Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Rally van Wallonië, de enige driedaagse wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bleek een zware dobber voor de deelnemers aan het Histroric-kampioenschap. Zoals aangekondigd werd het een afvallingsrace. De drie topfavorieten gaven vroegtijdig op, waardoor Arthur Kerkhove zijn leidersplaats in het kampioenschap kon verstevigen met een knappe algemene overwinning in zijn Ford Escort Mk2.

Dirk Deveux ging vlot van start met de snelste tijd vrijdag op de Citadel, maar vanaf de tweede passage nam Guino Kenis met zijn BMW M3 E30 de leiding. Zaterdag, in de regen, hield Guino Kenis vooraan stand aan de leiding: "De intermediate-banden van Hankook doen het uitstekend in de regen. Het gaat prima, ook al had ik vrijdagavond de verkeerde banden gekozen voor de eerste passage op de Citadel." Guino Kenis had de zege binnen bereik toen zijn concurrenten vroeg moesten opgeven, maar ook bij hem begaf de koppeling.

Dirk Deveux moest in de achtervolging op de BMW-rijder. "Er zit zeker nog veel meer in de Sierra. Onze progressiemarge zit nog vooral in de rijder," lachte Dirk, die even later zou opgeven met een defecte alternator.

Ook Guino Büx zette de achtervolging in. "Het zal moeilijk worden om Kenis bij te benen, zeker omdat we al twee keer tijd verloren. Op de Citadel werden we opgehouden en in Wartet verloor ik een vijftiental seconden door motorstoringen...," sakkerde Büx, die op zijn beurt zaterdagnamiddag moest opgeven met een kapotte alternator. Zondag ging Gino opnieuw van start om het spektakel te verzorgen: "En om de ontgoocheling van me af te rijden," lachte Gino. "Als de bocht scherp genoeg is, trek ik aan de handrem. Vandaag rijden we enkel voor de fun en de supporters!" .......

Patrick Snijers (VW Polo R5) is dit weekend als achtste geëindigd in de rally van Wallonië. Een slipper en een foute bandenkeuze op zaterdag voorkwamen een beter resultaat. Positief is dat de Limburger een moeilijke wedstrijd tot een goed einde heeft gebracht en met het oog op de toekomst vertrouwen heeft getankt. Grégoire Munster deed dat ook. Na zijn crash in de TAC Rally was dat dé missie van deze wedstrijd. Munster eindigde 18e algemeen en was, net als in Haspengouw en Spa, opnieuw de beste junior. Henri Schmelcher mag tevreden terugblikken op zijn debuut met een R5. Schmelcher eindigde als 17e, Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) als 21e.

“Zowel Davy Thierie als ik hebben het gevoel dat we heel hard gereden hebben alleen uit zich dat niet in het resultaat” zegt Patrick Snijers. “Na ons foutje van gisteren moesten we achtervolgen en zijn we er niet meer in geslaagd om de kloof op de concurrentie te dichten. De wisselende weersomstandigheden zorgden dan ook nog een voor een moeilijke bandenkeuze waardoor we nooit echt met de juiste banden van start zijn gaan. Maar we hebben opnieuw en volledige rally met de R5 gereden. Dat geeft vertrouwen voor de rest van het seizoen.” ......

Teleurstelling, dat gevoel heerste bij Vincent Verschueren, Stéphane Prévot en het ganse team van GoDrive na de 36ste Rally van Wallonië. Een zevende plaats in de vierde wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, dat was niet de ambitie van de Belgische kampioen van 2017. De start was nochtans redelijk, met een vijfde plaats na de dubbele passage op de showproef op de Citadel van Namen vrijdagavond. Maar, meteen op de eerste klassementsproef in Natoye had Vincent Verschueren al pech. De Skoda Fabia R5 bereikte de finish met een velg waar geen band meer op te zien was.

"We zijn na een kilometer al lek gereden. Ik kan het niet geloven. Drie jaar reden we geen enkele keer lek en dit seizoen regent het lekke banden. We verliezen 1'05". Een topresultaat is verkeken," aldus Vincent ontgoocheld. 

