Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De wedstrijd van de Roeselaarse club “The Bassin Rallyteam” besloot na de vorige editie om het geweer van schouder te veranderen. Het werd een terugkeer naar de bron. In 1978 richtten ze immers de “1ste sprint van Hooglede” in, om 1 jaar later aan de wieg te staan van de TBR Rally, een reeks die vorig jaar met de 35ste editie werd beëindigd. 2016 ziet het ontstaan van de 1ste TBR Rallysprint in Oekene.
Het rustige Oekene ligt in de periferie van Roeselare, over de “Rijksweg”. De keuze van de locatie is doelbewust, want al jaren probeert het kleine broertje “TBR” de concurrentie met de “Omloop van Vlaanderen” uit de weg te gaan. Met twee rally’s in het Roeselaarse, op een bepaald moment slechts op weken van elkaar gehouden, was de situatie inderdaad verre van ideaal. “Twee jaar geleden zagen we 78 deelnemers, vorig jaar 91. Ik denk dat we na de magere jaren opnieuw een opwaartse tendens zien met de lancering van de Rallysprint en meer dan 130 inschrijvingen“, zegt voorzitter Hans Degryse.
We besloten om de kosten te gaan drukken en met een parcours van 14 kilometer, dat viermaal zal gereden worden, komen we op ruwweg 60 kilometer aan klassementsproef. Heel wat minder dan de 130 kilometer die we vroeger kenden in de TBR rally. En dat scheelt een slok op de borrel in kosten per kilometer! Bij de inschrijvingen zien we heel wat nieuwe namen. Ik hoop dat deze debutanten beseffen dat het snelle parcours niet eenvoudig zal zijn om onmiddellijk volgas te nemen. Er zitten heel wat snelle en verraderlijke stukken tussen... ” Het parcours in Oekene is voor het grootste deel nieuw. “
We kwamen zelf met het initiatief naar de gemeente toe ”, legt secretaris Rik Clinckmaillie uit. “
De rally werd ingekrimpt, maar dan wel onder voorwaarde dat we de proef in Oekene konden houden. Stukken van de vroegere rondkoers in Oekene zitten nu nog in het traject, maar er zijn nieuwe stukken zoals de St-Eloois-Winkelsestraat toegevoegd evenals een chicane om de snelheid te drukken op het zeer snelle stuk aan de Toveressestraat. ”
Bij de kanshebbers op de overwinning staat Steve Bécaert, met de Citroën DS3 R5, met stip op nummer één. Maar opgelet, want in de ORC-rally te Wielsbeke bewees Andy Lefevere dat hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4 nauwelijks hoeft onder te doen voor veel krachtigere machines! En er zijn nog kapers op de kust want er wacht nog een vloot aan Mitsubishi Lancers ook zoals de perfect geprepareerde exemplaren van Piet Van Hoof en neefje Sander Van Hoof, of hun landgenoot Hoendervangers. Daarnaast zijn er nog talrijke lokale rijders die ingeval van onregelmatigheden bij de toppers, de fakkel zullen overnemen. We denken dan aan de steeds beter wordende Jimmy Taveirne en de regelmaat van een Bert Coene. Beide West-Vlamingen zijn zeker podiumkandidaten. Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op PJ Mayaert en zijn krachtige Ford Escort. Mayaert woont amper een paar straten van het rallycentrum vandaan en is de Oekense vedette bij uitstek.“
We zijn er klaar voor ”, zegt Clinkemaillie. “ We sloten de inschrijvingen af op 135 wagens, een serieuze stijging in het aantal deelnemers. Veel rijders zijn te vinden voor lokale rally’s met een democratisch prijskaartje. We denken dat we redelijk goed georganiseerd zijn. Van deze uitgangspositie gaan we verder evalueren en voor de toekomst gaan we het voorlopig jaar na jaar bekijken.”
Het rallycentrum verlegde zich ook naar Oekene. De thuisbasis wordt café “De platte tube”. De eerste wagens rijden zondag 10 juli om 8u10 over het podium in het centrum van Oekene (Oekensestraat) en de laatste ronde start om 16u34, waarna we de eindwinnaar zouden moeten kennen.

Maar liefst acht exemplaren van de Ford Fiesta R5 stonden aan de start van de Kenotek Ypres Rally, een van de mooiste wedstrijden van het Europees rallykampioenschap en de topwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. Daarmee vertegenwoordigden de Ford Fiesta's R5 bijna een derde van het wagenpark in de topklasse. Drie van hen eindigden in de top 8, met als kers op de taart een prachtige podiumplaats voor Bernd Casier met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 Evo!
Het Kampioenschap van Europa Rally wordt dit jaar weer gedomineerd door de Ford Fiesta's R5. Halfweg het seizoen voeren Kajetan Kajetanowicz en Alexey Lukyanuk het klassement van het ERC aan. Bij afwezigheid van de Pool, wilde de Rus in Ieper zijn achterstand op de leider verkleinen, maar dat lukte niet. De klassementsproeven in Ieper blijven uitermate moeilijk voor piloten die er voor de eerste keer aan de start komen. Lukyanuk heeft het nu ook begrepen, want hij ging meteen van de baan op de openingsproef in Dikkebus... Op de volgende proef werd zijn voorbeeld gevolgd door zijn teamgenoot, Cédric Cherain. Gelukkig waren er nog heel wat andere Ford Fiesta's R5 Evo in handen van piloten die de valstrikken in Ieper wel konden ontwijken.

Nadat hij zijn nieuwe wagen ontdekte in de Rally van Antibes en daarna in de Rally van Wervik, stond Bernd Casier vrijdagavond, na de eerste zeven klassementsproeven, op een voorlopige zesde plaats: "Een mooi wedstrijdbegin, maar ik kan nog sneller. ik weet waar ik tijd laat liggen. In sommige snelle waaiers ga ik bewust nog even van het gas. Ieper is een erg lange rally!"

De Tsjech Jaroslav Orsak, een vaste klant van het ERC, sloot de Top 8 af met zijn Fiesta R5 Evo, terwijl Claudie Tanghe op de 10de plaats stond. Zoals het reglement bepaalde, mocht Claudie Tanghe daardoor het parcours openen tijdens de tweede etappe. Davy Vanneste viel net buiten de Top 10 met zijn oranje Ford Fiesta R5, terwijl Pieter Tsjoen niet helemaal tevreden was over zijn eerste dag: "Ik schoof in een bepaalde bocht iets te ver naar buiten. We raakten een boordsteen en daardoor moest ik enkele proeven rijden met een geplooide achtertrein. Ik mikte op de Top 5. Onze tijden waren goed, maar ik zal mijn ambitie nu bij moeten stellen."

