Het was een memorabele editie van Rallylegend. Dat is het bijvoeglijk naamwoord dat elk jaar wordt geassocieerd met de viering van de rally in de Republiek San Marino. Dit jaar had de aanwezigheid van Thierry Neuville en het Hyundai Motorsport-team, met de leiding van Andrea Adamo die de reeks geplande tests bijwoonde, en van Andreas Mikkelsen en Craig Breen, ook van WRC, al veel belangstelling.
Samen met de Amerikaanse "koorddanser" Ken Block, die met Gigi Galli, de laatste "officiële" Italiaanse coureur in de World Rally, en Mattias Ekstrom, rallycross wereldkampioen in 2016 en tweemaal op het circuit in de DTM, een trio maakte dat heeft het publiek ontstoken: veel meer dan de bijna zeventigduizend fans in 2018. Miki Biasion, dan de tweemaal wereldkampioensrally, onmisbare coureur bij Rallylegend, met de laatste 'kers' van Andrea Dovizioso, die zondag zijn hand wilde proberen aan het stuur. Het resultaat was wederom vier intense dagen van grote passie en een viering van de rally's van gisteren en vandaag. Als de vele aanwezige jonge mensen de gastvrijheid en de speciale podia om de helden van vandaag te vieren hebben verdrongen, heeft Rallylegend Heritage voor fans met grijs haar een duik in een glorieus verleden gecreëerd, gematerialiseerd in ongeveer twintig 'vierwielige wonderen', dat zoveel ogen stralen met emoties.
Ook "The Legend Show", de andere nieuwigheid van deze editie, een uitdaging in paren, zonder tijdsdetectie maar slechts rond twee rotondes te laten zien, zal waarschijnlijk een andere "must" van de volgende Rallylegend worden. "Veel mensen zelfs op donderdagavond - verklaar tevreden Vito Piarulli en Paolo Valli, vanaf de commandobrug van het evenement - voor een nieuw ding dat we hebben uitgevonden. Dus Rallylegend strekt zich uit, om veel toeschouwers te bieden, afkomstig uit heel Europa en daarbuiten , een unieke en onnavolgbare show ". .....
TESTS EN KILOMETERS OP ASFALT VOOR THIERRY NEUVILLE, DOMINATOR BIJ DE WRC’s.
Hij was zeker niet op zoek naar de overwinning, ook al worstelde hij er niet om. Thierry Neuville, de bijrijder Nicolas Gilsoul en de Hyundai i20 Coupe WRC waren op Rallylegend, niet alleen om tienduizenden fans gelukkig te maken, maar ook om een testsessie in de race uit te voeren, met het oog op de laatste rush van de World Rally Championship, waarin het Koreaanse huis momenteel bovenaan het klassement van de constructeurs staat. Uiteindelijk domineerde de Belgische coureur ook de race op zijn teamgenoot Andrea Mikkelsen, met Anders Jaeger, bij de start met een 2016 Hyundai i20 WRC van het HMI-team, om kilometers te maken op asfalt, met het oog op de volgende rally van Spanje. De twee prestigieuze Eberhard & Co-horloges, die zeer werden gewaardeerd door de bemanning, gingen naar Mikkelsen en Jaeger. Geen van de achtervolgers slaagde in de droom, bijna onmogelijk, van de race van het leven in de taak om hun kleinkinderen te vertellen dat ze voor de twee 'wereld'-treden stonden. Derde geclassificeerd, eerste van de "mensen", is de Deense Brian Madsen, met Eriksen Torstein, bijrijder van Mads Ostberg in het Wereldkampioenschap Rally, aan boord van een Peugeot 206 WRC van 1999.
KEN BLOCK WINT BIJ DE MYTHES.
Drie renners in minder dan tien seconden in het eindklassement. Het vertelt het gevecht dat de Myth-categorie kenmerkte, waar een tevreden Ken Block, met Alex Gelsomino op aantekeningen en de Ford Escort Cosworth van 1994, het beste op achtervolgers had, in de eerste plaats Simone Romagna, met Addondi en de Lancia Delta 16 V in de kleuren van Martini Racing 1990. Carlo Boroli, met Vercelli, staan heel dichtbij, op de derde plaats, met de Subaru Impreza 555 uit 1993 ex Colin Mc Rae. Onder de belangrijke opnames die van de Uruguayaanse Gustavo Trelles, met Del Buono, vanwege motorproblemen vrijdagavond, en de Siciliaanse Totò Riolo, met Floris, op Ford Sierra Cosworth.