De rest van de dag was een loterij op het vlak van de bandenkeuze door het extreem wisselvallige weer. Vincent reed het grootste deel van de etappe op "01"-banden, een band met de rubbersamenstelling van een regenband, maar met de tekening van een slick voor droog weer. De tijden volgden echter niet zoals Vincent het wenste. De tweede etappe werd afgesloten op de 7de plaats op 1'48" van de leider. "Onze afstellingen waren veel te hard, zeker op dit nat parcours. We hebben in de slotronde de afstellingen soepeler gezet, maar ik geraak nog altijd niet aan de tijden van Adrian Fernémont en Cédric Cherain. Ik kan je nochtans verzekeren dat ik keihard aangevallen heb. We hebben zelfs "zot" aangevallen, met risico's, maar nog volgen de tijden niet. Sinds Ieper vorig seizoen, na onze overstap naar deze Fabia R5, heb ik geen snelste tijd meer gereden. Dat is niet normaal. Onze bandenkeuze was misschien niet altijd optimaal, maar ook dat verklaart het verschil niet. Er is iets met de auto, maar als ik een verklaring had, dan zou het natuurlijk al opgelost zijn..." .....

Hij droomde ervan als kind en het is hem gelukt. Nadat hij vorig jaar al in strijd was voor de overwinning, won Namenaar Adrian Fernémont deze keer "zijn" Rally van Wallonië. De piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleuren van SAN Mazuin moest er hard voor knokken, tot de finish. Uiteindelijk hield hij een minieme voorsprong van 3 seconden over op de VW Polo R5 van Cédric Cherain.

Deze 36ste editie van de Rally van Wallonië werd verreden in extreem wisselvallige weersomstandigheden. Het maakte de wedstrijd erg lastig voor de 86 deelnemende teams, maar het zorgde ook voor heel wat spektakel en spanning. Het ganse weekend werden buien afgewisseld met opklaringen. De bandenkeuze van de rijders leek een loterij en was zenuwslopend. 

Adrian Fernémont begon niet goed aan de wedstrijd. Hij klokte vrijdagavond slechts de 9de tijd op de openingsproef op de Esplanade van de Citadel van Namen. Zaterdag rukte hij al snel op en in de tweede ronde nam hij de leiding in handen. De piloot afkomstig uit Vedrin verdrong Cédric Cherain van de koppositie, maar die gaf zich niet zomaar gewonnen. De piloot van de VW Polo R5 bleef in een zege geloven tot de laatste meter zondagmiddag, maar uiteindelijk strandde hij op amper 3" van de Namenaar. 

Voor Adrian Fernémont was deze zege voor eigen publiek een absoluut hoogtepunt in zijn carrière. Hij was dan ook erg emotioneel bij de finish van de laatste proef in Nannine: "Cédric heeft me tot de finish onder druk gezet, maar deze overwinning wilde ik absoluut voor mezelf houden! Ik heb de ganse rally aangevallen. Ik maakte elke keer de juiste bandenkeuze dankzij de informatie en het advies van mijn ouvreurs en mijn vrienden langs de proeven, maar voor de laatste vier proeven had ik regenbanden gekozen, terwijl het parcours er droog bij lag. Ik heb bijzonder hard aangevallen. Het was soms op het randje want ik wist dat Cédric wel de juiste banden had gemonteerd. Ik beschouw deze zege als mijn eerste grote overwinning. In Spa heb ik vorig jaar ook gewonnen, maar dat was eerder dankzij de pech van mijn rivalen. Deze overwinning heb ik zelf veroverd. Deze heb ik samen met Samuel dik verdiend. Dit pakken ze me niet meer af." .......

In de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap en tevens de vierde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, heeft Grégoire Munster zijn meesterschap nog eens getoond. De Opel-rijder won niet alleen de strijd bij de jongeren. Hij maakte er ook een erezaak van om Guillaume Dilley te verslaan in R2 en met 16 bonuspunten voor evenveel snelste tijden in klasse RC4 doet de titelverdediger een gouden zaak in het kampioenschap.

Na een eerder voorzichtige start, verhoogde Grégoire Munster zaterdagmiddag het tempo in de 3, de 36ste Rally van Wallonië, die geteisterd werd door bijzonder regenachtig en wisselvallig weer. Hij reed weg van de concurrentie bij de jongeren, maar hij passeerde ook Guillaume Dilley, voormalig Belgisch algemeen vice-kampioen.  "In het begin had ik wat moeite om het vertrouwen te vinden na onze zware klapper in Tielt, maar al snel kwam het goede gevoel terug. Het was jammer dat ik de leiding zaterdagavond weer uit handen moest geven na een lekke band op de voorlaatste proef. Ik reed gewoon lek op de rand die gevormd werd bij de overgang van onverhard naar verhard op een recht stuk. Die lekke band kostte me anderhalve minuut," vertelde Grégoire Munster, die zondag meteen weer de leiding nam. "Ik hou wel van dit wisselvallig weer en moeilijke omstandigheden. Ik kan weer met vertrouwen naar mijn volgende afspraak. Vanavond neem ik het vliegtuig vanuit Eindhoven naar de Canarische Eilanden, waar ik volgend weekend de kleuren van Opel zal verdedigen."   .....

