We rijden in elk geval de eerste vijf wedstrijden van het BRC, tot en met de Sezoensrally. Het is de bedoeling om het ganse seizoen af te werken, maar dat zal ook afhangen van de resultaten. Een occasioneel optreden met een Fiesta R2 is ook niet uitgesloten..."

Filip Cuvelier : "Een hoofdrol spelen in het BRC"
Naast de mooie resultaten als navigator van Claudie Tanghe, gidste Filip Cuvelier ook Xavier Baugnet naar een prima 5de plaats in de Rally van Wallonië, terwijl hij met Cédric Cherain in de Barum Rally een 9de plaats scoorde in het ERC. Filip kijkt uit naar het gevarieerde programma als copiloot van Polle Geusens en Claudie Tanghe.

"Omdat Claudie Tanghe minder rally's zal rijden, zochten we een oplossing om de Ford Fiesta R5 meer wedstrijden te laten rijden. Via Jean-Marc Valckenaere van Team Floral, al jarenlang het team dat onze Fiesta prepareert, kwamen we terecht bij Polle Geusens. Samen met zijn familie, zijn vader en zijn broers, kwamen we snel tot een akkoord. Ik geloof dat we met Polle goed kunnen scoren in het Belgisch kampioenschap," vertelt Filip Cuvelier enthousiast. "Het moet natuurlijk klikken met Polle in de auto, maar daar twijfel ik niet aan, want hij doet me denken aan Xavier Baugnet, met wie het ook twee jaar prima klikte."

Laurent Vanneste : "Eerst de Fiesta Trophy en daarna... de Fiesta R5."
Wanneer je voortdurend kijkt op de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties in de showroom van de vestiging in Kortrijk, dan begint het natuurlijk te kriebelen. Laurent Vanneste, de stichter van Renties, maakt zijn debuut als rallypiloot in het kader van de Ford Fiesta Trophy. Daarbij kan Laurent rekenen op de ervaring van zijn charmante copilote Justine Demeestere.

"Ik heb al heel wat circuitdagen afgewerkt met Porsches en andere Supercars, maar het zal mijn eerste ervaring in de rallysport zijn," vertelt de 29-jarige Laurent Vanneste. "Vanaf de TAC Rally in Tielt zal ik de Ford Fiesta Trophy rijden. Na Tielt volgen de Rally van Wallonië, de Sezoensrally, de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally, aangevuld met Staden, Doornik en Kortrijk op het einde van het seizoen met de  Renties Fiesta R5. De beide Fiesta's, de R2 en de R5, zullen in de kleuren van Renties staan. We zullen opvallend aanwezig zijn in het Belgian Rally Championship 2017!"

Afspraak met het Renties Racing Team in de Rally van Haspengouw, waar Polle Geusens en Filip Cuvelier meteen een hoofdrol willen opeisen.

De Legend Boucles @ Bastogne zijn geen snelheidsrally in de categorie ‘Classic’, dat is duidelijk. Het is een competitie met een maximaal gemiddelde van 60 km/u. De proeven zijn allemaal afgesloten, in tegenstelling tot de meeste soortgelijke manifestaties. Ook dit jaar zullen we weer uitgebreid berichten over de categorie ‘Classic’, iets wat we afgelopen seizoen, tot groot plezier van de deelnemers ook al deden.

2017 is er nog niet en ook de Boucles is nog meer dan twee maanden van ons verwijderd, maar we kunnen nu al zeggen dat het een grootse editie zal worden. We zullen ook een andere winnaar zien dan twaalf maanden geleden, want de laureaat van 2016, Yves Deflandre, maakt zijn comeback in ‘Legend’, wat dus de mogelijkheid biedt om andere namen vooraan te zien in ‘Classic’…

Eric Chapa leidt de categorie ‘Classic’ in goede banen en in 2017 zijn er enkele nieuwigheden, onder meer om het resultaat sneller te kennen. “Het systeem voor de tijdwaarneming van Blunik, dat we vorig jaar voor het eerst hebben gebruikt, was zeer goed”, aldus Pierre Delettre, organisator van de Legend Boucles @ Bastogne. “Er was één element dat we wilden verbeteren en dat was de snelheid waarmee de resultaten opgehaald werd. In 2016 was dat de taak van de bezemwagen, terwijl in 2017 de gegevens automatisch zullen gedownload worden aan de finish van iedere RT. Deze resultaten zullen dus sneller bekend zijn, maar blijven wel onofficieel tot alles is bevestigd, al denken we wel dat ze een goede indicatie voor de officiële resultaten zullen vormen. We hebben weer heel wat tijdwaarnemingspunten op het parcours, wat maakt dat de opdracht voor de deelnemers verre van eenvoudig is en dat zeker niet de meest krachtige wagen zomaar kan winnen. De verhoudingen zullen zonder meer evenwichtig zijn. Wat het roadbook betreft, hebben Eric Chapa en Jean Caro die taak zelf opgenomen, waardoor we nog meer een ‘Classic’ filosofie krijgen. Er zijn meer referentiepunten, de nota’s voor de proeven in de wouden op zaterdag zijn nog meer gedetailleerd enerzijds, maar anderzijds ook eenvoudiger om te gebruiken. Ook zullen er zaterdagavond videobeelden voor de deelnemers voorhanden zijn, beelden van die proeven op zondag.”

De categorie ‘Classic’ is uiteraard die categorie waar we wagens in terugvinden zijn, die dichter bij de seriewagens van weleer staan. Er is een duidelijk verschil met de wagens in ‘Legend’, wat ook maakt dat de proeven op onverhard al eens het onderwerp van discussie zijn. Ook hier hebben we nieuws: “Het is heel simpel, de delen die voor de deelnemers te zwaar waren, zijn uit het parcours verdwenen”, aldus Eric Chapa. “We rijden nu op een goede ondergrond, met proeven die een uitdaging blijven vormen, ook aan 60 km/u gemiddeld. Er zullen altijd moeilijkere stukken bij zijn, maar die staan duidelijk in het roadbook en daar worden geen tijden opgenomen. We willen niet dat in de categorie ‘Classic’ er veel wagens worden stuk gereden. Als het moet, kunnen we ook een lager gemiddelde opleggen.”

De timing van de proef is ook veranderd, waardoor de deelnemers zaterdag vroeger op de Place McAuliffe in Bastogne terugkeren. Alles bijeen zal dat een uur vroeger zijn, waardoor er meer tijd is voor een lekker etentje in de buurt. Of de deelnemers kunnen de video’s bekijken van de proeven die hun zondag te wachten staan…

Nog in de categorie ‘Classic’, is het bandenmerk vrij, zolang die banden gehomologeerd zijn voor de openbare weg en er sprake is van een aanduiding ‘winterbanden’. Die banden dienen ook niet gemarkeerd te worden. De tabellen met de gemiddelde snelheden worden aan de teams overhandigd en de corijders kunnen een korte opleiding krijgen, als ze dat willen. Die opleiding volgt in de loop van de maand januari.

Wat de ‘Tracking’ betreft, die zal ook gebruikt worden in de categorie ‘Classic’. Zo kunnen de teams hun bemanning volgen, maar de wedstrijdleiding kan ook ingrijpen in geval van een stilstaand voertuig, wat bijvoorbeeld tijdens de proeven in de wouden op zondag erg belangrijk kan zijn.

De ervaren Pascal Collard is nog steeds ‘Relation Concurrents’ in ‘Classic’, en er komt een klassement voor de teams die samen 120 jaar oud zijn. En dat zijn er meer dan u denkt!

