Het talrijk opgekomen publiek genoot onder een stralende hemel van de vijfde editie van de Aarova Shortrally van Oudenaarde-Kruisem. Vincent Verschueren was op 5 van de 7 proeven de snelste, maar het was toch Pieter Tsjoen die de wedstrijd van start tot finish controleerde met zijn Skoda Fabia R5 Evo. Meteen de eerste overwinning van zijn team Pieter Tsjoen Racing.
Voor de eerste keer was het startpodium en het gesloten wagenpark zaterdagavond te gast op de prachtige Markt in Oudenaarde. De talrijke opkomst van het publiek zorgde, in combinatie met de Meet&Greet en Apero, voor een erg fijne sfeer waar vooral de lokale rijders van genoten.
Zondagochtend ging Pieter Tsjoen erg sterk van start. Daarna klokte Vincent Verschueren, maar dichter dan 3"2 kwam hij niet meer. De 8-voudige Belgische kampioen scoorde zijn tweede zege in Oudenaarde, al zat in 2017 Kevin Abbring aan het stuur.
"Het moest er eens van komen. Deze overwinning in de GP van Oudenaarde doet deugd," lacht Pieter Tsjoen. "Ik heb het verschil gemaakt op de eerste proeven. Daar nam ik een beetje voorsprong en die heb ik vervolgens gecontroleerd. We hebben hard gereden, maar ik heb mijn snelheid vooral afgestemd om de tijden van Vincent."
Vincent Verschueren strandde op de tweede plaats: "Op de openingsproef liet ik wat te veel tijd liggen omdat mijn bandenkeuze niet optimaal was en op de derde proef ging ik in de fout, omdat ik er niet met mijn hoofd bij was. De tijd die ik daar liet liggen kon ik niet helemaal inhalen. De wedstrijd was een proef te kort. Ik ben wel tevreden over de tijden die we reden," vertelde Vincent Verschueren, die pas in de Condroz Rally weer in actie zal komen in het BRC.
Tim Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe derde plaats. Hij was de enige overlever bij de Porsche-rijders, want de Degro-Porsche die bestuurd werd door Chris Van Woensel brandde uit op KP 2, Jochen Claerhout maakte een stuurfout en Patrick Snijers reed lek op de allerlaatste proef, waarna hij de Porsche niet in het gesloten wagenpark zette.
"Het was een prachtig weekend," vertelde Tim Van Parijs. "Voor ons was het een droom om op de Markt te mogen starten en die nieuwe proef in Kruisem was erg mooi en uitdagend. In de wedstrijd ben ik meteen in de aanval gegaan en de tijden waren uitstekend. Fred Miclotte probeerde wel, maar we konden hem van het podium houden. Opdracht volbracht!" .....
Bernard Munster, algemeen manager van BMA, beëindigt de samenwerking met Kris Princen, Belgische kampioen rally en momenteel leider in de BK tussenstand. Oorzaak van deze beslissing is een sluimerende vertrouwensbreuk die dit weekend een triest hoogtepunt kende.
De samenwerking van BMA met Kris Princen gaat terug tot 2017 en de rally van Haspengouw. Princen won die rally en zou later dat seizoen nog de Sezoensrally, de East Belgian als de Condroz winnen. Vier zeges waar er vorig jaar nog eens vier aan toegevoegd werden. Princen was de sterkste in de Haspengouw, de TAC rally, de Omloop van Vlaanderen én de East Belgian waarna de Limburger voor het eerst sinds 1999 opnieuw kampioen van België werd. Ook dit jaar bleek een succes. Vanaf de allereerste testsessie in aanloop van de rally van Haspengouw voelde Princen zich één met de VW Polo R5. Princen sprak met lof en grote tevredenheid over zijn wagen en over de inzet van BMA. De resultaten bleven niet uit. Princen won de Haspengouw, de TAC en de Sezoensrally. In de rally van Ieper mengde Princen zich met Craig Breen en Kevin Abbring in de strijd voor de zege. Princen eindigde uiteindelijk als derde.
Afgelopen weekend nam Kris Princen deel aan de rally Omloop van Vlaanderen. Een moeilijke wedstrijd die uiteindelijk eindigde in een opgave. “Er zijn dit weekend heel veel dingen gezegd. Tijdens en na de wedstrijd deden Kris en zijn entourage heel straffe uitspraken en twijfelde hij openlijk of hij nog wel verder zou rijden met de VW Polo. Al deze dingen hebben ertoe geleid dat het vertrouwen er niet meer is. Dan ga je beter uit elkaar. Ik vind het zeer jammer dat ik vandaag Kris Princen heb moeten meedelen dat onze samenwerking hier en nu stopt. Binnen BMA is er geen draagvlak meer om samen te werken.” zegt Bernard Munster. ......
