Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de succesvolle 55ste editie van de Renties Ypres Rally, die afgelopen weekend meer dan 100.000 toeschouwers naar de Westhoek lokte, organiseert Club Superstage dit weekend opnieuw een internationaal evenement op de Markt in Ieper. De deelnemers aan de mythische rally "Paris to Peking 2019" arriveren zaterdagnamiddag in Ieper voor hun laatste overnachting, waarna ze zondagochtend richting finish in Parijs vertrekken.

De rally Peking-Parijs is ongetwijfeld de zwaarste en langste rally voor klassieke auto's ter wereld. Dit is nog maar de 7de editie van de wedstrijd, die in 1907 voor de eerste keer werd georganiseerd. In totaal werken de deelnemers ruim 15.000 kilometer af, dwars door China, Mongolië, Kazakhstan, Rusland richting de Franse hoofdstad. Vooral het eerste gedeelte van de rally wordt verreden op onverharde wegen en de deelnemers werken onderweg ook klassementsproeven tegen de chrono af. Om de ongelofelijke roodtrip nog heroïscher te maken, is er geen serviceteam toegelaten. De deelnemers sleutelen 's avonds zelf aan hun fantastische machines. Kortom, het zijn stuk voor stuk helden die zaterdag na 35 uitputtende dagen zullen arriveren op de Markt in Ieper. 

"Drie jaar geleden werd Club Superstage gevraagd om als gastheer de overnachting in Ieper te organiseren," vertelt Jan Huyghe, Marketing en Sales Director van Club Superstage. "Wij nemen de route vanaf Doornik naar Ieper voor onze rekening, met een onder andere een tijdscontrole bij het Tynecot oorlogskerkhof en een doortocht in het centrum van Mesen. De eerste wagens verwachten we op de Markt om 15h50. Na een gezellig diner 's avonds in Ieper, vertrekken de deelnemers zondagochtend om 8h richting Parijs, via de Kemmelberg en Dranouter." .....

In de 55ste Renties Ypres Rally was Pieter-Jan Michiel Cracco met zijn Skoda Fabia R5 in de kleuren van Jobfixers op weg naar een prima plaats in de Top 10. Helaas ging hij zaterdagmiddag van de baan. Philip Cracco stuurde zijn Ford Fiesta R5 naar de 25ste plaats.

Na zijn sterk optreden in de Sezoensrally, bevestigde Pieter-Jan Michiel Cracco zijn progressie tijdens de openingsavond van de Renties Ypres Rally.  "We reden een 9de tijd op de Qualifying Stage in Nieuwkerke en vandaag ging het ook uitstekend. De proeven in Ieper zijn erg snel, maar dat ligt me wel. Het verschil was minder dan een halve seconde per kilometer ten opzichte van Kris Princen, toch een referentie bij de Skoda-rijders. Ik denk niet dat ik ooit harder heb gereden," lachte Pieter-Jan Michiel.

Zaterdag was de hitte loodzwaar. Helaas werd Pieter-Jan Michiel verrast door een lekke band in Langemark. "We stonden lek en daardoor was ik even niet voldoende geconcentreerd. Ik reageerde niet goed bij het tegensturen en daardoor schoven we in een gracht. Heel jammer, want ik moest gewoon de wagen aan de finish brengen om onze doelstelling, een top 10, waar te maken...," besloot Pieter-Jan Michiel.

Philip Cracco stuurde zijn Ford Fiesta R5 ondanks de hitte wel naar de finish. "Het was fysiek een zware wedstrijd," vertelt de Jobfixers-patron. "De proeven lagen er bovendien ontzettend verraderlijk bij. Door de doortocht van de eerste wagens en zeker in de tweede ronde, lag er veel grind op de baan. Het was voortdurend opletten, want de proeven in Ieper zijn ook erg snel. Ik heb me geamuseerd," lacht Philip Cracco. .....

Wegens verplichtingen voor Opel Motorsport in het Europees rallykampioenschap, kwam de leider in het Pirelli Junior BRC, Grégoire Munster, niet aan de start in Ieper. Maar, aan sterke referenties geen gebrek voor de Belgische jongeren in deze 55ste editie van de Renties Ypres Rally. 

Het leek een open en spannende strijd te worden tussen streekrijder Gilles Pyck, Amaury Molle en Achiel Boxoen, die na 9 maanden afwezigheid zijn comeback maakte met de nieuwe Ford Fiesta R2T, met steun van Team Floral en M-Sport. Op de tweede proef vrijdagavond was de strijd echter al beslist. Gilles Pyck ging van de baan met zijn Peugeot 208 R2 en dat had ook zware gevolgen voor Achiel Boxoen...

