Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Binnen iets minder dan twee maanden wordt Kortrijk opnieuw het epicentrum van de Vlaamse en Belgische rallysport met de 24ste editie van de “6 uren van Kortrijk”. Autostal Groeninghe is uitermate trots dat ze voor de vierde keer op rij kan uitpakken met tal van nieuwigheden, met ons vernieuwd parcours voorop. Meer zelfs, het parcours ondergaat de grootste wijziging sinds de 21ste editie in 2013. Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Alle info komt eerstdaags op www.rallykortrijk.be.

Editie 2015 zal altijd herinnerd worden door de danteske weersomstandigheden. Het werd een enorm leerrijke uitgave voor Autostal Groeninghe. De organisatie zag na 2015 vooral nieuwe opportuniteiten die uiteindelijk hebben geleid tot een bijna totaal hertekend parcours, zonder het bekende onverhard weliswaar, maar met minstens evenveel mooie en uitdagende stroken. Het parcours telt dit jaar 14 klassementsproeven, goed voor opnieuw 100 kilometer tegen de klok.

Publiekslieveling Moeskroen opent “6 uren”

De “6 uren van Kortrijk” opent op zaterdag 25 november opnieuw met een klassementsproef op het industrieterrein van Moeskroen. KP Diesel Bernard Moeskroen groeide in geen tijd uit tot de grote lieveling, niet enkel bij het publiek die de wagens in alle veiligheid meerdere keren ziet voorbijrijden op de site “Lavano”, maar ook bij de rijders die de klassementsproef graag aangrijpen om het spektakel te verzorgen. Bovendien is de proef langer gemaakt met een nieuwe uitdagende strook richting de finish waar het verschil kan gemaakt worden.

KP Moeskroen is meteen de enige proef op zaterdag. ’t Hoge, de openingsproef van 2015, verhuist naar de zondagetappe.

Vernieuwingen

Het zwaartepunt van de rally komt opnieuw op zondag te liggen met dertien klassementsproeven, verdeeld in drie lussen. De fel gesmaakte proef ’t Hoge, met een schitterende kasseistrook, opent elke lus. Daarna gaat het naar KP Magis Trading Aalbeke, een volledig nieuwe proef waarvan de helft nooit eerder werd opgenomen in het parcours. Daarna gaat het naar KP Tombroek die meer dan ooit zijn rol als scherprechter zal spelen. De vernieuwde versie is namelijk een samentrekking van KP Bellegem, die dus verdwijnt, en de vorige versie van KP Tombroek. Slechts enkele stukken van de vorige editie worden hernomen, de rest wordt aangevuld met onuitgegeven stroken. Daarna gaat het naar KP Bosschaert Zwevegem, die nu al KP Bevergem wordt genoemd in de volksmond. Ook deze proef is volledig vertimmerd.

Wie goed telt komt aan twaalf in plaats van dertien klassementsproeven. Wel, op algemene vraag staat KP Diesel Bernard Moeskroen zondagmiddag nogmaals op het programma, tijdens de tweede lus. Die proef wordt dus het eerst verreden bij daglicht.

Nog nieuw is dat Zwevegem meer betrokken wordt bij onze organisatie. Zo komt er een “regroup” in de buurgemeente van Kortrijk. Een “regroup” is een rustmoment en kan dienen om eventueel oponthoud tijdens de rally in te halen.

Bewoners en omwonenden zullen traditiegetrouw op de hoogte gebracht worden van dit evenement.

“6 uren” opnieuw voor iedereen

De “6 uren van Kortrijk” zijn opnieuw volledig gratis voor iedereen. Dat is enkel mogelijk dankzij de trouwe steun van vele partners aan ons evenement. Het is altijd de doelstelling geweest om het evenement zo laagdrempelig mogelijk te maken en iedereen te betrekken bij dit sportieve feest.

Concreet betekent dit dat alle klassementsproeven opnieuw gratis toegankelijk zijn. Ook de grote tent en de servicezone zijn vrij toegankelijk. De servicezone ziet er wel anders uit in vergelijking met vorig jaar. Het Casinoplein wordt niet langer ingenomen. Een deel van de zone verschuift naar het Schouwburgplein dat tot vorig jaar diende als “parc fermé”. Op die manier brengen we de rallysfeer nog dichter bij het centrum. Ook het Stationsplein en Conservatoriumplein worden opnieuw gebruikt als servicezone, net zoals alle straten ertussen.

Grote Markt

Onze tent op de Grote Markt is opnieuw het epicentrum van het evenement. Ook daar pakt Autostal Groeninghe uit met een belangrijke vernieuwing. Er zullen twee tenten geplaatst worden, een voor het grote publiek, en een voor onze gasten en sponsors. Tussen de tenten komt een volledig overdekt podium. Waar het podium de voorbije jaren wat verstopt zat, zal het poduim nu dienst doen als hét centrale punt van de “6 uen”. Met doorzichtbare wanden aan de tent zorgt de organisatie ervoor dat iedereen het podium zal kunnen zien vanuit de verwarmde tenten.

Er zal constant iets te zien zijn op en rond het podium. Zaterdagochtend is er al de technische controle. Die technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken.

’s Middags wordt dan de start gegeven van de rally. Tegen dat de laatste wagen vertrekt richting Moeskroen komt de eerste wagen al terug aan in Kortrijk voor een doortocht op het podium.

Idem op zondag. Dan moeten de wagens maar liefst vier keer over het podium, namelijk bij aanvang van de tweede wedstrijddag en na iedere lus. Het eindpodium is voorzien vanaf 16u45.

2 Empress op zaterdag

De organisatie zorgt ook dit jaar op zaterdag voor muzikale omkadering. Ook dit is volledig gratis.

Dit jaar wisten we niemand minder dan Charlotte Vandergeeten en Justine Szpringer AKA “2Empress” te strikken, het “Hottest” DJ-duo van Vlaanderen en ver daarbuiten. “2Empress” verzorgt op zaterdag een DJ-set op KP Moeskroen, net voor aanvang van de klassementsproef, omstreeks 16 uur. Om 17 uur wordt een signeersessie en Meet & Greet voorzien in onze tent en om 22 uur toveren ze de tent om in een heuse “Boiler Room”. DJ Thyaz mag vanaf 21 uur het publiek opwarmen.