Zaterdag verloor het peloton helaas de Ford Fiesta's R5 van Davy Vanneste en Jaroslav Orsak. De Tsjech schoof in een van de talrijke grachten in de Westhoek. Na een razend spannende finale pakte Bernd Casier een prachtige podiumplaats. Bernd eindigde op amper 23" van Princen en op iets meer dan een minuut van Loix. "Toen ik merkte dat ik Verschueren mogelijk nog terug zou kunnen pakken, heb ik nog een tandje bij gestoken. Ik reed zelfs de laatste 'scratch'. Ik ontdekte hoe competitief deze Fiesta R5 Evo wel is! Omdat ik niet zo vaak rijd, had ik niet verwacht zo snel weer in het goede ritme te zitten. Ik zal met plezier terug het stuur van deze nieuwe Fiesta nemen in de Barum Rally. Daarna zal TeamFloral de auto voorzien van de gravelkit, zodat ik voor de eerste keer met een vierwielaandrijver de Wales Rally GB kan rijden! Een droom die in vervulling gaat..."

Pieter Tsjoen rukte op naar de zesde plaats, onder andere nadat hij het duel met Tarabus, een vaste ERC-deelnemer, won. Hij maakte uiteindelijk een positieve balans op: "Met de Fiesta R5 Evo heb ik het rijplezier helemaal terug gevonden! Wat een efficiënte bolide... met een uitstekende verhouding kwaliteit/prijs/plezier. Ik denk dat die verhouding onklopbaar is. De prijs van de wisselstukken en onderdelen die vatbaar zijn voor slijtage is zelfs belachelijk in vergelijking met een WRC. Ik kijk al uit naar de Rally van Mont-Blanc in Frankrijk, mjin volgende wedstrijd met deze nieuwe Ford Fiesta R5 Evo bijgestaan door team RTec."

Claudie Tanghe, die de Evo-versie van de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties ontdekte, was eveneens erg tevreden over zijn 8ste plaats: "De strijd met Tsjoen en Tarabus was heel amusant en ik heb me kunnen uitleven. Het was een eer om het parcours te openen op zaterdag, maar ik miste wel wat referentiepunten tijdens de eerste ronde. Ik ben ook trots op de derde tijd algemeen die we reden in Hollebeke. Omdat het begon te regenen, koos ik in het servicepark voor Medium-banden. Ik reed heel zuiver om de schade te beperken en ik was vervolgens heel verrast dat onze tijd zo goed was."

Bruno Parmentier, begin april achtste in de TAC Rally en zevende in de recente Rallye de la Lys in Frankrijk, ging eveneens de uitdaging aan in Ieper met een Ford Fiesta R5, net zoals de wagens van Casier en Tanghe bijgestaan door TeamFloral. De baas van Wallprojects, bijgestaan door de ervaren Ieperling Jeannick Breyne, haalde de finish in de Top 30: "Door een kleine schuiver verloren we helaas heel wat tijd. Het goede ritme vinden in dit soort wedstrijd is moeilijk, zeker omdat we de verplichte ERC-banden nog moesten leren kennen. Maar, we zijn blij dat we de finish hebben bereikt na deze 17 klassementsproeven van de Rally van Ieper."

De kalenders zorgen soms voor een ongelukkige samenloop. En dat bemoeilijkt de organisatie van een team. Afgelopen weekend had BMA, het team van Bernard Munster, geen andere keuze dan zich op te delen... in drie om zijn verschillende klanten tevreden te stemmen. Want, in Ieper beleven de deelnemers aan de 'moderne' rally een andere wedstrijd dan de deelnemers in 'Historic', zelfs geografisch. Tegelijkertijd werd in Frankrijk de Rallye Terre de Langres Haute-Marne verreden. Vijf bolides moesten tegelijkertijd op drie verschillende plaatsen bijgestaan worden...
Wat de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het hoogstaande Europese kampioenschap, betreft, daarin zette BMA twee Skoda Fabia's R5 van de nieuwste generatie in voor Ghislain de Mevius en Johan Jalet enerzijds en Didier Duquesne en Diederik Pattyn anderzijds. «
Het avontuur in de Westhoek begon eerder matig, vertelt Bernard Munster. Er werd redelijk zonnig weer voorspeld voor het weekend van de wedstrijd, maar tijdens onze voorbereidende testsessie regende het. We zijn zelfs vroeger gestopt om nog een aantal kilometers over te houden om de volgende dag op een droog parcours te testen. Op het einde van de testsessie ging Ghislain de Mevius van de baan, wat het team heel wat werk bezorgde om de Fabia R5 te herstellen voor de Shakedown en de Qualifying Stage op donderdag. Ik wil trouwens het team van Hendrik Debackere, de papa van Melissa, bedanken. We mochten hun infrastructuur gebruiken. Maar, Ghislain en Didier hadden niet voldoende kilometers in goede omstandigheden kunnen afwerken. En het was nog niet afgelopen, want tijdens de kwalificatieproef kende Ghislain een probleem met de turbo en maakte hij een schuiver, terwijl Didier op spectaculaire wijze even van de baan ging. Gelukkig zonder veel schade aan de wagen. Omdat de Qualifying Stage bepalend is voor de startorde, zou geen van onze twee teams op een goede positie aan de wedstrijd beginnen.»

De twee etappes van deze Rally van Ieper waren nogal verschillend voor de teams van BMA. Ghislain de Mevius en Johan Jalet moesten vrijdag al vroeg opgeven, na een onbegrijpelijke vergissing. Maar ze konden zaterdag weer starten dankzij Rally2. Op het droge merkte het team zijn gebrek aan kilometers in die omstandigheden. Ghislain draaide tijden in de top 5 algemeen toen het begon te regenen in het slot van de wedstrijd. Het team sloot de wedstrijd af met een positieve noot, wat belangrijk is voor de Deutschland Rally in augustus.
Didier Duquesne hield gelijke tred met Debackere, Snijers, Vanneste en Tanghe, voor hij vier proeven voor de finish van de baan ging en een velg brak. Daardoor zakte hij terug van de 8ste naar de 11de plaats, maar Duquesne bevestigde wel zijn snelheid in deze wedstrijd.
Tegelijkertijd reed Vincent Prégardien met zijn Ford Escort Mk2 in de Las Vegas Ypres Historic Rally. Voor de Luikenaar de eerste deelname aan een grote wedstrijd. Hij maakte dan ook veel progressie. Na een onvermijdelijk bezoekje aan een gracht tijdens de eerste etappe, moest hij het ganse veld laten passeren alvorens verder te rijden met een... intacte wagen. Zonder die schuiver haden Prégardien-André ongetwijfeld een mooier resultaat behaald. Maar, het belangrijkste is dat de debutanten dit eerste uitstapje aan hoge snelheid in de Westhoek tot een goed einde brachten. Dat is al een mooie prestatie voor een eerste keer.