De 5deeditie van de Aarova Shortrally kan rekenen op een prachtige affiche. Voor de eerste keer noteren we meer dan 100 deelnemers. Zij zullen zaterdagavond vanaf 19h30 voorgesteld worden op de Markt van Oudenaarde, waar de feestavond vanaf 17h begint met een Apero. Na de signeersessie blijven de auto's op de Markt in het gesloten wagenpark, terwijl DJ Zohra de sfeer zal verzorgen. Zondagochtend wacht de deelnemers een wedstrijd met 7 klassementsproeven: vier keer de gekende proef De Bruwaan (8,91 km), afgewisseld met drie passages op het nieuwe parcours in Kruisem (10,33 km), van 9h40 tot 17h10.
De drie winnaars aan de start
De drie vorige winnaars zijn allemaal van de partij. Chris Van Woensel, winnaar van de eerste editie in 2015, start met een Porsche 997 GT3. Hij neemt het bij de GT's op tegen Patrick Snijers, die vorig weekend pech had in Roeselare, Jochen Claerhout en vooral lokale held Tim Van Parijs. Die is extra gemotiveerd voor zijn thuiswedstrijd.
"De klassementsproef van Kruisem heeft een paar lange rechte stukken, waar we het vermogen van de Porsche kunnen benutten. Ik heb al tegen Kurt, mijn navigator, gezegd dat we voluit zullen gaan voor een dichte ereplaats," lachte de Porsche-rijder op de persvoorstelling bij Eat@12. .....
Op amper 23-jarige leeftijd is Sébastien Bedoret er afgelopen zaterdag in geslaagd om in de selecte cirkel van winnaars van een manche van het Belgian Rally Championship te worden opgenomen. De rijder uit Donstiennes, die op 26 september 24 wordt, werd zo de jongste winnaar van een nationale wedstrijd sinds Patrick Snijers in 1981 de Boucles de Spa won.
Deze eerste zege voor de rijder van ŠKODA België vindt zijn oorsprong eind 2016. Na voor een vierde opeenvolgende keer Belgisch kampioen te zijn geworden en een elfde keer de Ypres Rally te hebben gewonnen zet Freddy Loix een punt achter zijn professionele autosportcarrière. Maar de Limburger blijft begeesterd door zijn sport, waar hij 26 jaar van zijn leven aan gewijd heeft. Hij heeft nog één wens: een jonge rijder onder zijn vleugels nemen en zo zijn ervaring doorgeven. ŠKODA België kan zich helemaal vinden in de idee van zijn ambassadeur en besluit zijn rallyprogramma verder te zetten.
Vanaf de TAC Rally 2018 verzekert de dynamische Belgische invoerder zich van de diensten van Sébastien Bedoret en corijder Thomas Walbrecq. Tot ieders grote verbazing klimt de vice-juniorkampioen van België meteen op het podium. In de Sezoensrally volgt er nog een podium. De ŠKODA FABIA R5 is het ideale wapen: de krachtige en betrouwbare bolide laat Sébastien toe een pak kilometers af te malen. De rijder luistert aandachtig naar de goede raad van Freddy Loix, loopt over van talent, is leergierig, weerstaat aan de druk, en maakt wedstrijd na wedstrijd indruk door zijn snelheid. Bovendien kent de jongeman zijn limieten, en gaat hij daar zelden over. In de Omloop van Vlaanderen van september 2018 laat hij zijn eerste scratch optekenen. Die prestatie weet hij wat later in zowel de East Belgian Rally als de Condrozrally te bevestigen. .....
Grégoire Munster en Louis Louka (Opel Adam R2) zijn voor het tweede jaar op rij kampioen bij de Junioren. De twintigjarige Munster was eerder dit seizoen de beste Junior in de rally’s van Haspengouw, Spa, Wallonië en de Sezoensrally. Met nog twee rally’s voor de boeg kan eerste achtervolger Gilles Pyck in het beste geval nog langszij komen maar dan nog haalt Munster het op basis van het aantal zeges bij de youngsters.