Op sportief vlak hebben al 7 van de 10 teams uit de top 10 van vorig jaar zich opnieuw ingeschreven! Opgepast dus voor Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6), de Fransen Magdziarek-Lhomme (BMW 2800 CS), Ninane-Simon (Opel Kadett C), Dujardyn-Deplancke (Porsche 911 Carrera RS), Miroux-De Moor (Datsun 240 Z), Gengou-Gathy (Volvo 142 S) en Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2). We voegen hier al aan toe: Delporte-Bozet (Porsche 924), Vermeersch-De Bièvre (Fiat 124 Spider), Gonin-Gonin (BMW 2002 Tii), Hennes-Wilputte (BMW 320i), Schoonbroodt-Gehlen (Ford Escort MK1), Baugnée-Remion (Ford Escort MK1), Simon-Duschesne (Porsche 924 S), Crucifix-Caldeira (Porsche 911 Carrera)... Uiteraard zijn er nog heel wat andere deelnemers, die het feest van de categorie ‘Classic’ weer twee dagen willen meemaken!

Vincent Verschueren eiste voor de tweede keer de overwinning op in de “6 uren van Kortrijk”. Een luttele twee seconden scheidden hem aan de finish van lokale held Didier Duquesne. Paul Lietaer haalde een logische overwinning bij de Historics, in de klasse Youngtimer, terwijl Tom Tytgat de zege pakte bij de klassieke Historic wagens.
Eén titel moest nog worden toegekend in de VAS-competitie en die ging naar Bram Fonteyne en zijn ongewone Volvo 240. Autostal Groeninghe kan zonder meer bogen op, nog maar eens, een succeseditie. Op zaterdag volgden ruim 2.000 fans het spektakel op de openingsproef in Moeskroen en het DJ-duo 2EMPRESS zorgde voor een nokvolle tent op zaterdagavond. Op zondag kwamen opnieuw duizenden toeschouwers afgezakt naar Kortrijk en 1500 fans zagen op Moeskroen een demorit van het Falken Driftteam.
Ook sportief werd het een spektakel van de bovenste plank. Didier Duquesne (Ford Fiesta WRC) was de leider van het eerste uur, maar op de natte wegen van zondagmorgen deed hij het rustiger aan. Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) zette de aanval in en ging naar de kop. Dat Duquesne de juiste beslissing nam werd op zondagnamiddag duidelijk toen Tsjoen eraf ging, net in Aalbeke, de home town van ... Didier Dusquesne. Even tevoren had Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) al de aanval ingezet. Hij pakte 3 seconden op Dusquesne op KP 5, ’t Hoge, en toen Tsjoen even later van de baan ging, schoof Verschueren naar de leiding. Vervolgens wreef hij op de middag in Moeskroen nog eens 3 seconden aan de broek van Dusquesne en verwees op de snelle proef van Tombroek iedereen 5 seconden terug. Het slotoffensief van Didier Duquesne, winnaar in 2013, liep stuk op een onverzettelijke Vincent Verschueren en een onverwoestbare Skoda Fabia R5. “In de laatste lus ging ik nog tweemaal rond en ik moest een WRC-wagen afhouden. Maar ik hield het gas er vol op. Ik wist dat ik in een Skoda zat en die moest het maar uithouden”, lachte Verschueren aan de regroup, op de weg naar het zegepodium. “Wij hebben nochtans vier opeenvolgende proeven de beste tijd gereden”, vertelde Francois Geerlandt, de copiloot van Dusquesne, “maar we kwamen 2 seconden te kort. Ongelooflijk!”. Ook de andere ereplaatsen waren voor de West-Vlaamse specialisten. Claudie Tanghe (Ford Fiesta R5), winnaar in 2015, eindigde uiteindelijk knap derde op ongeveer een minuut van de winnaar. Melissa Debackere (Skoda Fabia R5) en nieuwbakken VAS-dubbelkampioen Steve Bécaert (DS3 R5) sloten de top-5 af.
Bij de Youngtimer historicwagens was de winst voor Paul Lietaer (Subaru Legacy). Ondanks een probleem met een differentieel, waardoor hij de zondag vanaf Tombroek de rally moest uitrijden met tweewielaandrijving, hield hij ruim twee minuten voorsprong op Robin Maes (BMW M3). Tom Tytgat (Opel Kadett GTE) werd derde en winnaar van de Historicklasse. Het is binnen deze Historics, divisie 4, dat het grote regionale interessepunt lag van deze rally. De titel in Divisie 4 was nog niet toegekend. Bram Fonteyne, in de eigenzinnige Volvo 240 had de meeste troeven in handen. Ronny Declerck (Opel Ascona) en Koen Verhaeghe (Ford Escort) konden nog hoop koesteren maar dan was winnen de absolute vereiste en dan moesten ze ook nog rekenen op problemen voor Bram en een gunstig schrapresultaat. Maar een verre 56ste plaats algemeen (16de Historic en 5de in Divisie 4) was genoeg voor een opgetogen Bram Fonteyne om de titel op zak te steken. Zowel Declerck als Verhaeghe eindigden achter hem en daarmee was het verdict duidelijk. “We hebben echter ons hart vastgehouden in de laatste lus”, verduidelijkt Bram. “De drukpomp tussen differentieel, koppeling en vliegwiel ging kapot. De wagen trilde aan alle kanten! Voor het overige hebben we een mooi en regelmatig seizoen gereden. Op Staden hadden we dan geluk dat alles eindigde met schrik en een lekke band uit wat potentieel een zwaar ongeval had kunnen zijn.”
Eén van de eerder ongewone inschrijvingen was die van de Oekraïense Daria Bakai, met OCMB’er David Croes op de co-stoel. “Ik woon nu al enkele jaren in België, in Brussel. Ik reed vroeger rally in Oekraïne en wilde dat hier ook eens proberen. David hielp mij om deze wagen aan de start te krijgen”, verklaarde de jongedame. “Of ik volgend seizoen nog rally’s doe...misschien. Eerst afwachten. Rally is een dure sport.” Het duo eindigde met de Ford Fiesta R2 op een verdienstelijke 71ste plaats.
Op naar volgend jaar want dan viert Autostal Groeninghe feest met de 25de editie en sluiten ze het eerste lustrum af van de ‘moderne’ periode!

De formule van nevenkampioenschappen zit duidelijk in de lift de laatste jaren. Vanaf 2017 komt er zelfs een initiatief dat oud en nieuw herenigt, namelijk de Classic Rally Challenge en de WRC 2.0 Challenge! Bezieler Ronald Smette, organisator van de Rallye de Tournai legt uit: “de Challenge voor Historic teams is voornamelijk geïnspireerd door de toenemende interesse in deze categorie vanuit Wallonië en Noord-Frankrijk, waar het de voorbije jaren opvallend stil bleef.
In Vlaanderen is Historic Rally al jarenlang een succesformule, een evolutie die in onze contreien nu ook meer en meer onder de aandacht komt. Bovendien zit het aantal Vlaamse piloten die al eens komen proeven van een ASAF rally weer in stijgende lijn, terwijl ook het aantal Britse deelnemers toeneemt, zeker in Vlaanderen. Misschien verklaart het ene het andere? In elk geval horen we meer en meer ASAF piloten met Historic plannen, en in beide landsdelen merk ik ook de groeiende interesse om eens wat andere wedstrijden te rijden dan steeds rond dezelfde kerktoren te draaien. Vandaar het idee om in 2017 deze Challenge op te richten.