De Terre de Langres Haute Marne, een van de topwedstrijden van het Frans kampioenschap op Onverhard, werd verreden in veel minder goede weersomstandigheden. Het rotweer maakte de opdracht voor bepaalde deelnemers tijdens de eerste etappe erg lastig, zoals voor de Subaru Impreza 555 Gr.A BMA van Alain Deveza en Guy Tezenas. Na een allesbehalve aangename eerste etappe, profiteerden van de twee Fransen van de betere weersomstandigheden tijdens de tweede dag om op te rukken. Deveza mocht zondagochtend van op de 22ste plaats van start gaan. Na een aantal knappe chrono's rukte hij op naar de 8ste plaats algemeen!
In de Historic nevenwedstrijd in Langres, gingen Gérard Brianti en Frédéric Delorme sterk van start met de BMA Porsche 911. Ze klokten de snelste tijd op KP 2... alvorens even van de baan te gaan op de volgende proef! Ze rukten nog knap op naar de 6de plaats in de eindstand.
« Organisatorisch en logistiek was het een uitermate zwaar weekend. Ik wil het volledige team van BMA bedanken, want ze hebben de opdracht tot een goed einde gebracht en hun reputatie eer aangedaan, vertelt Bernard Munster. Tegelijkertijd actief zijn in drie grote wedstrijden, dat is niet simpel. Maar, uiteindelijk is alles goed verlopen. Bravo aan iedereen! We gaan nu van enkele minder drukke weken profiteren om de deelname van Ghislain de Mevius en Johan Jalet aan de Deutschland Rally voor te bereiden. Een belangrijke wedstrijd, op een boogscheut van België, in de buurt van Trier. Eens te meer zullen we niets aan het toeval overlaten, want in WRC-2 is ligt het niveau uitermate hoog... »

Met 22 auto's van de blauwe ovaal op een totaal van 95 deelnemers aan de start van de Kenotek Ypres Rally, was Ford veruit het best vertegenwoordigde merk in de Kattenstad. De Ford Fiesta's R5 waren talrijk, maar het populairste model blijft natuurlijk de Ford Fiesta R2. Exact twaalf maanden na zijn lancering op asfalt, was de Ford Fiesta R2 EcoBoost erg geliefd met zes exemplaren aan de start.
Nadat hij later aan het seizoen begon, trok Polle Geusens naar Ieper met de ambitie om zich te meten met de referenties van het Europees Junior-kampioenschap. Daarom betaalde hij ook de inschrijving voor het Europees kampioenschap in ERC-3. Op de 17 klassementsproeven van West-Vlaamse klassieker hield de Limburger gelijke tred met de officiële fabriekspiloten van Opel Motorsport die het kampioenschap domineren.
"Ik kon echt niet harder," lachte Polle, die de kleuren van de FordPerformance Academy, een initiatief van Ford België in samenwerking met TeamFloral, verdedigde. "We hebben het maximum uit onze Ford Fiesta R2 EcoBoost gehaald. We zaten op de limiet. Ik ben blij dat ik me heb getoond in strijd met de toppers van het ERC Junior kampioenschap."
Deze podiumplaats in ERC-3 gaat gepaard met een klinkende en spectaculaire overwinning, al zijn tweede van het seizoen na de winst in de Rally van Wallonië, in het Belgisch Junior-kampioenschap.

Een jaar later stond Adrian Fernémont weer aan de start met de Ford Fiesta R2 EcoBoost die hij vorig jaar mocht presenteren in Ieper. De piloot uit Namen was tevreden met zijn 23ste plaats in het algemeen klassement: "We eindigen op de tweede plaats bij de Belgische R2's, achter Polle, die dit weekend ongenaakbaar was. Ik miste duidelijk ritme en ik moest terug mijn automatismen voor een voortrekker vinden, nadat ik in de Rally van Wallonië het genoegen had met een R5 te kunnen rijden. Maar, het was echt genieten om tussen de R2's van het Europees kampioenschap te rijden. Slechts drie deelnemers van het ERC Junior Championship waren sneller."

De jonge Fransman Guillaume Dupont, eveneens actief in het kader van de Ford Performance Academy, zette zijn leerproces in de discipline verder. De Nordist, in de recente Rallye de la Lys nog op het podium, bevestigde zijn potentieel met een mooie 40ste plaats met zijn Ford Fiesta R2. De jonge Brit Jamie Brown heeft dit jaar heel wat pech. Na een opgave vrijdagavond moest hij via Rally2 passeren om de finish te halen.

Murat Bostanci, schitterend winnaar in ERC-3 in de Acropolis Rally, de derde wedstrijd van het Europees kampioenschap, reed opnieuw met de Ford Fiesta R2T, nadat hij in het Turks kampioenschap zijn talent showde met een R5-versie van de Fiesta. De jonge Turk verloor een pak tijd in een greppel, maar werd wel 57ste. Hij werd voorafgegaan door de Tsjech Dominik Broz, 32ste en 4de in het ERC Junior-klassement, Bob Kellen, een vaste klant van de wedstrijd en 34ste, de Nordist Grégory Perrard, 42ste in een rally die hij elk jaar rijdt, en Patrick Vandeputte, die de Top 50 afsloot met zijn Fiesta R2.

Voor de Ford Performance Academy is de volgende afspraak in het Kampioenschap van België de Omloop van Vlaanderen. Maar eerst zal Polle Geusens de kleuren van de Academy trachten te laten schitteren op de proeven van de Rally van Duitsland, waar hij het met zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost op zal nemen tegen de bekende referenties van het Wereldkampioenschap Rally!

Het minste dat we kunnen zeggen is dat het een memorabele week was voor Didier Duquesne en Diederik Pattyn. Het duo eindigde in de Kenotek Ypres Rally net buiten de Top 10, maar zonder de vijf minuten die ze verloren bij een schuiver had een 8ste plaats zeker tot de mogelijkheden behoord. Didier heeft zich in elk geval getoond met de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Konvert.
De week begon met een privé-testsessie die goed verliep voor Didier, die kennis kon maken met de gloednieuwe Skoda Fabia R5 van BMA, het team van Bernard Munster. Woensdag waren Didier en Diederik te gast bij een kunstproject voor een goed doel: Coming World Remember Me. Beiden maakten ze een beeldje in klei. In 2018 zullen hun creaties, samen met 599.998 andere beelden, tentoongesteld worden ter herinnering van de slachtoffers van WO I. Een unieke opdracht, samen met enkele Europese piloten, die zorgde voor een moment van ontspanning.