Vorig jaar pakte Vincent Verschueren zijn eerste overwinning van het seizoen in de Rally van Wallonië en dat wil de Godrive-piloot ook dit weekend doen in de 36ste editie van de Waalse klassieker. De vroegere motorracer voelt zich als een vis in het water op de supersnelle, natuurlijke klassementsproeven rond Namen. Samen met Stéphane Prévot wil hij meestrijden voor de overwinning.

Het belangrijkste nieuws vanuit het Godrive-kamp is de beslissing die genomen werd inzake de banden. "We hebben in overleg met het team beslist om terug over te stappen naar Michelin. We hebben alles goed geanalyseerd en we zijn ervan overtuigd dat we in de Belgische rally's een betere kans maken met de banden van de Franse fabrikant. Maar, het zal ook deze keer niet makkelijk zijn om de VW Polo's te bekampen. Kris Princen is er niet bij, maar Cédric Cherain wel. Al verwacht ik een beresterke Adrian Fernémont in eigen streek met zijn Skoda."

De klassementsproeven zijn erg snel in Namen, maar tegelijkertijd waren de verschillen vorig jaar erg klein. Vincent won na drie wedstrijddagen met amper 8"7 voorsprong op Cherain en 17" op Fernémont. De top 5 werd volledig ingenomen door Skoda Fabia's R5. .....

Dit rally-weekend start met een dubbele superspecial op en rond de Citadel van Namen, de rally van Wallonië. De vierde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship is de enige wedstrijd van het kampioenschap die gespreid wordt over drie dagen. Dat is meteen de hoofdreden waarom Kris Princen, winnaar in Haspengouw en in Tielt, past voor deze rally. BMA zet dit weekend drie wagens in. Een VW Polo R5 voor Patrick Snijers én voor Henri Schmelcher. Na zijn klapper in de TAC Rally start Grégoire Munster om terug vertrouwen op te doen met het oog op zijn volgende opdracht voor Opel Motorsport, de rally van de Canarische eilanden die volgende week gereden wordt.

Bij aanvang van het seizoen vertelde Kris Princen dat hij een budget had voor zeven wedstrijden en dat de rally van Wallonië niet in zijn programma paste. “We mogen maximum acht van de negen wedstrijden nomineren om punten te sprokkelen. Als ondernemer houd ik het kostenplaatje nauwlettend in de gaten. Als er dan toch een keuze gemaakt moet worden dan lijkt mij logisch dat ik pas voor de duurste wedstrijd. Een rally gespreid over drie dagen is bovendien ook niet meer van deze tijd. Ik kijk met belangstelling uit hoe mijn titelconcurrenten het er dit weekend van af zullen brengen.” ......

De vierde manche van het Historic Belgian Rally Championship is met 10 deelnemers niet zo talrijk bezet, maar er staat wel kwaliteit aan de start van deze Rally van Wallonië. Het belooft een erg boeiende en open strijd te worden tussen een viertal kanshebbers. De Historic-rijders hebben vrijdagavond in elk geval de eer om het parcours te openen op de Citadel in Namen. 

Om een kans te maken op de overwinning in Namen, moet in de eerste plaats de wagen drie dagen lang betrouwbaar blijken. De drie belangrijkste favorieten weten dat dit niet altijd evident is in deze categorie. Guino Kenis, winnaar in Haspengouw, moest in Spa zijn snelle BMW M3 aan de kant zetten met een gebroken transmissie. Op de vloeiende proeven moet de M3 zijn vermogen kunnen uitspelen. 

Dat kan zeker ook gezegd worden van de Ford Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die in Spa meteen debuteerde met een overwinning. Maar, de versnellingsbak van de Ford liet het afweten in Tielt, waar de Limburger nog een tweede plaats uit de brand kon slepen. 