De Classic Rally Challenge staat open voor alle wagens gehomologeerd voor 1990, enkel 2WD en atmosferische motoren worden toegelaten, voorlopig geen ‘moderne’ Historics dus. Er zijn momenteel te weinig auto’s in deze categorie en er zijn helaas ook verschillen in de reglementen tussen VAS en ASAF inzake turbo’s, wat jammer is in een klein land als België, maar vooral willen we terug naar de échte Historic spirit, vandaar ook de keuze om de auto’s terug op te delen volgens de klassieke reglementen: gr.4, gr.2 en gr.1! In gr.4 wordt de Escort BDA zowat de maatstaf, met als voornaamste concurrenten de Porsche’s 911 en de occasionele BMW’s of Opels. Gr.2 kan je omschrijven als Ford Pinto of gelijkwaardig, terwijl gr.1 dan voorbehouden wordt aan de quasi standaard wagens die nu wat oneerbiedig als de traagste deelnemers beschouwd worden, denk aan Mini’s en semi standaard Kadett’s, Escorts,... Om het kampioenschap wat te nivelleren worden trouwens twee puntenreeksen toegekend: één per categorie en één per algemeen klassement, waardoor piloten met een kleinere wagen niet bij voorbaat kansloos zijn voor de titel.

De WRC 2.0 Challenge biedt dan weer een platform aan nogal wat piloten die nu met een dergelijke WRC in vele kampioenschappen niet meer toegelaten worden, of nauwelijks nog punten kunnen scoren. De toekomst is uiteraard aan de nieuwe generatie WRC 1.6 en de R5 wagens, maar er zijn nog heel veel WRC 2.0 wagens in omloop die nu vaak werkloos stil staan, hier en zeker ook in de buurlanden. België ligt erg centraal en lijkt ons de ideale uitvalsbasis, ook zijn de VAS en ASAF wedstrijden vrij compact, veel tijd om te verkennen of om de verplaatsing te maken is dan ook niet nodig. We verwachten nu niet meteen een invasie, maar het lijkt ons wel een formule met potentieel die in de komende jaren mooi kan groeien. Beide Challenges zullen voorlopig vijf wedstrijden omvatten, drie in Wallonië en twee in Vlaanderen: Rallye Salamandre, ORC Canal Rally, Rally van Wervik, Les Boucles Chevrotines en Rallye de Tournai, netjes verdeeld over West-Vlaanderen en Henegouwen dus...  hoewel er mogelijk nog een derde Vlaamse proef bijkomt. De rally’s staan uiteraard ook open voor internationale deelnemers, maar enkel geregistreerde piloten kunnen punten scoren. Bekers en prijzen worden uiteraard voorzien. Meer info inzake reglementen, registratie, wedstrijden en contactpersonen volgt in de komende weken via Facebook en de officiële website. Verder willen we benadrukken dat de piloten ook inspraak zullen krijgen in de organisatie en het verloop van de Challenge zodat we iedereen zo veel mogelijk tevreden kunnen stellen.”

De 24ste editie van de 6 Uren van Kortrijk wordt ongetwijfeld opnieuw een topeditie. Voor 26 en 27 november kondigt organisator “Autostal Groeninghe” een deelnemersveld aan van liefst 150 wagens en als klap op de vuurpijl is deze hele rally…compleet gratis!
Niet enkel qua aantal, maar ook kwalitatief wordt het een niet te evenaren startveld voor een regionale rally.

Er worden immers tien R5 wagens verwacht met aan het stuur toppers als voormalige winnaars Claudie Tanghe (Fiesta R5) en Vincent Verschueren (Fabia R5), maar ook VAS-kampioen Steve Bécaert (DS3 R5), Pieter Tsjoen (Fiesta R5) en Melissa Debackere (Fabia R5) bijvoorbeeld. Didier Dusquesne, eveneens voormalig winnaar, voert een trio van WRC-wagens aan op zijn Fiesta WRC, want ook Yves Bruyneel (DS3 WRC) en Fredericq Delplace (Skoda WRC) brengen zwaar geschut mee. En dan is er nog een vloot aan Lancer Evo’s met als belangrijkste figuren Jasper Van den Heuvel, Bert Coene, Filip Barbier en vooral en uiteraard Andy Lefevere. Enkelen, zoals Hans Depla, Michael Lynneel en VAS-kampioen Stefaan T’Joens proberen zelfs voor het eerst een EVO variant. Kruid dat alles nog met RC4 kampioen Steven Dolfen (die zijn winnende 208 R2 meebrengt), een eskader BMW ‘s (met als topper Hans Weijs) en een uitgelezen veld aan Historic wagens en dan weet je dat er een topeditie aankomt. “We zijn heel fier op het startveld. Tien R5’s, het is niet niks”, verklaarde Joost Ghyssel van de Pr-commissie van de club. “Zeker niet voor een regionale rally.”
Binnen het VAS-kampioenschap is er één en ander al beslist. Steve Bécaert komt als nieuwe (dubbel)kampioen in de Divisie 3 naar Kortrijk. Stefaan ’T Joens wist zich al sedert de Hemicudarally in oktober kampioen van de Divisie 1-2. Dick Lambrecht mag zich de allereerste kampioen noemen in de Divisie 5 (Youngtimers). Met de 4de plaats in de Rally van Zuid-Limburg deed Volvorijder Bram Fonteyne de beste zaak in de tussenstand voor het historicskampioenschap. Hij wipte in Gingelom over Koen Verhaeghe en de Ford Escort MkI. Verhaeghe werd zelfs door Ronny Decleck (Ascona) teruggezet naar de voorlopige derde plaats. Met 403 punten voor Fonteyne komt het erop aan voor Declerck (384 p.) en Verhaeghe (382) om in Kortrijk goed te scoren.
Het parcours werd grondig aangepast. De openingsproef “Moeskroen” wordt een speciaal geval. Na de rondkoers op de site van Lavano (de firma bouwt er zelfs een heuse tribune!) vervolgt de proef over een uitgebreid parcours. Het is en blijft de enige proef op zaterdagavond. Op zondag wordt Moeskroen nog eens, maar éénmalig, opnieuw gereden op de middag. Het zwaartepunt van de rally ligt nog steeds op zondag met naast Moeskroen ook dubbele passages op Aalbeke (quasi volledig nieuw), Tombroek (een samensmelting van Bellegem en Tombroek), ‘t Hoge (een klassieker) en “Bevergem” (Zwevegem). Zaterdag starten de moderne wagens, van traag naar snel, gevolgd door de snelle historics. Op zondag wordt deze volgorde omgedraaid, van trage historics naar de aansluitende snelle modernes.
Op zaterdag zal het DJ Charlotte Vandergeeten en Justine Szpringer (“2Empress”) een set spelen op KP Moeskroen voor aanvang van de proef. Zondag is er op Moeskroen een demo van het gekende Falken drift team. De centrale tent op de Grote Markt is opnieuw het epicentrum van het evenement, maar ook daar is er een belangrijke vernieuwing. Er zullen twee tenten geplaatst worden, een voor het grote publiek en een voor de gasten en sponsors. Tussen de tenten komt een volledig overdekt podium dat hét centrale punt van deze “6 uren” wordt. Met doorzichtbare wanden aan de tent zorgt de organisatie ervoor dat iedereen het podium zal kunnen zien vanuit de verwarmde tenten.
Zaterdag start de eerste wagen om 16u36 op de Grote Markt in Kortrijk om terug te keren omstreeks 18u05. Zondagochtend verlaten ze het startpodium om 8u00 en op het eindpodium wordt omstreeks 18u45 de eerste wagen aan de finish verwacht.