Grégoire Munster nam afgelopen weekend als corijder van Patrick Snijers deel aan de Omloop van Vlaanderen en scoorde bijgevolg geen punten voor het Junior BRC. Afgelopen maandag maakten vader en zoon Munster een berekening waaruit blijkt dat Grégoire Munster en Louis Louka nu al zeker zijn van een tweede opeenvolgende titel. “Zelfs wanneer Gilles Pyck beide rally’s wint en daarbij in alle klassementsritten de snelste tijd laat optekenen, dan nog is hij geen kampioen. In dat geval zouden we beiden eindigen met 92 punten. De titel is dan voor ons op basis van het aantal zeges. Ik heb er vier waar hij dan zou uitkomen op drie.”
Bijgevolg zijn Grégoire Munster en Louis Louka kampioen. “Dat maakt mij heel blijgezind” glimlacht Grégoire Munster. “Na onze titel van vorig jaar is dit de bevestiging. Dàt is heel belangrijk. We wonnen dit seizoen vier wedstrijden. In de TAC rally haalden we het einde niet maar scoorden we één punt omdat we één snelste tijd reden. Dat ene punt blijkt nu heel belangrijk te zijn. Ik wil iedereen danken die op welke manier dan ook heeft bijgedragen aan dit succes. Speciale dank aan Opel België, Opel Motorsport en mijn corijder Louis Louka. Wat de rest van het seizoen brengt weet ik nog niet. Begin oktober starten we in de Erzgebirge rally, de voorlaatste manche van het Duits kampioenschap en de Opel Adam Cup. Vorig jaar eindigde ik als tweede in de Opel Adam Cup. Met nog twee rally’s te rijden staan we aan de leiding. Ik wil dit jaar de Opel Adam Cup winnen.” .....
Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen hebben voor de verrassing gezorgd in de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na een erg knappe wedstrijd eindigden ze op een zucht van het podium, met als bonus de eerste snelste tijd in het BRC.
De ConXioN Omloop van Vlaanderen is de thuiswedstrijd van Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen, maar het thuisvoordeel moet gerelativeerd worden.
"Dat betekent niet dat we de proeven beter kennen of meer verkend hebben. Integendeel. Het is vooral professioneel allemaal wat makkelijker in te passen, want de verplaatsing vergt minder tijd," vertelde Pieter-Jan Michiel voor de start.
Vrijdagavond begon het duo sterk met een zesde plaats na de eerste etappe, die gekenmerkt werd door felle regen halfweg de avond. "Het ging supergoed. De auto voelt goed aan en onze tijden zijn veel beter dan ik had verwacht," lachte Pieter-Jan Michiel.
Zaterdag werd die goede indruk bevestigd. De Jobfixers Skoda rukte zelfs op naar de derde plaats, onder andere dankzij een algemene snelste tijd in Passendale, waar hij 3"0 sneller was dan Sébastien Bedoret, de latere winnaar. De eerste scratch van PJM Cracco in het BRC. En in Houthulst en Rumbeke miste hij de snelste tijd met minder dan een seconde...
De 60ste editie van de Omloop van Vlaanderen, de oudste van alle Belgische rally's, zal de geschiedenis ingaan als één van de spannendste ooit, met een strijd om de zege die pas op het allerlaatst werd beslist. Bij de hoofdrolspelers in de ontzettend boeiende finale, die werd gekleurd door talrijke regenbuien, ook Sébastien Bedoret (23) en Thomas Walbrecq (24). Zij toonden zich van hun beste kant en in de streek rond Roeselare wisten de vertegenwoordigers van ŠKODA België hun allereerste rally voor het Belgische kampioenschap te winnen, aan het stuur van de nieuwe ŠKODA FABIA R5 Evo van het SXM-team!
“Ik hoef het niet onder stoelen of banken te steken: voor de start van de laatste chronoritten was ik heel nerveus”, geeft Sébastien toe. Hij had na afloop van de 15de KP de leiding veroverd, na de opgave van Adrian Fernémont. “Nooit eerder bevond ik me in zo een situatie en de buien en duisternis hebben me niet geholpen om dat stressvolle wedstrijdslot tot een goed einde te brengen. Het was heel moeilijk te bepalen waar ik kon aanvallen en waar ik op zeker moest spelen. Maar we zijn er geraakt. We hadden op voorhand gesteld dat we om de zege wilden strijden en we winnen hier onze eerste nationale wedstrijd! Ik vind het heel jammer voor Adrian, die tot hij door zijn mechaniek in de steek werd gelaten duidelijk de beste was. Maar dat maakt deel uit van de sport en ik kijk er nu al naar uit om het bij de volgende wedstrijden opnieuw tegen hem op te nemen. Ik wil het hele team van ŠKODA België uit de grond van mijn hart bedanken, ook het hele team van SXM, en zeker mijn entourage, die dag en nacht in de weer is voor mij. Dank ook aan onze partners, zonder hen was dit niet mogelijk geweest. En merci Thomas, al altijd mijn corijder geweest, en ook aan iedereen die ons steunt. Ik zal nog een beetje tijd nodig hebben om dit ten volle te beseffen... maar ik kijk nu al uit naar de East Belgian Rally eind deze maand, want dit smaakt naar meer!” .....
