Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Ypres Rally is al jaren een van de meest innoverende wedstrijden op de internationale rallykalender en dat zal dit jaar niet anders zijn. Naast de Renties Ypres Rally, de Las Vegas Ypres Historic Rally en de SAS Pils Classic Ypres Rally, introduceert Superstage een vierde nationale wedstrijd met internationale uitstraling: de Ypres Rally Masters. De nieuwe wedstrijd brengt op uitnodiging een 15-tal fantastische bolides aan de start waaronder de... World Rally Cars van de nieuwe generatie!

In Historic beleven we de laatste jaren een overgangsfase. Nadat het kampioenschap jarenlang gedomineerd werd door Porsches, Opel Manta's en Ford Escorts uit de jaren '70 en '80, kreeg het Historic-gebeuren een nieuw gezicht door de introductie van de categorie Youngtimers, genre BMW M3 E30, Ford Sierra Cosworth, Subaru Legacy RS en Lancia Delta Integrale. Het is echter een ongelijke strijd tussen de vroegere Gr.4's en de Gr.A's van begin jaren '90. 

Vandaar het idee om een aparte wedstrijd te organiseren voor Youngtimers, waarbij die categorie dan uitgebreid wordt voor kit cars en 4x4's Gr.A. Daardoor kunnen ook de huilende en spectaculaire kit cars weer aan de start verschijnen. Denk maar aan de Peugeot 306 Maxi, de Citroën Saxo en Xsara kit car, de Renault Maxi Mégane, de Seat Ibiza kit car, de Skoda Octavia kit car, enz. Bij de 4x4's krijgt de Ford Escort Cosworth het gezelschap van de Toyota Celica's GT-Four (ST205), de wagen waarmee Freddy Loix zijn eerste zege in Ieper behaalde, en 4WD (ST185), de Subaru Impreza 555, de Nissan Sunny GTi-R, de Mazda 323 GT-R...  .......

De 46ste editie van de TAC Rally, de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, loste de verwachtingen helemaal in. Alle Belgische tenoren stonden aan de start en de ganse dag werd voor elke seconde op de limiet gestreden. Toch stak één man er nipt bovenuit: regerend Belgisch kampioen Kris Princen, die vanaf de 2de proef de leiding nam en met 18"5 voorsprong won. 

Zijn 4de overwinning in Tielt was voor Kris Princen zeker niet gemakkelijk. "Nee, we hebben vandaag echt van start tot finish hard moeten aanvallen. Met een 15-tal seconden kan je niet controleren, want achter mij waren ze hard aan het strijden. Het parcours in Tielt was dit jaar uitermate glad, dus het bleef uitkijken tot de finish," aldus Kris Princen, die de leiding neemt in de tussenstand van het kampioenschap. Maar, hij zal de volgende manche, de Rally van Wallonië eind april, aan zich voorbij laten gaan.

De tweede plaats ging naar Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, die op 18"5 strandde op het parcours waarop hij zijn eerste Junior-zege veroverde. "Ik hou wel van deze proeven, ook al heb je hier geen foutmarge. We zijn foutloos gebleven en in de namiddag kon ik afstand nemen van Adrian Fernémont en Vincent Verschueren. Ik ben heel blij met dit resultaat, zeker omdat ik twee snelste tijden kon rijden."  .......

De 46ste editie van de TAC Rally in Tielt, de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, wordt ongetwijfeld een van de mooiste edities ooit. Alle titelkandidaten staan aan de start, wat bewijst dat het Belgisch rallykampioenschap meer dan ooit leeft. Naast de eenzame WRC van David Bonjean, op papier de krachtigste wagen van het veld, staan er vooral 13 R5's aan de start. Bovendien zijn alle toppers van de partij in Tielt, waar de verschillen op de 14 klassementsproeven traditioneel heel klein blijven. 

De winnaars van de eerste twee wedstrijden van het seizoen, Kris Princen en kampioenschapsleider Cédric Cherain, kiezen beiden voor een Volkswagen Polo R5. Princen krijgt een nieuw exemplaar bij BMA, nadat zijn winnende bolide van Haspengouw in rook op ging in de Tour de Corse. Cédric Cherain, die in Spa won met een Skoda Fabia R5, gaat op jacht naar een eerste zege in Vlaanderen met de VW Polo R5 van THX Racing. De derde Volkswagen van de nieuwe generatie is in handen van Patrick Snijers, die zijn eerste scratch van Spa wil bevestigen op bekend terrein. 

