Grégoire Munster en Louis Louka hebben het einde van de Barum Rally niet gehaald. Na een moeilijk wedstrijdbegin doken er op de slotdag problemen met de alternator op waardoor Munster zijn officiële Opel Adam aan de kant moest zetten. Ook het debuut van de VW Polo R5 in het Keniaanse kampioenschap verliep niet meteen zoals beoogd. Vanaf donderdag neemt BMA met drie wagens deel aan de WRC wedstrijd in Duitsland.
Na een bemoedigend leerproces op het hoogste niveau in de rally van Finland en een dominante zege in de Opel Adam Cup in Sullingen vertrok Grégoire Munster met hoge verwachtingen naar de Barum rally. “Ons tempo op de eerste dag was niet goed. Ik was ook niet meteen tevreden over de afstelling van de wagen wat ook niet goed was voor het vertrouwen. Ik had de indruk dat ik hard reed maar dat bleek niet uit de tijden. Om hetzelfde tempo als mijn tegenstanders te rijden had ik het gevoel dat ik veel meer risico’s zou moeten nemen. In de tweede ronde ging het iets beter. Vandaag zijn we, met een andere afstelling, terug vanaf nul begonnen. Het gevoel zat meteen goed, net als onze tijden. Jammer genoeg hebben we maar drie ritten kunnen rijden tot de alternator stuk ging. Een gelijkaardig probleem kenden we ook tijdens de rally van de Azoren. Het is niet evident om op te geven door mechanische pech maar het is onlosmakelijk verbonden met een mechanische sport. Dit is niet de manier waarop we onze Europese campagne wilden beëindigen. Maar het is niet anders. Ons Europees seizoen was niet perfect maar we hebben heel wat ervaring opgedaan en die nemen ze mij niet meer af.” .....
“Grégoire had enorm uitgekeken naar de Barum rally, een wedstrijd die hij al eens gereden had. De verwachtingen waren daardoor bij hem hooggespannen. Daar is niets mis mee maar je kan jezelf als rijder ook téveel druk opleggen waardoor je op een bepaald moment zo hard je best doet dat er niets meer lukt. Uit ervaring weet ik dat er rally’s zijn waar alles verloopt zoals je wil en dat er rally’s zijn waar je zo hard werkt en de tijden niet volgen. Als rijder is zoiets bijzonder frustrerend en moeilijk te vatten. Maar ook dàt maakt deel uit van het leerproces, hoe moeilijk en hoe frustrerend het ook is. Topsport gaat met vallen en opstaan. De komende weken geniet Grégoire van wat rust. Dat is niet het geval voor mezelf en het team. Wij trekken richting Bostalsee, het kloppend hart van de rally van Duitsland” zegt Bernard Munster die net terug is van Kenia waar Onkar Rai met een VW Polo R5 debuteerde. Omwille van een benzineprobleem zat diens wedstrijd er al snel op.
De focus van BMA ligt nu op de WK rally van Duitsland. Het team van Bernard Munster brengt drie wagens aan de start. Een VW Polo R5 voor de Fransman Stéphane Lefebvre en voor Sebastian Schwinn en een Skoda Fabia R5 van de nieuwste generatie voor Pieter-Jan Michiel Cracco. Voor de 24 jarige West-Vlaming, die in de WK rally van Portugal in 2013 zijn debuut op het hoogste niveau maakte, wordt het zijn vierde WK deelname uit zijn carrière, zijn derde in de rally van Duitsland. “Het doel is om de rally uit te rijden om zoveel mogelijk kilometers te maken en een maximum aan ervaring op te doen. Tot dusver ben ik daar in Duitsland nog nooit in geslaagd. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik kijk enorm uit naar de wedstrijd. In aanloop van de rally heb ik de onboards van de organisatie al bekeken. De klassementsritten zien er werkelijk fantastisch uit. Ik vertrek met ongelofelijk veel goesting naar Duitsland. Bij de verkenningen mogen we twee keer over het parcours gaan. Ik ga dus volledig op de nota’s van mijn co Jasper Vermeulen moeten rijden. Eigenlijk heb ik dat altijd al gedaan. Wanneer ik het parcours te goed ken rijd ik slechter dan wanneer ik het niet ken. Ik ben dan heel vaak vooruit aan het denken en bezig met de situaties die gaan komen. Zoiets komt de focus niet ten goede.”