Waar de meeste Vlamingen kiezen voor een deelname aan de 6 uren van Kortrijk, de seizoensafsluiter op regionaal vlak, opteren enkele rijders er toch voor om het enkele honderden kilometers verder te gaan zoeken. Op de deelnemerslijst van de Zuid-Franse Rallye du Var, met als wedstrijdcentrum Sainte-Maxime, zien we bij de Historics immers bekende namen figureren als die van Danny Kerckhof, Pieter-Jan Maeyaert, Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe.
“Mijn laatste deelname dateert van 2011, toen ik met de Ford Escort tweede werd achter de Italiaan Pedro met zijn Lancia Rally 037. De aanleiding voor de deelname dit jaar was eigenlijk vrij eenvoudig. In de zomermaanden opperde Stefaan Stouf dat hij het wel zou zien zitten om eens deel te nemen aan de Var. Ik reageerde meteen met te melden dat ik bereid was om het hem knap lastig te maken, en zodoende staan we beiden aan de start. En inderdaad niet alleen als West-Vlamingen, want Danny Kerckhof komt er zijn eerste kilometers afleggen met de nieuwe BMW M3, en ook PJ Maeyaert verschijnt er aan de start.
Een gok doen naar een mogelijk resultaat is heel moeilijk. Eerstens ken ik, buiten de Vlamingen, nog weinig of geen rijders die er dit jaar aan de start komen. En bovendien is het traject ook niet van de simpelste, en valt in niets te vergelijken met deelnemen aan een wedstrijd in ons Belgenlandje. Herkenningspunten heb je in die regio echt niet, en alle bochten lijken op mekaar maar zijn telkens toch verschillend. Daar moet je echt nog beschikken over een goede co-piloot en sterke nota’s. Vooral als je klassementsproeven van 34 en 40 km voor de wielen krijgt geschoven. Vrijdag krijgen we drie kp’s op het menu. Zaterdag volgen er dan zeven proeven, met als afsluiter de langste snelheidsrit, goed voor 40 km, genaamd L’Amaurité. Diezelfde rit wordt ons zondagmorgen als enige resterende ook nog eens gepresenteerd, weliswaar “slechts” over bijna 34 km. Tegen 10.15u zondagvoormiddag staat de winnaar op het podium.
Hopelijk maakt een goed resultaat in de Var toch nog iets van ons seizoen. Ik heb de indruk dat het een jaar is geweest van tamelijk veel kosten in vergelijking met de behaalde resultaten. Zware breuken aan motor, versnellingsbak en brug met de BMW, en over de Toyota gaan we maar zwijgen. Ieper was heel goed, en de tweede plaats was in de Las Vegas Ypres Historic Rally het hoogst haalbare, na een ongenaakbare Paul Lietaer.
Naar volgend jaar toe is het echt nog koffiedik kijken. Misschien moet ik wel doen als Freddy Loix...Maar hoogstwaarschijnlijk wordt het een programma a la carte. Een volledig kampioenschap zie ik zeker niet zitten, gezien er heel wat tijd en geld inkruipt.”

Enkele weken geleden viel in Hoei het doek over het Belgian Rally Championship 2016. Hoewel Freddy Loix al vroeg de titel veroverde, mogen we stellen dat het Belgisch kampioenschap is uitgegroeid tot een van de sterkste nationale kampioenschappen van Europa. De keuze voor een kampioenschap waarin de R5's de hoofdrol spelen was onmiskenbaar een succes.
Ook in 2017 wil RACB Sport, in samenwerking met de promotor van het BRC, deze succesformule behouden en zelfs nog wat extra benadrukken. De reglementen blijven daarom grotendeels ongewijzigd.
De tweeliter WRC's blijven welkom in het BRC, maar ze zullen enkel nog punten scoren in hun klasse, niet meer in het algemeen kampioenschap. De oude WRC's zullen in de algemene puntentelling transparant blijven, zodat ze geen invloed zullen hebben op de uitkomst van de titelstrijd die erg spannend belooft te worden na het aangekondigde afscheid van viervoudig kampioen Freddy Loix. Wat de oude WRC's betreft, blijft de beperking voor bepaalde"prioritaire" piloten ongewijzigd van kracht.

De kalender blijft ongewijzigd, net als het aantal wedstrijden dat mee zal tellen. Er staan 9 BRC-manches op de kalender, maar de piloten kunnen slechts in 8 wedstrijden punten scoren, waarbij de 7 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand van het kampioenschap. De keuze om een wedstrijd niet mee te laten tellen moet gemaakt worden bij de inschrijving.

Junior BRC voorbehouden voor R2

Het Junior Belgian Rally Championship blijft behouden en de jongeren mogen hun 6 beste resultaten mee laten tellen. Het Junior BRC zal in 2017 wel uitsluitend verreden worden met wagens van de categorie R2, wat de strijd voor de bonuspunten in elk geval nog boeiender zal maken. Voor jongeren die met een budgetvriendelijke R1 willen rijden, zal een afzonderlijke competitie worden gelanceerd. Daarover binnenkort meer.

Beperkt aantal banden

Na overleg met de teams en deelnemers, werd beslist om het aantal banden per wedstrijd te beperken. Deze beperking zal ook grondig gecontroleerd worden. De precieze uitwerking van deze beperking zal in het Sportreglement worden opgenomen.

Wat de promotie betreft, zal het BRC ook in 2017 weer uitgebreid in beeld worden gebracht op de nationale televisiezenders. Het blijft wel essentieel dat de piloten de reglementair voorziene ruimte voor de deurnummers en de publiciteit van de promotor respecteren. Het blijft ook mogelijk om bij de promotor een vast startnummer voor het volledige seizoen te kopen, met dezelfde voordelen op het vlak van promotie als voorheen.

Dit zijn alvast de krachtlijnen die vastgelegd zullen worden in het reglement voor het Belgian Rally Championship 2017, een kampioenschap dat ongetwijfeld uitermate boeiend en spannend zal worden.

Kalender BRC 2017
25 februari              Rally van Haspengouw
17-18 maart            Spa Rally
8 april                    TAC Rally
28-30 april              Rally van Wallonië
19-20 mei               Sezoensrally
23-24 juni               Kenotek Ypres Rally
1-2 september        Omloop van Vlaanderen
30 september         East Belgian Rally
3-4 november         Condroz Rally

BRC: beste 7 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden
Junior BRC : beste 6 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden

Autostal Groeninghe kan voor de 24ste editie van de “6 uren van Kortrijk” opnieuw een uitermate attractief deelnemersveld voorschotelen, zowel kwantitatief maar vooral kwalitatief. Niet enkel de rallyliefhebber, maar alle Kortrijkzanen zullen op 26 en 27 november opnieuw aan hun trekken komen.

Dat de “6 uren” een sterk merk blijft in de regio, maar ook ver daarbuiten, werd eind oktober bewezen bij het openstellen van de inschrijvingen. In geen tijd werd de 120 beschikbare plaatsen op de deelnemerslijst ingevuld. De organisatie heeft er alles aan gedaan om dat aantal op drijven en op die manier zo veel mogelijk teams gelukkig te maken, zonder de veiligheid en de timing in het gedrang te brengen. Uiteindelijk werd de limiet gesteld op 150 deelnemende teams. De eerste 120 betalende inschrijvingen verkregen automatisch startrecht. De andere plaatsen zijn ingevuld met onder andere rijders die nog een kampioenschap te verdedigen hebben en buitenlanders.