"In de remzone voelde ik plots dat er iets mis ging en een fractie van een seconde later braken de bouten van het rechter voorwiel. De wagen was onbestuurbaar en we schoven van de baan. Een ander wiel monteren was geen optie, want de bouten waren afgebroken," vertelde Gilles, die zaterdag opnieuw startte, maar door de strafminuten in SuperRally niet verder kwam dan de vijfde plaats. "Het was moeilijk om me terug op te laden, want we hadden gehoopt hier heel wat punten te scoren. We zijn toch opnieuw gestart voor de ervaring en onze sponsors." .....

Craig Breen (VW Polo R5) heeft de rally van Ieper gewonnen. De Ier kwam vrijdag in de vooravond aan de leiding, bouwde stapsgewijs een voorsprong uit en kon vanaf zaterdagnamiddag de wedstrijd beginnen controleren. Kris Princen (VW Polo R5) eindigde als derde en zorgde zo voor een dubbel BMA podium. De Limburger komt na zes wedstrijden “alleen aan de leiding van het Jobfixers BRC. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) leek goed op weg om zijn ambitie om in de top 10 te eindigen waar te maken tot hij in de 13e klassementsrit lek reed en vervolgens van de baan ging. Ieper is en blijft onverbiddelijk. Kurt Dujardyn parkeerde zijn BMA Skoda Fabia R5 als 34e in het gesloten wagenpark. Vincent Prégardien eindigde als 55e.

Veel ogen waren voor de wedstrijd gericht op Craig Breen. Hij was één van de favorieten op eindwinst en heeft die favorietenrol volledig waargemaakt. “Ik ben heel tevreden dat ik een wedstrijd met zo’n rijke geschiedenis heb kunnen winnen. Voor mij persoonlijk is dit een heel belangrijke zege. De VW Polo is een heel sterke wagen. Wanneer ik wou aanvallen kon ik dat ook. Ik kan terugblikken op een perfect weekend. Zowel met de wagen, met BMA als met Paul mijn corijder. Ik had het mij niet beter kunnen voorstellen.”

Dankzij de steun van de Belgian VW Club kon Kris Princen de rally van Ieper rijden. “Ik ben hen daar zeer dankbaar voor” zegt Kris Princen. “Craig Breen was het ganse weekend outstanding. Kevin Abbring konden we mogelijk wel aan. Ik heb hem vandaag lang onder druk proberen te zetten maar ik kon hem niet in de fout dwingen en dus verdient hij die tweede plaats. Ik ben zeer tevreden met onze derde plaats. Met het oog op het kampioenschap hebben we hier een uitstekende zaak gedaan want geen enkele van onze rechtstreekse tegenstrevers heeft hier punten gescoord. Daarom ook dat ik niet echt wou aandringen en risico’s wou nemen om Kevin te gaan halen. In de optiek van het kampioenschap zou dat niet slim geweest zijn.” .....

De 55ste editie van de Renties Ypres Rally werd verreden in een verzengende hitte, maar toch waren de rallyfans weer massaal op post om de meest internationale wedstrijd van het Belgische rallyseizoen. Craig Breen, vooraf getipt als favoriet, bekroonde zijn eerste kennismaking met de Volkswagen Polo R5 met een klinkende zege, voor zijn vroegere teamgenoot Kevin Abbring en regerend Belgisch kampioen Kris Princen. Drie VW's op het podium, met Freddy Loix op de vierde plaats als eerste niet-VW-rijder in de Skoda Fabia R5 van zijn copiloot Pieter Tsjoen.

Na een snelle opening door Kevin Abbring, die drie proeven aan de leiding stond met de nieuwe VW Polo GTI R5, nam Craig Breen de leiding over op de vierde klassementsproef vrijdagavond. De Ier vond snel zijn draai in de VW Polo R5 van BMA en hij nam steeds meer afstand van de concurrentie, mede dankzij een klein foutje van Abbring, zijn vroegere teamgenoot bij Peugeot in het ERC. Zaterdag trotseerde Craig Breen de hitte om de Renties Ypres Rally voor de eerste keer op zijn naam te schrijven, nadat hij in 2015 als leider moest opgeven.