Een podiumplaats, dat was de doelstelling van Vincent Verschueren in de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen en met een derde plaats heeft hij die doelstelling bereikt.
De wedstrijd begon nochtans niet ideaal voor Vincent Verschueren en zijn navigator Stéphane Prévot. De openingsavond, met 5 klassementsproeven zonder service, werd gekenmerkt door regen vanaf de derde klassementsproef, de Zoning.
"De honger was groot, na meer dan twee maanden inactiviteit. Het deed deugd om op de shakedown nog eens met onze Skoda te rijden. Ik begon echter niet goed aan de wedstrijd. Bij de start van de eerste proef liet ik de motor afslaan. We verloren 3"5. Op de tweede proef in Beveren begon het te regenen. We hadden gegokt op harde slicks, type "21", en dat was duidelijk niet de juiste keuze. Ik vond geen grip en we verloren 11". Maar nog erger was het feit dat de motor begon te roken en olie verloor. Ik vreesde het ergste," vertelt Vincent. Na de tweede proef, volgde een korte hergroepering waar de bemanning met 2 mecaniciens de banden mochten wisselen. Terwijl het steeds feller begon te regenen, werden regenbanden gemonteerd. "Gelukkig bleek onze vrees voor het olielek ongegrond. Blijkbaar was een dop niet goed afgesloten. Ik kon de avond afronden met een mooie scratch in Beveren en een vierde plaats, voor onder andere Bedoret en Princen." .....
Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is als vierde geëindigd in de Omloop van Vlaanderen. Voor de 24 jarige West-Vlaming is het zijn beste resultaat ooit in het Jobfixers BRC. Zijn prestatie is een lichtpuntje in wat een moeilijke wedstrijd werd voor BMA. Kris Princen (VW Polo R5) beleefde een moeilijke wedstrijd waarin hij de finish niet haalde. Princen blijft wel leider in de BK tussenstand. Ook Patrick Snijers en corijder voor één weekend Grégoire Munster haalden de finish niet. Vrijdagavond brak een stuk van de ophanging met de opgave tot gevolg. Charles Munster (Opel Adam Cup) behaalde bij de Junioren zijn eerste podium.
Pieter-Jan Michiel Cracco reed een ijzersterke wedstrijd. Alle ervaring die hij de afgelopen weken en maanden in zijn rugzak stopte haalde hij in deze wedstrijd naar boven. Cracco leek op weg naar zijn eerste podium maar eindigde uiteindelijk als vierde. “Ik ben ongelofelijk tevreden met de vierde plaats. Maar tegelijk zit ik met gemengde gevoelens want we hadden derde kunnen eindigen. Jammer dat de veranderende weersomstandigheden in de slotrit scherprechter werden in de strijd voor het podium. Op zo’n moment haalt de sporter in mij de bovenhand. Werken voor een resultaat en als je er dan bent je grens proberen te verleggen. Dat laatste hebben wij dit weekend zeker gedaan. Kijk maar naar onze tijden. En die eerste scratch ooit in het BK was zalig! Dit weekend is gebleken dat de aanpak van Bernard Munster loont. Geduld prediken, opbouwen, af en toe iets proberen en kunnen beschikken over een prima en betrouwbare wagen. Vandaag kwam alles samen. Ik ben Bernard dankbaar voor de wagen en de vele feedback.” .....
In het Pirelli Junior BRC werd een open strijd verwacht in de ConXioN Omloop van Vlaanderen, maar dat was. buiten Gilles Pyck gerekend. De Peugeot-rijder uit Poperinge domineerde de wedstrijd bij de jongeren en hij ging voluit het duel aan met Timo van der Marel, een referentie van formaat in R2, bij afwezigheid van de titelverdediger Grégoire Munster.