Donderdagavond begon het serieuze werk op de Qualifying Stage. Een forse regenvlaag zorgde voor extreem gladde omstandigheden en het gebrek aan ervaring met de Fabia R5 speelde Didier parten.
"Donderdagavond zat het vertrouwen in mijn schoenen," vertelde Duquesne. "Tijdens de Free Practice ging ik van de baan en op de Qualifying Stage reed ik al heel vroeg lek. We hadden een trage leegloper, waardoor ik nog een schuiver maakte in een van de volgende bochten. Het zat gewoon niet mee..."

Vrijdagavond bleef Didier foutloos. De dag werd afgesloten op een prima 13de plaats, vlak achter Davy Vanneste en voor Melissa Debackere.
"Ik heb toch een paar keer naar adem moeten happen," lachte Diederik Pattyn. "Het gaat echt ongelofelijk hard in zo een R5. Dat we 13de staan, bewijst dat het niveau erg hoog ligt, want Didier trapt hard!"

Zaterdag rukte Didier op naar een plaats in de Top 10, maar in Hollebeke ging het helaas mis.
"We hebben in Hollebeke heel veel geluk gehad. We maakten een spin aan 170 km/h. We stonden wel lek en achteraan was nog een velg kapot. We verloren helaas meer dan 5 minuten, maar ik ben al blij dat we verder konden en uiteindelijk zonder schade aan de auto de finish hebben gehaald. Een 11de plaats, daar kan ik goed mee leven, want we hebben bijzonder hard gereden en zonder die schuiver stonden we in de top 10. Zoals Freddy Loix me voor de start vertelde, is de Skoda Fabia R5 een ongelofelijk robuuste en competitieve auto, maar hij is wel "scherper" dan een Fiesta R5. Hij reageert veel scherper op een beweging van het stuur en hij laat zich minder goed temmen. Ik ben ook enorm tevreden over de samenwerking met BMA, dat zijn professionaliteit heeft getoond."

Didier Duquesne en Diederik Pattyn hebben zich getoond in de Kenotek Ypres Rally. We kijken al uit naar het vervolg van het mooie avontuur met de Skoda Fabia R5.

Polle Geusens had zijn ambitie voor de start van de 52ste Kenotek Ypres Rally duidelijk uitgesproken. De Limburger wilde zich meten met de Europese top, de tenoren van het ERC Junior kampioenschap. Een heel ambitieuze uitspraak van de piloot uit Lommel die met zijn driecilinder 1.0 turbo Ford Fiesta R2 EcoBoost aan de start kwam. Maar, Polle en Justine hielden woord. Ze gingen de ganse wedstrijd de strijd aan met de toppers van het ERC en behaalden een knappe podiumplaats, ver voor de overige Belgen in de klasse.
Voor Polle en zijn broers gebeurde de voorbereiding vooral in de werkplaats thuis.
"Zoals voor elke rally, hebben we de Fiesta heel grondig gecontroleerd. Alles werd gedemonteerd, nagekeken en eventueel preventief vervangen. We hebben niets aan het toeval overgelaten. Al mijn tijd ging naar de voorbereiding van de auto, zodat ik geen tijd had om vooraf te komen verkennen. We kenden het parcours zeker niet beter dan de rest."

Polle zat van bij de start mee vooraan. Vrijdagavond sloot hij de eerste etappe af op de 3de plaats, 41" achter Marijan Griebel met zijn fabrieks Opel Adam R2, die zelf 7" voorsprong had op Chris Ingram, zijn teamgenoot en de leider in het ERC.

"Het ging verschrikkelijk hard van bij de start. Ik zit echt op de limiet van de wagen. Meer kon ik niet uit onze Fiesta halen. De twee fabrieks Opels waren nog net een fractie sneller. Het was onmogelijk om die bij te houden. Ik had mijn handen meer dan vol om Julius Tannert, de piloot van Opel Duitsland, achter me te houden."

Zaterdag kregen we hetzelfde beeld. Polle ging tot het uiterste en klokte geweldige tijden, maar de fabrieks Opels waren een fractie sneller. Na meer dan 200 km tegen de chrono, moest Polle maar 30" prijs geven op Chris Ingram, de leider in het ERC. Adrian Fernémont, absoluut een referentie in België, werd door Polle op bijna drie minuten gereden, terwijl Victorien Heuninck op 3'44" van Polle eindigde. Indrukwekkend...

"Onze startpositie als ERC3-deelnemers was een voordeel ten opzichte van de andere Belgische R2-piloten, maar het is duidelijk dat we hier een extra stap hogerop hebben gezet. Ik hoop dat ik dit tempo ook kan aanhouden in de Rally van Duitsland in het Wereldkampioenschap, onze volgende grote afspraak van het seizoen," lachte Polle, die natuurlijk met ruim overwicht deze manche van het Junior Belgian Rally Championship domineerde.

Afspraak binnen enkele weken in Trier voor de Rally van Duitsland!

De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het European Rally Championship, kreeg dit jaar een enorm sterk deelnemersveld aan de start. Vanaf de eerste tot de laatste proef gingen de toppers voluit, op de limiet. Hermen Kobus en Erik de Wild vonden zaterdag het juiste ritme. Met twee snelste tijden behaalden ze een prachtige vierde plaats met hun Skoda Fabia R5.

Na een mooie vierde chrono op de kwalificatieproef donderdagavond in Nieuwkerke, mochten Hermen en Erik vrijdagmiddag als vierde hun startpositie kiezen. Logischerwijze kozen ze voor de 4de startplaats, achter Bryan Bouffier, Freddy Loix en de verrassende Jaromir Tarabus. De kwalificatie werd verreden op een erg natte en gladde proef, terwijl het vrijdagavond droog was. Na de eerste lus van drie proeven stonden Hermen en Erik op de 7de plaats, op 17" van leider Bouffier. "Ik ben niet tevreden. De motor levert niet het maximale vermogen. De pop-off valve is al een paar keer open gegaan. Normaal kan je met een turbodruk van 1,6 bar rijden, maar bij ons gaat de klep al open op 1,4 bar. We beschikken gewoon over aanzienlijk minder vermogen dan onze concurrenten," reageerde Hermen ontgoocheld. "En, ik had het niet verwacht of gedacht, maar het is duidelijk dat ik zelf ook even moet wennen aan de hoge snelheden. Het niveau ligt bijzonder hoog en er wordt verschrikkelijk hard gereden!" Vrijdagavond werd de pop-off valve gewisseld, want in de tweede lus was het probleem verergerd. De mapping werd niet aangepast, dus de motor stond niet op maximaal vermogen. Hermen bleef het beste van zichzelf geven. Na een schuiver op de Kemmelberg viel Hermen terug naar de 6de plaats, maar het duel met Bernd Casier bleef razend spannend. "Ik had vorig jaar niet gereden in Ieper, zodat ik de nieuwe proeven nog moest leren. Vooral op de proef van Westouter-Boeschepe vond ik het moeilijk om het juiste ritme te vinden op het gedeelte van de proef op Frans grondgebied. We bleven voluit aanvallen en Bernd liet ook niets liggen," vertelde Hermen, voor het ingaan van de slotronde van drie proeven. En, daarin zette Hermen plots twee snelste tijden op de tabellen. Omdat Vincent Verschueren nog een foutje maakte, schoven Hermen Kobus en Erik de Wild door naar de vierde plaats, een evenaring van hun beste resultaat in Ieper. "Het moet toch eens lukken om op het podium te finishen. We staan hier weer te kijken naar het podium," lachte Hermen na de finish. "Nee, eerlijk, ik ben enorm tevreden met deze vierde plaats. In het slot had ik het goede ritme weer te pakken en reed ik weer efficiënt. Ik moet toegeven dat ik in het begin van de rally wel wat met mezelf geworsteld heb. Het vertrouwen was niet optimaal. Ik ben heel blij met die twee snelste tijden in de slotronde en met de tijden die we hier gereden hebben. We finishen hier achter drie Belgen die het parcours prima kennen maar die vooral het ritme van het Belgisch kampioenschap hebben." Hoe dan ook, de ambitie om in Ieper op het podium te staan blijft natuurlijk. De afspraak voor 2017 is al gemaakt!