Affiche

Bij een nieuwe editie hoort uiteraard een nieuw campagnebeeld waarbij we trouw zijn gebleven aan onze huisstijl. Daarbij zetten we telkens een toeristisch pronkstukje van onze thuishaven Kortrijk in de kijker. Dat is dit jaar de iconische Sint-Maartenskerk geworden. Op de affiche pronkt de Konvert - Ford Fiesta WRC van oud-winnaar en Aalbekenaar Didier Duquesne, een bloedmooie wagen die vorig jaar menig rallyharten sneller deed slaan.

Inschrijven

Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Op die dag wordt ook het reglement gepubliceerd. Let wel dat de plaatsen beperkt zijn. De 120 eerste volledige ingevulde, én betaalde, inschrijvingen zijn zeker van startrecht.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze hoofdsponsors (Drukkerij Feys, FFF Design, Ghistelinck, Kizz Me en Konvert Interim), de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team, Rode Kruis en brandweerzone Fluvia. En uiteraard onze vele vrijwilligers en 120 baancommissarissen!

Alhoewel de inschrijvingstermijn nog een kleine week loopt, ziet het er nu al naar uit dat de Hemicuda Rally een “vol huis” wordt, er zijn nu al bijna 140 voorinschrijvingen. De organisatie had geanticipeerd op een ruim deelnemersveld, zegt Jan Verschaeve, wedstrijdleider: “Onze wedstrijd zit duidelijk in de lift, niet alleen bij de Belgische piloten maar ook bij de deelnemers aan het succesvolle FRC kampioenschap.

Er zijn niet minder dan 30 buitenlandse teams ingeschreven. Tel daarbij ook nog eens een dertigtal deelnemers aan de nieuwe Regularity wedstrijd, en dan weet je dat je daar in de timing rekening moet mee houden. Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie klassementsproeven per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten aan het aantal wedstrijdkilometers. Een ruime timing kan alleen maar bijdragen tot een vlot wedstrijdverloop”.
De kans dat de eindoverwinning in Koekelare naar een Mitsubishi Lancer Evo gaat is vrij groot. Maar wie aan het stuur van die winnende wagen zal zitten…? Recordhouder van het aantal overwinningen in Koekelare, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er zijn kapers op de kust. Bert Coene, die vorig jaar won, zal opnieuw van zich willen laten spreken. Net zoals Steve Bécart, de snelle Nederlander Antoine van Ballegooijen, de Brit Tony Clements of de Ier Anthony O’Brien. Een andere toppiloot is de Nederlander Hans Weijs Jr, afgelopen weekend nog vierde in de East Belgian Rally.Als het weer mee zit strijdt hij zeker mee voor de overwinning in zijn krachtige en spectaculaire BMW M1.

Volgende zaterdag worden de inschrijvingen afgesloten en op maandagavond 3 oktober wordt de genummerde deelnemerslijst bekendgemaakt – www.hemicuda.be

Onder een stralende zon werd afgelopen zaterdag in Sankt Vith de East Belgian Rally (EBR) gereden. De EBR, een vaste waarde in het Belgisch rallykampioenschap was de 5de en voorlaatste manche in de M-Cup. Deze rally staat bekend voor zijn blinde bochten en hoge snelheden die er gehaald worden. Goede nota’s en een topvorm van zowel de Champion Lubes M3 als het team waren dus noodzakelijk.

De strijd om de eerste plaats werd gevoerd door Cedric Cherain (Skoda Fabia R5) en Chris Vanwoensel (Mitsubischi Lancer WRC 05), die een secondenstrijd voerden en afwisselend scratchtijden draaiden. Uiteindelijk wint Cedric Cherain, voor Chris Van Woensel en Freddy Loiw (Skoda Fabia R5). Hans Weijs, in Tielt en de Omloop onze concurrent, startte in deze EBR met een Ford Fiesta R5 en behaalde een knappe 4de plaats.

In de strijd voor de overwinning in het M-Cup kampioenschap was een goed resultaat noodzakelijk voor ons. Met het mes tussen de tanden startten we met nummer 25 als eerste M-Cup Bmw.
Na 3 klassementsproeven stonden we op een schitterende 12de plaats algemeen, ruim aan de leiding in de M-Cup en zelfs als eerste 2-wiel aangedreven wagen!

Vanaf de 3de proef kregen we echter te kampen met een slippende koppeling veroorzaakt door een lekkage in de versnellingsbak. Hierdoor kwam er olie op de koppeling waardoor ze ging slippen van zodra ze met vol vermogen werd belast.Dankzij uitstekend werk van het team konden we op de Service het olieniveau telkens perfect bijvullen en de koppeling ontvetten waardoor we ondanks deze problemen toch de wedstrijd konden uitrijden. Aanvallen zat er niet meer in want het was opletten om de koppeling niet te verbranden.Vooral de delen van het parcours die bergop gingen, waren een enorme belasting voor de slippende koppeling.

Dankzij de sterke tijden de eerste 3 proeven konden we zelfs de leiderspositie in de M-Cup nog net aanhouden. Het was echter nog een spannende strijd; we zakten weg naar een 21ste plaats algemeen en zagen Muylwijk proef na proef dichter komen. We slaagden er in het podium over te rijden als winnaar in de M-Cup.  Dit is zeker de verdienste van het serviceteam! Wim Muylwijk eindigde 2de en Jurgen De Bruin op een 3de plaats in de M-Cup. Onze grootste titel concurrent Braeckevelt had ondertussen ook reeds de strijd moeten staken met mechanische problemen.

Dankzij deze overwinning nemen we terug de leiding in het kampioenschap van de M-Cup met 4 punten voorsprong! De titelstrijd is echter nog volledig open en de winnaar zal pas gekend zijn na de laatste proef van de GTC rally. We zakken daarvoor af naar Nederland in de streek van Ettenleur-Roosendaal op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober. Het belooft ook daar weer een spannende strijd te worden met een zeer lange rally van maar liefst 400 km verdeeld over 2 dagen waarbij vrijdagnacht zeer belangrijk is. Een preview van deze wedstrijd volgt in de loop van volgende week.