"Ik hou van het parcours in Ieper en het is een internationaal befaamde wedstrijd die ik heel graag op mijn naam wilde schrijven," vertelde de Ier die drie jaar de kleuren van Citroën verdedigde in het Wereldkampioenschap. "De VW Polo R5 is ongetwijfeld de beste auto die ik ooit heb bestuurd. De wagen gaf me meteen veel vertrouwen en hij stuurt heel precies in. Vorig weekend verloor ik met Manus Kelly een goede vriend in Donegal en het was een emotioneel weekend. We zijn in gedachten zeker bij zijn familie," aldus een geëmotioneerde winnaar, die voor de vierde keer aan de start stond in Ieper. .....

Naast de 55ste editie van de Renties Ypres Rally, wordt volgend weekend ook de eerste Ypres Rally Masters verreden. Dit is een nieuwe nevenwedstrijd in het leven geroepen door Superstage om Youngtimers die nog niet terecht kunnen in Historic, zoals de imposante Ford Escort Cosworth van Paul Lietaer, een kans te geven zich in de kijker te rijden. Speciaal voor de duizenden rallyfans nodigde Superstage ook onze nationale trots uit. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, viervoudig vice-Wereldkampioenen Rally en de winnaars van de vorige editie van de Renties Ypres Rally, zullen voor de eerste keer op Belgische bodem rijden met hun officiële Hyundai i20 Coupé WRC. Ze werken de 12 klassementsproeven elk één keer af, 5 proeven vrijdagavond en 7 zaterdag.

Want, wie de Ypres Rally Masters aan het werk wil zien, moet gewoon een twintigtal minuten eerder naar de klassementsproeven vertrekken. De Masters rijden enkel de tweede ronde en daarin starten ze op 11 van de 12 proeven vlak voor de toppers van de Renties Ypres Rally. In de Masters wordt trouwens in omgekeerde volgorde gestart, zodat Thierry Neuville kort voor de "0"-wagen zal passeren met zijn Hyundai i20 Coupé WRC. 

En, Thierry Neuville, die deze week genoot van enkele dagen vakantie en die ondertussen ook zijn LifeLive Cross Car voorstelde aan de pers, kijkt uit naar de Renties Ypres Rally.  
"De Renties Ypres Rally zal een uitdaging worden. We gaan voor de eerste keer op snelheid met onze WRC over de smalle baantjes scheuren. Ik wil onze Belgische fans een mooie demonstratie geven. Het is altijd gezellig met al die fans op de Markt in Ieper," vertelde Thierry, die natuurlijk vooral uitkijkt naar de komst van zijn eerste kindje. .....

De 55ste editie van de Renties Ypres Rally kan uitpakken met een droomaffiche. De Belgische en Britse rallytop staat aan de start en om hen het leven moeilijk te maken, nemen drie rasechte "Ieper" specialisten de handschoen op, net als een internationaal rallytalent met een veelbelovende toekomst voor  zich.

De recordhouder van het aantal overwinningen in Ieper, elfvoudig winnaar Freddy Loix, de snelste man van de voorbije jaren en de winnaar van 2017, Kevin Abbring, en de morele winnaar van de editie 2015 en tevens een crack op asfalt, Craig Breen. Wie een shortlist zou moeten maken van specialisten die in Ieper wat extra kunnen brengen, die zou deze drie kleppers zeker op zijn lijstje zetten, samen met Bryan Bouffier en Thierry Neuville. Die laatste twee zijn ook van de partij, maar met een WRC in de Rally Masters.

Freddy Loix zegt zelf niet te gaan voor winst met de Skoda van Pieter Tsjoen Racing. Dat kan niet gezegd worden van Craig Breen. De Ier, die dit weekend nog actief is in het Iers kampioenschap met een Ford Fiesta RS WRC, mikt voluit op de zege in Ieper: "De vorige keer, ondertussen 4 jaar geleden, was ik ook sneller dan Freddy Loix, maar toen kenden we pech. Ik kom naar Ieper om me in de kijker te rijden, om ritme op te doen, maar vooral om... te winnen!" Daarvoor kan hij rekenen op een topwagen, een VW Polo R5 uit de ateliers van BMA.

Ook Kevin Abbring, die voor de gelegenheid genavigeerd wordt door Veronique Hostens, de vroegere copiloten van Vincent Verschueren, zal een Volkswagen Polo R5 besturen. De VW zal vertrouwd aanvoelen, want de jonge Nederlander verdedigde jarenlang de kleuren van Volkswagen in het WRC. Abbring wil met een goed resultaat nieuwe kansen op internationaal rallyniveau afdwingen. .....

