Stellen dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zaterdagavond ontgoocheld waren is zwak uitgedrukt. De twee jonge Belgen bleven na de Deutschland Rally, negende manche van het wereldkampioenschap, duidelijk op hun honger zitten. Tijdens de Panzerplatte-proef hadden ze hun ŠKODA FABIA R5 voortijdig moeten parkeren, na te zijn geraakt door een... everzwijn.
“Ik kon er absoluut niets aan doen”, stelde rijder van het SXM-team. “In volle rechte lijn kwamen er opeens drie everzwijnen uit het bos de weg opgelopen. Ik kon er twee vermijden, maar niet het derde. Ik had onmiddellijk door dat de schade te groot was om onze weg verder te zetten. Dit valt heel moeilijk te verteren.”
Ook al omdat voor het incident de vertegenwoordigers van ŠKODA België in hun derde deelname aan een WK-manche een mooie progressie hadden laten optekenen. “Vrijdag was de dag nochtans niet zo goed begonnen”, stelt Thomas. “Tijdens de eerste proef van de dag haalden we een andere deelnemer bij die net een band had gewisseld en vlak voor ons opnieuw de baan opkwam. Gedurende vijf kilometer zaten we vast achter hem. Zonder frisse lucht liepen onze remmen warm en dat kostte ons ook in de volgende proef heel wat tijd.” ......
Eens dat probleem was opgelost trok het duo opnieuw ten strijde. “Hoewel onze tijden in vergelijking met meer ervaren teams best respectabel konden worden genoemd, waren we vrijdagavond niet helemaal tevreden”, erkent Sébastien. “We hebben de hele avond gewerkt om te kunnen vaststellen waar we tijd verloren. We hebben de afstellingen van onze ŠKODA FABIA R5 licht aangepast en ik heb ook mijn rijstijl wat gewijzigd. Op zaterdagochtend was het ritme meteen een pak beter! Bij de derde van de vier proeven 's ochtends lagen we op zes tienden van een seconde van de snelste tijd in R5. Zelfs al hielden we enige veiligheidsmarge, want we wilden aan het eind geraken en een maximum aan ervaring opdoen. Eén klein minpuntje evenwel: bij een slecht ingeschatte jump beging ik een beginnersfoutje. De wagen was intact, maar de uitstap in de velden kostte ons wel twee minuten.”
Zaterdagnamiddag, op de lastige proeven van Panzerplatte, gingen Sébastien en Thomas met opzet heel voorzichtig aan de slag... tot ze op de laatste klassementsrit in aanraking kwamen met het everzwijn. “Ik heb er echt de pest in, want we hadden nog heel wat te leren”, stelt Sébastien. “Toch ben ik ook tevreden over de vooruitgang die we tijdens deze rally hebben geboekt. Door iets meer aan te vallen, zonder risico's te nemen, kon ik vaststellen tot wat we in staat zijn en welke snelheid er nodig is om op het niveau van de anderen te geraken. Ik beschouwde deze rally als een nieuwe kans om veel te leren... en we hebben veel geleerd! Alleen jammer dat we dat niet op zondag hebben kunnen bevestigen.”
“Over het algemeen ben ik heel tevreden over hun prestatie”, stelt Freddy Loix, consultant voor ŠKODA België en de coach van het jonge duo. “Het incident met het everzwijn is heel frustrerend, maar iedereen weet dat zoiets in de rallysport kan gebeuren. Ze waren in ieder geval bezig aan een heel goede wedstrijd. Jammer evenwel van dat kleine foutje in de negende proef. Het is een plek die bekend staat als verraderlijk, en toch laten ze daar twee minuten liggen. Dat is iets wat niet zou mogen voorvallen, maar ik ben er zeker van dat Sébastien al de juiste conclusies heeft getrokken om te voorkomen dat het geen tweede keer zal gebeuren. Als we kijken naar het ritme dat hij tentoon spreidde, zeker in de wetenschap dat de WRC2 in Duitsland van een heel hoog niveau was, dan vond ik zijn prestaties heel goed. Ondanks zijn beperkte ervaring op dit niveau liet hij dikwijls tijden tussen de referenties van de categorie noteren. Dat belooft voor de toekomst! Maar eerst moet hij deze ervaring in de loop van de volgende weken gebruiken in de Belgische rally's.”
Na dit interludium op het hoogste vlak komen Sébastien en Thomas op 6 en 7 september inderdaad opnieuw in actie in het Belgische rallykampioenschap, ter gelegenheid van de Omloop van Vlaanderen in Roeselare. Ze zijn vast van plan om tijdens het laatste derde van het Belgische seizoen van zich te laten spreken!