Na zijn succesvolle rentree in de Omloop van Vlaanderen eerder deze maand tekende Bob de Jong dit weekeinde wederom voor een solide en foutloos optreden, dit keer in de in en rond St. Vith verreden East Belgian Rally. Met zijn Belgische navigator Bjorn Degandt stuurde hij zijn fraaie DS3 in R5 trim naar de zesde plaats overall en daarmee legde De Jong beslag op de vijfde plaats in de felbevochten R5 klasse. “De auto was weer in topconditie en Bjorn en ik krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar en in de auto; daardoor boekten wij tijdens de rally ook weer de nodige progressie,” aldus een tevreden Bob de Jong aan de finish in St. Vith na 13 klassementsproeven.

Onder stralende weersomstandigheden en grote publieke belangstelling vond de East Belgian Rally deze zaterdag plaats in en rond St. Vith, in het Duitstalige gedeelte van België. “De East Belgian Rally is een fantastische rally, met mooie, snelle en vooral ‘technische’ proeven, waarbij terreinkennis een grote rol kan spelen,” voorspelde Bob de Jong nadat hij en Bjorn Degandt vrijdag de klassementsproeven had verkend. Dat bleek ook al snel na de start op zaterdagochtend.

Op de vloeiende proeven van de East Belgian Rally was de Belgische coureur Cédric Cherain altijd al snel. Na twee keer een tweede plaats in deze wedstrijd, de eerste keer in 2011 (Renault) en de tweede keer in 2014 (Ford) achter de Hyundai WRC van Thierry Neuville, was Cherain deze keer de snelste in de zonnige Oostkantons. Zonder een foutje op de allereerste proef van de rally had de Skoda-piloot de wedstrijd van start tot finish gedomineerd. Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC) reed nu acht van de dertien proeven aan de leiding, maar hij eindigde uiteindelijk op 24 seconden achter Cherain. Freddy Loix (Skoda) reed mee in de strijd om de zege, maar een straftijd van een halve minuut kostte hem de aansluiting. Een zevende zege van het jaar bleef daardoor voor Loix uit. Hans Weijs Jr viel net naast het podium, maar de Nederlander reed een beresterke wedstrijd met zijn Ford Fiesta R5. In de algemene stand bleef Bob de Jong met zijn DS3 R5 de snelle Porsche-rijder Timothy Van Parijs nog ruim voor.

“Op deze technische proeven is er geen 300 meter rechtuit en daarom is het zowel voor de rijder als voor de navigator goed opletten gedurende de gehele rally en dat maakt het een zware rally,” aldus navigator Bjorn Degandt, die Bob de Jong geen fout zag maken. De afstelling van de DS3 werd voor deze rally nog iets aangepast om goed voor de dag te komen op de fraaie wegen rond St. Vith: “Met een iets hardere stabilisator setting voelde de auto nog iets rustiger aan,” wist Bob de Jong. “Met onze goede optredens in Vlaanderen en hier zijn we optimaal voorbereid voor mijn thuiswedstrijd, de GTC Rally op 7 & 8 oktober,” blikte Bob de Jong alvast vol vertrouwen vooruit.

Foto : Willy Weyens.

Uitslag East Belgian Rally – (vet: R5 klasse):

  1. 1. Cedric Cherain/Renaud Herman (B/B), Skoda Fabia R5, 1 uur 18 min 31,1sec
  2. Chris Van Woensel/Rik Snaet (B/B), Mitsubishi Lancer WRC 05,           1.18.55,2
  3. 3. Freddy Loix/Johan Gitsels (B/B), Skoda Fabia R5, 1.19.25,7
  4. 4. Hans Weijs Jr/Kris Botson (NL/B), Ford Fiesta R5, 1.20.19,2
  5. 5. Kris Princen/Peter Kaspers (B/B), Peugeot 208 16T R5, 1.20.29,9
  6. 6. Bob de Jong/Bjorn Degandt (NL/B), DS3 R5, 1.22.37,5
  7. Timothy Van Parijs/Kurt Heyndrickx (B/B), Porsche 997 GT3, 1.23.29,9
  8. Guino Kenis/Robin Buysmans (B/B), Mini Cooper WRC, 1.23.32,8
  9. 11. Armand Fumal/Jean-Louis Hottelet (B/B), DS3 R5, 1.26.28,2

In de East Belgian Rally, verreden onder een stralende zon in de Oostkantons, kende de 8ste en voorlaatste manche van het Junior Belgian Rally Championship een bijzonder boeiend verloop. Voor de eerste plaats was er geen echte strijd, want Polle Geusens domineerde van start tot finish de strijd in R2 met zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost. Maar, voor de dichtste ereplaatsen werd hard gestreden, want er stond een finaleplaats voor de RNT Rally Challenge op het spel.
Vooraan stond er geen maat op Polle Geusens, voor de vierde keer op vijf rally's de sterkste in het Junior BRC. Hij versloeg niet alleen de andere jongeren, maar ook de concurrentie in R2, nochtans sterk bezet met Steven Dolfen en Adrian Fernémont. Polle werd door het voordeel van de R1's bij de puntentelling "slechts" vice-kampioen, maar de Ford-piloot is met deze punten wel zeker geplaatst voor de finale van de RACB National Team Rally Challenge. Geusens kreeg dan ook de Junior Award uitgereikt, goed voor een gratis inschrijving voor de Condroz Rally.

De strijd voor de derde finaleplaats voor de RACB Rally Challenge, toegekend aan de derde in de stand van het Junior BRC na deze East Belgian Rally, ging tussen Romain Delhez, Jelle Vermeire en Sébastien Bedoret. Romain Delhez, die dit jaar veel mechanische pech had, leek op weg naar de kwalificatie voor de finale. De Opel-rijder realiseerde twee snelste tijden, goed voor belangrijke bonuspunten, en hij eindigde bij de Juniors op de 2de plaats. Voldoende voor de finale... op voorwaarde dat Jelle Vermeire niet derde zou eindigen. En, dat leek lange tijd het geval, want Vermeire werd bij zijn debuut met de Ecoboost Fiesta voorafgegaan door Sébastien Bedoret met zijn Twingo R2. Maar, in de slotronde ging Bedoret over de kop, waardoor Vermeire een plaats op kon schuiven. De derde plaats voor de piloot uit Roeselare was voldoende om zich te plaatsen voor de finale van de RNT Rally Challenge.