Autostal Groeninghe kan voor het vierde jaar op rij uitpakken met een ongemeen mooi startveld dat zich nu al aankondigt als een strijd tussen de WRC’s van Didier Duquesne, Yves Bruneel en Fredericq Delplace en armada R5-wagens. Er zijn maar liefst negen van die wagens van de nieuwste generatie ingeschreven. Met Claudie Tanghe, Vincent Verschueren, de nummer drie van BK 2016, en de reeds genoemde Didier Duquesne brengt Autostal Groeninghe bovendien de drie jongste winnaars aan de start, maar ook RC4-kampioen Steven Dolfen (Peugeot R2), VAS-kampioen Stéve Bécaert, (DS3 R5) en recordkampioen Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) zullen aanwezig zijn, net zoals de Nederlandse kampioen Jasper Van den Heuvel (Mitsubishi Evo X) en zijn spectaculaire landgenoot Hans Weijs (BMW M1). De “6 uren” is ook de slotmanche van het internationale FIRC-kampioenschap dat een dozijn Britten naar Kortrijk lokt, en van de fel gewaardeerde Ford Pinto Cup.

RPR en Sociale Media

De rally zal integraal te volgen zijn via RPR Rally Radio (96,9 FM) en via Facebook en Twitter. Vorig jaar legde de “6 uren” de lat qua live-verslaggeving op sociale media een pak hoger. Het is de ambitie om dit jaar minstens even goed te doen en op die manier iedereen op de hoogte houden van alle info uit Kortrijk, de gloednieuwe regroup in Zwevegem en uiteraard van op onze hertekende proeven.

Animatie

Zoals gekend zal het “heetste” DJ-duo van Vlaanderen en ver daarbuiten 2EMPRESS de show op zaterdag verzorgen met een korte set in Moeskroen en een full set in Kortrijk vanaf 21u.

Maar dat is niet alles. Op zondag 27 november vanaf 11u geeft het vermaarde driftteam Falken, dat onder meer de Europese kampioen in huis heeft, een show op KP Moeskroen, op de site Lavano. De driftkikkers zullen een half uur lang zorgen voor een uitgerookte show van jewelste.

Veiligheid

Mogen we de toeschouwers vragen om de aanwijzingen van de stewards nauwgezet op te volgen, voor een goed en veilig verloop van de rally. We willen ook met aandrang vragen om respect te tonen voor het eigendom van de omwonenden en de gewassen.

We stellen zelf alles opnieuw in het werk om de veiligheid te garanderen. Naast de steun van de politie- en brandweerzones en de medische teams, zet Autostal Groeninge opnieuw een helikopter in. Er wordt ook opnieuw beroep gedaan op de live-tracking van de veiligheidswagens dankzij het innovatieve GPS-systeem van GeoDynamics.

Meteen na de Condroz Rally in Hoei, reisde team BMA van Bernard Munster af naar de Provence-Alpes-Côte d'Azur om deel te nemen aan de 26ste editie van de Rallye Terre de Vaucluse. Een schitterende wedstrijd met 10 klassementsproeven op onverhard, gebaseerd in Courthézon. Er kwamen maar liefst vier bolides uit de ateliers van BMA aan de start.
« Het format van de Franse wedstrijden op onverhard valt bij iedereen in de smaak, wat het toenemende succes verklaart, vertelt Bernard Munster. De eerste ronde van elke dag is de verkenningsronde waarin de nota's worden genomen. Dus, iedereen krijgt slechts een doortocht om te verkennen, waardoor er zo min mogelijk tijd geïnvesteerd moet worden. Het is trouwens geen toeval dat piloten als Sébastien Loeb en Sébastien Ogier zich in de kijker reden in dit soort wedstrijden, want door de beperkte verkenningen heb je een flinke dosis improvisatie nodig. Wij hadden een kleine testsessie op onverhard georganiseerd vrijdag, waardoor onze teams goed voorbereid aan de rally konden beginnen... »
Alain Deveza en Guy Tezenas, ingeschreven met de Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA, moesten het in het 'moderne' klassement opnemen tegen een aantal top WRC's, R5's en recente R4's. Het duo draaide vanaf de eerste ronde mee in de top 5. Vervolgens profiteerden ze van de foutjes en pech van de anderen om door te stoten naar de 2de plaats in het algemeen klassement... terwijl ze ondertussen ook de show verzorgden, zelfs in het gesloten wagenpark!
« We hebben het spektakel verzorgd tot de finish, vertelt Deveza. Tweede worden met een oudje van meer dan 20 jaar oud, dat was onverhoopt! We hebben in elk geval enkele jongeren het nakijken gegeven! Eens te meer was de wagen schitterend geprepareerd. Tijdens de testsessie op vrijdag, kon ik de afstellingen verfijnen om meteen met een ongelofelijk efficiënte wagen aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De feeling was prima, waardoor ik tijdens de wedstrijd de show kon verzorgen en toch toptijden kon rijden. Het was mijn laatste rally van het jaar met het team van Bernard Munster en het was weer een enorm genoegen! »
Die andere Fransman, Gérard Brianti, genavigeerd door Frédéric Delorme, had minder geluk met de BMA Skoda Fabia R5. Na een goede testsessie liet Brianti zich op de eerste proef op zaterdag verrassen, waardoor een draagarm werd beschadigd. « De Terre de Vaucluse is een nationale wedstrijd geworden en niet zomaar een manche van het Frans kampioenschap. Daardoor kunnen de wagens in het 'modern' klassement de volgende dag niet meer opnieuw starten in SuperRally, vervolgt Bernard Munster. Stom natuurlijk, zeker omdat Brianti in de eerste plaats kilometers wilde maken om te wennen aan een wagen van de nieuwe generatie. Wordt vervolgd... »
Zege in Historic voor Saby en Gache !

In Historic kwamen een twintigtal wagens aan de start, met onder andere kleppers als Bruno Saby, terug van de partij met een Lancia Delta Integrale, en Philippe Gache met zijn ondertussen bekende Mazda RX-7 Groep B! Maar, op de eerste proef plaatsten Bernard Munster en zijn zoon Grégoire de BMA Porsche 911 helemaal bovenaan de tabellen. Ze zouden de leidersplaats niet meer uit handen geven!
« Het was mijn eerste volledige rally met mijn zoon als copiloot en het is goed verlopen, vervolgt Bernard Munster. De eigenaars van vierwielaandrijvers waren redelijk verrast dat ze  geklopt werden door een achterwielaangedreven Porsche 911. Zondagochtend, toen onze voorsprong was opgelopen tot 34 seconden, pakte Gache plots 10 seconden terug op de eerste proef... Maar, op de tweede proef reden we hem weer op 12 seconden! De wedstrijd was beslist. De zege was voor ons! »
André Lausberg, eveneens van de partij met een Porsche 911 uit de ateliers van BMA, reed zijn eerste rally samen met zijn zoon Guillaume. Niet echt een ideale situatie, maar ondanks een inschattingsfoutje op zaterdag, was de balans van het duo heel positief. Vader en zoon amuseerden zich bij hun eerste samenwerking. Wordt eveneens vervolgd...
Het seizoen 2016 loopt op zijn einde. Bernard Munster zal zich binnen twee weken nog eens amuseren met Johan Gitsels in de 24 Horas Vila da Fronteira, een uithoudingswedstrijd op onverhard, type offroad, verreden op een circuit van 17 km in Portugal. Gedurende een volledig etmaal zullen ze rondjes afwerken op deze omloop! Voor de gelegenheid zal Munster een Isuzu besturen in categorie T2. Verder starten er T1's, Buggy's, Polaris, enz.
Ondertussen zal Vincent Prégardien samen met Kris Botson met de Ford Escort MK2 uit de ateliers van BMA de Rallye des Crêtes rijden in Bellevaux, de klassieke feestelijke afsluiter van het regionale rallyseizoen.
Tot het volgende hoofdstuk, met nu al de blik gericht op de Legend Boucles @ Bastenaken 2017. Daarover binnenkort veel meer...