Al jaren aan een stuk hebben de Belgen de heerschappij in zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, meetellend voor het Europees kampioenschap, als de Sas Pils Classics Ypresrally.

Het feit dat Paul Lietaer dit jaar met de Ford Escort Cosworth opteert voor de Masters, legt een nog zwaardere druk op de schouders van de overige landgenoten, zoals Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe. Beide rijders trekken de hen toebedeelde favorietenrol in twijfel. Stouf blijft kampen met een nukkige Ford Sierra Cosworth, terwijl Vanwijnsberghe afgelopen weekend pas in de VAS-rally van Wervik zijn eerste meters van het seizoen reed met de Toyota Celica. Didier won weliswaar het Historic-gedeelte, maar gaf eerlijk toe dat hij in droge weersomstandigheden flink wat weerwerk zal krijgen. 

Nu de volledige top uit het Europees kampioenschap eind juni aan de start komt in Ieper, zullen onze landgenoten zich van hun sterkste kant moeten tonen. Naast vaste klanten zoals Danny Kerckhof en Christophe Merlevede, kan ook die andere BMW M3-rijder Bjorn Syx wel eens voor de verrassing zorgen. Zowel in de Rally van de Monteberg als de ORC-rally werkte hij zich op tot revelatie. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de Ieperse garagist zijn internationaal debuut zal ervaren. Guino Kenis, in laatste instantie ook van de partij, wil ook een gooi doen naar eremetaal met zijn M3 E30. Wim Soenens zal in zijn M3 eerder voor het spektakel kiezen. .....

Vincent Verschueren, die op de valreep de zege uit zijn handen laat glippen. Het zal het beeld zijn dat iedereen bij zal blijven van de Rally van Wervik. Sébastien Bédoret werd de uiteindelijke winnaar en Freddy Loix maakte er een volledig “nationaal” en ook een volledig Skoda Fabia R5 podium van. Het was trouwens helemaal de dag van Vincent Verschueren. Hij pakte met de GoDrive Fabia R5 de leiding van bij aanvang. Hij bleef op de baan terwijl alles en iedereen rondom hem her en der in het landschap verdween. Hij hield zijn voorsprong stabiel onder de dreiging van het jonge geweld van Sébastien Bédoret en zijn mentor Freddy Loix.
 
Maar één momentje was genoeg. Verschueren ging even rond op de allerlaatste KP, Bédoret glipte naar de leiding. Bedoret, Verschueren, Loix en Tsjoen, PJM Cracco, Demaerschalk,  Mccormack, Van Den Heuvel, Van Parijs, Cole, Vanden Abeele… Allemaal rijders uit de nationale en internationale scene. En dat maakt deze rally van Wervik moeilijk om te lezen in het kader waar hij eigenlijk van belang zou moeten zijn: het VAS regionale rally kampioenschap. Een poging? PJ Maeyaert, Yves Dewulf en de eigenzinnige Ford Escort Millington kwamen binnen op de 15de plaats algemeen en deden de beste zaak in het regionale kampioenschap waar ze nu met 192 punten naderen op de afwezige Steve Bécaert (198 punten). .....

Terwijl alle blikken op dit moment gericht zijn op de topwedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, de Renties Ypres Rally, werkt het team van de Koninklijk Automobielclub Midden Vlaanderen (KAMV) hard aan de voorbereiding van de volgende manche van het kampioenschap, de ConXioNOmloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt. De Roeselaarse club heeft de ambitie zijn wedstrijd naar een hoger niveau te tillen en te behoren tot een van de drie grote rally's in België.