"Natuurlijk zijn we ontgoocheld, maar ik besef ook dat we hier onze finaleplaats niet verloren hebben. We hebben teveel technische problemen gekend dit seizoen," vertelde Romain Delhez.

"Schitterend nieuws natuurlijk," lachte Jelle, die met zijn gedachten wel bij de ongelukkige Sébastien Bedoret was. "We zagen plots de Twingo op het dak liggen. Ik ben meteen gestopt. Ik vond het heel jammer voor Sébastien, want hij is een topkerel. Toen ik in Roeselare in de slotfase mijn versnellingspook brak, sprong hij meteen uit zijn wagen om mee naar een oplossing te zoeken. Nochtans waren we op dat moment volop in strijd met elkaar. Een heel sportief gebaar."

In R1 ging de zege trouwens naar Lucas Walbrecq, nadat Junior-kampioen Anthony Dovifat de versnellingsbak van zijn DS 3 R1 brak op de startlijn. Walbrecq schuift hierdoor op naar de 5de plaats in het kampioenschap, voor de ongelukkige Bedoret.

Tussenstand Junior BRC na 8/9 wedstrijden : 1. Dovifat 176 ptn; 2. Geusens 131; 3. Vermeire 87; 4. Delhez 85; 5. Walbrecq 79; 6. Bedoret 76; 7. Vandenberghe 40; 8. Brüls 35; 9. De Ridder 26; 10. Wagemans 22...

In een zonnige East Belgian Rally viel de beslissing in het Belgian Historic Rally Championship. Met nog één wedstrijd te rijden, de Condroz Rally, is Dirk Deveux al zeker van zijn tweede Belgische titel, opnieuw met zijn Ford Escort. Maar, op de 13 snelle klassementsproeven stond er geen maat op de "Camel" BMW M3 van Robin Maes.
Het aangekondigde duel tussen Rainer Hermann, de lokale specialist, en Robert Droogmans, kwam er nooit. Robert Droogmans verdween op de tweede proef al uit de wedstrijd met een afgebroken aandrijfas, terwijl Rainer Hermann evenmin het einde van de eerste ronde haalde wegens motorstoringen. Robin Maes, die meteen in het ritme van de tenoren zat, liet de kans niet liggen. De BMW-rijder sloot zijn debuut in de Oostkantons af met een klinkende overwinning.
"Ik wilde op deze proeven vanaf de eerste meters aanvallen om de concurrentie onder druk te zetten. Het deed deugd dat we mee waren met Rainer Hermann, toch de referentie op dit parcours. Na zijn opgave hebben we de wedstrijd gecontroleerd. Het was afwachten hoe hoog Dirk Deveux zou eindigen. Uiteindelijk werd Dirk derde, waardoor hij de titel pakt, maar vice-kampioen in mijn eerste seizoen in het Belgisch kampioenschap is ook niet slecht," lachte Robin Maes, die in het donker uiteindelijk 18de werd. "Het was een lastige laatste proef. We reden met een zachte bandencompound en bij de finish bleven de kiezelsteentjes aan de banden kleven. Op de verbinding kreeg ik die niet van de banden, waardoor de auto heel lastig te besturen was. Ik ging door onderstuur zelfs nog bijna van de baan..."

Tom Van Rompuy stuurde de Opel Ascona 400 die papa Dirk eerder dit jaar bestuurde naar een mooie 2de plaats. Een opsteker na een eerder onopvallend seizoen met de DS 3 R5. "Ik ben heel blij met deze tweede plaats. In het begin moest ik even wennen, maar na een paar proeven vond ik mijn draai in de Ascona. Ik kijk al uit naar een volledige Historic-campagne in 2017," vertelde Tom.

Dirk Deveux pakte met zijn 3de plaats voldoende punten om zijn tweede Belgische titel veilig te stellen. Deveux pakt de titel met een Escort BDA, ondanks de concurrentie van de "modernere" Youngtimers: "Dat was onze opdracht hier in Sankt-Vith om ons regelmatig seizoen te bekronen."

Patrick Mylleville stuurde zijn Porsche naar een mooie vierde plaats, voldoende om zijn derde plaats in het kampioenschap veilig te stellen. Sascha Oosterlinck werd vijfde, voor de Audi Quattro van Luc Caprasse. Stefaan Prinzie was op zijn verjaardag een van de pechvogels. Door een losgekomen collector van de uitlaat en een probleem met de carburatoren, verloor de Opel-piloot 14 minuten in de openingsfase.

Na hun overwinning in de ConXioN Omloop van Vlaanderen werd Chris Van Woensel als favoriet getipt voor de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap. De Yokohama-piloot reed een groot deel van de wedstrijd aan de leiding, maar op de 9de proef nam Cédric Cherain het commando over. Chris Van Woensel en Rik Snaet eindigden na een spannende slotfase knap op de tweede plaats, een halve minuut voor Freddy Loix, de viervoudige Belgische kampioen.
Vorig jaar was Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi in strijd voor de overwinning tot de motor door elektrische storingen begon te haperen. Ook deze keer begon Chris sterk aan de East Belgian Rally, een wedstrijd verreden op de mooiste proeven van ons land, waar echte piloten het verschil maken. Na de eerste ronde hadden Chris en Rik een voorsprong van 10"8 op Cédric Cherain, aan de start met een Skoda Fabia R5.

"We zijn maximaal aan het aanvallen," vertelde Chris. "We rijden wel met een tweeliter WRC, maar de R5's zijn ook sterk geëvolueerd. Het onderstel van onze Mitsubishi is meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld. Het chassis van een R5 is efficiënter en op deze snelle proeven heb je een perfect chassis nodig. Bovendien hebben we opnieuw problemen met het schakelsysteem aan het stuur..."

In de tweede ronde bleef Chris voluit aanvallen, maar hij moest toezien hoe Cherain de leiding overnam op KP 9, Sankt-Vith.
"Ik begrijp echt niet wat er op die proef gebeurd is. We verbeterden onze tijd van de eerste passage met 8 seconden. Ik dacht dat we een toptijd hadden gereden, maar Cherain deed nog eens 11 seconden beter! Fenomenaal, want hij gaf ook Freddy Loix 6 seconden aan de broek. In het donker ga ik nog proberen. 8 seconden inhalen is niet onmogelijk..."