Het Renties Racing Team heeft zich getoond tijdens de Kenotek Ypres Rally, dat is het minste dat we kunnen zeggen. De groene Ford Fiesta R5 Evo bemand door Claudie Tanghe en Filip Cuvelier sloot de eerste etappe op een mooie tiende plaats af, waardoor ze zaterdag het parcours mochten openen. Claudie Tanghe sloot de Belgische manche van het Europees kampioenschap af op een uitstekende 8ste plaats.

Na de Qualifying Stage in Nieuwkerke, verreden op een modderige en gladde proef, was het vertrouwen bij heel wat piloten toch wat aangetast. Claudie Tanghe en Filip Cuvelier reden een 14de tijd, waardoor ze als 14de van start mochten gaan vrijdagavond.
"De kwalificatieproef was inderdaad niet te best. Ik maakte in de vrije training een enorme schuiver, precies in de bocht waar ik alle fotografen naartoe had gestuurd omdat ik er zeker van was dat er wel wat zou gebeuren in die linkse. En dan ga ik zelf in de fout... Ik heb mijn kwalificatie dan ook rustig afgewerkt zonder risico's te nemen," vertelde Claudie voor de start.

Vrijdagavond sloot Claudie de openingsdag af op de tiende plaats.
"Op de eerste proef in Dikkebus hadden we even een hachelijk moment. We kwamen over een top en plots lag er enorm veel modder op de baan. Ik moest in de koord duiken en toen ik dat deed, voelde ik een harde klap op het voorwiel rechts vooraan. Ik dacht dat we lek zouden staan. Daarom reed ik een paar bochten wat voorzichtiger, maar uiteindelijk bleek er niets aan de hand," vertelde Claudie, die zaterdag het parcours mocht openen.

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier waren voortdurend in een secondenstrijd verwikkeld met Jaromir Tarabus en achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen. Die laatste had een mooi compliment voor de Renties-piloot.
"Ik dacht vanochtend dat ik Claudie snel terug zou pakken, maar toen ik zijn tijden zag, wist ik dat ik er flink voor zou moeten werken om hem te passeren," lachte Pieter.

Bij de tweede passage in Hollebeke reed Claudie Tanghe trouwens een knappe derde tijd algemeen.
"We waren uit het servicepark vertrokken met medium-banden en het regende. Na de Kemmelberg hebben we de ophanging zachter gezet en ik reed heel zuiver om de schade te beperken. Ik had nooit gedacht dat het een derde tijd algemeen zou opleveren."

Op de laatste proef in Westouter-Boeschepe schuurde Claudie nog even langs een muurtje, maar de mooie 8ste plaats kwam niet meer in gevaar.

"Het was heel tof om het parcours te mogen openen en we hebben strakke tijden gereden vandaag. Ik heb me geweldig geamuseerd. Op de laatste proef was ik iets te braaf en dan werkt een R5 minder goed. Daardoor liet ik me nog bijna verrassen. Het belangrijkste is dat we onze mooie 8ste plaats veilig hebben gesteld."

De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het Europees kampioenschap, kende dit weekend een bijzonder spannend verloop. Vooraan werd een fantastische strijd uitgevochten, waarbij onze landgenoten bewezen dat het niveau in ons land erg hoog ligt. Vincent Verschueren en Veronique Hostens waren op weg naar een podiumplaats, tot Vincent zijn scherpte verloor door een gezondheidsprobleem. Wellicht door uitdroging voelde de piloot van de GoDrive-bolide zich in de slotfase minder goed, waardoor de groene Skoda Fabia R5 uiteindelijk op de 5de plaats eindigde.
De openingsavond van de Kenotek Ypres Rally bewees dat het niveau bijzonder hoog lag. De Fransman Bryan Bouffier nam meteen de leiding, met een jagende Freddy Loix in zijn spoor. Maar, Vincent Verschueren nam ook een prachtige start, want in Mesen was hij twee keer de allersnelste van het volledige veld. Na de eerste 7 klassementsproeven hadden Vincent en Veronique een voorlopige derde plaats in handen op 17" van Bouffier en 10" van Loix, maar voor de rest van het hoogstaande startveld.

"Het tempo ligt bijzonder hoog. Ik heb nog nooit zo hard gereden als vanavond. Om een of andere reden ligt de proef van Mesen me uitstekend. We hebben een klein beetje last van onderstuur. Dat is een detail waar we nog aan moeten werken, want voor de rest doet de Skoda het uitstekend," vertelde Vincent.

Zaterdag gingen Vincent en Veronique weer fel van start, maar in Reninge, de derde proef van de dag, volgde een eerste schuiver, waardoor Vincent naar de 5de plaats zakte. Maar, door het uitvallen van Bouffier en een foutje van Kris Princen, schoof Verschueren toch weer op naar een virtuele podiumplaats. Helaas voelde Vincent zich ondertussen duizelig en slapjes. Er werd zelfs even getwijfeld of het wel verantwoord was verder te rijden...

In de slotfase maakte de groene Skoda Fabia R5 van GoDrive een paar kleine schuivers. Met enkel nog de slotproef Westouter-Boeschepe te rijden, lag het podium voor het grijpen. De bonus van 9"7 op Bernd Casier leek voldoende, maar de GoDrive-piloot maakte een laatste schuiver en zakte daardoor naar de 5de plaats in de eindstand.