De oudste wegwedstrijd van het land, de ConXioNOmloop van Vlaanderen, zal de enige manche van het BRC zijn die meetelt voor de prestigieuze Europese competitie die de TER (Tour European Rally) is. En voor de nieuwe variant voor oldtimers, de TER Historic. De TER opende dit seizoen op 18 en 19 mei in de Rally van Antibes. Het werd een spannend duel tussen de Citroëns C3 R5 van de Fransen Yoann Bonato en Yohan Rossel. De eerste liet de zege aan de tweede omdat hij een fout maakte op de allerlaatste proef. Hun landgenoot Sylvain Michel was de beste van de deelnemers die ingeschreven waren in de TER, voor de andere Fransen Bruno Riberi en Romain Haut-Labourdette, de Luxemburger Steve Fernandes (genavigeerd door de Belg Olivier Beck) en de Duitser Stefan Gottig, allemaal met Skoda Fabia's R5. Naast Yoann Bonato gingen nog twee serieuze titelkandidaten al vroeg van de baan: de Fransman Nicolas Ciamin (Skoda Fabia R5) en onze landgenoot Jaochim Wagemans (Peugeot 208 T16). De TER Historic, waarvan de kalender deels gelijk loopt met die van de TER, begon al vroeger. Er zijn ondertussen al drie wedstrijden gereden. Ze werden achtereenvolgens gewonnen door de Zweed Anders Johnsen (Porsche 911), de Italiaan 'Zippo' (Audi Quattro) en de Duitser Heinz-Walter Schewe (Porsche 911). Samen met onze landgenoot Frank Blondeel, was deze laatste de enige die drie keer kon scoren. Hij staat dan ook aan de leiding in het klassement, voor de twee eerder genoemde rijders en de Ier Timothy Metcalfe. .....

De Historic Rally Ypres start dit jaar op de markt en dit zullen we zeker en vast geweten hebben want de belangrijkste tenoren van het Europees kampioenschap staan aan de start. Deze piloten gaan het opnemen tegen de streekpiloten die maar al te graag pronken op het podium na de finish. De parkoerkennis van de lokale rijders zal zeker en vast doorwegen t.o.v. de buitenlanders , maar we weten allemaal dat het parkoer rond Ieper een slijtageslag kan zijn en diegene die de finish halen altijd eeuwige roem krijgen. 

Op dit moment staat de teller op 36 FIA piloten en 21 nationale piloten. Bovendien hebben we nog een late inschrijving kunnen constateren van Ville Silvasti die een Lancia 037 aan de start brengt. 

In categorie 4 kan Daniel Alonso zich zeker op het voorplan werken. De motivatie is duidelijk aanwezig bij de Spaanse Ford Sierra Cosworth-rijder, na onder andere de tweede plaats in Asturië. Wat de concurrentie betreft, wordt het voor Alonso vooral uitkijken naar zijn landgenoot Antonio Sainz (Subaru Legacy), tweede in de tussenstand, en voor de Lancia Delta Integrale van "Lucky", genavigeerd door Fabrizia Pons, destijds copilote van Michèle Mouton in het Wereldkampioenschap. Er is ook nog die andere Cosworth'er Tim Jones(GB). Valter Jensen kan van zijn kant belangrijke punten scoren voor het kampioenschap aan het stuur van zijn vertrouwde BMW M3, waarmee hij vorig jaar de titel veroverde. Carlo Fiorito wil punten scoren met zijn BMW 2002 Ti. .....

De ideale voorbereiding op Ieper. Het is de slogan waarmee de Rally van Wervik, normalerwijze een van de kleinere broertjes in de regionale rallywereld, zijn deelnemers wil lokken. In het verleden konden zij steeds rekenen op goedgevulde startvelden door de FIRC, het Flanders International Rally Challenge. Maar dit seizoen staan ze ook op de kalender van het Protyre Britse rallykampioenschap en dat weerspiegelt zich duidelijk in de deelnemerslijsten.

Maximaal 150 teams zullen worden toegelaten, staat er in het wedstrijdreglement. Maar de deelnemerslijst, die loopt al door tot nummer…157. Het zal voor Filiep Forrest en zijn detachement van Scuderia Vervica een meer dan goedgevulde agenda worden! Meerdere filmploegen, rallyradio, live facebook pagina… Wervik heeft het allemaal.

Voor de fans niets dan voordeel uiteraard. De tickets schelen meer dan een slok op de borrel met het Ieperse programma en voor die democratische prijs zien zij toch een aantal toppers aan het werk zoals Paul Lietaer op zijn Ford Escort Cosworth RS, Sébastien Bédoret op de Skoda Fabia R5, Philip Cracco en PJM Cracco, elk op hun eigen Ford Fiesta R5, Vincent Verschueren met de GoDrive Fabia R5 en natuurlijk ook Freddy Loix en Pieter Tsjoen op hun eigen PTS Racing Skoda Fabia R5.