Cherain liet zich echter niet verrassen. Hij liep verder uit tot 24", want Chris had na de proef in Amel al begrepen dat aandringen geen zin meer had. De Yokohama-Mitsubishi werd mooi tweede.

"Op de laatste proef hadden we nog geluk. Ik werd door grind verrast en we kwamen net op het randje van de gracht tot stilstand," vertelde Chris. "Ik ben blijven aanvallen om minstens met 30" voorsprong op Loix tweede te worden, want Freddy kreeg een halve minuut straftijd. We eindigden 30"5 voor hem," lachte Chris, die in de Condroz Rally opnieuw van de partij zal zijn met de Lancer WRC, die een interessante speelkameraad is gebleken voor de modernere R5's.

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) zijn in de East Belgian Rally op de derde plaats geëindigd. Het duo deed ook vandaag mee voor de zege maar een tijdstraf van 30 seconden dwarsboomde de plannen om ook deze wedstrijd te winnen. Eerder had het duo alle zes de wedstrijden waaraan ze dit jaar hadden deelgenomen gewonnen wat hen de Belgische titel opleverde. Dankzij de derde plaats van Loix-Gitsels wint ŠKODA voor het eerst in België de titel bij de constructeurs.

“Het was absoluut geen makkelijke rally, wel een prachtige” zegt Johan Gitsels. “Van Woensel hadden we verwacht en van Cédric Cherain wisten we dat hij gebrand was op een sterke prestatie maar dat hij tot dit in staat was, met notabene onze ex- ŠKODA Fabia R5, dat had niemand verwacht. Het was zijn eerste wedstrijd met de ŠKODA en hij was bijzonder sterk. Wij hebben tot het einde geknokt, goed wetende dat het onmogelijk zou zijn om te winnen omwille van een tijdstraf van 30 seconden. Tussen twee klassementsritten was er plots een bandencontrole. Die controle stond niet in het roadbook. Tussen beide ritten hadden we slechts 8 minuten om van de finish naar de start te rijden. Dat was sowieso al krap en dan kwam die controle er nog eens bovenop. Jammer maar het is zo. Ik denk dat we een knap seizoen hebben gehad en dat moeten we vooral onthouden.”

“Ik ben blij dat we de East Belgian Rally hebben kunnen uitrijden want daar waren we vorig jaar niet in geslaagd” zegt Freddy Loix. “Het is een prachtige rally en met het mooie weer kwam er heel veel volk ons aanmoedigen. De extra-sportieve gebeurtenissen zijn wat ze zijn. We hebben 7 rally’s gereden en geen enkele keer heeft onze ŠKODA Fabia R5 het laten afweten. 6 rally’s winnen, één keer 3e, een 11e zege in Ieper, de titel en de titel bij de constructeurs. Ik denk dat we trots en tevreden mogen zijn met deze resultaten.”

Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België, blikt terug op een geslaagd seizoen. “Freddy en Johan winnen vandaag dan wel niet maar ze staan wel voor de 7de keer dit seizoen op het podium. Het werd een felbevochten wedstrijd waar er uiteindelijk toch een ŠKODA wint, de 7e zege voor ons merk op 8 rally’s. Dat is een mooie balans. We kunnen samen met Freddy Loix, Johan Gitsels en 2C Competition terugblikken op een geslaagd seizoen waarin we alle vooropgestelde doelen hebben behaald. De algemene titel, de zege in Ieper en de titel bij de constructeurs. Eens te meer is dit jaar gebleken dat de ŠKODA Fabia R5 dé referentie blijft en dat hij tegelijk én competitief én betrouwbaar is. Dat is de perfecte mix en daar kunnen we alleen maar blij om zijn.”

Op de vloeiende proeven van de East Belgian Rally was Cédric Cherain altijd al snel. Na twee keer een tweede plaats in deze wedstrijd, de eerste keer met een Renault Mégane RS N4 (in 2011) en de tweede keer met een Ford Fiesta R5 achter de Hyundai i20 WRC van Thierry Neuville (in 2014), was de piloot uit Fléron deze keer de snelste in de zonnige Oostkantons.

Zonder een foutje op de allereerste proef van de rally had de Skoda-piloot misschien de wedstrijd van start tot finish gedomineerd. "Bewijzen dat ik sneller ben dan Chris Van Woensel met een WRC en dan Freddy Loix met gelijke wapens, dat is natuurlijk het ideale scenario in mijn eerste rally met deze Skoda," jubelde Cédric terecht. "Ik vond al snel mijn draai met de Skoda en een paar keer had ik de indruk de perfecte proef te hebben gereden. Dit geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de Condroz Rally."

Chris Van Woensel reed acht van de dertien proeven aan de leiding, maar hij eindigde uiteindelijk op 24 seconden, nadat hij op de laatste twee proeven gevoelig het voetje lichtte. "Ik weet niet waarom, maar om een of andere reden verloren we telkens kostbare seconden op de proef van Sankt-Vith. Cédric was er tijdens de tweede ronde zelfs 11 seconden sneller," vertelde Van Woensel, die de vorige manche van het BRC won.

Freddy Loix was mee in strijd voor de zege, maar een straftijd van een halve minuut kostte hem de aansluiting. Een zevende zege van het jaar bleef uit, maar Freddy stelde wel de titel bij de Constructeurs voor Skoda mee veilig. De drie doelstellingen voor het seizoen zijn behaald: "Ik kan niet ontgoocheld zijn, want het was een prachtig seizoen. De strijd in het begin van de rally was intens, maar toen we te laat inklokten na drie proeven wist ik dat we vroeg of laat die straftijd aangemeten zouden krijgen. Vanaf dat moment was het een vreemde wedstrijd, maar ik geef toe dat Cédric Cherain vandaag erg snel was."

Hans Weijs Jr viel net naast het podium, maar de Nederlander reed een beresterke wedstrijd met zijn Ford Fiesta R5, zeker omdat het de eerste rally met de R5 was dit jaar. Weijs was sneller dan Kris Princen met de Peugeot 208 T16. Princen was duidelijk: "Ik kon niet beter doen. Ik heb geen enkele fout gemaakt en we hebben het maximum uit onze auto gehaald. De anderen waren gewoon sneller."