Al na de openingsproef was het voor iedereen duidelijk dat Gilles Pyck de snelste van het veld was bij de Juniors. Pyck reed Mazuin (+12") en Brüls (13") op ruime afstand. Uiteindelijk zou hij de wedstrijd winnen met 3'36" voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Maar, Pyck het systeem van de bonuspunten daagde Gilles uit om te blijven pushen, want een bonuspunt moet je verdienen door algemeen de snelste te zijn in R2. Daarvoor moest hij dus snellere tijden rijden dan Timo van der Marel, als officieel rijder van Opel Nederland een serieuze referentie. Het systeem van de bonuspunten zorgt ervoor dat de Junior-kampioen niet op zijn lauweren kan rusten. Het zorgt ervoor dat niet de regelmatigste, maar de snelste rijder Junior-kampioen kan worden.
Pyck begon zaterdag te jagen op van der Marel en hij naderde ook in de stand tot op 14", maar een lekke band in Passendale maakte een einde aan het duel. Uiteindelijk klokte Pyck toch 9 snelste tijden. .....
Het Historic Belgian Rally Championship heeft er een nieuwe publiekslieveling bij. Na zijn klinkende overwinning voor eigen publiek in Ieper, heeft Bjorn Syx zijn stuurmanskunst geshowd in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Hoewel Paul Lietaer tot het uiterste ging, moest de snor zijn meerdere erkennen in de snelle BMW-rijder.
Na het forfait van Guino Kenis, die moest afhaken omdat de motor van zijn M3 niet tijdig klaar was, werd de openingsavond geteisterd door een felle regenbui in de slotfase. Ideaal voor de Sierra Cosworth 4x4 van Stefaan Stouf, die een geweldige 7de tijd algemeen reed op de Zoning. Stouf was er zelfs sneller dan leider Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret, de latere winnaar. Dankzij die kanontijd kon de Nieuwpoortse vishandelaar als leider de openingsavond afsluiten met 13"9 voorsprong op Bjorn Syx. Maar, zaterdagochtend liet de betrouwbaarheid van de krachtige Ford Sierra Cosworth het nog eens afweten. Deze keer moest Stouf de handdoek in de ring werpen door remproblemen, kort nadat Glenn Janssens zijn Porsche aan de kant zette, eveneens met technische problemen.
Bjorn Syx nam het commando over, maar Paul Lietaer gaf zich nog niet gewonnen. De Snor bleef druk zetten en even leek Syx te bezwijken in Rumbeke, waar hij 31" liet liggen door een foutje. Toen hij nog eens een halve minuut liet liggen in Passendale, kwam Lietaer terug tot op 18". Toch hield Bjorn Syx het hoofd koel om zijn tweede grote zege op rij veilig te stellen in zijn BMW M3 E30 gebouwd door Mats van den Brand. .....
De 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaandere, de oudste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door de 23-jarige Sébastien Bedoret, die zijn eerste nationale overwinning behaalde. Het jonge talent uit Donstiennes hield in een spannende slotfase het hoofd koel om Kevin Demaerschalk achter zich te houden. Vincent Verschueren vervolledigde het podium.
Dat de slotfase zo spannend was, had niemand verwacht. Vrijdagavond nam Adrian Fernémont immers de wedstrijd in handen en de Skoda-rijder domineerde en controleerde het gebeuren in Roeselare. Ondanks de wisselvallige omstandigheden ging hij met 22" voorsprong de slotronde in, maar plots brak de transmissie van de Skoda op de verbindingsroute. De morele winnaar viel uit en daardoor kwam Sébastien Bedoret plots aan de leiding. De Skoda-jongere had 14"8 voorsprong op zijn dichtste achtervolger Kevin Demaerschalk, die natuurlijk plots zijn kans rook. De Ford-rijder naderde tot op 4"6 met nog twee klassementsproeven te rijden, maar dan maakte hij een foutje en besliste hij geen onzinnige risico's meer te nemen. Sébastien Bedoret en zijn navigator Thomas Walbrecq boekten zo hun allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap. Een bekroning voor het project van Skoda België en Freddy Loix om een jongere op te leiden.
"Opdracht volbracht, want we kwamen naar Roeselare om te winnen," lachte Sébastien Bedoret. "Maar, ik voel me niet de winnaar, want Adrian Fernémont was dit weekend gewoon de sterkste. Tot zijn opgave was de tweede plaats het hoogst haalbare, want ik maakte gisteren een foutje in het donker. We misten ons herkenningspunt in het donker en gingen daardoor veel te laat in de remmen. Het kostte ons een kleine 15". Na die schuiver dacht ik niet meer aan de zege. En toch is het nog gelukt! Dit parcours brengt me gewoon geluk. Vorig jaar draaide ik hier mijn eerste snelste tijd en nu pak ik de zege!" .....