Hij werd aangekondigd, maar officieel was het niet. Toch maakte Kris Princen zijn opwachting in Gingelom met Peter Kaspers en de Peugeot 208T15 R5. Het was de kers op de taart voor TRCH, de organiserende club, van deze 2de editie van de Rally van Zuid-Limburg. Het werd een typische regionale rally, met een leuke deelnemerslijst en echt rallyweer. Het mag gezegd: de afwezigen hadden ongelijk.
Na de inschrijving van Melissa Debackere, samen met Lara Vanneste op haar Skoda Fabia R5 en Princen-Kaspers op de 208 R5, leek het alsof de kopposities al vooraf bepaald waren. Princen vertrok als gedoodverfd winnaar, maar dat was toch een beetje buiten Piet Van Hoof en zijn machtige Evo groep A gerekend. Van Hoof was het vroegst opgestaan en sprokkelde met drie opeenvolgende besttijden 11 seconden voorsprong bij elkaar op de vettige en vochtige wegen. Pas op KP4, de tweede passage op Borlo, kon Princen beginnen te counteren. Met nog een scratch op KP6 (Gelmen) hield Van Hoof de hoop nog even levend maar vanaf KP7 ging Princen resoluut naar de leiding. De logica werd gerespecteerd. Zes besttijden op twaalf proeven en 25 seconden voorsprong verzekerde de overwinning van Kris Princen en Peter Kaspers, op de Peugeot 208 R5. En zo is de cirkel rond want in de Haspengouw 2015 liet Princen de Franse wagen voor het eerst zegevieren. Daarna zag hij het zegepodium niet terug… tot deze 2de Rally van Zuid-Limburg!
Achter het duel Princen-Van Hoof, werd de lokale publiekslieveling Jonas Langenakens algauw teruggeslagen naar de 3de plaats. “We gingen vlot, maar we kwamen toch vooral om nader kennis maken met de wagen”, aldus Jonas, op zijn nieuwe Evo X. Verder in de top 10 nog veel mooie prestaties zoals de prachtige 4de plek van oud-kampioen Marc Turrion (Evo 7) en dat was één plaatsje beter dan Melissa Debackere, gevolgd door de lokale rijder Jan Jacobs (Evo X) op de 6de plek. Ook het vermelden waard was de 10de plaats van Jimmy D’Hondt. De vicekampioen RACB Rally Criterium was voor het eerst op pad met een Mitsu Lancer Evo. “En dat smaakt zeker naar meer”, bevestigde hij. “Voor volgend seizoen heb ik een aantal keuzes. Mijn Clio is verkocht. Dus kan ik een nieuwe Clio R3 bouwen, of de modernere versie R3T, of ik kan op zoek gaan naar een Evo. Dat zou dan wel moeten kaderen in een nationaal programma…maar dat kost dan weer meer. Ik ga er moeten over nadenken”, aldus Jimmy.
Bij de Historics schudde Gunther Monnens, op een Escort deze keer, met een klinkende overwinning de pechduivel af die hem al geruime tijd achtervolgde. “Een zelfgebouwde wagen”, vertelde Gunther. “Ik heb het gevoel dat het vanaf nu beter zal gaan”, kondigde hij aan. “Er komen verdere deelnames met ofwel de Escort, ofwel de Transeurope.” Glenn Rogiers zette de Kadett op een grandiose tweede plaats voor zijn merkgenoot Michael America. Met een 4de plaats deed Bram Fonteyne met de Volvo 242 de beste zaak in het kampioenschap, waar hij nu de leiding overneemt van Koen Verhaeghe. “Het zal in Kortrijk op enkele punten aankomen, afhankelijk van de schrapresultaten. Het wordt hoe dan ook spannend voor de Historics titel”, verklaarde Escortrijder Verhaeghe.
Binnen de Divisie 1-2 is de titel al voor Stefaan T’Joens, die de Subaru kampioenenauto nog eens buiten bracht en in Gingelom een nieuwe overwinning liet optekenen, de 8ste al van dit seizoen! Divisie 5 beperkte zich tot een duel tussen de Ford Fiesta van Stefaan Sijbers en de Corsa van Dick Lambrecht. Deze laatste zag de winst wegglijden toen hij in de gracht belandde. “Ik zat meer dan 5 minuten in de gracht. Ik had de pech dat er geen toeschouwers in de buurt stonden.” Maar Lambrecht mag zich de eerste Divisie 5 kampioen noemen. Steve Bécaert was niet aanwezig in Gingelom maar is na deze Rally van Zuid-Limburg wel zeker van zijn tweede opeenvolgende VAS titel in de Divisie 3.
Twee weken rust is de rijders nu gegund en dan sluit de 6u van Kortrijk het goed gevulde regionale rallyseizoen 2016 af.

Het Rookie Rally Team streek afgelopen weekend naar in het Belgische Gingelom, waar de tweede Rally van Zuid Limburg werd verreden. Een wedstrijd over 97,88 kilometers op snelheid, verdeeld over 12 klassementsproeven. Deze wedstrijd vormt voor de uit Nuenen afkomstige rijder Antoine van Ballegooijen en de in Egchel woonachtige navigator Johan Findhammer de afsluiter van het rallyseizoen 2016.
De Mitsubishi Lancer Evo X werd voor de laatste keer dit seizoen weer helemaal op punt gezet om de strijd aan te gaan met een flink contingent collega Evo rijders. Maar liefst 11 Evo X rijders stonden aan de start, terwijl er nog eens vijf met vorige generaties van dit Japanse rallymonster deelnamen. Genoeg uitdaging dus voor Antoine en Johan om er eens goed voor te gaan zitten en hun betrekkelijk lage en enigszins teleurstellende, startpositie flink te gaan verbeteren. De organisatie had het team namelijk het startnummer 19 toegekend.
Dat de wegen in deze streek van België glad konden zijn, was Antoine door eerdere deelnames aan wedstrijden in deze streek genoegzaam bekend. De regen maakte het echter allemaal nog een graadje lastiger. Een aantal keren gleed de Mitsubishi door op de spekgladde ondergrond, zelfs daar waar voorzichtigheidshalve al eerder het rempedaal werd beroerd. Daarnaast kregen Antoine en Johan ook nog eens op twee klassementsproeven een lekke band te verwerken. Dat heeft het team de nodige tijd gekost.
Ondanks deze tegenvallers werden de mannen van het Rookie Rally Team toch nog zevende in de einduitslag en van alle Lancer Evo X rijders waren Antoine en Johan derde. Zonder de lekke banden was een zesde plaats in het algemeen klassement mogelijk geweest. De winst in deze wedstrijd ging naar de Belg Kris Princen in de Peugeot 208 T16. Tweede werd Piet van Hoof in de zeer snelle Mitsubishi Lancer Evo 4.
De in zwart met goud uitgedoste Mitsubishi Lancer Evo X heeft zich, mede dankzij de noeste arbeid van het serviceteam, weer van zijn beste kant laten zien en is in de werkplaats weer ontdaan van het Belgische zand en modder en zal winterklaar gemaakt worden.
De leden van het Rookie Rally Team zullen de winterstop gebruiken zich te beraden op het nieuwe seizoen. In welk kampioenschap stappen ze, België of toch Duitsland, of stelt het team toch zelf een kalender op voor volgend jaar met daarin de wedstrijden die het zelf graag wil rijden?