In de algemene stand werd Tim Van Parijs nog geklopt door Bob de Jong met zijn Citroën DS 3 R5, maar de Porsche-piloot won afgetekend de strijd in GT. Van Parijs hield zijn 7de plaats vast met drie seconden voorsprong op Guino Kenis met zijn Mini RRC. Michaël Albert (Mitsubishi Lancer) nam op de laatste proeven de maat van Stephan Hermann, die eens te meer indrukwekkend was met zijn Fiat Punto.

Bij de Juniors, was Polle Geusens eens te meer outstanding met zijn Ford Fiesta EcoBoost. Maar, verder in de stand woedde de strijd hevig voor de laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge. Sébastien Bedoret stond derde, maar hij ging twee proeven voor de finish van de baan met zijn Renault Twingo. Romain Delhez, die na een knappe wedstrijd tweede werd bij de Juniors, werd niet beloond. De laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge ging naar Jelle Vermeire, na de EBR derde in het Junior-kampioenschap.

In Historic ging de overwinning naar Robin Maes (BMW M3). Dirk Deveux, derde achter Maes en de Ascona 400 van Tom Van Rompuy, kroonde zich voor de tweede keer tot Kampioen van België in Historic.

Na de eerste ronde van 5 klassementsproeven in de East Belgian Rally, is er nog niets beslist. Zoals verwacht wordt het een razend spannende strijd tussen de top R5's en de Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel, de winnaar van de Omloop van Vlaanderen.
Van Woensel draaide de besttijd op de openingsproef in Amel en na 5 proeven heeft de Yokohama-piloot een voorsprong van 4"2 op Freddy Loix, voorlopig de leider bij de R5's, al draaide Cédric Cherain met een gelijkaardige Skoda Fabia R5 drie snelste tijden. Maar, Cherain liet zich verrassen op de openingsproef in Amel, waar hij in een veld schoof.
"Een klein foutje, maar ik verloor wel een twintigtal seconden. We zijn druk aan het zetten op Freddy, want ik heb mijn achterstand al gehalveerd," lachte Cherain, die op 10"8 van leider Van Woensel volgt. Ook Van Woensel is maximaal aan het aanvallen.
"Denk maar niet dat we het makkelijk hebben met onze WRC. Op de snelle proef in Sankt-Vith draaien we onze minst goede tijd. We zullen moeten aanvallen om voorop te blijven," vertelde Chris.

Hans Weijs volgt als vierde op 22", ondanks een keuze voor te zachte banden deze ochtend. De Fiesta-piloot doet het ondanks een gebrek aan ritme beter dan Kris Princen, die met de korte verhoudingen rijdt in zijn Peugeot  T16. Bob de Jong is zesde op 1'33", net voor de snelste Porsche-piloot, Tim Van Parijs, de Mini WRC van Guino Kenis en de fenomenale Fiat Punto van Stephan Hermann.

Bij de Juniors en in RC4 voert Polle Geusens het klassement aan met zijn Fiesta R2 EcoBoost, terwijl Junior-kampioen Anthony Dovifat op de eerste proef moest opgeven met een kapotte versnellingsbak. In Historic hebben de twee favorieten, Robert Droogmans (aandrijfas) en Rainer Hermann al opgegeven. Robin Maes voert de stand aan met zijn BMW M3 voor Dirk Deveux, die op weg lijkt naar de Belgische titel.

De broers Hommes vielen met hun Peugeot 208 T16 op KP 4 terug wegens een lekke band op KP 4 in Sankt-Vith, nadat ze in Butgenbach al een foutje maakten.

Bernard Munster en Andrée Hansen hebben met een van de Porsches 911 type 'Safari' geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain deelgenomen aan een uitzonderlijke wedstrijd. De wedstrijd van... 8 dagen trok vanuit hoofdstad Sofia dwars door Bulgarije naar de oevers van de Zwarte Zee, of een tocht van 2500 kilometer, waarvan 1500 tegen de chrono. De Balkan Classic Rally was voor de eerste keer voorbehouden voor bolides van vroeger...
« De organisatie is al goed gerodeerd... althans voor offroad wedstrijden, type 'Dakar'," vertelt Bernard Munster. "Het was de eerste keer dat de Balkan Rally toegankelijk was voor historische wagens. Onze aanwezigheid was bedoeld om de organisatie te helpen om hun rally in de positieve zin te laten evolueren. Al snel begrepen we trouwens dat het geen goed idee was dat ze ons lieten passeren op dezelfde plaatsen als de 'offroad' deelnemers...»
De wedstrijd begon op een heel zwaar terrein, waardoor de BMA Porsche 911 meteen in de problemen kwam... « Het is simpel. We reden na een kilometer op de eerste proef in een gat, herinnert de piloot zich. Een fusee van de wielnaaf brak. Daardoor konden we de volgende proeven van de eerste dag niet rijden. Resultaat: 4 uren straftijd en alle hoop op een goed resultaat verkeken! Geen enkele deelnemer had voorzien dat het parcours zo slopend zou zijn voor de mechaniek van onze klassiekers. De eerste wedstrijddagen waren trouwens niet zo plezant, met heel technische proeven vaak aan een gemiddelde van minder dan 50 km/h in de bergen. Gelukkig lag het tempo in het tweede deel van de rally veel hoger. Zo konden de deelnemers in 'Classic' zich eens uitleven! »
Voor het duo Munster-Hansen zat er niets anders op dan terug te knokken en het potentieel van de BMA Porsche 911 te bewijzen. Opdracht volbracht! « Toen we begrepen in welk soort wedstrijd we zaten, hebben we de auto in de configuratie voor de East African Safari Classic gezet. Daarna functioneerde de wagen perfect, vervolgt Munster. We kenden in de rest van de wedstrijd geen enkel probleem meer, met als resultaat een ongelofelijke reeks snelste tijden! Soms ging het heel hard, want we werden op een bepaalde proef geklokt aan een snelheid van... 198 km/h! Een record... Het was duidelijk. Op de snellere proeven waren de beste oldtimers sneller dan de moderne bolides in 'offroad'. De organisator kon het amper geloven! »
Bernard Munster en Andrée Hansen waren meer dan enthousiast over dit ongelofelijke avontuur in Bulgarije... « Wat een schitterend land. Zeker de moeite waard! De proeven in het tweede deel van de rally waren fantastisch en 's avonds was de sfeer in het bivak heel hartelijk. Er was veel kameraadschap tussen de deelnemers, zelfs tussen die in 'offroad' en 'Classic'! Het was heel positief dat de organisator voortdurend luisterde naar de mening en de opmerkingen van de deelnemers. Op het vlak van veiligheid was het absoluut top! Vanaf volgend jaar zullen de oldtimers en de moderne wagens elk hun parcours afwerken, met gemeenschappelijke stroken, maar ook proeven specifiek gericht op hun wagens. We zullen BMA zeker terug zien in de Balkan Classic Rally, maar deze keer met de overwinning als doel!»
Bernard Munster, deze dinsdag weer in België, vervoegt de rest van het team van BMA om de volgende wedstrijden voor te bereiden. Yannick Neuville, de jongere broer van Thierry, zal zaterdag als 'VIP' de proeven van de East Belgian Rally afwerken met de BMA Porsche 997 GT3. Daarna is het tijd voor de Rally van Spanje, waar Ghislain de Mevius en Johan Jalet, enkele weken na hun uitstekende prestatie in de Rally van Duitsland, hun kansen in WRC2 weer zullen verdedigen met de Skoda Fabia R5 geprepareerd door BMA. Meteen na hun terugkeer uit Spanje wordt koers gezet naar de International Historic Rally van Sardinië, verreden van 18 tot 22 oktober. BMA zal daar maar liefst... 7 wagens aan de start brengen! Drukke tijden...