Sterke armada van Skoda

Vincent Verschueren, voor wie de TAC Rally een thuiswedstrijd blijft, is het speerpunt van de grote Skoda-armada. De vice-kampioen gaat voluit voor winst, na een geslaagde bandentest in Trois-Ponts. Hetzelfde kan gezegd worden van Adrian Fernémont, die in Spa twee dagen lang Cherain het vuur aan de schenen kon leggen, en Ghislain de Mevius, knap 2de in het BRC na de eerste twee wedstrijden. Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda Belgium, wil eveneens bevestigen. ......

Volgend weekend staat de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship op het programma in Tielt. De 46ste TAC Rally blijft trouw aan het succesrecept. De Tieltse Automobiel Club kan opnieuw rekenen op een schitterende affiche, die garant staat voor een volledige dag top autosport. 

Wat het parcours betreft, blijft de TAC Rally trouw aan dezelfde vier klassementsproeven. De klassementsproef van Schuiferskapelle is licht aangepast in het begin van de proef en in het slot. Op KP Ondank werd het onverhard geschrapt, maar in de plaats komt een rondkoers vlak na de start. De proeven van De Oosthoek en de Poelberg zijn ongewijzigd gebleven. De BRC-deelnemers werken drie lussen van vier proeven af, afgesloten met een 4de doortocht in Schuiferskapelle en de Poelberg. ......

De ASAF Rallye de Trois-Ponts, die eerder ter discussie stond maar uiteindelijk toch doorgang vond, werd de eerste wedstrijd van het seizoen voor Serge Vervondel met de BMW M3. Aangezien vaste co Erik Van Beneden nog herstellende was van een operatie, leende streekgenoot Stefan Van Craenenbroeck zijn vaste copiloot Han De Bock uit.

Beide heren zouden kennis maken met deze ASAF rallyklassieker die bekend staat om zijn pittige parcours en elk jaar een aanzienlijk aantal opgaves te verwerken krijgt. Op zaterdag werden de drie proeven zorgvuldig verkend en werd getracht om alle valstrikken in kaart te brengen. Groot was de verbazing, hoewel het wedstrijdreglement het anders aangaf, toen bleek dat één van de proeven enkele moeilijke en erg slecht bijliggende stroken onverhard bevatte. Maar niets dat voor paniek zorgde binnen het Brabants-Antwerpse gelegenheidsduo.

Toen de hemelsluizen op zaterdagnacht volledig open gingen met een korte maar krachtige regenbui en er bovendien ook nog eens een zware mist optrok op zondagmorgen, waren Serge en Han er toch al iets minder gerust in. Zou het parcours op tijd opdrogen voor de start? Zouden de stroken tussen de bomen er vettig blijven bijliggen?

De bandenkeuze werd er niet gemakkelijker op. Serge opteerde na het consulteren van enkele weerwebsites voor zachte slicks rondom: “De mist was bij de eerste proeven nog niet opgeklaard waardoor het parcours nog niet volledig kon opdrogen maar er stond ook geen water op de baan. We besloten van start te gaan op onze zachtste slicks. .....

Enkele weken geleden werd hun deelname al officieel aangekondigd en Superstage kan het nieuws vanzelfsprekend enkel toejuichen: drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally. Bovendien start hij met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.

Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde. ......

Rally is net als fietsen, je verleert het nooit. Door de winst te pakken in de R-GT reeks afgelopen weekend in de Spa Rally, toonde Pascal Gaban dat de jaren van afwezigheid niets hadden veranderd aan zijn stuurkunsten. Vijf jaar na zijn laatste race (Legend Boucles 2014) of acht jaar na zijn laatste 'echte' rally met uitzondering tot een kleine test in de Boucles Claviéroises, kan het duo Gaban-Delmelle alleen maar spreken van een geslaagde comeback op de Porsche 997 GT3 3.6L die recent werd aangeschaft door zijn nieuwe structuur, Gaban Motorsport.

« We stonden meteen aan de leiding in de GT-klasse en dat voor andere Porsches met een 3.8L motor. Ik wist dat de delicate weersomstandigheden tijdens deze Spa Rally ervoor zouden zorgen dat de kloof op prestatievlak kleiner zou zijn en we hebben uiteindelijk het hele weekend van start tot finish gedomineerd. » zei de voormalig Gr.N-wereldkampioen aan de eindmeet. Enkele kleine motorstoringen die veroorzaakt werden door een defecte bobine en een fout in KP Theux op zaterdagavond zorgden voor wat problemen. 

« De ruim veertig seconden voorsprong die ik had op Frédéric Bouvy, waren dus al sterk verminderd, vooral toen ik zondagochtend in de 1e KP naast het Circuit van Francorchamps bij de start stil viel. Ik raakte echter nooit in paniek en ik wil ook iedereen bedanken voor de goede sfeer die heerst tussen de hoofdrolspelers van de GT-klasse »,vervolgt de sprankelende vijftiger. Aan de zijde van Pascal, kon Jean-Pierre Delmelle aan de laatste TRC zijn emoties van geluk nog moeilijk verbergen, hij die twee jaar geleden gediskwalificeerd werd met Cédric Cherain, winnaar van deze editie.  ......