"Ongelofelijk dat dit me overkomen is, want we hadden zeker een podiumplaats gepakt in Ieper," vertelt Vincent na een moeilijke nacht. "Vorig jaar stonden we met de nodige bijval op het podium. Dit jaar verdienden we het podium meer, maar fysiek kwam ik in de problemen. Mijn armen en benen tintelden, ik kon niet geconcentreerd blijven en voelde me licht in het hoofd. Ik had het heel moeilijk om snel genoeg te reageren en in de remzones was ik een paar keer de controle kwijt. Ik ben meteen na de wedstrijd naar huis gegaan, maar ik kon de slaap niet vatten. Het duurde tot 7u voor ik enige rust vond. De oorzaak is nog niet duidelijk, maar ik vrees dat ik in de problemen kwam door uitdroging. Na de Qualifying Stage op donderdag heb ik amper nog gegeten en blijkbaar heb ik ook te weinig gedronken..."

Van druk was in elk geval geen sprake. "Ik hoorde dat her en der werd verteld dat ik de druk niet aan zou kunnen. Dat is gewoon belachelijk," reageert Vincent. "Ik was helemaal niet nerveus of gespannen voor Ieper. En ik voelde me heel sterk. We reden vrijdag toptijden en we hadden zeker op het podium gestaan. Uiteindelijk ben ik dan ook trots op onze tijden, want we hebben bewezen dat we weer progressie hebben gemaakt."

Waar de strijd om de overwinning in de Las Vegas Ypres Historic Rally al na enkele proeven was beslist, had de Geko Classics Ypres Rally wel een veel spannender vertoon. Na de twee proeven op vrijdag lag alles nog op een zakdoek van elkaar, al toonde Alain Vermeulen (BMW M3) zich hierin de beste. Hij ging op vrijdagavond rusten met kleine voorsprong op Chris Van Woensel (Ford Sierra Cosworth), Christophe Merlevede (BMW M3) en de Fransman Frederique Chambon (Porsche 911).
Het lange zaterdaggedeelte bracht voortdurend wijzigingen in de top van het klassement.

Chris Van Woensel lukte op zowel Kemmel als Hollebeke tweemaal de besttijd, en nam de leiding over van Vermeulen, die op Hollebeke klaagde van problemen met de alternator. Merlevede volgde op 17 seconden, Chambon op 23 seconden. Reninge en Watou waren dan weer weggelegd voor Vermeulen, maar verrassing alom op KP Westouter-Boeschepe, toen zowel Van Woensel als Vermeulen uit de bovenste tabellen verdwenen. Van Woensel moest de Ford Sierra Cosworth van Mies Racing aan de kant plaatsen met een defecte versnellingsbak. Een probleem waar ze het overigens al over hadden na de eerste proef op vrijdag. Vermeulen van zijn kant reed lek, ging het wiel wisselen op de proef zelf, met een tijdverlies van ongeveer vijf minuten als gevolg. De Poperingnaar besloot dan maar voor de rest van de wedstrijd de toeschouwers wat te plezieren met schuivers, maar uiteindelijk moest hij in de laatste chronorit in Hollebeke nog de M3 aan de kant plaatsen met technische problemen.
Intussen was de strijd om de overwinning ten volle losgebarsten tussen Merlevede en Chambon, terwijl Wouter Lievens (Porsche 911)zich via een besttijd in Westouter ook plots in de debatten kwam mengen. Verschil tussen de twee eerstgenoemden een goede 9 seconden, terwijl Lievens in een hevige strijd gewikkeld was om de derde plaats met de Engelsman Tim Pearcey (Ford Escort MKII). Deze zag echter zijn rally beëindigd ergens tussen de bomen op de Kemmelberg, en op zijn beurt moest Chambon de rol lossen door problemen met de benzinepomp.
Christophe Merlevede bleef het hoofd koel houden en de Reningelstse bandenhandelaar mocht uiteindelijk het hoogste podium op. “Na onze pech gedurende het hele seizoen al, en de nieuwe opgave in Wervik twee weken terug, waren onze verwachtingen voor deze rally zeker niet hoog gespannen. Er werd heel hard gereden, en het doet meer dan deugd om zo’n schitterende overwinning te behalen. In een Europese topklassieker, voor eigen volk aan de winnende hand blijven is echt fantastisch”, reageerde een duidelijk geëmotioneerde Merlevede.
Door de problemen van Chambon stootte Lievens nog door naar rang twee. “Ik kwam hier al vijfmaal aan de start, en dit is de eerste keer dat ik de finish haal. En hoe! Niettemin hebben ook wij onze deel van de problemen gekend, met een slippende koppeling en een deur die tijdens de snelheidsrit plots open ging. Het is echter nog maar eens bewezen dat de prijzen pas aan de meet worden gedeeld. We moeten ook een dankwoord gooien naar openingsrijder Lode De Keyser die ons de dagen voor de rally een versnellingsbak ter beschikking stelde, anders waren we nooit aan de start verschenen.”
Na Merlevede, Lievens en Chambon, zagen we kampioenschapsrijders Dirk Deveux en Stefaan Prinzie de top-5 rondmaken.

