Wie dacht dat na de Renties Ypres Rally en de Peking-Paris ‘Ypres stop’ Club SuperStage vzw mocht gaan uitrusten, heeft het fout. Naast de AAROVA short rally van Oudenaarde vervoegt ook dit jaar de Ypres Historic Regularity opnieuw de najaarskalender. En hoewel de eerste editie zich meteen ontpopte als dé Belgische regularity-afspraak willen de organisatoren op 29-30 november & 1 december 2019 nog beter doen!
“Ook op vlak van inschrijvingen loopt het, zowel qua kwaliteit als kwantiteit, als een trein. Qua aantal deelnemers evenaren we nu reeds -met nog ruim 4 maanden voor het evenement- het aantal van vorig jaar. Daarenboven wakkert de buitenlandse interesse fel aan met 1 buitenlandse equipe per 7 deelnemers!”, blikt Norbert Dumoulin, wedstrijdleider, popelend vooruit. Haast & spoed zijn dus op hun plaats om de resterende 25 startplaatsen in te nemen. Inschrijven kan nog tot 1 augustus aan verlaagd tarief. Na 1 augustus blijft inschrijven mogelijk… voor zover er nog resterende plaatsen zijn!
3 competitiedagen, 2 etappes
Het 800 km lange parcours -waarbij de deelnemers elke avond terugkeren naar het wagenpark & podium in het gezellig centrum van Ieper- wordt ook dit jaar opnieuw verdeeld over 3 wedstrijddagen & 2 etappes. De eerste etappe start op vrijdagavond 18u en eindigt pas op zaterdag… 16 uur! Een atypische timing -al wordt die etappe wel onderbroken door een korte nachtelijke pauze van een 5-tal uren waarbij de deelnemers heel even hun hotelkamer kunnen opzoeken- die de sportiviteit van het evenement benadrukt. Tijdens de derde & laatste wedstrijddag voorzien de parcoursverantwoordelijken Bjorn & Jens Vanoverschelde nog 250 kilometer, goed voor 10 regelmatigheidsproeven waarvan 1 regelmatigheidsproef (RT) van ruim 30 kilometer en een zéér hoog percentage RT versus verbinding… Een niet onbelangrijke afsluitende dag dus binnen een compact programma! .....
Een tracé uit 1984
Bij het uitstippelen van de regelmatigheidsproeven -regelmatigheidsproeven worden verreden op de openbare weg aan de hand van een geheim parcours waarbij de deelnemers zo nauwkeurig mogelijk een aangepaste gemiddelde snelheid moeten aanhouden- zal er dit jaar nog dieper in de archiefkasten gedoken worden. Zo toverden de organisatoren een proef uit de archieven die voor het laatste gebruikt werd in… 1984. Het exacte tracé houden we zo geheim mogelijk, al kunnen we verklappen dat de regelmatigheidsproef deel zal uitmaken van de nachtetappe en wel eens bepalend kan zijn voor de rangschikking…
Een gastgemeente tijdens elke etappe
Naast de klassieke regelmatigheidsproeven introduceerden we vorig jaar enkele ‘sporting stages’. Het zijn korte regelmatigheidsproeven op afgesloten wegen waarbij deelnemers in alle veiligheid op een behendigheidsparcours een opgelegde targettijd moeten nastreven. Hoewel de essentie van het evenement uiteraard de regelmatigheidsproeven op openbare weg met geheim parcours blijft, gaan we dit jaar enkele extra ‘sporting stages’ toevoegen aan het parcours. Voor het plezier van de piloten maar ook van de toeschouwers… Want, als extra sfeermaker zal zo’n proef gekoppeld worden aan een ‘gastgemeente’. In zo’n gastgemeente zal de karavaan er niet alleen een ‘sporting stage’ betwisten, maar zullen ze ook even halt houden voor een regroup of servicezone. De exacte gastgemeentes en de locaties van regroup, service zones en ‘sporting stages’ zullen ruim vooraf bekend gemaakt worden zodat ook toeschouwers ‘hun’ Ypres Historic Regularity kunnen voorbereiden… U leest er ongetwijfeld meer over in een volgend communiqué.