De Rally van Wallonië, de enige driedaagse wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bleek een zware dobber voor de deelnemers aan het Histroric-kampioenschap. Zoals aangekondigd werd het een afvallingsrace. De drie topfavorieten gaven vroegtijdig op, waardoor Arthur Kerkhove zijn leidersplaats in het kampioenschap kon verstevigen met een knappe algemene overwinning in zijn Ford Escort Mk2.
Dirk Deveux ging vlot van start met de snelste tijd vrijdag op de Citadel, maar vanaf de tweede passage nam Guino Kenis met zijn BMW M3 E30 de leiding. Zaterdag, in de regen, hield Guino Kenis vooraan stand aan de leiding: "De intermediate-banden van Hankook doen het uitstekend in de regen. Het gaat prima, ook al had ik vrijdagavond de verkeerde banden gekozen voor de eerste passage op de Citadel." Guino Kenis had de zege binnen bereik toen zijn concurrenten vroeg moesten opgeven, maar ook bij hem begaf de koppeling.
Dirk Deveux moest in de achtervolging op de BMW-rijder. "Er zit zeker nog veel meer in de Sierra. Onze progressiemarge zit nog vooral in de rijder," lachte Dirk, die even later zou opgeven met een defecte alternator.
Ook Guino Büx zette de achtervolging in. "Het zal moeilijk worden om Kenis bij te benen, zeker omdat we al twee keer tijd verloren. Op de Citadel werden we opgehouden en in Wartet verloor ik een vijftiental seconden door motorstoringen...," sakkerde Büx, die op zijn beurt zaterdagnamiddag moest opgeven met een kapotte alternator. Zondag ging Gino opnieuw van start om het spektakel te verzorgen: "En om de ontgoocheling van me af te rijden," lachte Gino. "Als de bocht scherp genoeg is, trek ik aan de handrem. Vandaag rijden we enkel voor de fun en de supporters!" .......
Arthur Kerkhove liet de kans niet liggen om zijn eerste overwinning van het seizoen veilig te stellen. De jonge piloot uit Ronse doet een gouden zaak in het kampioenschap: "Tja, wij hebben een foutloze wedstrijd afgewerkt en onze Escort bleek betrouwbaar. Deze zege is onverhoopt, maar ik wist dat er mogelijkheden waren als onze Ford betrouwbaar zou zijn. In de slotfase moest ik wel blijven aanvallen om Emile Tollet af te houden. Hij rijdt met een goede BDA van 260 pk, terwijl ik 100 pk minder heb in onze Pinto."
Emile Tollet strandde op de 2de plaats met zijn Escort BDA. De 63-jarige Ford-rijder was in de jaren '80 al van de partij in de Wallonie, maar tussen 1989 en 2014 nam hij een lange pauze als rallyrijder. "Ik ben 63 jaar, maar mijn vorige deelname dateert van 2 jaar geleden. Ik heb dus niet zoveel parcourskennis. Ik begrijp wel niet dat Kerkhove zo een tijden kan rijden met zijn Pinto. Ik sta ook niet stil. Ik weet hoe hard ik moet trappen," vertelde Emile.
Benoit Gillot maakte het trio winnende Ford Escorts compleet, voor de Daf van Pierre Jamin, de Mini van Kevin Haselden en de Skoda van Christophe Sanzot.