Het zou bijzonder worden op de Rally van Staden. Dat was vooraf duidelijk toen Sébastien Bédoret op de persconferentie werd onthuld als de “mystery driver”. Hij voegde zich bij Pieter Tsjoen, Patrick Snijers en Paul Lietaer, en daarmee hadden we een select “nationaal” groepje dat aanspraak kon maken op de top 4 van het algemeen klassement. Een vijfde positie zou dus de meest haalbare kaart worden voor de “regionalen” en alles dat hoger lag zou een bonus wezen.
Niels Reynvoet, een maand geleden nog winnaar van de TBR Rallysprint met de Skoda Fabia R5, mocht met nummer 1 op de deuren het parcours inleiden. Maar Niels vond op de natte baan zijn draai niet, schoot even rechtdoor en kreeg later in de ochtendlus nog een lekke band te verwerken. Pas in de namiddag, toen de wegen volledig opgedroogd waren en een heel deel deelnemers al verdwenen waren, mengde hij zich in de strijd om de top 3. Hij strandde echter aan de voet van het podium op een vierde plaats.
Vooraan dicteerde Sébastien Bédoret de wet. Zonder Freddy Loix in de coulissen deze keer maar wel met teambaas Fred Miclotte en met de gloednieuwe Skoda Fabia R5 EVO. Hij klaarde de klus op de best mogelijke manier. Twaalf klassementsproeven, vier passages op telkens Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke... en twaalf besttijden. Game, set en match. De anderen stonden erbij en keken ernaar. Achter hem woedde de strijd om het podium tussen Paul Lietaer, met de snelste Escort Cosworth RS ter wereld, zo lijkt wel, en Pieter Tsjoen, die steeds beter zijn draai vindt in de eigen Skoda Fabia R5. Het werd Tsjoen die de overhand haalde, tweede dus, voor Lietaer. Om de regionale rijders een hart onder de riem te steken hadden we Philip Barbier. Ondanks een schrijnend gebrek aan wedstrijdritme op de Evo X, zette hij alles op alles in de laatste lus en hij hield Chris Debyser, met de rauw klinkende Porsche 997 GT3, van het lijf. Een mooie vijfde plaats die bijna een zege waardig was!
Onderweg sneuvelde heel wat volk, zoals Snijers (opgave na een lekke band en versnellingsbakproblemen in de openingslus), net als Cockelaere (versnellingsbak stuk op de BMW) en Braeckevelt (motorprobleem), Stefaan Prinzie (motorproblemen op de Opel), Stefaan Stouf (koppelingsproblemen), en nog heel wat regionale rijders die punten voor ogen hadden in de kleinere klassen. Maar daardoor zagen we bijvoorbeeld ook de neefjes Boone op de zevende plaats aankomen, in hun eerste uitje met de ex-Langenakens Evo X, en met schoon wat punten voor het regionale kampioenschap in Divisie 3. .....
Ook Stefaan T’Joens dook met de begrensde Evo X als winnaar van de Divisie 1-2 binnen in de top 10 op een sterke 8ste plaats.
Met Paul Lietaer, uiteraard winnaar van de Divisie 5 Youngtimer, hadden we nog Cedriek Merlevede, die met de ex-Prinzie Opel Ascona 400 na Ieper opnieuw een sterke prestatie neerzette en op een 14de plaats de zege pakte in de Divisie 4 Oldtimers.
Voor wie kampioenschapsambities heeft komt nu het uur van de waarheid want de Short Rally van Kasterlee komt er aan. Die vormt slechts een van de twee kansen die titelpretendenten hebben om een rally buiten de eigen provincie te rijden.
Sébastien Bédoret, winnaar Rally van Staden “Voor ons was dit een test voor de wedstrijd in Duitsland. We hebben dus zeker geen onnodige risico’s genomen. Maar we hebben wel veel geleerd want we hebben veel verschillende afstellingen kunnen uitproberen. We gaan met vertrouwen naar de Deutchland Rally.” Philip Barbier, 5de in Rally van Staden “We hebben ondertussen ervaring genoeg om te weten wat we moeten doen. Onze bandenkeuzes vielen mee en we hielden de wagen op de baan. Een dikke proficiat aan het team en de organisatoren!”
Kurt Boone, 7de in Rally van Staden “Dit was voor ons echt wel een testrally met de Evo. We hadden een verkeerde bandenkeuze in de eerste lus. Alles is nog even wennen.”
Stefaan T’Joens, winnaar Divisie 1-2, 8ste in de Rally van Staden “Het was een mooie rally. Dit is altijd een mooi parcours, we hebben ons goed geamuseerd en de wagen was perfect. Een ideale dag dus. Ook Kurt Boone deed het goed maar wij zitten met een ‘bride’ van 33mm en hij met één van 34mm. Daar zit het verschil in vermogen en het is daar dat wij tekort komen.”