Zijn twee grootste rivalen hebben de pechduivel ook al ontmoet dit seizoen. Gino Bux wil eindelijk eens van pech gespaard blijven. Met zijn snelle Ford Escort Mk1 wil Büx de modernere Youngtimers het vuur aan de schenen leggen. Het gebrek aan vermogen zal Gino trachten te compenseren in de technische stroken. ......

Het Kampioenschap van België Rally was zelden zo spannend en boeiend als dit jaar en de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen (KAMV) is vastbesloten om na de zomervakantie met de ConXioNOmloop van Vlaanderen een memorabele manche te organiseren. De oudste wegwedstrijd van het land viert op 6 en 7 september zijn 60ste editie.

"Ter gelegenheid van dat jubileum willen we een groot autosportfeest op poten zetten," kondigen de organisatoren aan. "We werken al verschillende jaren aan een grotere internationale uitstraling van onze wedstrijd. Dit jaar zullen we een grote stap in de goede richting zetten. De ConXioN Omloop van Vlaanderen wordt immers de BRC-wedstrijd die meetelt voor de meeste kampioenschappen en competities." Ook opgenomen in de nieuwe TER Historic De grote nieuwigheid is dat de ConXioNOmloop van Vlaanderen mee zal tellen voor de Tour European Rally (TER) in plaats van de… Renties Ypres Rally. De TER is een internationale competitie die zich profileert als alternatief voor het Europees kampioenschap, dus net onder het Wereldkampioenschap. De competitie werd twee jaar geleden gelanceerd en telt vijf (misschien zes) manches in vijf of zes verschillende landen. De debatten worden geopend op 17-19 mei in Antibes. Daarna volgt op 19-20 juli de Rallye de Ferrol in Spanje, waarna de karavaan naar Roeselare komt voor de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Daarna volgen de Transilvania Rally (26-29/9) in Roemenië en de Rallye du Valais (17-19/10) in Zwitserland. ......

De eerste grote naam voor de Ypres Rally Masters is gekend. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, de vice-Wereldkampioenen Rally en winnaars van de Renties Ypres Rally 2018, komen aan de start met hun Hyundai i20 Coupé WRC, de wagen waarmee ze de kleuren van het Koreaanse merk verdedigen in het Wereldkampioenschap. Voor de eerste keer zal een WRC van de nieuwe generatie te zien zijn op Belgische klassementsproeven.

De lancering van de Ypres Rally Masters, een nieuwe wedstrijd voor youngtimers en de nieuwe generatie World Rally Cars, maakt deze deelname mogelijk. "Opnieuw de Renties Ypres Rally rijden met de R5, zoals vorig jaar, dat zou weinig nieuws gebracht hebben voor de fans. We hebben vorig jaar de wedstrijd gewonnen. Wat zouden we meer kunnen doen? Anderzijds willen we heel graag van de partij zijn in Ieper, want het is erg fijn om voor onze fans in eigen land te rijden. Het enthousiasme van onze supporters was vorig jaar in Ieper fantastisch. Daarom komen we opnieuw aan de start in Ieper, maar deze keer wel met de Hyundai i20 Coupé WRC."

De viervoudige vice-Wereldkampioen kijkt in al uit naar de passages op de smalle baantjes rond Ieper. "Vorig jaar hebben Nicolas en ik ons al afgevraagd hoe het zou zijn om op het Ieperse parcours met de WRC te rijden. Het parcours is heel specifiek, met diepe coupures, en ook erg snel. Het zal een uitdaging zijn om hard te gaan met onze Hyundai i20 Coupé WRC," lacht Thierry. "We gaan misschien een stukje competitiegevoel missen omdat we niet strijden tegen de andere R5's, maar zo kunnen we de fans extra vermaken. Voor mezelf is het in elk geval leerrijk om ook de Ieperse baantjes te temmen met de WRC. We gaan een hoog tempo rijden, zonder onnodige risico's te nemen. Het wordt mooi voor de fans!" ......

Het minste wat we kunnen schrijven is dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dezer dagen weinig tijd hebben om zich te vervelen. Voor het derde opeenvolgende weekend gaat het duo van ŠKODA België aan de slag met hun ŠKODA FABIA R5 uit de ateliers van SXM. Twee weken na een heel mooie tweede plaats in de TAC Rally snijden de twee kerels volgende vrijdag de Rallye de Wallonie aan. Om deze vierde manche van het Belgische rallykampioenschap optimaal voor te bereiden kwamen Sébastien en Thomas afgelopen zondag aan de start in de Rallye Salamandre, een regionale wedstrijd in Beaumont. Na een wedstrijd waarin de tegenstand uiteraard minder sterk was dan in het nationale kampioenschap klom het duo op het hoogste podiumtrapje.