WINNENDE RETOUR VAN GIULIANO CALZOLARI BIJ DE HISTORICS.
"De wolf verliest het haar maar niet de bankschroef" is een Italiaans gezegde dat goed past bij Giuliano Calzolari, uit San Marino. "Lupo" (Wolf) voor rallyrijders, die bij de competitieve re-entry na meer dan een jaar van gedwongen stop, zijn tweede Rallylegend onder de Historic won, debuteerde met de onbekende voor hem Porsche 911 SC van 1972 en met Ercolani aan de notities. De laatste special besliste het duel met zijn landgenoot Stefano Rosati, met Toccaceli, en de groenblijvende Talbot Lotus, voor iets meer dan twee seconden met Bruno Bentivogli, kampioen van de jaren 80, die met Segato naar de noten reed, een Ford Sierra Cosworth Group N.
GIACOMELLI-ORIAN (FIAT 131 ABARTH) DE EERSTE WINNAARS VAN RALLYLEGEND.
De Trentino-coureur Sandro Giacomelli, met Francesco Orian tijdens de tijdrit, aan boord van de Fiat 131 Abarth uit 1977 is de eerste winnaar van Rallylegend Heritage, het nieuwe succesvolle voorstel van Rallylegend 2019. Een schatkist met ongeveer twintig auto's met een geweldige geschiedenis, origineel en in de vintage livreien die overgingen op de legende, hier bezig met een Regularity Sport, met een verminderde rallybaan.
Giacomelli, authentieke rallybestuurder. met een opmerkelijke samenvatting van overwinningen, was bij de eerste ervaring met de "precisie" chronometer maar hij nam onmiddellijk de leiding en verliet deze nooit tot het einde. Achter hem besliste de derde en laatste fase de uitdaging tussen het duo Enzo en Luca Battiato, aan boord van een prachtige Lancia Fulvia HF ex Ballestrieri uit 1972, die uiteindelijk de tweede plaats behaalde, en de even spectaculaire Lancia Stratos ex Darniche in de Chardonnet-kleur van 1975 door Stefano Avandero, met Nicola Salin, die het podium sloot. Ingetrokken, maar geprezen door het publiek, Jean Claude Andruet, een legende in rally's en baanraces, geflankeerd door Florence Brettenui, met een Fiat 131 Abarth Fiat Frankrijk uit 1976, destijds ook bestuurd door Michele Mouton, Miki Biasion, die catwalk met de Opel Kadett GTE groep 1 uit 1979, waarmee hij in rally's debuteerde, Chicco Svizzero, beginnend met de Alfa Romeo Alfetta uit 1975 waarvan hij een officiële bestuurder was, en Tito Cane, na vele jaren op dezelfde Fiat 131 achter het stuur Abarth in 9Nove-kleuren uit 1977, waarmee hij de TRN 1979 won.
THIERRY NEUVILLE WINT DE LEGEND TROFFEE.
De Antigua Legend Cup is nu een traditie bij Rallylegend. Een trofee met droomprijzen die, met behulp van de regels en coëfficiënten van zeilwedstrijden, de langzaamste auto's in staat stelt om op hetzelfde niveau te concurreren met de snelste in zijn specifieke ranglijst. Dit jaar gaat de overwinning naar Thierry Neuville, die een tiendaagse droomvakantie in het Caribisch gebied won voor twee personen.
PAOLO DIANA WINT DE PRIJS "PIRELLI-SPRING BIJ DE LEGENDS"
Altijd spectaculair, Paolo Diana met Mattia Dini op aantekeningen en zijn Fiat 131 Racing "vitaminized" van 1982, won de "Pirelli Jump in the Legend" awards, voor sprongen die als de meest spectaculaire werden beoordeeld door een jury gepositioneerd in twee specifieke punten van de route.