Van start tot finish legde Paul Lietaer een uitermate sterke suprematie aan de dag in de Las Vegas Ypres Historic Rally.  Van bij de eerste meters greep de Zwevegemnaar, al aan zijn 37ste deelname toe in Ieper, de rest bij de keel. De voorsprong van 46 seconden op Vauterin en 49 seconden op Vanwijnsberghe na het vrijdaggedeelte werd stelselmatig verder uitgebouwd. Bij het afvlaggen van de laatste klassementsproef op zaterdag, de meer dan 23 km tellende kp Hollebeke, had Lietaer intussen een kloof van iets meer dan drie minuten bewerkstelligd.
“”Misschien geldt hier wel het gezegde driemaal is scheepsrecht” aldus Lietaer. “In 2014 moest ik de handdoek werpen door mechanische pech, vorig jaar werd ik nipt geklopt door Stefaan Stouf. Nu zat het me mee en natuurlijk beleefden we een mooi weekend. Sinds vorig jaar toeren we rond met de Subaru Legacy, en we hebben heel wat werk gehad om de wagen te krijgen tot op het punt waar we nu staan. Dus doet deze overwinning zeker deugd.”
De strijd om de dichtste ereplaats was des te spannender. Stefaan Stouf leek op weg om de tweede stek voor zijn rekening te nemen, maar een gebroken motorsteun zorgde er voor dat het team vier minuten, wat 40 seconden straftijd betekent,  te laat uit de assistentiezone kwam.  Wanneer je dan ziet dat hij 24 seconden achter Didier Vanwijnsberghe eindigt,is de rekening vlug gemaakt.  De Nieuwpoortse visboer was overigens de enige die een scratch kon wegpikken van Lietaer. In Watou was hij bijna een seconde sneller. Voor de rest gingen alle besttijden naar de Polle.
Didier Vanwijnsberghe was uiteraard dik tevreden met de tweede plaats. “Het is van begin 2015, in de Haspengouw, dat we nog een wedstrijd wisten uit te rijden. Ik heb me in het weekend echt geamuseerd aan het stuur van de BMW M3, al hebben we gelukkig kunnen rekenen op de hulp van collega Robin Maes, die ons een versnellingsbak ter beschikking stelde. Zo niet hadden we waarschijnlijk weer aan de kant gestaan. Tegen Paul was er echt niets te doen, maar ik denk dat we een mooie strijd hebben geleverd voor de ereplaatsen.”
Met Lietaer-Vanwijnsberghe-Stouf haalde de oudere garde het van het jonge geweld. Bij de youngsters toonde Thomas Vauterin (4de)  zich de beste, voor merkgenoot Robin Maes, die blij was een deel punten te scoren voor het kampioenschap. Om er een mooi trio af te maken parkeerde Dirk Depuydt zijn M3 op plaats 6. Zoon Tom en vader Arnel Calcoen konden hun Ford Escort MKI op rang zeven neerplanten, ondanks problemen met de versnellingsbak gedurende de rally.  De Fin Ville Silvasti was met de Porsche 911 de eerste buitenlander op een achtste plaats.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) hebben de rally van Ieper gewonnen, de zesde wedstrijd van het BK Rally alsook de zesde van het EK. Freddy Loix kwam zaterdagmiddag na afloop van de eerste rit aan de leiding en stond die, ondanks grote druk van de tegenstand, niet meer af. Kris Princen eindigt op de tweede plaats. Bernd Casier (Ford Fiesta R5) is derde.
De zege van Freddy Loix zorgt voor indrukwekkende cijfers. Het is zijn 11e zege ooit in Ieper, zijn 4e op rij, de 3e met corijder Johan Gitsels en de 7e op rij voor ŠKODA. De zege in Ieper is meteen ook de 6e zege op rij dit seizoen waardoor Freddy Loix en Johan Gitsels voor de zomerstop reeds zeker zijn de titel, de 4e titel op rij voor Freddy Loix.
‘Me and my ŠKODA’
“Ik ben zeer blij met de zege alsook met de titel” zegt Freddy Loix. “Mijn team, mijn corijder, mijn ŠKODA en ikzelf waren de sterkste. Winnen doe je nooit alleen. Je doet dat als team. Dat is vandaag nog maar eens bewezen. We zijn nooit van ons vooraf bepaald plan afgeweken. We reden een strak tempo. De concurrenten die sneller wilden rijden mochten dat doen omdat we wisten dat ze ofwel in de fout zouden gaan ofwel teveel van hun materiaal zouden eisen. Ik ken mijn ŠKODA voor 100% en weet wat ik van mijn wagen mag vragen. Vandaag is nog maar eens bewezen dat als je gedurende twee dagen teveel van de mechaniek vraagt het wel eens verkeerd kan aflopen. ‘Me and my ŠKODA’, dat was het motto van deze rally.”
Het is feest
“Ieper winnen en kampioen worden zorgt voor een schitterend gevoel” zegt Johan Gitsels. “Je kan daar vooraf alleen maar op hopen en gedurende de wedstrijd hard voor werken. En als het dan lukt is het feest. Deze editie van de rally van Ieper was een atypische. Door de regen van de voorbije weken lag het parcours er anders bij dan de voorbije jaren. Voor de start van de rally hadden wij onze tactiek bepaald en we hebben ons daar strikt aan gehouden. Af en toe konden we sneller maar we hebben dat bewust niet gedaan om foutloos te blijven. Ik denk dat wij het enige team in de top 10 zijn dat foutloos is gebleven.”

Ondanks het indrukwekkend sterke startveld en het verschroeiende ritme van de jonge garde, liet Freddy Loix zich op geen enkel moment opjagen tijdens de 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally. Eerst ging hij de Fransman Bryan Bouffier terughalen, waarna hij Stéphane Lefebvre, het jonge WK-talent van Citroën, lange tijd af kon houden. De Fransman moest diep gaan om de kloof te dichten en uiteindelijk hield de versnellingsbak van zijn DS 3 R5 het niet vol. Freddy Loix reed beheerst naar zijn 11de overwinning in Ieper. Fenomenaal!
Elk jaar hetzelfde scenario. Men zou denken dat het zo voorzien is. Een goed gerodeerde machine, een team dat de wagen door en door kent, een feilloze strategie, een pak ervaring, een ongeziene dosis zelfvertrouwen en een succesvolle samenwerking met de ingenieur... De concurrentie laat al een paar jaar zijn tanden zien, zet Freddy Loix in het begin van de wedstrijd onder druk, maar dan verhoogt de "Koning van Ieper" het ritme om de kloof te dichten en de wedstrijd uiteindelijk naar zijn hand te zetten. Met zijn ervaring gaat Freddy Loix niet over de limiet.
"We hebben gisteren een briefing gehad, want Bouffier en Lefebvre waren sneller. We hebben rustig de tijd genomen om een strategie uit te werken. We hebben eerst de afstellingen wat harder gezet, waardoor de Skoda nerveuzer en moeilijker te besturen werd. Ik reed precies zoals ik wilde, zonder overdreven risico's te nemen of te snijden waar ik het niet wilde. Stéphane Lefebvre kwam sterk opzetten, maar ik wist dat hij daardoor de mechaniek moest belasten en ik rekende op de betrouwbaarheid van onze Skoda. Pas wanneer hij ons zou passeren, zou ik een tandje bij steken en meer risico's nemen. Dat is niet meer nodig gebleken."
Uiteindelijk was Freddy Loix de enige in de Top 10 die geen enkele fout maakte. De concurrentie liet zich wel op missers betrappen.
Uiteindelijk moesten Bryan Bouffier en Stéphane Lefebvre de strijd staken met een gebroken versnellingsbak op hun DS 3 R5, maar de Fransen hadden zich eerder al op een paar foutjes laten betrappen. Freddy Loix niet. Hij bouwde rustig aan zijn 11de recordzege in Ieper, waarmee hij meteen zeker is van de Belgische titel na een ongeziene zes op zes!