Aanstaande zaterdag wordt in Saint-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, de achtste en voorlaatste wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat sinds juni en de rally van Ieper in zijn definitieve plooi ligt. Een 11e zege in Ieper en een zesde van het seizoen volstond voor de vierde titel op rij van Freddy Loix. De titel bij de rijders is binnen en de constructeurstitel kan ŠKODA niet meer ontglippen. Loix en Gitsels kunnen zaterdag voor een laatste keer dit seizoen op jacht gaan naar de zege.

“Twee van de drie vooropgestelde targets zijn binnen” glimlacht de immer rustige Freddy Loix. “Rest ons alleen nog het constructeurskampioenschap waar we 50 punten voorsprong hebben op onze eerste achtervolger waardoor deze titel ons ook niet meer kan ontglippen. Zaterdag willen we ons seizoen nog wat meer glans geven door de wedstrijd proberen te winnen, daardoor onze trouwe partners nog meer te bedanken en samen met ŠKODA de constructeurstitel te vieren. Genoeg redenen om op de prachtige wegen in de Oostkantons nog eens voluit te gaan.”

De laatste wedstrijd van Loix-Gitsels dateert van juni. “Twee weken geleden hebben we nog een zeer intensieve test tweedaagse gedaan voor Michelin” zegt Johan Gitsels. “Het was goed om nog eens samen te werken en ook al was het geen wedstrijd, het ritme lag bijzonder hoog waardoor je het eigenlijk wel kan vergelijken met een wedstrijd.” Loix knikt instemmend. “Los van de testsessie kan je het ook positief bekijken dat we sinds juni niet meer aan een rally hebben deelgenomen. De goesting is zeer groot en het parcours is prachtig. Ik heb een enorm respect voor het team van Boudewijn Baertsoen en voor wat hij doet voor de autosport. Twee keer per jaar een wedstrijd organiseren is niet eenvoudig zeker niet als je weet dat de tweede wedstrijd niet bij de deur is. Toch slaagt hij erin om telkens alles tot in de puntjes te verzorgen en dat met het grootste respect voor de deelnemers. Petje af! Ik wil zaterdagavond het seizoen in schoonheid afsluiten met een 7e zege en het constructeurskampioenschap.”

“De ambitie is inderdaad om te winnen maar makkelijk zal het niet worden” weet Johan Gitsels. “Chris Van Woensel won de Omloop van Vlaanderen en zal ook in deze wedstrijd willen schitteren. Het snelle parcours is op maat van een WRC. Hij is een te duchten tegenstander net zoals Kris Princen en Cedric Cherain dat zijn. Het parcours is snel en technisch tegelijk maar vooral mooi! Al zal ik niet van het landschap kunnen genieten omdat de situaties elkaar in ijltempo opvolgen.”

Het slotwoord is aan Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België. “We kunnen zaterdag een perfecte score neerzetten. Een 7e zege en de titel bij de constructeurs. Mathematisch is die nog niet binnen maar theoretisch kan die ons niet meer ontsnappen. Laat ons nog even de focus houden waarna we zaterdagavond het seizoen in schoonheid kunnen afsluiten.”

Met 76 teams aan de start, kan de East Belgian Rally zaterdag in Sankt-Vith uitpakken met een fraaie affiche. 19 teams komen aan de start in het kader van het Historic BRC. Opnieuw een kwart van het totale startveld. Op het technische en uitdagende parcours in Sankt-Vith krijgen de kampioenschapsrijders weerwerk van twee geroutineerde kleppers : Robert Droogmans en Rainer Hermann, beiden met een 400; respectievelijk een Manta en een Ascona.
Rainer Hermann bepaalt al een paar jaar het tempo in de East Belgian Rally, die hij vorig jaar won in Historic. Maar, dit jaar zal zijn Ascona 400 weerwerk krijgen van de Manta 400 van Nelissen, deze keer bestuurd door Robert Droogmans. De Limburger mist wellicht wat ritme, want zijn vorige deelname in het BRC dateert al van de Ypres Historic Rally 2013, maar je moet Big Attack natuurlijk niet leren hoe je met een achterwielaandrijver snelle tijden op de tabellen zet.

Benieuwd naar Dirk Deveux,die op weg is naar de Belgische titel, op de snelle proeven in de Oostkantons zijn titelrivaal Robin Maes met de modernere BMW M3 kan afhouden. In elk geval wil Deveux de titelstrijd beslissen voor de slotwedstrijd in de Condroz, nadat zijn copiloot de titel al vierde in Roeselare.

