Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Een zege in de Legend Boucles de Bastogne en winst in de Rally van Haspengouw voor het BMA Team.

Een zege in de Legend Boucles de Bastogne, winst in de Rally van Haspengouw... Het begin van het seizoen 2017 was ronduit perfect voor BMA, het team van Bernard Munster. De formatie uit Petit-Rechain trok met vertrouwen naar het vlakbij gelegen stadscentrum van Spa om er de overwinning op te halen in de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship en tevens in de Historic-nevenwedstrijd. Maar, het kan verkeren. Deze keer zat het niet mee...
« Het verloop van deze extreem moeilijke Spa Rally had een droom voor ons kunnen zijn, maar uiteindelijk draaide het uit op een nachtmerrie, analyseert Bernard Munster. Ook dat is autosport. Dat maakt de sport zo onvoorspelbaar. Dit weekend zat het niet meer voor BMA in Spa. Een reden te meer om te mikken op een revanche in de volgende wedstrijd. »
Bij de start van de allerlaatste klassementsproef van de rally, de tweede passage op de lange versie van de Clémentine, hadden Kris Princen en Peter Kaspers 21 seconden voorsprong. Helaas kregen ze niet de kans de champagne te laten knallen. « Wat er echt gebeurd is, dat weet ik nog altijd niet, vertelt Kris Princen. We hadden 21 seconden voorsprong en met nog 14 km te gaan, konden we zoveel nooit verliezen. We wisten dat Cherain nog zou aanvallen, maar onze voorsprong was voldoende groot. We werden wel gehinderd door condens op de voorruit. Verloor ik daardoor even de concentratie? Misschien... Ik miste in elk geval de apex in een heel snelle bocht en even verder lagen we op ons dak. Ik liep een gebroken rib op. Peter heeft een gekneusde schouder en de wagen is zwaar beschadigd. Op dit moment is het onmogelijk om te voorspellen wat er de komende weken zal gebeuren. Zullen we aan de start staan van de TAC Rally? Ik hoop het, maar dan moeten de dokters wel het licht op groen zetten, moet mijn copiloot weer genezen zijn en moet de auto compleet hersteld zijn. Wait and see... »

« Wanneer we de data en de onboardbeelden bekijken, dan stellen we vast dat Kris niet overdreven in de aanval was, vervolgt Bernard Munster. Op de plaats van de sortie, reed hij 5 km/h minder snel dan tijdens de eerste ronde. Toen Cherain langs onze gestrande Fabia passeerde, had hij een vijftal seconden goed gemaakt... terwijl enkel de afdaling op onverhard naar de finish nog afgewerkt moest worden. Het is nooit makkelijk om opgejaagd te worden. Dat hebben we dit jaar ook gezien bij Thierry Neuville in het Wereldkampioenschap. Maar, ik denk dat Kris en Peter gewoon brute pech hadden. Ze hebben een zware prijs betaald voor een klein foutje, zoals we er allemaal gemaakt hebben in onze carrière... »

Guillaume Dilley, aan het stuur van de tweede Skoda Fabia R5 van BMA en genavigeerd door Stéphane Prévot, had alles bij elkaar amper... 18 kilometer ervaring met deze wagen voor de start. Het belette hem niet om meteen knappe tijden te rijden. Na een eerste lekke band, raakte hij dezelfde steen die veel andere piloten verraste op KP 6... Het zorgde voor een dubbele lekke band. Met slechts één reservewiel aan boord van de wagen, moest Dilley vanzelfsprekend de strijd staken...
Ook voor Patrick Snijers was er een frustrerend gevoel. Snijers mikte op de zege in RGT met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar hij kreeg ettelijke strafminuten aan de broek gesmeerd door fouten bij het inklokken van zijn copiloot. Gelet op de extreem moeilijke weersomstandigheden en de achterstand die een goed resultaat onmogelijk maakten, besliste de piloot om de strijd te staken.
In het Historic Belgian Rally Championship, stonden Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette aanvankelijk in de top 3 met de Porsche 911 van BMA. Het team uit Verviers profiteerde van de weersomstandigheden om vooraan mee te draaien. Maar, vrijdagavond reden ze lek en duurde het wisselen van het wiel langer dan gepland. Bovendien ging een tuimelaar stuk, wat nog eens voor tijdverlies zorgde. Het team besliste om zaterdag niet meer van start te gaan. Jammer, want het beste moest ongetwijfeld nog komen...
Toch was niet alles negatief voor BMA in deze Spa Rally. In dezelfde 'Historic'-categorie, schitterden André Lausberg en zijn zoon Guillaume met hun Porsche 911, die ze naar de 3de plaats stuurden. Terwijl de meeste concurrenten in Historic in de loop van de twee loodzware dagen moesten opgeven, hield de andere Porsche van BMA probleemloos stand om dit prima resultaat te behalen. Petje af!
Ook Vincent Prégardien en Kevin Vandenbussche haalden de finish van deze ongelofelijk verraderlijke Spa Rally. Ze werden 7de algemeen met hun Ford Escort MK2. Prégardien zet zijn leerproces in de rallysport verder. Hij haalde de finish, wat veel rallyrijders met meer ervaring niet konden zeggen. Veelbelovend voor de toekomst.
En dan is er nog de prestatie die Bernard Munster ongetwijfeld de meeste voldoening gaf: die van zijn zoon Grégoire, samen met Johan Jalet. Met een Opel Adam Cup, die niet hetzelfde potentieel heeft als de R2-versie, reed de jonge piloot in zijn tweede rally foutloos naar de finish. Bovendien draaide hij regelmatig tijden in de top 20 algemeen, met als kers op de taart een 11de tijd op de Clémentine! Resultaat: de 16de plaats algemeen, na een bijzonder zware testwedstrijd met het oog op de start van de Duitse Opel Rally Cup. « Wat kan ik anders zeggen dan dat de papa bijzonder trots is op zijn zoon, vertelt Bernard Munster. Het was zo makkelijk om dit weekend verrast te worden door een of andere valstrik, maar Grégoire bleef foutloos. De prestaties van een Cup-versie zijn niet vergelijkbaar met die van een R2. Als je dan dergelijke tijden kunt rijden, dan mag je fier zijn...»
Terug in het hoofdkwartier in Petit-Rechain, draait het team van BMA deze bladzijde om en werken ze aan de voorbereiding van de volgende wedstrijd, de TAC Rally, op zaterdag 8 april in Tielt.