De wedstrijd was nochtans erg spannend dit jaar. Bryan Bouffier was vrijdag de snelste starter, maar zaterdagochtend moest hij de strijd staken met een kapotte schakeldoos. Stéphane Lefebvre maakte vrijdagavond twee foutjes, maar zaterdag zette de Fransman een indrukwekkende remonte in. Hij kwam tot op 5" van Loix, maar toen brak ook bij hem de schakeldoos.
Achter Freddy Loix was er een geweldige mooie strijd voor de overige podiumplaatsen. De tweede plaats ging uiteindelijk onverhoopt naar Kris Princen met zijn Peugeot 208 T16, hoewel de Peugeot-piloot door een panne aan de intercom moeilijk op gang kwam. Bovendien maakte Kris zaterdag nog een schuiver door een verkeerd begrepen nota. Vincent Verschueren leek goed op weg naar de tweede plaats. De Skoda-piloot reed strakke tijden in de Top 5, maar zaterdagnamiddag werd de GoDrive-piloot het slachtoffer van een fysieke inzinking, mogelijk door het inademen van benzinedampen. Misselijk en duizelig beëindigde Vincent Verschueren de wedstrijd, waarbij hij een paar foutjes niet kon vermijden. Zijn schuiver op de laatste proef kostte hem nog twee plaatsen, want Verschueren eindigde pas 5de na een sterke wedstrijd.
Bernd Casier eindigde erg sterk met zijn Ford Fiesta R5. Mede door een schuiver van de Nederlander Hermen Kobus, rukte Casier op naar de derde plaats. Erg knap, want Bernd Casier rijdt veel minder wedstrijden dan zijn rechtstreekse concurrenten voor het podium. Hermen Kobus was heel tevreden met de vierde plaats. De Skoda-piloot vond vooral in het slot van de rally nog wat extra snelheid om zijn beste score in Ieper te evenaren.
Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch rallykampioen, eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Fiesta R5: "Wanneer je twee fouten maakt, waarbij je de achtertrein krom rijdt, dan kan je niet meer verwachten. Ik ben blij met de tijden die we reden, want we draaiden de tijden van Kobus en Casier."
Tsjoen klopte uiteindelijk Jaromir Tarabus, de tweede buitenlander, en Claudie Tanghe, die zaterdag de eer had het parcours te openen met de Ford Fiesta R5 van Renties. Kevin Demaerschalk, die dramatisch begon met een lekke band in de openingsronde, stuurde zijn DS 3 R5 nog naar de 9de plaats, voor Antonin Tlustak, die Didier Duquesne nog net uit de top 10 kon houden.
Minder geluk was er voor Ghislain de Mevius (benzinepanne), Guillaume Dilley (motor) en vooral Alexey Lukyanuk, de tweede in het Europees kampioenschap die zich al op de eerste proef liet verrassen en in het decor vloog. Ook Cédric Cherain dook vroeg van de baan, terwijl Davy Vanneste zaterdag de versnellingsbak brak.
Bij de voortrekkers ging de zege, met een knappe 13de plaats algemeen, naar Marijan Griebel, die een kleine halve minuut voor Chris Ingram eindigde. De twee Opel-piloten domineerden de categorie, al behaalde Polle Geusens een heel knappe derde plaats met zijn Ford Fiesta. Bij de GT's was Tim Van Parijs de enige overlevende. De Tabaknatie Porsche verzorgde het spektakel en werd na een lekke band 22ste. Marc Duez (motor) en Jochen Claerhout (sortie) haalden de finish niet.

De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally loste alle verwachtingen in met een ongezien spannend verloop, maar met de verwachte winnaar, Freddy Loix, die volgend jaar ongetwijfeld voor een 12de zege gaat in Ieper.

Dit weekend wordt in Ieper de 5de manche van het Europees kampioenschap Rally gereden. De Kenotek Ypres Rally kan rekenen op een indrukwekkend sterk startveld, met een dertigtal wagens in de topklasse. Een van die topwagens is de Skoda Fabia R5 van Hermen Kobus en Erik de Wild, die resoluut mikken op een topresultaat. De voorbereiding in de Rally van Wervik was alvast veelbelovend.
Vorig jaar was Hermen Kobus niet van de partij in de Kenotek Ypres Rally, in afwachting van de levering van zijn Skoda Fabia R5. De honger om Freddy Loix het vuur aan de schenen te leggen en weer te mikken op een top 5 is dan ook bijzonder groot bij de piloot uit Lichtenvoorde.
"Vorig jaar was ik er niet bij en dat heb ik tijdens de verkenningen gemerkt, want heel wat proeven zijn ondertussen veranderd. We hebben ons echter goed voorbereid en we zijn klaar om er vrijdagavond meteen in te vliegen," vertelt Hermen Kobus, die tijdens de Rally van Wervik uitgebreid testte om een goede afstelling te vinden voor de proeven in de Westhoek.
"We hebben in Wervik hard gewerkt aan de afstellingen. We begonnen met een basisafstelling van Skoda Motorsport en we hebben die verfijnd. In feite zijn we helemaal vanaf nul begonnen en op het einde van de dag zaten we weer bijna op de afstellingen die in de East Belgian Rally zo goed werkten. Met deze set-up hebben we een goede basis om vrijdagavond te starten."

Van een gebrek aan ritme zal niet veel te merken zijn. In de Rally van Wervik was Hermen Kobus meteen in strijd met achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen en Bernd Casier, twee kleppers in Ieper. Hermen eindigde op de tweede plaats, achter Tsjoen, maar voor Melissa Debackere en Bernd Casier, twee andere concurrenten in Ieper.
"Het ging in de loop van de dag steeds beter en in de derde ronde, voor het begon te regenen, draaiden we snelste tijden, dus we kijken met vertrouwen uit naar de start...."

"Ik heb in Gran Canaria gezien hoe snel Alexey Lukyanuk is op asfalt. Onderschat hem niet, maar in Ieper is het toch een ander verhaal. De proeven zijn heel specifiek en vooral het diep snijden is een specialiteit van de Belgen. Twee jaar geleden kwamen we nog een fractie tekort met onze Fiesta Super 2000. Dit jaar zijn we heel goed gewapend met onze Skoda Fabia R5. We kunnen met gelijke wapens strijden."

De strijd begon in feite donderdagavond al in Nieuwkerke, waar de ERC-piloten een toptijd trachten te rijden op de kwalificatieproef. Die tijd is bepalend voor de startvolgorde vrijdagavond. Natuurlijk mikte Hermen op een plaats in de top 15, want de eerste 15 piloten mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen voor de eerste etappe van 7 klassementsproeven vrijdagavond.
"Om een of andere reden was ik er nog nooit in geslaagd om een goede tijd te rijden in Nieuwkerke. Voor de start regende het hevig, waardoor het uitermate glad was op de proef. We reden zuiver en strak, wat ons een 4de tijd opleverde op 3"9 van Bryan Bouffier, maar voor Vincent Verschueren, Kris Princen en Alexey Lukyanuk. Een mooi begin!"
Het serieuze werk in Ieper begint vrijdagavond om 16h54 met de eerste chronorit in Dikkebus. Zaterdag omstreeks 22h33 zal de winnaar na 17 intensieve en uitdagende klassementsproeven gehuldigd worden op het podium.