Patrick Snijers en Davy Thierie nemen aanstaande zaterdag deel aan de Sezoensrally, de vijfde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. De Sezoensrally is altijd een beetje thuiskomen voor Patrick Snijers, die opgegroeid is op de maaskiezel in de buurt van Gerhagen, waar hij zijn car control kweekte. Op diezelfde kiezel in Bocholt kon hij in het verleden twee keer winnen. De voorbije wedstrijden stonden in het teken om zijn VW Polo R5 beter te leren kennen. In zijn thuiswedstrijd wil Snijers het ritme opdrijven.
De Sezoensrally is het gezellige buitenbeentje van het kampioenschap. Op het Kerkplein staat iedereen op elkaar gepropt en kuieren de fans van het ene naar het andere team. Nergens zijn de deelnemers zo bereikbaar als onder de kerktoren in Bocholt. Een groot deel van het parcours bestaat uit maaskiezel, kleine bolletjes die het de rijders bijzonder moeilijk maken. Overmoed wordt afgestraft. Ervaring is een pluspunt. ......
“Rijden op maaskiezel is heel bijzonder. Wie het niet gewoon is zal zich toch even achter de oren krabben. Het is alsof je auto zweeft over het wegdek. Overmoed wordt zonder enige twijfel afgestraft. Je moet het beleefd hebben om het te kunnen inschatten” zegt Patrick Snijers die in 2002 en 2009 de Sezoensrally wist te winnen. Zaterdag is het een vol huis in Bocholt. Alle favorieten komen aan de start. “Het Belgisch kampioenschap is dit jaar van een ongezien niveau. Nergens zie je zoveel topwagens en toprijders aan de start. Ik denk te mogen stellen dat dit kampioenschap een voorbeeld is voor de ons omringende landen en ver daar buiten. Vorig jaar eindigde ik met de Porsche op de vierde plaats. In de huidige context zou dat met die wagen onmogelijk zijn. Een vierde plaats zegt me wel wat en wie vierde is is niet zo ver van het podium verwijderd. Maar ik kan je nu al zeggen dat er bijzonder hard gereden zal worden en dat het opnieuw op details zal aankomen,” besluit Patrick Snijers. "Ach, vroeger was het makkelijk. Dan kon ik zeggen: "Ik kom om te winnen." Maar, met de R5 heb ik nog veel te leren. Ik moet efficiënter rijden, zuiver rijden en minder spektakel geven. Ik pin me liever niet meer vast op een resultaat. Aan de auto ligt het zeker niet. Ik moet aan mijn rijstijl werken."