Die thuisoverwinning doet deugd”, glimlacht Sébastien. “Aan het stuur van onze ŠKODA FABIA R5 scheurde ik tegen meer dan 150 km/u langs mijn huisdeur in Donstiennes. Normaal gezien zit ik daar aan het stuur van de bestelwagen van ons familiebedrijf en hou ik me aan de snelheidsbeperking van 50 km/u. Dit geeft een heel ander effect (lacht)!”

Naast het emotionele aspect had deze deelname ook een heel precies doel. “Zowel voor ons als voor onze partners is het plezant om in eigen regio en voor onze enthousiaste supporters te kunnen rijden. Maar het belangrijkste was de voorbereiding op de Rallye de Wallonie!”, bevestigt de 23-jarige. “De hele dag lang hebben we de afstellingen aangepast – soms gingen we met opzet zelfs wat te ver – om zo het rijgedrag van onze ŠKODA FABIA R5 te verfijnen. Samen met onze ingenieur en het hele SXM-team hebben we goed werk geleverd. Hoewel het parcours rond Namen iets sneller en iets minder hobbelig zal zijn, trekken we dus vol vertrouwen richting de vierde manche van het Belgische kampioenschap. Ons doel is duidelijk: we willen van bij de start voluit gaan, net zoals in de TAC Rally, en proberen om de zege te strijden.”.........

Van vrijdag tot en met zondag wordt in Namen de rally van Wallonië georganiseerd, de vierde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Met 22 R5 wagens aan de start belooft het een spannende wedstrijd te worden. Eén van de R5’s is de geel-zwarte MAES Containers VW Polo R5 van Patrick Snijers en Davy Thierie. Afgelopen weekend mochten de rijders het parcours verkennen. Patrick Snijers hield er een goed gevoel aan over.
 
In de schaduw van de Citadel van Namen wordt er zaterdag en zondag in Namen rally gereden. Het feest start op vrijdagavond met een dubbele superspecial op en rond de Citadel met als hoogtepunt de doortocht op de esplanade. “Het is altijd een heerlijk moment om rechtstreeks contact te hebben met een grote groep enthousiaste toeschouwers” weet Patrick Snijers. “Uiteraard ligt de focus op het rijden maar je voelt die vibes van het publiek écht tot in de wagen. Ik zal alle steun kunnen gebruiken want met 22 R5’s aan de start zal er flink getrapt moeten worden. Afgelopen weekend zijn Davy en ik nota’s gaan nemen. Ik voelde me meteen comfortabel. Dat gevoel had ik niet tijdens de TAC Rally waar ik in het begin té krampachtig aan het rijden was wetende dat elke fout die je daar maakt meteen afgestraft wordt. Vorig jaar betekende deze wedstrijd de definitieve start van de samenwerking met Davy. De nota’s zijn goed, het gevoel is goed. Van mij mag de rally beginnen.” .......

Het gaat niet alleen waanzinnig hard op de klassementsproeven van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Ook de wedstrijden volgen elkaar in snel tempo op. Met de 36ste Rally van Wallonië zijn we al toe aan de 4de manche van het Belgisch rallykampioenschap. In en om Namen zullen de achtervolgers dit weekend trachten de kloof te dichten op de leider in de tussenstand, regerend kampioen Kris Princen. Het belooft een boeiende en open strijd te worden tussen Vincent Verschueren, Cédric Cherain, Adrian Fernémont, Xavier Bouche en enkele snelle jongeren, zoals Sébastien Bedoret. Wie profiteert van de afwezigheid van Kris Princen?

Met 14 Skoda Fabia's R5 tegenover 4 VW Polo's R5 lijkt het een ongelijke broederstrijd tussen de twee telgen van de VAG-familie. Maar, bij afwezigheid van Kris Princen, die de Polo R5 al twee overwinningen bezorgde, wordt vooral gekeken naar Cédric Cherain om de kleuren van VW hoog te houden. Na zijn misser in de TAC Rally, heeft de Luikenaar een topresultaat nodig om zijn titelkansen gaaf te houden. Patrick Snijers wil aansluiten bij de kopgroep, terwijl Xavier Bouche in het verleden al bewezen heeft dat hij geen aanpassingsperiode nodig heeft om snel te zijn met een nieuwe wagen. Henri Schmelcher zal de vierde Polo R5 besturen.