Het publiek zal ongetwijfeld ook de lokale helden aanmoedigen en dan denken we in de eerste plaats aan Steven Dolfen in de Opel Adam R2 en Davy Vaneste met de VW Polo GTi R5! Vul dat nog aan met Tim Van Parijs op zijn iconische Porsche 997 GT3 en met een aantal buitenlandse vedetten als een Jim Van den Heuvel (Fiesta R5) en Martin McCormick (Fabia R5), een Fiesta R5 voor Tuur Vanden Abeele, een Fabia R5 voor Bjorn Renier, wat Britse WRC wagens en nog zo veel meer. .....

Met nog 2 dagen te gaan vooraleer de inschrijvingen definitief worden afgesloten hebben we een beter zicht wie er allemaal zal deelnemen aan de Renties Ypres Rally. Vandaag staan er immers in totaal 74 teams ingeschreven waarvan 25 R5 wagens.

Ziehier alle namen met R5 die zich reeds geregistreerd hebben voor de 55ste editie van de Renties Ypres rally 2019.

- Ole Christian Veiby (Hyundai i20 R5)  

- Craig Breen (Polo R5)

- Freddy Loix (Fabia R5)  

- Rhys Yates (Fabia R5)

- Vincent Verschueren (Fabia R5)

- Kris Princen (Polo R5)

- Kevin Demaerschalk (C3 R5)

- Filip Pyck (Fiesta R5)
- Bjorn Renier (Fabia R5)
- Bruno Parmentier (Fabia R5)
- Alex Laffey (Fiesta R5)
- Joachim Wagemans (Peugeot 208 T16 R5)
- Pieter-Jan Michiel Cracco (Fabia R5)
- Davy Vanneste (Polo R5)
- Tuur Vanden Abeele (Fiesta R5)
- Marty McCormack (Fabia R5)
- Tom Cave (Hyundai i20 R5)
- Darren Gass (Fabia R5)
- Philip Cracco (Fiesta R5)
- Sebastien Bedoret (Fabia R5)
- Kevin Van Deijne ( Fabia R5)
- Bert Coene (Fiesta R5 )
- Matt Edwards (Fiesta R5 )
- Vincent Prégardien (Fabia R5 )
- Kurt Dujardyn ( Fabia R5 )
 
Na de koninginneklasse met de R5 wagens zullen we opnieuw het mooie geluid van de Porsches GT3 kunnen horen in en rond de stad Ieper. ( nl. Tim Van Parijs , Claudie Tanghe en Chris Van Woensel )
 
Verder zien we ook nog de Evo's staan van Steve Bécaert (Evo X), Kurt Boone (Evo 6), John Morrison ( Evo 9 ) en Damon Noyelle (Evo 7). In de RC4 klasse zien we echter wat piloten ontbreken van het Belgisch kampioenschap maar zien we toch enkele bekende namen verschijnen zoals Steven Dolfen (Opel Adam R2), Timo Van Der Marel (Opel Adam R2) en enkele andere streekpiloten zoals Freek Vanbeveren, Gilles Pyck en Manuel Merlevede die alle 3 deelnemen met een Peugeot 208 R2. 
 
In dezelfde klasse komen er naar jaarlijkse gewoonte enkele Engelsen en Ieren naar de kattestad met name Niall William Creighton , Marty Gallagher , James Wilson , Josh MC Erlean en James Williams. .....

2 dagen voor het einde van inschrijvingen nog een topper bijgekomen met name Christian Veiby.

Op zijn 23ste is Ole Christian Veiby een van de meest ervaren jonge talenten in het Wereldkampioenschap. De Noor is dit seizoen actief in WRC2 met een Volkswagen Polo R5, maar in Ieper komt hij aan de start met een Hyundai i20 R5. Een ideale kans voor Ole Christian om eens te proeven van een andere R5, nadat hij vorig jaar met een Skoda Fabia R5 en een Citroën C3 R5 actief was. Maar, het is ook een mooie kans om de parcourskennis die hij vorig jaar heeft opgedaan om te zetten in een mooi resultaat in een van de mooiste asfaltrally's van Europa.

“Ik heb echt van de Ypres Rally genoten vorig jaar. Het is een heel speciale wedstrijd met een unieke sfeer en je hebt er ervaring nodig. Het is ongelofelijk," vertelt Ole Christian, die zich vorig jaar vrijdagavond liet verrassen. Zijn 21ste plaats weerspiegelde niet zijn prestatie, want de Noor deed zaterdagochtend beroep op Rally2 om zijn wedstrijd te vervolgen, met de nodige straftijd. Het parcours zal hij zeker niet onderschatten. ....