Grégoire Munster en Louis Louka (Skoda Fabia R5) zijn als 45e geëindigd in de WK rally van Finland. Het jonge duo haalt bij hun tweede deelname aan een WK rally het einde. Een beginnersfout op vrijdag maakte een goed resultaat onmogelijk maar dat was niet de doelstelling van het weekend. Ervaring opdoen op het hoogste niveau was dat wél en daar zijn Grégoire Munster en Louis Louka in geslaagd.
Een 45e plaats algemeen en een 8e plaats in WRC2 zijn de eindcijfers op het Finse rapport van Grégoire Munster. Na een goede start vrijdagochtend gleed het duo in vierde rit tegen lage snelheid van de weg. “Op zo’n 500 meter van de finish ben ik in een rechtste bocht tegen nauwelijks 40 km/u van de baan in een gracht geschoven. De wagen zat behoorlijk diep. Op het moment van mijn slipper waren er geen toeschouwers in de buurt. Ik heb geprobeerd om uit eigen kracht uit de gracht te raken, zonder succes. Na afloop van de klassementsrit werd ik geholpen door toeschouwers die richting finish stapten. In geen tijd was ik eruit. De wagen was niet beschadigd. Louis en ik zijn gewoon naar de assistentie gereden waar ze de koppeling en versnellingsbak vervangen werden.” ......
Zaterdagochtend ging het duo met frisse moed opnieuw van start met als doel hun leerproces verder te zetten. De pechduivel loerde echter om de hoek. “Na een harde landing op een steen beschadigden we een draagarm en aandrijfas. Op 3 km van de finish hebben we de draagarm moeten vervangen en hebben KP’s 14 en 15 gereden met drie aandrijfassen. Tijdens de assistentie bezorgde het team mij opnieuw een wagen waarmee we een foutloze zaterdagnamiddag beleefden.”
Hoe langer de wedstrijd duurde, hoe beter Grégoire Munster zich in zijn sas voelde op het snelle, uitdagende en bij wijlen technische parcours. Zondagnamiddag parkeerde hij zijn BMA Skoda Fabia ongeschonden in het gesloten wagenpark. “Ik kijk met een goed gevoel terug op de wedstrijd. Onze doelstelling was om de finish te halen en daar zijn we in geslaagd. Het is alleen jammer dat we daarvoor op de super rally zijn moeten terugvallen. Los van het resultaat, wat niet prioritair was, zijn we op vrijdag door onze fout zo’n 80 competitieve kilometers mislopen. Dat is bijzonder jammer. We hebben de voorbije dagen de tijd genomen om te leren. Het vertrouwen met de wagen ging crescendo. In mijn eerste wedstrijd met een vierwiel aangedreven wagen begreep ik kilometer per kilometer de wagen beter en beter. Ik denk dat ik aangetoond heb dat ik niet zo ver van het tempo verwijderd ben waar ik vooraf op gehoopt had. Bij aanvang van de rally waren mijn tijden per kilometer zo’n 2 sec trager in vergelijking met die van Rovanperä. Tegen het einde van de rally hebben we dat verschil kunnen terugbrengen tot ongeveer een seconde. Daar ben ik bijzonder blij om.”
Volgende week neemt Grégoire Munster met de Opel Adam Cup deel aan de rally van Sullingen. Eén week later staat de Barum rally, de slotwedstrijd van het EK, op het programma.