De tweede uitgave van de Rally van Zuid-Limburg, op 12 en 13 november, volgt onmiddellijk na een top Condroz. Topspeed Rally Club Haspengouw (TRCH) vulde perfect deze leegte in die ontstond na het verdwijnen van de Rally van Sint-Truiden. Deze nieuwe regionale proef op het grondgebied van Gingelom en Sint-Truiden verdient zeker een tweede succesvolle editie.
Ook dit jaar kunnen, met de medewerking van het gemeentebestuur van Gingelom, dezelfde faciliteiten op het industrieterrein van Gingelom worden gebruikt. Het parcours werd hier en daar bijgesteld. Daarover wilde de organisatie hetvolgende kwijt: “KP Gingelom is er niet bij, omdat we voor deze KP andere plannen hebben waarover later meer. Ter vervanging komt er de klassementsproef Borlo. Op aangeven van enkele streekpiloten hebben we daar een mooi en uitdagend nieuw parcours gevonden. De proef in Aalst houden we identiek aan vorig jaar, kort maar krachtig. Verder hebben we KP Gelmen heropgevist. Door hier en daar wat aan te passen creëerden we een klassementsproef waar iedereen, zowel rijder als toeschouwer, zijn gading in gaat vinden. Een onuitgegeven start, vluchtheuvels passeren langs alle kanten en natuurlijk mag de beruchte haarspeld aan het kerkhof niet vergeten worden. Die drie klassementsproeven zullen elkaar snel opvolgen, met amper verbindingstukken ertussen, veel rust zullen de teams dus niet hebben.”
Ondertussen vulde ook de deelnemerslijst zich. Topper van dienst wordt Melissa Debackere, die de Skoda Fabia R5 over de Haspengouwse wegen zal loodsen. In de wandelgangen wordt er ook geopperd dat Kris Princen weleens een verschijning zou kunnen maken, maar een bevestiging hiervan is er nog niet. Als de R5 zou haperen, dan staan er heel wat podiumkandidaten te trappelen om de vrijgekomen plaats in te vullen. Beginnen we met de winnaar van verleden jaar, Jonas Langenaekens, die met een Evo X van start gaat die hij deze week nog testte. Verder is er nog een legertje aan Nederlandse deelnemers, met voorop Piet Van Hoof. De Nederlandse Evo-specialist bezocht al menig regionaal evenement dit jaar en was telkens in het koppeloton te zien. In zijn zog volgen nog Van Ballegooijen (Evo X), Hein Jonkers (Evo 6), Martin Van Iersel (Evo X) en Arjen De Koning (Evo X R4). Maar daarmee is de slagkracht van de Lancer Evo armada nog niet uitgeput. Vergeten we voormalig winnaar Jan Jacobs niet en de Nederlanders Schapers, Allaerts en Pennartz, allen op Lancer Evo X’s. De leider in de VAS-tussenstand (Divisie 3), Steven Bécaert, staat vooralsnog niet op de inschrijflijst, maar hij heeft uiteraard zijn verplaatsing “buiten de provincie” in handen met de Rally van Kasterlee en ziet ook geen enkele van zijn rechtstreekse concurrenten de verplaatsing maken. Nog één man kunnen we niet uitschakelen voor winst of een podiumplaats en dat is Patrick Diels. De BMW M3 blijft nog altijd een wapen om rekening mee te houden.
Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op Glenn Rogiers (Opel Kadett). Hij zal vooral de Ascona’s van Erik Deveux en Jim Lampole in het oog moeten houden alsook de Escort van Claude Debue. Sinds die het co-zitje wisselde voor het stuur, zat hij al enkele malen kort bij de winst…
De eerste wagen start op zondag 13 november om 8u30. De deelnemers zullen bijna 98 kilometer tegen de chronometer rijden. Het servicepark en het rallycentrum bevinden zich op de Ambachtsweg 5, te Gingelom. Om 18u50 worden de eerste deelnemers aan de finish verwacht.