In het kamp van Skoda is het vertrouwen groot. Zowel Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, als Adrian Fernémont behaalden een podiumplaats op verplaatsing in Tielt. In eigen streek viseert Fernémont zeker de overwinning. Sébastien Bedoret komt ook steeds feller aandringen. Afgelopen weekend won hij nog de Salamandre als voorbereiding.  Ook Ghislain de Mevius is sterk aan het seizoen begonnen. Ook hij kan in eigen streek voor de verrassing zorgen.  Op de erg snelle proeven heeft ook Vincent Verschueren zijn zinnen gezet op een topprestatie. De winnaar van vorig jaar houdt van de snelle, vloeiende klassementsproeven.  En hoe hoog kunnen Cédric De Cecco, sterk in Spa tot zijn opgave, en Bastien Rouard mikken? .....

De Rally van Wallonië is dit weekend toe aan zijn 36ste editie. Voor enkele jongeren van het Pirelli Junior BRC is deze vierde wedstrijd van het kampioenschap een nieuwe kans, nadat ze in de vorige wedstrijd in de fout gingen. Daarbij denken we in de eerste plaats aan Grégoire Munster, die erg hard van de baan ging in de TAC Rally, maar ook aan Gilles Pyck, die een quasi zekere overwinning liet liggen door een foute inschatting. In elk geval zullen de jongeren stevige concurrentie krijgen op de snelle klassementsproeven in de omgeving van Namen.

Ook na zijn sortie aan hoge snelheid in de TAC Rally, komt Grégoire Munster aan de start van de Rally van Wallonië als leider in de tussenstand van het Pirelli Junior BRC. Munster is de logische topfavoriet, al zal hij deze keer vooral mentaal moeten bewijzen dat de crash geen invloed heeft op zijn snelheid. Gilles Pyck was in Tielt ook bijzonder snel, maar de streekrijder liet zich in de slotfase verrassen. De Peugeot-rijder wil zijn mooie prestatie bevestigen. Ook Thibauld Mazuin wil voor eigen publiek belangrijke punten scoren, net als Tobias Brüls, terwijl Glenn Snaet zijn tweede plaats wil bevestigen of zelfs verbeteren. Valentin Vertommen wil op de snelle proeven mikken op een podium bij de jongeren. ........

Tijdens het zonovergoten Paasweekend trok het SRP-Racing Team naar Beaumont nabij de Franse grens om er de Rallye Salamandre te betwisten, alweer de vijfde manche van het Waalse ASAF kampioenschap. Deze wedstrijd staat bekend voor haar uitermate moeilijke technisch parcours en haar supergladde asfalt stroken. Stefan stond er voor de eerste maal aan de start terwijl Han er verleden jaar deelnam als co van Johan Dekens in de Porsche 997 GT3. Vijf verschillende proeven dienden elk driemaal te worden afgewerkt.

Tegenover de voorgaande editie was er één nieuwe proef die Stefan dan weer gedeeltelijk kende van de Rallyesprint St. Roch, waaraan hij reeds eerder deelnam. Han lijstte dan weer vakkundig de valstrikken op over de resterende proeven, waarvan het parcours grotendeels hetzelfde was gebleven. Een top 10-plaats werd als realistisch doel voorop gesteld. Gezien het uitermate sterke deelnemersveld beloofde dit al een pittige opdracht te worden. Stefan en Han besloten vanaf het begin een hoog tempo aan te houden. Dit resulteerde reeds in een zesde tijd na de eerste proef. Maar ook de concurrentie zat niet stil en ging in de tegenaanval. Naast drie Fabia’s R5 stonden er ook enkele zeer snelle collega Evo-rijders aan de start, die over een grotere parcourskennis beschikten. Gedurende de ganse dag zou Stefan een felle secondenstrijd met Mathieu Lapaille in een snelle Peugeot 207 KitCar uitvechten waarbij beide kemphanen regelmatig haasje over speelden in het algemene klassement. Tijdens de laatste servicebeurt na kp 13 was de Peugeotrijder vijf seconden uitgelopen op het duo in de SRP-Racing Evo. Stefan en Han besloten een ultieme aanval in te zetten. ......