Het Opel-kamp is deze keer trouwens goed vertegenwoordigd, want ook Stefaan Prinzie en Tom Van Rompuy kiezen voor een Ascona. Luc Caprasse (Audi Quattro) en Jean-Noël De Pauw (Subaru Legacy) kiezen voor een Youngtimer 4x4.

Afspraak zaterdagochtend voor heel wat achterwielaangedregen spektakel op de proeven van de East Belgian Rally.

Afgelopen weekend organiseerden Peugeot België en de RACB de laatste selectiedag voor de RACB RNT Rally Challenge, de talentenjacht waarmee een zitje in een Peugeot 208 R2 in de Condroz Rally en in het Junior BRC 2017 gewonnen kan worden. Vijf jongeren zijn al zeker van hun finaleplaats: Guillaume de Mevius, Guillaume de Ridder, Lloyd Seminara, Samuel Lay en Jérôme Briclet. Zij krijgen het gezelschap van de drie best geklasseerde piloten in het Junior BRC. Meteen is duidelijk dat er heel wat op het spel staat voor een aantal jongeren in de East Belgian Rally, de 8ste manche van het Belgian Rally Championship.
Anthony Dovifat kan met een gerust gemoed afreizen naar Sankt-Vith. Hij is al zeker van de Junior-titel. Polle Geusens is eveneens relatief zeker van de finaleplaats voor de RNT Rally Challenge, want de Ford-piloot heeft drie manches van het Junior BRC gewonnen. Hij heeft in elk geval een mooie voorsprong op het drietal Sébastien Bedoret, Jelle Vermeire en Romain Delhez, die met zijn drieën zullen knokken voor de derde finaleplaats. Aangezien Jelle Vermeire, de winnaar van de Junior Award in de Omloop van Vlaanderen, zijn 75 punten scoorde in vijf wedstrijden, moet de piloot uit Roeselare geen punten laten vallen. De Ford-piloot beschikt over de beste uitgangspositie. Zowel Sébastien Bedoret als Romain Delhez hebben 6 resultaten in rekening gebracht. Zij moeten hun score verbeteren om hun puntentotaal te verbeteren. Bedoret moet 8 punten verbeteren, terwijl Delhez 2 punten moet laten vallen... Virtueel staan ze op 68 punten, terwijl Vermeire 75 punten heeft uit 5 wedstrijden.

Maar, de jonge kerels moeten natuurlijk nog afrekenen met hun andere collega's, zoals Junior-kampioen Andy Dewallef (Opel), R1-piloot Lucas Walbrecq, Gert-Jan Kobus (Ford) en thuisrijder Tobias Brüls (Ford). Het is ook uitkijken naar de strijd in R2 met kleppers als Steven Dolfen, die een gooi doet naar de titel in RC4, Adrian Fernémont en vooral de Koreaan Cheone Lim, de fabriekspiloot van Hyundai Motorsport.

Tussenstand Junior BRC na 7/9 wedstrijden : 1. Dovifat 177 ptn; 2. Geusens 98; 3. Bedoret 76; 4. Vermeire 75; 5. Delhez 70...

De East Belgian Rally, de achtste manche van het Belgian Rally Championship, kent elk jaar opnieuw een razend spannend verloop. Wie herinnert zich niet de bloedstollende eindsprint van vorig jaar, waarin Hermen Kobus in de slotronde Vincent Verschueren en Kris Princen nog te grazen nam. Ook dit jaar mogen we een uitermate spannende strijd voor de overwinning verwachten, want na zes overwinningen in het BRC wil iedereen kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix van een zevende succes houden.
Natuurlijk start de kampioen als favoriet. Freddy wil graag komaf maken met de pechduivel die hem vorig jaar vroegtijdig uit de wedstrijd haalde. Maar, de concurrentie is sterk gewapend en elke toppiloot houdt van de snelle, vloeiende, natuurlijke proeven van de East Belgian Rally in de Oostkantons. Zeker Kris Princen, die vorig jaar op 2"3 van de zege strandde. Na zijn misser in Roeselare wil de Peugeot-piloot iets recht zetten. Maar, ook Cédric Cherain is met de Skoda Fabia R5 van San Mazuin zeker een kanshebber, want de East Belgian Rally is de lievelingsrally van de Luikenaar.

Maar, in principe heeft Chris Van Woensel het ideale wapen om het voltallige peloton R5's te kloppen op de snelle proeven die hem zeker moeten liggen. Na zijn overwinning in de Omloop van Vlaanderen, heeft Van Woensel zeker het vertrouwen om voluit voor de overwinning te strijden. Die zat er vorig jaar al in, maar toen werd hij geveld door elektrische motorstoringen. Verder is er een erg boeiend duel tussen de Nederlanders Bob de Jong en Hans Weijs, die zich in laatste instantie inschreef met zijn Ford Fiesta R5. Weijs Jr moet zeker in staat geacht worden vooraan mee te spelen, mogelijk zelfs voor de overwinning, al mist hij ritme met de R5.

De broers Hommes zorgen voor een aangename verrassing. Ze laten hun BMW M3 aan de kant en komen naar Sankt-Vith met de ex-Princen Peugeot 208 T16. Een mooie uitdaging voor de lokale broers, die het onder andere op moeten nemen tegen de Mini RRC van Guino Kenis. En, wat te denken van de Super 2000's van de Luxemburgers Steve Fernandes en Tony Rollinger. Hun Peugeots zijn ondertussen voorbijgestreefd door de R5's, maar de 207 S2000's hebben zeker het potentieel voor een dichte ereplaats.

Het is duidelijk. De afwezigheid van Vincent Verschueren, die deze wedstrijd laat vallen, zal ruimschoots opgevangen worden. Zeker omdat de vier ronkende Porsches eveneens van de partij zullen zijn. Bij droog weer is het uitkjken naar de chrono's van Tim Van Parijs en Jochen Claerhout, terwijl Yannick Neuville als voorwagen de toeschouwers zal vermaken met de BMA Porsche 997 GT3.

De East Belgian Rally heeft zaterdag nog veel meer in petto, want het niveau ligt op alle niveaus erg hoog. In Historic neemt Rainer Hermann het op tegen... Robert Droogmans, terwijl in het Junior BRC de spanning te snijden zal zijn, want de jongeren strijden voor de finaleplaatsen in de RNT Rally Challenge.