Philip Cracco verscheen met een identieke Ford Fiesta R5 aan de start. In de eerste plaats om zich te amuseren. En dat deed de patron van JobFIXers, ondanks het rotweer.

"De klassementsproeven liggen er heel glad en verraderlijk bij, maar ik hou wel van dat soort omstandigheden. Lekker dwars gaan in de bochten, dat blijft plezant," genoot Philip, die voor de gelegenheid werd genavigeerd door Jordy Cruys. "Jeannick Breyne heeft een blessure aan de schouder. Hij zal me binnenkort opnieuw navigeren. Ondertussen heeft Jordy het uitstekend gedaan."

"Ik wil zeker Philip bedanken voor deze unieke kans," aldus de jonge navigator uit Overpelt. "Het was mijn eerste ervaring in een R5. Ja, bij momenten ging het echt hard!" ......

Het rallyseizoen is afgelopen weekend definitief van start gegaan voor het JobFIXers Rally Team. Zowel Pieter-Jan Michiel Cracco als zijn papa Philip kwamen aan de start van de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship. 

Met enorm veel water op de smalle baantjes, lag het parcours er zaterdag erg verraderlijk bij. Na de eerste lus van 5 klassementsproeven volgde Pieter-Jan Michiel Cracco, opnieuw genavigeerd door Jasper Vermeulen, op een mooie 7de plaats.  "Ik ben blij over de manier waarop we gestart zijn," lachte Pieter-Jan Michiel. "Vorig jaar stond ik vaak te fel bij de start en liet ik me wel eens verrassen. Deze keer had ik er ook enorm veel goesting in, maar ik heb de eerste twee proeven bewust beheerst gereden om vertrouwen te winnen en te wennen aan de uitzonderlijke weersomstandigheden. Misschien ben ik wel te braaf gestart. Op de laatste twee proeven voor de eerste hergroepering kon ik de kloof met de koplopers al beperken. Maar, we moeten het tempo verder opvoeren," vertelde Pieter-Jan Michiel, die alle resterende manches van het Jobfixers BRC zal rijden. ......

Met een vijfde plaats in de Herock Spa Rally, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bewees Joachim Wagemans klaar te zijn voor de start van de Tour European Rally. Het waren zijn eerste meters van het seizoen met de Peugeot 208 T16, bovendien in erg moeilijke omstandigheden door de aanhoudende regen.

Samen met copiloot Ward Hanssens nestelde Wagemans zich na de eerste proef op een zevende plek. Bij de negende proef in Francorchamps vond hij het juiste ritme en sloot zo de eerste dag af op een zesde plek, 3"34 achter leider Cherain. 

Zondag schoof hij verder door naar de vijfde plaats, na de opgave van Pieter-Jan Michiel Cracco. Het beoogde resultaat en hoopgevend voor de Rally Valli Cuneesi volgende maand.  ......

De tweede wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de Herock Spa Rally, was loodzwaar door het aanhoudende regenweer, zeker voor de klassiekers in historic. Heel wat tenoren moesten vroegtijdig afhaken. De afvallingswedstrijd kreeg uiteindelijk toch de verwachte winnaar, Dirk Deveux met zijn pk-rijke Ford Sierra Cosworth. Een debuut met champagne.

Enkele tenoren mochten al snel hun zegekansen opbergen. Stefaan Prinzie, die nog eens aan de start stond met zijn Opel Ascona 400, moest in Theux, op de tweede proef, opgeven. De Ascona-motor slikte twee keer water. Patrick Deblauwe miste zelf een rempunt, waarbij hij de voortrein van zijn Escort beschadigde.

Guino Bux wachtte niet op zijn collega's. De Escort-piloot ging erg snel van start, met tijden in de buurt van de Top 10, maar een lekke band en een geplooide voortrein zorgden voor het eerste tijdverlies. Guino Kenis nam het commando over, terwijl Gino Bux even verder zijn Ford definitief aan de kant moest zetten met ontstekingsproblemen. ......

BMA beleefde een weekend met gemengde gevoelens. Kris Princen (VW Polo R5) moest op zaterdag, toen hij volop in strijd was voor de leidersplaats, opgeven met een kapotte ophanging. Patrick Snijers (VW Polo R5) reed een verstandige wedstrijd dewelke hij op de vierde plaats beëindigde. Op de slotdag streed hij voor het podium en reed hij zijn eerste scratch ooit aan het stuur van de VW Polo R5. Grégoire Munster (Opel Adam R2) leverde gedurende twee dagen een heroïsche strijd met merkgenoot Van Der Marel (Opel Adam R2). In de allerlaatste klassementsrit van de Spa Herock 2019 haalde de jongeling alles uit de kast en wipte hij over Van Der Marel naar een schitterende zevende plaats algemeen én zijn tweede opeenvolgende zege in het Junioren kampioenschap.