De Condroz Rally in Hoei, de traditionele finale van het Kampioenschap van België, is een uitermate populaire wedstrijd. Dat bleek dit weekend eens te meer. Maar, het blijft ook een enorme uitdaging voor alle teams die aan de start komen. Voor de troepen van Bernard Munster was het allemaal niet zo evident op zaterdag, maar de wagens uit de ateliers van BMA in Petit-Rechain verzorgden zondag wel het spektakel en draaiden toptijden. Zo is de balans toch positief...
Na drie deelnames in WRC2 met een Skoda Fabia van BMA, wilde Ghislain de Mevius, genavigeerd door Johan Jalet, zich nog eens tonen op de Belgische proeven. Na een moeilijke passage in de Westhoek eerder dit seizoen, wilde Ghislain zich in de kijker rijden. Na drie proeven stond de oudste zoon van Grégoire de Mevius in de top 5, maar op de volgende proef moest hij helaas de strijd staken door een kapotte oliepomp... « De Skoda Fabia R5 is gereputeerd om zijn betrouwbaarheid, maar rally blijft een mechanische sport, vertelde Bernard Munster. We hebben niet alle middelen om in te grijpen op de motor en wat Ghislain is overkomen is erg jammer...»
Ghislain en Johan beslisten om zondag opnieuw van start te gaan volgens het reglement van Super Rally. Zonder dat er nog iets op het spel stond, werd de eerste ronde gebruikt om  de afstellingen van de wagen te verfijnen, alvorens een tandje bij te steken in de slotronde. Het duo ontpopte zich tot het snelste duo van de slotfase. Scratch op KP 21 Wanzoul, scratch op KP 22 Ombret-Strée, scratch op KP 23 Ben-Ahin en 2de tijd op KP 24 Goesnes-Marchin op een zucht van de krachtige tweeliter WRC die de snelste tijd reed. Ghislain maakte indruk.
« De mechanische problemen van gisteren waren erg frustrerend, maar zondag heb ik me geweldig geamuseerd aan het stuur van de BMA Fabia R5, vertelt de jonge piloot. De wagen was ronduit perfect en ik ben blij dat ik vertrouwen had in Bernard, toen hij adviseerde om de afstellingen stugger te zetten voor de tweede ronde. Hij had gelijk. Eindelijk waren we in staat om te tonen tot wat we in staat zijn op Belgisch niveau...»
« Wat Ghislain heeft gedaan, is gewoon fabuleus, vervolgt Bernard Munster. Wanneer je opnieuw start na een opgave, heb je minder referentiepunten dan de concurrentie en bovendien is het moeilijk om scherp te blijven omdat er niets meer op het spel staat. Dit seizoen heeft Ghislain sterk gepresteerd in WRC2 in Duitsland en Catalonië, tegenover fabriekswagens en piloten die veel meer rijden. Hij moest de kans krijgen om zijn niveau te tonen in eigen land. Dat heeft hij zondag gedaan. Terwijl de WRC's en de R5's nog voluit aan het strijden waren voor de plaatsen in het algemeen klassement, was Ghislain bevrijd en straalde hij. Zijn snelste tijden waren echte topprestaties en de media is overtuigd geraakt van zijn potentieel. Dat belooft voor het vervolg...»
De ervaring heeft gesproken
Xavier Bouche, op het allerlaatste moment ingeschreven, waardoor het team de tweede Skoda Fabia R5 pas woensdag kon klaarstomen, reed een voorbeeldige wedstrijd. Zijn immense ervaring in de Condroz maakte het verschil. De piloot uit Marche kwam zelfs heel dicht bij het podium... « In het eerste deel van de wedstrijd was ik te voorzichtig, vertelt Bouche. Aanvankelijk was ik ingeschreven met een tweeliter WRC, maar de startpositie van dat soort auto's stond me niet aan, zodat ik alsnog gekozen heb voor de Fabia R5 van BMA. Een uitstekende keuze en de beste beslissing! Het is een prima auto die nog betaalbaar is. Als ik een halve dag had kunnen testen, naast de passages op de shakedown, dan zou ik nog sneller het goede ritme gevonden hebben. Maar, ik heb nergens spijt van. Het was een uitstekende Condroz zonder technische problemen... »
« De ervaring van Xavier maakt het verschil op een moeilijk en delicaat parcours zoals dat van de Condroz, vervolgt Munster. Hij had geen wedstrijd meer gereden sinds de Wallonie, de samenwerking kwam heel laat tot stand, zelfs in een recordtijd, en toch mag het resultaat gezien worden. Met slechts een vijftiental kilometers op de Shakedown. Zonder een kleine straftijd had Xavier zeker Vincent Verschueren kunnen bedreigen tot het einde, maar dat maakt niet zoveel uit. Het resultaat voldeed aan de verwachtingen. Ik ben tevreden... »
Show vooraan !
De wedstrijd van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette vertoont gelijkenissen met die van Ghislain de Mevius en Johan Jalet. Het duo uit Verviers kwam aan de start met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar ze moesten zaterdag al opgeven door een kapotte aandrijfas, maar zondag gingen ze opnieuw van start via Super Rally... Ze verzorgden het spektakel tot groot genoegen van het publiek! « We hielden wel een marge onder de voet omdat er niets meer op het spel stond. We hebben ons goed geamuseerd en we hebben de toeschouwers verwend, vertelde 'Vande' bij zijn doortocht over het finishpodium. Het is natuurlijk spijtig dat Fred Bouvy en Francis Lejeune, eveneens met een Porsche GT3, niet in staat waren om zondag opnieuw te starten. Daardoor waren we alleen in RGT, maar het belangrijkste was het verzorgen van het spektakel... »
« De aandrijfassen blijven het zwakke punt van de Porsche, vertelt Bernard Munster. Gelukkig konden Jean-Pierre en Eric zondag opnieuw starten. Ik denk dat het publiek hen op gepaste wijze heeft bedankt. Het belangrijkste is dat ze zondag na de middag de finish haalden. Dat is gelukt. Bravo... »
Ook in Historic…
BMA, het team van Bernard Munster, bracht ook een Ford Escort MK2 aan de start in Historic voor Vincent Prégardien, voor de gelegenheid genavigeerd door een professionele copiloot Kris Botson. De piloot was heel tevreden over die keuze. Resultaat: het team werkte de verraderlijke wedstrijd probleemloos af, wat een 8ste plaats opleverde in het klassement van de Historics.
Blik op de Vaucluse
De 43ste Condroz Rally is nog maar net afgelopen of team BMA maakt zich al op voor de volgende wedstrijd, die... volgend weekend verreden wordt in Frankrijk: de 26ste Rallye Terre de Vaucluse in de regio Provonce-Alpes-Côte d'Azur. Het Belgische team zal vier wagens aan de start brengen, voor de Fransen Gérard Brianti (Skoda Fabia R5) en Alain Deveza (Subaru Impreza 555 Gr.A) bij de moderne, en de Porsches 911 van André Lausberg en... Bernard Munster zelf in Historic. Zowel André als Bernard zullen met hun zonen als copiloten rijden!

Ook in de laatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, de Condroz Rally, hebben Chris Van Woensel en Rik Snaet getoond dat ze weer mee konden strijden voor een podiumplaats. Het startveld in de topper in Hoei was bijzonder sterk, met onder andere twee fabriekspiloten van Citroën Racing in het Wereldkampioenschap Rally, Craig Breen en Stéphane Lefebvre, maar toch draaide de Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama vier keer de allersnelste tijd. Dat Chris op de 7de plaats strandde had te maken met pech...
Zoals reglementair bepaald in het Belgisch kampioenschap, gingen Chris en Rik pas na de R5's en Porsches van start. Op een parcours berucht om zijn modderige stroken toch een handicap, zeker toen het parcours er zaterdag nat bij lag. Maar, Chris was bijzonder gemotiveerd en extra geprikkeld door de startpositie van een rechtstreekse concurrent die een voorkeurspositie kreeg.

"Ach, ik ga me er niet meer druk over maken, maar fair is het allemaal niet meer. Hoe dan ook, wanneer er een twintigtal wagens voor je van start gaan, dan ligt er veel meer modder op het parcours dan wanneer je vooraan start. Maar, ik heb voldoende ervaring met slecht weer in de Condroz. Voor mij mag het wel regenen, want dan speelt onze ervaring in ons voordeel," vertelde Chris, goed voor een 4de tijd algemeen op de openingsproef.

"Maar, op de tweede proef, na een erg lang stuk aan topsnelheid, liet ik me verrassen. Mijn ouvreurs voor het weekend, Larry Cols en Filip Goddé, hadden me nochtans verwittigd voor de gladde remzone voor die linkse. Ik ging al vroeger in de remmen, maar toch kreeg ik de Lancer niet tijdig gestopt. Een foutje dat ons toch een 15-tal seconden kostte en op de volgende proeven moest ik even zoeken naar het vertrouwen..."

In de tweede halve lus, met vier proeven ten zuiden van de Maas, was het nadeel van de startpositie nog groter. Van Woensel zakte terug naar de 9de plaats op meer dan een minuut van koploper Cédric Cherain. En, de pech was nog niet voorbij, want na KP 12 moest het serviceteam plots de handen uit de mouwen steken om de Mitsubishi in koers te houden.

"Tijdens de service bleek een bout in de centrale aandrijfas gebroken en een stuk van die bout zat vast. We pakten 8 minuten extra servicetijd, goed voor een straftijd van 1'20". Erg jammer, want anders waren we opgerukt naar de Top 5 na de eerste dag. Nu stonden we na 16 proeven op de 9de plaats...

Zondag waren de lange proeven iets meer geschikt voor de power van de tweeliter WRC. In totaal zette Chris vier keer de snelste tijd op de tabellen. Nadat eerst vice-kampioen Kris Princen opzij werd gezet, rukten Chris en Rik op naar de 7de plaats, op 2'07" van winnaar Craig Breen.

"We stranden op 2'07". Rekening houdend met onze straftijd van 1'20" en de vijftiental seconden die we verloren op de tweede proef, hadden we zeker mee kunnen strijden voor een podiumplaats met Vincent Verschueren. We hebben twee dagen maximaal gereden op een uitdagend en moeilijk parcours. Het resultaat weerspiegelt onze tijden niet, maar ik denk dat we trots mogen zijn op onze prestatie, want het startveld in de Condroz was uitzonderlijk sterk dit jaar... Ik denk vooral dat we bewezen hebben dat we onze plaats verdienen in het Belgisch kampioenschap om de strijd aan te gaan met de R5's. Hoe meer concurrentie, hoe boeiender voor de fans..."