Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Hemicuda Rally 2017 : Volledig verslag van de wedstrijd.

Een overvol startveld. Organisatoren zien het graag passeren. De 17de Hemicuda Rally kreeg uiteindelijk 119 auto’s aan de start. Met de nodige vedetten en een streepje mooi weer zorgt dit dikwijls voor een mooie toeloop aan fans en toeschouwers. Maar je kan niet alles hebben en ondanks het slechte weer in de aanvangsfase kregen we een zeer mooie, boeiende wedstrijd met een dolgelukkige, “andere”, winnaar! Het was nat in de ochtend, kletsnat.
Bandenkeuze werd cruciaal, wagenbeheersing ook. Het duurde helemaal niet lang voor het eerste slachtoffer viel. Meteen ook niet één van de minsten want het was topfavoriet Bert Cornelis. Op papier was hij de gedoodverfde winnaar want aan de overmacht van de DS3 R5 kon normaal gezien niemand tornen. Maar een lek gereden band, die op de proef moest worden vervangen, sloeg hem meteen meer dan drie minuten terug en dus mocht hij meteen vaarwel zeggen aan een eventuele overwinning. Op slechts 9 KP’s zou het immers onmogelijk blijken zo’n gat dicht te rijden. Het was dan die andere lokale held die de vrijgekomen positie invulde. Philip Barbier kon met zijn Mitsubishi Evo X aanvankelijk 13 seconden voorsprong bij elkaar sprokkelen. Achter hem zagen we die andere Mitsubishi Evo, van Dennis Degroote en die liet zich meer dan opmerken met uitstekende tijden. Naarmate gedurende de dag de wegen opdroogden was het echter duidelijk dat er zou moeten rekening gehouden worden met een derde speler: de Porsche 997 GT3 van Fredericq Delplace. Stukje bij beetje haalde hij zijn achterstand op en in de 8ste proef, op Houthulst, nam hij over. Barbier ontbond alle duivels maar moest toezien hoe Delplace met 7 seconden voorsprong over de finish ging. Een dolgelukkige Delplace. “Dit is een echte topwagen”, juichte hij. “Eindelijk past alles samen. We gaan hiermee volgend seizoen zeker nog mooie dingen doen!” Een vleugje teleurstelling bij Philip Barbier, die zich genekt zag met een straftijd van 10 seconden voor een te late aanmelding. “Er stond na de onderbrekingen op Kortemark een lange rij wachtenden aan de controle. Mijn copiloot liep nog naar de tafel maar kwam blijkbaar te laat. Het is wel heel spijtig dat een wedstrijd zo werd beslist, want het was toch wel een speciale situatie. Uiteindelijk speelt toch wat men op de baan doet! Daar verloren we het vooral van de hoge topsnelheid van de Porsche.” Dennis Degroote ging in de laatste proef nog van de baan en verloor daardoor een mooie 3de positie aan de Evo X van Bert Coene. Steven Dolfen (Clio R3) liep binnen op een 9de plaats. Daarmee doet hij, in afwezigheid van Bécaert, de beste zaak in het VAS-kampioenschap. Maar ook hij had zijn dosis geluk nodig. “Kampioenengeluk”, lachte hij. “We gingen rechtdoor maar konden onze weg vervolgen. De wagen had echter vibraties. Uiteindelijk bleek het te liggen aan het voorwiel. We hebben geluk gehad dat die band niet sprong, want dan was de rally over geweest.” En inderdaad haalt Steven een band uit de koffer met een kale plek, doorgesleten tot op de draad… De officiële berekeningen moeten nog worden gemaakt maar het lijkt erop dat Steven Dolfen de leiding zal overnemen in de Divisie 3, voor Bécaert en Karnier. De deelname van Dolfen aan de Rally van Zuid-Limburg staat al vast. De forfaits van Merlevede en Vermeirsch, waarvan de wagens niet klaar waren, gaf de facto een vrijgeleide aan Paul Lietaer en zijn Escort bij de Historics. Met een 9 op 9 haalde hij royaal de zege. Stefaan Prinzie, die de Ascona A meebracht, moest genoegen nemen met de 3de plaats, want de 2de positie ging naar de snelle Porsche 911 van Lode De Keyser. Lietaer zal naar eigen zeggen “normaal gezien niet” naar Gingelom gaan en door de afwezigheid van Danny Kerckhof zou in dat opzicht Bram Fonteyne met de Volvo 240 de beste zaak hebben gedaan binnen het Historics kampioenschap. Hij kwam binnen op een 4de plaats. “We gaan naar Zuid-Limburg”, verklaarde Bram. “Ik heb al een verplaatsing naar Kasterlee op de zak en dus kunnen we deze keer relax naar Gingelom, in tegenstelling tot vorig seizoen want toen moesten we er punten halen!” De zege in de Divisie 1-2 was voor Frederic Berville met de Renault Clio Ragnotti. “Voor het amusement”, verklaarde hij. “We kwamen voor een klassezege, een top 20 maar spelen niet mee voor het kampioenschap. We zijn tevreden, we haalden waar we voor kwamen.” Het was Jeffrey Decock, gezeten naast Jess Noyelle in de Honda Civic, die met een 9de plaats in de divisie de goede zaak deden door het duo Anton en Anton (Peugeot 206) achter zich te houden. Dick Lambrecht zette de Opel Corsa A op een 2de plek in de Divisie 5 Youngtimers. “Ik moest enkel maar punten pakken voor het kampioenschap”, vertelde Dick. Hij liet daartoe de Peugeot 205 GTi van de Brit Allfrey naar de zege gaan. De algemene lijnen worden langzaam duidelijk binnen het kampioenschap en na de volgende wedstrijd in Gingelom, met de Rally van Zuid-Limburg, zal de stand van zaken nog helderder worden.