De zware regenval van de voorbije dagen zorgde ervoor dat de deelnemers aan de Spa Herock rally met de nodige omzichtigheid van start gingen. Kris Princen groeide in de wedstrijd maar moest opgeven op het moment dat hij voor de leidersplaats knokte. “De wagen deed het prima en stapsgewijs ging het beter en beter. Op het moment dat we echt in de wedstrijd zaten was die plotseling voorbij. Op de plaats waar het gebeurde was de weg volledig overspoeld. We zijn vermoedelijk in een put gereden die onder het water verborgen zat. We zijn nog naar de finish gereden om daar vast te stellen dat de ophanging onherstelbaar beschadigd was. Dit is bijzonder jammer. Voor het kampioenschap hoeft dit geen ramp te zijn. De beste zes resultaten van het seizoen tellen mee. Dit is dus een schrapresultaat, alleen komt het wat vroeg.”  ......

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun MAES VW Polo R5 dit weekend als vierde geëindigd in de Spa Herock rally, de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na de uppercut van Haspengouw heeft het duo zich uitstekend herpakt.
 
De grote hoeveelheid regen die eerder deze week met bakken uit de lucht viel zorgde ervoor dat de klassementsritten van de Spa Herock rally er bijzonder zwaar bij lagen. Wie dacht dat het weekend droger zou worden was eraan voor de moeite. Het noopte de deelnemers tot enige voorzichtigheid. “De eerste wedstrijddag stond volledig in het teken om de wagen te leren kennen. Het parcours en de omstandigheden waren helemaal anders dan dewelke wij hadden tijdens de testen in aanloop van de rally van Haspengouw en de rally zelf. We verloren veel tijd. Het ging niet zo slecht maar goed is anders” aldusPatrick Snijers.
 
“Gisteren voelde het heel onwennig aan toen we instapten” vult Dayv Thierieaan. “Maar eens onderweg ging het beter en beter. De omstandigheden waren moeilijk, zwaar, onvoorspelbaar. Ik weet niet echt in welke volgorde ik die woorden moet rangschikken. Maar op het einde van de dag hadden we ons doel bereikt: betere tijden rijden en vertrouwd worden met de wagen.”    ......

Van start tot finish aan de leiding

De Herock Spa Rally 2019, de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, werd overtuigend gewonnen door Cédric Cherain, die daarmee zijn titelambities benadrukte. Met een Skoda Fabia R5 reed Cherain van start tot finish aan de leiding, hoewel hij uiteindelijk, na 2 dagen en 24 klassementsproeven tegen de klok, amper 13" voorsprong had op Adrian Fernémont met een identieke Skoda. Ondanks de erg natte weersomstandigheden bleef de wedstrijd erg boeiend tot de laatste meters. 

De 5de editie van de Herock Spa Rally werd door regenweer geteisterd. Vrijdag, tijdens de laatste officiële testsessie, viel al één slachtoffer te noteren. Guillaume de Mevius liet zich verrassen door watergladheid en ging van de baan met zijn Citroën C3 R5. De wagen was te zwaar toegetakeld om te kunnen starten. 

Cédric Cherain, tweede in Haspengouw met een VW Polo R5, stapte voor zijn thuisrally terug over naar een Skoda Fabia R5, omdat er geen VW Polo R5 beschikbaar was. Het speelde in de openingsronde ongetwijfeld in zijn kaart, want Cherain had veel ervaring met een Fabia R5, terwijl Kris Princen, de winnaar van Haspengouw, op zoek moest naar de ideale afstellingen voor de VW Polo R5.  "Tijdens de shakedown en in de openingsronde was de VW nog te nerveus. Ik weet niet goed hoe de wagen zal reageren wanneer hij begint te schuiven. Ik heb nog wat meer kilometers nodig om het onderste uit te kan te halen," vertelde de titelverdediger na de eerste lus, waarin hij twee snelste tijden klokte. Veel verder zou hij niet geraken, want op de 7de proef brak de transmissie en de ophanging van de Polo R5 op een strook met veel putten en sporen in de weg.  .....

Het was al langer geweten dat THX Racing geen VW Polo R5 beschikbaar had voor de Herock Spa Rally, ondanks het knappe debuut van Cédric Cherain met deze wagen in Haspengouw. Ook elders in Europa bleek er geen Polo meer beschikbaar. Enkele dagen voor de start hebben Cédric Cherain en Pierre Sibille dan toch een oplossing gevonden. ......